Dit dus. Een goede advocaat zoeken, als de partneralimentatie te hoog is kan daar altijd iets aangedaan worden. Er kan een nieuwe berekening gemaakt worden, en dat kan men desnoods via de rechter opnieuw vast laten leggen.quote:
Ja het is een discussie apart natuurlijk, maar “gelijkheid” gaat wat betreft het vrouwen mannen verhaal in heel veel opzichten maar 1 kant op.quote:
Hoezo? Mannen kunnen toch ook partneralimentatie eisenquote:Op zaterdag 4 mei 2024 11:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja het is een discussie apart natuurlijk, maar “gelijkheid” gaat wat betreft het vrouwen mannen verhaal in heel veel opzichten maar 1 kant op.
Hoewel ik partneralimentatie niet meer van deze tijd vind, is deze reactie wat kort door de bocht.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 11:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja het is een discussie apart natuurlijk, maar “gelijkheid” gaat wat betreft het vrouwen mannen verhaal in heel veel opzichten maar 1 kant op.
Tja, je weet ook van te voren waar je aan begint toch? Niet instemmen met dat soort voorwaarden vooraf zou ik zeggen en gewoon een samenlevingscontract tekenen zonder alimentatie-voorwaarden.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 11:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Mooi verhaal maar de meeste mensen zitten niet zo in elkaar en zijn na een scheiding zo wraakzuchtig als wat.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:52 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Sowieso, een scheiding houdt in dat je tot de conclusie bent gekomen dat met elkaar samenleven, niet werkt en dat het beter is om beiden voortaan jullie eigen weg gaan.
Als zij alimentatie van jou blijft eisen en daar juridisch ook recht op heeft, zijn de consequenties voor haar ook dat zij niet alleen financieel maar ook emotioneel afhankelijk van jou blijft. Een zichzelf respecterende vrouw zou dat niet willen. Als zij oprecht gelukkig is met haar nieuwe vriend, dan zou het logischer zijn dat zij geen partner-alimentatie meer van jou aanneemt. Ook als zij in een klein flatje zou wonen en jij in een kasteel. Zolang jij deels verantwoordelijk blijft voor haar inkomsten, blijf jij altijd een rol spelen in haar leven en saboteert ze daarmee zichzelf om een gezonde relatie met wie dan ook op te bouwen.
Nogmaals, als jij genoeg verdient dat het wel of niet betalen van partner-alimentatie geen effect heeft op jouw levensstijl, zou ik in jouw geval proberen de situatie te aanvaarden zoals het is. Jou kan dan in ieder geval niet verweten worden dat jij degene bent die zich negatief opstelt. Jouw kinderen weten dan ook dat jij niet eropuit bent om het levensgeluk van hun moeder te vergallen. Als hun moeder feiten verdraait om in de slachtofferrol te kruipen en jou als de boze ex afschildert, komen zij er uiteindelijk achter dat de dingen die zij van hun moeder over jou horen, niet matchen met wat jij doet. Als jij jouw best doet voor jezelf en jouw kinderen, wordt dat uiteindelijk beloond.
Ik geloof best dat het voor jou oneerlijk voelt. En het steekt je misschien dat zij degene lijkt die overal mee wegkomt. Maar als zij negativiteit in jouw leven brengt, maakt ze uiteindelijk met name zichzelf kapot.
Misschien helpt het jou als je voor jezelf nog nagaat waarom het huwelijk tussen jullie stukliep.
Ik herinner me een nieuwsbericht waarin dat juist wel mee leek te vallen. Er werd weinig aan gedaan als iemand niet betaalde.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 11:24 schreef Moederenkind het volgende:
Juridisch gezien kan je niks doen. Niet betalen gaat je veel ellende opleveren.
Dat is geheel afhankelijk van hoe ver een ex partner wil gaan .quote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:57 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik herinner me een nieuwsbericht waarin dat juist wel mee leek te vallen. Er werd weinig aan gedaan als iemand niet betaalde.
Hmm ja. Dat artikel, jaren geleden, gaf me het idee dat er gewoon geen capaciteit voor was, net als voor aangiftes bij de politie waar ook niks mee gedaan wordt. Lijkt me dat je daar ook een juridisch traject kan volgen maar in de praktijk gebeurt dat niet of verandert er niks. Kreeg uit dat artikel dat idee toen ook, in theorie kan het maar in de praktijk eigenlijk niet (zeg niet dat het zo is, maar van wat me bijstaat was dat zo in de praktijk ook met betrekking tot alimentatie)quote:Op zaterdag 4 mei 2024 23:44 schreef dop het volgende:
[..]
Dat is geheel afhankelijk van hoe ver een ex partner wil gaan .
Als je de juridische weg bewandeld is,
Loonbeslag is prima mogelijk.
Als de ex naar het LBIO stapt volgt er beslag. Tusenkomst van een rechter is niet nodig. Enkel de grosse met de uitspraak van de rechter waarin staat dat TS partneralimentatie moet betalen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:57 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik herinner me een nieuwsbericht waarin dat juist wel mee leek te vallen. Er werd weinig aan gedaan als iemand niet betaalde.
Ik zou hier niet vanuit gaan. Mijn ervaring met het LBIO is dat ze echt gewoon actie ondernemen en ook gewoon loonbeslag leggen als dat nodig is. Gelukkig is het hier nooit zo ver gekomen en werd de (kinder)alimentatie daarna gewoon betaald.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:57 schreef Masberum het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon via de rechter een lagere partneralimentatie eisen?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 05:56 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Als de afspraken daarover juridisch zijn vastgelegd, kan je er weinig tegen inbrengen. Je zou haar kunnen vragen of ze een deel van de alimentatie die ze krijgt, op een spaarrekening wilt zetten voor de kinderen.
Zolang je zelf voldoende kunt rondkomen, lijkt leven en laten leven mij het verstandigst. Je hebt anders alleen jezelf ermee als je je laat meeslepen door frustraties. Die energie kan je beter gebruiken door zelf het beste van jouw leven te maken, toch? Wellicht komt er op den duur een leuke vrouw op jouw pad.
Dat is niet waar. Bij een bank gewerkt (afdeling executieveilingen) en LBIO legde aan de lopende band beslag op loon, onroerend goed, etc.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 22:57 schreef Masberum het volgende:
[..]
Het zou beter zijn als mensen op het moment dat de keuze wordt gemaakt dat één carrière inlevert ten behoeve van het huishouden als geheel en de carrière van de ander alvast nadenken over hoe je dat op een later moment weer eerlijk gelijk kan trekken in het geval dat hun wegen scheiden. Want dat is waar anno 2024 partneralimentatie vaak voor is. Niet om iemand een of andere luxe levensstandaard te laten behouden die ze in hun eentje nooit hadden gehad.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 08:20 schreef livelink het volgende:
Ik vind partneralimentatie volledig uit de tijd, maar daar heb je niks aan nu. Je kunt inderdaad proberen het te verlagen bij de rechter. Ik zou het wel eerst bespreekbaar maken.
Eisen kan, maar het kan ook verkeerd uitpakken en dat je meer moet gaan betalenquote:Op dinsdag 7 mei 2024 09:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon via de rechter een lagere partneralimentatie eisen?
In een tijd dat vrouwen amper opleidingen genoten en niet of weinig mochten werken, begrijpelijk, maar zo gedateerd tegenwoordig.quote:
Een man kan ook recht hebben partneralimentatie. Heeft niets met vrouwen te maken.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 22:20 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
In een tijd dat vrouwen amper opleidingen genoten en niet of weinig mochten werken, begrijpelijk, maar zo gedateerd tegenwoordig.
Inderdaad dit.quote:Op woensdag 8 mei 2024 07:58 schreef Stepperoller het volgende:
Domme gore seksisten die hoog van de toren gaan blazen over partneralimentatie, maar wel denken dat het geslachtsgebonden is of je daar recht op hebt of niet_!!!
Vrouwen kiezen er vaak voor om parttime te willen en blijven werken, zelfs als er geen kinderen in het spel zijn. Check de cijfers maar. En ik denk dat als je cijfers checkt wie er vaker partneralimentatie ontvangen, mannen of vrouwen, dat de cijfers er niet om zullen liegen. Maar dat zal vast allemaal de schuld van mannen zijn.quote:Op woensdag 8 mei 2024 07:58 schreef Stepperoller het volgende:
Domme gore seksisten die hoog van de toren gaan blazen over partneralimentatie, maar wel denken dat het geslachtsgebonden is of je daar recht op hebt of niet_!!!
Dan betaal je nu dus te weinig partneralimentatie en kun je je beter wat gedeisd houden. Ook weer simpel zat.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:39 schreef Troel het volgende:
[..]
Eisen kan, maar het kan ook verkeerd uitpakken en dat je meer moet gaan betalenDat is de gok die je neemt.
Dat is het punt niet, het punt is dat partneralimentatie van de meest verdienende ex-partner naar de minst verdienende ex-partner gaat, ongeacht of de meest verdienende een man of een vrouw is, en ongeacht of de minst verdienende een man of een vrouw is.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:07 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Vrouwen kiezen er vaak voor om parttime te willen en blijven werken, zelfs als er geen kinderen in het spel zijn. Check de cijfers maar. En ik denk dat als je cijfers checkt wie er vaker partneralimentatie ontvangen, mannen of vrouwen, dat de cijfers er niet om zullen liegen. Maar dat zal vast allemaal de schuld van mannen zijn.
Tsja.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 10:20 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Het zou beter zijn als mensen op het moment dat de keuze wordt gemaakt dat één carrière inlevert ten behoeve van het huishouden als geheel en de carrière van de ander alvast nadenken over hoe je dat op een later moment weer eerlijk gelijk kan trekken in het geval dat hun wegen scheiden. Want dat is waar anno 2024 partneralimentatie vaak voor is. Niet om iemand een of andere luxe levensstandaard te laten behouden die ze in hun eentje nooit hadden gehad.
Partneralimentatie is één van de vele vormen waarmee dat kan, maar vaak ook gewoon een last resort, omdat er door het niet vooruit denken geen andere reële optie meer is. Als er wel vooruit wordt gedacht zijn er veel gunstigere manieren om de ander uit te kopen dan partneralimentatie. Dan is het ook in 1x klaar in plaats van dat je maandelijks geld van je ex krijgt.
Zo lang mensen ouderwets amper nadenken over verschillende mogelijke toekomstscenario's en de mogelijke consequenties van hun keuzes voor het moment dat ze uit elkaar gaan zullen ouderwetse oplossingen nodig blijven. Zo simpel is het.
Ze woont niet samen, maar misschien wonen ze feitelijk wel samen, maar staan ze elk op een ander adres ingeschreven.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:38 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
Ik snap vooral niet waarom het zo wringt.
Ze woont niet samen, heeft haar vaste lasten dus gewoon nog.
Ze stelt je kinderen niet bloot aan een een hoog risico door binnen korte tijd samen te gaan wonen.
Misschien moet je dit eens anders gaan bekijken. Dat het geen ha ha lekker mijn ex gallen is, maar gewoon verstandig gedrag is waarbij ze keuzes maakt die gezond zijn voor de kinderen en voor haarzelf.
Een nieuwe partner betekent niet dat hij vanalles betaald voor haar. Ze hebben beide hun eigen vaste lasten en delen waarschijnlijk de kosten van de dingen die ze samen extra doen.
Vraag je vooral af waarom je blijkbaar zo boos bent dat zij een leven na jou heeft ipv dat je ok bent met het feit dat ze verder gaat en weer gelukkig wordt.
Dat is toch de bedoeling van een scheiding? Dat je beide verder gaat en weer een fijn leven gaat hebben?
Ipv zo wrevelig te zijn kan je ook bezig gaan met zelf weer gelukkig worden.
Partneralimentatie is voornamelijk ingegeven door de loonkloof. Zolang vrouwen in NL parttime werken zodra er kinderen komen, zal de partneralimentatie in het voordeel van vrouwen zijn.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 11:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als mensen niet meer trouwen, dan is er van partneralimentatie ook geen sprake meer....quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:59 schreef Seven. het volgende:
[..]
Partneralimentatie is voornamelijk ingegeven door de loonkloof. Zolang vrouwen in NL parttime werken zodra er kinderen komen, zal de partneralimentatie in het voordeel van vrouwen zijn.
Dicht de loonkloof en dan zal er van partneralimentatie geen sprake meer zijn.
Er is geen loonkloof, dat blijft een hardnekkige mythe.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:59 schreef Seven. het volgende:
[..]
Partneralimentatie is voornamelijk ingegeven door de loonkloof. Zolang vrouwen in NL parttime werken zodra er kinderen komen, zal de partneralimentatie in het voordeel van vrouwen zijn.
Dicht de loonkloof en dan zal er van partneralimentatie geen sprake meer zijn.
Mannen willen dit ook in naam van het gezin. Zolang mannen in hun partner een plaatsvervanger zoeken voor hun eigen moeder, zullen we de loonkloof niet dichten.quote:Op woensdag 8 mei 2024 14:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Er is geen loonkloof, dat blijft een hardnekkige mythe.
De vrouw kan prima fulltime werken, maar wil dit niet uit naam van kinderen en gezin.
Niks mis mee, maar dat je dan normaal vindt dat de man de rekening ook achteraf nog gaat betalen (of in de zeldzame gevallen van andersom) dat vind ik dan weer niet okay.
Een overgangsfase waarin je het vangnet van een eigen woning behoudt is best verstandig en vooral zorgt voor eigen vaste lasten.quote:Op woensdag 8 mei 2024 13:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ze woont niet samen, maar misschien wonen ze feitelijk wel samen, maar staan ze elk op een ander adres ingeschreven.
Goed, dan moet je dat natuurlijk wel gaan bewijzen zonder dat het stalken wordt.
Dan nog hoeft de man er niet voor op te draaien achteraf, het is niet de beslissing van de man, hoogstens samen, meestal meer een automatische verwachting vanuit vrouw dat dit zo moet lopen allemaal.quote:Op woensdag 8 mei 2024 15:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mannen willen dit ook in naam van het gezin. Zolang mannen in hun partner een plaatsvervanger zoeken voor hun eigen moeder, zullen we de loonkloof niet dichten.
Klopt, het is een gezamenlijke keuze dus waarom zou de vrouw dan achteraf daar alleen voor op moeten draaien?quote:Op woensdag 8 mei 2024 16:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dan nog hoeft de man er niet voor op te draaien achteraf, het is niet de beslissing van de man, hoogstens samen, meestal meer een automatische verwachting vanuit vrouw dat dit zo moet lopen allemaal.
Nogmaals deels helemaal niks mis mee, maar waar is dan de emancipatie opeens gebleven? Dat kunnen we niet willekeurig toepassen als t ware, zo van in deze situatie ook al word er samen iets besloten, ligt vooralsnog de financiële verantwoording bij de man, ook al is het qua relatie voorbij.
Nee, de vrouw had al die tijd net zo goed een keus.
Dat hoort dus ook bij de emancipatie of niet dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |