Katholieken hebben mystiek en de rozenkrans vanuit india meegenomen, dat Jezus daar was is een onbewijsbaar verzinsel gebaseerd op wensdenken.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 12:00 schreef Beathoven het volgende:
Er was overigens gewoon de zijderoute die naar India liep vanuit de regio’s die Jezus in de bijbel bezocht. Daar ging heel veel verkeer van mensen en goederen overheen. Een Messias zal geen uitzondering zijn geweest.
Ik vind de verklaring dat Jezus er was, lang weg was en weer terugkwam als monnik vanuit de zijderoute ook veel aannemelijker dan dat hij alle kennis al in zich droeg.
Het is ook niet zo dat we van de eerste schiermonniken hier uit Frankrijk zeiden dat ze van bovenaf gestuurd waren. Ook al zagen zij dat natuurlijk wel zo.
Wat ook zo is, is dat de zwangerschap zonder (vermeend) geslachtsverkeer een teken van een uitverkorene kon zijn en de “wijzen uit het oosten” het ook vanuit die boeddhistische leer zo zagen. Daarin zat weinig vanuit de Joodse traditie in.
Bewustzijn betekent je bewust zijn van iets. Je bewustzijn is dus datgene dat zich bewust is van de inhoud van het bewustzijn.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen 'het bewustzijn' en 'de inhoud van het bewustzijn'?
Dus je punt is dat sommige groepen niet geloven dat Jezus God is.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dat zou je wel moeten doen aangezien je claim anders niet klopt.
Bij Lutheranen, de protestantse kerk, remonstranten en oud-katholieken geldt niet dat zij Jezus als God zien. Misschien zit ik er naast maar ik ken die kerken erg goed. Een groot deel van m'n leven gekerkt. Zij bidden bijvoorbeeld niet tot Jezus. Iets wat ze bijvoorbeeld bij evangelische gemeenten wel doen. Zij zingen niet dat God, Jezus is. Zij preken niet dat God, Jezus is. En ook spreken zij geen geloofsbelijdenis uit dat God, Jezus is.
Ik ook.quote:Ik zei 'de ware'. Degene die echt heeft bestaan, en echt uit de dood zou zijn opgestaan als je daarin gelooft.
[..]
Ja precies. Als je daar in gelooft. Dat is dan jouw persoonlijke Jezus. Jouw ware Jezus. Dat is harstikke fijn natuurlijk.
Bij de ware Jezus denk ik zelf aan een eventuele historische persoon.
Precies. Dat je er niks van gelooft, is niet mijn schuld.quote:Je hebt zeker van alles onderbouwd.
Dat klopt. Maar ik schaar me niet achter een groep. Ik counter jouw argument dat ik zuiver en alleen een specifieke interpretatie van mijn kerkgenootschap heb gedeeld met betrekking tot die profetie over de komst van de messias.quote:Het scharen achter een groep is een drogreden.
Ik wil geen spirituele les, ik wil dat je antwoord geeft op mijn vragen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Bewustzijn betekent je bewust zijn van iets. Je bewustzijn is dus datgene dat zich bewust is van de inhoud van het bewustzijn.
Bewustzijn = 'Ik ben'
Inhoud van bewustzijn = ervaringen
De inhoud van het bewustzijn veranderd constant. Het ene moment is er pijn, het andere moment is er honger, weer een ander moment is er misselijkheid. Maar het bewustzijn is altijd hetzelfde, wat voor ervaring er ook is.
''Ik ben me bewust van pijn, ik ben me bewust van honger'' etc
De 'Ik ben' heeft ontelbaar verschillende ervaringen, waaronder die van jou en die van mij. Maar onze fundamentele identeit ('Ik ben') is identiek.
Het bewustzijn heeft zich verloren in de inhoud van het bewustzijn, waardoor het leeft in de illusie van het ego.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik wil geen spirituele les, ik wil dat je antwoord geeft op mijn vragen.
Wat is de oorzaak van het feit dat 'het bewustzijn' en 'de inhoud van het bewustzijn' zichzelf compleet tegenspreken?
Als ik op jouw uitspraken voortborduur, is dat omdat 'de inhoud van het bewustzijn' zich niet bewust is van het feit dat het onderdeel is van het 'bewustzijn'.
Maar hoe kan de inhoud van het bewustzijn onbewust zijn?
Waar is dat door gekomen?
Hoe weet je dat 'het bewustzijn zich heeft verloren in de inhoud van het bewustzijn'? Dat weet je niet zeg je, oké. Dat is een hele fijne constatering. Je weet iets niet. Maar dat 'iets' is wel de pilaar waarop je hele theorie over de realiteit gebaseerd is. Daar heb je dus 0,0 bewijs of argumenten voor. 'Het is gewoon zo want dat geloof ik'.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het bewustzijn heeft zich verloren in de inhoud van het bewustzijn, waardoor het leeft in de illusie van het ego.
Hoe dat is gekomen, dat weet ik niet. Ik weet alleen de oplossing.
De 'Ik ben' is de transcendentale bron van alle ervaringen, en staat er dus boven. Het is er niet van afhankelijk. 'Ik ben' kan bestaan zonder ervaringen maar ervaringen kunnen niet bestaan zonder 'Ik ben'.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe weet je dat 'het bewustzijn zich heeft verloren in de inhoud van het bewustzijn'? Dat weet je niet zeg je, oké. Dat is een hele fijne constatering. Je weet iets niet. Maar dat 'iets' is wel de pilaar waarop je hele theorie gebaseerd is. Daar heb je dus 0,0 bewijs of argumenten voor. 'Het is gewoon zo want dat geloof ik'.
Waarom zou 'de inhoud van het bewustzijn', het ego oftewel individualiteit, niet simpelweg de waarheid zijn?
Is er enige observatie gedaan dat het bewustzijn zich in het ego verloren heeft?
Is daar een goede reden voor te geven? Iets karakteristieks aan het bewustzijn waarom het zich zo zou gedragen?
Waar komt de kennis vandaan dat mediteren de oplossing is als geen mens ooit buiten het ego is geweest? Waarom komt dat idee niet voort uit het ego zelf en is het ego dus simpelweg het enige bewustzijn dat er is? Omdat je simpelweg een fysiek brein in een hoofd hebt dat jouw allerlei sensorische ervaringen geeft, maar ook kan hallucineren en dingen ervaren en denken die niet echt zijn?
Het bewustzijn kan zich niet hebben verloren in het ego. Dat is eenvoudig te bewijzen.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De 'Ik ben' is de transcendentale bron van alle ervaringen, en staat er dus boven. Het is er niet van afhankelijk. 'Ik ben' kan bestaan zonder ervaringen maar ervaringen kunnen niet bestaan zonder 'Ik ben'.
De fundamentele aard van 'Ik ben' is SATCITANANDA. Sat = de Waarheid Cit = bewustzijn Ananda = gelukzaligheid. Onze ware aard is de waarheid van het leven, dat is bewustzijn, en het is gelukzaligheid zelf.
De vraag: hoe heeft het bewustzijn zich verloren in het ego. Het antwoord daarop is karma.
Mijn punt is vooral dat je niet zomaar van alles moet roepen dat in je straatje past maar eerst even de feiten moet bekijken. Je vervalst constant de waarheid.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 13:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je punt is dat sommige groepen niet geloven dat Jezus God is.
Ik schat zo in dat dat een overgrote minderheid is.
Bedankt voor de nuance.
Dit is een aaname. Check de feiten voordat je iets roept. Het komt nogal achterlijk over. Je kent me geeneens.quote:Precies. Dat je er niks van gelooft, is niet mijn schuld.
Ik laat je verder in die waan.quote:En dat geeft wel aan hoe inhoudelijk zwak je eigen argumenten steeds zijn.
Dit is uiterst zwak.
Diverse zaken heb ik met argumenten weerlegd.
Ik roep niet zomaar van alles. Het aandeel Christenen dat niet gelooft in de goddelijkheid van Jezus is simpelweg veel en veel kleiner dan de groep die dat wel doet. Ik hoef dat echt niet elke keer te nuanceren in elke post hoor, mensen zijn niet achterlijk en begrijpen wat ik bedoel.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:02 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Mijn punt is vooral dat je niet zomaar van alles moet roepen dat in je straatje past maar eerst even de feiten moet bekijken. Je vervalst constant de waarheid.
Als je het wel zou geloven, zou je niet zo ageren zoals je doet.quote:Dit is een aaname. Check de feiten voordat je iets roept. Het komt nogal achterlijk over. Je kent me geeneens.
In die waan? Laat me niet lachen.quote:Ik laat je verder in die waan.
Wat dragen clips en plaatjes nou toe? is dat omdat je geen argumenten hebt?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:02 schreef Libertarisch het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat kan wel, omdat het subjectief is.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het bewustzijn kan zich niet hebben verloren in het ego. Dat is eenvoudig te bewijzen.
Als het bewustzijn 'waarheid', 'bewustzijn', 'gelukzaligheid' is, dan is het niet mogelijk dat daar een negatief karma uit voortkomt.
Hoe kan 100% goed tegelijkertijd 100% kwaad zijn?
Waar komt het kwaad vandaan?
WAT is subjectief?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat kan wel, omdat het subjectief is.
Er is alleen God, en God is onvoorwaardelijke liefde.
Positief of negatief, goed of kwaad.quote:
Waar komen GEDACHTEN als 'ik ben' vandaan als het bewustzijn puur, goed en liefde is?quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Positief of negatief, goed of kwaad.
Jij zegt dat 'Ik ben' geen negatieve karma kan voortbrengen.
Nou, dat kan echt wel hoor. En het kan een heleboel lijden teweeg brengen....
Omdat je bent gaan denken, simpel toch.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom komen GEDACHTEN als 'ik ben' vandaan als het bewustzijn puur, goed en liefde is?
WAT is JE.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:15 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Omdat je bent gaan denken, simpel toch.
Stop gewoon met denken, probleem opgelost.
Dus het ego is de fundamentele realiteitquote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
'Ik ben', de fundamentele realiteit.
Nee, want 'Ik ben' is geen individu. Het is geen gescheiden entiteit.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus het ego is de fundamentele realiteit
We zijn eruit.
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:10 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Wat dragen clips en plaatjes nou toe? is dat omdat je geen argumenten hebt?
In een discussie is het toch fijn als dat alsook bijbel teksten achterwege blijven en vanuit eigen inzicht de discussie aangegaan wordt.
Precies.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, want 'Ik ben' is geen individu. Het is geen gescheiden entiteit.
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Precies.
Dus dat 'collectieve bewustzijn' van 'gelukzaligheid' en 'waarheid' is gaan denken: 'ik ben'.
Dat collectieve bewustzijn is dus simpelweg je ego. jouw subjectieve ervaring.
Er is geen 'collectief' bewustzijn, alleen een egobewustzijn.
Dit topic is een illusie.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 14:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]![]()
Echt niet, onze geschriften en goeroes zeggen namelijk dat het ego een illusie is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |