abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213427186
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 11:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je leeftijd is maar een getal :) We weten allemaal wat dat betekent volgens mij.
Dat is zoveel jaar geleden uit de kut van m'n moeder ben gekropen, wat heeft dat te maken met dat bewustzijn altijd bestaan heeft?
Dit bewustzijn heeft geen oorsprong? Is niet door iets anders gemaakt? Uit iets anders? Wat deed dat bewustzijn volgens jou dan voor de oerknal? Zich al die tijd stierlijk vervelen omdat er niks anders was buiten zichzelf?

En is alle materie deel van dit bewustzijn? Dan klinkt het alsof het die Oerbron zou zijn; een enorm interessant en mooi idee, maar je hebt er verder verdomd weinig aan.
  zondag 5 mei 2024 @ 12:09:53 #127
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427189
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:06 schreef ToT het volgende:

[..]
Dat jij iets niet kan bevatten betekent niet dat het niet klopt. :) Je zou je kunnen verdiepen in dat werk van Lawrence Krauss bijvoorbeeld. De wetenschap verwerpen is iets wat religieuzen vaak doen.

"Dit is de stof die we uit ons hoofd moeten kennen om te slagen voor onze examens, maar als moslim weten we dat dit allemaal niet klopt, want dit gaat tegen de Koran in en dus is het niet de waarheid."

De huidige natuurwetten zijn na de oerknal ontstaan.
Ik heb het boek van Krauss gelezen. Ik ben zelf een MSc, dus ik heb verstand van wetenschap.

''De huidige natuurwetten zijn na de oerknal ontstaan'' daarmee appeleer je aan magie.
pi_213427193
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Sodom & Gomorrah hebben niet bestaan, net als Jezus. Het zijn mythen :)
Die steden zijn terug te vinden. Jezus is buiten de Bijbel ook in geschriften gekomen. Alleen niet als de zoon van God die naar ons gestuurd is om zich door ons dood te laten martelen zodat zijn vader ons kan vergeven en we in Zijn paradijs welkom zijn.
pi_213427197
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik heb het boek van Krauss gelezen. Ik ben zelf een MSc, dus ik heb verstand van wetenschap.

''De huidige natuurwetten zijn na de oerknal ontstaan'' daarmee appeleer je aan magie.
Ja wetenschap is magie! :Y Allemaal getover!
  zondag 5 mei 2024 @ 12:11:00 #130
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427200
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:10 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja wetenschap is magie! :Y Allemaal getover!
yep, natuurmagie
pi_213427206
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
yep, natuurmagie
Absoluut onverklaarbaar allemaal! :Y
  zondag 5 mei 2024 @ 12:12:10 #132
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427211
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:09 schreef ToT het volgende:

[..]
Dat is zoveel jaar geleden uit de kut van m'n moeder ben gekropen, wat heeft dat te maken met dat bewustzijn altijd bestaan heeft?
Dit bewustzijn heeft geen oorsprong? Is niet door iets anders gemaakt? Uit iets anders? Wat deed dat bewustzijn volgens jou dan voor de oerknal? Zich al die tijd stierlijk vervelen omdat er niks anders was buiten zichzelf?

En is alle materie deel van dit bewustzijn? Dan klinkt het alsof het die Oerbron zou zijn; een enorm interessant en mooi idee, maar je hebt er verder verdomd weinig aan.
Nou je lichaam (materie) heeft een leeftijd maar je subjectiviteit (geest/persoonlijkheid/ziel/psyche) niet. Makkelijk te begrijpen denk ik.
  zondag 5 mei 2024 @ 12:12:42 #133
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427217
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:11 schreef ToT het volgende:

[..]
Absoluut onverklaarbaar allemaal! :Y
Ja klopt, alles is bewustzijn dus uiteindelijk is niks te verklaren.
pi_213427229
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nou je lichaam (materie) heeft een leeftijd maar je subjectiviteit (geest/persoonlijkheid/ziel/psyche) niet. Makkelijk te begrijpen denk ik.
9 maand voor mijn geboorte kwam er een zaadcelletje in een eicelletje en daaruit groeide mjin lichaam op, inclusief mijn hersenen die voor mijn bewustzijn/psyche en deel van mijn persoonlijkheid zorgden.
Verder is het een kwestie van nurture and nature hoe je persoonlijkheid zich ontwikkelt.
Het idee van een onsterfelijke ziel die keer op keer op keer blijft reïncarneren is uiteraard wel een heel mooie gedachte! :Y
pi_213427239
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja klopt, alles is bewustzijn dus uiteindelijk is niks te verklaren.
Dus gooi die hele wetenschap dan maar helemaal weg in al z'n aspecten, als niets verklaarbaar is! ^O^
  zondag 5 mei 2024 @ 12:16:17 #136
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427254
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:14 schreef ToT het volgende:

[..]
Dus gooi die hele wetenschap dan maar helemaal weg in al z'n aspecten, als niets verklaarbaar is! ^O^
Nee, het concept ''materie'' en de daaruit voortvloeiende wetenschap & technologie is extreem effectief gebleken :D
  zondag 5 mei 2024 @ 12:26:49 #137
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427371
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:14 schreef ToT het volgende:

[..]
9 maand voor mijn geboorte kwam er een zaadcelletje in een eicelletje en daaruit groeide mjin lichaam op, inclusief mijn hersenen die voor mijn bewustzijn/psyche en deel van mijn persoonlijkheid zorgden.

En dat is jouw ''leap of faith'', je weet niet hoe subjectiviteit kan bestaan in een objectieve realiteit.

Subjectiviteit in een objectieve realiteit is een directe logische contradictie. Want als er subjectiviteit is, is de realiteit niet objectief. En als de realiteit niet objectief is...
pi_213427456
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:26 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
En dat is jouw ''leap of faith'', je weet niet hoe subjectiviteit kan bestaan in een objectieve realiteit.

Subjectiviteit in een objectieve realiteit is een directe logische contradictie. Want als er subjectiviteit is, is de realiteit niet objectief. En als de realiteit niet objectief is...
Bacteriën hebben geen bewustzijn. Sprinkhanen enzo hebben heel primitieve reflexen en zijn feitelijk biologische machines.
Hoger ontwikkelde dieren zijn zich meer en meer bewust van wat er om hen heen gebeurt en kunnen er functioneel op reageren.
De mens is gewoon het meest ontwikkeld van alle dieren op deze planeet, met het meest complexe bewustzijn van allemaal.
De realiteit is objectief. Dingen gebeuren, of ze gebeuren niet. Er zijn redenen waarom dingen gebeuren, ook vanuit een subjectieve geest; je persoonlijke overtuigingen zorgen voor objectieve handelingen die je uitvoert, al dan niet naar een andere persoon die door zijn eigen subjectieve waarnemingen, overtuigingen en ervaringen e.d. weer op zijn/haar manier op zal reageren en weer een objectieve handeling op zal uitvoeren.
  zondag 5 mei 2024 @ 12:37:26 #139
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427509
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:33 schreef ToT het volgende:

[..]
Bacteriën hebben geen bewustzijn. Sprinkhanen enzo hebben heel primitieve reflexen en zijn feitelijk biologische machines.
Hoger ontwikkelde dieren zijn zich meer en meer bewust van wat er om hen heen gebeurt en kunnen er functioneel op reageren.
De mens is gewoon het meest ontwikkeld van alle dieren op deze planeet, met het meest complexe bewustzijn van allemaal.
De realiteit is objectief. Dingen gebeuren, of ze gebeuren niet. Er zijn redenen waarom dingen gebeuren, ook vanuit een subjectieve geest; je persoonlijke overtuigingen zorgen voor objectieve handelingen die je uitvoert, al dan niet naar een andere persoon die door zijn eigen subjectieve waarnemingen, overtuigingen en ervaringen e.d. weer op zijn/haar manier op zal reageren en weer een objectieve handeling op zal uitvoeren.
De realiteit is niet objectief, want er is subjectiviteit.

Game over, buddy
pi_213427537
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De realiteit is niet objectief, want er is subjectiviteit.

Game over, buddy
_O- _O- _O-

Dus niets is objectief waarneembaar? Niets is te meten en te controleren? Het is allemaal maar je eigen idee wat er om je heen gebeurt? Het leven is maar een droom terwijl je met je bootje over een stroom roeit?
pi_213427556
Oh ja, en schaakmat! :T
pi_213427572
Stel dat ik over je schoenen heen zou pissen, dan kun je dus niet boos op me worden want het is toch maar subjectief, het is geen objectieve gebeurtenis?
  zondag 5 mei 2024 @ 12:42:22 #143
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427575
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:39 schreef ToT het volgende:

[..]
_O- _O- _O-

Dus neits is objectief waarneembaar? Niets is te meten en te controleren? Het is allemaal maar je eigen idee wat er om je heen gebeurt? Het leven is maar een droom terwijl je met je bootje over een stroom roeit?
Er zijn andere subjecten die ongeveer hetzelfde waarnemen, hoe kom je er dan bij dat de fundamentele realiteit buiten bewustzijn (materie) is?

Je kunt niet verder komen dan een objectieve ervaring. Pure objectiviteit is een verzinsel.
  zondag 5 mei 2024 @ 12:43:09 #144
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427586
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:41 schreef ToT het volgende:
Oh ja, en schaakmat! :T
ja, we hebben het hier niet over meningen of geloof of politiek.

Het materialistische wereldbeeld is aantoonbaar onjuist.
pi_213427617
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:42 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er zijn andere subjecten die ongeveer hetzelfde waarnemen, hoe kom je er dan bij dat de fundamentele realiteit buiten bewustzijn (materie) is?

Je kunt niet verder komen dan een objectieve ervaring. Pure objectiviteit is een verzinsel.
Subjectieve waarnemingen veranderen niets aan wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Wat voor kleur heeft deze jurk?
Geen idee, laten we hem naar een plek brengen met normaal licht en desnoods gebruiken we een apparaat om de exacte kleurtinten te meten. Dan schakel je subjectieve waarnemingen uit.

Is er een overval gepleegd en is er onenigheid over wat die man precies deed en hoe hij er uit zag? Gewoon ff de camerabeelden terugkijken.
pi_213427621
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
ja, we hebben het hier niet over meningen of geloof of politiek.

Het materialistische wereldbeeld is aantoonbaar onjuist.
Bron?

Jouw dikke duim! :Y
pi_213427639
Je claimt dus dat het objectief gezien feitelijk aantoonbaar en verifieerbaar is dat met materialistische wereldbeeld niet klopt?
Het is een objectieve feit dat alles subjectief is?
Die persoonlijke mening mag je hebben hoor! :D
  zondag 5 mei 2024 @ 12:48:07 #148
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427654
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:46 schreef ToT het volgende:
Je claimt dus dat het objectief gezien feitelijk aantoonbaar en verifieerbaar is dat met materialistische wereldbeeld niet klopt?
Het is een objectieve feit dat alles subjectief is?
Die persoonlijke mening mag je hebben hoor! :D
Er is subjectiviteit en dus is de realiteit niet objectief.

Quod est demonstrandum.
pi_213427662
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Er is subjectiviteit en dus is de realiteit niet objectief.

Quod est demonstrandum.
En waar baseer je deze subjectieve mening op? Op je eigen opvattingen.
Meningen en opvattingen zijn persoonlijk en dus subjectief, ja.
Ik kijk liever naar feiten, dingen die verifieerbaar zijn.
Uiteraard vind ik het ook leuk om daar buiten wat te filosoferen enzo, maar die dingen vallen niet aan te tonen en al helemaal niet te bewijzen, dus heb je er niks aan om die dingen als keiharde feiten te bestempelen.
  zondag 5 mei 2024 @ 12:50:13 #150
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_213427679
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2024 12:49 schreef ToT het volgende:

[..]
En waar baseer je deze subjectieve mening op? Op je eigen opvattingen.
Meningen en opvattingen zijn persoonlijk en dus subjectief, ja.
Ik baseer het op de realiteit.

Je denkt dat ik me op glad ijs begeef omdat het over subjectiviteit gaat he?

Nou, guess what. Het gaat over bewustzijn en dat is rock-solid realiteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')