abonnement Unibet Coolblue
pi_213509120
Ik zou graag tot in de kleinste details willen weten wat iedereen gelooft over hindoeïsme, boeddhisme en bewustzijn.

Volgens mij is het allemaal flauwekul.

Ga helemaal los en overtuig me van het tegendeel.

Succes.
pi_213509268
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 01:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zou graag tot in de kleinste details willen weten wat iedereen gelooft over hindoeïsme, boeddhisme en bewustzijn.

Volgens mij is het allemaal flauwekul.

Ga helemaal los en overtuig me van het tegendeel.

Succes.
Het gaat er juist om, om voorbij geloof te gaan. Door te mediteren, oftewel je gedachtes stop te zetten.

Het menselijk brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.

De enige manier om uit die beperking te komen is door meditatie. En alleen door meditatie kun je de realiteit kennen.
pi_213509281
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 01:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het gaat er juist om, om voorbij geloof te gaan. Door te mediteren, oftewel je gedachtes stop te zetten.

Het menselijk brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.

De enige manier om uit die beperking uit te komen is door meditatie. En alleen door meditatie kun je de realiteit kennen.
Kun je mediteren zonder je brein?
pi_213509311
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 01:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Kun je mediteren zonder je brein?
Zonder brein is het makkelijker, ben je van al die mentale ruis af.
pi_213509358
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Zonder brein is het makkelijker, ben je van al die mentale ruis af.
Dat vroeg ik niet. Kan het? Dat is een ja/nee-vraag.
pi_213509396
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat vroeg ik niet. Kan het? Dat is een ja/nee-vraag.
Nee, als er helemaal geen brein is dan is er geen mediteerder.
pi_213509421
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, als er helemaal geen brein is dan is er geen mediteerder.
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 01:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het menselijk brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.

Is dit niet tegenstrijdig?

Want als het brein nodig is om te mediteren, hoe weet je dan dat de ervaring van mediteren, waarin het brein uit zou staan, ook niet slechts een concept en idee is dat het brein bedenkt en gelooft?
pi_213509449
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
[..]
Is dit niet tegenstrijdig?

Want als het brein nodig is om te mediteren, hoe weet je dan dat de ervaring van mediteren, waarin het brein uit zou staan, ook niet slechts een concept en idee is dat het brein bedenkt en gelooft?
De ervaring is de basis-realiteit. De ervaring is niet door het brein 'bedacht'. Het idee dat bewustzijn en ervaringen geproduceerd worden door het brein, is dus één van die foutieve bedenksels.
pi_213509454
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De ervaring is de basis-realiteit. De ervaring is niet door het brein 'bedacht'. Het idee dat bewustzijn en ervaringen geproduceerd worden door het brein, is dus één van die foutieve bedenksels.
Dit is tegenstrijdig met "Nee, als er helemaal geen brein is dan is er geen mediteerder.".

Als het bewustzijn en ervaringen niet worden geproduceerd door het brein, kun je ook mediteren zonder brein.

Maar net zei je nog dat dat niet kan.

Wat is het nou?
pi_213509469
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is tegenstrijdig met "Nee, als er helemaal geen brein is dan is er geen mediteerder.".

Als het bewustzijn en ervaringen niet worden geproduceerd door het brein, kun je ook mediteren zonder brein.

Maar net zei je nog dat dat niet kan.

Wat is het nou?
Als er geen brein is, dan is er geen persoon. Maar dat betekent niet dat er geen bewustzijn is. Bewustzijn kan bestaan zonder persoon.
pi_213509475
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als er geen brein is, dan is er geen persoon. Maar dat betekent niet dat er geen bewustzijn is. Bewustzijn kan bestaan zonder persoon.
Maar bewustzijn mediteert niet.

Personen mediteren.

Voor personen is een brein nodig.

Je ervaart bewustzijn omdat je een persoon met een brein bent.

Wanneer je mediteert, verdwijnt je brein niet, noch je persoon.

Dus hoe kun je dan weten dat je ervaring in meditatie niet door je eigen brein wordt geproduceerd?

En als dat zo is, is de ervaring in meditatie niet waar, want 'alles wat je brein bedenkt, is niet waar', zei je net. En we hebben net vastgesteld dat er zonder brein geen meditatie is.

Het is een beetje alsof je een vis in een aquarium bent die naar een ander deel van het aquarium zwemt en zegt: ik ben nu buiten het aquarium.
pi_213509497
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar bewustzijn mediteert niet.

Personen mediteren.

Dat klopt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Voor personen is een brein nodig.

Die twee zijn gelinkt ja.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Je ervaart bewustzijn omdat je een persoon met een brein bent.

Nee, er zijn personen en breinen omdat er bewustzijn is. Jij keert het om.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dus hoe kun je dan weten dat je ervaring in meditatie niet door je eigen brein wordt geproduceerd?
Maar dat is dus weer zo'n psychotische gedachte. Bewustzijn is wat het is, hoezo wordt het geproduceerd door het brein?

Dit soort discussies zijn ook lastig omdat jij een objectieve basis-realiteit hebt. De basis-realiteit is niet objectief, dus het is een beetje spreken in twee verschillende talen.
pi_213509524
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat klopt.
[..]
Die twee zijn gelinkt ja.
[..]
Nee, er zijn personen en breinen omdat er bewustzijn is. Jij keert het om.
Nee, jij keert het om

Je zei immers dat je niet kunt mediteren zonder brein, want dan is er geen persoon.

Je zei ook dat alles wat het brein bedenkt niet waar is.

Dus je hebt twee ervaringen:

Ervaring wanneer je niet mediteert.
Ervaring wanneer je wel mediteert.

Maar in beide gevallen is je brein de basis. Want zonder brein geen persoon en zonder persoon geen meditatie.

Dan is op basis van je eigen uitspraak dat alles wat het brein bedenkt niet waar is, zowel ervaring wanneer je niet mediteert als ervaring wanneer je wel mediteert niet waar.

Dus je kunt niet weten of bewustzijn zonder brein bestaat. Dat kun je niet zomaar stellen. Dat geloof je alleen maar..Maar dat doe je op basis van ideeën van een brein dat volgens jou altijd onwaar is. Dus op basis van je eigen uitspraken is je ervaring in meditatie niet waar.

Je kunt alleen weten dat bewustzijn met het brein bestaat.

Dat is ook het antwoord op je vervolgvraag..

quote:
Dit soort discussies zijn ook lastig om dat jij een objectieve basis-realiteit hebt. De basis-realiteit is niet objectief, dus het is een beetje spreken in twee verschillende talen.
Ik denk eerder dat de discussie lastig is, omdat je jezelf tegenspreekt. Ik vind er niets lastigs aan.

Ik heb namelijk niets gezegd vanuit mijn eigen overtuigingen.

Ik ben puur en alleen afgegaan op jouw uitspraken en heb daar conclusies uit getrokken.

Dus dit is niet waar wat je zegt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-05-2024 03:05:52 ]
pi_213509575
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, jij keert het om

Je zei immers dat je niet kunt mediteren zonder brein, want dan is er geen persoon.

Je zei ook dat alles wat het brein bedenkt niet waar is.

Dus je hebt twee ervaringen:

Ervaring wanneer je niet mediteert.
Ervaring wanneer je wel mediteert.

Maar in beide gevallen is je brein de basis. Want zonder brein geen persoon en zonder persoon geen meditatie.

Dan is op basis van je eigen uitspraak dat alles wat het brein bedenkt niet waar is, zowel ervaring wanneer je niet mediteert als ervaring wanneer je wel mediteert niet waar.

Dus je kunt niet weten of bewustzijn zonder brein bestaat. Dat kun je niet zomaar stellen. Dat geloof je alleen maar..Maar dat doe je op basis van ideeën van een brein dat volgens jou altijd onwaar is. Dus op basis van je eigen uitspraken is je ervaring in meditatie niet waar.

Je kunt alleen weten dat bewustzijn met het brein bestaat.

Dat is ook het antwoord op je vervolgvraag..
[..]
Ik denk eerder dat de discussie lastig is, omdat je jezelf tegenspreekt. Ik vind er niets lastigs aan.

Ik heb namelijk niets gezegd vanuit mijn eigen overtuigingen.

Ik ben puur en alleen afgegaan op jouw uitspraken en heb daar conclusies uit getrokken.

Dus dit is niet waar wat je zegt.
Maar bewustzijn is de top van de piramide.

Het bewustzijn is de realiteit en het brein is een verschijnsel in de realiteit.

Nu ga ik het volgende stellen:

Bewustzijn = de realiteit Brein = verschijnsel in de realiteit.

Jij vraagt mij het volgende:

''hoe weet jij dat de realiteit bestaat zonder een verschijnsel in de realiteit?''

of ''misschien wordt de realiteit geproduceerd door een verschijnsel in de realiteit''

Het zijn gewoon psychotische gedachtes. Bewustzijn staat altijd bovenaan, het staat zeker boven personen en breinen. Personen en breinen zijn verschijnselen binnen het bewustzijn.
pi_213509594
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 03:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar bewustzijn is de top van de piramide.

Het bewustzijn is de realiteit en het brein is een verschijnsel in de realiteit.

Nu ga ik het volgende stellen:

Bewustzijn = de realiteit Brein = verschijnsel in de realiteit.

Jij vraagt mij het volgende:

''hoe weet jij dat de realiteit bestaat zonder een verschijnsel in de realiteit?''

of ''misschien wordt de realiteit geproduceerd door een verschijnsel in de realiteit''

Het zijn gewoon psychotische gedachtes. Bewustzijn staat altijd bovenaan, het staat zeker boven personen en breinen. Personen en breinen zijn verschijnselen binnen het bewustzijn.
Je hoeft niet precies hetzelfde te herhalen, daar wordt het allemaal niet kloppender van.

Je bent overtuigd geraakt dat het bewustzijn bovenaan staat door de ervaringen die je hebt gehad in meditatieve toestanden.

Maar om die meditatieve toestanden te bereiken, heb je je brein nodig gehad.

Want zonder brein, is er geen persoon om te mediteren.

Maar je zei ook dat alles wat het brein bedenkt niet waar is.

Dus dan is zowel je ervaring in niet-meditatieve toestand als in meditatieve toestand niet waar, omdat beide toestanden niet kunnen worden ervaren zonder persoon en dus zonder brein.

En daarom kun je helemaal geen uitspraken doen over zaken die onafhankelijk zijn van het brein, zoals wat jij het bewustzijn noemt.

Want of je nu wel of niet mediteert, je zit altijd in het aquarium van je brein. Je bent er nooit buiten geweest.

De uitspraak dat het bewustzijn bovenaan staat, is dus werkelijk nergens op gebaseerd.
pi_213509614
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 03:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je hoeft niet precies hetzelfde te herhalen, daar wordt het allemaal niet kloppender van.

Je bent overtuigd geraakt dat het bewustzijn bovenaan staat door de ervaringen die je hebt gehad in meditatieve toestanden.

Maar om die meditatieve toestanden te bereiken, heb je je brein nodig gehad.

Want zonder brein, is er geen persoon om te mediteren.

Maar je zei ook dat alles wat het brein bedenkt niet waar is.

Dus dan is zowel je ervaring in niet-meditatieve toestand als in meditatieve toestand niet waar, omdat beide toestanden niet kunnen worden ervaren zonder persoon en dus zonder brein.

En daarom kun je helemaal geen uitspraken doen over zaken die onafhankelijk zijn van het brein, zoals wat jij het bewustzijn noemt.

Want of je nu wel of niet mediteert, je zit altijd in het aquarium van je brein. Je bent er nooit buiten geweest.

De uitspraak dat het bewustzijn bovenaan staat, is dus werkelijk nergens op gebaseerd.
Je maakt er gewoon een object van, maar het is geen object. Zo simpel is het gewoon.

Je zit niet in het aquarium van je brein, je zit in het bewustzijn. Het brein is secundair.
pi_213510239
Geweldige OP! :')
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_213511332
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 03:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je maakt er gewoon een object van, maar het is geen object. Zo simpel is het gewoon.

Je zit niet in het aquarium van je brein, je zit in het bewustzijn. Het brein is secundair.
Waarom heb je dan een brein nodig om te mediteren?
  zaterdag 11 mei 2024 @ 10:02:23 #19
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213511361
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 01:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zou graag tot in de kleinste details willen weten wat iedereen gelooft over hindoeïsme, boeddhisme en bewustzijn.

Volgens mij is het allemaal flauwekul.

Ga helemaal los en overtuig me van het tegendeel.

Succes.
Lezen in de bijbel dat de paus een pooier is is natuurlijk geen flauwekul.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_213511780
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 10:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom heb je dan een brein nodig om te mediteren?
Omdat het bewustzijn zichzelf verloren heeft in het brein en het brein moet vervolgens gecorrigeerd worden door meditatie.

Anders veranderd het brein in een zogenaamd zelfstandige entiteit ("ego"). Het "ego" gelooft dat het een individu is en kan gewelddadig worden.
pi_213512141
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 10:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Omdat het bewustzijn zichzelf verloren heeft in het brein en het brein moet vervolgens gecorrigeerd worden door meditatie.

Anders veranderd het brein in een zogenaamd zelfstandige entiteit ("ego"). Het "ego" gelooft dat het een individu is en kan gewelddadig worden.
Hoe heeft het bewustzijn zichzelf verloren in het brein?

En hoe kan dat tenzij het brein en het bewustzijn twee verschillende dingen zijn en het brein hoger is dan bewustzijn?

En hoe weet je dat je dit door middel van meditatie corrigeert?

Je maakt je toch nooit los van je brein waarin het bewustzijn zich verloren heeft (wat een hele rare opmerking is trouwens, alsof het een persoon betreft)?

Je blijft altijd in het aquarium van je brein. Anders houd je op te bestaan, want dan heb je geen persoon meer.

Alles wat je ervaart in of buiten meditatie is dus beperkt door het brein.

Het is ook een kip-ei-verhaal: je zegt dat mediteren nodig is om het in het brein verloren bewustzijn te corrigeren, maar dat kun je alleen als je een brein en dus een persoon hebt.

Is het doel dan niet om jezelf te bevrijden van het brein, oftewel om te sterven?

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-05-2024 11:01:31 ]
pi_213512310
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 10:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe heeft het bewustzijn zichzelf verloren in het brein?

Door te gaan denken en constant zichzelf af te leiden met bezigheden i.p.v. simpelweg te 'zijn'.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 10:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

En hoe kan dat tenzij het brein en het bewustzijn twee verschillende dingen zijn en het brein hoger is dan bewustzijn?

De realiteit is singulair. Er is alleen bewustzijn, het brein is een verschijnsel van bewustzijn. Het brein is het resultaat van bewustzijn. Maar omdat het brein secundair is staat bewustzijn boven.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 10:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Het is ook een kip-ei-verhaal: je zegt dat mediteren nodig is om het in het brein verloren bewustzijn te corrigeren, maar dat kun je alleen als je een brein hebt.

Je mediteert omdat je een brein hebt, maar het brein maakt meditatie niet mogelijk. Dat is wat anders.

Het brein heeft geen macht, alleen het bewustzijn heeft macht.
pi_213515374
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 11:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Door te gaan denken en constant zichzelf af te leiden met bezigheden i.p.v. simpelweg te 'zijn'.
Dus 'het bewustzijn' is een persoon die denkt?

Waarom en hoe is het gaan denken?

quote:
De realiteit is singulair. Er is alleen bewustzijn, het brein is een verschijnsel van bewustzijn. Het brein is het resultaat van bewustzijn. Maar omdat het brein secundair is staat bewustzijn boven.
Dit klinkt een beetje alsof je zegt:

Druppels water zijn het resultaat van de oceaan.

Maar de oceaan heeft zich verloren in de druppels water.

Dat kan toch niet?

quote:
Je mediteert omdat je een brein hebt, maar het brein maakt meditatie niet mogelijk. Dat is wat anders.
Ik vroeg je aan het begin: kun je mediteren zonder brein?

Jouw antwoord: "Nee, als er helemaal geen brein is dan is er geen mediteerder."

Hoezo maakt het brein nu ineens meditatie niet mogelijk? Terwijl je eerst nog zei dat een brein nodig is om te mediteren?

quote:
Het brein heeft geen macht, alleen het bewustzijn heeft macht.
Waarom heb je dan een brein nodig om te mediteren? Blijkbaar heeft het brein wel macht.
pi_213515496
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 13:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus 'het bewustzijn' is een persoon die denkt?

Waarom heb je dan een brein nodig om te mediteren? Blijkbaar heeft het brein wel macht.
Nee, personen/breinen zijn beperkingen van bewustzijn. Bewustzijn is God en wij zijn geincarneerd in een mensenlichaam.

Daarom kan het ook voorkomen dat mensen met een bijna-dood ervaring een helderder bewustzijn dan ooit ervaren. Het brein is namelijk bijna helemaal uitgeschakeld, waardoor de begrenzing weg is.
pi_213515676










Om Tat Sat
pi_213516324
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 13:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, personen/breinen zijn beperkingen van bewustzijn. Bewustzijn is God en wij zijn geincarneerd in een mensenlichaam.

Hoe weet je dat bewustzijn is zoals jij het beschrijft?
pi_213516464
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 14:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe weet je dat bewustzijn is zoals jij het beschrijft?
Door te mediteren.
pi_213516481
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 14:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Door te mediteren.
Zonder brein?
pi_213516508
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 14:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zonder brein?
Ja, zonder brein.

Jij ziet het brein als onafhankelijk bestaand object. Maar materie bestaat niet, dus dat is niet het geval.
pi_213516579
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 14:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe weet je dat bewustzijn is zoals jij het beschrijft?
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 14:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Door te mediteren.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 14:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zonder brein?
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 14:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, zonder brein.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 01:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Kun je mediteren zonder je brein?
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 02:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, als er helemaal geen brein is dan is er geen mediteerder.
?
pi_213516717
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
?
De mediteerder is niet hetzelfde als bewustzijn, het is een beperking van bewustzijn.
Net als het brein.
pi_213516830
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De mediteerder is niet hetzelfde als bewustzijn, het is een beperking van bewustzijn.
Net als het brein.
Ik zei niet dat de mediteerder hetzelfde is als bewustzijn.

Ik vroeg of je kunt mediteren zonder je brein. Daarop antwoordde je nee.

Ik vroeg of je mediteerde zonder je brein. Daarop antwoordde je ja.

Dus wat is het nou?
pi_213516847
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik zei niet dat de mediteerder hetzelfde is als bewustzijn.

Ik vroeg of je kunt mediteren zonder je brein. Daarop antwoordde je nee.

Ik vroeg of je mediteerde zonder je brein. Daarop antwoordde je ja.

Dus wat is het nou?
Het antwoord is JA
pi_213516870
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het antwoord is JA
Waarom zei je dan eerst nee?
pi_213516884
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom zei je dan eerst nee?
Omdat wij niet hetzelfde bedoelen met ''brein''
pi_213516995
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:26 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Omdat wij niet hetzelfde bedoelen met ''brein''
Aha.

Dus je beweert hier dat je dingen kunt doen zonder je brein.

Dat is een erg opmerkelijke uitspraak. Volgens elke observatie is het brein de CPU van elk levend wezen. Maar jij staat daar blijkbaar boven.

Maar omdat je nu 180 graden bent gedraaid, moeten we weer opnieuw beginnen. Je zei:

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 01:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het gaat er juist om, om voorbij geloof te gaan. Door te mediteren, oftewel je gedachtes stop te zetten.

Het menselijk brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.

De enige manier om uit die beperking te komen is door meditatie. En alleen door meditatie kun je de realiteit kennen.
Waarom moet je mediteren om je gedachten stop te zetten als het brein geen macht heeft en je dingen kunt doen zonder het brein?

Waarom leef je niet gewoon constant zonder het brein als dat brein zo in de weg zit en machteloos is?
pi_213517031
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Aha.

Dus je beweert hier dat je dingen kunt doen zonder je brein.

Dat is een erg opmerkelijke uitspraak. Het brein is de CPU van elk levend wezen. Maar jij staat daar blijkbaar boven.

Maar omdat je nu 180 graden bent gedraaid, moeten we weer opnieuw beginnen. Je zei:

Er is geen brein. Niet zoals jij het voorstelt.

Ik weet dat jij zonder twijfel aanneemt dat de realiteit buiten bewustzijn bestaat.

Maar als er geen realiteit buiten bewustzijn is, veranderd alles.
pi_213517059
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er is geen brein.
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 01:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het menselijk brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.
Hoe kan iets dat niet bestaat 'allerlei verkeerde concepten en ideeën bedenken en vanalles geloven'?
pi_213517093
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
[..]
Hoe kan iets dat niet bestaat 'allerlei verkeerde concepten en ideeën bedenken en vanalles geloven'?
Vervang voor het woord 'brein' het woord 'bewustzijn'.
Het brein is een manifestatie van bewustzijn, dus...het bewustzijn bedenkt allerlei concepten en gelooft vanalles. Het klopt precies.
pi_213517325
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Vervang voor woord 'brein' het woord 'bewustzijn'.
Het brein is een manifestatie van bewustzijn, dus...het bewustzijn bedenkt allerlei concepten en gelooft vanalles. Het klopt precies.
Aha, dus brein = bewustzijn.

Je zei dit:

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 01:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het gaat er juist om, om voorbij geloof te gaan. Door te mediteren, oftewel je gedachtes stop te zetten.

Het brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.

De enige manier om uit die beperking te komen is door meditatie. En alleen door meditatie kun je de realiteit kennen.
En dit:

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 03:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar bewustzijn is de top van de piramide.

Het bewustzijn is de realiteit en het brein is een verschijnsel in de realiteit.

Even logisch redeneren op basis van jouw uitspraken:

A: Brein is bewustzijn
B: Bewustzijn is de realiteit

Als A waar is en B waar is, dan is C ook waar:

C: Brein is de realiteit

Maar je zei ook: Het brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.

Als we 'brein' vervangen door 'bewustzijn', krijgen we:

Het bewustzijn bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het bewustzijn bedenkt is altijd verkeerd.

Dus hoe kun je de realiteit (het bewustzijn) kennen door te mediteren, als het bewustzijn 'altijd verkeerde concepten en ideeën bedenkt en gelooft'?

Dan is de waarheid blijkbaar dat je de realiteit niet kunt kennen, omdat je ervaring ervan altijd verkeerd is.
pi_213517456
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Even logisch redeneren op basis van jouw uitspraken:

A: Brein is bewustzijn
B: Bewustzijn is de realiteit

Als A waar is en B waar is, dan is C ook waar:

C: Brein is de realiteit

Maar je zei ook: Het brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.

Als we 'brein' vervangen door 'bewustzijn', krijgen we:

Het bewustzijn bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het bewustzijn bedenkt is altijd verkeerd.

Dus hoe kun je de realiteit (het bewustzijn) kennen door te mediteren, als het bewustzijn 'altijd verkeerde concepten en ideeën bedenkt en gelooft'?

Dan is de waarheid blijkbaar dat je de realiteit niet kunt kennen, omdat je ervaring ervan altijd verkeerd is.
Jij hebt moeite met de paradox dat dingen anders zijn maar toch hetzelfde.

Mannen en vrouwen zijn beiden mensen. Maar als een vrouw anders is dan een man, hoe kunnen het dan beiden mensen zijn?

Als ik zeg: je kunt vrouwen niet geloven, omdat ze vaak liegen, maar je kunt mannen wel geloven.
Dan zeg jij met het bovenstaande argument: nee je kunt zowel mannen als vrouwen niet geloven want het zijn beiden mensen.

Ja, het zijn beiden mensen maar ze zijn toch anders. Net als het bewustzijn en het brein.
pi_213517765
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 15:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij hebt moeite met de paradox dat dingen anders zijn maar toch hetzelfde.

Mannen en vrouwen zijn beiden mensen. Maar als een vrouw anders is dan een man, hoe kunnen het dan beiden mensen zijn?

Als ik zeg: je kunt vrouwen niet geloven, omdat ze vaak liegen, maar je kunt mannen wel geloven.
Dan zeg jij met het bovenstaande argument: nee je kunt zowel mannen als vrouwen niet geloven want het zijn beiden mensen.

Ja, het zijn beiden mensen maar ze zijn toch anders. Net als het bewustzijn en het brein.
Je vergelijking gaat niet op, want mannen en vrouwen zijn afzonderlijke individuen.

In het geval van brein en bewustzijn gaat het niet om afzonderlijke concepten.

Je zei immers dat het brein een verschijnsel van bewustzijn en bewustzijn is.

Dus als ik bewustzijn als een cirkel voorstel, is het brein een kleine cirkel in die cirkel.

Maar dat brein zou het tegenovergestelde van de grote cirkel zijn, aangezien het 'constant verkeerde concepten en ideeën gelooft', terwijl het allesomvattende bewustzijn de realiteit is.

Tot zover komt wat je zegt overeen met wat in de mysteries wordt geleerd, dat de realiteit duaal en gepolariseerd is.

Maar dan is mijn vraag: hoe weet je zeker dat je het bewustzijn onafhankelijk van je brein ervaart als je mediteert?

Waarom zou die ervaring ook geen 'verkeerd concept dat je brein gelooft' zijn?

Op welk moment ontstijg je je brein en hoe weet je dat dat geen illusie van het leugenachtige brein is?
pi_213517984
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 16:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je vergelijking gaat niet op, want mannen en vrouwen zijn afzonderlijke individuen.

Er zijn geen afzonderlijke individuen, alles is met alles verbonden.

Zoals je in een schilderij zowel dieren, mensen als planten kunt hebben. Het is toch hetzelfde schilderij.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 16:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Maar dan is mijn vraag: hoe weet je zeker dat je het bewustzijn onafhankelijk van je brein ervaart als je mediteert?

Waarom zou die ervaring ook geen 'verkeerd concept dat je brein gelooft' zijn?

Op welk moment ontstijg je je brein en hoe weet je dat dat geen illusie van het leugenachtige brein is?
Omdat de realiteit singulair / non - duaal is. De realiteit is wat het is, en wij noemen het bewustzijn. Er is geen andere realiteit, het wordt niet geproduceerd door iets anders, het is nergens van afhankelijk.

De dingen die jij vraagt komen overeen met een vraag zoals: ''wat als er een monster onder mijn bed ligt? Ik kan toch niet zeker weten dat er geen monster ligt?''
pi_213518196
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 16:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn geen afzonderlijke individuen, alles is met alles verbonden.

Zoals je in een schilderij zowel dieren, mensen als planten kunt hebben. Het is toch hetzelfde schilderij.
[..]
Omdat de realiteit singulair / non - duaal is. De realiteit is wat het is, en wij noemen het bewustzijn. Er is geen andere realiteit, het wordt niet geproduceerd door iets anders, het is nergens van afhankelijk.

De dingen die jij vraagt komen overeen met een vraag zoals: ''wat als er een monster onder mijn bed ligt? Ik kan toch niet zeker weten dat er geen monster ligt?''
Dit is geen antwoord op mijn vraag.

Ik vroeg hoe je kunt weten of je ervaring in meditatie betrouwbaar is om de realiteit te kennen.

Aangezien 'Het menselijk brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.'.

Dus hoe weet je wanneer je ervaring van het bewustzijn niet meer onderdeel uitmaakt van 'allerlei concepten en ideeën die altijd verkeerd zijn'?

Geef daar eens een concreet antwoord op en niet door te stellen 'het is gewoon zo', wat je nu doet.

Overigens spreek je jezelf hier ook tegen, want als alles bewustzijn is, dan zijn ook alle verkeerde concepten en ideeën van het brein de realiteit. Die ideeën en concepten staan er dan niet los van.
pi_213518902
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 16:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag.

Ik vroeg hoe je kunt weten of je ervaring in meditatie betrouwbaar is om de realiteit te kennen.

Aangezien 'Het menselijk brein bedenkt allerlei concepten, ideeën en gelooft vanalles. Maar wat het brein bedenkt is altijd verkeerd.'.

Dus hoe weet je wanneer je ervaring van het bewustzijn niet meer onderdeel uitmaakt van 'allerlei concepten en ideeën die altijd verkeerd zijn'?

Geef daar eens een concreet antwoord op en niet door te stellen 'het is gewoon zo', wat je nu doet.

Overigens spreek je jezelf hier ook tegen, want als alles bewustzijn is, dan zijn ook alle verkeerde concepten en ideeën van het brein de realiteit. Die ideeën en concepten staan er dan niet los van.
Het is mijn ervaring dat meditatie betrouwbaarder is dan gedachtes. Mijn ervaring is dat gedachtes er bijna altijd naast zitten.

Doe ermee wat je wilt, ik probeer dit niet 'hard' te bewijzen.
pi_213519052
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 17:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is mijn ervaring dat meditatie betrouwbaarder is dan gedachtes. Mijn ervaring is dat gedachtes er bijna altijd naast zitten.
Betrouwbaarder voor wat?

En zegt dat niet meer over je eigen gedachten dan over de realiteit?

quote:
Doe ermee wat je wilt, ik probeer dit niet 'hard' te bewijzen.
Dus je weet het niet of het zo is en je kunt het ook niet weten of bewijzen.

Dan begrijp ik niet dat je altijd enorm stellig bent in je uitspraken, alsof het allemaal kraakhelder en absoluut waar is.

Terwijl er dus blijkbaar geen enkel bewijs is dat wat je ervaart daadwerkelijk iets is waarmee je uitspraken kunt doen over zaken buiten je brein.

Als je er immers vanuitgaat dat alle ideeën die het brein voortbrengt verkeerd zijn, dan kun je ook niet vertrouwen op de overtuiging dat je de realiteit kunt kennen door het brein uit te zetten door te stoppen met denken via meditatie.

Sterker nog: die overtuiging moet dan op basis van je eigen uitspraken over het brein per definitie een leugen zijn.
pi_213519723




pi_213520573
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 03:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Maar bewustzijn is de top van de piramide.

Het bewustzijn is de realiteit en het brein is een verschijnsel in de realiteit.

Nu ga ik het volgende stellen:

Bewustzijn = de realiteit Brein = verschijnsel in de realiteit.

Jij vraagt mij het volgende:

''hoe weet jij dat de realiteit bestaat zonder een verschijnsel in de realiteit?''

of ''misschien wordt de realiteit geproduceerd door een verschijnsel in de realiteit''

Het zijn gewoon psychotische gedachtes. Bewustzijn staat altijd bovenaan, het staat zeker boven personen en breinen. Personen en breinen zijn verschijnselen binnen het bewustzijn.
Zoiets?




[ Bericht 13% gewijzigd door Alarmonoff op 11-05-2024 19:02:38 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_213521395
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 18:47 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Zoiets?

Zo zat het ongeveer in mijn hoofd, ja :)
pi_213542172
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 17:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Betrouwbaarder voor wat?

En zegt dat niet meer over je eigen gedachten dan over de realiteit?
[..]
Dus je weet het niet of het zo is en je kunt het ook niet weten of bewijzen.

Dan begrijp ik niet dat je altijd enorm stellig bent in je uitspraken, alsof het allemaal kraakhelder en absoluut waar is.

Terwijl er dus blijkbaar geen enkel bewijs is dat wat je ervaart daadwerkelijk iets is waarmee je uitspraken kunt doen over zaken buiten je brein.

Als je er immers vanuitgaat dat alle ideeën die het brein voortbrengt verkeerd zijn, dan kun je ook niet vertrouwen op de overtuiging dat je de realiteit kunt kennen door het brein uit te zetten door te stoppen met denken via meditatie.

Sterker nog: die overtuiging moet dan op basis van je eigen uitspraken over het brein per definitie een leugen zijn.
Mijn vermoeden is dat er volgens Libertarisch een kosmisch bewustzijn is, dat het fundament vormt voor alles wat er bestaat, dat wil zeggen: in elke deeltje wat wij als "materie" aanschouwen vormt dit kosmische bewustzijn de essentie en doet het bestaan. Via dit kosmische bewustzijn (de bron) is alles aan elkaar gelinkt en dus eigenlijk een eenheid. In elk deeltje uit het kosmische bewustzijn zich anders. In het geval van het menselijke brein is dat door te (kunnen) denken in concepten, categorieën, ideeën. In een succesvolle meditatie bevrijd je (iig deels) jezelf van de limitaties van het brein en ervaar je zuiver (kosmisch) bewustzijn. Meditatie is dus alleen mogelijk als je over een brein beschikt. Zonder brein (dood of ongeboren) bevind je je al in een staat van zuiver (kosmisch) bewustzijn. Op dat moment is er ook geen sprake van een individu of een ego dat handelt/denkt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')