Wat kost het je per maand om dit te financieren? En heb je dat er voor over? Heb je al een koophuis en kun je die garage met dat huis in box 1 stoppen?quote:Op vrijdag 19 april 2024 08:40 schreef BEFEM het volgende:
Hoi allen,
Gisteren een hersenscheet gehad, ik ben op zoek naar een ruimte om te huren waar ik hobbymatig kan klussen. Nu is er een nieuwbouwproject van garageboxen hier in het dorp maar dat is voor nu alleen nog maar koop. Prijzen van 30k naar 50k
Huur zou mogelijk vanaf q1 in 2025 mogelijk zijn, als er wat overblijft.
Aangezien ik verwacht hier te blijven wonen en ik wat geld over heb zit ik er over na te denken om gewoon te kopen. Heb er alleen geen verstand van
Situatie; nieuwbouwcomplex met liften
Een vve
Zo'n 1500/2000 euro per m2
Goede locatie aan de a4
Goed beveiligd en 24/7 bereikbaar
Iemand enige ervaring hiermee? Tis vrij veel geld om aan een hobby uit te geven zomaarmaar als het waardevast is boeit dat niet.
Ik zou het cash betalen dus dan kost het mij 2.2% aan spaarrente. Heb een koophuis maar denk nier dat ik daar iets fiscaals mee kan doen maar ben geen expert en heb geen boekhouderquote:Op vrijdag 19 april 2024 08:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat kost het je per maand om dit te financieren? En heb je dat er voor over? Heb je al een koophuis en kun je die garage met dat huis in box 1 stoppen?
Ik denk dat als je het koopt, het in box 3 komt. Dan betaal je er belasting over. Behalve als je het bij je eigen woning trektquote:Op vrijdag 19 april 2024 09:02 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik zou het cash betalen dus dan kost het mij 2.2% aan spaarrente. Heb een koophuis maar denk nier dat ik daar iets fiscaals mee kan doen maar ben geen expert en heb geen boekhouder
Bij de eigen woning trekken kan alleen wanneer de garagebox er echt naast staat.quote:Op vrijdag 19 april 2024 09:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat als je het koopt, het in box 3 komt. Dan betaal je er belasting over. Behalve als je het bij je eigen woning trekt
Dit heb ik gevraagd en mag wel. Verbaasde me in eerste instantie ook. Echter adverteren ze mee dat je er een auto kan parkeren en er aan kan klussen, dus eigenlijk is het ook weer niet gekquote:Op vrijdag 19 april 2024 09:27 schreef paardendokter het volgende:
In garageboxen mag je niet klussen. Ook niet 'hobbymatig". Dat wordt op allerlei manieren dichtgetimmerd (pun intended) bij de verkoop/verhuur
en de stroomaansluiting van 1500 aansluitkosten (ongeveer)quote:Op vrijdag 19 april 2024 09:21 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Bij de eigen woning trekken kan alleen wanneer de garagebox er echt naast staat.
Hou ook rekening met hoge overdrachtsbelasting (10,4%).
Dat ligt aan de statuten. Als ik het zo lees wordt het een park met garageboxen vermoedelijk op een industrieterrein. Mijn man heeft ook een box op een dergelijk terrein en daar staat in de statuten ook dat het verblijfsruimten zijn. Dus klussen of werken is geen probleem (er zijn er die daar echt een werkplaats hebben).quote:Op vrijdag 19 april 2024 09:27 schreef paardendokter het volgende:
In garageboxen mag je niet klussen. Ook niet 'hobbymatig". Dat wordt op allerlei manieren dichtgetimmerd (pun intended) bij de verkoop/verhuur
Er is stroom. En in het verkoopdocument staat dat het bestemmingsplan lichte industriële activiteiten toe laat. Daarom dat aan de telefoon gezegd werd dat klussen mag.quote:Op vrijdag 19 april 2024 09:57 schreef Ridocar het volgende:
In principe is een garagebox alleen voor opslag. Als je erin gaat klussen dan kan het een risico voor de verhuurder zijn, evenals het stallen van een auto. De verzekering wordt dan een stuk hoger wat natuurlijk ook iets doet met de huurprijs.
Heb je stroom in de box?
Dit verhaal zou bij dit project ook gelden ja.quote:Op vrijdag 19 april 2024 10:02 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Dat ligt aan de statuten. Als ik het zo lees wordt het een park met garageboxen vermoedelijk op een industrieterrein. Mijn man heeft ook een box op een dergelijk terrein en daar staat in de statuten ook dat het verblijfsruimten zijn. Dus klussen of werken is geen probleem (er zijn er die daar echt een werkplaats hebben).
Op dat terrein is ook een gezamenlijk toilet en kantoor/vergaderruimte.
(Wonen/overnachten mag natuurlijk niet. Dan zou het weer anders geregistreerd moeten staan).
Maar als in de statuten van de vve staat dat het mag, dan is het natuurlijk geen probleem. Dus het is echt niet zo dat dit standaard niet mag.
In mijn eigen zoektocht naar een garagebox kwam ik dit ook steeds tegen. Blijft toch ook raar, een garagebox waar je geen auto in mag zetten. De term staat letterlijk voor "overdekte autostalling".quote:Op vrijdag 19 april 2024 09:57 schreef Ridocar het volgende:
In principe is een garagebox alleen voor opslag.
Die VvE, wat kost je die en kunnen die het jou moeilijk maken bij het werk in die garage? Overigens, lijkt me dat je zeker je auto er mag zetten. Garagedeur dicht en sleutelen maar (wat er nog te sleutelen valt aan moderne auto's)quote:Op vrijdag 19 april 2024 08:40 schreef BEFEM het volgende:
Gisteren een hersenscheet gehad, ik ben op zoek naar een ruimte om te huren waar ik hobbymatig kan klussen. Nu is er een nieuwbouwproject van garageboxen hier in het dorp maar dat is voor nu alleen nog maar koop. Prijzen van 30k naar 50k
Bij nieuwbouw heb je toch geen overdrachtsbelasting? V.O.N. toch?quote:Op vrijdag 19 april 2024 09:21 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Bij de eigen woning trekken kan alleen wanneer de garagebox er echt naast staat.
Hou ook rekening met hoge overdrachtsbelasting (10,4%).
Vve is tussen 30 en 45 euro per maand. Het is overigens om in te zagen en niet sleutelenquote:Op vrijdag 19 april 2024 10:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Die VvE, wat kost je die en kunnen die het jou moeilijk maken bij het werk in die garage? Overigens, lijkt me dat je zeker je auto er mag zetten. Garagedeur dicht en sleutelen maar (wat er nog te sleutelen valt aan moderne auto's)
Nee, op een bedrijventerrein naast de A4. Er worden ook ruimtes voor bedrijven verkocht.quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:22 schreef qajariaq het volgende:
Zijn het boxen die onder of vlak bij een woonflat zitten? Dat zou ik wel een minpuntje vinden. Voor de rest alleen maar positief.
Het is een von ja.quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:19 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
Bij nieuwbouw heb je toch geen overdrachtsbelasting? V.O.N. toch?
Dan lijkt het mij dat je geheel in de doelgroep zit voor eigenaren. Die VvE is neem ik aan voor het dak en de toegangspoort plus terreininrichting. Zelfs een vorm van kantine lees ik. Lijkt mij helemaal goed dan toch.quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:29 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee, op een bedrijventerrein naast de A4. Er worden ook ruimtes voor bedrijven verkocht.
O, dan zeg ik: doen! Grond en O.G. worden steeds schaarser en duurder.quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:29 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee, op een bedrijventerrein naast de A4. Er worden ook ruimtes voor bedrijven verkocht.
Same. Wij hebben het ook gedaan afgelopen jaar (via via moest iemand van zijn box af en wij hadden wat ruimte nodig, dus overgekocht). Inmiddels een aanbod gehad voor 200% van de aankoopwaarde van iemand anders die hem weer wilde kopen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 12:28 schreef blomke het volgende:
[..]
O, dan zeg ik: doen! Grond en O.G. worden steeds schaarser en duurder.
Oh dat is wel anders dan onder woningen idd. Als het in de overeenkomst staat dat het mag, zie ik geen bezwaar.quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:29 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Mijn idee ook. Met andere mensen iets overleggen...quote:Op vrijdag 19 april 2024 12:46 schreef Piles het volgende:
Behalve dat een VvE altijd gezeik is m.i., maar dat is vast mijn beeld en niet altijd zo
Er staat dat er een professionele vve is, wat dat ook mag inhoudenquote:Op vrijdag 19 april 2024 12:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn idee ook. Met andere mensen iets overleggen...![]()
Dat is waarschijnlijk gewoon een bedrijf dat ingehuurd wordt wat meerdere vve’s beheert en totaal geen affiniteit heeft met de boxen en de eigenarenquote:Op vrijdag 19 april 2024 13:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er staat dat er een professionele vve is, wat dat ook mag inhouden
Tja, das de beheerder. De VvE ben je natuurlijk zelf. Dus het is aan de eigenaren zelf om goed beleid te voeren. De beheerder begeleidt, administreert en voert uit wat de eigenaren willen.quote:Op vrijdag 19 april 2024 15:40 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Dat is waarschijnlijk gewoon een bedrijf dat ingehuurd wordt wat meerdere vve’s beheert en totaal geen affiniteit heeft met de boxen en de eigenaren(tenminste zo is dat hier.. beetje jammer is dat wel)
Nee hoor. Echt een bedrijfje wat wordt ingehuurd alszijnde vve.quote:Op vrijdag 19 april 2024 16:29 schreef Piles het volgende:
[..]
Tja, das de beheerder. De VvE ben je natuurlijk zelf. Dus het is aan de eigenaren zelf om goed beleid te voeren. De beheerder begeleidt, administreert en voert uit wat de eigenaren willen.
Alleen klopt het niet helemaal.quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:05 schreef BEFEM het volgende:
Bedankt voor alle praktische info hillbillie
Lolwuth …. wat lees ik?quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:54 schreef hilliebillie het volgende:
Tja, zo wordt het nu eenmaal wel genoemd. Bestuur staat geregistreerd als bestuur. Als ze de vve intern willen moet het ook anders geregistreerd worden. Daar zijn ze nu mee bezig om dat te onderzoeken.
De vereniging.quote:Op vrijdag 19 april 2024 19:45 schreef Piles het volgende:
[..]
Alleen klopt het niet helemaal.
Hillbillie beschrijft exact een VvE-beheerder. Het bestuur is altijd de eigenaren. Dat kán niet extern (het is nou eenmaal een Verenging van Eigenaren).
De VvE kiest zelf een beheerder, en kan dus ook een andere kiezen. Dat is echt aan het bestuur en de ALV. De schuld bjj de beheerder leggen is dan ook niet helemaal eerlijk: als je niet tevreden bent met je beheerder, huur dan een andere in...
Maar wel 21% BTW toch?quote:Op vrijdag 19 april 2024 11:19 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
Bij nieuwbouw heb je toch geen overdrachtsbelasting? V.O.N. toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |