abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213432537
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dus dat zegt niets. Dooie kinderen!!! is niets meer dan gemaakte sentiment.
Nee, het zijn dode kinderen, dat is geen sentiment.
pi_213432542
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is wel een beschermde groep natuurlijk.
Mensen onder de 18 zijn een beschermde groep?
pi_213432551
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:22 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Nee, het zijn dode kinderen, dat is geen sentiment.
Dat is het wel. Want je denkt dan al snel aan dode peuters. Dat weet je zelf ook wel.
pi_213432566
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat is het wel. Want je denkt dan al snel aan dode peuters. Dat weet je zelf ook wel.
Dat het zo wordt misbruikt is nog geen goede reden voor jou om andersom laconiek te doen over duizenden dode kinderen.
pi_213432573
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:24 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Dat het zo wordt misbruikt is nog geen goede reden voor jou om andersom laconiek te doen over duizenden dode kinderen.
Dat doe ik ook niet. Ik reageer juist op iemand die het misbruikt.
pi_213432585
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:20 schreef Ulx het volgende:

[..]
• gekloot met hulpgoederen en water - Je bent niet verantwoordelijk voor de zorg voor burgers in vijandelijk gebied. Dat is een gevalletje jammer dan. Het is de taak van de lokale autoriteiten, in dit geval dus Hamas, dat te regelen. Het is niet de fout van Israël dat Hamas waterpijpen liever ombouwde tot raketten en alle hulpgelden uitgaf aan een of ander debiel tunnelnetwerk in plaats van aan verbetering van de waterinfrastructuur.
Dat klopt natuurlijk niet. Eén bezettingsmacht heeft ook verantwoordelijkheden. Daar komt bij dat Gaza ook een maritieme blokkade de verduren heeft. Israël gaat dus verder dan allleen zelf niet leveren. Ze bemoeilijken ook hulp door anderen.
quote:
• Beperkt maken van onderscheid - Klopt niet. Burgers worden gewoon gewaarschuwd en kregen tijd weg te wezen.
Waar heen precies? Rafah? Waarvan Nethanyahu al dagen zegt dat hij het ook gaat invallen? Maar zelfs dan, niet wegwezen betekent nog niet dat je een legitiem doel wordt.
quote:
• Beschermde objecten - verliezen die status als ze door Hamas voor militaire doeleinden gebruikt worden. En dat zag je overal.
Zegt Israël. Ik heb nog heel weinig onafhankelijke verificatie daarvan gezien. En dan zullen we het nog maar niet over dat WCK team hebben.
quote:
• Zware wapens bij burgers inzetten - zie punt twee, en verder is het een dichtbevolkt gebied. Er zijn per definitie burgers in de buurt. Shit happens. War is hell.
”Shit happens” is natuurlijk niet zo’n sterk argument. Als jij met een lichter middel ook je doel kan bereiken ben je verplicht om dat te doen.
quote:
• retoriek - Niet handig, maar zolang het daarbij blijft is er weinig aan de hand.
Maar het weegt wel mee in de optelsom.

Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, de drempel voor genocide is erg hoog. Maar om het allemaal maar even weg te wuiven als niets aan de hand is het andere uiterste.
zie email 27 oktober
pi_213432588
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Mensen onder de 18 zijn een beschermde groep?
Kinderen. Jazeker.
zie email 27 oktober
pi_213432607
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat klopt natuurlijk niet. Eén bezettingsmacht heeft ook verantwoordelijkheden. Daar komt bij dat Gaza ook een maritieme blokkade de verduren heeft. Israël gaat dus verder dan allleen zelf niet leveren. Ze bemoeilijken ook hulp door anderen.
[..]
Waar heen precies? Rafah? Waarvan Nethanyahu al dagen zegt dat hij het ook gaat invallen? Maar zelfs dan, niet wegwezen betekent nog niet dat je een legitiem doel wordt.
[..]
Zegt Israël. Ik heb nog heel weinig onafhankelijke verificatie daarvan gezien. En dan zullen we het nog maar niet over dat WCK team hebben.
[..]
”Shit happens” is natuurlijk niet zo’n sterk argument. Als jij met een lichter middel ook je doel kan bereiken ben je verplicht om dat te doen.
[..]
Maar het weegt wel mee in de optelsom.

Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, de drempel voor genocide is erg hoog. Maar om het allemaal maar even weg te wuiven als niets aan de hand is het andere uiterste.
Ik ben het eens met je weerleggingen hier. Maar dan nog 'bewijs' je enkel buitenproportioneel geweld.
pi_213432613
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Kinderen. Jazeker.
Fair enough. Ook als ze van een terreurgroep zijn?
pi_213432623
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat doe ik ook niet. Ik reageer juist op iemand die het misbruikt.
Okee, iets te cynisch voor mijn smaak, maar zo cynisch kan ik eerlijk gezegd zelf ook reageren in vergelijkbare gevallen.
pi_213432632
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik ben het eens met je weerleggingen hier. Maar dan nog 'bewijs' je enkel buitenproportioneel geweld.
Daarom zeg ik ook dat de drempel voor genocide erg hoog is. Maar als je zegt dat er geen onschuldige Palestijnen bestaan dan schuif je wel die kant op natuurlijk.
zie email 27 oktober
pi_213432637
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Fair enough. Ook als ze van een terreurgroep zijn?
Sja, is Hamas een terreurorganisatie of een misselijke regering? Want in het laatste geval, zijn het dan geen kindsoldaten?

Ik heb eigenlijk geen idee.
pi_213432656
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:30 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Sja, is Hamas een terreurorganisatie of een misselijke regering? Want in het laatste geval, zijn het dan geen kindsoldaten?

Ik heb eigenlijk geen idee.
Is ingewikkelde materie. Maar de kern van het oorlogsrecht is natuurlijk ook dat je je niet hoeft te laten doodschieten. Dus ook een kind is een legitiem doelwit als hij met een geweer in z’n klauwen staat. Daar buiten is het allemaal wat grijzer.
zie email 27 oktober
pi_213432663
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Daarom zeg ik ook dat de drempel voor genocide erg hoog is. Maar als je zegt dat er geen onschuldige Palestijnen bestaan dan schuif je wel die kant op natuurlijk.
Toch alleen als iemand die ook echt verantwoordelijk is voor de militaire strategie/tactiek in Gaza dat heeft gedaan? en naar mijn weten moet je dan ook nog met goede punten komen wat laat zien dat er ook gehandeld is naar die uitspraak.

En dan kom ik weer met de cijfers: die laten zien dat dat zulke uitspraken grootsprak was. WEL ben ik van mening dat er na 7 oktober disproportioneel is opgetreden tegen de infrastructuur, ziekenhuizen.

Maar dan kom ik weer tot mijn cynische, maar ik denk realistische observatie: we komen weer in een tijd waarin oorlogsregels veranderen. Of beter: verdwijnen. Het is zaak dat Europa zich erop voorbereid.
pi_213432668
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:28 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Okee, iets te cynisch voor mijn smaak, maar zo cynisch kan ik eerlijk gezegd zelf ook reageren in vergelijkbare gevallen.
Eens. Elke dode, zeker kinderen is er een teveel. Hoe ja als individu anders kan vinden, is mij vreemd.
pi_213432681
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[..]
Israel bezette Gaza niet.

quote:
Ergens anders heen. Dat is het probleem van die mensen. Je kunt ook blijven zitten, maar op eigen risico.
quote:

Ligt aan het doel. Als je ondergrondse bunkers wil opblazen zul je met zwaardere wapen moeten aankomen. En doe eens een gok: Soms missen ze. Soms kiezen ze inderdaad een te zware bom. Dat maakt het geen genocide.
pi_213432688
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:32 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is ingewikkelde materie. Maar de kern van het oorlogsrecht is natuurlijk ook dat je je niet hoeft te laten doodschieten. Dus ook een kind is een legitiem doelwit als hij met een geweer in z’n klauwen staat. Daar buiten is het allemaal wat grijzer.
En door dat grijze is het eigenlijk niet veel meer dan een papierenwerkelijkheid. Let op: ik vind dat eveneens heel erg he.

Maar wees nu eens eerlijk: oorlog gaat toch om macht? als een land denkt of zelfs weet weg te kunnen komen met mensenrechtenschendigen, dan doet dat land dat (als het land denkt er genoeg mee te kunnen winnen). Israel, Amerika hebben ICC niet eens erkend.
pi_213432695
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Kinderen. Jazeker.
Niet persé. Kinderen die munitie naar een soldaat brengen zijn gewoon een legitiem doelwit.
pi_213432708
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Toch alleen als iemand die ook echt verantwoordelijk is voor de militaire strategie/tactiek in Gaza dat heeft gedaan? en naar mijn weten moet je dan ook nog met goede punten komen wat laat zien dat er ook gehandeld is naar die uitspraak.

En dan kom ik weer met de cijfers: die laten zien dat dat zulke uitspraken grootsprak was. WEL ben ik van mening dat er na 7 oktober disproportioneel is opgetreden tegen de infrastructuur, ziekenhuizen.

Maar dan kom ik weer tot mijn cynische, maar ik denk realistische observatie: we komen weer in een tijd waarin oorlogsregels veranderen. Of beter: verdwijnen. Het is zaak dat Europa zich erop voorbereid.
Dat laatste is natuurlijk zonder meer waar. Hoe treurig ook.

Maar die uitspraken zijn gewoon gedaan door de hoogste man, president Herzog himself: https://news.yahoo.com/is(...)jYvLeytSjJ9pk92LE5_Y

En dat op zichzelf is onvoldoende (alhoewel oproepen tot genocide ook zelfstandig verboden is); maar het weegt wel mee natuurlijk.
zie email 27 oktober
pi_213432739
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat laatste is natuurlijk zonder meer waar. Hoe treurig ook.

Maar die uitspraken zijn gewoon gedaan door de hoogste man, president Herzog himself: https://news.yahoo.com/is(...)jYvLeytSjJ9pk92LE5_Y

En dat op zichzelf is onvoldoende (alhoewel oproepen tot genocide ook zelfstandig verboden is); maar het weegt wel mee natuurlijk.
Sorry, maar ik zie toch wel essentiële nuances. Hij zegt hier niet dat letterlijk geen enkele Palestijn in Gaza onschuldig is, maar wel dat er een collectieve verantwoordelijkheid is qua macht van Hamas.

Daarin heeft hij toch vanuit zijn perspectief gelijk? Hamas is democratisch verkozen, en sinds toen is er weinig opstand tegen hun geweest. Natuurlijk komt dat door buitengewoon grof totalitair optreden van hamas, maar desalniettemin.
pi_213432747
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:36 schreef trein2000 het volgende:
alhoewel oproepen tot genocide ook zelfstandig verboden is
Moeten die demonstranten die op universiteiten oproepen tot herhaling van 7 oktober tegen Israël dan niet naar Den Haag?
pi_213432750
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:39 schreef Ulx het volgende:

[..]
Moeten die demonstranten die op universiteiten oproepen tot herhaling van 7 oktober tegen Israël dan niet naar Den Haag?
Remigratie in veel gevallen lijkt mij beter. Maar beetje offtopic.
pi_213433358
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 19:57 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Rusland en Palestina. Exact hetzelfde ja :D gezicht in de plooi houden hè!
Hij heeft gelijk. De twee situaties zijn vergelijkbaar... Sorry. :P
Intolerant voor intolerantie
  zondag 5 mei 2024 @ 21:35:58 #224
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213433396
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 20:35 schreef Ulx het volgende:

[..]
Niet persé. Kinderen die munitie naar een soldaat brengen zijn gewoon een legitiem doelwit.
En dat deden ze alle 10.000?
Antifa
  zondag 5 mei 2024 @ 21:44:52 #225
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213433554
Hoe zorg je dat het vuurtje niet uitgaat, nou gewoon.... raketten blijven afvuren en door gaan met terreur....
quote:
bron: nu.nl 05mei24 Grensovergang Kerem Shalom dicht na aanvallen door Hamas
Israël heeft de grensovergang met Gaza bij Kerem Shalom gesloten na een raketaanval in de buurt. Volgens het Israëlische leger (IDF) zijn er tien raketten afgevuurd op de grenspost. Een gewapende tak van Hamas heeft de aanval opgeëist en zegt dat die gericht was op een Israëlische legerbasis, niet op de grensovergang.
Wmb maakt het geen flikker uit op welk doel die afzwaaiers zijn gericht. Puur het blote feit dat hamas (nog steeds) raketten afvuurt vanuit Rafah maakt duidelijk dat ze niets om burgers geven.
Voor de beeldvorming: het plaatsje Kerem Shalom (landbouw dorpje) ligt zuidelijk net buiten Gaza ongeveer 4 km onder Rafah.
Zullen vast wel weer mensen zijn die Israël veroordelen omdat zij zich niet willen laten beschieten.

Fout is dan imo weer dat Israël Al-Jazeerah verbiedt en juist met alle overdreven egards moet worden gefaciliteerd om duidelijk te maken hoe propagandistisch dat die door Qatar betaalde "nieuws" outlet is met zg. als enige onafhankelijk "journalisten" in Gaza. Maar goed, ik begrijp het wel weer want menig gehersenspoelde Useful Idiot neemt maar al te graag aan dat wat zij zelf willen zien, ook precies zo zal zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 05-05-2024 21:51:30 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')