abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213363940
Nog maar één flitsbezorger over in Nederland nu Getir ook vertrekt
Flitsbezorger Getir vertrekt uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Verenigde Staten (VS). Ook dochterbedrijf Gorillas trekt zich uit Nederland terug. Getir gaat zich enkel nog focussen op de Turkse thuismarkt. Flink zal straks nog de enige flitsbezorger in Nederland zijn.

De markten waaruit Getir vertrekt zijn volgens het bedrijf verantwoordelijk voor slechts 7 procent van de wereldwijde omzet. De medewerkers van het bedrijf worden maandag verder geïnformeerd over de gang van zaken. Om zowel de terugtrekking van het bedrijf uit voornoemde landen als zijn eigen toekomst te kunnen garanderen, heeft Getir afgelopen week wel een nieuwe investeringsronde afgerond. Met het geld zal ook de Turkse tak van het bedrijf worden versterkt.

In Nederland sluit Getir twintig vestigingen. Daarvan zitten er acht in Amsterdam. Getir laat in een reactie weten ‘goed’ te zullen zorgen voor zijn werknemers, en zegt dat iedereen ‘een aanbod voor een redelijke vertrekregeling’ krijgt. “De vakbonden zijn reeds geïnformeerd over ons voornemen en het proces,” aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Flitsbezorgers als Getir groeiden hard tijdens de coronapandemie en voor investeerders gold de sector als een kip met gouden eieren. Maar in Amsterdam kwamen bij die groei ook veel problemen kijken. Omwonenden van de panden waar ze zich in vestigden, vervoeren vaak veel overlast. En volgens Amsterdam boden de bestemmingsplannen van veel van die panden, geen mogelijkheid voor vestigingen van flitsbezorgers.

Minder bestellingen door hoge inflatie
Niet alleen de gemeente zat flitsbezorgers dwars. Nadat de coronapandemie was uitgeraasd, hielpen ook de ontwikkelingen in de wereldeconomie niet mee. Door de grote inflatie hadden mensen minder te besteden, waardoor ze minder snel boodschappen bestelden bij de flitsbezorgers, die duurder zijn dan traditionele supermarkten. Daarnaast steeg de rente fors, waardoor de bedrijven minder makkelijk kapitaal konden lenen. Investeerders – die hun geldbronnen ook zagen opdrogen – eisten dat Getir sneller winstgevend zou worden.

In totaal heeft het avontuur van Getir in Nederland nog geen vier jaar geduurd. Eind 2020 streek de Duitse flitsbezorger Gorillas als eerste neer in Amsterdam, gevolgd door landgenoot Flink en daarna de Turkse pionier Getir en het Britse Zapp.
https://www.parool.nl/ned(...)k-vertrekt~b4effcc7/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_213363971
In de steden waar die flitsbezorgers zitten, kan je op bijna iedere straathoek wel een supermarkt vinden en je kan je boodschappen in heel Nederland laten bezorgen door meerdere supermarkten. Daarom is het ook raar dat zoveel flitsbezorgers in Nederland jarenlang met hun scootertjes boodschappen hebben bezorgt. Er is gewoon geen markt voor.

Flink kan met hun monopolie nu wel goede zaken doen voor die kleine groep waarvoor ze interessant zijn.
pi_213364072
Ik maakte weleens gebruik van Getir tot ik opeens zag dat ze niet meer bezorgden bij mij in de buurt. Toen op zoek gegaan naar een alternatief, Flink dus. Hopelijk vertrekken zij ook niet. Ik moet meerdere dagen wachten op Albert Heijn terwijl Flink binnen een kwartier levert. Beide hebben zo hun voordelen en nadelen.
pi_213364124
Ik ga hier niks van merken.
  maandag 29 april 2024 @ 17:50:54 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213364158
Moest een keer gebeuren. Die hele bedrijfstak is alleen maar geld aan het kosten, dat stopt vanzelf een keer. Niets om rouwig om te zijn, want uiteindelijk zorgt het alleen voor uitbuiting en straatvervuiling, en zijn er voldoende alternatieven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_213364178
Ik bestel vaak bij Flink. Ik zie er zoveel fietsen hier dat het lijkt of de hele buurt bij Flink bestelt. Van de week heb ik nog de bon vergeleken met de prijzen bij de AH. De meeste producten hebben dezelfde prijs of zijn maar ietsje duurder. Hier hebben we een paar supermarktjes in de buurt maar daar kun je je kont niet keren en meestal is het superdruk. Een keer in het begin klopte de bestelling niet, maar dat werd direct opgelost door vriendelijke klantenservice en kreeg ik nog een 5 euro voucher voor de volgende bestelling. Ook als de bezorging een uur duurt krijg je excuses en een tegoedbon. Verder had Flink als enige een bestelpagina die het ook doet op een laptop, terwijl de concurrentie alleen een bestelapp had. Ook fijn dat je op je gemak de ingrediënten en voedingswaarden kunt lezen.
pi_213364201
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:53 schreef Jemoederniet het volgende:
Ik bestel vaak bij Flink. Ik zie er zoveel fietsen hier dat het lijkt of de hele buurt bij Flink bestelt. Van de week heb ik nog de bon vergeleken met de prijzen bij de AH. De meeste producten hebben dezelfde prijs of zijn maar ietsje duurder. Hier hebben we een paar supermarktjes in de buurt maar daar kun je je kont niet keren en meestal is het superdruk. Een keer in het begin klopte de bestelling niet, maar dat werd direct opgelost door vriendelijke klantenservice en kreeg ik nog een 5 euro voucher voor de volgende bestelling. Ook als de bezorging een uur duurt krijg je excuses en een tegoedbon. Verder had Flink als enige een bestelpagina die het ook doet op een laptop, terwijl de concurrentie alleen een bestelapp had. Ook fijn dat je op je gemak de ingrediënten en voedingswaarden kunt lezen.
Deze post wordt mede mogelijk gemaakt door Flink
  maandag 29 april 2024 @ 17:57:18 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_213364215
quote:
Heb je aandelen?

Dikgedrukte is trouwens vooral omdat het zo gruwelijk inefficiënt is, niet omdat het volume nu echt zo hoog is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 april 2024 @ 17:58:53 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_213364231
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In de steden waar die flitsbezorgers zitten, kan je op bijna iedere straathoek wel een supermarkt vinden en je kan je boodschappen in heel Nederland laten bezorgen door meerdere supermarkten. Daarom is het ook raar dat zoveel flitsbezorgers in Nederland jarenlang met hun scootertjes boodschappen hebben bezorgt. Er is gewoon geen markt voor.

Flink kan met hun monopolie nu wel goede zaken doen voor die kleine groep waarvoor ze interessant zijn.
Je vergeet dat alles maar tot max tot 10 uur open is. In tegenstelling tot veel andere landen waar winkels tot laat open zijn (zoals het zuiden van Europa) of 7/11 etc enzo 24 uur per dag open zijn zoals in de VS of azie.

Dus denk dat er zeker een markt voor blijft, vooral savonds.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_213364232
quote:
PR gemacht. Weg met stomme bedrijven die hun gare advertorials hier zetten.
pi_213364248
Nog steeds één teveel, ga lekker een ander land verpesten met je dark stores en je Indiase "independent contractors" op fatbikes. En voor de klanten, loop gewoon naar de supermarkt waarvan er in Nederland 3 op loopafstand zitten, tenzij je misschien ergens in Ruinerwold woont, maar daar bezorgt Flink ook niet.
pi_213364271
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Heb je aandelen?

Dikgedrukte is trouwens vooral omdat het zo gruwelijk inefficiënt is, niet omdat het volume nu echt zo hoog is.
De strategie van flitsbezorgers als Flink is altijd geweest dat ze de bezorgkosten zo laag mogelijk houden en de individuele producten relatief duurder maken. Bij Flink zijn de bezorgkosten nog geen 2 Euro.

Dat zorgt ervoor dat klanten wat vaker bestellen, maar zelden veel spullen of producten die van zichzelf al duur zijn. Ze rijden dus continu op die scootertjes rond naar een klant die 1 brood, een zak chips en 2 blikken bier koopt. Als ik door de stad rij zie ik iedere minuut wel zo'n flitsbezorger op hoge snelheid rond racen, maar dat betekent niet dat ze nou zo populair zijn.
pi_213364334
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:37 schreef Triggershott het volgende:
Ik maakte weleens gebruik van Getir tot ik opeens zag dat ze niet meer bezorgden bij mij in de buurt. Toen op zoek gegaan naar een alternatief, Flink dus. Hopelijk vertrekken zij ook niet. Ik moet meerdere dagen wachten op Albert Heijn terwijl Flink binnen een kwartier levert. Beide hebben zo hun voordelen en nadelen.
Meerdere dagen wachten? Als ik nu een bestelling plaats bij Albert Heijn heb ik het morgen in de loop van de dag binnen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_213364343
Nog steeds eentje teveel.
Achterlijk verschijnsel.
blablablabla
pi_213364347
Flink gedaan.
pi_213364351
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:00 schreef Sapstengel het volgende:
En voor de klanten, loop gewoon naar de supermarkt waarvan er in Nederland 3 op loopafstand zitten, tenzij je misschien ergens in Ruinerwold woont, maar daar bezorgt Flink ook niet.
Oneens. Soms kun je gewoon je tijd beter besteden dan naar de supermarkt te waggelen.

Je kunt toch zelf boodschappen doen? Waarom laten bezorgen?
Je kunt toch zelf je woning schoonmaken? Waarom een schoonmaker inhuren?
Je kunt toch zelf de tekst vertalen aangezien je beide talen spreekt? Waarom een vertaler inhuren?

Nee. Uitbesteden die hap. Als een bedrijf dit doet dan is dat de normaalste zaak maar een individu mag niet hetzelfde doen?

Je kunt natuurlijk alles zelf doen. Of je kunt efficiënter met je tijd en energie omgaan en hulp van anderen inschakelen en ook nog eens meer gedaan krijgen.
  maandag 29 april 2024 @ 18:11:19 #17
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_213364354
Mooi zo. Mis je niks aan.

Geldt trouwens ook voor die deelscooters die overal lukraak op trottoirs en in bermen werden neergezet. DIe zijn hier gelukkig ook verdwenen intussen.
pi_213364370
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:11 schreef Triggershott het volgende:
Of je kunt efficiënter met je tijd en energie omgaan
Daarom zijn wij allemaal fok!-users _O_
pi_213364371
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:58 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
PR gemacht. Weg met stomme bedrijven die hun gare advertorials hier zetten.
Pull Request gemacht?
pi_213364402
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:09 schreef Hathor het volgende:
Meerdere dagen wachten? Als ik nu een bestelling plaats bij Albert Heijn heb ik het morgen in de loop van de dag binnen.
Dat is helaas niet overal het geval. Nu toevallig wel, als ik mijn bestelling morgen wil ontvangen kan ik tussen 5.70 en 7.95 euro bezorgkosten betalen. Bij Flink kan ik het over een kwartier ontvangen en goedkoper.
pi_213364572
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:12 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Pull Request gemacht?
Ja
  maandag 29 april 2024 @ 18:37:23 #22
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_213364583
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:12 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Pull Request gemacht?
Heb hem declined
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_213364609
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:15 schreef Triggershott het volgende:

[..]
Dat is helaas niet overal het geval. Nu toevallig wel, als ik mijn bestelling morgen wil ontvangen kan ik tussen 5.70 en 7.95 euro bezorgkosten betalen. Bij Flink kan ik het over een kwartier ontvangen en goedkoper.
Als 7,95 al te veel bezorgkosten zijn voor een doos boodschappen dan kan je inderdaad efficiënter met je tijd om gaan.
pi_213364626
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 17:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Tijdens de pandemie was de markt natuurlijk een stuk groter, daar kwam de groei voornamelijk vandaan wat mij betreft.
pi_213364920
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 18:11 schreef Triggershott het volgende:
Oneens. Soms kun je gewoon je tijd beter besteden dan naar de supermarkt te waggelen.
Ja alleen voor 99% van de mensen die bestellen is dit als een zombie in bed liggen en Netflix kijken of feesten of andere onzin. Gewoon je eigen shit fixen. Alsof het allemaal CEO's zijn die weken van 90 uur maken. Meestal allemaal lui en/of verwend. Haal je boodschappen, maak je huis schoon. Je leven is vooral druk omdat je fomo hebt.

Kleine nuance: boodschappen bestellen bij AH of Jumbo vind ik anders. Het is gewoon dat ik een hekel heb aan flitsbezorgers en al die onzin er omheen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Sapstengel op 29-04-2024 19:33:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')