abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213427694
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik baseer het op de realiteit.

Je denkt dat ik me op glad ijs begeef omdat het over subjectiviteit gaat he?

Nou, guess what. Het gaat over bewustzijn en dat is rock-solid realiteit.
Fijn dat je die mening hebt! ^O^
Valt niet aan te tonen, valt niet te bewijzen, dus claimen dat het rock-solid realiteit is kun je al helemaal niet.
Ja je doet het wel, maar zonder onderbouwing is het een holle bewering.
pi_213427698
"Ja maar toch is het zo en jij hebt het fout, omdat het nu eenmaal zo is!"
pi_213427730
_O- En dat terwijl het allemaal over het bootje van Noach ging! :D
  zondag 5 mei 2024 @ 13:01:34 #154
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427817
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:51 schreef ToT het volgende:

[..]
Fijn dat je die mening hebt! ^O^
Valt niet aan te tonen, valt niet te bewijzen, dus claimen dat het rock-solid realiteit is kun je al helemaal niet.
Ja je doet het wel, maar zonder onderbouwing is het een holle bewering.
Het valt te bewijzen met logica, met taalmagie.

En jij bent, als materialistische gelovige, de realiteit aan het ontkennen. Ongeveer zoals christenen de evolutie ontkennen of stellen dat de aarde 6000 jaar oud is.
pi_213427831
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 13:01 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het valt te bewijzen met logica, met taalmagie.

[ afbeelding ]

En jij bent, als materialistische gelovige, de realiteit aan het ontkennen. Ongeveer zoals christenen de evolutie ontkennen of stellen dat de aarde 600 jaar oud is.
Ja het is veel verstandiger om in één of andere godheid te geloven van waaruit wij geschapen zijn en dat alles magie is. Dat is helemaal geen religie en dat levert helemaal geen problemen op! _O-

Taalmagie? Ja er wordt wel gegoocheld met woorden! :') Maar "Abracadabra" heeft geen echte werking op de realiteit.

Edit: evolutie enzo heeft men juist ontdekt en bevestigd door veel dingen objectief te analyseren.

[ Bericht 4% gewijzigd door ToT op 05-05-2024 13:20:46 ]
pi_213427878
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 11:52 schreef ToT het volgende:

[..]
Dit absoluut!
Sowieso moet het Vaticaan hun hele bibliotheek een keer aan de mensheid beschikbaar stellen. Waarom moet alles geheim worden gehouden? Wat mogen we niet weten?
Even beginnen met een visuele tijdlijn

Circus van Nero (1ste eeuw voor Chr. tm 326)

(Hier met het mausoleum van Hadrian)

Basilica van de heilige Petrus 326 tm 1626)

Huidig (vanaf 1626)

Katholicisme was gewoon "het christendom" hier in Europa. Ik denk dat er banaal gesproken twee belangrijke punten waren. Dat was de periode "voor" het vaticaan en de periode "van/na" de boekdrukkunst waarin iedereen die kon lezen de bijbel ineens kon intepreteren en analyseren.

Vóór het Vaticaan het centrum van de macht in Europa werd had je een centrum van macht in Constantinopel, Antioch (Nu Hatay/Antakya in Turkije), Alexandrie en Jerusalem.

Dus wat er in de archieven te vinden is zijn is met enige zekerheid

* mogelijk geschriften uit bibliotheken van die vier centra.

* Mogelijk een heleboel documentatie over het embryonale christendom met een hele soep aan gesneuvelde teksten die de canon niet haalden of nog niet genoeg bewerkt waren. Verslagen van het eerste concilie in Nicaea in 325 (nu Iznik in Turkije) en latere bijeenkomsten.

* Alle documentatie over personen die in aanmerking kwamen voor zaligheid en heiligverklaring. Mogelijk nog wat interessants over Sint Nicolaas bijvoorbeeld

*Boeken, Schilderijen en andere kunst waarvan men dacht dat het beledigend was of onzedelijk. Misschien zelfs wat roofkunst.

* https://iqna.ir/en/news/1(...)brary-are-now-online

Bovenstaand een oude versie van de heilige Koran uit het archief. (In de tijden van het ontstaan vond men Moslims afvallige Christenen (gingen weer alleen in God de vader geloven). In de kern is de Koran ook gewoon een bewerkte bijbel.

* Verslagen en "onderzoek" naar degenen die een bedreiging waren voor de Katholieke kerk. Er zal mogelijk wel wat te vinden zijn over Henry the 8th, Darwin en over velen die op de brandstapel gingen. Over de protestantse bewegingen etc

* een heleboel "over" en "van" de pausen en de ontelbare kardinalen die er geweest zijn.

* verderliggend is veel meer speculatie dan zekerheid.. misschien veel "verloren" historische werken uit de bibliotheek van Alexandrie (niet zozeer verwoest in de brand, maar wel zoekgeraakt). Waarbij veel gewone historie van de "BC-tijd" die veel gaten met vragen dichten een gehoopte vondst is.

In de spoiler wat werken uit de bibliotheek van Alexandrie waarvan men hoopt dat ze niet voor altijd zoek zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar in de verder liggende speculatie ook uitvindingen die misschien wat te complex waren zodat men dacht dat we voor god zouden spelen. Een blauwdruk van die griekse "mechanische computer" https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism (??)

Ik hoop dat de verzamelwoede in de oude tijd van het Vaticaan wat dezelfde is geweest als dat van het Brits Museum. :)

Ik denk zeker dat er zelfs in de meest gortdroge saaie variant een schat aan historische informatie in kan liggen omdat je met de puzzelstukken eindjes aan elkaar kunt knopen die vooral veel vertellen over onszelf en hoe machtsbolwerken zijn ontstaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 05-05-2024 13:21:14 ]
pi_213427972
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 13:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Even beginnen met een visuele tijdlijn

Circus van Nero (1ste eeuw voor Chr. tm 326)

[ afbeelding ]

(Hier met het mausoleum van Hadrian)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Basilica van de heilige Petrus 326 tm 1626)
[ afbeelding ]

Huidig (vanaf 1626)
[ afbeelding ]

Katholicisme was gewoon "het christendom" hier in Europa. Ik denk dat er banaal gesproken twee belangrijke punten waren. Dat was de periode "voor" het vaticaan en de periode "van/na" de boekdrukkunst waarin iedereen die kon lezen de bijbel ineens kon intepreteren en analyseren.

Vóór het Vaticaan het centrum van de macht in Europa werd had je een centrum van macht in Constantinopel, Antioch (Nu Hatay/Antakya in Turkije), Alexandrie en Jerusalem.

Dus wat er in de archieven te vinden is zijn is met enige zekerheid

* mogelijk geschriften uit bibliotheken van die vier centra.

* Mogelijk een heleboel documentatie over het embryonale christendom met een hele soep aan gesneuvelde teksten die de canon niet haalden of nog niet genoeg bewerkt waren. Verslagen van het eerste concilie in Nicaea in 325 (nu Iznik in Turkije) en latere bijeenkomsten.

* Alle documentatie over personen die in aanmerking kwamen voor zaligheid en heiligverklaring. Mogelijk nog wat interessants over Sint Nicolaas bijvoorbeeld

*Boeken, Schilderijen en andere kunst waarvan men dacht dat het beledigend was of onzedelijk. Misschien zelfs wat roofkunst.

* https://iqna.ir/en/news/1(...)brary-are-now-online

Bovenstaand een oude versie van de heilige Koran uit het archief. (In de tijden van het ontstaan vond men Moslims afvallige Christenen (gingen weer alleen in God de vader geloven). In de kern is de Koran ook gewoon een bewerkte bijbel.

* Verslagen en "onderzoek" naar degenen die een bedreiging waren voor de Katholieke kerk. Er zal mogelijk wel wat te vinden zijn over Henry the 8th, Darwin en over velen die op de brandstapel gingen. Over de protestantse bewegingen etc

* een heleboel "over" en "van" de pausen en de ontelbare kardinalen die er geweest zijn.

* verderliggend is veel meer speculatie dan zekerheid.. misschien veel "verloren" historische werken uit de bibliotheek van Alexandrie (niet zozeer verwoest in de brand, maar wel zoekgeraakt). Waarbij veel gewone historie van de "BC-tijd" die veel gaten met vragen dichten een gehoopte vondst is.

In de spoiler wat werken uit de bibliotheek van Alexandrie waarvan men hoopt dat ze niet voor altijd zoek zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoop dat de verzamelwoede in de oude tijd van het Vaticaan wat dezelfde is geweest als dat van het Brits Museum. :)

Ik denk zeker dat er zelfs in de meest gortdroge saaie variant een schat aan historische informatie in kan liggen omdat je met de puzzelstukken eindjes aan elkaar kunt knopen die vooral veel vertellen over onszelf en hoe machtsbolwerken zijn ontstaan.
Kijk, dit soort uitgebreide en goed onderbouwde posts! ^O^ Top!
pi_213428197
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 13:18 schreef ToT het volgende:

[..]
Kijk, dit soort uitgebreide en goed onderbouwde posts! ^O^ Top!
Ik hoop voor de Nederlandse geschiedenis dat er ook nog meer achtergrondinformatie te vinden is over het Mirakel van Amsterdam. In de zin dat het eigenlijk een hele politieke aangelegenheid lijkt te zijn geweest. Het maakte van Amsterdam hét bedevaartsoort hier met gegarandeerde inkomsten en infra die op die bedevaart werd ingericht. In zekere zin is de huidige status en het massatoerisme daar een transitie op. Maar ik heb de indruk dat het een beetje resultaat uit handjeklap geweest is allemaal.

Je had namelijk in het jaar van het mirakel (1345) ook de slag bij Warns. Met een mirakel en steun van Rome kon de macht verankerd worden.

Mooie politieke moraalboost.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 05-05-2024 13:54:00 ]
pi_213428602
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 13:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik hoop voor de Nederlandse geschiedenis dat er ook nog meer achtergrondinformatie te vinden is over het Mirakel van Amsterdam. In de zin dat het eigenlijk een hele politieke aangelegenheid lijkt te zijn geweest. Het maakte van Amsterdam hét bedevaartsoort hier met gegarandeerde inkomsten en infra die op die bedevaart werd ingericht. In zekere zin is de huidige status en het massatoerisme daar een transitie op. Maar ik heb de indruk dat het een beetje resultaat uit handjeklap geweest is allemaal.

Je had namelijk in het jaar van het mirakel (1345) ook de slag bij Warns. Met een mirakel en steun van Rome kon de macht verankerd worden.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kijk, dit zijn nou interessante dingen en dit is veel meer waar de OP ook over gaat! ^O^
Geen gewauwel over subjectieve bewustzijn dat altijd bestaan heeft als een soort god waar we allemaal deel vna uitmaken.

Is machtig interessant om over na te denken, maar als men het in een topic als deze als enige absolute waarheid verkondigen? :N Lijkt me niet gewenst.
pi_213428635
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 11:55 schreef ToT het volgende:

[..]
Sodom & Gomorrah schijnen uit een oude taal te vertalen te zijn als "verwoest en verbrand."
De ene stad is gewoon afgefikt en de andere is geplunderd. Je kunt nog zien dat de verdedigers stenen van de muur van de ene kant van de stad verwijderd hebben om de muur aan de andere kant te verhogen en te versterken tegen de aanvallers, maar het was tevergeefs.
Dit schijnt in veel oudere tijden gebeurd te zijn dan waarin de Bijbel claimt dat het gebeurd zou zijn. De echte namen van beide steden zijn allang verloren gegaan.
Ik meende dat er wel ergens een best estimated guess bestond over de werkelijke namen van de plaatsen. Was ooit een NatGeo documentaire over. Maar ben die even kwijt.

http://www.accuracyingenesis.com/bgw3.jpg

Ik lijk er trouwens wat naast te zitten met de meteoriet. De gasexplosie nav heftige aardbeving is mogelijk wat waarschijnlijker. Het was in elk geval een natuurramp :)
pi_213428667
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik meende dat er wel ergens een best estimated guess bestond over de werkelijke namen van de plaatsen. Was ooit een NatGeo documentaire over. Maar ben die even kwijt.

http://www.accuracyingenesis.com/bgw3.jpg
Ietsjes anders dan hoe het in de Bijbel staat dus! :D

Dit soort shit vind ik altijd erg mooi: mythologieën versus werkelijkheid.

Ik hou echt wel van mythes, maar ik zie ze ook wel graag nuchter verklaard.
  zondag 5 mei 2024 @ 14:22:44 #162
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213428730
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 13:36 schreef Beathoven het volgende:

[ afbeelding ]

Kijk, hij hakt op iemand in met een bijl. Wat voor een vieze barbaar is dat? :P
  zondag 5 mei 2024 @ 14:23:52 #163
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213428744
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:10 schreef ToT het volgende:

Geen gewauwel over subjectieve bewustzijn dat altijd bestaan heeft als een soort god waar we allemaal deel vna uitmaken.

Dat jij te dom bent om iets te begrijpen betekent niet dat het gewauwel is.

Met je vieze ego.
pi_213428752
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat jij te dom bent om iets te begrijpen betekent niet dat het gewauwel is.

Met je vieze ego.
_O- Nee jij dan met je "Dit is de waarheid omdat dit nu eenmaal de waarheid is en dus heb jij het fout!" :D
  zondag 5 mei 2024 @ 14:25:45 #165
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213428762
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:24 schreef ToT het volgende:

[..]
_O- Nee jij dan met je "Dit is de waarheid omdat dit nu eenmaal de waarheid is en dus heb jij het fout!" :D
Ga een nieuwe mythologie verzinnen man :)

Omdat je te dom bent om de waarheid te begrijpen
pi_213428776
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ga een nieuwe mythologie verzinnen man :)

Omdat je te dom bent om de waarheid te begrijpen
Oehhhhh een ad hominem, dan MOET je wel gelijk hebben! _O- :D

Serieus; geloven wat aantoonbaar correct is is niks mis mee. Dingen observeren, meten, uitrekenen, theorieën ontwikkelen en die verifiëren: hartstikke top! ^O^

Fantaseren over eeuwig bestaand bewustzijn van waaruit alles op magische wijze is ontstaan is natuurlijk helemaal prima, maar je probeert wel echt een religieuze leider te zijn door het ons door de strot te rammen.
Ga je ook ongelovigen op de brandstapel zetten? :D
  zondag 5 mei 2024 @ 14:28:26 #167
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213428789
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:27 schreef ToT het volgende:

[..]
Oehhhhh een ad hominem, dan MOET je wel gelijk hebben! _O- :D

Serieus; geloven wat aantoonbaar correct is is niks mis mee.
Fantaseren over eeuwig bestaand bewustzijn van waaruit alles op magische wijze is ontstaan is natuurlijk helemaal prima, maar je probeert wel echt een religieuze leider te zijn door het ons door de strot te rammen.
Ga je ook ongelovigen op de brandstapel zetten? :D
Ik probeer niemand iets door de strot te rammen, ik ben namelijk geen mislukt ego-aapje.

Ga oorlog voeren met je vieze ego
pi_213428805
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik probeer niemand iets door de strot te rammen, ik ben namelijk geen mislukt ego-aapje.

Ga oorlog voeren met je vieze ego
_O- :D
Heerlijk dit! Jij kaapt het topic met jouw persoonlijke opvattingen waarvan je zegt dat het echt waar is omdat het nu eenmaal echt waar is en dat wij het fout hebben door in observeerbare feiten te geloven! :D
  zondag 5 mei 2024 @ 14:30:37 #169
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213428812
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:30 schreef ToT het volgende:

[..]
_O- :D
Heerlijk dit! Jij kaapt het topic met jouw persoonlijke opvattingen waarvan je zegt dat het echt waar is omdat het nu eenmaal echt waar is en dat wij het fout hebben door in observeerbare feiten te geloven! :D
Objectiviteit is voor gecastreerde clowns man :P
pi_213428870
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:15 schreef ToT het volgende:

[..]
Ietsjes anders dan hoe het in de Bijbel staat dus! :D

Dit soort shit vind ik altijd erg mooi: mythologieën versus werkelijkheid.

Ik hou echt wel van mythes, maar ik zie ze ook wel graag nuchter verklaard.
Over die oorspronkelijke namen. Die lijken inderdaad nog niet ontdekt. Alleen de namen van de locaties nu

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bab_edh-Dhra

&

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Numeira

De ramp in Babh ed-Dhra is ergens tussen 2300 en 2000 voor Christus gebeurd. Gegeven de tijd best mogelijk dat het ergens in geschreven tekst in die tijden is doorgegeven zodat de legendes bewaard bleven.

Zou nog best graag eens zulke bronteksten onbewerkt vertaald willen zien.

Met gas werd bitter weinig tot niets gedaan en aardbevingen met gasexplosies waren in die tijden uiteraard het werk van god. Daar had men nog geen andere verklaring voor.
pi_213429528
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Objectiviteit is voor gecastreerde clowns man :P
Gecastreerde clowns, en rechters! :Y
pi_213429536
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2024 14:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Over die oorspronkelijke namen. Die lijken inderdaad nog niet ontdekt. Alleen de namen van de locaties nu

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bab_edh-Dhra

&

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Numeira

De ramp in Babh ed-Dhra is ergens tussen 2300 en 2000 voor Christus gebeurd. Gegeven de tijd best mogelijk dat het ergens in geschreven tekst in die tijden is doorgegeven zodat de legendes bewaard bleven.

Zou nog best graag eens zulke bronteksten onbewerkt vertaald willen zien.

Met gas werd bitter weinig tot niets gedaan en aardbevingen met gasexplosies waren in die tijden uiteraard het werk van god. Daar had men nog geen andere verklaring voor.
Ze hadden daar zeker weinig kanaries. :P

Maar idd; een mooie verklaring! ^O^

Sommige verklaringen gaan me aan de andere kant ook te ver, zoals dat Jezus over water liep: "Ja in die tijd was er een winter een keer een ongekende kou waardoor voor de allereerste keer ooit het water bevroor; Jezus liep dus over het ijs!"
(Is een serieuze theorie!)

Andere dingen vind ik wel weer mooi, zoals dat de mythologie rondom God en de duivel gebaseerd zouden zijn op een theaterstuk van een verslagen volk dat over de strijd tussen de zon en de maan ging.
Oh, en de joodse god zou oorspronkelijk een vulkaan geweest zijn? Mozes is die vulkaan op geklommen en heeft daar die 10 geboden verzonnen.
Pas toen een ander volk zei: "Hee, onze god is de lucht; die is overal aanwezig, geeft leven, en zit zelfs boven jullie god. Met de eerste ademteug krijgt een pasgeboren baby de ziel (ziel was het zelfde woord als lucht voor dat volk), en met de laatste ademtocht verlaat het het lichaam."

Okee en nu zijn jullie dood en nu is dat ONZE god! Die is overal aanwezig en geeft leven en meer van dat soort dingen! Oh en hij is ook almachtig en alwetend hoor!

[ Bericht 10% gewijzigd door ToT op 05-05-2024 15:51:58 ]
  zondag 5 mei 2024 @ 15:53:05 #173
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213429593
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 15:45 schreef ToT het volgende:

[..]
Gecastreerde clowns, en rechters! :Y
Insinueer je nu dat ik iets tegen de wet ga doen?

Dat doe ik niet. Ik haat geweld. Geweld is verkeerd.
pi_213429617
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 15:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Insinueer je nu dat ik iets tegen de wet ga doen?

Dat doe ik niet. Ik haat geweld. Geweld is verkeerd.
Nee, rechters moeten ook objectief zijn.
Objectiviteit is zeer nuttig in het leven. Persoonlijke overtuigingen en opvattingen zijn leuk, maar in veel gevallen moet je puur naar feiten kijken die verifieerbaar zijn.
  zondag 5 mei 2024 @ 16:35:00 #175
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213429967
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 15:56 schreef ToT het volgende:

[..]
Nee, rechters moeten ook objectief zijn.
Objectiviteit is zeer nuttig in het leven. Persoonlijke overtuigingen en opvattingen zijn leuk, maar in veel gevallen moet je puur naar feiten kijken die verifieerbaar zijn.
Ja, maar subjectiviteit is ook belangrijk in de rechtspraak.

En bijvoorbeeld moord of verkrachting wordt bestraft omdat slachtoffers eronder lijden. Lijden is subjectief. En de straf is deels genoegdoening voor de slachtoffers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')