abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 april 2024 @ 22:16:27 #1
370431 drakin
vurig typje
pi_213307640
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
Charles Dowding
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  woensdag 24 april 2024 @ 08:58:24 #2
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_213309585
Afgelopen nacht geen vorst gehad hier gelukkig dus uiteindelijk viel het enorm mee *O*
Als het goed is heeft de bloesem het overleefd en nu komt de lente eindelijk terug vanaf het weekend O+

Moestuin tijd kan nu echt weer beginnen!
pi_213310628
https://www.moestuinforum.nl/ is ook een leuke en handige site.
Children of the night. What music they make.
  Moderator woensdag 24 april 2024 @ 10:32:01 #4
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213310635
Hier gaat het ook lekker! Inmiddels druk met voorzaaien en dat is inmiddels behoorlijk uitgebreid :D Het begon zo:

En is nu zo:

Ik bedenk nu dat dit inmiddels ook alweer uitgebreid is :D Er staat nu: 3 soorten tomaat, basilicum, doperwt, regenboogmais, bleekselderij, komkommer, edemame en snijboon. Ook staan er nu 2 potten met dahlia's, een tomatenplant en een komkommerplant.

Ook buiten gaat het goed. De aardappeltjes doen het goed, die heb ik even extra aangeaard vanwege de nachtvorst. Ook de boompjes hebben nu lekker veel blad. Zie hier de appelboom en de pruimenboom. Zal nog een paar jaar duren voor er fruit aan komt :)

En nog een bijzondere vermelding voor mijn bleekselderij, ik hou van leuke projectjes O+

26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator vrijdag 26 april 2024 @ 14:24:56 #5
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213333451
Net de tomaten uit het kleine kasje verpot en deze gevuld met mais, komkommer en courgette. Die lijken het niet te doen zonder extra verwarming dus dan maar zo proberen. De kamer staat inmiddels behoorlijk vol met potjes, er kan eigenlijk niets meer bij _O- Hopelijk kan het allemaal snel naar buiten!

Ik heb ergens gelezen dat "bananenwater" heel goed is voor plantjes. Ik heb een schil 2 dagen laten weken en deze vermengd met 4 eenheden water. Ben benieuwd dat dit ook echt effect heeft :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  zaterdag 27 april 2024 @ 15:55:52 #6
370431 drakin
vurig typje
pi_213344062
Pompoenplantje gekregen op de vrijmarkt, meestal ben ik zo'n plantje in 1 nacht weer kwijt aan de slakken.
Van alles geprobeerd, wat werkt nou een keertje wel?
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zaterdag 27 april 2024 @ 15:59:18 #7
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_213344098
quote:
88s.gif Op zaterdag 27 april 2024 15:55 schreef drakin het volgende:
Pompoenplantje gekregen op de vrijmarkt, meestal ben ik zo'n plantje in 1 nacht weer kwijt aan de slakken.
Afdekken met een fijnmazig netje?
  zaterdag 27 april 2024 @ 16:04:23 #8
370431 drakin
vurig typje
pi_213344151
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 15:59 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Afdekken met een fijnmazig netje?
Gedaan, koperen ding eromheen. Koffieprut, eierschalen. Nog niks werkt tot zover
pi_213344156
quote:
88s.gif Op zaterdag 27 april 2024 15:55 schreef drakin het volgende:
Eerst in potje zetten met kopertape rond het potje. Als ie iets groter pas in de grond zetten.
  zaterdag 27 april 2024 @ 16:08:56 #10
370431 drakin
vurig typje
pi_213344195
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2024 16:04 schreef Managarm het volgende:

[..]
Eerst in potje zetten met kopertape rond het potje. Als ie iets groter pas in de grond zetten.
Ga ik doen, thanks ^O^
pi_213344361
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 14:24 schreef MaJo het volgende:
Net de tomaten uit het kleine kasje verpot en deze gevuld met mais, komkommer en courgette. Die lijken het niet te doen zonder extra verwarming dus dan maar zo proberen. De kamer staat inmiddels behoorlijk vol met potjes, er kan eigenlijk niets meer bij _O- Hopelijk kan het allemaal snel naar buiten!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik heb ergens gelezen dat "bananenwater" heel goed is voor plantjes. Ik heb een schil 2 dagen laten weken en deze vermengd met 4 eenheden water. Ben benieuwd dat dit ook echt effect heeft :)
Volle vensterbanken O+

Ik zal binnenkort ook eens foto's van mijn vensterbanken maken.

Het gaat hier allemaal niet erg naar wens met het bouwen van mijn nieuwe moestuinbakken. Maar ik heb nu toch 3 van de 10 bakken in gebruik. 2,5 is gevuld met aardappels en een halve met venkel, knolselderij, pastinaakzaad en biet.

Binnen een week zijn bakken 3-6 ook klaar. Voor twee heb ik al allerlei kolen die hun potten uitbarsten staan. De derde wordt gevuld met diverse soorten zaad en over een paar weken komkommer.
Spoilers!
pi_213344585
Vensterbanken zijn hier ook zo goed als vol en ik heb een hele oppotschaal vol met potjes die overdag naar buiten kunnen en dan ‘s nachts in de schuur wonen. Over een week of 2 hoop ik dat de hovenier niet meer in de tuin hoeft te rommelen en dat de nieuwe kas staat, dan is de tuin weer helemaal van mij en kan ik de moestuin echt in orde brengen, te beginnen met een laag wormencompost. Ik denk dat we gewoon maar een kuub gaan bestellen.

Bijna alle gezaaide dingen komen prima op, behalve de bosaardbeitjes.
  zaterdag 27 april 2024 @ 17:28:16 #13
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_213344802
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 17:03 schreef Doedezemaar het volgende:
Vensterbanken zijn hier ook zo goed als vol en ik heb een hele oppotschaal vol met potjes die overdag naar buiten kunnen en dan ‘s nachts in de schuur wonen. Over een week of 2 hoop ik dat de hovenier niet meer in de tuin hoeft te rommelen en dat de nieuwe kas staat, dan is de tuin weer helemaal van mij en kan ik de moestuin echt in orde brengen, te beginnen met een laag wormencompost. Ik denk dat we gewoon maar een kuub gaan bestellen.

Bijna alle gezaaide dingen komen prima op, behalve de bosaardbeitjes.
Jij had toch een nieuwe mooie kas laten zetten een tijdje terug?
pi_213344917
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 17:28 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Jij had toch een nieuwe mooie kas laten zetten een tijdje terug?
Ja, dat was niet zo’n succes, hij maakte vanaf windkracht 4 enorme herrie en het waait hier echt altijd, dus die is weer afgebroken. Nieuwe is wel stormbestendig en als die ook herrie gaat maken dan ga ik de leverancier persoonlijk klappen verkopen ;) Is wel minder fraai dan de vorige, maar goed, als de tuin straks een stuk volgroeider is dan valt hij minder op en hij is ook niet heel lelijk. Ik was een beetje bang dat we bij zo’n lompe variant uit zouden komen, maar deze kas van ACD oogt gelukkig niet lomp https://www.koopjetuinkas(...)TEAQYASABEgLiy_D_BwE maar we vonden het wel welletjes qua uitgaven dus hij is aluminium ipv veel duurder zwart gespoten
  zaterdag 27 april 2024 @ 20:21:09 #15
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_213346068
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 17:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja, dat was niet zo’n succes, hij maakte vanaf windkracht 4 enorme herrie en het waait hier echt altijd, dus die is weer afgebroken. Nieuwe is wel stormbestendig en als die ook herrie gaat maken dan ga ik de leverancier persoonlijk klappen verkopen ;) Is wel minder fraai dan de vorige, maar goed, als de tuin straks een stuk volgroeider is dan valt hij minder op en hij is ook niet heel lelijk. Ik was een beetje bang dat we bij zo’n lompe variant uit zouden komen, maar deze kas van ACD oogt gelukkig niet lomp https://www.koopjetuinkas(...)TEAQYASABEgLiy_D_BwE maar we vonden het wel welletjes qua uitgaven dus hij is aluminium ipv veel duurder zwart gespoten
Ook een hele mooie hoor
  zondag 28 april 2024 @ 14:00:43 #16
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_213352892
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2024 17:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
ACD is een topmerk, dat komt wel goed.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zondag 28 april 2024 @ 22:07:22 #17
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213357625
Zoals beloofd foto's van mijn vensterbanken. Het staat allemaal een beetje door elkaar.

Droogbonen, tomaten, pompoen, courgette, komkommer, gember, paksoi, boerenkool, wat bloemen, koolrabi, erwten, peulen, kapucijners en vast nog meer.

Er staan ook nog tomaten, pepers en paprika's onder de groeilamp
Spoilers!
pi_213362622
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2024 22:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zoals beloofd foto's van mijn vensterbanken. Het staat allemaal een beetje door elkaar.

Droogbonen, tomaten, pompoen, courgette, komkommer, gember, paksoi, boerenkool, wat bloemen, koolrabi, erwten, peulen, kapucijners en vast nog meer.
Gaaf! *O*

Ik had de snijbonen vorige week naar buiten gezet. Ze werden echt te groot en de poes wilde er steeds aan knabbelen. Maar met het slechte weer en harde wind hebben ze het niet gered -O-. Echt stom. Met goede moed opnieuw beginnen maar.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 29 april 2024 @ 15:49:56 #19
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_213363163
Hier een deel van onze vensterbanken

Veeeel tomaten

Peper, aubergine, komkommer, courgette enz.

En in de kas nog heel veel.
Kolen, kruiden, bloemen

En vandaag een bakje aardbeien uit de kas kunnen plukken *O*
Zo lekker O+
pi_213363299
Wat een slimme constructie zo met die steigerbuizen
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 11:25:23 #21
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213438984
Overmorgen heb ik een operatie waardoor ik minstens 2 weken uit de running lig. Ik heb sinds vorige week maandag de plantjes buitengezet om af te laten harden. Zouden ze het al aan kunnen om morgen definitief naar buiten te gaan? Het zou zo zonde zijn als al het werk voor niets is geweest -O-
  maandag 6 mei 2024 @ 11:38:51 #22
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213439111
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:25 schreef MaJo het volgende:
Overmorgen heb ik een operatie waardoor ik minstens 2 weken uit de running lig. Ik heb sinds vorige week maandag de plantjes buitengezet om af te laten harden. Zouden ze het al aan kunnen om morgen definitief naar buiten te gaan? Het zou zo zonde zijn als al het werk voor niets is geweest -O-
Is de helft nu en de helft over 2 weken een optie? Desnoods kan je een paar planten zo lang in een grotere pot zetten.

Mijn tomaten, pompoenen, etc gaan ook pas over 2-3 weken naar buiten omdat het toevallig allemaal zo loopt. Dat kunnen ze prima aan.
Spoilers!
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 11:44:42 #23
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213439172
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Is de helft nu en de helft over 2 weken een optie? Desnoods kan je een paar planten zo lang in een grotere pot zetten.

Mijn tomaten, pompoenen, etc gaan ook pas over 2-3 weken naar buiten omdat het toevallig allemaal zo loopt. Dat kunnen ze prima aan.
Op zich kan dat prima :Y Maar moet ik in de tussentijd dan mijn man de plantjes laten afharden?
  maandag 6 mei 2024 @ 11:52:12 #24
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213439220
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:44 schreef MaJo het volgende:

[..]
Op zich kan dat prima :Y Maar moet ik in de tussentijd dan mijn man de plantjes laten afharden?
Als je twijfelt over hoe sterk te planten zijn, kan je dat doen. Ik mieter ze gewoon naar buiten als het weer stabiel is. De pompoenen staan nu sinds zaterdag buiten en daar blijven ze tot ze de grond in gaan. Eind deze week gooi ik de tomaten naar buiten.

Mijn planten zijn wel echt heel groot en sterk dus daarmee durf ik het wel aan.
Spoilers!
  Moderator maandag 6 mei 2024 @ 12:00:15 #25
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213439271
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2024 11:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Als je twijfelt over hoe sterk te planten zijn, kan je dat doen. Ik mieter ze gewoon naar buiten als het weer stabiel is. De pompoenen staan nu sinds zaterdag buiten en daar blijven ze tot ze de grond in gaan. Eind deze week gooi ik de tomaten naar buiten.

Mijn planten zijn wel echt heel groot en sterk dus daarmee durf ik het wel aan.
Sommige planten zijn wel sterk, zoals de tomaat en de komkommer. Maar de tuinbonen zijn nog zo ielig, ik ben zo bang dat die het zo begeven. Aan de andere kant groeien ze steeds verder en worden ze zo veel te lang. Misschien moet ik het maar proberen :)

Zet jij uiteindelijk alles in volle grond of ook dingen in potten? Ik denk dat ik alleen de bonen in volle grond ga zetten en de komkommer/tomaat/paprika/courgette in potten laat zitten :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')