abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213452821
quote:
Bloemenkransen vernield bij herdenkingsmonument, locoburgemeester Simons reageert: ‘Trieste actie’
De Rotterdamse politie is op zoek naar de daders die een puinhoop hebben aangericht bij het herdenkingsmonument in Rotterdam-Charlois. Afgelopen nacht hebben zij de bloemenkransen overhoop gehaald.
https://www.ad.nl/rotterd(...)este-actie~a0fba8f7/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_213465279
https://www.geenstijl.nl/(...)-to-the-sea#comments

Dat er nu scheurtjes zichtbaar worden in de nog jonge fusie is dan wel weer een aardig gevolg van dit alles.
pi_213471013
Het gaat hard nu...
quote:
Bij inloophuis Bethesda in Werkendam heerst nog volop ongeloof. Zondag werd het pand van de stichting beklad met antisemitische uitlatingen. “Wij verkopen Israëlische producten en we hebben de Israëlische vlag opgehangen. Dat moet kunnen in een democratisch land”, vindt Adrie Visser van Bethesda.
https://www.omroepbrabant(...)ristelijk-inloophuis
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:00:16 #104
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213471524
quote:
quote:
Op het raam was de tekst ‘JHK’ gespoten. “Dat schijnt te staan voor Joden Hebben Kanker. Dat wist ik niet. Het komt blijkbaar uit de voetbalwereld”
Om het niveau en het lijdend voorwerp even te duiden.
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:17:39 #105
16715 Mylene
*schatje*
pi_213471984
Struikelstenen uit de stoep gehaald in Dordrecht

Drie struikelstenen in Dordrecht, die neer zijn gelegd ter herinnering aan de Joodse familie Cohen de Heer, zijn uit de stoep gewrikt. Een gapend gat blijft achter in de Boomstraat.

Kees Weltevrede van stichting Stolpersteine Dordrecht reageert geschokt op het tafereel. „Ik ben verbaasd. Sinds we in 2004 zijn begonnen met onze stichting hebben we 201 struikelstenen gelegd in Dordrecht, maar nog nooit zijn ze weggehaald. Dit had ik niet verwacht”, vertelt hij aan RTV Dordrecht.

Stolpersteine, oftewel struikelstenen, zijn neergelegd ter herinnering aan Joodse inwoners van Dordrecht tijdens de Tweede Wereldoorlog. Inmiddels liggen er wereldwijd ongeveer 70 duizend struikelstenen om mensen te herdenken.

De desbetreffende struikelstenen werden in 2021 in de stoep geplaatst, ter herinnering aan de familie Cohen de Heer. De stenen zitten vast in cement, dus er is veel moeite gedaan om deze te verwijderen.

Telegraaf
pi_213472054
twitter
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:20:38 #107
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213472070
twitter

;(
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:22:07 #108
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213472103
Stolpersteine, voor Joden die Israël niet gehaald hebben. Maar laten we blijven doen dat het alleen tegen Israël gericht is.

Wild woest word je hiervan.
pi_213472117
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:20 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]

;(
Je kan bij mij ver gaan, ik zal bij veel nog denken 'ze bedoelen dit satirisch, ironisch, provocerend' maar bij dit soort dingen hoop ik ook dat die gracht in elkaar kankert en iedereen verdrinkt.
-nee-
pi_213472317
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:17 schreef Mylene het volgende:
Struikelstenen uit de stoep gehaald in Dordrecht

Drie struikelstenen in Dordrecht, die neer zijn gelegd ter herinnering aan de Joodse familie Cohen de Heer, zijn uit de stoep gewrikt. Een gapend gat blijft achter in de Boomstraat.

Kees Weltevrede van stichting Stolpersteine Dordrecht reageert geschokt op het tafereel. „Ik ben verbaasd. Sinds we in 2004 zijn begonnen met onze stichting hebben we 201 struikelstenen gelegd in Dordrecht, maar nog nooit zijn ze weggehaald. Dit had ik niet verwacht”, vertelt hij aan RTV Dordrecht.

Stolpersteine, oftewel struikelstenen, zijn neergelegd ter herinnering aan Joodse inwoners van Dordrecht tijdens de Tweede Wereldoorlog. Inmiddels liggen er wereldwijd ongeveer 70 duizend struikelstenen om mensen te herdenken.

De desbetreffende struikelstenen werden in 2021 in de stoep geplaatst, ter herinnering aan de familie Cohen de Heer. De stenen zitten vast in cement, dus er is veel moeite gedaan om deze te verwijderen.

Telegraaf
Hier liggen ook struikelstenen. Ben blij dat we een camera hebben hangen, en niet te vergeten een joekel van een Oudduitse herder.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_213472339
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:32 schreef Montagui het volgende:

[..]
Hier liggen ook struikelstenen. Ben blij dat we een camera hebben hangen, en niet te vergeten een joekel van een Oudduitse herder.
:+
-nee-
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:40:26 #112
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213472506
Ik word hier zo triest van.
Ik hoop dat niemand het in zijn hoofd haalt om de struikelstenen te vernielen die ik voor mijn vermoorde familie heb laten plaatsen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:43:07 #113
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213472581
quote:
[ x ]

;(
twitter

Het blijkt gelukkig verkeerd verstaan te zijn. Naarste mama appelsap ooit zeg maar...
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:46:30 #114
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_213472676
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:22 schreef Qarrad het volgende:
Stolpersteine, voor Joden die Israël niet gehaald hebben. Maar laten we blijven doen dat het alleen tegen Israël gericht is.

Het is wel tegen israel gericht. Alleen er zit wat dom volk bij die geen onderscheid kan maken.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  woensdag 8 mei 2024 @ 21:58:00 #115
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213472892
quote:
15s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:46 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Het is wel tegen israel gericht. Alleen er zit wat dom volk bij die geen onderscheid kan maken.

Ah, het is een klein groepje. Dat vandaag heeft gereisd tussen Dordrecht en Werkendam. Gisteren waren ze in Rotterdam kransenpanna aan het spelen.
  woensdag 8 mei 2024 @ 22:00:42 #116
13462 BansheeBoy
pi_213472931
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:58 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ah, het is een klein groepje. Dat vandaag heeft gereisd tussen Dordrecht en Werkendam. Gisteren waren ze in Rotterdam kransenpanna aan het spelen.
Zei ik niet, maar je hebt wel gelijk. Het is een relatief klein groepje.

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
  woensdag 8 mei 2024 @ 22:22:06 #117
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213473377
quote:
15s.gif Op woensdag 8 mei 2024 22:00 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik help het je hopen want ik hoor en hoop verder normale mensen taal uitslaan die een aantal jaar geleden niet mogelijk zou zijn geweest en waarin nul onderscheid tussen Joden en Israël wordt gemaakt. En dat zijn helaas niet alleen stereotype Marokkaanse pubertjes die niet beter weten maar gewoon verder fatsoenlijke burgers van allerlei pluimage.
  woensdag 8 mei 2024 @ 22:39:21 #118
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213473766
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 21:20 schreef Tekaschi het volgende:
[ x ]
Wat?!

Autoriteiten mogen wel eens in gaan grijpen.

'Auschwitz' door de straten, stolpersteine uit de straat. Nadat joden al niet meer over straat kunnen. Of naar hun werk...

Kom op, rammen met die handel
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 8 mei 2024 @ 22:40:36 #119
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213473788
quote:

Moordneigingen.
Werkelijk
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213474773
quote:
Opnieuw herdenkingskransen 4 mei vernield; politie houdt man op heterdaad aan
De politie heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een 38-jarige man opgepakt voor de vernieling van bloemenkransen bij het herdenkingsmonument aan de Mijnsherenlaan in Rotterdam-Charlois. De verdachte werd op heterdaad betrapt. Het was de tweede nacht op rij dat hier bloemenkransen werden vernield.
De bloemen werden op zaterdag 4 mei vanwege Dodenherdenking neergelegd. De politie ontdekte dinsdag voor het eerst dat de kransen waren kapot gegooid en vertrapt. De gemeente Rotterdam ruimde direct de schade op en plaatste hekken rondom het monument De Vallende Ruiter, maar nauwelijks een dag later was het weer raak.
https://www.rijnmond.nl/n(...)man-op-heterdaad-aan
  donderdag 9 mei 2024 @ 08:13:43 #121
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213476554
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2024 23:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

38 jaar ook. Wat een niveau...
pi_213476564
quote:
15s.gif Op woensdag 8 mei 2024 22:00 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Jaja, zo begon het in de jaren 30 ook, met een klein groepje...
:r
pi_213478135
Israël uitgejouwd tijdens repetitie Songfestival
https://www.telegraaf.nl/(...)petitie-songfestival
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 9 mei 2024 @ 11:40:07 #124
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213478161
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 11:36 schreef Aether het volgende:
[ x ]
Dat is gen antisemitisme, maar 'gewoon' een (al dan niet terecht) anti-Israëlgeluid.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 9 mei 2024 @ 12:27:45 #125
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213478653
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 11:40 schreef golfer het volgende:

[..]
Dat is gen antisemitisme, maar 'gewoon' een (al dan niet terecht) anti-Israëlgeluid.
De kritiek op Israël mag terecht zijn, dit is niet de plek ervoor lijkt me. Ik bedoel, ten tijde van de crackdown op Gülenisten gingen we hier ook niet elke willekeurige Turkse sporter, artiest of winkelier lopen belagen. Er worden geen Chinese restaurants gevandaliseerd voor de Oeigoeren. Anna Nooshin en Ali Jahanbakhsh kunnen hun werk gewoon doen ondanks wat Teheran voor ellende verzint.
  donderdag 9 mei 2024 @ 15:03:08 #126
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213479912
NOS Nieuws

Demissionair minister-president Rutte heeft op X voor het eerst gereageerd op de demonstraties bij de Universiteit van Amsterdam. "De gebeurtenissen op en rond de UvA in de laatste dagen gaan duidelijk over grenzen heen. Demonstreren mag. Altijd. Maar geweld gebruiken tegen de politie en vernielingen aanrichten mag nooit. Stop daarmee!"

Rutte zegt aanstaande maandag in gesprek te gaan met "tal van maatschappelijke organisaties" over antisemitisme in Nederland. "Steeds vaker en met steeds hardere woorden wordt het geweld in Gaza in de schoenen geschoven van Joodse Nederlanders. Onterecht!", schrijft Rutte. Hij noemt het een vorm van antisemitisme die moet worden bestreden. "Niet zwijgen, niet wegkijken."

Ook andere partijleiders, zoals Jetten (D66) en Timmermans (GroenLinks-PvdA), roepen op X demonstranten op om te stoppen met vernielingen en geweld. Zowel bij de UvA en de Universiteit Utrecht (UU) greep de politie de afgelopen 24 uur in bij protestacties van onder anderen studenten als medewerkers
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 9 mei 2024 @ 16:13:37 #127
3542 Gia
User under construction
pi_213480691
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 11:36 schreef Aether het volgende:
[ x ]
Die moeten ze er allemaal uitzetten en geen geld terug.
pi_213482133
Brett Gelman – Hollywood Speaking Out Against Antisemitism
‘Stranger Things’ actor Brett Gelman has always fought against antisemitism. After the October 7 attacks, Brett stepped up his activism.

https://www.timesofisrael(...)gainst-antisemitism/

pi_213493287
quote:

En morgen gaan ze klagen over islamofobie als moslims over een kam worden geschoren met IS/AL-Qaida.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 07:25:52 #130
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213493570
twitter

Het wereldwijde Joodse complot is weer uit de kast gehaald als onderdeel van een "tegendemonstratie" bij de replica van een Hamastunnel.
pi_213493576
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 07:25 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]

Het wereldwijde Joodse complot is weer uit de kast gehaald als onderdeel van een "tegendemonstratie" bij de replica van een Hamastunnel.
Gelukkig iets dat consistent blijft.
pi_213505830
quote:
Een herdenkingskrans is vernield op Utrecht Centraal. Dit gebeurde door een 21-jarige man uit Dordrecht rond kwart over 4 vannacht. Hij is aangehouden door de politie.
https://www.ad.nl/utrecht(...)eschrokken~adefed61/
pi_213510352
‘Is your fav author a zionist?’: Viral list sparks antisemitism fears among authors
List posted online categorizes writers as ‘Pro-Israel/Zionist,’ ‘Pro-Palestinian/Anti-Zionist,’ various types of ‘It’s complicated,’ or ‘Both sides-ing it’

zaterdag 11 mei 2024 @ 09:15:32 #134
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_213510586
quote:
Onthullend inkijkje in UvA-appgroep: Hamas-terreur bejubeld, Joodse docent is ’kakkerlak’ en Halsema ’liegend stinkdier’
In de besloten appgroep UvA for Palestine gonst het van de berichten over legitimiteit van gewapend verzet en steun voor Hamas. De Telegraaf keek mee in de groep, waarin de meningen sterk verdeeld zijn over hoe steun aan de Palestijnen eruit moet zien.

In UvA for Palestine werden de afgelopen weken onafgebroken tips uitgewisseld om de politie tegen te werken, blijkt uit de app-gesprekken waarop De Telegraaf de hand heeft weten te leggen. Doel is om de politie ’langzaam uit te putten’, schrijft een van de leden.

’Hielenlikkend varken’
De deelnemers vormen een bont gezelschap van activisten met en zonder banden met de Universiteit van Amsterdam. Behalve praktijk komt ook ideologie ruim aan bod in de groep. Dat wringt. Want voortdurend moeten leden schipperen tussen radicale denkbeelden en ’beeldvorming’. ’We moeten vreedzaam blijven voor de media’, zegt iemand. Beter om geen journalisten te intimideren, ’dat kan het draagvlak schaden’.
Dat betekent naar buiten toe beleefd blijven. Binnenskamers hoeft dat niet. Burgemeester Halsema wordt ’liegend stinkdier’ genoemd omdat ze meldde dat er met ammoniak was gegooid. Politieagenten zijn ’varkens’ die op alle mogelijke manieren belachelijk worden gemaakt.

Michelle waarschuwt dat de politie extra gewelddadig optreedt tegen mensen met een handicap en plezier beleeft aan sloop van krukken of rollators. Aanhoudingseenheden zijn ’sadisten, klootzakken’. En steun voor ordehandhavers geldt als hoogverraad. Een terrasganger die het waagde de ME bitterballen aan te bieden, is een ’hielenlikkend varken’, vindt Daniëlle.

Bewondering voor aanslag Hamas op 7 oktober
Hamas en haat tegen Israël vormen heikele onderwerpen in de appgroep. Ze zijn volstrekt niet antisemitisch, roepen de leden om het hardst. Maar ze verspreiden wel een instructiefolder die de leus ’Palestine will be Arab’ aanprijst - Joden moeten dus worden onderworpen of verdreven uit het heilige land.

Sommige leden steunen Hamas onvoorwaardelijk. Ze krijgen het advies daar niet mee te koop te lopen: publicitair niet handig. Iemand ontdekt dat er graffiti op de UvA-muren is gespoten met de naam van Abu Ubaida, de woordvoerder van de gewapende tak van Hamas. ’Ik snap dat mensen hem bewonderen’, schrijft Paco. ’Maar ik weet niet of het goed is voor de beweging om dit op de muren te zetten en dan geframed te worden als Hamas-sympathisanten. Misschien moeten we het voor de goede zaak weghalen?’

Bewondering voor de slacht- en verkrachtpartij van Hamas op 7 oktober is niet van de lucht in de appgroep. Leden vragen zich af hoe je Palestina kunt bevrijden ’zonder een gewapende verzetsgroep als Hamas’. Ze noemen de terreurgroep het ’enige echte verzet’ en stellen dat ’gewapende strijd en geweld nodig zijn om uit het systeem te komen’ en dat ’dekolonisatie altijd gewelddadig is’.

Ruzie
Hamas heeft een indrukwekkende klap uitgedeeld op 7 oktober door de IDF (Israëlisch defensieleger) te vernederen, staat in de appgroep. Bovendien zijn door die actie de ogen van de wereld nu op het leed van de Palestijnen gericht. Voordat Hamas ’handelde in het belang van Palestina’ was een toekomst zonder apartheid in Palestina onmogelijk, maar nu gloort er hoop, zo klinkt het.

Wie te veel tegengas geeft tegen Hamas-propganda, krijgt ruzie in UvA for Palestine. Dat merkt lid Max, zelf Joods. Hij begint andere deelnemers te irriteren. ’Er zijn andere groepschats waar je lid van kunt worden en waar je kunt pleiten voor de vrijlating van gijzelaars en een staakt-het-vuren’, dreigt iemand. ’Het uiteindelijke doel van déze groep is een vrij Palestina.’

Eruit geknikkerd
Max vindt bijvoorbeeld dat je Hamas niet kunt vergelijken met het ANC in Zuid-Afrika. En nadat hij iets schrijft over vrijgelaten Israëlische gijzelaar Ilana Gritzewski is de maat vol. ’Ilana kan me geen fuck schelen’, tiert Laila. Als Max hint op een uitruil van gijzelaars is de maat vol. ’Het is totaal niet pro-Palestijns om te pleiten voor een deal over de gijzelaars’, schrijft een groepsgenoot. En een ander: ’Deze groepchat is niet voor zionisten.’

Max sputtert tegen maar het is te laat: hij wordt zonder pardon uit UvA for Palestine geknikkerd. De groepsbeheerder licht dat toe: ’Het spijt ons voor degenen die het gevoel hebben dat we mensen misschien het zwijgen opleggen, maar deze kick-out komt niet uit de lucht vallen.’

Joodse docent beschuldigd van spionage
De groepsleden denken dat ze aan alle kanten worden belaagd. Zo signaleren ze een gastdocent op de UvA, een jurist wiens kantoorgenoot banden heeft met het Centrum Informatie en Documentatie Israël. Foto’s van de gastdocent gaan rond in de appgroep en ook daarbuiten. De beschuldiging: spionage.
De Joodse docent wordt ’kakkerlak’, ’fucking bloedzuiger’ en ’stuk vuil’ genoemd. De groep ziet de ’spion van de Israël-lobby’ opeens overal opduiken – ook op de foto’s waar duidelijk iemand anders op staat. De docent moet de universiteit inmiddels mijden. Om veiligheidsredenen wil hij niet op de zaak ingaan.

Zionisten
Overal bespeurt UvA for Palestine zionisten. Zo is er een kunstproject dat aandacht vraagt voor de Israëlische gijzelaars met een nagebouwde Hamas-tunnel. ’Welke fuck van de gemeente heeft daar toestemming voor gegeven’, wil Nesrine weten.

Ook een optreden van comedian Daniël Ryan Spaulding in Amsterdam is een doorn in het oog. Spaulding ageert tegen homohaat van Hamas en de liefde bij links voor antisemitische groepen. En dat is tegen het zere been van de appgroep. Sara oppert of ze niet ’iets’ kunnen doen om de show van deze ’zionist’ te stoppen.
Persephone vindt hem ook verschrikkelijk, maar maant tot rust – omwille van de beeldvorming. ’We kunnen het wel in gedachte houden en een manier bedenken om actie te ondernemen nadat de universiteit onze eisen heeft ingewilligd.’
Ook hier maar, veel dieper antisemitisme is nauwelijks voorstelbaar
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
  zaterdag 11 mei 2024 @ 11:20:48 #135
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213512583
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 mei 2024 09:15 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:

[..]
Ook hier maar, veel dieper antisemitisme is nauwelijks voorstelbaar
Inderdaad, heel zorgwekkend en vooral het feit dat er heel veel te oude mensen om student te zijn tussen zitten.
Poef.....gone! ©golfer
pi_213513076
quote:
[ x ]

;(
WTF

Je zou zoiets nog kunnen verwachten van dronken en doorgesnoven hooligans maar toch niet van studenten?
  zaterdag 11 mei 2024 @ 14:41:42 #137
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213516301
Toe maar, en dat is de bloem der natie, de intellectuele toekomst van Nederland.
pi_213543923
quote:
Pro-Israel website names and shames pro-Palestinian, anti-Israel student protesters
Canary Mission has accused some 250 US students and academics of supporting terrorism or spreading antisemitism and hatred of Israel since October 7

WASHINGTON (Reuters) — Weeks after attending a pro-Palestinian demonstration, Egyptian-American student Layla Sayed received a text message from a friend drawing her attention to a website dedicated to exposing people it says promote hatred of Jews and Israel.

“I think they found you from the protest,” the friend wrote.

When Sayed visited the site, called Canary Mission, she found a photo from the October 16 anti-Israel and pro-Palestinian rally at the University of Pennsylvania with red arrows pointing to her among the demonstrators. The post included her name, the two cities she lives in, details about her studies and links to her social media accounts.

[…]
  maandag 13 mei 2024 @ 14:05:02 #139
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213546367
In Amsterdam-Osdorp zijn zondag op klaarlichte dag meerdere herdenkingskransen van het lokale comité 4 en 5 mei vertrapt. „Onacceptabel”, zegt een woordvoerder van stadsdeel Nieuw-West.
De dodenherdeking aan de Meer en Vaart bij de Sloterplas in Amsterdam Nieuw-West. Tijdens de twee minuten stilte was er heel even geschreeuw te horen van een afstand.

In stadsdeel Nieuw-West gaan bloemen al jaren ’s nachts naar binnen, uit angst voor vandalisme. In het verleden voetbalden jongeren met de kransen. En overdag werden de herdenkingsbloemen afgeschermd met dranghekken. Tevergeefs. Zondag werden ze toch vernield.

„We vinden het ontzettend triest dat de herdenkingskransen zijn vernield. Het is een onacceptabele actie”, laat een woordvoerder van het stadsdeel weten. „We hebben contact met de politie over het incident.”

Martje Postma van het Comité 4 en 5 mei in Osdorp maakte zich voorafgaand aan de herdenking al veel zorgen over de herdenking. Ze twijfelde zelfs of die wel door moest gaan door alle spanningen in de stad en specifiek haar stadsdeel. Toch vond er vorige week een mooie herdenking plaats.

Toen Postma zondag zag dat er kransen op de grond lagen, dacht ze eerst nog dat de wind had huisgehouden. Dat vertelt Shirley Brandeis, betrokken bij de herdenkingen in Nieuw-West. „Maar er stond een voetafdruk in een bloemstuk”, zegt Brandeis.

„Iemand moet het gezien hebben”, zegt Brandeis. Het gebeurde ergens in de middag. Afgelopen week verdwenen ook al door kinderen beschilderde herdenkingsstenen van dezelfde plek. „En nu zijn de bloemen dus vernield. Waaronder die van Pink Nieuw-West, die net voor het eerst in jaren weer een bloemstuk hadden gelegd.” Inmiddels zijn alle overige bloemstukken, conform het draaiboek, eveneens verwijderd.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 13 mei 2024 @ 16:48:28 #140
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213548270
Maatschappelijke organisaties hebben op een bijeenkomst in Catshuis in Den Haag gepraat met vertegenwoordigers van de Joodse gemeenschap en leden van het demissionaire kabinet. Onderwerp was de bestrijding van antisemitisme. Aan het overleg werd meegedaan door vertegenwoordigers van onderwijskoepels, gemeenten, vervoersmaatschappijen, politie en de rechtspraak.

Extra wetgeving komt er niet en is volgens demissionair premier Rutte ook niet nodig, maar het duidelijker uitdragen van de normen wel, zegt Rutte.

Het kabinet had Joodse vertegenwoordigers en betrokken organisaties op aandringen van de Kamer uitgenodigd om de oplaaiende Jodenhaat te bespreken.

Het aantal meldingen van antisemitisme is sinds de terreuraanslagen van Hamas op 7 oktober in Israël en de daaropvolgende oorlog in Gaza enorm gestegen. Ook in Nederland neemt de spanning toe, wat ook merkbaar was bij verschillende pro-Palestijnse demonstraties .

Volgens premier Rutte is demonstreren een recht en mag je "altijd kritisch zijn op wat er in Gaza gebeurt". Maar het bestaansrecht van Israël betwijfelen of Joodse Nederlanders aanspreken op het handelen van Israël mag niet, zegt Rutte.

Demissionair minister Dijkgraaf van Onderwijs, die ook meedeed aan het overleg, benadrukte dat demonstreren is toegestaan, maar wel "binnen de kaders". Hij is met met de onderwijsinstellingen in gesprek over het trekken van één lijn bij de demonstraties.

Dijkgraaf zegt dat het hem diep raakt dat sommige Joodse studenten niet meer naar de universiteit durven of dat docenten in het onderwijs geen lessen over de Holocaust meer durven geven.

Rutte sprak ook over de struikelstenen, de herdenkingsstenen die op plekken liggen waar Joden in de Tweede Wereldoorlog werden opgepakt en naar de nazi-vernietigingskampen gedeporteerd. In Dordrecht werden die uit de straat gehaald. Rutte vroeg zich af hoe diep iemand kan zinken die dat doet.
'Eerste Stap'

Nationaal Coordinator Antisemtisme bestrijding Eddo Verdoner ziet de bijeenkoms van vandaag als een "eerste stap". "We hebben echt een probleem met antisemitisme" zei hij, wijzend op de cijfers. Het aantal meldingen van antisemitisme nam bij de politie toe van 549 in 2022 naar 880 afgelopen jaar.

Ook Verdoner benadrukte dat kritiek hebben op Israël mag en dat dat geen antisemitisme is. Maar uitspraken die verwijzen naar het wegvagen van Israël wel. Verdoner vindt dat er meer concrete maatregelen nodig zijn. Verdoner zei al eerder dat de huidige golf van voorvallen op scholen ernstiger is dan voorheen. Hij pleit voor meer en betere educatie op scholen over de Holocaust en Joden .
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 13 mei 2024 @ 17:04:53 #141
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213548474
Jarenlang wegkijken bij problematiek, dan krijg je dit resultaat. Lees bv al jaren dat geschiedenisonderwijzers problemen hebben met het thema holocaust onder een deel van de leerlingen.
pi_213548632
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Jarenlang wegkijken bij problematiek, dan krijg je dit resultaat. Lees bv al jaren dat geschiedenisonderwijzers problemen hebben met het thema holocaust onder een deel van de leerlingen.
Discussie is jaren ook al onmogelijk gemaakt door de "islamofobie" of "domrechts" roepers.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  maandag 13 mei 2024 @ 17:59:55 #143
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213549251
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:15 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Discussie is jaren ook al onmogelijk gemaakt door de "islamofobie" of "domrechts" roepers.
Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Het pappen en nathouden is op veel meer terreinen de oorzaak van problematiek in NL, en niet alleen in NL.
Pensioenleeftijd, falende integratie, woningbouw, landbouwgif, mestoverschot, arbeidsongeschiktheid. Allemaal themas (er zijn er veel meer) waar de politiek pas in actie lijkt te komen als ze ertoe gedwongen worden doordat de boel klapt.
pi_213549447
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Hebben ze weer wat te 'verbinden'.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213561455
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou deze man iets tegen Joden hebben? Apart dat zo iemand niet wordt vervolgd.

[ Bericht 7% gewijzigd door Tekaschi op 14-05-2024 19:44:23 ]
  dinsdag 14 mei 2024 @ 20:02:43 #146
13462 BansheeBoy
pi_213561979
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 17:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar daar spelen de betrokkenen helaas ook een rol bij. Hoe groot die rol is weet ik niet en laat ik ook in het midden. Ik onderschrijf zeker niet alles, maar er zal heus wel iets kloppen van wat die ruwe vent Finkelstein (zijn wijlen ouders zat in een concentratiekamp)verkondigd. Allen heel slim hebben ze voor hem ook weer een term: self-hating jew. Zo val je bij kritiek altijd wel in een bepaald kader om het je moeilijk te maken.

dinsdag 14 mei 2024 @ 20:03:35 #147
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213561988
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 20:02 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Maar daar spelen de betrokkenen helaas ook een rol bij. Hoe groot die rol is weet ik niet en laat ik ook in het midden. Ik onderschrijf zeker niet alles, maar er zal heus wel iets kloppen van wat die ruwe vent Finkelstein verkondigd. Allen heel slim hebben ze voor hem ook weer een term: self-hating jew. Zo val je bij kritiek altijd wel in een bepaald kader om het je moeilijk te maken.

een soort bounty?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 14 mei 2024 @ 20:06:36 #148
13462 BansheeBoy
pi_213562031
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
een soort bounty?
Ik heb gisteren geleerd dat het een scheldwoord is. Laten we het bij de betekenis houden zonder de negatieve connotatie. Al weet ik niet of betreffende semieten net zo redelijk zijn als ik.

dinsdag 14 mei 2024 @ 20:13:59 #149
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_213562146
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 20:06 schreef BansheeBoy het volgende:

Ik heb gisteren geleerd dat het een scheldwoord is. Laten we het bij de betekenis houden zonder de negatieve connotatie. Al weet ik niet of betreffende semieten net zo redelijk zijn als ik.

Flikker toch een eind op met jouw zogenaamde redelijkheid. Kruip alsjeblieft weer terug onder de steen waar je vandaan komt. :{w
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 14 mei 2024 @ 20:19:22 #150
13462 BansheeBoy
pi_213562236
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 20:13 schreef golfer het volgende:

[..]
Flikker toch een eind op met jouw zogenaamde redelijkheid. Kruip alsjeblieft weer terug onder de steen waar je vandaan komt. :{w
Waarom zogenaamd? Ik stel me altijd redelijk op en ben netjes in mijn taalgebruik. En bejegen iedereen over het algemeen zeer correct. De inhoud moet het werk doen joh.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')