Alpha0 | woensdag 24 april 2024 @ 06:44 |
Naar mijn mening een zaak waar iedereen schuld heeft. Snap niet dat je, wanneer je ontdekt dat je snelheid verliest je niet naar de vluchtstrook of zo kan rijden. Maar ook de ouders van de baby hadden natuurlijk goed op moeten letten. Die auto kwam niet van 1 op andere moment tot stilstand. Tijd zat om in ieder geval te remmen. | |
Jahr00n | woensdag 24 april 2024 @ 06:49 |
Als je genoeg afstand houdt en oplet gebeurd dit niet. Busje is dus fouter dan die ford | |
KaheemSaid | woensdag 24 april 2024 @ 06:54 |
In twee minuten tijd zakt het van 100 kilometer naar 6 kilometer per uur. Als de auto bijna tot stilstand is gekomen, rijdt een bestelbusje achterop. Moet iedereen meer dan twee minuten afstand houden of lees jij niet echt goed? Wat een verschrikkelijk iets om mee te maken voor die arme vader. | |
Pizzakoppo | woensdag 24 april 2024 @ 07:04 |
Complex verhaal waarin veel fouten zijn gemaakt door allerlei partijen. Eindstand, fucking babytje overleden… [ Bericht 4% gewijzigd door Pizzakoppo op 24-04-2024 08:39:32 ] | |
ETA | woensdag 24 april 2024 @ 07:25 |
rare conclusie om te trekken dat iedereen 2 minuten afstand dan moet houden? | |
KaheemSaid | woensdag 24 april 2024 @ 07:29 |
Misschien is mijn conclusie raar en gechargeerd. Maar ik vind hem minder triest als dat blaiming the victim van Jahroon. Of lees jij ergens in de tekst dat er te weinig afstand werd gehouden. | |
Hatseflats22 | woensdag 24 april 2024 @ 07:40 |
Wat gek dat het OM dan tot een totaal andere conclusie kwam. Maar jouw onderzoek is natuurlijk doordachter. Gewoon effe in een paar woorden de vader van het dode zoontje de schuld toeschuiven, wat kan jou het rotten. Hopelijk leest ie het nooit. | |
ETA | woensdag 24 april 2024 @ 07:41 |
dat je wil chargeren, ok, maar het is niet eens een logische chargering, daarom was ik in verwarring. Maar in principe, als jij achterop iemand rijdt, dan is het in meeste gevallen (deels) jouw schuld. Of je zat te dicht op je voorganger, of je lette onvoldoende op. Er zijn maar weinig omstandigheden waarbij je dan helemaal geen schuld hebt. Dit is er misschien 1 van. | |
JeMoeder | woensdag 24 april 2024 @ 07:52 |
Typische zwakzinnige reactie, niet anders van je verwacht. | |
#ANONIEM | woensdag 24 april 2024 @ 07:57 |
Verschrikkelijk verhaal met een torenhoge prijs die is betaald. | |
Fleischmeister | woensdag 24 april 2024 @ 08:00 |
Blijft wel dat je als achterligger afstand moet houden.. de vraag is dus hoe ver die bus er achter zat toen de auto vertraagde. [ Bericht 15% gewijzigd door Fleischmeister op 24-04-2024 08:07:14 ] | |
111210 | woensdag 24 april 2024 @ 08:08 |
Ik snap deze ook niet, de achterligger moet toch altijd uitkijken. Vreemd verhaal dit | |
111210 | woensdag 24 april 2024 @ 08:09 |
Leg eens uit dan, want je ziet toch wat er voor je gebeurt, zeker als het 2 minuten duurt voor stilstand. Hoeveel kilometer is dit wel niet op een snel weg. Dan zit je als achterligger ook te slapen of te appen wat echt werkelijkwaar continu gebeurt als je om je heen kijkt op de snelweg | |
Fleischmeister | woensdag 24 april 2024 @ 08:11 |
Het zou kunnen dat de bus er pas aan kwam toen de voorligger al praktisch stil stond. Zit je er echter al achter als ie er nog twee minuten over gaat doen om van 100 naar 6 te gaan, dan kan je ook vragen gaan stellen over de rijgeschiktheid of de staat van de remmen van de achterligger. Laten we maar van het eerste scenario uitgaan. | |
TornadoDK | woensdag 24 april 2024 @ 08:18 |
Waarom heeft die niet zijn alarmlichten aangezet? Dat lees ik nergens terug. Het busje is ook wel deels zelf schuld. Als je niet ziet dat een auto voor je nagenoeg stil staat en je niet kunt remmen/uitwijken heb je zelf ook niet helemaal zitten opletten hoe verschrikkelijk de gevolgen ook zijn. | |
Stefanovich | woensdag 24 april 2024 @ 08:19 |
Wat triest dit zeg, arme baby 😭 Je bent je leven niet zeker, zeker niet op de weg. Vanuit den haag naar Brabant rijden om een of ander wrak te kopen, goed bezig. Hele dure les dit. En een baby hoort niet voorin, maar goed, heel veel andere keus heb je niet in een bestelbus natuurlijk. | |
Piles | woensdag 24 april 2024 @ 08:23 |
Als je achter een busje of vrachtwagen rijdt, en die wijken nét op tijd uit ben je zelf altijd te laat om nog uit te wijken. Tenzij je héél ruim afstand houdt, maar dat is in het drukke Nederlandse verkeer niet te doen. Dus dat. | |
Modus | woensdag 24 april 2024 @ 08:24 |
Dat is een troll. | |
The-BFG | woensdag 24 april 2024 @ 08:25 |
Het is niet echt aannemelijk dat het busje er de volle twee minuten achter heeft gezeten... Dit is wss eerder geval van een (bijna) stilstaand voertuig op een rijbaan, wss hebben de (rem)lichten ook niet gewerkt van die Ford en dan kan ervoor zorgen dat de achterligger de situatie totaal verkeerd inschat. Die lul had hem gewoon op de vluchtstrook moeten zetten toen ie onder de 80 kwam, niet kunnen sturen is zoals de rechter al aangeeft gewoon pure onzin. Maar goed de Facebook moeder maffia moet natuurlijk nog even een vader of moeder van een omgekomen kind een trap nageven. Heb niets tegen speculeren, maar er is wel een grens.. | |
Jordy-B | woensdag 24 april 2024 @ 09:01 |
Het gaat er toch niet om dat die vent twee minuten nodig had om stil te komen staan? Het gaat om het snelheidsverschil en welke situaties je op de snelweg mag verwachten. Als je honderd rijdt, ga je zo'n 28 meter per seconde en heb je (bij droog weer) een remweg van zo'n 50 meter. Je hebt dus bij een reactievermogen van een seconde een stopafstand van 80 meter (105 bij nat wegdek). Het is ook niet voor niets dat we op de snelweg geen oversteekplaatsen hebben. Er staan natuurlijk wel vaker auto's stil op de snelweg, maar die staan dan in file opgesteld, tegemoetkomend verkeer verwelkomend met een reeks remlichten en soms alarmlichten. Je ziet nooit één auto op zichzelf op de rijstrook stilstaan. De vader zal vast wel gezien hebben dat hij een voertuig naderde, maar als je een voertuig op de snelweg nadert, rijdt dat voertuig minimaal 80 kilometer per uur. De ford stond praktisch stil op de rijbaan. Dat strookt totaal niet met het verwachtingspatroon op de snelweg, dus is het niet heel raar dat de vader zich niet tijdig realiseerde wat de situatie was. Daar komt bij dat je geen informatie hebt over de situatie toen het gebeurde: Zaken als verkeersdrukte, uitwijkmogelijkheden, weersomstandigheden, zicht, etc. Buiten kijf staat dat je je bij een motorstoring richting de vluchtstrook dient te begeven, al dan niet onder het genot van de alarmlichten. Daarom is de eigenaar van de Ford aansprakelijk. Door zijn handelen is de abnormale verkeerssituatie ontstaan en als er iemand was die het ongeluk had kunnen voorkomen, was het wel de ford-eigenaar. | |
JeMoeder | woensdag 24 april 2024 @ 09:41 |
Voldoende scenario's te verzinnen en ga er maar vanuit dat het OM samen met de politie deze ook allemaal onderzocht heeft, aangezien we nu 3,5 jaar na het ongeval leven. Voorbeeldje: Wanneer jij netjes afstand houdt van je voorganger, deze met 100 km/u op het laatste moment uitwijkt voor de F150-meneer die jij door je voorligger niet kon zien, dan heb je ook geen kans meer om op tijd te remmen. Afstand houden gaat over afstand tot een rijdende voorligger, niet tot een stilstaand object. Dan ben je 2x zo snel bij de plaats van het ongeluk en heeft netjes afstand houden ook geen zin. Zo is er nog het scenario dat Jordy-B hierboven schetst en daarnaast nog tientallen meer te verzinnen. Conclusie: victim blaming is typisch iets dat bagger users doen die niet verder nadenken dan hun neus lang is. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 24 april 2024 @ 09:59 |
Dit artikel zorg bij mij vooral voor een hoop vraagtekens eigenlijk. Deels allicht ook (weer) matige journalistiek, en hopelijk wordt eea duidelijker bij de uiteindelijke uitspraak.Daar kan ik niets over vinden, wel over een zwaar ongeval met een E-150 (ook eigenlijk een busje, trouwens) in november 2020: https://www.zhzactueel.nl(...)hendrik-ido-ambacht/ Ik ga er maar even vanuit dat dit hem is, de kans dat er twee tamelijk obscure busjes op eenzelfde wijze op dezelfde plek bij een ongeval betrokken raken lijkt me niet zo heel groot. Het was trouwens handig geweest als benoemd was dat het ongeluk in het donker plaatsvond, dat schetst de omstandigheden wat beter. Dit is inderdaad onzin. Tenzij de verdachte zelf toen de motor uitviel de sleutel meteen helemaal heeft uitgedraaid, dan gaat hij in het stuurslot. Maar dat is dan z'n eigen domme schuld. Oke, en wat was het nu werkelijk? Een "scheur" of "haarscheurtjes"? Bij grote beschadigingen kan het systeem mogelijk inderdaad niet goed werken, maar bij een auto op lpg kun je dan overschakelen op benzine. Tenzij dat ook niet functioneerde. Dat wordt beschreven als twee verschillende entiteiten... ... of toch niet, want vervolgens lees ik nergens dat er een straf tegen het garagebedrijf wordt geeist? Was de apk recent en in opdracht van het autobedrijf uitgevoerd, of al langer geleden? En in welke hoedanigheid is de E-150 aangeboden/verkocht? Als een perfecte auto of een opknapper met gebreken bijvoorbeeld? | |
Zoddie | woensdag 24 april 2024 @ 10:46 |
Dat is wel iets wat veel als eerste doen als de motor uit valt, sleutel terug draaien en weer opnieuw draaien om te kijken of die toch weer start. Daarnaast schiet je al gauw in paniek als dit onverwacht gebeurd zeker op een snelweg of zo. Denk niet dat de bestuurder veel schuld heeft, had hij het beter kunnen doen? Vast wel, maar gevangenisstraf lijkt me overdreven. APK keuringsmeester en garage mag wel onder de loop genomen worden. | |
Mortaxx | woensdag 24 april 2024 @ 10:51 |
Als iemand in 2 minuten van 100 naar 6 vertraagd knal je er toch niet bovenop. Je hebt alle tijd om te zien dat diegene vertraagt. | |
XanderH | woensdag 24 april 2024 @ 11:01 |
En dan wanneer je op de rijbaan stilstaat rustig met het garagebedrijf gaan bellen in plaats van 112. ![]() | |
Duiveltja | woensdag 24 april 2024 @ 11:01 |
Dit. Wat voor mongool ben je dat je niet meteen naar de vluchtstrook gaat als je merkt dat je auto uitvalt. En dan nog bellen met de garage. ![]() | |
Gia | woensdag 24 april 2024 @ 11:19 |
Dit inderdaad: Ik heb het vermoeden dat de bestuurder met baby aan het bumperkleven was, omdat de auto voor hem niet doorreed. En als het dan plotseling van 6 km/u naar 0 is en je kunt dan niet meer stoppen en botst zo hard dat de baby overlijdt, dan zat je er toch echt te dicht op. De bestuurder, ouder van Joël mag dit ook zichzelf wel aanrekenen. Niet dus, hij is in volle vaart aan komen rijden en er vol opgeknald. Hoe kun je niet zien dat die auto te snel dichterbij komt. Hoe dan ook zeer triest, voor beide bestuurders. [ Bericht 4% gewijzigd door Gia op 24-04-2024 11:40:25 ] | |
Gia | woensdag 24 april 2024 @ 11:27 |
Je moet te allen tijde zoveel afstand houden dat je nog op tijd kunt remmen als de auto voor je een noodstop moet maken. Dit kan ook gebeuren als er een kind oversteekt. Als een auto er 2 minuten over doet om langzamer te gaan rijden, voordat ie helemaal stilstaat, dan heb je toch tijd genoeg gehad als achterop komend verkeer, om uit te wijken, dan wel af te remmen. | |
Gia | woensdag 24 april 2024 @ 11:33 |
Dit sowieso. En dat mag hem zeker aangerekend worden Ik vind het een hele terechte vraag als iemand ergens achterop rijdt. Normaal gesproken ben je dan altijd fout. | |
xzaz | woensdag 24 april 2024 @ 11:39 |
Hoezo zie je dat? | |
TornadoDK | woensdag 24 april 2024 @ 11:42 |
Dan zit je dus te kort achter die vrachtwagen hoe crue ook. Dat bijna niemand (ook ikzelf maak me er wel eens schuldig aan) voldoende afstand houdt doet daar niks aan af | |
Justinn | woensdag 24 april 2024 @ 11:43 |
Jij maakt de aanname dat ze er een tijd achter reden en hadden kunnen anticiperen. Ik lees het verhaal meer in de context dat het busje al (bijna) stilstond. Desalniettemin terechte vraag. Ook het busje behoorde een noodstop te moeten maken. Wellicht was een botsing sowieso niet te voorkomen, maar een botsing op volle vaart van het busje is m.i. deels ook die bestuurder aan te rekenen. [ Bericht 21% gewijzigd door Justinn op 24-04-2024 11:59:50 ] | |
Gia | woensdag 24 april 2024 @ 11:43 |
De auto komt te snel dichterbij. Ervaring. Wat moet iemand doen die in een woonwijk 50 rijdt en er steekt een kind over? Mag je dan vol op de remmen? En wat als er dan een auto achterop knalt en daar zat een baby in die overlijdt? Je moet nooit zo dicht bij een auto komen dat je niet meer kan remmen in geval van een noodstop. Ik stoor me altijd echt mateloos aan bumperklevers. Van die lui die denken dat ze een automobilist kunnen manen sneller te gaan rijden door er vlak achter te rijden. En dan kwaad worden als de voorliggende auto moet remmen! | |
NLGooner | woensdag 24 april 2024 @ 11:58 |
Bij dit bericht heb ik vooral heel veel vragen en te weinig antwoorden | |
xzaz | woensdag 24 april 2024 @ 12:06 |
Wat staat hier ![]() Als er een voertuig stiltaat op de weg en je komt met 120 aanrijden gaat het heel snel hoor. Zie bijvoorbeeld: of of Je hebt gewoon te maken met menselijke reactievermogen. | |
XanderH | woensdag 24 april 2024 @ 12:18 |
Dit is hoe ik me het ongeluk uit dit nieuwsbericht voorstel. Alleen dan in het donker... | |
Ivo1985 | woensdag 24 april 2024 @ 13:49 |
Je hebt werkelijk geen idee blijkbaar. Wanneer die vrachtwagen op het laatste moment uitwijkt voor een (nagenoeg) stilstaand object en je daar op normale afstand achter rijdt, dan ga je echt niet meer je auto tijdig stilstaan. Gewoon niet. En de achterkant van zo'n Ford F150 is vervolgens niet heel bots-vriendelijk. | |
xzaz | woensdag 24 april 2024 @ 13:50 |
Theorie en praktijk | |
xzaz | woensdag 24 april 2024 @ 13:52 |
Ik denk dat het komt omdat mensen gewend zijn om naast elkaar 120kmh te rijden; dan is de relatieve snelheid niet zo groot. Als je ooit aan de kant van de snelweg hebt gestaan zie je hoe snel 100 en zeker 120kmh is. | |
allegoedenickszijnop | woensdag 24 april 2024 @ 13:56 |
Dit. Het bericht geeft niet aan of de auto geleidelijk snelheid verloor in die 2 minuten of dat er een piek/dal op het laatste moment plaatsvond. Alleen dat hij snelheid verloor. Maar op een 100km/u weg waar geen verkeersopstopping is is de naderingssnelheid dan plots HEEL hoog. Als er evt. verkeer tussen zit (wordt ook niet vermeld) kan het De bestuurder van de F150 had op het moment dat zijn snelheid zo ver terugzakte dat hij niet met het normale verkeer meekon direct de vluchtstrook op moeten gaan. Ook dat is niet zomaar gebeurt maar in die 2 minuten heeft hij dus ook geen poging ondernomen. | |
TheFreshPrince | woensdag 24 april 2024 @ 13:58 |
2 seconden afstand is genoeg als een auto voor je remt en jij moet daar op reageren door ook te remmen. Maar als die auto voor je uitwijkt vanwege een stilstaande auto en jij ziet ineens die stilstaande auto opdoemen, dan zit je er mogelijk al op voor je je rempedaal kan intrappen. | |
The-BFG | woensdag 24 april 2024 @ 14:21 |
Volgens mij missen een hoop mensen hier een beetje praktijkervaring als het gaat om autorijden... | |
Nattekat | woensdag 24 april 2024 @ 14:25 |
Wat een vaag verhaal van die vader ![]() Je zit met het garagebedrijf te bellen terwijl je stil staat op de snelweg? ![]() | |
Nattekat | woensdag 24 april 2024 @ 14:26 |
Die bus reed er waarschijnlijk 30 seconden achter oid. 2 seconden is zo dicht gereden als je voorganger van het gas gaat, daar klap je alleen tegenop als ie vol in de ankers gaat. | |
Zelva | woensdag 24 april 2024 @ 14:27 |
Als je opeens op een file inrijdt, moet je ook gewoon op tijd tot stilstand kunnen komen... | |
xzaz | woensdag 24 april 2024 @ 14:27 |
Ja; VOOR IEDEREEN: STA JE STIL OP DE SNELWEG 112 HERHAAL 112 Je wordt gratis en voor niets geholpen; en alle matrix borden gaan gelijk aan. Precies om deze reden. | |
boegschroef | woensdag 24 april 2024 @ 14:28 |
En hier ligt juist een probleem. Ik ken de e-150 ik heb er zelf enkele gehad en de modellen van 92 to 96 hebben problemen met het contact slot en de sleutel kan bij een versleten contact er tijdens het rijden uitvallen! Ik kan me echter niet herinneren of deze dan ook uitvalt/stuurlot gaat maar ik kan me het wel voorstellen. Ook heb ik 1 keer gehad dat de motor en stuurbekrachtiging uitvalt en geloof me zo makkelijk stuur je die dan niet meer naar de kant. | |
Nizno | woensdag 24 april 2024 @ 14:33 |
vader en kind zaten in bestelbusje dus die belden niet met het garagebedrijf | |
Nattekat | woensdag 24 april 2024 @ 14:35 |
Oh, kon het verhaal al zo slecht volgen ![]() Maar goed, punt blijft staan. | |
Nizno | woensdag 24 april 2024 @ 14:36 |
vond deze paar zinnen best makkelijk leesbaar ![]() | |
Nattekat | woensdag 24 april 2024 @ 14:38 |
Lezen is moeilijk | |
The-BFG | woensdag 24 april 2024 @ 14:44 |
Niet als die file bijv 30 seconden voor je uit er ineens is door bijv ongeval.. Dan kan je nog zo goed aan het opletten zijn, maar eer je door hebt dat het verkeer verderop helemaal stilstaat kan je al te laat zijn. Bij een normale file door drukte is de kans daarop veel minder en zou je idd normaal gesproken altijd op tijd kunnen zijn met remmen. | |
Origami94 | woensdag 24 april 2024 @ 14:49 |
Ik zag net een baby. Komt wel heel dichtbij zo. Zag laatst een vrachtwagen staan op de weg waardoor er file kwam. Het is gewoon heel lastig als je auto uitvalt om uit te wijken naar de vluchtstrook. Doet mij een beetje denken aan de film Sully. Weet niet of het waar is maar volgens mij kreeg hij de schuld van het landen op water omdat er bij de technische evaluatie bleek dat hij in theorie nog tijd had om uit te wijken om een noodlanding te maken. Mits hij meteen had gereageerd. Maar als je beide motoren uitvallen voor het eerst in je leven snap ik dat je effe moet nadenken. En dat de enige mogelijkheid anticiperen nog is. En Sully was een getrainde professional notabene. | |
matthijst | woensdag 24 april 2024 @ 14:49 |
Wow. Niet verwacht. dat what the fuck hey filmpje laat 't wel goed zien idd ![]() | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 24 april 2024 @ 14:57 |
De berichtgeving in de media roept misschien wel meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Wellicht wordt de uitspraak in deze zaak een dezer dagen op rechtspraak.nl gepubliceerd. Het vonnis van de rechtbank zal ongetwijfeld op meer details ingaan dan de berichten in de media. | |
fluitbekzeenaald2.0 | woensdag 24 april 2024 @ 15:00 |
Maar blijkbaar komt het dus ook vaker voor dat een auto stilvalt en de vluchtstrook niet meer bereikt kan worden. Vraag me af hoe dat dan kan en of meneer uit de OP een soortgelijk probleem had. | |
TheFreshPrince | woensdag 24 april 2024 @ 15:00 |
Bij een file zie je vaak wel meerdere remlichten van auto's die remmen, soms nog alarmlichten en matrixborden. Bij een auto die zelf stilvalt, zal je doorgaans niet direct een remlicht zien en moet je het puur met de waarneming doen dat deze ineens sneller dichterbij komt dan je verwacht. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 24 april 2024 @ 15:13 |
Kijk, dit is nuttige info! Maar nu je het zegt, er staat me van de vele YT-filmpjes van Amerikanen die barrels op veilingen kopen inderdaad wel zoiets bij dat USA Fords uit die periode daarmee te kampen hebben. Sleutels passen niet meer, startblokkering blijft erop staan, uitgewoond slot, dat soort euvels. Vandaar ook dat ik me afvraag hoe deze E-150 aangeboden/verkocht is. Heel hoog was de betaalde som niet, als ie verkocht is als een project vind ik de verantwoordelijkheid van het garagebedrijf op z'n minst al een stuk lager liggen. | |
TheFreshPrince | woensdag 24 april 2024 @ 15:16 |
Als er een geldige APK op zat, dan mag je verwachten dat hij minimaal veilig is voor de weg. Maar juist daarover staat ook een stuk in het artikel ![]() | |
saparmurat_niyazov | woensdag 24 april 2024 @ 15:25 |
Jij weet net zo goed als ik dat een APK een momentopname is. Vandaar ook mijn vraag waneer die APK dan uitgevoerd is. Als het net voor verkoop gedaan is en er daarna allemaal afkeurpunten geconstateerd worden is het een heel ander verhaal, dan als die keuring al van een half jaar geleden was, waarbij er in de tussentijd natuurlijk gebreken kunnen zijn ontstaan. | |
Zelva | woensdag 24 april 2024 @ 15:27 |
Deelnemen aan het verkeer = waarnemen In het verkeer heb je altijd te maken met situaties die onverwacht zijn en je moet in staat zijn daarop te anticiperen. | |
boegschroef | woensdag 24 april 2024 @ 15:36 |
In een artikel over dit ongeval staat 'net gekeurd' Als ik het goed begrijp is hij gekeurd net voor de verkoop. Maar hebben die twijfel gevallen over de keuring iets met het stilvallen temaken had? Niet de punten die ik lees die ze aanstippen. | |
loveli | woensdag 24 april 2024 @ 15:48 |
Het is een 3-baansweg met daarnaast nog 2 rijbanen voor de afslag. Tegen de tijd dat je op de vluchtstrook staat, heb je met afnemende snelheid aardig wat keren uitgevoegd. | |
allegoedenickszijnop | woensdag 24 april 2024 @ 15:59 |
In een ander artikel hierover in het Eindhovens Dagblad staat dat het een auto met zowel LPG als benzine was en dat de schakelaar op benzine stond na het ongeluk, alleen was die tank leeg. Politie heeft de auto gestart op LPG en dat is gelukt. Staat in dat artikel nog wat meer info over het onderzoek van de RDW wat de APK-goedkeuring wel discutabel maakt. | |
Vis1980 | woensdag 24 april 2024 @ 16:07 |
Lichten zijn ook vast uit, al weet ik niet hoe laat dit is voorgevallen. | |
S95Sedan | woensdag 24 april 2024 @ 16:09 |
Sorry hoor maar dit zijn vooral mensen die niet opletten of te dicht op hun voorganger rijden waardoor ze geen overzicht meer hebben. In die LA kettingbotsing staat er notabene een schijnwerper op ![]() Ook niet voor niets dat degene in het 2e filmpje wel die auto kan ontwijken. | |
TornadoDK | woensdag 24 april 2024 @ 16:17 |
Een vrachtwagen is ook lang als die plots uitwijkt moeten alle alarmbellen al afgaan. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat opeens wordt uitgeweken vol op de rem getrapt omdat mensen niet doorhebben dat er een file is dan moet je genoeg afstand hebben om stil te staan dan wel flink vaart te minderen. | |
NLGooner | woensdag 24 april 2024 @ 16:50 |
Dit geeft het wel goed en realistisch weer ![]() Je hoeft maar een halve seconde niet goed op te letten ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 24 april 2024 @ 16:55 |
En in de praktijk blijkt dat anticiperen op een auto die midden op de autosnelweg stilstaat niet altijd lukt. Het was ook nog eens donker. Overigens staat er in het artikel dat het in januari 2020 gebeurde maar de nieuwberichten over het ongeval hebben het allemaal over maandagavond 9 november 2020, rond 19:00 Aan de schade van de achterste bus die er bovenop reed is te zien dat hij waarschijnlijk nog geprobeerd heeft om uit te wijken naar links, vooral de rechterzijde zit in elkaar. bron: https://www.zhzactueel.nl/2020/11/12/jongetje-1-overleden-na-ernstig-ongeval-op-de-a16-bij-hendrik-ido-ambacht/ [ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-04-2024 17:04:57 ] | |
NLGooner | woensdag 24 april 2024 @ 16:55 |
Meestal heb je dan al matrix borden gezien, remlichten en gevarenlichten van auto's voor je dus ben je al gewaarschuwd | |
Joopklepzeiker | woensdag 24 april 2024 @ 17:00 |
Dit soort drama's zijn altijd makkelijker af te reageren als je een zondebok hebt. Wat erg is is dat dat ventje dood is. R.i.P. | |
The-BFG | woensdag 24 april 2024 @ 17:18 |
Ja maar dus niet bij een file die net ontstaan is door een auto die ineens stil staat. | |
Sweet_Jane | woensdag 24 april 2024 @ 17:19 |
Ik vraag me oprecht af of jij een rijbewijs hebt en ook wat snelwegkilometers hebt gemaakt. Je kunt je al wezenloos schrikken als jij 130 rijdt en je voorganger blijkt opeens maar 70 te rijden op de snelweg. Natuurlijk houd ik afstand en had ik genoeg tijd om daarop te reageren, maar ik schrok wel echt even hoor de eerste paar keren dat ik dat meemaakte. Dat iemand opeens random stil staat op de snelweg is niet het soort omstandigheid waar je op voorbereid bent en waar de regels over afstand houden op gebaseerd zijn. | |
suijkerbuijk | woensdag 24 april 2024 @ 17:23 |
Een auto zakt niet in van 100 naar 6klm per uur. Test maar zelf op een weg die verlaten is. Ook een automaat niet die gaat in zijn vrij namelijk. Dus er is geremd van 100 naar 6klm per uur in 2 minuten. Als de auto gewoon uit had laten rollen en naar rechter knipper licht had aan gezet had hij weg kunnen komen. Paniek of te diep zijn telefoon gesprek. Dan de apk keuring. Tijdens de apk keuring is op dat moment. Persoonlijk is apk maar een moment opname dat de auto in die staat staat. Vaak genoeg dat wagens aan komen met een banden profiel van onder de 2 mm Wat geen apk afkeur is maar opmerking. Zijn hun dadelijk ook verantwoordelijk omdat de man in regen niet genoeg water afvoer heeft ? Of omdat paar maanden later uit de bocht gaat wegens slicks omdat het niet op tijd is verantwoordelijk. Dat de slangen hals van de lpg haar scheur zit . En dat is geen apk afkeur maar en opmerkingen. Dan staat het in de apk rapport. Het is aan de eigenaar om op dat moment zo snel mogelijk te vervangen. Niet mee eens dan moeten ze de rdw aansprakelijk gaan houden aangezien hun de regels maken over de apk. Niet de apk keurings meester. Als de rechter dadelijk een uitspraak gaat maken dan een apk keurmeester verantwoordelijk is. Dan gaan we problemen krijgen met apk Denk dat vele apk keurmeesters niet meer de verantwoordelijkheid gaan pakken . Omdat ze dan de hele jaar dadelijk verantwoordelijk zijn voor een auto die gekeurd is . Nee de mensen zijn uit op wraak omdat ze zelf hun verantwoordelijkheid niet hebben genomen . En iedereen heeft het dan gedaan . | |
suijkerbuijk | woensdag 24 april 2024 @ 17:30 |
Nee hij minimaal veilige op de weg op de moment van keuring. Alles wat daarna komt is onzin eigenlijk. Eigenlijk is de hele apk een wassen neus. Omdat er te veel dingen in staan als advies van reparatie. Voorbeeld . Uitlaat is lek en ik smeer er even uitlaat pakking op. De uitlaat is op dat moment gas dicht en goed gekeurd. Ondertussen pleurt de uitlaat pakking er van na 2 dagen en de lek zit er weer. En zo zijn er veel dingen wat gedaan kan worden voor een tijdelijk fix voor de apk. Zelfde als een band wissel. Pak een reserve wiel uit de koffer bak (geen thuis komen) Wissel die met de band die versleten is En apk goed gekeurd en daarna wissel je het weer om. Je wilt niet weten hoeveel tips an trick gezien heb hoe je een wagen apk kan keuren. Dus hoe wil je dan een apk keurmeester verantwoordelijk gaan houden? | |
VEM2012 | woensdag 24 april 2024 @ 17:37 |
Ik snap het OM niet zo. Die Ford is stilgevallen. Elders las ik dat het een auto op LPG was, de benzinetank leeg en de schakelaar op benzine. De auto zou recent zijn geleverd, dus dan vermoed ik toch vooral dat de auto op dampen reed en die knakker dus gewoon de vluchtstrook op had moeten sturen om dan uit te vogelen hoe over kan worden geschakeld op LPG. Waarom dan ook bij dit ongeval als verdachten de keurmeester en de verkoper betrekken? Hoe dan ook had de bestuurder gewoon naar de vluchtstrook moeten sturen. Punt. Dat is waarom er een ongeval kon gebeuren. Vervolgens stoor ik mij ook aan de ouders die wijzen naar iedereen, maar kennelijk niet naar zichzelf. Want als je gewoon oplet dan zie je toch dat er een auto langzamer rijdt? En het is in Nederland bepaald niet ongebruikelijk dat het verkeer even stilvalt op de snelweg. Dat het OM hen niet vervolgt omdat ze al genoeg gestraft zijn kan ik inkomen hoor. Maar ze mogen wel enig besef hebben van dat zij minstens zo fout zitten als de bestuurder van de Ford, want achteropkomend verkeer is per definitie (mede)schuldig. | |
The-BFG | woensdag 24 april 2024 @ 17:40 |
Zucht... dat is dus niet waar: https://vereende.nl/kenni(...)an%20de%20voorligger. | |
VEM2012 | woensdag 24 april 2024 @ 18:07 |
Dit gaat over aansprakelijkheid en niet over schuld. En wat een enkele rechter daar ooit van heeft gevonden vind ik juridisch niet zo relevant. Als de Hoge Raad er iets over heeft gezegd wordt het wel interessant. Maar ik wil je dit nog wel geven: in hoogst uitzonderlijke gevallen kan er een uitzondering mogelijk zijn. B.v. als je opzettelijk iemand een braketest geeft (dat kan zelfs aangemerkt worden als (poging) tot doodslag, aldus de Hoge Raad). Maar in een geval als deze is de wettekst toch wel heel duidelijk en is er geen disculperende omstandigheid genoemd. | |
alopio | woensdag 24 april 2024 @ 18:57 |
Tja, het is in Nederland gewoon druk op de weg. Zelfs als je continu afstand houd is er altijd wel weer iemand die in dat gat tussen jouw en je voorganger duikt. Heel irritant altijd. En als iemand uitwijkt vlak voor die stilstaande bus ben je al te laat, zelfs met afstand (voertuig staat stil, jij rijd 100). En hij had geen verlichting aan, weet niet of het donker was toen want dan ben je nog kanslozer als achterop komend verkeer | |
alopio | woensdag 24 april 2024 @ 19:02 |
Klopt, maar er zijn situaties dat zelf als je heel goed oplet en netjes rijd je weleens voor verassingen kan komen te staan. Wellicht keek deze meneer net is zijn spiegels om..juist…iets waar te nemen (hij wilde inhalen, of van baan wisselen) en als jij 100 rijd en er staat een auto stil! op de snelweg is net 2 seconden dat je in je spiegel kijkt al te veel. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar vergis je ook niet in het feit dat je geen stilstaand voertuig verwacht en eer dat je hem ziet en doorhebt dat hij stilstaat je ook weer seconden verder bent, en die afstand is zo overbrugt. Je focust op al het verkeer en niet alleen op een stilstaande auto (wat je niet verwacht). | |
loveli | woensdag 24 april 2024 @ 19:12 |
Dat concludeert de politie aan de hand van telefoongegevens. Ik vraag me af hoe nauwkeurig dat is. | |
BlaZ | woensdag 24 april 2024 @ 19:15 |
Wat me met name opvalt is het gebrek aan het gebruik van alarmlichten om overige weggebruikers te waarschuwen. [ Bericht 0% gewijzigd door BlaZ op 24-04-2024 19:24:45 ] | |
suijkerbuijk | woensdag 24 april 2024 @ 20:00 |
De antenne van een telefoon heeft een afwijkingen als ze via de 3 punt mast meten. Maar de telefoon heeft wel een gps wat vaak gewoon aan staat onder locatie geven van WhatsApp of anderen . Bijde zal er meer zuivere meting zijn. Dus je kan bijna wel van uit gaan dat het klopt. Verder er zullen anderen weg gebruiks zijn die heus wel gemeld hebben . | |
Smart_ass | woensdag 24 april 2024 @ 20:01 |
Garagebedrijf staat kennelijk later terecht. Wat een trieste situatie die naar het lijkt door verschillende partijen voorkomen had kunnen worden. Maar ondertussen is er wel een jong kindje dood ![]() | |
ludovico | woensdag 24 april 2024 @ 20:16 |
Triest. | |
AchJa | woensdag 24 april 2024 @ 20:17 |
Zie je wel dat we het wel eens eens zijn. ![]() | |
ludovico | woensdag 24 april 2024 @ 20:17 |
Lijkt me verstandig dat de rechtbank inlichtingen over die mogelijkheid van dat sturen verifieert bij een expert.... Overigens. | |
AchJa | woensdag 24 april 2024 @ 20:25 |
Is vwb de veiligheid verder geen issue natuurlijk. Banden worden op zijn minst per twee verwisseld, nog even los van het feit dat je op dezelfde as op zijn minst hetzelfde fomaat band moeten hebben. 1 Band verslijten is onmogelijk. De auto was net gekocht: APK bij aflevering en de garagehouder heeft de gok genomen dat er geen steekproef kwam dan valt hem wel degelijk wat te verwijten. | |
TheFreshPrince | woensdag 24 april 2024 @ 20:28 |
Is me met m'n 740 wel eens gelukt vanwege een versleten stuurkogel ![]() | |
AchJa | woensdag 24 april 2024 @ 20:32 |
Dan is er dus meer aan de hand en wordt die niet op de band alleen afgekeurd. Met je reservewiel erop met beduidend meer profiel als de andere kant kom je al niet door de keuring en de stuurkogel is ook een afkeurpunt. | |
Ghost_Buster | woensdag 24 april 2024 @ 20:36 |
Mijn vermoeden is: bestuurders van zowel busje als ford zaten allebei op hun telefoon te kloten en letten daardoor niet op, zoals zovelen tegenwoordig. Met dodelijk gevolg. Sukkels. Allebei. ![]() | |
suijkerbuijk | woensdag 24 april 2024 @ 20:37 |
Een apk keurmeester die 10x per jaar betrapt wordt met soemel apk. Word je geschorst for 6 weken of meer. Nee denkt dat vele hun handen willen branden er aan. Vele kleine bedrijven huren zzp apk keurmeester in. Die neemt zeker de risico niet. Dan hebben ze een dik probleem. Weet precies hoe het werkt na 24 jaar in de auto industrie. | |
Ghost_Buster | woensdag 24 april 2024 @ 20:38 |
Bij kop-staart botsing is de achterste ALTIJD fout. Je houdt afstand en let op, anders betaal je de prijs. | |
AchJa | woensdag 24 april 2024 @ 20:38 |
Gestopt met lezen. | |
suijkerbuijk | woensdag 24 april 2024 @ 20:39 |
Kom je wel door de keuring in. Zo lang de band de zelfde profiel bezit en de zelfde banden maat. Je hoeft namelijk helemaal niet twee banden tegelijkertijd vervangen En wat als je klapband heb gehad ? Bijde vervangen terwijl de anderen nog 4mm profiel bezit ? | |
Ghost_Buster | woensdag 24 april 2024 @ 20:40 |
Ja, dus? | |
suijkerbuijk | woensdag 24 april 2024 @ 20:41 |
Nee, achteropkomend verkeer zit niet altijd fout bij een kop staartbotsing, maar vaak is het door gebrek aan bewijs lastig om aan te tonen dat de voorligger verkeerd zat. Als achterligger moet u voldoende afstand bewaren, zodat u de tijd heeft om op onverwachte situaties te anticiperen. https://www.ridder-letsel(...)al/kop-staartbotsing Meer info | |
AchJa | woensdag 24 april 2024 @ 20:42 |
Lees je wel wat ik schreef? Ik heb het over normale slijtage en dat rijmt dan weer niet met bovenstaande opmerking van je he? En verder zal elke zichzelf respecterende APK keurmeester zeggen dat je beide banden moet vervangen als het verschil te groot wordt/is. | |
Ghost_Buster | woensdag 24 april 2024 @ 20:43 |
Precies. In dit geval is het een auto die langzaam steeds trager ging rijden. Knap van je om daar nog bovenop te klappen! Als je oplet en niet op je mobiel zit te kutten, zie je dat en reageer je adequaat. | |
AchJa | woensdag 24 april 2024 @ 20:44 |
Wie zegt dat hij er al twee minuten op een paar honderd meter achter zat? En waar komt die telefoon nou weer vandaan? Victim blaming is weer bon ton vandaag he? | |
Ghost_Buster | woensdag 24 april 2024 @ 20:46 |
Als je 100 rijdt op een snelweg, leg je nog kilometers af in 2 minuten. Dat is dus veel meer dan een paar honderd meter. En lees het artikel nog eens, de rechter had hier ook een opmerking over. Die vent zat echt op zijn mobiel te kloten en lette niet op. | |
loveli | woensdag 24 april 2024 @ 20:47 |
Zit de verlichting ook achter het contact? Dit probleem lijkt me relevante info voor bestuurder en OM. | |
blessed19 | woensdag 24 april 2024 @ 20:49 |
Ach, stroll heeft bij de vorige f1 race net zo'n stunt uitgehaald. Een paar wagens voor hem reden ineens wat langzamer, kerel let niet op en knalt achterop een andere coureur. Mind you, dit is dus tijdens een race in de koningsklasse. Wat ik ermee wil zeggen, zulke dingen gebeuren nou eenmaal. Daarom dat ik bij elke aankomende file meteen mijn noodlicht aangooi, zodat de mensen achter mij er meteen op kunnen reageren. | |
Isdatzo | woensdag 24 april 2024 @ 20:49 |
Ik zal nooit vergeten hoe ik een jaar of 10 geleden in het donker met ongeveer 120 km/h bijna op een stilstaande auto op de A67 knalde. Hij stond onverlicht en achterstevoren op de rechter baan, na waarschijnlijk zelf een eenzijdig ongeluk gehad te hebben. Nou zat ik niet te slapen, en er is ook niks mis met m'n reactievermogen. Zoiets komt dan echt ongelofelijk snel dichtbij, en ik kon echt maar op een haar na uitwijken. De rillingen gaan nog over m'n rug als ik eraan terugdenk. Bij mensen die heel stellig roepen dat je dat toch makkelijk aan ziet komen vraag ik me af hoeveel rijervaring ze zelf hebben. | |
AchJa | woensdag 24 april 2024 @ 20:50 |
Ik geloof niet dat je het heel goed begrijpt. Anyway, ik laat het hierbij met je "hij zal wel op zijn telefoon hebben zitten prutsen.... Wat ben je ook een kneus he? | |
Zelva | woensdag 24 april 2024 @ 21:33 |
Welk stilstaand voertuig heb je het precies over? Er was geen stilstaand voertuig, er stond geen auto stil op de snelweg. We hebben het in deze casus over een voertuig dat over langere tijd steeds minder snel ging rijden. Ik kan me niet voorstellen dat het in een tijdsbestek van twee minuten niet opvalt dat een auto die je voor je rijdt steeds langzamer gaat rijden. | |
The-BFG | woensdag 24 april 2024 @ 21:37 |
![]() | |
allegoedenickszijnop | woensdag 24 april 2024 @ 21:46 |
Aanname dat dat geleidelijk ging, kan zomaar gedurende 115 seconden 30kmu verloren zijn en laatste 5 sec nog eens 54kmu. Als dat gaat zonder rem- of alarmlichten dan kan dat idd gruwelijk fout gaan. OM ziet blijkbaar voldoende reden om bestuurder van de brakke bus, de verkoper en de APK keurmeester te dagen en ik gok zo maar dat ze zelf ook wel zo slim zijn geweest jouw issue te bekijken. | |
BlaZ | woensdag 24 april 2024 @ 21:51 |
Zoals in een van de video's hierboven te zien is, kan het zijn dat de voorganger nog wist uit te wijken en de auto er na net te langzaam was. Zeker als je achter een bus rijdt is het overzicht vaak onvoldoende. | |
suijkerbuijk | woensdag 24 april 2024 @ 23:51 |
Lezen zelfde profiel Niet profiel diepte dat heeft geen zak er mee te maken Gaat er om dat je niet een v profiel wiel heb aan een kant en de anderen kant een normaal rechte profiel. Daar gaat het om. En dan nog op de zelfde ass. Voor vs achter mag er wel een anderen profiel type op zitten. En nee een apk keurmeester kan niet bepalen dat je allebij de banden gelijk moet vervangen Wel advies geven dat een band minder . En anders pak je eigen apk keuring rapport het staat daar zelfs aangegeven namelijk. Of er een band met lagere profiel bezit. Zeker nog nooit goed naar de apk keuring bewijs gekeken. Shit ik heb zelf apk staan doen in mijn leven. En dan zal ik het niet weten ? | |
Fleischmeister | donderdag 25 april 2024 @ 02:18 |
6 km/h is praktisch stilstaand op een snelweg relatief aan de snelheid van het andere verkeer. Als jij dan op dat moment met 100 aan komt rijden heb je echt niet heel veel tijd om te zien dat die auto bijna stil staat vanaf het moment dat je de auto ziet. Jij doet de aanname dat die bus twee minuten lang in het zicht van de auto ervoor heeft gereden (wat m.i. bij 2 minuten geleidelijk van 100 naar 6 dan niet zo'n grote impact zou kunnen veroorzaken gezien het zeer langzaam oplopende snelheidsverschil, ook al zou de achterligger met 100 doorrijden, dan ben je op een gegeven moment je voorligger aan het duwen). Dat de bus de auto pas in het zicht kreeg toen deze al bijna stil stond is een stuk aannemelijker. | |
roos94 | donderdag 25 april 2024 @ 03:34 |
Ik snap dit nooit. 2020 , waarom nu rechtszaak? Dat moet 3.5 jaar duren? | |
tesssssssss | donderdag 25 april 2024 @ 07:16 |
...en echt een hele kut-troll ook. | |
VEM2012 | donderdag 25 april 2024 @ 08:46 |
Sinds het 2e kwartaal van 2020 heeft de rechtspraak veel vertraging opgelopen door een virusje dat rondwaarde… weet je nog? | |
roos94 | donderdag 25 april 2024 @ 08:48 |
Voor corona gebeurden rechtszaken gelukkig nooit 3 jaar later. Goed argument! | |
VEM2012 | donderdag 25 april 2024 @ 08:50 |
Niet iedereen rijdt in zulke oude auto’s dat ze apk keuringen moeten laten uitvoeren. En dan nog vermoed ik dat de meesten dat rapport in het boorddocumentenmapje steekt zonder er naar te gluren. | |
VEM2012 | donderdag 25 april 2024 @ 08:51 |
Daar kunnen goede redenen voor zijn, maar we hebben het hier over deze zaak en jouw klacht over deze zaak slaat gewoon nergens op. | |
TheFreshPrince | donderdag 25 april 2024 @ 10:13 |
Het is een autosnelweg met meerdere stroken, dan is het niet zo gek om aan te nemen dat er in die 2 minuten al diverse auto's voorbij gegaan zijn aan dat busje, de laatsten zullen hem misschien net ontweken hebben en degenen die er bovenop reed heeft waarschijnlijk amper zicht gehad tot de auto voor hem naar links ging en dat busje opdoemde. Dat is een heel aannemelijk scenario. Het is geen lokale 80 weg waar je in een rijtje achter elkaar zit. | |
FYazz | donderdag 25 april 2024 @ 10:17 |
Probeer het eens uit als je het niet kunt voorstellen ... ![]() | |
kirpeknots | donderdag 25 april 2024 @ 10:37 |
Ik heb het ook meegemaakt. Op september 2019 stond er in de na-spits in het donker een auto stil midden op de a2 bij Utrecht. Ik ging vol in mijn ankers en kon niet uitwijken naar links of rechts ivm verkeer. Mijn collega zat naast me. Ik riep: "Houd je vast! Ze vliegen zo achterin!" en inderdaad een kettingbotsing waarbij wij werden opgeduwd. Vrachtwagen van Coolblue heeft snel de vrachtwagen dwars op de A2 getrokken om verdere ellende te voorkomen. Als die stilstaande knurft nu was uitgerold naar de vluchtstrook was het anders gelopen. Bij een storing kan je rustig uitrollen naar de vluchtstrook. Bij een stilstaande auto moet je in een microsconde vol in de ankers om het te redden en kan je bij druk verkeer niet van baan wisselen met vol blokkerende wielen en verkeer wat links en rechts voorbij raast. En een busje heeft mogelijk een langere remweg. Ik heb het toen net gered. Maar de 8 auto's achter mij niet. De eerste vloog er vol op (gebroken benen daar). Dus de oorzaak ligt echt bij de bestuurder van het stilstaande voertuig. [ Bericht 0% gewijzigd door kirpeknots op 25-04-2024 10:39:36 (zpelvoudt) ] | |
Kip_Frites_Appelmoes | donderdag 25 april 2024 @ 11:34 |
Vanzelfsprekend is uitrollen naar de vluchtstrook het beste wat je in een noodsituatie kan doen. Maar helaas is er niet overal een vluchtstrook, en soms wordt de vluchtstrook gebruikt als spitsstrook. | |
alopio | donderdag 25 april 2024 @ 13:26 |
Die auto reed waarschijnlijk niet vlak voor hem. Als die auto van 100 naar 6 gaat dan heeft er wel een afstand tussen gezeten, en is de kans groot dat die niet zichtbaar was toen ze beiden 100 reden. Ik weet niet of jij weleens auto rijd, maar zelf bij een minder groot snelheidsverschil (jij 110 de ander 75) kan een auto echt plots opduiken. |