quote:AMSTERDAM - De politie Amsterdam roept studenten op de bezetting van het Roeterseiland op de campus van de Universiteit van Amsterdam te beëindigen. De dienst stelt ook vast dat, nadat er maandagavond al de nodige onrust ontstond, de locatie ’een aanzuigende werking heeft’. „Wij roepen iedereen op om weg te blijven van Roeterseiland.” Daarna wordt mogelijk overgegaan tot ontruiming.
In het centrum van Amsterdam is nabij de Roeterseilandcampus onrust ontstaan na het opzetten van een tentenkamp voor de Palestijnse zaak. Zo’n tweehonderd studenten hebben op de campus op het terrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) maandag een eigen actieplek ingericht. Ze eisen dat de Amsterdamse universiteiten banden verbreken met Israël. ’s Avonds escaleerde de situatie, zo is te zien op beelden op sociale media.
Israëlische vlag in brand gestoken
Bij schermutselingen tussen pro-Palestijnse betogers en mensen die uit tegenprotest een Israëlische vlag lieten zien, zijn de nodige klappen uitgedeeld. Een Israëlische vlag is afgepakt en in brand gestoken, is te zien in een filmpje. Er zijn vechtpartijen uitgebroken en er wordt met vuurwerkfakkels geschermd en gegooid
Man met hoofdwond afgevoerd
Op X gaan ook video’s rond waarin is te zien hoe pro-Palestijnse betogers anderen belagen met stokken. Een jonge man die aan het filmen was op de Nieuwe Prinsengracht werd aangevallen en is volgens AT5 met een hoofdwond afgevoerd. Ook zijn er eerder op de avond fakkels afgestoken, waarbij paniek en geworstel ontstond. Door het vuurwerk ontstonden ook wat brandjes.
Burgemeester Femke Halsema kwam poolshoogte nemen bij de universiteit, zo is te zien op beelden. Ze is volgens fotografen in gesprek gegaan met een aantal demonstranten.
Vertegenwoordigers uit de Joodse gemeenschap wijzen er maandag op dat het tevens Jom Hashoa is, de herdenkingsdag van de Holocaust, en dat daar honderden meters verderop in de Hollandse Schouwburg ’s avonds een bijeenkomst voor was. Het Nieuw Israëlietisch Weekblad acht daarom ’de timing en de locatie van het kamp’ ongepast en ’anti-Joods’. Hoofdredacteur Esther Voet deelde maandagavond beelden van de onrust bij de Amsterdamse universiteit. Zij meldt op X dat ’Joodse jongeren een tegengeluid wilden laten horen’.
Eisen activistische studenten
Eerder maandagmiddag schalde „Viva viva intifada” over de campus. Studenten met felgekleurde hesjes waren aanspreekpunt voor studenten die mee willen doen, of journalisten. Met De Telegraaf wordt echter niet gepraat, kwam een van de weinige wel Nederlands sprekende activisten vertellen nadat zij even hebben overlegd. Een videoploeg van De Telegraaf werd later weggepest, het werken hen onmogelijk gemaakt.
Op foldertjes die werden uitgedeeld, staan de eisen van de activistische studenten. Zij willen dat de Uva, Vrije Universiteit (VU) en het Amsterdam University College (AUC) onthullen welke banden zij hebben met Israëlische onderwijsinstellingen en bedrijven. Daarna moeten al die banden verbroken worden. Ze roepen studenten én docenten op zich aan te sluiten, en bijvoorbeeld hun lessen in het tentenkamp te houden. Daarnaast vragen de studenten om donaties in de vorm van geld, voedsel of kampeerspullen.
Verenigde staten
Het idee van een pro-Palestijns tentenkamp lijkt overgewaaid te zijn uit de Verenigde Staten. In de afgelopen week zijn er veel protesten geweest op Amerikaanse universiteiten, sommige liepen zodanig uit de hand dat de politie betrokken raakte. Op de Universiteit van Virginia zijn dit weekend zeker 25 studenten gearresteerd. In totaal zijn, verspreid door het hele land, zo’n 2000 studenten in de boeien geslagen.
Momenteel wordt er ook geprotesteerd op de Universiteit van Gent. Verschillende protesten op universiteiten in Europa zijn de afgelopen week ontmanteld door de politie.
Israël hekelt de demonstraties op de universiteiten. President Isaac Herzog stelde donderdag dat prominente academische instellingen worden „besmet met haat en antisemitisme.” Ook sprak hij zijn steun uit voor de Joodse studenten.
quote:
Ik heb het niet over de overheid die iets moet boycotten, ik heb het over mensen persoonlijk. Als je zo tegen het concept genocide bent, tegen verkrachtingen etc, waarom doe je daar dan alleen in Gaza wat mee? Waarom boycot met bijvoorbeeld wel McDonalds en niet Apple, terwijl er genoeg bewijs is over die mooi Iphones...quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Rare vraag. Ik ben totaal geen fan van het huidige China. Steun ik niet.
Maar volgens mij zit onze economie als een spinnenweb met China aan elkaar. Boycotten van producten is lastig, dan moet je eerst precies weten wat helemaal of gedeeltelijk in China gemaakt is geworden.
Israel is anders, onze regering steunt dat land al decennialang, ook op politiek vlak. Terwijl ze daar jarenlang Palestijnen onderdrukken.
Ja lastig, dat moet je niet hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:26 schreef Harvest89 het volgende: [..] Rare vraag. Ik ben totaal geen fan van het huidige China. Steun ik niet. Maar volgens mij zit onze economie als een spinnenweb met China aan elkaar. Boycotten van producten is lastig, dan moet je eerst precies weten wat helemaal of gedeeltelijk in China gemaakt is geworden. Israel is anders, onze regering steunt dat land al decennialang, ook op politiek vlak. Terwijl ze daar jarenlang Palestijnen onderdrukken.
Die had ik inderdaad wel verwacht ja, denk dat Politie er bovenop heeft gezeten.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Harde kern van Ajax hadden plannen in die richting.
Dan zitten ze er wel strak op jaquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:31 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Die had ik inderdaad wel verwacht ja, denk dat Politie er bovenop heeft gezeten.
Kan nog wel komen, het duurt nog wel even.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:31 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Die had ik inderdaad wel verwacht ja, denk dat Politie er bovenop heeft gezeten.
Ik hoop hetquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Kan nog wel komen, het duurt nog wel even.
Reageer jij dan ook nog ff op onderstaande?quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:27 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Zelfs Joe Biden wringt zich door alle bochten om Israel te blijven steunen, ondanks alle onnodige burgerslachtoffers die ze creëren. In Nederland heeft het gerechtshof een verbod op levering van F-35-onderdelen ingesteld omdat het risico te groot is dat ze worden gebruikt om het humanitaire oorlogsrecht te schenden, dus het kabinet zoekt naar andere wegen om ze toch te leveren.
quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:25 schreef Scorpie het volgende:
https://www.ftm.nl/artike(...)henden-mensenrechten
Achter een betaalmuur maar waar is de OPHEF en de CANCELLATION.
De wens om ergens midden in de natuur in Oost Europa zelfvoorzienend in een blokhut te leven met mijn eigen vee en moestuin heb ik al een poosje achter me gelaten.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:30 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de overheid die iets moet boycotten, ik heb het over mensen persoonlijk. Als je zo tegen het concept genocide bent, tegen verkrachtingen etc, waarom doe je daar dan alleen in Gaza wat mee? Waarom boycot met bijvoorbeeld wel McDonalds en niet Apple, terwijl er genoeg bewijs is over die mooi Iphones...
En vergeet alle stickers met 'Made in China' niet. Ik denk niet dat ze die er in Chili op plakken of wel?
Dat zijn inderdaad enkele voorbeelden van steun aan Israël. Maar als dat jouw uitleg van onvoorwaardelijke steun is, dan verschillen jij en ik ontzettend in onze definitie van onvoorwaardelijk.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:27 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Zelfs Joe Biden wringt zich door alle bochten om Israel te blijven steunen, ondanks alle onnodige burgerslachtoffers die ze creëren. In Nederland heeft het gerechtshof een verbod op levering van F-35-onderdelen ingesteld omdat het risico te groot is dat ze worden gebruikt om het humanitaire oorlogsrecht te schenden, dus het kabinet zoekt naar andere wegen om ze toch te leveren.
Onvoorwaardelijke steun en het bericht van gisteren over het tegenhouden van munitieleveringen gaan volgens sommige mensen prima samenquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:33 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad enkele voorbeelden van steun aan Israël. Maar als dat jouw uitleg van onvoorwaardelijke steun is, dan verschillen jij en ik ontzettend in onze definitie van onvoorwaardelijk.
Zou wel benieuwd zijn hoe die GroenLinks meisjes zouden reageren als er Cobra's aan hun voeten liggen en vuisten op ze af komen.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Kan nog wel komen, het duurt nog wel even.
De politie hoeft maar even 10 minuten de andere kant op te kijken.quote:
En hoequote:Op woensdag 8 mei 2024 23:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze hele ellende gaat ook gevolgen hebben voor de Europese verkiezingen die we binnenkort hier hebben.
Ironisch genoeg precies 80 jaar na DDay.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Deze hele ellende gaat ook gevolgen hebben voor de Europese verkiezingen die we binnenkort hier hebben.
Ah, dus je wilt je vooral ergens verontwaardigd over kunnen voelen als je zelf niks hoeft in te leveren.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De wens om ergens midden in de natuur in Oost Europa zelfvoorzienend in een blokhut te leven met mijn eigen vee en moestuin heb ik al een poosje achter me gelaten.
Ik moest vorige keer stemmen tellen en we schrokken met zijn alle hoeveel stemmen de pvv toen kreeg, dat zal nu nog veel meer zijnquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Mjah volgens mij is de VN al zo'n beetje mijn gehele leven bezig om zich in overwegende meerderheid uit te spreken tegen specifieke handelingen/acties/beleid door Israël. Maar he, het moet blijkbaar weer heel zwart/wit of overtrokken allemaal, want anders kunnen sommige mensen niet boos genoeg zijn, ofzo. En dan krijg je dus onzin als 'het westen steunt Israël onvoorwaardelijk!'.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:34 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Onvoorwaardelijke steun en het bericht van gisteren over het tegenhouden van munitieleveringen gaan volgens sommige mensen prima samen
Dit is de beste post in heel deze reeks en beschrijft het gros van die studenten ten voeten uit...quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:37 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ah, dus je wilt je vooral ergens verontwaardigd over kunnen voelen als je zelf niks hoeft in te leveren.
Dat zegt dan meteen voldoende over de echtheid van je betrokkenheid bij de Palestijnen.
Heul erg enzo, maar het moet me niet m'n IPhone kosten.
Dat hoeft natuurlijk niet, maar die selectieve verontwaardiging is extreem. Dat is iets wat mij zo verbaast. Iedereen die daar staat zegt A en bedoeld Bquote:Op woensdag 8 mei 2024 23:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De wens om ergens midden in de natuur in Oost Europa zelfvoorzienend in een blokhut te leven met mijn eigen vee en moestuin heb ik al een poosje achter me gelaten.
Ik heb niet eens een Iphone.quote:Op woensdag 8 mei 2024 23:37 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ah, dus je wilt je vooral ergens verontwaardigd over kunnen voelen als je zelf niks hoeft in te leveren.
Dat zegt dan meteen voldoende over de echtheid van je betrokkenheid bij de Palestijnen.
Heul erg enzo, maar het moet me niet m'n IPhone kosten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |