abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213327540
Vraagje, ik heb een gaskookplaat besteld en wil deze op de vaatwasser plaatsen. De gaskraan zit dan waarschijnlijk iets boven de gaskookplaat (met deksel dicht) en iets erachter (met deksel open). Is dat toegestaan?

En mag een gasslang iets achter de vaatwasser vallen als deze wat langer is dan nodig?

pi_213327798
Dus je haalt een stuk aanrechtblad zoals je al hebt en plaatst dat bovenop de vaatwasser.
Zo te zien past dat bijna perfect.
Dan daar gewoon de gaskookplaat op; met een korte slang verbinden en klaar. Oogt ook mooier.

Succes! *O*
pi_213327998
Is dat nodig? Kan ie niet gewoon op de vaatwasser?
pi_213328010
Waarom zou het niet mogen? Die ruimte lijkt me gemaakt voor een fornuis?
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 22:25:51 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213328159
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 22:15 schreef Gobledygook het volgende:
Is dat nodig? Kan ie niet gewoon op de vaatwasser?
Hoe hittebestendig is het oppervlak van de vaatwasser ?
pi_213328168
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 22:16 schreef Jahr00n het volgende:
Waarom zou het niet mogen? Die ruimte lijkt me gemaakt voor een fornuis?
Geen idee. Ik heb nog nooit een gaskookplaat aangesloten en ben zo’n overdenker die dan alle mogelijke risico’s gaat googlen.
pi_213328227
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 22:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Euh… weet ik niet. Dat stond niet tussen de specificaties van de vaatwasser. Hoe kun je daarachter komen?
  donderdag 25 april 2024 @ 22:36:43 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_213328354
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 22:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Hoe hittebestendig moet dat zijn?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  roze donderdag 25 april 2024 @ 22:44:32 #9
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_213328449
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 22:26 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Geen idee. Ik heb nog nooit een gaskookplaat aangesloten en ben zo’n overdenker die dan alle mogelijke risico’s gaat googlen.
Het gaat hier al vijf jaar goed. Daarbij is het hier ook zo gemaakt dat het daar moet dus zal niks mee gebeuren. Ik heb er geen vaatwasser onder maar de oven. Hier valt de slang ook achter de oven.
Your beauty never ever scared me.
pi_213328635
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 22:44 schreef Ama het volgende:

[..]
Het gaat hier al vijf jaar goed. Daarbij is het hier ook zo gemaakt dat het daar moet dus zal niks mee gebeuren. Ik heb er geen vaatwasser onder maar de oven. Hier valt de slang ook achter de oven.
Had ik vroeger ook hoor, stond alleen op de koelkast de gaskookplaat.

Oh en de oven heb ik nu op de droger staan. Gaat ook helemaal prima.
pi_213328872
Mag gewoon
Cindy De Vuyst
pi_213329078
Ik zou eerder uitkijken met die keukenrol.
pi_213335615
Gasfornuis staat hier al vele jaren op de koelkast, nooit een probleem geweest. Wel zo nu en dan de slang controleren en zonodig vervangen als er teveel scheurtjes in komen.
Voordeel van het doortrekken van het aanrechtblad is wel dat er geen etensresten, bestek enz. achter je koelkast/vaatwasser kan vallen.
pi_213336170
Heb een RVS slang erbij genomen dus als het goed is scheurt die niet. Etensresten etc achter de vaatwasser maak ik me niet zo’n zorgen om, dat zie je toch niet
pi_213336688
Tuurlijk mag dat, er is niet een specifieke vereiste hoogte voor zover mij bekend maar dit is wel de meest gebruikte plek voor zo'n aansluiting.

En als je een beetje recent gasstel hebt hoef je ook niet bang te zijn dat hij door de apparatuur die er onder staat heen zakt ;)

Succes met aansluiten! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 22:05:37 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213337315
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 19:14 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Wel zo nu en dan de slang controleren en zonodig vervangen als er teveel scheurtjes in komen.

Ftfy

Toen ik op kamers zat, hadden we ook een fornuis op de koelkast staan, kan gewoon.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_213338359
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 20:07 schreef Gobledygook het volgende:
Heb een RVS slang erbij genomen dus als het goed is scheurt die niet. Etensresten etc achter de vaatwasser maak ik me niet zo’n zorgen om, dat zie je toch niet
De zwarte slangen dienen vijf jaar na de productiedatum vervangen te worden. Controleer daarom regelmatig je zwarte gasslang. De gele rvs slang gaat wat langer mee en moet tien jaar na de productiedatum vervangen worden. Controleer altijd voor de zekerheid regelmatig je gasslang om lekkages te voorkomend.
pi_213380907

Het is gelukt, heb alleen de vaatwasser iets naar voren moeten halen omdat de gaskraan net achter het deksel valt, en anders kan ie niet helemaal open. Op zich niet erg, aangezien m’n koelkast toch al wat dieper was dan de vaatwasser. Moest wel twee keer naar de Karwei om een moersleutel te kopen en daarna weer te ruilen voor een maat groter, die moeren van die slang zijn dikker dan je denkt. Maarja, ook nog de afwasmiddeltest gedaan (met teveel afwasmiddel waardoor ik groen water had), zag geen exploderende bubbeltjes. Ik ruik ook geen gas, dus neem aan dat ie goed zit.

Nu nog een vraag: is het de bedoeling dat je de gaskraan altijd open laat staan, of moet je die dicht draaien als je het fornuis niet gebruikt? Dicht lijkt mij veiliger, maar kan zijn dat je zoiets wel eens vergeet.
pi_213380982
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 11:58 schreef Gobledygook het volgende:
[ afbeelding ]

Het is gelukt, heb alleen de vaatwasser iets naar voren moeten halen omdat de gaskraan net achter het deksel valt, en anders kan ie niet helemaal open. Op zich niet erg, aangezien m’n koelkast toch al wat dieper was dan de vaatwasser. Moest wel twee keer naar de Karwei om een moersleutel te kopen en daarna weer te ruilen voor een maat groter, die moeren van die slang zijn dikker dan je denkt. Maarja, ook nog de afwasmiddeltest gedaan (met teveel afwasmiddel waardoor ik groen water had), zag geen exploderende bubbeltjes. Ik ruik ook geen gas, dus neem aan dat ie goed zit.

Nu nog een vraag: is het de bedoeling dat je de gaskraan altijd open laat staan, of moet je die dicht draaien als je het fornuis niet gebruikt? Dicht lijkt mij veiliger, maar kan zijn dat je zoiets wel eens vergeet.
Toen ik nog op gas kookte liet ik de kraan gewoon openstaan.
Eigenlijk iedereen in mijn vrienden/kennisen/familiekring.

Nog nooit een gaslek oid gehad in de ruim 30 jaar dat ik al op mezelf woon ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2024 12:04:54 ]
pi_213380990
Is dit je eerste eigen huisje?
pi_213381431
Yep, nu kan ik leren koken. En tot die tijd in ieder geval blikjes knakworsten opwarmen
pi_213381643
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 12:46 schreef Gobledygook het volgende:
Yep, nu kan ik leren koken. En tot die tijd in ieder geval blikjes knakworsten opwarmen
Gefeliciteerd!
We hebben ook een subforum CUL waar je terecht kan met vragen.
pi_213381653
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 12:04 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Toen ik nog op gas kookte liet ik de kraan gewoon openstaan.
Eigenlijk iedereen in mijn vrienden/kennisen/familiekring.

Nog nooit een gaslek oid gehad in de ruim 30 jaar dat ik al op mezelf woon ;)
Ik ook niet. Ik draai die kraan 1x in de 10 jaar of zo dicht als ik de slang vervang... Valt echt wel wat mee!
pi_213381687
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2024 13:04 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]
Ik ook niet. Ik draai die kraan 1x in de 10 jaar of zo dicht als ik de slang vervang... Valt echt wel wat mee!
Inderdaad ja.

Wel blij nu om op inductie te koken. Zag dat eerst helemaal niet zitten maar ik was al snel om.

Voor het schoonmaken/houden is echt zo'n groot pluspunt *O*
  woensdag 1 mei 2024 @ 14:09:16 #25
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_213382147
Dit is mijn keuken, woning is gebouwd rond 1980 :

Het deksel van het gasstel gebruik ik als achterplaat, voor deze foto even weggelaten.
Hier zit dus ook de gaskraan iets boven het gasstel. En het is de enige plaats waar je een afzuigkap kunt plaatsen doordat het veel kleinere bovenkastje er ruimte voor heeft :

Het gasstel staat op een gewone koelkast, geen speciale bovenkant. De warmte stijgt natuurlijk ook op, en de branders zitten boven het stalen frame van het gasstel.

Ik draai het kraantje alleen dicht als het gasstel verwijderd wordt. Ik zie ook dat jij de goede gele gasslang gebruikt, ik heb nog een normale rubberen. Het wordt natuurlijk ook veel minder warm dan als de gasslang achter een kachel loopt. Daar zou ik niet denken aan een gewone gasslang.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_213382227
Ik zou als je het kan en het budget hebt proberen het aanrecht iets te verlengen idd. Als je morst en iets tussen de vaatwasser en het aanrechtblok terecht komt zie dat er maar uit te vissen. De muizen en insecten zullen feestvieren.

Bovendien kan je dan makkelijker meer ruimte maken als je veel aanrechtblad nodig hebt.

Goed dat je het even vraagt voordat je het doet trouwens! Beter om te controleren dan meteen aan te klieren en dure fouten maken!
Twiddel
pi_213386283
Het aanrecht blad doortrekken werkt denk ik niet echt omdat de gasplaat niet parallel staat met het aanrecht, staat iets verder naar voren. Dan zou ik er een soort bochtje of verloop in moeten maken. Maar voor nu werkt dit prima denk ik, zit heel weinig ruimte tussen aan de zijkanten dus denk niet dat daar veel vuil komt. En anders kan ik altijd nog de vaatwasser 1 keer in de zoveel tijd naar voren halen en ff schoonmaken.
pi_213428534
Wat je zou kunnen overwegen is een plaat op maat zagen en daar je toestel opzetten. Zo kan er niks tussen vallen.

Jammergenoeg heb ik geen plaat met deksel gekocht en valt er bij mij dus genoeg achter :(
Iets om bij een volgende rekening te houden.

Plaat kan nl niet helemaal naar achter tegen de muur aan ivm ventilatie vriezer.

Zo is het bij mij:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')