abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 2 mei 2024 @ 03:11:37 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213388098
https://www.nu.nl/binnenl(...)ing-bij-vrouwen.html

Het aantal zelfdodingen is sinds 2019 stabiel, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS. Het grootste aantal zelfdodingen vindt plaats onder veertigers. Onder vrouwen is het cijfer juist wat gedaald. NU.nl sprak met 113 Zelfmoordpreventie: "Elke dode is er een te veel."

In 2023 waren er 1862 zelfdodingen: gemiddeld vijf per dag. Het cijfer nam in 2008 nog toe, toen de kredietcrisis begon. Maar sinds 2019 is het gestabiliseerd. Renske Gilissen, gedragswetenschapper en hoofd van de onderzoeksafdeling van hulporganisatie 113 Zelfmoordpreventie, vindt de aantallen zorgwekkend. "Het blijft verdrietig dat er elke dag vijf suïcides zijn. Dat is veel te veel, we moeten er alles aan doen om dat te verminderen."

Volgens Gilissen ligt er te veel taboe op praten over mentale gezondheid en zelfdoding. "Het zijn moeilijke gesprekken, maar het is wel heel belangrijk om dat te doen."

Gilissen wijst erop dat er trainingen en beleidsplannen zijn voor professionals als zorgmedewerkers, schuldhulpverleners, huisartsen en scholen om gebruik van te maken. "Maar we zien dat lang niet iedereen dat doet", zegt ze. "We weten dus al heel veel, maar dat wordt onvoldoende toegepast in de samenleving. We moeten met z'n allen meer doen om bij te dragen aan preventie."

Onder ouderen komt zelfmoord veel vaker voor dan onder jongeren. In de twintigste eeuw was het aantal het grootst bij tachtigplussers. Maar de afgelopen vijfentwintig jaar was het gemiddelde aantal zelfdodingen het hoogst onder de veertig- tot zestigjarigen. Voor elke 100.000 inwoners van die leeftijd waren er elk jaar ongeveer 14 zelfdodingen. Voor twintigers en dertigers ligt dat lager, met 10,6 per 100.000. In deze leeftijdsgroep is het aantal zelfdodingen de afgelopen vijftien jaar wel een beetje toegenomen.
'Mooi die daling onder vrouwen, maar hoe komt het?'

Het cijfer lag in 2023 voor mannen ruim twee keer zo hoog als voor vrouwen. Dat verschil is er al langer, maar onder vrouwen is het aantal sterker gedaald waardoor het contrast groter is geworden.

Vooral bij mannen van tachtig jaar of ouder vinden vaak zelfdodingen plaats: 24 per 100.000 inwoners. Dat aantal is wel flink gedaald ten opzichte van de jaren tachtig: toen waren er per 100.000 inwoners nog 50 zelfdodingen.

Waarom het aantal bij vrouwen gedaald is en bij mannen niet, is volgens Gilissen lastig te zeggen. "Het is heel complex. De redenen zijn zo divers, voor iedereen weer anders. Vaak is het een opeenstapeling van meerdere factoren."

De 113-onderzoeker wil er graag lering uit trekken. "Het is supermooi dat het onder vrouwen daalt. Laten we daar meer onderzoek naar doen: wat maakt nou dat we daar een daling zien? Juist daar kunnen we van leren."
Zelfdoding grootste doodsoorzaak onder tieners en twintigers

Omdat er in de jongere leeftijdscategorieën minder mensen overlijden, is zelfdoding daar in verhouding een grote doodsoorzaak. Een derde van de sterfgevallen tussen 2020 en 2023 onder twintigers kwam door zelfmoord. Voor tieners was dat twintig procent. Waar vroeger verkeersongevallen de grootste doodsoorzaak waren, is dat nu zelfdoding.

"Elke dode is er een te veel. Het is natuurlijk goed dat het door verkeersveiligheid is gelukt om daar tot minder dodelijke slachtoffers te komen", zegt Gilissen. "Helaas lukt dat nog niet met suïcides. Sterker nog, dat neemt toe."

Ze vindt het wrang dat we met verkeersslachtoffers zo anders om lijken te gaan. Als het aantal slachtoffers door verkeersongelukken hoog is, doen we er alles aan om dat naar beneden te krijgen. "Dat is niet één op één vergelijkbaar met suïcidepreventie, maar we kunnen er wel veel van leren."

Denk jij aan zelfdoding? Je bent niet alleen. Neem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl of bel 113 (lokaal tarief) of 0800-0113 (gratis).

===
+++

Ik heb zelf 2x 'n suicidepoging ondernomen, mijn ervaring is dat je zoiets doet omdat je ten einde raad bent. Op dat moment ben je zelf niet in staat om je problemen op te lossen en zonder perspectief leidt dat tot 'n poging tot zelfmoord.

Als buitenstaander kan je denken, ja maar ... er is toch altijd iets waar je je aan vast kan houden. Het antwoord is ja, er is altijd iets maar de situatie laat 't niet toe, je wordt als 't ware gedwongen tot zelfmoord.

Het is 'n moeilijk onderwerp, maar 't probleem aanpakken dat is maatwerk want ieder individu heeft haar/zijn eigen unieke problemen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat zelfmoord 'n onvermijdelijk fenomeen is. Je kan 't alleen voorkomen door problemen te voorkomen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213388100
Wat een onzin. Zeuren zeuren zeuren maar niets aan de onderliggende oorzaken doen.
  donderdag 2 mei 2024 @ 03:15:45 #3
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_213388103
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 03:13 schreef MeneerPresident het volgende:
Wat een onzin. Zeuren zeuren zeuren maar niets aan de onderliggende oorzaken doen.
Wat doe je er zelf aan?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_213388108
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 03:13 schreef MeneerPresident het volgende:
Wat een onzin. Zeuren zeuren zeuren maar niets aan de onderliggende oorzaken doen.
Ze doen er juist wel iets aan, staat toch in het artikel.
Sicker than your average.
  donderdag 2 mei 2024 @ 03:28:55 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213388121
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 03:13 schreef MeneerPresident het volgende:
Wat een onzin. Zeuren zeuren zeuren maar niets aan de onderliggende oorzaken doen.
daar zijn ze in dat moment niet meer toe in staat, mensen die zelfmoord plegen of dat pogen zijn psychiatrisch, op dat moment zijn ze zwaar depressief. zelfmoord is 'n onderdeel/afdeling in GGZ, 't is 'n psychologisch proces.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213388351
Er zullen verschillende redenen zijn waarom mensen zelfmoord plegen (of een poging daartoe doen), maar 5 per dag is veel te veel ja.
pi_213388816
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 03:28 schreef sturmpie het volgende:

[..]
daar zijn ze in dat moment niet meer toe in staat, mensen die zelfmoord plegen of dat pogen zijn psychiatrisch, op dat moment zijn ze zwaar depressief. zelfmoord is 'n onderdeel/afdeling in GGZ, 't is 'n psychologisch proces.
Ik begreep zelfmoord ook altijd maar moeilijk.. Totdat ik depri werd, het is gewoon een symptoom van (zware) depressies.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_213388954
GGZ faalt hierbij?
  donderdag 2 mei 2024 @ 08:13:35 #9
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_213389070
Ik denk ook dat er tussen de leeftijdscategorieën een wereld van verschil zit. Bij de 80 plussers zal het voornamelijk om voltooid leven of medisch ondraaglijk lijden gaan. Daar doe je denk ik niets aan. Heb wel eens gelezen dat weduwnaars het over het algemeen ook veel slechter doen dan weduwen, dus misschien ligt daar een stukje verklaring voor het verschil tussen de geslachten.

Bij de jongere categorieën is er denk ik meer te doen aan de onderliggende problemen die tot een zelfmoord (poging) leiden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_213389139
Als je meerdere pogingen doet ben je gewoon een aandachtshoer
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  Miss 200.000.000! donderdag 2 mei 2024 @ 08:28:15 #11
367000 roos94
pi_213389173
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2024 08:23 schreef Solotovski het volgende:
Als je meerdere pogingen doet ben je gewoon een aandachtshoer
Als je echt dood wil spring je gewoon van een 20 verdieping flat. Dat overleeft niemand en iedereen weet dat. Maar dat halfbakken gedoe met polsen doorsnijden, paracetamollen innemen enzovoorts. :N
pi_213389278
Iemand die geen zin meer heeft in het leven moet gewoon die keus kunnen maken en daarbij begeleid worden. Een goed gesprek of zelfs een serie gesprekken hoort daar dan wel bij. Bij ouderen moet je ook wel opletten dat de wens niet ingegeven is door de familie die van de erfenis nog even op vakantie wil natuurlijk.

In het algemeen vind ik dat iemand die geen zin meer heeft en dat fatsoenlijk kan motiveren gewoon niet verder hoeft.
pi_213389324
Als er een daling is bij vrouwen en het aantal is stabiel, dan is er dus een stijging bij mannen. Die al 2x zo vaak zelfmoord plegen. Daar eens de focus op leggen? Waarom stappen mannen er zo veel vaker uit dan vrouwen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_213389354
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 08:28 schreef roos94 het volgende:

[..]
Als je echt dood wil spring je gewoon van een 20 verdieping flat. Dat overleeft niemand en iedereen weet dat. Maar dat halfbakken gedoe met polsen doorsnijden, paracetamollen innemen enzovoorts. :N
:') Wel een beetje sneu dit Roos.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_213389453
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2024 08:23 schreef Solotovski het volgende:
Als je meerdere pogingen doet ben je gewoon een aandachtshoer
Prima, mensen die in de war zijn verdienen ook aandacht om er bovenop te komen.
  donderdag 2 mei 2024 @ 09:07:51 #16
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_213389480
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 08:46 schreef Isabeau het volgende:
Als er een daling is bij vrouwen en het aantal is stabiel, dan is er dus een stijging bij mannen. Die al 2x zo vaak zelfmoord plegen. Daar eens de focus op leggen? Waarom stappen mannen er zo veel vaker uit dan vrouwen.
Het is toch ook zo dat vrouwen relatief vaak een poging doen en mannen het daadwerkelijk doen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_213389829
Eigenlijk biedt dit artikel amper info, los van de nieuwe cijfers. Elke zelfmoorddode is er een teveel (uiteraard), sommige mensen zoeken wel hulp en anderen niet (uiteraard), het aantal is onder vrouwen gedaald maar waarom weten we nu eigenlijk nog niet (is er nog enig verschil te zien qua dalingen tussen leeftijdscategorieen vrouwen? Het artikel zegt er niets over), we moeten er alles aan doen om het aantal omlaag te krijgen (ja, vast. Hoe en wat?).

quote:
In de twintigste eeuw was het aantal het grootst bij tachtigplussers.
In absolute aantallen? Weten we dat zeker? Met name in de eerste helft van de vorige eeuw waren er maar weinig hoogbejaarde inwoners. Als men toch eigenlijk op gemiddelden doelt, kan ik het me voorstellen maar is de motivatie (met name het toendertijd grotendeels ontbreken van voorzieningen voor ouderen) niet perse heel relevant meer. Overigens is honderd jaar, een periode waarin ook nog eens heel grote sociale en economische veranderingen plaatsvonden, een wel erg ruime periode.

[ Bericht 0% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 02-05-2024 09:55:26 ]
pi_213390053
Zelfmoord....

Dat is wel het laatste wat ik zou doen hoor.....
  donderdag 2 mei 2024 @ 10:47:25 #19
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_213390385
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 08:28 schreef roos94 het volgende:

[..]
Als je echt dood wil spring je gewoon van een 20 verdieping flat. Dat overleeft niemand en iedereen weet dat. Maar dat halfbakken gedoe met polsen doorsnijden, paracetamollen innemen enzovoorts. :N
Ooit een paper gelezen dat er vrijwel altijd sprake is van ambivalentie bij een doodswens. De mate waarin verschilt wel, maar overlevingsinstinct is een krachttig ding. Zelfdoding is mentaal nogal een beproeving, ook als de doodswens groot is.

Herken het ook wel. Dood zijn leek me wel relaxt. Dood gaan vond ik een vrij afschrikwekkend ding. Dus had ik een soort planning waarbij ik gewoon een reeks enigszins slappe pogingen deed met een succesrate van 10% ofzo, zodat het statisch gezien met de 10e keer wel ongeveer gelukt moest zijn. Hoefde ik nooit 100% commitment te hebben op het moment zelf, maar was er wel van overtuigd dat het binnen 2 jaar afgelopen was.

Ik heb dat (toen) aan vrijwel niemand verteld en er ook weinig mee gehoereerd, ondanks dat ik menig periode met een kotsemmer en sporadisch een ambulance broeder aan mijn bed, heb doorgebracht.

Gelukkig nam mijn leven halverwege de reeks een vrij positieve wending en zijn we inmiddels 10 jaar verder.

Maarja. Ambivalentie dus…
pi_213390514
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 10:47 schreef Saboo het volgende:

[..]
Ooit een paper gelezen dat er vrijwel altijd sprake is van ambivalentie bij een doodswens. De mate waarin verschilt wel, maar overlevingsinstinct is een krachttig ding. Zelfdoding is mentaal nogal een beproeving, ook als de doodswens groot is.

Herken het ook wel. Dood zijn leek me wel relaxt. Dood gaan vond ik een vrij afschrikwekkend ding. Dus had ik een soort planning waarbij ik gewoon een reeks enigszins slappe pogingen deed met een succesrate van 10% ofzo, zodat het statisch gezien met de 10e keer wel ongeveer gelukt moest zijn. Hoefde ik nooit 100% commitment te hebben op het moment zelf, maar was er wel van overtuigd dat het binnen 2 jaar afgelopen was.

Ik heb dat (toen) aan vrijwel niemand verteld en er ook weinig mee gehoereerd, ondanks dat ik menig periode met een kotsemmer en sporadisch een ambulance broeder aan mijn bed, heb doorgebracht.

Gelukkig nam mijn leven halverwege de reeks een vrij positieve wending en zijn we inmiddels 10 jaar verder.

Maarja. Ambivalentie dus…
Ik vind dat gedachteproces toch best bijzonder. (Respect dat je het vertelt trouwens)

Mocht ik zelf een doodswens hebben dan zou ik altijd naar het meest duidelijke en meteen dodelijke grijpen. Geen idee wat dat is trouwens maar het lijkt me afschuwelijk om halfslachtige pogingen te doen en dan weer wakker te worden met pijn.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Trouwste user 2022 donderdag 2 mei 2024 @ 11:11:29 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_213390616
quote:
9s.gif Op donderdag 2 mei 2024 05:01 schreef Smart_ass het volgende:
Er zullen verschillende redenen zijn waarom mensen zelfmoord plegen (of een poging daartoe doen), maar 5 per dag is veel te veel ja.
Er moet echt een limiet aan worden gesteld. Het loopt de spuigaten uit. De NS is al overbelast.

P.S. Zelf twee mislukte pogingen achter de rug. Ik sprong achter de trein en was slecht in knopen.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 2 mei 2024 @ 11:13:40 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_213390638
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2024 08:23 schreef Solotovski het volgende:
Als je meerdere pogingen doet ben je gewoon een aandachtshoer
Bij mij is het twee keer mislukt. Voor de derde keer belde ik de crisisdienst. Ben ik een aandachtshoer ?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 2 mei 2024 @ 11:14:07 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_213390642
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 10:16 schreef Toine51 het volgende:
Zelfmoord....

Dat is wel het laatste wat ik zou doen hoor.....
Ik luister. Wat is het eerste dat je zou doen ?

T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 2 mei 2024 @ 11:15:32 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_213390652
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Mocht ik zelf een doodswens hebben dan zou ik altijd naar het meest duidelijke en meteen dodelijke grijpen.
Altijd ?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_213390986
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:13 schreef tong80 het volgende:

[..]
Bij mij is het twee keer mislukt. Voor de derde keer belde ik de crisisdienst. Ben ik een aandachtshoer ?

:T
Ja maar dat heeft andere redenen
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_213390999
Ik had juist gehoord van de wappies dat de zelfmoordcijfers in de pandemie enorm gestegen waren vanwege de coronamaatregelen. Ze zouden daar toch niet over gelogen hebben? :o
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_213391342
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:14 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik luister. Wat is het eerste dat je zou doen ?

T
Heb ik al gedaan, geboren worden..
pi_213391870
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:11 schreef tong80 het volgende:

[..]
Er moet echt een limiet aan worden gesteld. Het loopt de spuigaten uit. De NS is al overbelast.

P.S. Zelf twee mislukte pogingen achter de rug. Ik sprong achter de trein en was slecht in knopen.

:T
Jezelf voor de trein gooien doe je ook gewoon niet. Dat je zelf dood wil is één ding, maar daar hoef je anderen geen trauma’s bij te bezorgen.
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:55:18 #29
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_213392023
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik vind dat gedachteproces toch best bijzonder. (Respect dat je het vertelt trouwens)

Mocht ik zelf een doodswens hebben dan zou ik altijd naar het meest duidelijke en meteen dodelijke grijpen. Geen idee wat dat is trouwens maar het lijkt me afschuwelijk om halfslachtige pogingen te doen en dan weer wakker te worden met pijn.
Nee, ik had toendertijd niet de meest heldere gedachtegangen. Als iemand die nu gezond en gelukkig kan ik me er zelf (gelukkig) bijna niet eens meer voorstellen, dus dat verwacht ik ook van niemand.

Maargoed, ik ben er wel van overtuigd dat slecht zijn in zelfmoord plegen niet per se gelijk staat aan aandachtstrekken.

Soms is er toch nog dat minisprankje hoop (en angst voor de dood) dat erg hard concurreert met complete uitzichtloosheid, wanhoop en de rationele keuze om ermee te willen kappen.
Dat maakt dingen dan toch weer onverhoopt ingewikkeld als je bezig bent met de uitvoering :P .
pi_213392240
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik had juist gehoord van de wappies dat de zelfmoordcijfers in de pandemie enorm gestegen waren vanwege de coronamaatregelen. Ze zouden daar toch niet over gelogen hebben? :o
Ik ben toen in de touwen handel gegaan met de bedoeling rijk te worden *O*

Zit nu nog met enorme voorraden -O-
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213392516
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:55 schreef Saboo het volgende:

[..]
Nee, ik had toendertijd niet de meest heldere gedachtegangen. Als iemand die nu gezond en gelukkig kan ik me er zelf (gelukkig) bijna niet eens meer voorstellen, dus dat verwacht ik ook van niemand.

Maargoed, ik ben er wel van overtuigd dat slecht zijn in zelfmoord plegen niet per se gelijk staat aan aandachtstrekken.

Soms is er toch nog dat minisprankje hoop (en angst voor de dood) dat erg hard concurreert met complete uitzichtloosheid, wanhoop en de rationele keuze om ermee te willen kappen.
Dat maakt dingen dan toch weer onverhoopt ingewikkeld als je bezig bent met de uitvoering :P .
Ben blij dat je er nog bent. ;)
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_213404137
quote:
9s.gif Op donderdag 2 mei 2024 05:01 schreef Smart_ass het volgende:
Er zullen verschillende redenen zijn waarom mensen zelfmoord plegen (of een poging daartoe doen), maar 5 per dag is veel te veel ja.
Klopt ook niet. Want 5 per dag, dan zou je een veel grotere bevolkingsdaling zien.
pi_213404188
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:55 schreef Saboo het volgende:

[..]
Nee, ik had toendertijd niet de meest heldere gedachtegangen. Als iemand die nu gezond en gelukkig kan ik me er zelf (gelukkig) bijna niet eens meer voorstellen, dus dat verwacht ik ook van niemand.

Maargoed, ik ben er wel van overtuigd dat slecht zijn in zelfmoord plegen niet per se gelijk staat aan aandachtstrekken.

Soms is er toch nog dat minisprankje hoop (en angst voor de dood) dat erg hard concurreert met complete uitzichtloosheid, wanhoop en de rationele keuze om ermee te willen kappen.
Dat maakt dingen dan toch weer onverhoopt ingewikkeld als je bezig bent met de uitvoering :P .
Dit. Foutieve zelfmoord pogingen (als in: het is niet gelukt) is soms het vragen om aandacht, maar vaak ook gewoon een kwestie dat je ondanks je doodwens, ook nog een wil hebt tot leven. Dat hoeft dan niet eens mentaal te zijn (kan heel goed dat je mentaal vooral een einde wil aan alles), maar je bent toch biologisch voorgeprogrammeerd om te leven.

Al ben je nog zo depressief. Echt jezelf van kant maken is een onwijze stap.
pi_213449448
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 11:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik vind dat gedachteproces toch best bijzonder. (Respect dat je het vertelt trouwens)

Mocht ik zelf een doodswens hebben dan zou ik altijd naar het meest duidelijke en meteen dodelijke grijpen. Geen idee wat dat is trouwens maar het lijkt me afschuwelijk om halfslachtige pogingen te doen en dan weer wakker te worden met pijn.
Een vriend van mij was arts in opleiding toen ze iemand naar binnen rolden die met een geweer zijn halve gezicht eraf had geschoten. Die heeft nog een tijdje geleefd ook. Dat maakte indruk,
pi_213449482
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 09:41 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Een vriend van mij was arts in opleiding toen ze iemand naar binnen rolden die met een geweer zijn halve gezicht eraf had geschoten. Die heeft nog een tijdje geleefd ook. Dat maakte indruk,
Wat een treurnis.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_213449538
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:41 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Jezelf voor de trein gooien doe je ook gewoon niet. Dat je zelf dood wil is één ding, maar daar hoef je anderen geen trauma’s bij te bezorgen.
Daar is een zeer depressief iemand totaal niet mee bezig. Die ziet een trein als middel om er een einde aan te maken.
  dinsdag 7 mei 2024 @ 20:13:18 #37
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_213454935
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dit. Foutieve zelfmoord pogingen (als in: het is niet gelukt) is soms het vragen om aandacht, maar vaak ook gewoon een kwestie dat je ondanks je doodwens, ook nog een wil hebt tot leven. Dat hoeft dan niet eens mentaal te zijn (kan heel goed dat je mentaal vooral een einde wil aan alles), maar je bent toch biologisch voorgeprogrammeerd om te leven.

Al ben je nog zo depressief. Echt jezelf van kant maken is een onwijze stap.
Is het ook niet zo dat een suïcidaal persoon zichzelf tòch probeert te redden als die ongepland in een levensbedreigende situatie terecht komt?
pi_213457935
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 20:13 schreef DemonRage het volgende:

[..]
Is het ook niet zo dat een suïcidaal persoon zichzelf tòch probeert te redden als die ongepland in een levensbedreigende situatie terecht komt?
Ik heb in mijn jeugd een periode gehad dat ik eigenlijk niet meer hoefde. Op een goed moment zat ik bij iemand in de auto (lelijke eend) die niet zo fijn reed... Toen besefte ik dat helemaal niet dood wilde. Was dus heel blij met die enge ervaring.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 09:51 schreef Cherni het volgende:

[..]
Daar is een zeer depressief iemand totaal niet mee bezig. Die ziet een trein als middel om er een einde aan te maken.
Klopt, er zijn momenten in het leven dat je als vanzelf egoïstisch bent, ik neem het die mensen dan ook niet kwalijk hoewel ik ook wel weer medelijden heb met de machinist en vooral de opruimers van de brandweer. Bij een zelfmoord wil je dood, dan denk je niet aan consequenties voor anderen.
  dinsdag 7 mei 2024 @ 21:59:11 #39
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_213457972
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 09:07 schreef nixxx het volgende:

[..]
Het is toch ook zo dat vrouwen relatief vaak een poging doen en mannen het daadwerkelijk doen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En diezelfde mannen zijn er beter toen in staat diezelfde vrouwen er van te weerhouden. Er zal wel een bepaalde cohesie zijn.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_213462836
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2024 09:51 schreef Cherni het volgende:

[..]
Daar is een zeer depressief iemand totaal niet mee bezig. Die ziet een trein als middel om er een einde aan te maken.
Probleem is ook wel.. die Trein (lijkt) verdomd effectief.. Al schijnt in de praktijk dat best tegen te vallen.. En leef je verder zonder benen bijv...

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dit. Foutieve zelfmoord pogingen (als in: het is niet gelukt) is soms het vragen om aandacht, maar vaak ook gewoon een kwestie dat je ondanks je doodwens, ook nog een wil hebt tot leven. Dat hoeft dan niet eens mentaal te zijn (kan heel goed dat je mentaal vooral een einde wil aan alles), maar je bent toch biologisch voorgeprogrammeerd om te leven.

Al ben je nog zo depressief. Echt jezelf van kant maken is een onwijze stap.
Ik ben idd een aantal maal begonnen met een poging, maar iets (geen idee wat tbh) heeft me steeds tegengehouden.

één poging was ik ver onderweg totdat mijn dochter van 3 naar boven kwam (wilde me verhangen).. Schaam ik me nog steeds diep om.. Maar ik wilde toen echt weg van alle angst en pijn..

Wat ik meestal zie (en bij mezelf zag) is dat je steeds een stapje verder gaat per poging.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2024 09:07 schreef nixxx het volgende:

[..]
Het is toch ook zo dat vrouwen relatief vaak een poging doen en mannen het daadwerkelijk doen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn al best wat onderzoeken gedaan naar het waarom dat is (verschil mannen en vrouwen) en één van de redenen is je spoiler. Wij mannen zijn beter in dingen te bedenken die daadwerkelijk dodelijk zijn.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')