abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213255820
Hoi allen,

Gisteren een hersenscheet gehad, ik ben op zoek naar een ruimte om te huren waar ik hobbymatig kan klussen. Nu is er een nieuwbouwproject van garageboxen hier in het dorp maar dat is voor nu alleen nog maar koop. Prijzen van 30k naar 50k

Huur zou mogelijk vanaf q1 in 2025 mogelijk zijn, als er wat overblijft.

Aangezien ik verwacht hier te blijven wonen en ik wat geld over heb zit ik er over na te denken om gewoon te kopen. Heb er alleen geen verstand van :')

Situatie; nieuwbouwcomplex met liften
Een vve
Zo'n 1500/2000 euro per m2
Goede locatie aan de a4
Goed beveiligd en 24/7 bereikbaar

Iemand enige ervaring hiermee? Tis vrij veel geld om aan een hobby uit te geven zomaar :') maar als het waardevast is boeit dat niet.

Oja, ik ben ZZP maar denk niet dat dit zakelijk kan? Ga het niet zakelijk gebruiken in ieder geval en hou niet van sjoemelen.
  vrijdag 19 april 2024 @ 08:43:00 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213255836
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 08:40 schreef BEFEM het volgende:
Hoi allen,

Gisteren een hersenscheet gehad, ik ben op zoek naar een ruimte om te huren waar ik hobbymatig kan klussen. Nu is er een nieuwbouwproject van garageboxen hier in het dorp maar dat is voor nu alleen nog maar koop. Prijzen van 30k naar 50k

Huur zou mogelijk vanaf q1 in 2025 mogelijk zijn, als er wat overblijft.

Aangezien ik verwacht hier te blijven wonen en ik wat geld over heb zit ik er over na te denken om gewoon te kopen. Heb er alleen geen verstand van :')

Situatie; nieuwbouwcomplex met liften
Een vve
Zo'n 1500/2000 euro per m2
Goede locatie aan de a4
Goed beveiligd en 24/7 bereikbaar

Iemand enige ervaring hiermee? Tis vrij veel geld om aan een hobby uit te geven zomaar :') maar als het waardevast is boeit dat niet.
Wat kost het je per maand om dit te financieren? En heb je dat er voor over? Heb je al een koophuis en kun je die garage met dat huis in box 1 stoppen?
The End Times are wild
pi_213256024
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 08:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wat kost het je per maand om dit te financieren? En heb je dat er voor over? Heb je al een koophuis en kun je die garage met dat huis in box 1 stoppen?
Ik zou het cash betalen dus dan kost het mij 2.2% aan spaarrente. Heb een koophuis maar denk nier dat ik daar iets fiscaals mee kan doen maar ben geen expert en heb geen boekhouder :+
  vrijdag 19 april 2024 @ 09:15:50 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213256150
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:02 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ik zou het cash betalen dus dan kost het mij 2.2% aan spaarrente. Heb een koophuis maar denk nier dat ik daar iets fiscaals mee kan doen maar ben geen expert en heb geen boekhouder :+
Ik denk dat als je het koopt, het in box 3 komt. Dan betaal je er belasting over. Behalve als je het bij je eigen woning trekt
The End Times are wild
pi_213256211
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik denk dat als je het koopt, het in box 3 komt. Dan betaal je er belasting over. Behalve als je het bij je eigen woning trekt
Bij de eigen woning trekken kan alleen wanneer de garagebox er echt naast staat.

Hou ook rekening met hoge overdrachtsbelasting (10,4%).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_213256296
In garageboxen mag je niet klussen. Ook niet 'hobbymatig". Dat wordt op allerlei manieren dichtgetimmerd (pun intended) bij de verkoop/verhuur
pi_213256358
Als ik lees 'VvE' en er hobbyruimte van maken, zou ik er al niet aan beginnen. Dat wordt gezeur :P
pi_213256518
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:27 schreef paardendokter het volgende:
In garageboxen mag je niet klussen. Ook niet 'hobbymatig". Dat wordt op allerlei manieren dichtgetimmerd (pun intended) bij de verkoop/verhuur
Dit heb ik gevraagd en mag wel. Verbaasde me in eerste instantie ook. Echter adverteren ze mee dat je er een auto kan parkeren en er aan kan klussen, dus eigenlijk is het ook weer niet gek :+
pi_213256659
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:21 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Bij de eigen woning trekken kan alleen wanneer de garagebox er echt naast staat.

en de stroomaansluiting van 1500 aansluitkosten (ongeveer)
pi_213256674
In principe is een garagebox alleen voor opslag. Als je erin gaat klussen dan kan het een risico voor de verhuurder zijn, evenals het stallen van een auto. De verzekering wordt dan een stuk hoger wat natuurlijk ook iets doet met de huurprijs.

Heb je stroom in de box?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_213256721
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:27 schreef paardendokter het volgende:
Dat ligt aan de statuten. Als ik het zo lees wordt het een park met garageboxen vermoedelijk op een industrieterrein. Mijn man heeft ook een box op een dergelijk terrein en daar staat in de statuten ook dat het verblijfsruimten zijn. Dus klussen of werken is geen probleem (er zijn er die daar echt een werkplaats hebben).
Op dat terrein is ook een gezamenlijk toilet en kantoor/vergaderruimte.

(Wonen/overnachten mag natuurlijk niet. Dan zou het weer anders geregistreerd moeten staan).

Maar als in de statuten van de vve staat dat het mag, dan is het natuurlijk geen probleem. Dus het is echt niet zo dat dit standaard niet mag.
pi_213256730
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:57 schreef Ridocar het volgende:
In principe is een garagebox alleen voor opslag. Als je erin gaat klussen dan kan het een risico voor de verhuurder zijn, evenals het stallen van een auto. De verzekering wordt dan een stuk hoger wat natuurlijk ook iets doet met de huurprijs.

Heb je stroom in de box?
Er is stroom. En in het verkoopdocument staat dat het bestemmingsplan lichte industriële activiteiten toe laat. Daarom dat aan de telefoon gezegd werd dat klussen mag.

Er wordt ook letterlijk werkplaats genoemd.
pi_213256752
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 10:02 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Dat ligt aan de statuten. Als ik het zo lees wordt het een park met garageboxen vermoedelijk op een industrieterrein. Mijn man heeft ook een box op een dergelijk terrein en daar staat in de statuten ook dat het verblijfsruimten zijn. Dus klussen of werken is geen probleem (er zijn er die daar echt een werkplaats hebben).
Op dat terrein is ook een gezamenlijk toilet en kantoor/vergaderruimte.

(Wonen/overnachten mag natuurlijk niet. Dan zou het weer anders geregistreerd moeten staan).

Maar als in de statuten van de vve staat dat het mag, dan is het natuurlijk geen probleem. Dus het is echt niet zo dat dit standaard niet mag.
Dit verhaal zou bij dit project ook gelden ja.
pi_213257367
Ik denk dat het een goede investering kan zijn. Dat zijn dingen die over het algemeen z’n geld weer opbrengen bij verkoop. Maar ook goed verhuurbaar zijn wanneer je de ruimte zelf niet meer zou gebruiken.

Bij nieuw te bouwen is het lastig te letten op kwaliteit. Bij de box die man heeft (niet als nieuwbouw gekocht maar toen ze twee jaar oud waren ongeveer) daar blijkt dat er toch wat dingen te goedkoop gemaakt zijn waardoor bijvoorbeeld lekkages aan het dak zijn in meerdere boxen.

Als je nu koopt heb je ook invloed op welke box je hebt, als je wil huren ben je afhankelijk van hetgeen er overblijft en dat is vaak niet de beste keuze. Ook ben je dan maandelijks geld kwijt terwijl je aangeeft het geld beschikbaar te hebben.

Maar dat laatste is meer een gevoelsding, niet onderbouwd
pi_213257436
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:57 schreef Ridocar het volgende:
In principe is een garagebox alleen voor opslag.
In mijn eigen zoektocht naar een garagebox kwam ik dit ook steeds tegen. Blijft toch ook raar, een garagebox waar je geen auto in mag zetten. De term staat letterlijk voor "overdekte autostalling".
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_213257459
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 08:40 schreef BEFEM het volgende:

Die VvE, wat kost je die en kunnen die het jou moeilijk maken bij het werk in die garage? Overigens, lijkt me dat je zeker je auto er mag zetten. Garagedeur dicht en sleutelen maar (wat er nog te sleutelen valt aan moderne auto's)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213257826
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 09:21 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Bij nieuwbouw heb je toch geen overdrachtsbelasting? V.O.N. toch?
pi_213257860
Zijn het boxen die onder of vlak bij een woonflat zitten? Dat zou ik wel een minpuntje vinden. Voor de rest alleen maar positief.
pi_213257978
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 10:45 schreef blomke het volgende:

[..]
Die VvE, wat kost je die en kunnen die het jou moeilijk maken bij het werk in die garage? Overigens, lijkt me dat je zeker je auto er mag zetten. Garagedeur dicht en sleutelen maar (wat er nog te sleutelen valt aan moderne auto's)
Vve is tussen 30 en 45 euro per maand. Het is overigens om in te zagen en niet sleutelen :P Maar dat is ook gewoon mogelijk volgens de brochure.
pi_213257988
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:22 schreef qajariaq het volgende:
Zijn het boxen die onder of vlak bij een woonflat zitten? Dat zou ik wel een minpuntje vinden. Voor de rest alleen maar positief.
Nee, op een bedrijventerrein naast de A4. Er worden ook ruimtes voor bedrijven verkocht.
pi_213257991
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:19 schreef TearsoftheKingdom het volgende:

[..]
Het is een von ja.
pi_213258026
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:29 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Nee, op een bedrijventerrein naast de A4. Er worden ook ruimtes voor bedrijven verkocht.
Dan lijkt het mij dat je geheel in de doelgroep zit voor eigenaren. Die VvE is neem ik aan voor het dak en de toegangspoort plus terreininrichting. Zelfs een vorm van kantine lees ik. Lijkt mij helemaal goed dan toch.
pi_213258732
quote:

[..]
O, dan zeg ik: doen! Grond en O.G. worden steeds schaarser en duurder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213258846
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:28 schreef blomke het volgende:

[..]
O, dan zeg ik: doen! Grond en O.G. worden steeds schaarser en duurder.
Same. Wij hebben het ook gedaan afgelopen jaar (via via moest iemand van zijn box af en wij hadden wat ruimte nodig, dus overgekocht). Inmiddels een aanbod gehad voor 200% van de aankoopwaarde van iemand anders die hem weer wilde kopen.

Niet op ingegaan en de soep zal vast wel weer wat minder heet gegeten worden uiteindelijk, maar die zaken stijgen toch behoorlijk snel in waarde.

Wij hebben overigens ook voor een paar honderd euro een grijs gietvloertje erin laten leggen. Stuk makkelijker te onderhouden dan zo'n betonvloer waar alle olie/vlekzooi in trekt.
pi_213258914
quote:

[..]
Oh dat is wel anders dan onder woningen idd. Als het in de overeenkomst staat dat het mag, zie ik geen bezwaar.

Behalve dat een VvE altijd gezeik is m.i., maar dat is vast mijn beeld en niet altijd zo :+
pi_213259030
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:46 schreef Piles het volgende:
Behalve dat een VvE altijd gezeik is m.i., maar dat is vast mijn beeld en niet altijd zo :+
Mijn idee ook. Met andere mensen iets overleggen... :r
pi_213259151
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 12:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Mijn idee ook. Met andere mensen iets overleggen... :r
Er staat dat er een professionele vve is, wat dat ook mag inhouden :+
pi_213260334
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 13:06 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Er staat dat er een professionele vve is, wat dat ook mag inhouden :+
Dat is waarschijnlijk gewoon een bedrijf dat ingehuurd wordt wat meerdere vve’s beheert en totaal geen affiniteit heeft met de boxen en de eigenaren :{ (tenminste zo is dat hier.. beetje jammer is dat wel)
pi_213260692
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 15:40 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Dat is waarschijnlijk gewoon een bedrijf dat ingehuurd wordt wat meerdere vve’s beheert en totaal geen affiniteit heeft met de boxen en de eigenaren :{ (tenminste zo is dat hier.. beetje jammer is dat wel)
Tja, das de beheerder. De VvE ben je natuurlijk zelf. Dus het is aan de eigenaren zelf om goed beleid te voeren. De beheerder begeleidt, administreert en voert uit wat de eigenaren willen.
pi_213262022
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 16:29 schreef Piles het volgende:

[..]
Tja, das de beheerder. De VvE ben je natuurlijk zelf. Dus het is aan de eigenaren zelf om goed beleid te voeren. De beheerder begeleidt, administreert en voert uit wat de eigenaren willen.
Nee hoor. Echt een bedrijfje wat wordt ingehuurd alszijnde vve.

Er is wel een bestuur van dat park en daar zitten wel eigenaren in van de boxen. Maar de vve wil een jaarvergadering plannen, nee dat kan alleen overdag, dat doen wij niet in de avond (je raad het al, alle boxeigenaren hebben gewoon een baan en gaan daar echt geen vrij voor nemen).
Iemand die z’n energierekeningen en vve bijdragen al een tijd niet betaald, ja we hebben een aanmaning verstuurd meer kunnen we niet doen..

Hoe dit zo tot stand gekomen is geen idee, was al toen man zijn boxen kocht. Maar is geloof ik al vanaf het begin. Ze zijn nu met het bestuur wel aan het kijken om dit over te nemen want ze laten wel meer steken vallen (en de maandelijkse bijdrage is best fors). Zo mogen ze de algemene leden vergadering best zelf organiseren, maar het bedrag dat de vve daar voor krijgt blijft wel staan. Dat krijgen ze niet terug dan.

Als je googelt op professioneel vve kom je verschillende van dat soort bedrijven tegen. Dat is ook wat te bedoeld met dat er een professionele vve is.
Anders kunnen ze dat nu nog niet stellen, want heel het ‘boxen park’ staat er nog niet dus kan er geen vve zijn. (En kun je dus niet vooraf stellen dat het professioneel is)
pi_213262218
Bedankt voor alle praktische info hillbillie
pi_213262726
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 19:05 schreef BEFEM het volgende:
Bedankt voor alle praktische info hillbillie
Alleen klopt het niet helemaal.
Hillbillie beschrijft exact een VvE-beheerder. Het bestuur is altijd de eigenaren. Dat kán niet extern (het is nou eenmaal een Verenging van Eigenaren).
De VvE kiest zelf een beheerder, en kan dus ook een andere kiezen. Dat is echt aan het bestuur en de ALV. De schuld bjj de beheerder leggen is dan ook niet helemaal eerlijk: als je niet tevreden bent met je beheerder, huur dan een andere in...
pi_213262887
Tja, zo wordt het nu eenmaal wel genoemd. Bestuur staat geregistreerd als bestuur. Als ze de vve intern willen moet het ook anders geregistreerd worden. Daar zijn ze nu mee bezig om dat te onderzoeken.

Maar eerlijk, ik denk dat de meeste boxeigenaren weinig last hebben van wat de vve wel of niet doet. Dus denk niet dat je je daar door moet laten afschrikken of zo.
pi_213263753
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 19:54 schreef hilliebillie het volgende:
Tja, zo wordt het nu eenmaal wel genoemd. Bestuur staat geregistreerd als bestuur. Als ze de vve intern willen moet het ook anders geregistreerd worden. Daar zijn ze nu mee bezig om dat te onderzoeken.
Lolwuth …. wat lees ik? :')
pi_213263798
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 19:45 schreef Piles het volgende:

[..]
Alleen klopt het niet helemaal.
Hillbillie beschrijft exact een VvE-beheerder. Het bestuur is altijd de eigenaren. Dat kán niet extern (het is nou eenmaal een Verenging van Eigenaren).
De VvE kiest zelf een beheerder, en kan dus ook een andere kiezen. Dat is echt aan het bestuur en de ALV. De schuld bjj de beheerder leggen is dan ook niet helemaal eerlijk: als je niet tevreden bent met je beheerder, huur dan een andere in...
De vereniging.
pi_213268027
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2024 11:19 schreef TearsoftheKingdom het volgende:

[..]
Maar wel 21% BTW toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')