Nee, het zijn dode kinderen, dat is geen sentiment.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dus dat zegt niets. Dooie kinderen!!! is niets meer dan gemaakte sentiment.
Mensen onder de 18 zijn een beschermde groep?quote:Op zondag 5 mei 2024 20:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is wel een beschermde groep natuurlijk.
Dat is het wel. Want je denkt dan al snel aan dode peuters. Dat weet je zelf ook wel.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:22 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Nee, het zijn dode kinderen, dat is geen sentiment.
Dat het zo wordt misbruikt is nog geen goede reden voor jou om andersom laconiek te doen over duizenden dode kinderen.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is het wel. Want je denkt dan al snel aan dode peuters. Dat weet je zelf ook wel.
Dat doe ik ook niet. Ik reageer juist op iemand die het misbruikt.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:24 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dat het zo wordt misbruikt is nog geen goede reden voor jou om andersom laconiek te doen over duizenden dode kinderen.
Dat klopt natuurlijk niet. Eén bezettingsmacht heeft ook verantwoordelijkheden. Daar komt bij dat Gaza ook een maritieme blokkade de verduren heeft. Israël gaat dus verder dan allleen zelf niet leveren. Ze bemoeilijken ook hulp door anderen.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
• gekloot met hulpgoederen en water - Je bent niet verantwoordelijk voor de zorg voor burgers in vijandelijk gebied. Dat is een gevalletje jammer dan. Het is de taak van de lokale autoriteiten, in dit geval dus Hamas, dat te regelen. Het is niet de fout van Israël dat Hamas waterpijpen liever ombouwde tot raketten en alle hulpgelden uitgaf aan een of ander debiel tunnelnetwerk in plaats van aan verbetering van de waterinfrastructuur.
Waar heen precies? Rafah? Waarvan Nethanyahu al dagen zegt dat hij het ook gaat invallen? Maar zelfs dan, niet wegwezen betekent nog niet dat je een legitiem doel wordt.quote:• Beperkt maken van onderscheid - Klopt niet. Burgers worden gewoon gewaarschuwd en kregen tijd weg te wezen.
Zegt Israël. Ik heb nog heel weinig onafhankelijke verificatie daarvan gezien. En dan zullen we het nog maar niet over dat WCK team hebben.quote:• Beschermde objecten - verliezen die status als ze door Hamas voor militaire doeleinden gebruikt worden. En dat zag je overal.
”Shit happens” is natuurlijk niet zo’n sterk argument. Als jij met een lichter middel ook je doel kan bereiken ben je verplicht om dat te doen.quote:• Zware wapens bij burgers inzetten - zie punt twee, en verder is het een dichtbevolkt gebied. Er zijn per definitie burgers in de buurt. Shit happens. War is hell.
Maar het weegt wel mee in de optelsom.quote:• retoriek - Niet handig, maar zolang het daarbij blijft is er weinig aan de hand.
Kinderen. Jazeker.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:22 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mensen onder de 18 zijn een beschermde groep?
Ik ben het eens met je weerleggingen hier. Maar dan nog 'bewijs' je enkel buitenproportioneel geweld.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk niet. Eén bezettingsmacht heeft ook verantwoordelijkheden. Daar komt bij dat Gaza ook een maritieme blokkade de verduren heeft. Israël gaat dus verder dan allleen zelf niet leveren. Ze bemoeilijken ook hulp door anderen.
[..]
Waar heen precies? Rafah? Waarvan Nethanyahu al dagen zegt dat hij het ook gaat invallen? Maar zelfs dan, niet wegwezen betekent nog niet dat je een legitiem doel wordt.
[..]
Zegt Israël. Ik heb nog heel weinig onafhankelijke verificatie daarvan gezien. En dan zullen we het nog maar niet over dat WCK team hebben.
[..]
”Shit happens” is natuurlijk niet zo’n sterk argument. Als jij met een lichter middel ook je doel kan bereiken ben je verplicht om dat te doen.
[..]
Maar het weegt wel mee in de optelsom.
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, de drempel voor genocide is erg hoog. Maar om het allemaal maar even weg te wuiven als niets aan de hand is het andere uiterste.
Okee, iets te cynisch voor mijn smaak, maar zo cynisch kan ik eerlijk gezegd zelf ook reageren in vergelijkbare gevallen.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat doe ik ook niet. Ik reageer juist op iemand die het misbruikt.
Daarom zeg ik ook dat de drempel voor genocide erg hoog is. Maar als je zegt dat er geen onschuldige Palestijnen bestaan dan schuif je wel die kant op natuurlijk.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben het eens met je weerleggingen hier. Maar dan nog 'bewijs' je enkel buitenproportioneel geweld.
Sja, is Hamas een terreurorganisatie of een misselijke regering? Want in het laatste geval, zijn het dan geen kindsoldaten?quote:Op zondag 5 mei 2024 20:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Fair enough. Ook als ze van een terreurgroep zijn?
Is ingewikkelde materie. Maar de kern van het oorlogsrecht is natuurlijk ook dat je je niet hoeft te laten doodschieten. Dus ook een kind is een legitiem doelwit als hij met een geweer in z’n klauwen staat. Daar buiten is het allemaal wat grijzer.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:30 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Sja, is Hamas een terreurorganisatie of een misselijke regering? Want in het laatste geval, zijn het dan geen kindsoldaten?
Ik heb eigenlijk geen idee.
Toch alleen als iemand die ook echt verantwoordelijk is voor de militaire strategie/tactiek in Gaza dat heeft gedaan? en naar mijn weten moet je dan ook nog met goede punten komen wat laat zien dat er ook gehandeld is naar die uitspraak.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat de drempel voor genocide erg hoog is. Maar als je zegt dat er geen onschuldige Palestijnen bestaan dan schuif je wel die kant op natuurlijk.
Eens. Elke dode, zeker kinderen is er een teveel. Hoe ja als individu anders kan vinden, is mij vreemd.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:28 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Okee, iets te cynisch voor mijn smaak, maar zo cynisch kan ik eerlijk gezegd zelf ook reageren in vergelijkbare gevallen.
Israel bezette Gaza niet.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk niet. Eén bezettingsmacht heeft ook verantwoordelijkheden. Daar komt bij dat Gaza ook een maritieme blokkade de verduren heeft. Israël gaat dus verder dan allleen zelf niet leveren. Ze bemoeilijken ook hulp door anderen.
[..]
Ergens anders heen. Dat is het probleem van die mensen. Je kunt ook blijven zitten, maar op eigen risico.quote:Waar heen precies? Rafah? Waarvan Nethanyahu al dagen zegt dat hij het ook gaat invallen? Maar zelfs dan, niet wegwezen betekent nog niet dat je een legitiem doel wordt.
Ligt aan het doel. Als je ondergrondse bunkers wil opblazen zul je met zwaardere wapen moeten aankomen. En doe eens een gok: Soms missen ze. Soms kiezen ze inderdaad een te zware bom. Dat maakt het geen genocide.quote:”Shit happens” is natuurlijk niet zo’n sterk argument. Als jij met een lichter middel ook je doel kan bereiken ben je verplicht om dat te doen.
En door dat grijze is het eigenlijk niet veel meer dan een papierenwerkelijkheid. Let op: ik vind dat eveneens heel erg he.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Is ingewikkelde materie. Maar de kern van het oorlogsrecht is natuurlijk ook dat je je niet hoeft te laten doodschieten. Dus ook een kind is een legitiem doelwit als hij met een geweer in z’n klauwen staat. Daar buiten is het allemaal wat grijzer.
Dat laatste is natuurlijk zonder meer waar. Hoe treurig ook.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Toch alleen als iemand die ook echt verantwoordelijk is voor de militaire strategie/tactiek in Gaza dat heeft gedaan? en naar mijn weten moet je dan ook nog met goede punten komen wat laat zien dat er ook gehandeld is naar die uitspraak.
En dan kom ik weer met de cijfers: die laten zien dat dat zulke uitspraken grootsprak was. WEL ben ik van mening dat er na 7 oktober disproportioneel is opgetreden tegen de infrastructuur, ziekenhuizen.
Maar dan kom ik weer tot mijn cynische, maar ik denk realistische observatie: we komen weer in een tijd waarin oorlogsregels veranderen. Of beter: verdwijnen. Het is zaak dat Europa zich erop voorbereid.
Sorry, maar ik zie toch wel essentiële nuances. Hij zegt hier niet dat letterlijk geen enkele Palestijn in Gaza onschuldig is, maar wel dat er een collectieve verantwoordelijkheid is qua macht van Hamas.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk zonder meer waar. Hoe treurig ook.
Maar die uitspraken zijn gewoon gedaan door de hoogste man, president Herzog himself: https://news.yahoo.com/is(...)jYvLeytSjJ9pk92LE5_Y
En dat op zichzelf is onvoldoende (alhoewel oproepen tot genocide ook zelfstandig verboden is); maar het weegt wel mee natuurlijk.
Moeten die demonstranten die op universiteiten oproepen tot herhaling van 7 oktober tegen Israël dan niet naar Den Haag?quote:Op zondag 5 mei 2024 20:36 schreef trein2000 het volgende:
alhoewel oproepen tot genocide ook zelfstandig verboden is
Remigratie in veel gevallen lijkt mij beter. Maar beetje offtopic.quote:Op zondag 5 mei 2024 20:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
Moeten die demonstranten die op universiteiten oproepen tot herhaling van 7 oktober tegen Israël dan niet naar Den Haag?
Hij heeft gelijk. De twee situaties zijn vergelijkbaar... Sorry.quote:Op zondag 5 mei 2024 19:57 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Rusland en Palestina. Exact hetzelfde jagezicht in de plooi houden hè!
En dat deden ze alle 10.000?quote:Op zondag 5 mei 2024 20:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niet persé. Kinderen die munitie naar een soldaat brengen zijn gewoon een legitiem doelwit.
Wmb maakt het geen flikker uit op welk doel die afzwaaiers zijn gericht. Puur het blote feit dat hamas (nog steeds) raketten afvuurt vanuit Rafah maakt duidelijk dat ze niets om burgers geven.quote:bron: nu.nl 05mei24 Grensovergang Kerem Shalom dicht na aanvallen door Hamas
Israël heeft de grensovergang met Gaza bij Kerem Shalom gesloten na een raketaanval in de buurt. Volgens het Israëlische leger (IDF) zijn er tien raketten afgevuurd op de grenspost. Een gewapende tak van Hamas heeft de aanval opgeëist en zegt dat die gericht was op een Israëlische legerbasis, niet op de grensovergang.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |