SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer? :)Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Schema'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Verlopen challengesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: PRs bijhoudenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: DiversOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Blogs van enkele vaste postersOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuw deel, nieuwe kansen!Morgen ben ik vast weer mezelf.![]()
Wat goed gedaan! Super dat je het ondanks alles hebt uitgelopen!quote:Op zondag 21 april 2024 19:17 schreef TommyL0204 het volgende:
Vandaag mijn eerste marathon (Enschede)gelopen. Het was op hangen en wurgen. Tot halverwege ging het goed, maar daarna schoot steeds bijna of helemaal kramp in mijn bovenbenen. Dus veel stukken noodgedwongen gewandeld. Tijd los gelaten en puur voor finishen gegaan. Uiteindelijk 5.15 uur over gedaan. Ik ben klaar voor vandaag
Ik liep de 5km in Enschede vandaag. Doel was toen ik me opgaf onder de 40min. Maar toen kwam al het hoesten en daardoor verschrikkelijk slechte voorbereiding dus ik had het vorige week bijgesteld naar: uitlopen zonder te wandelen.
Uiteindelijk beide gehaald; in 37.11 over de finish.Het had zelfs wel sneller gekund maar ik was onwijs bang te snel te starten en mezelf kapot te lopen. Uiteindelijk kon ik de laatste km tot aan het einde nog versnellen. Ondanks dat wel trots op mezelf. Het was onwijs leuk om mee te maken. Nu verder opbouwen naar 10, 16 en dan 21.
Morgen ben ik vast weer mezelf.![]()
Heb je strava? Dan kan ik je volgenquote:Op zondag 21 april 2024 20:40 schreef Nanuke het volgende:
[..]
Wat goed gedaan! Super dat je het ondanks alles hebt uitgelopen!
Ik liep de 5km in Enschede vandaag. Doel was toen ik me opgaf onder de 40min. Maar toen kwam al het hoesten en daardoor verschrikkelijk slechte voorbereiding dus ik had het vorige week bijgesteld naar: uitlopen zonder te wandelen.
Uiteindelijk beide gehaald; in 37.11 over de finish.Het had zelfs wel sneller gekund maar ik was onwijs bang te snel te starten en mezelf kapot te lopen. Uiteindelijk kon ik de laatste km tot aan het einde nog versnellen. Ondanks dat wel trots op mezelf. Het was onwijs leuk om mee te maken. Nu verder opbouwen naar 10, 16 en dan 21.
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.![]()
Ok, op het werk uitgedaagd. Als grapje, maar heb teveel eer om er niet aan toe te geven...
Een collega, die al twee keer de marathon van Rotterdam had gelopen heeft dit keer uit moeten stappen na 28km. We raakten hierover aan de praat en toen maakte een andere collega een opmerking dat het een dappere poging was (wat het ook zeker was) omdat 'de rest nog niet voorbij het 10km punt zou komen.'
Nou ja, dan heb je me al. Heb zelf in 2022 (02:00:00) en 2023 (02:15:00) de halve marathon van Berlijn gelopen, en hier en daar door NL enkele 10k's, dus heb wel enige hardloopervaring. Maar de hele...dat leek me toch altijd een brug te ver. Tot nu, want volgend jaar loop ik hem dan, althans dat probeer ik, met nog twee collega's.
De cut-off tijd van 5,5 uur jaagt me wat angst aan. Plus het feit dat ik bij beide halve marathons toch fysiek niet honderd procent de eindstreep bereikte.
Maar goed, we gaan het wel zien. Mocht er iemand een hardloopschema hebben liggen waarmee ik me in een jaar kan toewerken naar de marathon, dan hou ik me aanbevolen, want ik zie dat de 'maak je persoonlijke schema' links uit de OP niet meer werken.
[ Bericht 5% gewijzigd door Fargo op 21-04-2024 20:55:40 ]![]()
Wat een gaaf doel!!quote:Op zondag 21 april 2024 20:49 schreef Fargo het volgende:
Ok, op het werk uitgedaagd. Als grapje, maar heb teveel eer om er niet aan toe te geven...
Een collega, die al twee keer de marathon van Rotterdam had gelopen heeft dit keer uit moeten stappen na 28km. We raakten hierover aan de praat en toen maakte een andere collega een opmerking dat het een dappere poging was (wat het ook zeker was) omdat 'de rest nog niet voorbij het 10km punt zou komen.'
Nou ja, dan heb je me al. Heb zelf in 2022 (02:00:00) en 2023 (02:15:00) de halve marathon van Berlijn gelopen, en hier en daar door NL enkele 10k's, dus heb wel enige hardloopervaring. Maar de hele...dat leek me toch altijd een brug te ver. Tot nu, want volgend jaar loop ik hem dan, althans dat probeer ik, met nog twee collega's.
De cut-off tijd van 5,5 uur jaagt me wat angst aan. Plus het feit dat ik bij beide halve marathons toch fysiek niet honderd procent de eindstreep bereikte.
Maar goed, we gaan het wel zien. Mocht er iemand een hardloopschema hebben liggen waarmee ik me in een jaar kan toewerken naar de marathon, dan hou ik me aanbevolen, want ik zie dat de 'maak je persoonlijke schema' links uit de OP niet meer werken.
Juist zo met collega's is een fantastische stok achter de deur.
Denk dat je wel ervaren genoeg bent om het uit te kunnen bouwen hoor. Moet goedkomen
En dat schema ben ik ook wel in geïnteresseerd als iemand dat heeft.
Het zou heel misschien kunnen dat ik me per ongeluk vandaag voor de ballot van Londen heb ingeschreven![]()
Uit de categorie yolo. Ik las dat je er 8 uur over mocht doen dus dat durf ik misschien wel aan.:)![]()
En Tommy wat een fantastische prestatie!!!
Gefeliciteerd, uitgelopen met een keurige tijd. Mag je trots op zijn.:)![]()
Hier zelf vandaag weer met de middelste gaan lopen. Opbouwen naar 5km voor haar. So far so good. Haar tempo ligt hoger dan dat van mij dus dat is eigenlijk wel leuk want zo is dat rondje van 20 minuutjes (nu nog) voor mij ook interessant. Probeer haar bij te houden.
Dinsdag eerste training opbouwen 10km naar 10mijl. Zin in en tegelijk een beetje anxious haha.:)![]()
Ik denk dat je het beste kunt beginnen door regelmatig te gaan lopen, en, langzaam, frequentie en hoeveelheid op te bouwen. Vooral in het begin zal het voelen dat het langzaam gaat, maar juist daardoor vermijd je blessures. Dus begin bijv met 2x 5k per week, en de week erna 1x 5,5k en 1x 5k, 3e week dan 2x 5,5k. etc. Tot je 15k loopt, en dan ga je naar 3x 5k bijv. En probeer zo te lopen dat je na zo'n 5k niet bekaf bent, als dat niet mogelijk is nu, dan gewoon beginnen met minder km per keer, 2k, 3k, maakt niet uit, ga niet teveel doen nu, dan loop je op den duur tegen blessures aan. Als je zo'n schema redelijk constant volhoudt, met elke 4e week een herstel week (minder kilometers, kortere loopjes, en een keer minder per week lopen bijv), dan loop je na 6 maanden waarschijnlijk wel 3-4x per week, en 30-40km. Dat is dan wel een goede basis om aan een marathon-schema te beginnen, met nog ruim de tijd daarvoor. Ook zou ik een aantal keren per week wat core kracht oefeningen doen. Ook daar weer: langzaam opbouwen. Beginnen met 2-3x per week 10 min, en toewerken naar 3-4x per week 20-25 min ofzo. Een goede core-strength voorkomt ook een hoop blessures.quote:Op zondag 21 april 2024 20:49 schreef Fargo het volgende:
De 2 belangrijkste 'ingredienten' zijn consistentie, en blessure-vrij blijven. Die hangen dus ook samen, en de beste manier om dat te bereiken is niet te hard van stapel lopen, en langzaam opbouwen.
Een ander schema om kilometers op te bouwen heb ik al eerder eens beschreven, maar dan loop je juist heel frequent, 6x per week. 3-2-1, waarbij je 3x kort, 2x medium, en 1x lang loopt. Lang is 3x de lengte van kort, medium is 2x de lengte van kort. En je bouwt 10% per week op. Mijn vriendin gebruikte dat succesvol om van 10 naar 30km per week te gaan, en ikzelfs van 25 naar 70km (maar meeste jaren stop ik bij 50km). Met 10 km loop je 3x 1k, 2x 2km en 1x 3km, maar dus wel 6x per week, dat moet je ook aankunnen qua herstel, en moet maar in je schema passen met werk, gezin, sociaal leven en andere hobbies. Ook bij dit schema is het devies: rustig lopen, aangezien je meestal morgen weer moet lopen.![]()
Wil je per sé Rotterdam lopen? In Amsterdam bijvoorbeeld mag je er 6 uur over doen. Verder weg, in Parijs mag je er ook 6 uur over doen, maar door je startvak slim te kiezen kom je met 7 uur vaak nog wel weg.quote:Op zondag 21 april 2024 20:49 schreef Fargo het volgende:
Maar goed, we gaan het wel zien. Mocht er iemand een hardloopschema hebben liggen waarmee ik me in een jaar kan toewerken naar de marathon, dan hou ik me aanbevolen, want ik zie dat de 'maak je persoonlijke schema' links uit de OP niet meer werken.Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte![]()
Dat voelt wel als de handdoek in de ring gooien voordat het trainen begonnen is.quote:Op zondag 21 april 2024 22:05 schreef core2duo het volgende:
[..]
Wil je per sé Rotterdam lopen? In Amsterdam bijvoorbeeld mag je er 6 uur over doen. Verder weg, in Parijs mag je er ook 6 uur over doen, maar door je startvak slim te kiezen kom je met 7 uur vaak nog wel weg.
Denk dat sub 5 / 5.5 wel realistisch is binnen een jaar (garanties heb je nooit)
[ Bericht 2% gewijzigd door Evangelion op 21-04-2024 22:26:06 ]![]()
Gisteren een heerlijke 10K in Enschede gelopen, onder het uur, en ik had nog energie over. Prima loopje. Nu lekker doortrainen naar de halve in oktober!Alius aliud dicit![]()
Eindhoven?quote:Op maandag 22 april 2024 08:30 schreef Mrmime het volgende:
Gisteren een heerlijke 10K in Enschede gelopen, onder het uur, en ik had nog energie over. Prima loopje. Nu lekker doortrainen naar de halve in oktober!“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”![]()
Mijn 35km ging gisteren erg goed. Dit geeft vertrouwen. Nu kan alleen het weer me nog dwars zitten op 12 mei.Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Sites als runinfo of runnersworld hebben schema's online staan, ook veel atleten hebben diverse schema's op hun blog/site staan. Als je een Garmin hebt kan je ook een coach of een zelfgestuurd programma aanzetten. Die laatste zijn cyclussen van 16 weken, voor zowel de halve als de hele. Dus dan kan je er nog precies 3 doenquote:Op zondag 21 april 2024 20:49 schreef Fargo het volgende:
Maar goed, we gaan het wel zien. Mocht er iemand een hardloopschema hebben liggen waarmee ik me in een jaar kan toewerken naar de marathon, dan hou ik me aanbevolen, want ik zie dat de 'maak je persoonlijke schema' links uit de OP niet meer werken.![]()
Met een HM tijd van 2:15 zou ik me niet teveel zorgen maken om de cut-off, deze is officieel 5,5 uur na je startmoment. Als je zorgt dat je niet als laatste over de start gaat en consequent 3 (maar richting het einde 4) maal in de week gaat lopen zal je niet in de problemen komen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het hier ook begint te kriebelen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.![]()
Het kost al mijn wilskracht om me niet in te schrijven voor een afstand.quote:Op maandag 22 april 2024 09:28 schreef SEMTEX het volgende:
Mijn 35km ging gisteren erg goed. Dit geeft vertrouwen. Nu kan alleen het weer me nog dwars zitten op 12 mei.![]()
![]()
En vorige week liep je nog een halve...quote:Op maandag 22 april 2024 09:28 schreef SEMTEX het volgende:
Mijn 35km ging gisteren erg goed. Dit geeft vertrouwen. Nu kan alleen het weer me nog dwars zitten op 12 mei.
Heb je dan twee weken geleden of drie weken geleden de 30km gelopen voor Leiden?![]()
Als je je benen niet ver optilt en/of hele kleine passen maakt komt dat vaak doordat er niet genoeg kracht in je bilspieren en heupen zit. Vaak helpt het beter om die specifiek te gaan trainen dan om tijdens het lopen ergens op te letten, dat lukt je uiteindelijk toch niet heel lang achter elkaar.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:08 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Blijft een lastig onderwerp. Volgens sommigen is je vorm bewust gaan aanpassen ook een risico (op blessures). Maar wellicht dat iemand anders daar tips voor heeft.
grgr een sloffer/glider/zwever
Bijvoorbeeld door 1-benige lunges, step-ups, 1-benige romanian deadlifts en hiplifts te doen.
En als je bovenlichaam veel zwabbert helpt het om dynamische core-oefeningen te doen. Wij doen bijvoorbeeld bij de atletiek vaak oefeningen waarbij je een kogel boven je moet houden en dan versnellingsloopjes, of een stok zo recht mogelijk voor je houden en dan snel lopen.
Thuis kun je bijvoorbeeld op 1 been gaan staan en een kettlebell achter en voor jezelf langs doorgeven, of met een ball of gewicht in gestrekte armen opzij bewegen terwijl je je buik naar voren gericht probeert te houden. En uiteraard de good-old plank, al is die niet echt dynamisch, en dan is het altijd de vraag in hoeverre het lukt om dit ook tijdens de loopbeweging over te dragen.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Als je goed consistent gaat trainen, veel hele rustige lange duurlopen, hoef je met een basis van 2-2.15u op de halve marathon echt niet bang te zijn voor die 5,5 uur. Waarschijnlijk word je alleen maar sneller door die trainingen. Volgens mij verwees de link uit de OP naar Runinfo, waar verschillende schema's staan en je er ook 1 zelf kunt samenstellen: https://www.runinfo.nl/hardloopschema.htmquote:Op zondag 21 april 2024 20:49 schreef Fargo het volgende:
Maar goed, we gaan het wel zien. Mocht er iemand een hardloopschema hebben liggen waarmee ik me in een jaar kan toewerken naar de marathon, dan hou ik me aanbevolen, want ik zie dat de 'maak je persoonlijke schema' links uit de OP niet meer werken.Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!![]()
Leuk al die doelen voor de marathons hier te zien!
Ik heb voor mezelf als doel ver weg gezet nog eens 15 km soepel te kunnen lopen (of 10 Miles is dan misschien gangbaarder). Maar nog geen tijd er op gezet. Wellicht dat vanuit daar de stap naar de halve marathon dan ook niet zo groot meer is.
Voor vandaag een beetje de twijfel om (rustig) te gaan hardlopen aangezien ik nog spierpijn heb van de Viking run zaterdag. Aangezien ik morgen waarschijnlijk geen tijd ga hebben. En woensdag- of donderdagavond ergens een 5 km loopje is waar ik (afhankelijk van de vakantieplanning) misschien aan mee wil doen.![]()
Op zich als je in wave2 Rotterdam zit is het 10:10. Dan heb je een goeie 6uur.quote:Op zondag 21 april 2024 22:05 schreef core2duo het volgende:
[..]
Wil je per sé Rotterdam lopen? In Amsterdam bijvoorbeeld mag je er 6 uur over doen. Verder weg, in Parijs mag je er ook 6 uur over doen, maar door je startvak slim te kiezen kom je met 7 uur vaak nog wel weg.Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen![]()
Ik liep vorige week 33km, want ik liep na de halve nog 12km naar huis. Juist de wedstrijdsnelheid + afstand van vorige week zorgden voor een fijne 35km. Ik heb meerdere 30+ trainingen gedaan de laatste tijd, tussen alle buien en overstroomde fietspaden door.quote:Op maandag 22 april 2024 10:16 schreef Nober het volgende:
[..]
En vorige week liep je nog een halve...
Heb je dan twee weken geleden of drie weken geleden de 30km gelopen voor Leiden?Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Persoonlijk vind ik de stap van 10 > 15km inderdaad groter dan 15km > 21,1 km, maar goed dat is wellicht voor iedereen anders.quote:Op maandag 22 april 2024 11:13 schreef hilliebillie het volgende:
Wellicht dat vanuit daar de stap naar de halve marathon dan ook niet zo groot meer is.“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
Forum Opties Forumhop: Hop naar: