Dat is zoveel jaar geleden uit de kut van m'n moeder ben gekropen, wat heeft dat te maken met dat bewustzijn altijd bestaan heeft?quote:Op zondag 5 mei 2024 11:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je leeftijd is maar een getalWe weten allemaal wat dat betekent volgens mij.
Ik heb het boek van Krauss gelezen. Ik ben zelf een MSc, dus ik heb verstand van wetenschap.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:06 schreef ToT het volgende:
[..]
Dat jij iets niet kan bevatten betekent niet dat het niet klopt.Je zou je kunnen verdiepen in dat werk van Lawrence Krauss bijvoorbeeld. De wetenschap verwerpen is iets wat religieuzen vaak doen.
"Dit is de stof die we uit ons hoofd moeten kennen om te slagen voor onze examens, maar als moslim weten we dat dit allemaal niet klopt, want dit gaat tegen de Koran in en dus is het niet de waarheid."
De huidige natuurwetten zijn na de oerknal ontstaan.
Die steden zijn terug te vinden. Jezus is buiten de Bijbel ook in geschriften gekomen. Alleen niet als de zoon van God die naar ons gestuurd is om zich door ons dood te laten martelen zodat zijn vader ons kan vergeven en we in Zijn paradijs welkom zijn.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Sodom & Gomorrah hebben niet bestaan, net als Jezus. Het zijn mythen
Ja wetenschap is magie!quote:Op zondag 5 mei 2024 12:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb het boek van Krauss gelezen. Ik ben zelf een MSc, dus ik heb verstand van wetenschap.
''De huidige natuurwetten zijn na de oerknal ontstaan'' daarmee appeleer je aan magie.
Nou je lichaam (materie) heeft een leeftijd maar je subjectiviteit (geest/persoonlijkheid/ziel/psyche) niet. Makkelijk te begrijpen denk ik.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Dat is zoveel jaar geleden uit de kut van m'n moeder ben gekropen, wat heeft dat te maken met dat bewustzijn altijd bestaan heeft?
Dit bewustzijn heeft geen oorsprong? Is niet door iets anders gemaakt? Uit iets anders? Wat deed dat bewustzijn volgens jou dan voor de oerknal? Zich al die tijd stierlijk vervelen omdat er niks anders was buiten zichzelf?
En is alle materie deel van dit bewustzijn? Dan klinkt het alsof het die Oerbron zou zijn; een enorm interessant en mooi idee, maar je hebt er verder verdomd weinig aan.
9 maand voor mijn geboorte kwam er een zaadcelletje in een eicelletje en daaruit groeide mjin lichaam op, inclusief mijn hersenen die voor mijn bewustzijn/psyche en deel van mijn persoonlijkheid zorgden.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nou je lichaam (materie) heeft een leeftijd maar je subjectiviteit (geest/persoonlijkheid/ziel/psyche) niet. Makkelijk te begrijpen denk ik.
Dus gooi die hele wetenschap dan maar helemaal weg in al z'n aspecten, als niets verklaarbaar is!quote:Op zondag 5 mei 2024 12:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja klopt, alles is bewustzijn dus uiteindelijk is niks te verklaren.
Nee, het concept ''materie'' en de daaruit voortvloeiende wetenschap & technologie is extreem effectief geblekenquote:Op zondag 5 mei 2024 12:14 schreef ToT het volgende:
[..]
Dus gooi die hele wetenschap dan maar helemaal weg in al z'n aspecten, als niets verklaarbaar is!
En dat is jouw ''leap of faith'', je weet niet hoe subjectiviteit kan bestaan in een objectieve realiteit.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:14 schreef ToT het volgende:
[..]
9 maand voor mijn geboorte kwam er een zaadcelletje in een eicelletje en daaruit groeide mjin lichaam op, inclusief mijn hersenen die voor mijn bewustzijn/psyche en deel van mijn persoonlijkheid zorgden.
Bacteriën hebben geen bewustzijn. Sprinkhanen enzo hebben heel primitieve reflexen en zijn feitelijk biologische machines.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En dat is jouw ''leap of faith'', je weet niet hoe subjectiviteit kan bestaan in een objectieve realiteit.
Subjectiviteit in een objectieve realiteit is een directe logische contradictie. Want als er subjectiviteit is, is de realiteit niet objectief. En als de realiteit niet objectief is...
De realiteit is niet objectief, want er is subjectiviteit.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:33 schreef ToT het volgende:
[..]
Bacteriën hebben geen bewustzijn. Sprinkhanen enzo hebben heel primitieve reflexen en zijn feitelijk biologische machines.
Hoger ontwikkelde dieren zijn zich meer en meer bewust van wat er om hen heen gebeurt en kunnen er functioneel op reageren.
De mens is gewoon het meest ontwikkeld van alle dieren op deze planeet, met het meest complexe bewustzijn van allemaal.
De realiteit is objectief. Dingen gebeuren, of ze gebeuren niet. Er zijn redenen waarom dingen gebeuren, ook vanuit een subjectieve geest; je persoonlijke overtuigingen zorgen voor objectieve handelingen die je uitvoert, al dan niet naar een andere persoon die door zijn eigen subjectieve waarnemingen, overtuigingen en ervaringen e.d. weer op zijn/haar manier op zal reageren en weer een objectieve handeling op zal uitvoeren.
quote:Op zondag 5 mei 2024 12:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De realiteit is niet objectief, want er is subjectiviteit.
Game over, buddy
Er zijn andere subjecten die ongeveer hetzelfde waarnemen, hoe kom je er dan bij dat de fundamentele realiteit buiten bewustzijn (materie) is?quote:Op zondag 5 mei 2024 12:39 schreef ToT het volgende:
[..]![]()
![]()
Dus neits is objectief waarneembaar? Niets is te meten en te controleren? Het is allemaal maar je eigen idee wat er om je heen gebeurt? Het leven is maar een droom terwijl je met je bootje over een stroom roeit?
ja, we hebben het hier niet over meningen of geloof of politiek.quote:
Subjectieve waarnemingen veranderen niets aan wat er daadwerkelijk gebeurd is.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er zijn andere subjecten die ongeveer hetzelfde waarnemen, hoe kom je er dan bij dat de fundamentele realiteit buiten bewustzijn (materie) is?
Je kunt niet verder komen dan een objectieve ervaring. Pure objectiviteit is een verzinsel.
Bron?quote:Op zondag 5 mei 2024 12:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
ja, we hebben het hier niet over meningen of geloof of politiek.
Het materialistische wereldbeeld is aantoonbaar onjuist.
Er is subjectiviteit en dus is de realiteit niet objectief.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:46 schreef ToT het volgende:
Je claimt dus dat het objectief gezien feitelijk aantoonbaar en verifieerbaar is dat met materialistische wereldbeeld niet klopt?
Het is een objectieve feit dat alles subjectief is?
Die persoonlijke mening mag je hebben hoor!
En waar baseer je deze subjectieve mening op? Op je eigen opvattingen.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is subjectiviteit en dus is de realiteit niet objectief.
Quod est demonstrandum.
Ik baseer het op de realiteit.quote:Op zondag 5 mei 2024 12:49 schreef ToT het volgende:
[..]
En waar baseer je deze subjectieve mening op? Op je eigen opvattingen.
Meningen en opvattingen zijn persoonlijk en dus subjectief, ja.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |