Dit gaat dan ook puur om geld. Want als je moet betalen blijft de hoeveelheid stroom hetzelfde want de meeste mensen gaan niet zoveel meer verbruiken op piekmomenten dat het een significante verlaging van de terug geleverde stroom tot gevolg heeft.quote:Op zondag 5 mei 2024 09:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie alleen de fictie er niet in, saldering heeft prima gewerkt en er voor gezorgd dat wij nu op nummer 2 staan met de meeste particuliere zonnepanelen.
Alleen is de productie op piekmomenten kennelijk hoger dan we kunnen verwerken, en zijn er alternatieven nodig.
Om in de analogie van batterijen te blijven, de ene batterij zit vol, dus moet er gekeken worden naar een andere batterij.
Saillant detail: het is niet zo dat terugleveren zelf aan banden wordt gelegd, er wordt enkel een rekening gepresenteerd.
Stel dat zonnepanelen niet bestaan.quote:Op zondag 5 mei 2024 10:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De fictie is dat het stoomnet zonder aanzienlijke kosten als batterij benut kan worden, zelfs over de seizoenen heen. Maar, een kwh opgewekt met een zonnepanneel in de zomer heeft niet dezelfde kosten als een kwh die in de winter met een gascentrale wordt opgewekt, verre van.
Ja, want dan is de benuttingsgraad hoger. De kosten op o.a. afschijving, onderhoud en risicopremie stranded asset is lager.quote:Op zondag 5 mei 2024 10:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Stel dat zonnepanelen niet bestaan.
Is er dan verschil tussen de kosten van de gascentrale in de zomer en winter?
Yep, en de schade die kan ontstaan door blackouts vanwege te veel of te weinig spanning op het net zijn zodanig dat men er veel aan zal doen (ook financieel) om dat te voorkomen. Heb je veel stuwmeren zoals in Noorwegen dan kan je die weer volpompen met stroom waar je door Nederland dan vet voor betaald krijgt overdag en 's avonds vet voor betaald krijgt als je gaat leveren en je stuwmeer weer laat leeglopen. Moeten 's zomers ware goudmijnen zijn met zo'n idiote buur als Nederlandquote:
Maar in de winter is stroom duurder.quote:Op zondag 5 mei 2024 10:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ja, want dan is de benuttingsgraad hoger. De kosten op o.a. afschijving, onderhoud en risicopremie stranded asset is lager.
Het ACM gaat de kosten proberen beter in beeld te brengen. Ik vermoed dat een deel van de kosten nog steeds ten laste gaan van de winst van energiebedrijven. Puur dynamische leveranciers hebben 0 van dergelijke kosten en dat zou de speld kunnen zijn die de ballon kan doen ploffen. Tot nu toe kregen vooral lagere inkomens in de sociale huur die rekening toegeschoven, maar of leveringskosten de oplossing zijn betwijfel ik.quote:Op zondag 5 mei 2024 10:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar in de winter is stroom duurder.
Het is dus vooral vraag en aanbod.
De stroomleverancier profiteert niet van het hoge aanbod in de zomer, omdat hij bij teruglevering in feite het wintertarief aan de consument betaalt.
En dat wordt nu in rekening gebracht.
Gedurende zonnige dagen is de zonnestroom per kwh nu meestal maar enkele centen waard, als je dan 11 cent gaat betalen per kwh voor teruglevering, terwijl je die kwh's niet gebruikt gedurende de donkere maanden dan ga je daar verlies op maken naar mijn vermoeden. Dan is het inderdaad beter voor je portemonnee de zonnepanelen niet meer te laten terugleveren dan je op jaarbasis verbruikt. Nog niet alle zonnepaneel bezitters hebben echter een contract met terug lever kosten.quote:Op zondag 5 mei 2024 13:47 schreef Dutch_view het volgende:
Mijn tip zou zijn, heb je je te verwachten te gebruiken energie op jaarbasis ongeveer opgewekt, zet dan de panelen gewoon uit.
Daarmee voorkom je volgens mij de meeste terug lever kosten
Volgens mij klopt dat niet, want als ik wél terugleverkosten had gehad, zoals ik eerder al postte, zelfs als dat 50 euro per maand zou zijn, dan nóg zou ik nog steeds geld terug krijgen per jaar, in plaats van dat het me geld kostquote:Op zondag 5 mei 2024 14:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gedurende zonnige dagen is de zonnestroom per kwh nu meestal maar enkele centen waard, als je dan 11 cent gaat betalen per kwh voor teruglevering, terwijl je die kwh's niet gebruikt gedurende de donkere maanden dan ga je daar verlies op maken naar mijn vermoeden. Dan is het inderdaad beter voor je portemonnee de zonnepanelen niet meer te laten terugleveren dan je op jaarbasis verbruikt. Nog niet alle zonnepaneel bezitters hebben echter een contract met terug lever kosten.
Megapacksquote:Op zondag 5 mei 2024 08:25 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gigapacks kunnen helpen i.p.v. thuisbatterijen, maar die zijn ook niet gratis. Uiteindelijk zullen die kosten altijd bij de consument en/of belastingplichtige terechtkomen anders worden dergelijke investeringen niet gedaan. Dat helpt ook alleen tegen kortdurende onderbrekingen zoals bijv dag/nacht. Thuisbatterijen is decentraal en particulier, terwijl Gigapacks centraal zijn, waar ik geen voorstander van ben vanwege mogelijk machtsmisbruik/kartelvorming.
Ik zit zelf bij Budget Energie, daar lijken ze het anders te doen. Als je bijvoorbeeld tussen 1000 en 2000 kwh terug levert en saldeert, dan betaal je een vast bedrag van 120 euro per jaar.quote:Op zondag 5 mei 2024 14:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gedurende zonnige dagen is de zonnestroom per kwh nu meestal maar enkele centen waard, als je dan 11 cent gaat betalen per kwh voor teruglevering, terwijl je die kwh's niet gebruikt gedurende de donkere maanden dan ga je daar verlies op maken naar mijn vermoeden. Dan is het inderdaad beter voor je portemonnee de zonnepanelen niet meer te laten terugleveren dan je op jaarbasis verbruikt. Nog niet alle zonnepaneel bezitters hebben echter een contract met terug lever kosten.
Ik weet niet of je het daarmee gaat redden het overschot aan zonnestroom op zonnige dagen om met name voor de avond op te slaan, gezien het grote aantal zonnepanelen in Nederland.quote:
Ik nam als voorbeeld terugleverkosten van 11 cent/kwh, als die kosten bij een energiebedrijf anders in rekening worden gebracht dan wordt het een ander plaatje. Zo ontstaat er als vanzelf een bos waardoor velen de bomen niet meer zien.quote:Op zondag 5 mei 2024 14:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Volgens mij klopt dat niet, want als ik wél terugleverkosten had gehad, zoals ik eerder al postte, zelfs als dat 50 euro per maand zou zijn, dan nóg zou ik nog steeds geld terug krijgen per jaar, in plaats van dat het me geld kost
Maar stroom kost toch meer dan 11 cent per kWh?quote:Op zondag 5 mei 2024 14:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik nam als voorbeeld terugleverkosten van 11 cent/kwh, als die kosten bij een energiebedrijf anders in rekening worden gebracht dan wordt het een ander plaatje. Zo ontstaat er als vanzelf een bos waardoor velen door de bomen niet meer zien.
Vandaag tussen 10:00 en 17:00h 3 cent/kwh spotmarkt.quote:Op zondag 5 mei 2024 14:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar stroom kost toch meer dan 11 cent per kWh?
Dus dan ben je toch nog steeds voordeliger uit, dan dat je de panelen uitzet en stroom moet inkopen?
Ik doelde op de naam, de benaming is geen Gigapack maar Megapack XL en ze komen uit een Megafactoryquote:Op zondag 5 mei 2024 14:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je het daarmee gaat redden het overschot aan zonnestroom op zonnige dagen om met name voor de avond op te slaan, gezien het grote aantal zonnepanelen in Nederland.
Ja, dus?quote:Op zondag 5 mei 2024 15:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vandaag tussen 10:00 en 17:00h 3 cent/kwh spotmarkt.
Inclusief energiebelasting etc. circa 15 cent/kwh.
Dat zonnepaneel eigenaren nauwelijks nog meerjarige contracten kunnen afsluiten bevreemd mij niet. Energie leveranciers kijken de kat liever even uit de boom vanwege toenemende onzekerheid.quote:Zonnepanelenbezitter stapt vaker over na invoering terugleverkosten
Eigenaren van zonnepanelen krijgen het bij veel energieleveranciers flink te verduren door de invoering van terugleverkosten. Ze stappen vaker over, maar slaan nog niet massaal op de vlucht. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl langs energieleveranciers en -vergelijkers.
Eneco kondigde maandag aan dat klanten met zonnepanelen 11,5 cent per opgewekte kilowattuur stroom gaan betalen. Eerder kwamen BudgetEnergie, Greenchoice, Vandebron en enkele andere leveranciers met extra terugleverkosten voor zonnepanelenbezitters.
Reden hiervoor is dat momenten met een overschot aan opgewekte stroom geld kosten voor energieleveranciers. In plaats van alle klanten daar via hun energierekening aan laten meebetalen, willen energieleveranciers de kosten doorberekenen aan mensen met zonnepanelen.
Maar daardoor zijn mensen die veel geld in zonnepanelen hebben geïnvesteerd tientallen tot enkele honderden euro's per jaar duurder uit.
Onvrede, maar ook begrip
De invoering van extra kosten heeft geleid tot boze reacties, melden enkele energieleveranciers. "We zagen in de eerste weken honderden zonnepanelenklanten vertrekken en er was veel negatieve publiciteit", zegt een woordvoerder van Vandebron.
Deze leverancier voerde in augustus 2023 als eerste terugleverkosten in. Sommige klanten merken die extra kosten pas na afloop van hun vaste contract.
De negatieve reacties zijn te begrijpen, omdat de extra kosten voor iemand met zonnepanelen een tegenvaller zijn, zegt de woordvoerder. "Maar wij konden ook geen verlies blijven maken op klanten met zonnepanelen."
Vandebron zag in die eerste weken juist het aantal klanten zonder panelen toenemen. Door de kostenverhoging voor zonnepanelenklanten gingen zij juist minder betalen. "Inmiddels hebben we weer meer klanten met zonnepanelen dan ooit. Daar zijn we zeer blij mee. "
Uittocht blijft beperkt
Ook BudgetEnergie verloor vlak na de aankondiging in januari klanten met zonnepanelen. "Maar inmiddels zien we dat het aantal vertrekkers afneemt", zegt een woordvoerder. "Waarschijnlijk omdat andere leveranciers ook met extra kosten voor zonnepanelen zijn gekomen."
Bij Eneco is het effect sinds maandag nog niet te zien, omdat dat nog te vroeg is. En ook sinds maart, toen de grote leverancier al een vorm van extra kosten voor zonnepanelenbezitters invoerde, was er geen uittocht van deze klanten.
Ook Greenchoice zegt geen grote uittocht te hebben gemerkt. "Wij merken dat klanten er wel begrip voor hebben." Dat herkent Eneco: "Tussen de negatieve reacties zitten ook klanten met veel begrip voor ons besluit."
Kort na invoering meer overstappers
Bij vergelijkingssite Gaslicht.com zien ze iedere keer nadat een leverancier terugleverkosten heeft ingevoerd klanten in beweging komen. Volgens directeur Ben Woldring gaan in de maand waarin een leverancier terugleverkosten bekendmaakt daar 3,5 keer meer mensen weg dan in de periode daarvoor.
In de maanden erna blijft die uittocht nog iets groter dan normaal. Vergelijker Pricewise herkent het sentiment dat mensen met zonnepanelen niet blij zijn met de extra kosten. "Maar het is moeilijk te onderzoeken of ze met die reden overstappen."
Partijen zonder terugleverkosten soms duurder
Er is nog een aardige groep leveranciers die geen terugleverkosten rekent. Maar daar lijkt niet direct een grote toestroom van zonnepanelenklanten zichtbaar. Essent en Vattenfall zijn allebei van plan terugleverkosten in te voeren, maar hebben dat nog niet gedaan. Zij zeggen geen grote toestroom van zonnepanelenbezitters te merken nu ze nog geen terugleverkosten hebben.
De vraag is wel waar de zonnepanelenklant naartoe moet vluchten. "Leveranciers zonder terugleverkosten hebben niet per definitie het beste aanbod. Zij brengen vaak via andere onderdelen op de energierekening hogere kosten in rekening voor de zonnepanelenklant ten opzichte van klanten zonder panelen", zegt Woldring.
"Dat kan via hogere prijzen voor stroomverbruik, hogere gasprijzen of hogere vaste kosten (vastrecht). Het lijkt alsof die partijen geen onderscheid maken tussen klanten met of zonder zonnepanelen, maar dat is vaak dus toch het geval."
Woldring rekent voor dat een partij met terugleverkosten toch de beste keus kan zijn. "Als je nu kijkt met een gemiddeld jaarverbruik (3.500 kWh stroom, 1.500 kubieke meter gas, 2.400 kWh teruglevering), staan in de top vijf van energiecontracten bij Gaslicht.com alleen leveranciers met terugleverkosten. Zij kunnen nu scherpere tarieven hanteren en geven hogere welkomstkortingen."
Vluchten maar kort mogelijk
Probleem voor klanten met zonnepanelen is ook dat ze zich niet lang kunnen vastleggen bij leveranciers zonder terugleverkosten.
Waar andere klanten veel te kiezen hebben bij contracten waarbij de prijzen drie jaar gelijk blijven, worden die voor mensen met zonnepanelen vaak niet aangeboden. Een toevluchtsoord zou dus waarschijnlijk maar voor een jaar redding brengen.
Vandebron zegt juist door de invoering van terugleverkosten zonnepanelenbezitters lange contracten te kunnen aanbieden. "Wij hebben daarom gewoon weer driejarige contracten, ook voor hen."
Dat bevreemd niemand denk ik. Ik was dus nog op tijdquote:Op maandag 6 mei 2024 14:40 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat zonnepaneel eigenaren nauwelijks nog meerjarige contracten kunnen afsluiten bevreemd mij niet. Energie leveranciers kijken de kat liever even uit de boom vanwege toenemende onzekerheid.
quote:Terugleverkosten zonnepanelenbezitter zijn volgens waakhond ACM niet te hoog
De extra kosten die zonnepanelenbezitters betalen voor het terugleveren van stroom zijn niet onredelijk, oordeelt toezichthouder ACM. In de afgelopen maanden voerden meerdere leveranciers terugleverkosten in, tot onvrede van zonnepanelenklanten. Ze vragen niet te veel geld.
Zonnepanelenbezitters betalen bij veel energieleveranciers een klein bedrag per opgewekte kilowattuur zonnestroom. In totaal gaat het om tientallen tot honderden euro's per jaar aan terugleverkosten. Klanten met panelen zijn hier niet blij mee, want zo duurt het langer om de aanschafkosten terug te verdienen.
Eneco, Budget Energie, Coolblue, ENGIE, Greenchoice, Vrijopnaam en Vandebron zijn enkele leveranciers die de extra kosten sinds augustus vorig jaar invoerden. Ook grote leveranciers als Vattenfall en Essent zijn dit van plan. Zij mogen zonnepanelenklanten extra geld vragen. Maar dat moet dan wel redelijk zijn, gezien de kosten die leveranciers maken door de opwek op momenten dat er een overschot aan stroom is.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) concludeert nu dat de kosten bij Eneco, ENGIE, Budget Energie en Vattenfall redelijk en volgens de regels zijn. Die vier bedrijven werden onderzocht, omdat ze voor de helft van Nederland stroom leveren en op vier verschillende manieren extra kosten rekenen. Sommige leveranciers doen dat met een klein bedrag per kilowattuur opgewekte stroom, andere met hogere vaste kosten.
https://www.groenopgewekt.nl/terugleversubsidie/quote:Op maandag 6 mei 2024 16:09 schreef Electric_Eye het volgende:
Ik ben toch wel benieuwd hoe de toekomstige salderingsregeling of de vervanger ervan uit gaat zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |