abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213579713
quote:
Rechts kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB in zicht, partijen zijn er bijna uit

De PVV, VVD, NSC en BBB hebben een doorbraak bereikt in de formatie. Na een marathonsessie maakten de onderhandelende partijleiders vannacht rond 01.00 uur bekend dat ze het eens zijn geworden over de financiën, een belangrijke horde op weg naar een gezamenlijk regeerakkoord. Ze gaan de gemaakte afspraken vandaag met hun fracties in de Tweede Kamer bespreken.

Na afloop lieten de partijleiders zich uitgesproken positief uit over de voortgang van hun gesprekken. PVV-leider Wilders zei tegen de aanwezige pers dat er "nog wat werk te verrichten" is. "Maar ik zie dit niet meer fout gaan." BBB-voorvrouw Van der Plas gebruikte soortgelijke woorden en zei "heel erg blij" te zijn dat er bijna een regeerakkoord ligt.

Ook VVD en NSC toonden zich optimistisch over de vorming van een nieuw kabinet. "U ziet ons opgelucht naar buiten lopen", zei VVD-leider Yesilgöz. "Ik denk dat we eruit zijn." NSC-voorman Omtzigt gaf eveneens aan opgelucht te zijn. "Het land heeft een nieuwe regering nodig." Volgens hem ligt er "op een haar na een akkoord".

Premierskandidaat
De vier partijen trokken zich gisterochtend terug in Den Haag voor nieuw overleg. Pas na 01.00 uur kwamen ze naar buiten. Ze benadrukten een voor een dat er wel nog "puntjes op de i" moeten worden gezet. Over de inhoud van de gemaakte afspraken deden ze geen uitspraken. Om 10.00 uur praten de vier partijen verder.

Volgens Wilders is er aan de onderhandelingstafel nog niet over de premierskandidaat gesproken. Dat punt zou later vandaag voor het eerst formeel op de agenda staan. De naam van oud-PvdA-minister Ronald Plasterk, die eerder in deze formatie aantrad als verkenner en informateur, gaat rond voor die positie.

Omtzigt zegt nog niet te weten wie Wilders wil voordragen als premier, maar noemt die persoon wel "cruciaal" voor het slagen van de formatie. "Het is natuurlijk heel raar dat Nederland op 22 november gestemd heeft en morgen hoort wie de premierskandidaat is", zei Omtzigt tegen de aanwezige journalisten. "Dat is een hele bijzondere volgorde voor een democratie."

Twee namen kunnen in elk geval van het premierslijstje, zei informateur Dijkgraaf vannacht. Het is volgens hem "uitgesloten" dat hij of zijn collega Van Zwol de nieuwe premier wordt. Ze verwachten niet dat het gesprek over de premier nog tot problemen zal leiden. De informateurs zullen in de loop van de dag met hun eindverslag komen, zoals dat eerder met de Tweede Kamer is afgesproken.

De formatiefase, waarin de coalitiepartijen het kabinet samenstellen, zal dit keer wel langer duren dan voorgaande keren, verwacht Omtzigt. Doorgaans zit de beoogd premier als leider van de grootste partij ook om tafel bij de formatiebesprekingen en is diegene daardoor al op de hoogte van de gemaakte afspraken.

Dat is nu niet automatisch het geval, omdat de vier onderhandelende partijen hebben afgesproken dat hun fractieleiders niet in het kabinet zullen plaatsnemen. NSC overweegt wel om andere fractieleden deel te laten nemen aan het kabinet.

Halfjaar na de verkiezingen
Bij de verkiezingen van 22 november behaalden de vier onderhandelende partijen samen een ruime meerderheid van de zetels in de Tweede Kamer. Toch kwam het niet meteen tot samenwerking. Eerst moesten de partijen overeenstemming zien te bereiken over de vorm, waarborgen rondom de rechtsstaat en de financiën.

Forse tegenvallers op de overheidsbegroting maakten dat NSC-leider Omtzigt in februari besloot om niet langer deel te nemen aan de gesprekken. Informateur Putters wist hem in maart toch terug aan tafel te krijgen en adviseerde de onderhandelende partijen om met een 'programkabinet' aan de slag te gaan. Het huidige informateursduo Dijkgraaf en Van Zwol kreeg de vier partijen verder op één lijn.

Medio mei, een halfjaar na de verkiezingen en twee verkenners en vier informateurs verder, zijn de partijen elkaar dusdanig genaderd dat een regeerakkoord in zicht is. "We hebben een basis tot samenwerking gevonden en met die basis hebben we voldoende vertrouwen", zo omschreef Omtzigt het vannacht.

https://nos.nl/artikel/25(...)en-zijn-er-bijna-uit
De babbelbox vraagt zich af: hoelang denkt u dat ze het volhouden?poll
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213579755
Als er in het akkoord stond dat iedereen bij het ontbijt verplicht één grote glas lauwe pis moest drinken zou een bepaalde groep alsnog staan juichen zolang er ook in stond dat asielzoekers er twee moeten atten
pi_213579767
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:16 schreef moby_jones het volgende:
Als er in het akkoord stond dat iedereen bij het ontbijt verplicht één grote glas lauwe pis moest drinken zou een bepaalde groep alsnog staan juichen zolang er ook in stond dat asielzoekers er twee moeten atten
Dat is natuurlijk de reden dat de PVV zo groot is nu. Veel kiezers die alleen populistische leuzen willen horen, en niet nadenken of iets werkelijk haalbaar is.
pi_213579777
TT is wel een beetje achterhaald
pi_213579786
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:18 schreef Ballerina888 het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk de reden dat de PVV zo groot is nu. Veel kiezers die alleen populistische leuzen willen horen, en niet nadenken of iets werkelijk haalbaar is.
Ja hallo ten minste willen ze er wat aan doen, hiervoor dronken ze nog nul glazen pis
pi_213579796
quote:

[..]
die shit van links was/is al helemaal niet haalbaar.......
pi_213579810
Juichen *O*
No bitch to me
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:21:39 #8
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213579822
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:20 schreef rotaderp44 het volgende:

[..]
0,00000036 graad voor 1000 miljard, was haalbaar.
pi_213579828
quote:

[..]
Het argument van ‘kan niet, dus tja, dan maar niks doen’ wordt ook wel wat te vaak gebruikt hoor. Zaken zijn vaak echt wel wat te veranderen als de wil er is.
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:22:15 #10
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_213579829
quote:

[..]
Zoals de waard is… :D
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:22:25 #11
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_213579832
Wilders als premier of herverkiezingen!
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:23:16 #12
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213579837
quote:
6s.gif Op donderdag 16 mei 2024 09:36 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Amtenaren willen zelf ook gewoon lekker hun werk doen maar hebben zelf ook te maken met allemaal procedures waardoor alles een eeuwigheid duurt.
Ik heb nog nooit een snelle ambtenaar gezien. Dus dat lijkt me sterk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:23:27 #13
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213579839
Marcheren de bruinhemden al door de straten?

Nee, ik bedoel niet Sabine Scharwachter & Co
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:23:48 #14
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213579841
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:16 schreef moby_jones het volgende:
Ik kan enkel concluderen dat zulke rare claims een resultaat van frustratie zijn over dit op het eerste oog uitstekend uitziende rechtse regeerakkoord.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213579844
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:20 schreef rotaderp44 het volgende:

[..]
Dat D66 in het kabinet zat maakt het niet links.
Een echt links kabinet ziet er heel anders uit.
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:24:43 #16
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213579849
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 09:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou als je er zo'n ambitie in zet ben ik toch wel even benieuwd welk werk de overheid niet meer zelf gaat doen. Dat lijkt me wel zodanig groot dat het bij een hoofdlijnenakkoord past.

Dus ja, wie moeten eruit? En welke taken vervallen dan?
Zeuren om het zeuren dit.

Details worden later uitgewerkt en dat weet jij ook als de beste.
1947-2016
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:24:56 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213579851
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:19 schreef moby_jones het volgende:

[..]
Ja hallo ten minste willen ze er wat aan doen, hiervoor dronken ze nog nul glazen pis
Je hebt een probleem, iets wat je wil veranderen. Dan zijn er twee opties
1: een partij die zegt er iets aan te willen doen, hoe realistisch het is, dat is nog maar de vraag.

2: een partij die zegt dat er niks aan de hand is en er niks aan te doen valt.

Duidelijk.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_213579856
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:22 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Het argument van ‘kan niet, dus tja, dan maar niks doen’ wordt ook wel wat te vaak gebruikt hoor. Zaken zijn vaak echt wel wat te veranderen als de wil er is.
Maar ik denk dat ik heel andere dingen "wil" veranderen dan Wilders.
Dus ik kan met deze plannen helemaal niks.
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:25:59 #19
319979 Fok-it
All is well
pi_213579863
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:25 schreef Ballerina888 het volgende:

[..]
Maar ik denk dat ik heel andere dingen "wil" veranderen dan Wilders.
Dus ik kan met deze plannen helemaal niks.
Zoals zovelen

Hoe hard Wilders ook nog 'Alle Nederlanders' roept
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:26:17 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213579867
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit een snelle ambtenaar gezien. Dus dat lijkt me sterk.
Moet je de hond er achter aan sturen. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_213579899
quote:
14s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik kan enkel concluderen dat zulke rare claims een resultaat van frustratie zijn over dit op het eerste oog uitstekend uitziende rechtse regeerakkoord.
Sorry, ik loop een paar maanden voorruit op de thread waarin gekankerd gaat worden op de Dolchstoß van de D666-rechters
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:29:09 #22
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213579901
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:24 schreef Ballerina888 het volgende:

[..]
100%.
Een echt links kabinet komt niet met afschaffen van dividendbelasting 2 dagen na het sluiten van een akkoord waar het helemaal geen topic in is geweest.

Een utopisch id-politics links kabinet dat niets wil doen tegen de influx van kanslozen, een miljarden verslindende operatie wil voeren tegen een marginaal geschatte invloed op de wereld en zegt 'we moeten het gewoon doen', dat is utopisch id-politics links.

Dus ja, gelijk heb je wel.
1947-2016
pi_213579925
quote:

[..]
Ja natuurlijk. En dan heb jij het natuurlijk over de mensen die migratie willen beperken en niet de mensen die met 30 miljard Nederlands geld wereldwijde klimaatverandering tegen willen gaan, voor 2030 van het gas af willen ?

:')_!^100

:')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:34:16 #24
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213579969
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:24 schreef Ballerina888 het volgende:

[..]
D66 is een progressieve partij, die veel liever over links regeert dan over rechts.

En laten we blij zijn dat er geen echt links kabinet komt, dat zou namelijk voor enorm veel ellende zorgen in Nederland zoals nog meer migranten, een woningmarkt die nog meer op slot komt te zitten en miljarden die worden besteed aan klimaat en vermeende stikstofproblematiek.
  donderdag 16 mei 2024 @ 11:34:44 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213579973
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2024 11:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja natuurlijk. En dan heb jij het natuurlijk over de mensen die migratie willen beperken en niet de mensen die met 30 miljard Nederlands geld wereldwijde klimaatverandering tegen willen gaan, voor 2030 van het gas af willen ?

:')_!^100

:')
Wat de meeste mensen willen is bepaalde zekerheden in hun leven in het hier en nu en in de nabije toekomst. Inkomen, huisvesting, zorg, onderwijs, een fijne leefomgeving.

'Klimaatneutraal' in 2050, dat zijn containerbegrippen die niemand wat zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')