Software schrijven is tegenwoordig ook veel meer het goed kunnen begrijpen van business modellen en regels dan echt code schrijven, eigenlijk is dat al een jaar of 20 zo. Het aantal developers dat echt "lastige" code schrijft is gewoon op 1 hand te tellen. Om een voorbeeld te geven, ik zat laatst op ons eigen kantoor naast een collega die iets aan het programmeren was voor 3d codec van Philips, nu kan ik aardig programmeren, maar wat hij op zijn scherm had was compleet vaag voor me.quote:Op woensdag 5 maart 2025 13:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zeker, voor dat soort dingen is het top. Het geeft echter ook vaak wel een beetje een vertekend beeld bij personen die het vakgebied niet goed kennen. Als er maar een breed scala aan correcte uitkomsten is dan kan een LLM vaak wel iets genereren wat wenselijk is en als je ook niet te kritisch kijkt naar zaken als performance en security ook gewoon werkt.
In grote, complexe softwareprojecten waar exacte correctheid en dergelijke er toe doen, is het al heel snel een heel stuk minder indrukwekkend.
Ligt er natuurlijk heel erg aan in welke branche of tak van sport je zit. Zeker in Nederland doet het gros van de mensen vooral web apps en het aan elkaar knopen van wat technologieën inderdaad en is business processen vertalen in werkende software de echte uitdaging. Ik snak er bovendien wel weer naar om eens code te schrijven, ben alweer 2 maanden bezig met specs, architectuur en ga zo maar door helder en weer op de rit te krijgen.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Software schrijven is tegenwoordig ook veel meer het goed kunnen begrijpen van business modellen en regels dan echt code schrijven, eigenlijk is dat al een jaar of 20 zo. Het aantal developers dat echt "lastige" code schrijft is gewoon op 1 hand te tellen. Om een voorbeeld te geven, ik zat laatst op ons eigen kantoor naast een collega die iets aan het programmeren was voor 3d codec van Philips, nu kan ik aardig programmeren, maar wat hij op zijn scherm had was compleet vaag voor me.
Voormalig collega van mij is Actuaris en SW architect. Hij ontwerpt verzekeringsmodellen waar dekking en risico berekend worden. Ik kan erg goed rekenen als zeg ik het zelf, maar hij was niet next level, maar een heel andere sport.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 08:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Software schrijven is tegenwoordig ook veel meer het goed kunnen begrijpen van business modellen en regels dan echt code schrijven, eigenlijk is dat al een jaar of 20 zo. Het aantal developers dat echt "lastige" code schrijft is gewoon op 1 hand te tellen. Om een voorbeeld te geven, ik zat laatst op ons eigen kantoor naast een collega die iets aan het programmeren was voor 3d codec van Philips, nu kan ik aardig programmeren, maar wat hij op zijn scherm had was compleet vaag voor me.
Dat is nog eens luxe, ik probeer eindelijk onze applicatie in productie te krijgen, gister de laatste van de 120 guardrails gedaan dus wat een feestquote:Op vrijdag 21 maart 2025 10:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk heel erg aan in welke branche of tak van sport je zit. Zeker in Nederland doet het gros van de mensen vooral web apps en het aan elkaar knopen van wat technologieën inderdaad en is business processen vertalen in werkende software de echte uitdaging. Ik snak er bovendien wel weer naar om eens code te schrijven, ben alweer 2 maanden bezig met specs, architectuur en ga zo maar door helder en weer op de rit te krijgen.
Bij mijn vorige werk hadden we er ook zo 1, afgestudeerd wiskundige, heeft een WK-Voorspellingsmodel in Excel gemaaktquote:Op vrijdag 21 maart 2025 10:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Voormalig collega van mij is Actuaris en SW architect. Hij ontwerpt verzekeringsmodellen waar dekking en risico berekend worden. Ik kan erg goed rekenen als zeg ik het zelf, maar hij was niet next level, maar een heel andere sport.
Die collega van mij ook, Doctor Wiskunde en dan een paar jaar nog verder als actuaris als ik mij goed herinner.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij mijn vorige werk hadden we er ook zo 1, afgestudeerd wiskundige, heeft een WK-Voorspellingsmodel in Excel gemaakt
kan een ander jouw robot beinvloeden via internet?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:05 schreef Digi2 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Boston Dynamics New Atlas Feels TOO Human and It's Freaking People Out!
De Nvidia Jetson Thor AI-computer die Boston Dyn gebruikt in New Atlas is nog niet vrij verkrijgbaar, maar de geschatte prijs ligt tussen $2000 en $3000.
[ afbeelding ]
Gemaakt op een computer? In Amerika? Bij de Nasa?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kan een ander jouw robot beinvloeden via internet?
voor 10.000 euro kan iedereen een robot aanschaffen al was het maar om de auto te wassen en de tuin te doen en het huis leefbaar te houden, bij afwezigheid als bewaking
De robot van Boston Dyn wordt geschat op minstens $100.000 voor zover mij bekend, dat is nog ver verwijderd van $10.000. Ook de chinese Humanoid H1 van Unitree ligt (nog) niet onder die prijs van $100.000. H1 haalt echter (nog) niet de natuurlijke bewegings performance van Boston Dyn.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
voor 10.000 euro kan iedereen een robot aanschaffen al was het maar om de auto te wassen en de tuin te doen en het huis leefbaar te houden, bij afwezigheid als bewaking
Maar wat doet het op een koude regenachtige avond in Stoke?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:05 schreef Digi2 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Boston Dynamics New Atlas Feels TOO Human and It's Freaking People Out!
De Nvidia Jetson Thor AI-computer die Boston Dyn gebruikt in New Atlas is nog niet vrij verkrijgbaar, maar de geschatte prijs ligt tussen $2000 en $3000.
[ afbeelding ]
Ik denk bij een warm haardvuur een spannend verhaal vertellen aan de verveelde humans, of met hen mens erger je niet spelenquote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:15 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Maar wat doet het op een koude regenachtige avond in Stoke?
De bij Mercedes in gebruik zijnde Apollo robot kan 4 uur werken op een batterijlading en daarnaast is de batterij eenvoudig te wisselen. Op werkplaatsen waar geen grote mobiliteit nodig is (stationair), kan met een kabel in de stroombehoefte worden voorzien.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
We moeten ook niet vergeten dat huidige robots zoals hierboven misschien maar een half uur werken op een volle lading.
In de fabriek kan je ze constant met elkaar laten afwisselen, of via inductie in de vloer laten opladen. Maar even je auto wassen in de tuin gaat nog wel 10 jaar duren (als het niet meer is)
quote:Battery Life
Hot swappable battery packs, each with a four-hour runtime, allow Apollo to continue working with a simple battery change instead of a plug-in charge during which time it is not operational. If desired, Apollo can be plugged into charge or tethered for continuous operation.
Dank ik had deze nog niet gezien. Best prima design ook.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De bij Mercedes in gebruik zijnde Apollo robot kan 4 uur werken op een batterijlading en daarnaast is de batterij eenvoudig te wisselen. Op werkplaatsen waar geen grote mobiliteit nodig is (stationair), kan met een kabel in de stroombehoefte worden voorzien.
Apptronik Apollo
Ik denk dat op veel werkplekken geen benen nodig zijn en wieltjes voldoen en dat levert qua energieverbruik en beschikbare batterij capaciteit voordelen op.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dank ik had deze nog niet gezien. Best prima design ook.
Even deze opplakken voor een vriendelijker effect:
[ afbeelding ]
mijn zwager had en computer gekocht in 1992 via de zaak voor 8000 gulden ,daar kon ie mee kaarten en pingpong doenquote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De robot van Boston Dyn wordt geschat op minstens $100.000 voor zover mij bekend, dat is nog ver verwijderd van $10.000. Ook de chinese Humanoid H1 van Unitree ligt (nog) niet onder die prijs van $100.000. H1 haalt echter (nog) niet de natuurlijke bewegings performance van Boston Dyn.
met hun linker wijsvinger in het stopcontactquote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk bij een warm haardvuur een spannend verhaal vertellen aan de verveelde humans, of met hen mens erger je niet spelen
we krijgen een basis inkomen en je mag je robot ook de groente tuin laten doenquote:Op zaterdag 22 maart 2025 15:13 schreef HSG het volgende:
Weg met de werknemer. Iedereen in de armoede.![]()
![]()
nee jij nietquote:Op zaterdag 22 maart 2025 15:22 schreef HSG het volgende:
[..]
Niemand krijgt dat. Nogal naïef om dat te denken.
Slaugtherbots lossen dat probleem opquote:Op zaterdag 22 maart 2025 15:22 schreef HSG het volgende:
[..]
Niemand krijgt dat. Nogal naïef om dat te denken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |