abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213506352
Onderstaande komt van Ali

Link naar deel 1:

F&L / Bijbelprofetie

OP van deel 1:

Naar aanleiding van vragen in andere topics open ik dit topic gewijd aan bijbelprofetie.

De gehele bijbel kan als een profetische bundel boeken worden beschouwd. Dankzij deze profeties kunnen we:

- Weten wat er in de toekomst nog staat te gebeuren
- De goddelijke inspiratie van de geschriften herkennen
- Hoop krijgen voor de toekomst

God zelf daagt ons uit om de profeties te bestuderen om te zien dat zijn woord betrouwbaar is, omdat Hij weet hoe koppig en volhardend wij kunnen zijn in ons ongeloof:

Jesaja 48
HEERE van de legermachten is Zijn Naam.
3De dingen van vroeger heb Ik van oudsher verkondigd,
uit Mijn mond zijn ze voortgekomen en Ik heb ze doen horen.
Plotseling heb Ik ze gedaan en ze zijn gekomen.
4Omdat Ik wist dat u hard bent,
uw nek een ijzeren pees is,
en uw voorhoofd van brons,
5daarom heb Ik het u van oudsher verkondigd;
voordat het kwam, heb Ik het u doen horen,
anders zou u zeggen: Mijn afgod heeft die dingen gedaan,
mijn gesneden beeld of mijn gegoten beeld heeft ze geboden.

Voor mij persoonlijk was bijbelprofetie één van de belangrijkste redenen om te geloven dat de bijbel inderdaad door God geïnspireerd is, en niet slechts een door mensen verzonnen bundel geschriften. Ik ben niet gelovig opgevoed en was zo'n 5 jaar lang intensief bezig met alles wat met New Age, esoterie, theosofie en dergelijke te maken heeft. Maar na verder zoeken moest ik uiteindelijk ik wel tot de conclusie komen dat als het inderdaad klopt wat ik in de bijbel las, het onmogelijk was dat dit door mensen was verzonnen en de bijbel wel degelijk goddelijk geïnspireerd is, met alle gevolgen van dien (ik dacht letterlijk: hebben die Christenen verdorie toch gelijk).. Profetie is voor mij dus een doorslaggevende factor geweest en dat kan het ook zijn voor iedereen die misschien denkt: 'Ik zou wel willen geloven, maar ik kan niet geloven, want ik heb niet genoeg redenen om te geloven'.

De bijbelprofeties zijn door de hele bijbel geweven. Er zijn de geschriften van specifieke profeten, maar ook in de historische geschriften komen we profeties tegen door middel van signaalwoorden, letterlijke gebeurtenissen met een spirituele connotatie en gebeurtenissen in de levens van specifieke personen. Daarnaast heeft praktisch elk element van de Joodse religie een profetisch element, omdat het Joodse religieuze systeem een 'schaduw' was, oftewel een illustratie van een grotere realiteit die betrekking had op de messias. Een zeer groot deel van de profeties heeft dan ook betrekking op de messias, omdat dit het centrale thema van de bijel is: God redt de mens van de dood en zal aan het einde der tijden een rechtvaardig oordeel vellen alvorens een nieuwe wereld begint waarin de zonde en de dood teniet zijn gedaan.

De allereerste profetie komen we dan ook tegen in Genesis 3, vlak nadat de eerste mensen hadden gedaan wat God uitdrukkelijk verboden had, waardoor zij de dood over zichzelf hadden uitgeroepen. En niet alleen dat: door God als autoriteit in hun leven te verwerpen en in plaats daarvan Satan te volgen, werd deze vanaf dat moment de 'prins van deze wereld'. De mens was vanaf dat moment slaaf van de zonde, slaaf van de dood, en slaaf van Satan, oftewel de tegenstander van God. Het was vervolgens aan God om de mens uit deze slavernij en gevangenis te bevrijden, de mens kon dat niet uit zichzelf.

God toonde meteen Zijn genade door aan te kondigen dat Hij persoonlijk ervoor zou zorgen dat Satan zou worden vernietigd:

14Toen zei de HEERE God tegen de slang:
Omdat u dit gedaan hebt, bent u vervloekt
onder al het vee en onder alle dieren van het veld!
Op uw buik zult u gaan en stof zult u eten, al de dagen van uw leven.
15En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.

Het wordt algemeen aanvaard dat dit 'nageslacht van de vrouw' de eerste belofte is van de messias. Er zal een strijd zijn tussen de dienaars van God, en de dienaars van Satan, en de messias treedt op als vertegenwoordiger van de dienaars van God. En hoewel Satan deze messias zal doden (u zult het de hiel vermorzelen), zal deze messias Satan definitief vernietigen (de kop vermorzelen).

Deze tekst wordt ook wel het 'proto-evangelie' genoemd, oftewel het eerste evangelie. God kondigt meteen aan dat Hij uiteindelijk Satan zal overwinnen, en dat de tijd van pijn, leed, zonde en dood die zal volgen slechts tijdelijk is. En dat is goed nieuws, een blijde boodschap, de letterlijke vertaling van 'evangelie'.

In dit topic wil ik meer in detail ingaan op enkele van de belangrijkste en meest opmerkelijke profeties die weergeven hoe de bijbel de komst van de messias en zijn daden binnen de gehele wereldgeschiedenis heeft aangekondigd.

Ik verzoek iedereen om het respectvol en ontopic te houden.

Van mening verschillen mag natuurlijk altijd, maar laten we niet te veel afdwalen naar onderwerpen die niets met dit onderwerp te maken hebben. Daar zijn al genoeg andere topics voor.

Ik open dit topic met het verlangen om over te dragen wat ik zelf heb mogen ontvangen. Het is niet de bedoeling om mijn geloof te 'bewijzen' of anderen te overtuigen om te geloven wat ik geloof. Ik deel slechts wat ik geloof dat de waarheid over deze zaken is, omdat ik ze waardevol voor mijzelf en anderen acht. En ik deel goede dingen graag met anderen.

Wordt vervolgd.
pi_213506402
Even een schone titel! Dat staat wel zo mooi.

Een vriendelijk verzoek om ontopic te blijven.

Er zijn geen mods actief op dit subforum volgens mij, dus ik doe een beroep op ieders innerlijke mod om het onderwerp van het topic een beetje te respecteren.

Anders zwaait er wat.
pi_213506485
In het vorige deel heb ik uiteengezet hoe het teken van het beest het teken van God dient te vervangen.

We zagen dat het teken van God op de hand en het voorhoofd sloeg op Gods wetten en geboden: ze inprenten in het hoofd en ze in de praktijk brengen met de handen.

Het is van belang om te begrijpen dat nooit alleen naar de letter van de wet dient te worden gekeken (dus alleen precies wat er geschreven staat), maar naar de geest van de wet (het doel dat hij voor ogen heeft)

We zagen dit toen Jezus bijvoorbeeld tijdens de bergrede de ware uitleg van de wet gaf. De geboden beperkten zich niet tot alleen de letterlijke woord-voor-woord-betekenis, maar waren bedoeld als praktische representatie van liefde en rechtvaardigheid zoals God wil dat we leven.

Zo heeft bijvoorbeeld het gebod over overspel niet alleen betrekking op overspel, maar op alle vormen van seksuele immoraliteit. En Jezus ging zo ver te zeggen dat als je alleen maar met lust kijkt naar een vrouw, je al overspel met haar hebt gepleegd.

Hij zei ook dat als je iemand haat, je diegene hebt vermoord.

We moeten de wet dus niet lezen als een lijstje van dingen die niet mogen en die je kunt afvinken waarna je jezelf tot ‘goed’ kan verklaren.

De rijke jongeman deed dit bijvoorbeeld toen hij met Jezus sprak:

Mattheüs 19:16 En zie, er kwam iemand naar Hem toe en die zei tegen Hem: Goede Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?
17Hij zei tegen hem: Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed behalve Eén, namelijk God. Maar wilt u tot het leven ingaan, neem dan de geboden in acht.
18Hij zei tegen Hem: Welke? Jezus zei: U zult niet doden; u zult geen overspel plegen; u zult niet stelen; u zult geen vals getuigenis afleggen;
19eer uw vader en moeder; en: u zult uw naaste liefhebben als uzelf.
20De jongeman zei tegen Hem: Al deze dingen heb ik in acht genomen van mijn jeugd af; wat ontbreekt mij nog?

Uit deze tekst kunnen we een paar dingen afleiden:

Het volgen van de geboden van God is een voorwaarde om eeuwig te leven. Het is door overtreding van de geboden van God dat we het eeuwige leven verliezen. Zoals ik eerder uitlegde, zat de overtreding van Adam en Eva niet alleen specifiek in het eten van de verboden boom, maar in de mentaliteit die ertoe leidde dat ze die daad pleegden. Ongehoorzaamheid aan God begint in de geest, in het hart. Dat is waar de zonde begint en die uit zich vervolgens via onze daden. Toen zij van die boom aten, overtraden zij alle geboden van God: ze hadden een andere god aangenomen, namelijk de slang en eigenlijk ook zichzelf, door naar hem en hun eigen verlangens te luisteren in plaats van naar God. Zij zelf en de slang werden hun idool. Ze begeerden iets dat niet van hen was. Ze aten daarvan en stolen dus. Ze pleegden spiritueel overspel. Ze onteerden hun vader, God. Ze riepen de dood over zichzelf en hun komende nageslacht uit. Adam en Eva waren de eerste overtreders van Gods geboden, omdat de zonde grip wist te krijgen op hun geest door toe te geven aan verleiding. Daardoor verloren ze het eeuwige leven.

Het geneesmiddel hiervoor is dus dat de geboden van God opnieuw volledig worden gevolgd in het hart en het verstand van de mens. Het ultieme principe dat eraan ten grondslag ligt moet opnieuw volledig bezitnemen van de geest van de mens. Dat principe is de liefde die God zelf is. Wanneer de mens gevuld is met de geest van God, volgt hij perfect de geboden van God, omdat al zijn gedachten, gevoelens en handelingen een expressie zijn van de liefde van God. Zodra die connectie met God verloren is, zijn de gedachten, gevoelens en handelingen van de mens een expressie van zijn menselijke natuur die niet meer onderworpen is aan God, maar zichzelf zoekt: zijn eigen plezier, zijn eigen geneugten, opwinding en bevrediging, zelfverrijking, zelfverheerlijking, uitstijgen boven anderen voor het eigen plezier of eigen win, enzovoorts. Wanneer de onzelfzuchtige liefde van God geen volledige controle heeft over de geest en het lichaam van de mens, zal de mens leven op basis van de verlangen en lusten die voortkomen uit zijn menselijke natuur.

Vaak zijn we ons niet eens bewust van die verlangen en lusten die ons hele denken en voelen vormgeven. Vaak zijn die verlangens en lusten ook taboe en niet acceptabel: zowel maatschappelijk als voor onszelf. We geloven liever in onze eigen goedheid en die van anderen, dan zonder filters en zonder verbloemingen te zien wat ons nu echt motiveert. Sterker nog: ik denk niet dat de gevallen mens zonder de geest van God dat überhaubt kan zien en al helemaal niet veranderen. Je kunt immers je eigen natuur niet wijzigen. Daarom hebben we de neiging om onze meer duistere zijden te minimaliseren, en een bovenmatig rooskleurig beeld van onszelf en meestal de mensen die we het meest waarderen te creëren. Want de waarheid zou te grimmig zijn om te aanvaarden.
Voor God is deze natuurlijke zondige staat niet acceptabel. Voor God is alleen perfecte harmonie met Zijn wil aanvaardbaar, omdat alleen dat garandeert dat de mensheid altijd met perfecte liefde handelt. Alleen onder die omstandigheden is een wereld mogelijk waarin mensen elkaar geen leed veroorzaken, uitbuiten, kwetsen, gebruiken, onrecht aandoen, enzovoorts.

De rijke jongeman kon misschien wel het lijstje letterlijke geboden afvinken, maar Jezus wist dat hij in de kern ook gewoon een zondaar was. Daarom zei Hij:

21Jezus zei tegen hem: Als u volmaakt wilt zijn, ga dan heen, verkoop wat u hebt, en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan en volg Mij.
22Toen de jongeman dit woord gehoord had, ging hij bedroefd weg, want hij had veel bezittingen.

Daarna wordt er nooit meer over hem gesproken. We kunnen dus aannemen dat deze rijke jongeman uiteindelijk geen discipel van Jezus is geworden. Wat was er mis met hem?

Hoewel hij wel een lijstje kon afvinken, ontbrak het hem aan voldoende liefde voor God om te breken met zijn idool: zijn rijkdommen en bezittingen. Hij begeerde te veel en had niet werkelijk hart voor waar Jezus voor stond. En daarom werd hij bedroefd toen hij die opdracht kreeg.

Als ik het over de geboden van God heb, bedoel ik dus niet te zeggen dat je een lijstje kunt afvinken en dat je dan goed bent in de ogen van God. Er is ook geen reeks dogma’s of leerstellingen die je moet aanhangen om te worden goedgekeurd door God.

God wil de verbroken relatie die tussen ons en Hem is ontstaan vanwege de zonde herstellen, zodat Hij ons met Zijn geest van liefde kan vullen, en wij volledig getransformeerd worden in het evenbeeld van Zijn zoon, zodat wij met dezelfde liefde denken, voelen en handelen als Jezus zelf.

Romeinen 12:1Ik roep u er dan toe op, broeders, door de ontfermingen van God, om uw lichamen aan God te wijden als een levend offer, heilig en voor God welbehaaglijk: dat is uw redelijke godsdienst.
2 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.

Als deze ‘bezitneming’ door Gods geest om Gods wil te doen, als gevolg van onze herstelde relatie met God door middel van de verzoening die Jezus ons biedt via Zijn offer aan het kruis, de manier is om daadwerkelijk het ‘merkteken van God op de hand en het hoofd’ te dragen, dan is het merkteken van het beest logischerwijs bezitneming door dezelfde geest die achter het beest zit, waardoor we de wil van het beest doen.

We lazen in Openbaringen 12 en 13 al dat de geest achter het beest de draak, satan, de duivel is.
De kwestie is dus een spirituele: welke geest leeft in jou? Waar ontvang je je inspiratie van? Wie beïnvloedt je denken, je voelen, je verlangens, je daden?

Hoewel we er niet constant bewust van zijn, zijn wij niet alleen op deze wereld. Er zijn geestelijke entiteiten die wij niet zien, maar die wel met ons kunnen communiceren en ons gedachten kunnen influisteren via onze innerlijke gesprekken en gedachten. Als we ons daar niet bewust van zijn, is het makkelijk om te geloven dat wij zelf degenen zijn die die innerlijke dialoog besturen. Maar dit is lang niet altijd het geval.

Nog serieuzer wordt het wanneer we deze geestelijke entiteiten toegang geven tot onze geest. Dat gebeurt op de eerste plaats door toe te geven aan verleidingen om te zondigen. Als we zondigen, verwijderen we ons van God, en krijgt de duivel meer ruimte om bezit van onze geest te nemen. Hoe meer we zondigen, hoe minder we God kunnen horen, die via ons geweten spreekt.

Paulus beschreef dit als volgt:

1Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen,
2door huichelarij van leugenaars, die hun eigen geweten als met een brandijzer hebben toegeschroeid.

Het negeren van ons geweten is een gevaarlijke bezigheid. Hoe meer we dat doen, hoe minder goed we het horen, en hoe meer we worden getransformeerd in het evenbeeld van de demonen die ons hebben verleid tot het kwade. Dit uit zich vaak zelfs op fysiek niveau, in de manier waarop we ons kleden, met ons lichaam omgaan, onze gelaatsuitdrukking, onze smaak en voorkeuren, enzovoorts. Ons hele wezen is een expressie van de geest die in ons leeft.

Wanneer we wel naar ons geweten en dus naar de stem van God luisteren, ons geweten versterken door ons te voeden met de woorden van God die tot ons gesproken heeft (en de tien geboden heten letterlijk ‘de tien woorden’), dan ontvangen we kracht om verleidingen te weerstaan. Hoe meer we verleidingen weerstaan, hoe meer de geest van God bezit van ons kan nemen, ons kan sterken tegen verdere verleidingen, en ons ertoe kan bewegen om te handelen in harmonie met Zijn wil.

Jakobus 4:7 Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.

De Christen die wil slagen, zal zich dus moeten inzetten om verleidingen te weerstaan als hij daadwerkelijk het merkteken van God op de hand en in het voorhoofd wil hebben. In de praktijk komt dit neer op een constante strijd tegen het kwaad, zowel van binnen omdat in ons gevallen lichaam de zonde nog altijd aanwezig is, als van buiten, omdat we zowel door andere mensen als door verleidende geesten verleid kunnen worden tot het kwade.
In de laatste fasen van de eindtijd waar Openbaringen 13 over gaat, woedt er dus een hevige spirituele strijd tussen God en Zijn dienaars, legeraanvoerder Michaël en zijn engelen, en de draak en zijn dienaars, de duivel en zijn gevallen engelen. Deze twee partijen strijden constant om het lot van ieder mens. Het zijn onze dagelijkse keuzes die uiteindelijk bepalen aan welke kant wij zelf vechten.

Deze strijd tussen goed en kwaad loopt aan het einde op tot een climax, waarbij de twee partijen zeer duidelijk van elkaar worden gescheiden door dit merkteken. We lezen namelijk dat de hele wereld zal worden gedwongen het merkteken van het beest te dragen, op straffe van economische uitsluiting (het verbod om te kopen en te verkopen) en de dood:

15En hem werd macht gegeven om een geest te geven aan het beeld van het beest, opdat het beeld van het beest zelfs zou spreken, en zou maken dat allen die het beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden.
16En het maakt dat men aan allen, kleinen en groten, rijken en armen, vrijen en slaven een merkteken geeft op hun rechterhand of op hun voorhoofd,
17en het maakt dat niemand kan kopen of verkopen, behalve hij die dat merkteken heeft, of de naam van het beest of het getal van zijn naam.
Het ‘aanbidden van het beeld van het beest’ is parallel met het ontvangen van het merkteken van het beest. Het gaat om onderwerping en gehoorzaamheid aan de afvallige principes van de duivel, die indruisen tegen Gods wil.

Aangezien de twee kampen worden gekenmerkt door hun onderwerping aan de wil van God of de duivel uitgedrukt in wetten, zal ook de sabbat daarin een rol spelen.

Daarom zal in de laatste dagen de hele wereld worden verdeeld in twee kampen, waarvan het ene kamp dat zich aan God onderwerpt de sabbat van God wel observeert, en het andere kamp dat niet zal doen. Het kamp van het beest zal het kamp van God vervolgen.

Het merkteken is dus vooral een expressie van wat er in onze geest gebeurt, en het gedrag wat daaruit voortvloeit: onderwerping aan God, of onderwerping aan de duivel.

Omdat onderwerping aan de duivel tot verharding tegen God leidt, leidt het ook tot verharding tegen degenen die zich wel aan God onderwerpen. De haat, animositeit, agressiviteit bij de ongehoorzamen tegen degenen die God wel gehoorzamen, zal alsmaar toenemen. Zij horen hun geweten niet, ze horen niet meer hoe God tegen hen spreekt, ze zijn blind geworden voor hun eigen kwaadaardigheid, en het afrekenen met Gods volk zullen zij als iets positiefs en gerechtvaardigds beschouwen.

Men zal zelfs verklaren dat dit tot een situatie van vrede zal leiden. Maar God heeft gewaarschuwd dat als er ‘vrede, vrede’ wordt geroepen, er plotselinge vernietiging zal plaatsvinden:

1Maar wat de tijden en de gelegenheden betreft, broeders, is het voor u niet nodig dat men u schrijft.
2Want u weet zelf heel goed dat de dag van de Heere komt als een dief in de nacht.
3Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.

De vrede waarover hier gesproken wordt, is het gevolg van het feit dat de hele wereld zich zal hebben verenigd in een gemeenschappelijk doel: de vernietiging van Gods volk. Dit lazen we ook in Daniël 11, waarin de koning van het noorden en de koning van het zuiden om de tafel zitten en samenspannen tegen het verbond.

De beste manier om diverse groepen met elkaar te verenigen, is immers door een gemeenschappelijke vijand aan te wijzen. Dan is iedereen bereid om zijn verschillen op te geven en zich op de vijand te concentreren.

Observering van de sabbatsrust en het alternatief daarvoor markeren sterker dan welk ander gebod dan ook tot welk kamp iemand behoort. Het wordt daarom met recht een ‘teken’ genoemd voor het feit dat God degene is die Zijn volk heiligt. Als iemand de sabbat observeert in harmonie met Gods wil, draagt diegene door die simpele daad uit dat diegene tot God behoort.

Is er in de bijbel een voorbeeld waarin rust een reden van conflict was tussen Gods volk en de heersende wereldse macht?

Dat is er inderdaad, namelijk toen de Hebreeën werden opgeroepen om van hun werken te rusten en God te aanbidden in de woestijn.

Dit leidde tot een conflict tussen Mozes en de farao. Mozes verzocht de farao om het volk rust te gunnen om hun God te aanbidden. De farao besloot om de werklast van de Hebreeën alleen maar te verzwaren.

Exodus 5:1Daarna kwamen Mozes en Aäron en zeiden tegen de farao: Zo zegt de HEERE, de God van Israël: Laat Mijn volk gaan om voor Mij een feest te vieren in de woestijn.
2Maar de farao zei: Wie is de HEERE, naar Wiens stem ik zou moeten luisteren door Israël te laten gaan? Ik ken de HEERE niet en ik zal Israël ook niet laten gaan.
4Toen zei de koning van Egypte tegen hen: Waarom, Mozes en Aäron, houdt u het volk van zijn werk af? Ga naar uw dwangarbeid!
5Verder zei de farao: Zie, de bevolking van het land is nu al zo talrijk, zou u hen dan willen laten rusten van hun dwangarbeid?

Wat was Gods reactie? Dat waren plagen.

Wat is Gods reactie op het feit dat aan het einde der tijden de heersende machten onder invloed van de duivel Gods volk verhinderen om God te aanbidden volgens hun geweten en de geboden van God?

Dat zijn ook plagen. De zeven plagen in de zeven schalen van de zeven engelen.

Openbaring 15:11 En ik zag een ander teken in de hemel, groot en wonderbaarlijk: zeven engelen met de zeven laatste plagen. Want daarmee zal de toorn van God tot een einde gekomen zijn.

De situatie aan het einde der tijden heeft zich dus al een keer in het klein afgespeeld om te illustreren wat er aan het einde der tijden zal gebeuren.

We zien opnieuw dat de kwestie 'rust' een centrale rol speelt. Er is een duivelse kracht in de wereld die Gods volk de rust wil ontnemen die God beloofd heeft aan iedereen die in Hem gelooft en Hem gehoorzaamt. De sabbat is een expressie van die rust, omdat God op de zevende dag van al Zijn werken heeft gerust, die Hij voor de grondlegging van de aarde voltooid heeft:

Hebreeën 4:3Wij die tot geloof gekomen zijn, gaan immers de rust binnen, zoals Hij gezegd heeft: Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen zij niet binnengaan! En dat terwijl Zijn werken al sinds de grondlegging van de wereld voltooid zijn.
4Want Hij heeft ergens over de zevende dag als volgt gesproken: En God heeft op de zevende dag van al Zijn werken gerust.

Die rust is rust van de slavernij van de zonde en de dood, gesymboliseerd door Egypte, het land van slavernij en afgoderij.

Romeinen 6:16Weet u niet dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde, tot de dood, óf van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid?

En daarom gaf God specifiek het sabbatsgebod om dat te herdenken:

12Neem de sabbatdag in acht om die te heiligen, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft.
15Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw God, u geboden de dag van de sabbat te houden.

De spirituele interpretatie hiervan is dus: herdenk de sabbat en heilig die, omdat God je van de zonde en de dood heeft gered en je naar het beloofde land leidt.

Net als toen zal God voor Zijn volk opkomen en Zal hij het bevrijden uit het slavenland van afgoderijen, om het naar het beloofde land te brengen.

We moeten dus op zoek naar de moderne farao die aan het einde der tijden Gods volk opnieuw zal onderdrukken en proberen te verhinderen dat het God kan aanbidden volgens Zijn wil, woorden en instructies, en daarmee probeert om het de rust te ontnemen die God beloofd heeft: het eeuwige leven met God.

Ik wens iedereen een gezegende sabbat.

Wordt vervolgd

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-05-2024 22:31:19 ]
  zaterdag 11 mei 2024 @ 09:22:21 #4
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213510682
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 21:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Even een schone titel! Dat staat wel zo mooi.

Een vriendelijk verzoek om ontopic te blijven.

Er zijn geen mods actief op dit subforum volgens mij, dus ik doe een beroep op ieders innerlijke mod om het onderwerp van het topic een beetje te respecteren.

Anders zwaait er wat.
Je bent je eigen mod. Niet reageren als de post Heere Kannibali niet welgevallig is.
  zaterdag 11 mei 2024 @ 09:52:32 #5
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213511166
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 09:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je bent je eigen mod. Niet reageren als de post Heere Kannibali niet welgevallig is.
Tja, Ali met z'n Godcomplex.

Het zou fair geweest zijn berichten die wel over het onderwerp gingen mee te kopiëren. Nu lijkt er inderdaad sprake te zijn van censuur.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_213514761
Probeer maar eens een heel topic te vullen met je onzinnige profetieën.
pi_213558067
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het evangelie van Thomas is een gnostisch werk. Reguliere kerken wezen de theologie en werken van de gnostici af, omdat ze volstrekt indruisen tegen de basisprincipes van zowel het Joodse als Christelijke geloof. Gnosticisme is gebaseerd op heidense ideeên van onder andere Plato en de mysteriescholen en heeft niets te maken met orthodox Christelijk geloof. Daarom kom je al die werken niet tegen in reguliere bijbels.
Ja en? Moet voor jou, als zevendedagsadventist, geen probleem zijn toch, want je doet de grootste reguliere kerken en hun leer af als dwaling en satanisch. Dezelfde reguliere kerken wijzen bepaalde doctrines van de Adventkerk ook af. Joden wijzen de christelijke leer, waaronder die van de Adventkerk, ook af omdat die indruisen tegen het joods geloof en vinden dat die gebaseerd is op heidense ideeën. Met die argumenten zaag je toch wel de poten onder je eigen stoel weg.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 15:32:02 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213558956
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het evangelie van Thomas is een gnostisch werk. Reguliere kerken wezen de theologie en werken van de gnostici af,
De reguliere kerk wees dit af? Dat is dan wel de door jou zo gehate Rooms Katholieke kerk. Waarvan je vrijwel alle (on)Bijbelse dogma's omarmt.

@Antideeltje ik zie (naderhand pas) dat we een vergelijkbare post doen
pi_213559000
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 15:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]
De reguliere kerk wees dit af? Dat is dan wel de door jou zo gehate Rooms Katholieke kerk. Waarvan je vrijwel alle (on)Bijbelse dogma's omarmt.

@:Antideeltje ik zie (naderhand pas) dat we een vergelijkbare post doen
O ja, want buiten de RKK waren er geen kerken natuurlijk. Jezus was in Rome geboren en de eerste kerk is in Rome gesticht, en alle kerken waren Rooms.

Dat is de Hoatzin-versie van de geschiedenis.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 15:51:26 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213559101
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 15:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
O ja, want buiten de RKK waren er geen kerken natuurlijk. Jezus was in Rome geboren en de eerste kerk is in Rome gesticht, en alle kerken waren Rooms.

Dit evangelie werd expliciet verworpen in de handelingen van het Tweede Concilie van Nicea in 787. Op het concilie waren 390 bisschoppen en paus Adrianus I aanwezig.

Roomser kan het niet. :)
pi_213559134
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 15:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dit evangelie werd expliciet verworpen in de handelingen van het Tweede Concilie van Nicea in 787. Op het concilie waren 390 bisschoppen en paus Adrianus I aanwezig.

Roomser kan het niet. :)
En dat bewijst wat precies?

Waar kwamen die 390 bisschoppen vandaan denk je?

Wat heeft men de 750 jaar van de kerkelijke geschiedenis daarvoor gedaan met de gnostische geschriften denk je, inclusief de honderden jaren dat het Christelijke geloof geen staatsreligie was?
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:00:18 #12
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213559189
Even een opsomming.

- In Genesis staat nergens dat de slang 'satan' is. Het benoemen van de slang in Genesis als zijnde de duivel is op basis van latere teksten die toevallig ook over een slang gaan niet mogelijk. Volgens jou wel maar met heldere argumentatie kwam je niet.
- Met bijbelteksten heb je niet aangetoond dat Jezus, God is. Het random strooien met bijbel teksten die de gemeenschap waarbij je aangesloten zit gebruikt om dit te interpreteren geldt niet als argumentatie.
- Nergens in de bijbel staat dat de katholieke kerk een hoer is. Met vermeende profetieën in de bijbel heb je niet aangetoond dat de katholieke kerk wel een hoer is.
- Idem voor je claim dat de katholieke kerk satanisch is.
- Met je uitleg over Daniel heb je niet aangetoond dat de kleine hoorn het Vaticaan is. Aan heldere argumentatie ontbrak het.
- Met heldere argumentatie is aangetoond dat je de bijbel aanpast en daardoor vervalst aan het gedachtegoed van de kerkelijke gemeente waarbij je aangesloten zit.
- Met je gepuzzel met cijfers heb je niet aangetoond dat vermeende profetieën betrekking hebben op deze tijd of komende tijd. Het was een leuke goochelshow maar aan heldere argumentatie ontbrak het.
- Tegen argumentatie over een meer voor de hand liggende uitleg van het begrip 'de troon van satan in Pergagum' heb je nooit gegeven. Je riep wel wat over Zeus maar daar bleef het bij.
- In het Oude Testament wordt God 'satan' genoemd. Dit is klip en klaar uit de bijbel op te maken. Dit heb ik met argumentatie laten zien. Volgens jou was dit niet zo maar met argumentatie ben je nooit gekomen. Je riep wel wat maar dat had meer met je geloof te maken. Je zag geen reden om het zo te zien en dat was alles.
- Aan de hand van een vergelijkbare tekst uit het Oude Testament heb ik aangetoond dat het uit de hemel vallen van de duivel in Openbaringen betrekking heeft op een mens. Hier heb je geen tegenargumentatie voor gegeven. Je had je tijd natuurlijk beter te besteden.
- Je hebt van alles geschreven over het merkteken maar heldere argumentatie om tot deze conclusie te komen was er niet. Op een meer voor de hand liggende uitleg ben je niet ingegaan.
- Gangbare bijbelwetenschappelijke uitleg negeer je compleet. Terwijl het juist fijn zou zijn dat als je echt ergens van overtuigd bent dat je laat zien dat de gangbare uitleg niet volgens jou niet klopt.
Ik snap dat je geloof daar te prematuur voor is en je enkel doorverteld wat de geloofsgemeenschap waarbij je aangesloten zit je influistert. Er is verder niets mis met amateurs behalve als ze het idee hebben dat ze pro zijn.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:00:24 #13
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213559190
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

van heinde en verre. Je punt?
quote:
Wat heeft men de 750 jaar van de kerkelijke geschiedenis daarvoor gedaan met de gnostische geschriften denk je, inclusief de honderden jaren dat het Christelijke geloof geen staatsreligie was?
Omarmd en naderhand verworpen. Want ja, er stonden dingen in die de RK niet welgevallig was.
pi_213559217
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:00 schreef Panterjong het volgende:
Even een opsomming.

- In Genesis staat nergens dat de slang 'satan' is. Het benoemen van de slang in Genesis als zijnde de duivel is op basis van latere teksten die toevallig ook over een slang gaan niet mogelijk. Volgens jou wel maar met heldere argumentatie kwam je niet.
- Met bijbelteksten heb je niet aangetoond dat Jezus, God is. Het random strooien met bijbel teksten die de gemeenschap waarbij je aangesloten zit gebruikt om dit te interpreteren geldt niet als argumentatie.
- Nergens in de bijbel staat dat de katholieke kerk een hoer is. Met vermeende profetieën in de bijbel heb je niet aangetoond dat de katholieke kerk wel een hoer is.
- Idem voor je claim dat de katholieke kerk satanisch is.
- Met je uitleg over Daniel heb je niet aangetoond dat de kleine hoorn het Vaticaan is. Aan heldere argumentatie ontbrak het.
- Met heldere argumentatie is aangetoond dat je de bijbel aanpast en daardoor vervalst aan het gedachtegoed van de kerkelijke gemeente waarbij je aangesloten zit.
- Met je gepuzzel met cijfers heb je niet aangetoond dat vermeende profetieën betrekking hebben op deze tijd of komende tijd. Het was een leuke goochelshow maar aan heldere argumentatie ontbrak het.
- Tegen argumentatie over een meer voor de hand liggende uitleg van het begrip 'de troon van satan in Pergagum' heb je nooit gegeven. Je riep wel wat over Zeus maar daar bleef het bij.
- In het Oude Testament wordt God 'satan' genoemd. Dit is klip en klaar uit de bijbel op te maken. Dit heb ik met argumentatie laten zien. Volgens jou was dit niet zo maar met argumentatie ben je nooit gekomen. Je riep wel wat maar dat had meer met je geloof te maken. Je zag geen reden om het zo te zien en dat was alles.
- Aan de hand van een vergelijkbare tekst uit het Oude Testament heb ik aangetoond dat het uit de hemel vallen van de duivel in Openbaringen betrekking heeft op een mens. Hier heb je geen tegenargumentatie voor gegeven. Je had je tijd natuurlijk beter te besteden.
- Je hebt van alles geschreven over het merkteken maar heldere argumentatie om tot deze conclusie te komen was er niet. Op een meer voor de hand liggende uitleg ben je niet ingegaan.
- Gangbare bijbelwetenschappelijke uitleg negeer je compleet. Terwijl het juist fijn zou zijn dat als je echt ergens van overtuigd bent dat je laat zien dat de gangbare uitleg niet volgens jou niet klopt.
Ik snap dat je geloof daar te prematuur voor is en je enkel doorverteld wat de geloofsgemeenschap waarbij je aangesloten zit je influistert. Er is verder niets mis met amateurs behalve als ze het idee hebben dat ze pro zijn.
Zo zo, wat een proces zeg. Ben je een nieuwe inquisitie gestart? Heb je al een brandstapel klaar voor me?
pi_213559255
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]
van heinde en verre. Je punt?
Van heinde en verre inderdaad, Niet allemaal uit Rome.

quote:
Omarmd en naderhand verworpen. Want ja, er stonden dingen in die de RK niet welgevallig was.
Aha, dus de de hele kerk was gnostisch, behalve de Roomse kerk.

Is dat wat je bedoelt?
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:13:48 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213559321
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Van heinde en verre inderdaad, Niet allemaal uit Rome.
Wie beweert dat dan? :?
quote:
[..]
Aha, dus de de hele kerk was gnostisch, behalve de Roomse kerk.

Is dat wat je bedoelt?
Niet wegdraaien naar het gnosticisme. Ik geef (nogmaals) aan dat de protestantse kerk, inclusief de jouwe, veel leerstellingen en dogma's, of ze nu Bijbels zijn of niet, omarmd heeft en uitdraagt.

Op argumenten ga je zelden of nooit in, of je negeert ze gewoon. Zie post #12 van panterjong, waar je een nietszeggend antwoord op hebt.
pi_213559330
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 15:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Welke kerken bedoel je dan met "reguliere kerken wezen de theologie en werken van gnostici af"? Heb je namen van die kerken?

Was het de Adventkerk die in 19de eeuw is gesticht? Hoe ver terug gaat de Adventkerk eigenlijk, heb je daar bronnen/bewijs voor dat die wel teruggaat tot de eerste christenen? Die is toch in de 19de eeuw gesticht. Die staat nog verder af van Jezus dan de RKK.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het waren iig geen zevendedagsadventisten.
pi_213559457
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:15 schreef Antideeltje.. het volgende:

[..]
Welke kerken bedoel je dan met "reguliere kerken wezen de theologie en werken van gnostici af"? Heb je namen van die kerken?

Was het de Adventkerk die in 19de eeuw is gesticht? Hoe ver terug gaat de Adventkerk eigenlijk, heb je daar bronnen/bewijs voor dat die wel teruggaat tot de eerste christenen? Die is toch in de 19de eeuw gesticht. Die staat nog verder af van Jezus dan de RKK.
Toch opmerkelijk dat je je in een discussie over dit soort dingen wilt mengen en me dan dit soort vragen gaat stellen.

Welke kerken denk je dat ik bedoel?

Heb je weleens een Nieuw Testament opengeslagen bijvoorbeeld? Daar staan een aantal brieven in. Van Paulus bijvoorbeeld.

Die heeft hij naar allerlei gemeenten (kerken) gestuurd. Zoals de gemeenten van: Thessalonika, Kolosse, Korinthe, enzovoorts enzovoorts.

In praktisch elk stadje was op een gegeven moment wel een kerk, gesticht door de apostelen en door degenen die de apostelen hadden getraind.

In Openbaringen worden Pergamon, Laodicea, Efeze, Smyrna, Thyateira, Philadelphia en Sardis genoemd.

Er was een kerk in Iconië, in Athene, Hierapolis, en in nog veel meer andere stadjes en steden, vooral langs de kusten van de Middellandse Zee.

Uiteraard in Jeruzalem, in Syrië, in Egypte, in Ethiopië. Overal waren kerken.

Al die kerken waren betrokken bij de selectie van geschriften en werden al door Paulus aangemoedigd om op te passen voor degenen die het woord van God corrumperen. Er was geen overkoepelende autoritaire organisatie die dat allemaal voor iedereen bepaalde.

Dus dat was meteen al aan de orde van de dag, niet honderden jaren later bij een of ander concilie.

Hoever gaat de adventkerk terug?

De adventkerk moet je niet zien als een instituut, maar als een lichaam dat een bepaalde boodschap verspreidt: die van het eeuwige evangelie.

Dat eeuwige evangelie is vanaf Jezus via de apostelen en hun opvolgers door de eeuwen heen door verschillende groepen doorgegeven. Als een brandende fakkel van licht en waarheid die de wereld verlicht, en die constant werd vervolgd door de wereldse machten die onder invloed van de duivel Gods kinderen probeerden te vernietigen, uit haat voor hen en voor God zelf.

Die boodschap van het evangelie en de bijbehorende geschriften zijn door de eeuwen heen bewaard gebleven en steeds doorgegeven. Tijdens de middeleeuwen door groepen als de Waldensen, en later hebben de hervormers diezelfde boodschap opgepikt. Dankzij de boekdrukkunst, de bijbelvertalingen en de wereldwijde handel kon die zich in rap tempo verspreiden. Maar veel kerken zijn later vervallen in apostasie en valse doctrine.

Vervolgens is die boodschap door de adventkerk opgepikt en sinsdsdien verspreidt die hem wereldwijd in aanloop naar de terugkomst van Christus.

Dus de adventkerk is qua organisatie pas +- 170 jaar oud.

Maar de boodschap is zo oud als het evangelie zelf en vindt zijn oorsprong in God. De meest doctrines van de adventkerk zijn helemaal niet origineel of verschillend, het meeste zul je terugvinden in de geschriften van de hervormers. Ook de sabbat is helemaal niet nieuw, er is meer dan genoeg bewijs van dat de vroege kerken de sabbat observeerden en daar uiteindelijk ook voor werden vervolgd.

Dat komt nog aan bod.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-05-2024 16:44:58 ]
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:40:16 #19
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_213559541
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zo zo, wat een proces zeg. Ben je een nieuwe inquisitie gestart? Heb je al een brandstapel klaar voor me?
Dat is niet de manier hoe ik geweld gebruik. Dat laat ik voor binnen de ring. In principe ben ik tegen geweld. Behalve als enge figuren bij m'n dochter in de buurt komt. Dan ben ik voor geweld. Jij hebt een goed hart dus jou zou ik sowieso nooit wat aandoen. Aan die paar nare trekjes van je kun je altijd nog werken. Heel dit gesprek heb je ook wel zelf uitgelokt he. Ik wees je er alleen maar op dat je claim niet klopt en zei verder nog wat over Jezus.

O ja. En nogmaals het evangelie van Thomas is geen gnostisch geschrift.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 16:50:13 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213559645
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In praktisch elk stadje was op een gegeven moment wel een kerk, gesticht door de apostelen en door degenen die de apostelen hadden getraind.
Wie zegt dat die gemeentes waren gesticht door de apostelen? Dat staat helemaal nergens in de schrift. Het lijkt heel anders als je de Bijbel leest. Overal waar Paulus kwam WAS reeds een christelijke gemeente. En let wel, dit was ver voordat de evangeliën verschenen he?

Heb je hier wel eens over nagedacht?

Enne, "degenen die de apostelen trainden"? Waar haal je dit nu weer vandaan? Wie bedoel je hier mee?
pi_213559740
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Wie zegt dat die gemeentes waren gesticht door de apostelen? Dat staat helemaal nergens in de schrift. Het lijkt heel anders als je de Bijbel leest. Overal waar Paulus kwam WAS reeds een christelijke gemeente. En let wel, dit was ver voordat de evangeliën verschenen he?

Heb je hier wel eens over nagedacht?

Enne, "degenen die de apostelen trainden"? Waar haal je dit nu weer vandaan? Wie bedoel je hier mee?
Waar denk je dat die gemeentes vandaan kwamen? Uit de lucht vallen?

Had Jezus de apostelen (wat letterlijk zendelingen betekent) niet gestuurd om te preken?

En Paulus ook?

Paulus vervolgde eerst de kerk. De apostelen waren toen dus al aan het evangeliseren. Maar ik heb ook nergens gezegd dat Paulus de enige was die kerken stichtte.

"Degenen die de apostelen trainden" zijn degenen die door de apostelen werden getraind.

Daar worden meerdere voorbeelden van genoemd.

Moet ik dat echt allemaal detailleren? Zoek het zelf even op.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 17:19:04 #22
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213560000
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar denk je dat die gemeentes vandaan kwamen? Uit de lucht vallen?
Nee natuurlijk niet, die waren er hoogstwaarschijnlijk al veel langer. De christus/messiascultus zou wel eens ouder kunnen zijn dan Jezus.
quote:
Had Jezus de apostelen (wat letterlijk zendelingen betekent) niet gestuurd om te preken?
Zekers, zei hij er ook bij dat ze naar allerlei heidense steden moesten gaan? Tot aan Rome toe? Griekenland? Klein Azië? En Alexandrië?

Jezus gebood hun: U zult u niet op weg begeven naar de heidenen en u zult geen enkele stad van de Samaritanen binnengaan, maar ga liever naar de verloren schapen van het huis van Israël.”

Duidelijke taal.
quote:
En Paulus ook?

Paulus vervolgde eerst de kerk. De apostelen waren toen dus al aan het evangeliseren. Maar ik heb ook nergens gezegd dat Paulus de enige was die kerken stichtte.
De apostelen waren in/om Jeruzalem aan het verkondigen. En verder? De Bijbel vertelt er heel weinig over.

Alleen van van (een) Petrus wordt vermeld dat hij in andere steden kwam. Maar die kan onmogelijk alle gemeentes die genoemd worden gesticht hebben. En dan is het nog maar zeer de vraag of dit de apostel was, die ergens in Handelingen spoorloos verdwijnt. De schrijver van de Petrusbrieven is immers niet de discipel uit de evangeliën.
quote:
"Degenen die de apostelen trainden" zijn degenen die door de apostelen werden getraind.

Daar worden meerdere voorbeelden van genoemd.

Moet ik dat echt allemaal detailleren? Zoek het zelf even op.
Over die werkzaamheden en zendingen hebben we (afgezien van Paulus en Petrus) totaal geen informatie van in de Bijbel.
pi_213560016
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 16:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Toch opmerkelijk dat je je in een discussie over dit soort dingen wilt mengen en me dan dit soort vragen gaat stellen.

Welke kerken denk je dat ik bedoel?

Heb je weleens een Nieuw Testament opengeslagen bijvoorbeeld? Daar staan een aantal brieven in. Van Paulus bijvoorbeeld.

Die heeft hij naar allerlei gemeenten (kerken) gestuurd. Zoals de gemeenten van: Thessalonika, Kolosse, Korinthe, enzovoorts enzovoorts.

In Openbaringen worden Pergamon, Laodicea, Efeze, Smyrna, Thyateira, Philadelphia en Sardis genoemd.

Er was een kerk in Iconië, in Athene, en in nog veel meer andere stadjes en steden, vooral langs de kusten van de Middellandse Zee.

Uiteraard in Jeruzalem, in Syrië, in Egypte, in Ethiopië. Overal waren kerken.

Al die kerken waren betrokken bij de selectie van geschriften en werden al door Paulus aangemoedigd om op te passen voor degenen die het woord van God corrumperen.
Het was dus niet de Adventkerk, die eeuwen later ná de RKK gesticht werd.

quote:
Dus dat was meteen al aan de orde van de dag, niet honderden jaren later bij een of ander concilie.

Hoever gaat de adventkerk terug?

De adventkerk moet je niet zien als een instituut, maar als een lichaam dat een bepaalde boodschap verspreidt: die van het eeuwige evangelie.
Dat claimt elke sekte en stroming.

quote:
Dat eeuwige evangelie is vanaf Jezus via de apostelen en hun opvolgers ...
Die geen zevendedagsadventisten waren.

quote:
... door de eeuwen heen door verschillende groepen doorgegeven.

quote:
Als een brandende fakkel van licht en waarheid die de wereld verlicht, en die constant werd vervolgd door de wereldse machten die onder invloed van de duivel Gods kinderen probeerden te vernietigen, uit haat voor hen en voor God zelf.
Zoals gnostici en heidenen eeuwenlang door christenen werden vervolgd en zoals je nu in zekere zin de RKK "vervolgt".

quote:
Die boodschap van het evangelie en de bijbehorende geschriften zijn door de eeuwen heen bewaard gebleven en steeds doorgegeven.
Zoals de gnostische geschriften.

quote:
Tijdens de middeleeuwen door groepen als de Waldensen, en later hebben de hervormers diezelfde boodschap opgepikt.

quote:
Vervolgens is die boodschap door de adventkerk opgepikt en sinsdsdien verspreidt die hem wereldwijd in aanloop naar de terugkomst van Christus.
De katholieken en protestanten gingen de Adventkerk hierin eeuwen voor, vandaar ook de grotere aanhang, die hebben de boodschap van Jezus wereldwijd verspreidt.

quote:
Dus de adventkerk is qua organisatie pas +- 170 jaar oud.
Precies. Die gaat niet terug tot Jezus, de RKK is veel ouder en gezaghebbender.

quote:
Maar de boodschap is zo oud als het evangelie zelf en vindt zijn oorsprong in God.
Dat beweert elke nieuwe afsplitsing/sekte, daar zijn echter geen (historische) bronnen/bewijs voor.
pi_213560087
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 17:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet, die waren er hoogstwaarschijnlijk al veel langer. De christus/messiascultus zou wel eens ouder kunnen zijn dan Jezus.
[..]
Zekers, zei hij er ook bij dat ze naar allerlei heidense steden moesten gaan? Tot aan Rome toe? Griekenland? Klein Azië? En Alexandrië?
Ja natuurlijk.

Je weet niet dat overal in het Romeinse rijk ook Joden woonden?

En dat Paulus altijd eerst naar de synagoge ging?

Dat die Joden vaak zelf ook het resultaat waren van evangelistische campgnes, zelfs voor Jezus?

15Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u reist zee en land af om één proseliet te maken, en als hij het geworden is, maakt u hem een kind van de hel, dubbel zo erg als u.

Goed, dat was volgens Jezus dus niet zo'n groot succes, maar de Joden bevonden zich overal, al eeuwen. Daarom waren er ook Griekse vertalingen van het OT. Die hadden zich verspreid toen bijv. de Babyloniërs binnen waren gevallen, en de Grieken. Er waren zelfs al Joden in India, die traceren hun bestaan terug tot voor Christus.

quote:
Jezus gebood hun: U zult u niet op weg begeven naar de heidenen en u zult geen enkele stad van de Samaritanen binnengaan, maar ga liever naar de verloren schapen van het huis van Israël.”

Duidelijke taal.
[..]
De apostelen waren in/om Jeruzalem aan het verkondigen. En verder? De Bijbel vertelt er heel weinig over.

Alleen van van (een) Petrus wordt vermeld dat hij in andere steden kwam. Maar die kan onmogelijk alle gemeentes die genoemd worden gesticht hebben. En dan is het nog maar zeer de vraag of dit de apostel was, die ergens in Handelingen spoorloos verdwijnt. De schrijver van de Petrusbrieven is immers niet de discipel uit de evangeliën.
[..]
Over die werkzaamheden en zendingen hebben we (afgezien van Paulus en Petrus) totaal geen informatie van in de Bijbel.
Jezus gebood hen terwijl Hij nog leefde zich tot die streken te beperken ja.

Na pinksteren trokken ze naar alle streken.

16En de elf discipelen zijn naar Galilea gegaan, naar de berg waar Jezus hen ontboden had.
17En toen zij Hem zagen, aanbaden zij Hem, maar sommigen twijfelden.
18En Jezus kwam naar hen toe, sprak met hen en zei: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
20 En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.

Markus 16:19De Heere dan is, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand van God,
20maar zij gingen overal heen om te prediken, en de Heere werkte mee en bevestigde het Woord door de tekenen die erop volgden. Amen.

En zo vinden we Paulus terug in Rome, Johannes op Patmos, Thomas in India, enzovoorts enzovoorts.

Echt vrij basic dingen allemaal hoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-05-2024 17:35:09 ]
pi_213560113
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 17:20 schreef Antideeltje.. het volgende:

[..]
Het was dus niet de Adventkerk, die eeuwen later ná de RKK gesticht werd.
[..]
Dat claimt elke sekte en stroming.
[..]
[..]
[..]
Zoals gnostici en heidenen eeuwenlang door christenen werden vervolgd en zoals je nu in zekere zin de RKK "vervolgt".
[..]
Zoals de gnostische geschriften.
[..]
[..]
De katholieken en protestanten gingen de Adventkerk hierin eeuwen voor, vandaar ook de grotere aanhang, die hebben de boodschap van Jezus wereldwijd verspreidt.
[..]
Precies. Die gaat niet terug tot Jezus, de RKK is veel ouder en gezaghebbender.
[..]
Dat beweert elke nieuwe afsplitsing/sekte, daar zijn echter geen (historische) bronnen/bewijs voor.
Sorry maar ik begrijp je punt niet 'die geen zevendedagsadventisten waren'.

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Heb ik geclaimd dat de adventkerk iets is van net na Christus ergens? Als instituut?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')