abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213374853
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:58 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]
Onderhoud is wat anders dan moderniseren/isoleren... snap je dat?
Enkel glas is achterstallig onderhoud. Daar refereerde ik posts geleden al aan, dat ik topics gelezen dit standpunt ook al had. Een gashaard is immers ook gewoon achterstallig onderhoud.

Snap je dat?

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:11 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]
Dan zijn er volgens jou veel woningen aan het lot overlaten, zie regelmatig woningen op funda waar lange na niet overal hr++ glas in zit.
Maar gewoon prima in de lak zit.
Ja. Dat klopt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:31 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]
En asbest !
Als je er van weet, en het zit er nu nog? Ja Nee sorry. Dat is achterstallig onderhoud. Ik weet het, dat ben je niet met mij eens.
pi_213374858
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het mag ook gewoon jaren 80/90 dubbel glas zijn wat mij betreft.
Maar ja, ik vind het wel achterstallig onderhoud als je daar al die jaren niets aan gedaan hebt
Dat vind de Huurcommissie ook
pi_213374902
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:28 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]
VVE zit groot onderhoud in... label G onzin maar C , 275k in Twente een prima flat met lift 2 slaapkamers, groot balkon. Perfect voor de oudjes, na een jaar of 10 de 6 plankjes...
Oma laat een 70s enkelglas achter wat 10x zoveel energie slurpt. Je moet niet alleen naar je centen kijken maar ook comfort, een hotel is duurder dan een camping maar dat zie je terug in comfort.
Ik zit hier mee te lezen en erger me steeds meer aan jouw opmerkingen en je "oplossing". Wil je echt serieus dat ouderen massaal vanuit de dure Randstad naar het goedkope Twente verhuizen? Ver weg van hun kinderen, kleinkinderen, andere familieleden, vrienden, misschien ook mantelzorgers? Je wilt die mensen op hun leeftijd toch niet wegtrekken uit hun vertrouwde omgeving en sociale netwerk en in hun uppie ergens neerkwakken waar ze niemand kennen? Zorg gewoon dat er overal genoeg aantrekkelijke en betaalbare seniorenwoningen zijn. Het aantal ouderen wordt de komende jaren alleen maar meer.

Zelf heb ik een moeder die 85 jaar is en hier ( dat is regio Leiden) in een seniorenwoning (sociale huur) woont. Als ik op de fiets stap ben ik binnen een minuutje of 20 bij haar en zelf komt zij met haar scootmobiel ook naar mij. Mijn broer woont nog dichter bij, die kan het lopen.

Bedenk ook even dat wanneer ouderen dit echt massaal doen, dat er straks voor de lokale bewoners geen betaalbaar appartement meer te koop is, want die oudjes kopen dat dan allemaal op en kunnen meer (over)bieden vanwege de overwaarde van hun dure huis.
pi_213375008
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:44 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik zit hier mee te lezen en erger me steeds meer aan jouw opmerkingen en je "oplossing". Wil je echt serieus dat ouderen massaal vanuit de dure Randstad naar het goedkope Twente verhuizen? Ver weg van hun kinderen, kleinkinderen, andere familieleden, vrienden, misschien ook mantelzorgers? Je wilt die mensen op hun leeftijd toch niet wegtrekken uit hun vertrouwde omgeving en sociale netwerk en in hun uppie ergens neerkwakken waar ze niemand kennen? Zorg gewoon dat er overal genoeg aantrekkelijke en betaalbare seniorenwoningen zijn. Het aantal ouderen wordt de komende jaren alleen maar meer.

Zelf heb ik een moeder die 85 jaar is en hier ( dat is regio Leiden) in een seniorenwoning (sociale huur) woont. Als ik op de fiets stap ben ik binnen een minuutje of 20 bij haar en zelf komt zij met haar scootmobiel ook naar mij. Mijn broer woont nog dichter bij, die kan het lopen.

Bedenk ook even dat wanneer ouderen dit echt massaal doen, dat er straks voor de lokale bewoners geen betaalbaar appartement meer te koop is, want die oudjes kopen dat dan allemaal op en kunnen meer (over)bieden vanwege de overwaarde van hun dure huis.
Waar zeg ik van randstad naar twente?

Hier in Twente hebben we ook een woonprobleem en hier zit het vooral in de ouderen die maar niet naar een flat gaan in dezelfde regio.

En ben het met je eens bouw senjoren woningen, maar dat wil de overheid met name de vvd beslist niet... anders had kabinet Rutte 1 in de goedkope tijd massaal bij laten bouwen.
Interessant he ?
pi_213375065
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:51 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Hier in Twente hebben we ook een woonprobleem en hier zit het vooral in de ouderen die maar niet naar een flat gaan in dezelfde regio.
omdat er geen fatsoenlijke flats zijn in zo een mate.
quote:
En ben het met je eens bouw senjoren woningen, maar dat wil de overheid met name de vvd beslist niet... anders had kabinet Rutte 1 in de goedkope tijd massaal bij laten bouwen.
Van welk geld.
  dinsdag 30 april 2024 @ 19:55:32 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213375086
Dat mijn ouders in 2021 zo dichtbij ons (400 meter) gingen wonen was ook gewoon handig, nou overleed mijn moeder (80) 4 maanden later al, maar toen was het eigenlijk alleen maar nog handiger dat mijn vader zo dichtbij woonde.
Hij bracht dagelijks de ochtendkrant bij mij als hij hem uit had, ik bracht dagelijks de avondkrant bij hem als ik hem uit had, hij at iedere vrijdag bij ons en als hij tussendoor vragen had wandelde hij even binnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213375385
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:51 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]
Je had het over een andere regio. Vervang Randstad dan door welke andere regio dan ook waar de huizen een stuk duurder dan in Twente en wat 100 km of meer verder weg is. De oplossing is niet ouderen laten verhuizen naar een regio waar het goedkoper is, of dat nu 50 km, 100 km of meer is.

quote:
En dat woonprobleem wordt alleen maar groter wanneer je ouderen uit andere regio's laat verhuizen naar Twente. Dan is het niet meer alleen een kwestie van dat de ouderen niet willen verhuizen, maar dan kunnen ze dat niet eens meer.

En er zijn op zich best aardig wat ouderen die wel willen verhuizen, maar gewoon niets kunnen vinden wat geschikt is.
pi_213375466
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:55 schreef Leandra het volgende:
Dat mijn ouders in 2021 zo dichtbij ons (400 meter) gingen wonen was ook gewoon handig, nou overleed mijn moeder (80) 4 maanden later al, maar toen was het eigenlijk alleen maar nog handiger dat mijn vader zo dichtbij woonde.
Hij bracht dagelijks de ochtendkrant bij mij als hij hem uit had, ik bracht dagelijks de avondkrant bij hem als ik hem uit had, hij at iedere vrijdag bij ons en als hij tussendoor vragen had wandelde hij even binnen.
Heerlijk toch. Je moet er toch niet aan denken dat je vader op zijn leeftijd dan in zijn eentje op 1 of 2 uur reisafstand zou wonen.

Mijn moeder schoot al wat in de stress toen mijn broer op zoek ging naar een huis en plaatsnamen als Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude Rijndijk liet vallen. Ze zou zelfs willen dat ik wat dichterbij woonde, zij woont in Leiderdorp en ik helemaal aan de andere kant van Leiden tegen Voorschoten aan.
  dinsdag 30 april 2024 @ 20:39:45 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213375740
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 20:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Heerlijk toch. Je moet er toch niet aan denken dat je vader op zijn leeftijd dan in zijn eentje op 1 of 2 uur reisafstand zou wonen.

Mijn moeder schoot al wat in de stress toen mijn broer op zoek ging naar een huis en plaatsnamen als Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude Rijndijk liet vallen. Ze zou zelfs willen dat ik wat dichterbij woonde, zij woont in Leiderdorp en ik helemaal aan de andere kant van Leiden tegen Voorschoten aan.
Het was echt prettig, zeker gezien mijn zusje idd 100 km verderop woont.
Het is alleen nu hij er niet meer is wel raar dat er nu iemand anders in zijn appartement woont, en ik kan vrijwel de wijk niet uit zonder er langs te komen, dat is echt wel even wennen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213535407
Is het toegestaan om als kopende/verkopende partij direct contact op te nemen met de andere partij? In de lijst van zaken staat niet alles wat ik achter wil laten. Gaat dan bijv om wat extra armaturen waarvan een deels kapot (werkt nog steeds, maar ik ga het niet meenemen). Scheelt mij weer eraf slopen en voor een korte periode prima voor de kopende partij.

Maar ik wil er achteraf geen gezeik om hebben. Zelfde met een kraan die een beetje lekt als die dichtstaat (uiteraard net na de 5 jaar garantie :') ) Kan wel dezelfde nieuw kopen, maar misschien heeft ze bij wijze van liever een tegoedbon voor diezelfde prijs omdat ze het badkamer meubel wil vervangen.
pi_213535426
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 12:15 schreef Anton91 het volgende:
Is het toegestaan om als kopende/verkopende partij direct contact op te nemen met de andere partij? In de lijst van zaken staat niet alles wat ik achter wil laten. Gaat dan bijv om wat extra armaturen waarvan een deels kapot (werkt nog steeds, maar ik ga het niet meenemen). Scheelt mij weer eraf slopen en voor een korte periode prima voor de kopende partij.
ja dat kan.
quote:
Maar ik wil er achteraf geen gezeik om hebben. Zelfde met een kraan die een beetje lekt als die dichtstaat (uiteraard net na de 5 jaar garantie :') ) Kan wel dezelfde nieuw kopen, maar misschien heeft ze bij wijze van liever een tegoedbon voor diezelfde prijs omdat ze het badkamer meubel wil vervangen.
Die kraan, tja. Zou ik mij niet heel druk om maken. Dan eerder een lee je je Vervangen als je er iets mee wil.
pi_213535949
quote:

Mijn ouders hebben bij de verkoop de makelaar benaderd en hem de aanvullingen per e-mail doorgegeven. Deze heeft het doorgezet naar de kopende partij.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_213540735
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 13:00 schreef Essebes het volgende:

[..]
Mijn ouders hebben bij de verkoop de makelaar benaderd en hem de aanvullingen per e-mail doorgegeven. Deze heeft het doorgezet naar de kopende partij.
Dat wil ik eigenlijk voorkomen, dan zitten er twee makelaar partijen tussen en rechtstreeks contact lijkt mij wat handiger. Toch bedankt, ik ga het wel een keer proberen zodra de kopende partij de financiering rond heeft.
  zondag 12 mei 2024 @ 20:35:40 #239
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_213540863
quote:

Als dit het is, zou het mij als koper echt aan mn reet roesten.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_213541883
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:55 schreef Leandra het volgende:
Hier is het andersom gegaan. Ik woon sowieso in het buitenland, maar we hadden het er een jaar of 5 geleden over of mijn ouders niet beter dichter bij mijn zus konden gaan wonen, aangezien de afstand ruim 200km was. M'n moeder was voor, m'n vader niet. Die zei: "Dat zien we dan wel". En toen brak hij 2 jaar geleden zijn heup, en 3 weken nadat hij weer thuis was uit het revalidatiecentrum overleed hij onverwachts. Hij had eigenlijk naar een instelling gemoeten voor dementerende ouderen, maar dat kon mijn moeder niet over haar hart verkrijgen, die wilde nog wel proberen voor hem te zorgen. Mijn moeder is vorig jaar naar het dorp van mijn zus verhuisd en er hardstikke blij mee. Wel klassiek verhaal wat betreft woning. Ze wilde eigenlijk een kleinere gelijksvloerse woning of apartement, maar die waren er niet, dus nu zit ze in een grote eensgezinswoning met ook een slaapkamer op begane grond.
pi_213555078
Financiële kopzorgen bij huiseigenaren door hoge hypotheek
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-door-hoge-hypotheek

quote:
Zij wijst er daarom ook op dat men te kleine buffers heeft om tegenvallers te kunnen opvangen. '18 procent van de woningeigenaren blijkt geen buffer te hebben om een maandinkomen op te kunnen vangen. Dat is heel veel.' De zorgen leiden er wel toe dat mensen gezondheidsklachten krijgen. 'Bijna een kwart van de mensen slaapt slecht, heeft stress of voelt zich moedeloos. Dat is zorgelijk.'
Vond dit wel een opmerkelijk cijfer, dat bijna 1/5 van de woningeigenaren nieteens één maandsalaris aan spaargeld heeft is wel erg veel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2024 06:28:44 ]
pi_213555140
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 06:28 schreef J.B. het volgende:
[..]
Vond dit wel een opmerkelijk cijfer, dat bijna 1/5 van de woningeigenaren nieteens één maandsalaris aan spaargeld heeft is wel erg veel.
Daar hebben die mensen niet over na kunnen denken toen ze klakkeloos het aanbod van de bank accepteerden?
  Moderator dinsdag 14 mei 2024 @ 07:25:07 #243
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213555225
quote:
[..]
Opzich wel vreemd, kan het me voorstellen bij nieuwe huiseigenaren die mee zijn gegaan met de alles kan en een huis is alleen maar winst denken van de laatste tijd, maar we komen uit een hele andere periode, raar dat het zo wijdverspreid is. Blijkbaar kopen we in Nederland toch boven ons kunnen.

Onze hypotheek is inmiddels net onder 1/5de van ons netto inkomen dat vind ik wel een fijn ratio.

We hebben wel net een auto gekocht maar een paar maandsalarissen hebben wel altijd wel over. We mikken op een bruto jaarsalaris als buffer.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_213555401
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 06:59 schreef Wereldgozer het volgende:
Daar hebben die mensen niet over na kunnen denken toen ze klakkeloos het aanbod van de bank accepteerden?
Een hypotheek is wat anders dan een spaarrekening. En inderdaad: bij een hypotheek wordt niet gekeken naar je spaartegoed, alleen naar je schulden, inkomen en onderpand.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 14-05-2024 08:57:05 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213557939
quote:
[..]
Zal er ook wel heel erg mee te maken hebben dat "the cost of living" enorm is gestegen de afgelopen jaren. Dan kan je al relatief snel in de knoei komen met een hypotheek.

Zeker wanneer het destijds is berekend op twee inkomens, kinderen komen en vervolgens daarboven KO moet betalen en/of minder uren werken.

Overigens heb ik ook ongeveer een maandsalaris aan spaargeld op de rekening staan. Vooral omdat ik sparen zonde vind tegen 2/3% en ik het liever investeer.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_213558328
quote:
[..]
Zou het bij huurders heel anders en beter zijn? M.a.w. wat heeft huiseigenaarschap ermee te maken?

En dit dus:

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 13:42 schreef Kiid het volgende:

Zal er ook wel heel erg mee te maken hebben dat "the cost of living" enorm is gestegen de afgelopen jaren. Dan kan je al relatief snel in de knoei komen met een hypotheek.

Denk dat veel mensen vooral door de absurd gestegen energiekosten, zorglasten en gemeentelijke belastingen in die situatie komen. Hypotheken van 10 - 15 jaar geleden, zijn nu een lachertje qua maandlasten. HEt artikel rept ook over een zeer laag aantal "Wanbetalers" als het gaat om wonen en hypotheeklasten.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 14-05-2024 14:39:49 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213708611
quote:
Relatieve woonlasten in Nederland hoger dan in meeste EU-landen

Nederlanders geven gemiddeld 23 procent van hun besteedbaar inkomen uit aan wonen Daarmee staat Nederland op de zesde plek van de Europese Unie. De huren waren in Nederland 2023 18,5 procent hoger dan in 2015. Met deze huurstijging staat Nederland in de Europese middenmoot. Dat meldt het CBS op basis van een vergelijking van woonlasten in de Europese Unie.

Om een beeld te krijgen van de betaalbaarheid van wonen in een land, kan gekeken worden naar het deel van het besteedbaar inkomen dat uitgegeven wordt aan huisvesting (huur of hypotheek). In Griekenland waren deze relatieve woonlasten het hoogst, in 2022 besteedde men daar gemiddeld 34 procent van het besteedbaar inkomen aan huisvesting. Van alle EU-lidstaten geven de Maltezen het kleinste deel van hun inkomen aan uit aan huisvesting, namelijk 9 procent in 2022. Nederlanders besteedden in 2022 gemiddeld 23 procent van het besteedbaar inkomen aan huisvesting, wat hoger is dan het Europees gemiddelde van 20 procent. Uit de jaarlijkse Monitor Brede Welvaart van het CBS blijkt dat deze relatieve woonlasten in Nederland een dalende trend volgen. Voor de meeste landen geldt dat de woonquote in 2022 iets lager was dan in 2015.

Woninghuren bijna overal in de EU hoger dan in 2015

In 2023 waren de huurprijzen in de Europese Unie gemiddeld 13,3 procent hoger dan in 2015. In elke lidstaat waren de huren hoger dan in 2015, behalve in Griekenland. Daar waren de huren in 2023 2,1 procent lager dan in 2015. In Nederland waren de huren 18,5 procent hoger.

De huurstijging ten opzichte van 2015 was het hoogst in een aantal Midden- en Oost-Europese landen. In Litouwen waren de huren 68,2 procent hoger dan in 2015.

Nederlandse jongeren wonen relatief vaak op zichzelf

Uit de jaarlijkse Monitor Brede Welvaart van het CBS blijkt dat de verschillende Europese lidstaten andere patronen laten zien voor wanneer het ‘gebruikelijk’ is voor jongeren om het ouderlijk nest te verlaten. Dit is goed terug te zien in het aandeel jongeren van 25 tot 30 jaar dat nog bij de ouder(s) woont. Dit aandeel is, met 80,7 procent, het hoogst onder inwoners van Kroatië. Ook in Slowakije en de zuidelijke lidstaten als Italië, Portugal en Spanje zijn er relatief veel jongeren die bij hun ouder(s) wonen.

Nederland laat een ander beeld zien. In ons land woonde 17,3 procent van de jongeren thuis bij de ouder(s) op 1 januari 2023. Alleen in de noordelijke lidstaten; Zweden, Finland en Denemarken is dit aandeel lager. Opvallend is het relatief grote verschil tussen deze laagste drie landen en Nederland. In Denemarken woonde nog geen 5 procent van de jongeren tussen de 25 en 30 jaar bij de ouder(s) in huis.
bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)-in-meeste-eu-landen

Toch wel interessante conclusies: De relatieve woonlasten dalen (zou dat door steeds minder 'oude' hypotheken met een rente van 4 à 5 % komen?) en ondanks alle negatieve berichten wonen bovengemiddeld veel jongeren op zichzelf.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213710712
Ik vind het nogal kort door de bocht. Het scheelt nogal of je 10% van 1500 euro of 20% van 4000 euro aan woonlasten kwijt bent, met 20% van 4000 hou je nog steeds veel meer over. Het mediane inkomen in Malta lijkt ongeveer 24.000 te zijn. Ik weet niet hoeveel daarvan over blijft na belasting, maar hoeveel blijft er dan nog over na woonlasten? En hoeveel kost een brood en een biertje daar?
Het maakt het makkelijker om te vergelijken door naar percentages te kijken, maar men zou ook moeten kijken naar hoeveel er overblijft na woonlasten, en hoeveel dat waard is voor een redelijk normaal patroon van uitgaven aan voedsel en recreatie.
pi_213711122
Dat zie ik vooral bij jongeren die de afgelopen twee jaar een huis hebben gekocht. Vond het al raar, wat ga je doen een huis kopen voor ¤ 500.000 (dat verder niets bijzonders is) met een rente van 4,5 %.

Degenen die jaren eerder waren met 1-2 % zullen het denk ik niet zo zwaar hebben.
pi_213906669
Niet verwacht, maar Hugo komt een keer met een oplossing waar ik het mee eens ben.

quote:
Hospitaverhuur uit mottenballen: wet om bestaande obstakels weg te nemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://nos.nl/artikel/25(...)stakels-weg-te-nemen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')