Janneke141 | woensdag 17 april 2024 @ 15:57 |
Ja, clickbait. Echte titel: Onderwijsinspectie gealarmeerd na steekproef: veel scholen nog altijd niet goed https://nos.nl/artikel/25(...)nog-altijd-niet-goed Het volledige artikel is langer dan dit, maar omdat uit onderzoek is gebleken dat we nog maar een concentratieboog hebben van 1 minuut leestijd zal ik u de rest besparen. De bron is NOS, dus gratis te lezen. Deze uitkomsten zijn natuurlijk totaal niet verrassend. Want we hebben jarenlang - Niet-werkende onderwijsmethodes over scholen uitgestort, zowel inhoudelijk als pedagogisch, op voordracht van zowel politiek als zelfbenoemde deskundigen - Geen beleid gevoerd op het immer oplopende lerarentekort - Het onderwijsprogramma volgeladen met allerlei onderwerpen die in dezelfde lesweek moesten passen En nu staan we allemaal heel verbaasd te kijken dat het zo droef gesteld is met de lees- en rekenvaardigheden. Dan kun je wel op scholen gaan zoeken naar dingen die er mis gaan, maar dan begin je m.i. aan de verkeerde kant. Niet dat ik wil pretenderen dat alle scholen (of leraren) altijd alles goed doen, dus dat de inspectie op diverse manieren controleert is alleen maar goed. Alleen waar de huidige steekproevenronde goed voor is ontgaat me echt volledig. Ik heb wat mensen gesproken die het vooral als een trap na ervaren terwijl ze hard hun best doen om er nog wat van te maken, in weerwil van allerlei omstandigheden waar ze zelf helemaal geen invloed op hebben. Goed, uiteindelijk dus gewoon deel 127 uit ons feuilleton 'de onderwijskwaliteit is om te janken', maar voorlopig zijn we nog geen steek opgeschoten in het oplossen. Verder dan tissues komen we niet. | |
Straatcommando. | woensdag 17 april 2024 @ 16:04 |
Ook een manier om minder mensen naar het hbo of hoger te loodsen. Gewoon kanjerdom houden. ![]() | |
Filosoofert | woensdag 17 april 2024 @ 16:08 |
Alsof alles onder hbo kankerdom is | |
Janneke141 | woensdag 17 april 2024 @ 16:10 |
Maar het rare is: dat is dus niet waar. Het (relatieve) aantal kinderen/studenten aan vwo, hbo/wo etc. stijgt al jaren. | |
Tekaschi | woensdag 17 april 2024 @ 16:10 |
Kunnen gelukkig nog altijd FOK Forum admin worden. ![]() | |
Frikandelbroodje | woensdag 17 april 2024 @ 16:11 |
Dit is vernieuwend? Wat deden ze eerst dan? | |
Straatcommando. | woensdag 17 april 2024 @ 16:12 |
Nee, dat is alleen wel een beetje hoe het gezien wordt. | |
Alpha0 | woensdag 17 april 2024 @ 16:12 |
Twitter account van een expert wat altijd wel de moeite waard is | |
Straatcommando. | woensdag 17 april 2024 @ 16:12 |
Kun je nagaan dat je zelfs daar niet voor in aanmerking komt. | |
Janneke141 | woensdag 17 april 2024 @ 16:13 |
Waarschijnlijk allerlei door sofen en gogen bedachte Begrijpend Lezen-methodes die iedere lol met een knuppel uit het lezen slaan, en waarvan je nog niet eens leert om begrijpend te lezen ook. Je wordt alleen heel erg goed in het snappen van vraag-trucjes. | |
Straatcommando. | woensdag 17 april 2024 @ 16:13 |
Weet ik, het was ook een flauwe take op de "mijn kind gaat minstens hbo.." mentaliteit. Iedereen hooggeleid! | |
Alpha0 | woensdag 17 april 2024 @ 16:14 |
Ik krijg soms wel eens het idee dat het niveau omlaag moet omdat de domme zoontjes en dochters van onze politici ook naar het VWO moeten. | |
Straatcommando. | woensdag 17 april 2024 @ 16:15 |
Het niveau daalt al jaren. | |
torentje | woensdag 17 april 2024 @ 16:33 |
Belangrijker is toch wat de minderjarigen van het onderwijs vinden? | |
FlippingCoin | woensdag 17 april 2024 @ 16:37 |
uh nee ![]() | |
Janneke141 | woensdag 17 april 2024 @ 16:40 |
![]() | |
#ANONIEM | woensdag 17 april 2024 @ 16:41 |
Jep. | |
Aberkullie | woensdag 17 april 2024 @ 16:43 |
Dan houdt Wilders in ieder geval zijn zetels. | |
MichaelScott | woensdag 17 april 2024 @ 16:45 |
Gelukkig kunnen ze straks wel alle smaakjes van de lhbtipaqq club uit elkaar houden, sporten ze extra op koningsdag en krijgen ze ontbijt op school omdat de ouders daar geen zin in hebben. Dat ze niet kunnen rekenen of dat ze al verzuipen in een plas regenwater is niet belangrijk. | |
RamboDirk | woensdag 17 april 2024 @ 16:59 |
Teveel kindjes uit andere culturen met taalachterstanden waar ouders niet of nauwelijks betrokken zijn, die alle aandacht opeisen van de schaarse leraren. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 17 april 2024 @ 17:02 |
Burgerschap is een basisvaardigheid? Even opgezocht:
![]() | |
Janneke141 | woensdag 17 april 2024 @ 17:04 |
Sinds kort, ja. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 17 april 2024 @ 17:05 |
Tog was me sgoolteit me gelukigste teit van me lefe | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 17 april 2024 @ 17:10 |
Had nog even een stukje toegevoegd. Hoe kan het een basisvaardigheid zijn als elke school zelf mag invullen wat de inhoud van de lessen is? Welke achterlijk heeft dit verzonnen? | |
Straatcommando. | woensdag 17 april 2024 @ 17:12 |
Kom bushokje broer jonko blazen | |
Janneke141 | woensdag 17 april 2024 @ 17:13 |
De leerdoelen liggen wel vast (of althans, daar is men mee bezig, het is allemaal nogal nieuwigheid). De manier waarop een school dat aanbiedt, is aan de school. Dat is met ieder vak zo. Als je de discussie de afgelopen jaren een beetje hebt gevolgd dan begrijp je wel waarom men 'burgerschap' onder de basisvaardigheden heeft geschaard. Of het in deze vorm enig nut gaat hebben moet ik nog zien, ik heb daar niet direct vertrouwen in. En het is één van die zaken die in principe bij ouders zou moeten liggen, en niet ten koste van onderwijstijd (of -budget) zou moeten gaan waarin je ook andere vaardigheden kan onderwijzen. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 17 april 2024 @ 17:21 |
Maar juist op de scholen waar het hard nodig is, is er amper een leraar te vinden om het uberhaupt te geven: https://www.nu.nl/economi(...)2Fwww.google.com%2F]. Werkt het voor de toch al onderbezette zeer zwakke scholen niet averechts om nog meer maatschappelijke problemen op het bordje van die paar wel aanwezige leraren te schuiven? | |
Akathisia | woensdag 17 april 2024 @ 17:23 |
En dit valt niet op te lossen door de politiek, ondanks dat de politiek wel er de schepper van is. Diversiteit is namelijk niet iets wat zomaar ongedaan kan worden en ingrijpt op aspecten van de maatschappij waar geen directe controle over te nemen valt. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 17 april 2024 @ 17:24 |
Maar onderstaande komt van de site van de overheid. En daar staat toch heel duidelijk dat de school de inhoud van het burgerschapsonderwijs mag aanpassen aan de wensen van de ouders en de levensbeschouwelijke visie van de school. Dat betekent dat je fundamentele verschillen bij de invulling krijgt tussen bv confessioneel onderwijs en openbaar onderwijs. Hoe kan dit dan in vredesnaam een basisvaardigheid zijn? Het klinkt als politiek correcte, inhoudsloze bullshit. En dan vraagt de inspectie zich af waarom het onderwijs bij veel scholen niet 'op peil' is. ![]() | |
StateOfMind | woensdag 17 april 2024 @ 17:52 |
Needurlants was mein goetse fak ![]() | |
TweedeKlum | woensdag 17 april 2024 @ 18:13 |
Het niveau van WO/HBO zakt enorm, vandaar. | |
Weltschmerz | woensdag 17 april 2024 @ 18:23 |
Ja, 30% van de kinderen is namelijk gemaakt voor de wetenschap, daar waar kennis en begrip op het scherpst van de snede samenkomen. Dus moet de middelbare school daarop voorbereiden. Ik denk ook weleens dat als je kinderen uit culturen met een aanzienlijk lager onderwijsniveau hier op school zet je ervan uit moet gaan dat hun onderwijsniveau ergens tussen die twee in uitkomt. | |
Cruzinats | woensdag 17 april 2024 @ 19:06 |
Gelukkig kunnen de kinders van nu wel alle 151 genders opnoemen. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 18 april 2024 @ 10:00 |
Voor de basisschool beperkt maar wat basiskennis van de democratie, EU, staatsinrichting normen en waarden en belangrijkste religies is wel handig om te weten. | |
tong80 | donderdag 18 april 2024 @ 10:56 |
Waarom kan een leraar maatschappijleer dan minister president worden die er weinig van heeft heeft begrepen ? ![]() | |
RealistAtheist | donderdag 18 april 2024 @ 10:57 |
Dit dus, het is echt geen rocket science om te bedenken dat het totale niveau achteruit holt als er steeds meer kinderen bij komen die grote achterstanden hebben op het gebied van taalvaardigheid omdat thuis niet of gebrekkig Nederlands gesproken wordt. Die hebben dan onevenredig veel aandacht nodig van de leraar wat vaak maar weinig resultaat oplevert. Andere kinderen die een klein beetje hulp nodig hebben bij bepaalde dingen krijgen niet of nauwelijks hulp van de leraar omdat de aandacht volledig ligt bij de kinderen met grote achterstand. Resultaat: de kwaliteit in het onderwijs als geheel zakt steeds verder. En dan reken ik het geëtter van bepaalde groepen kinderen waardoor er een onveilige situatie ontstaat en dus geen goede leeromgeving niet eens mee. | |
Eightyone | donderdag 18 april 2024 @ 11:10 |
Misschien moeten ze gewoon weer lés gaan geven. | |
111210 | donderdag 18 april 2024 @ 11:13 |
Halen die het ook allemaal of is dat omdat papa en mama vinden dat hun kind naar het vwo moet? | |
miss_sly | donderdag 18 april 2024 @ 11:14 |
Ik ben niet van de 'vroeger was alles beter', maar het basisonderwijs zou weer meer terug moeten naar ouderwetse basiskennis en die uitentreuren oefenen. Rijtjes sommen maken, woordjes overschrijven, boeken gezamenlijk lezen. Wekelijks dictee. Daarmee leg je een basis die je nooit meer kwijtraakt. | |
Eightyone | donderdag 18 april 2024 @ 11:20 |
Dat is iig wat op mijn basisschool (late 80's/vroege 90's) werd onderwezen. Kurkdroog, en waarschijnlijk zal de lesstof tegenwoordig 'leuker' zijn, maar met die methodes van vroeger werd de lesstof iig stevig in het hoofd verankerd. Ik krijg meteen weer schriften vol staartdelingen op het netvlies. | |
miss_sly | donderdag 18 april 2024 @ 11:27 |
Jaren 70, maar idem. Het werkt beter, je krijgt het beter in je hoofd. Oefening baart kunst, en dat is echt zo. Dan nog kun je sommige dingen leuker maken, of andere leuke dingen tussendoor doen, maar die basis is wel goed. | |
Nebelwerfer | donderdag 18 april 2024 @ 11:32 |
https://nos.nl/l/2517205 Deze kan hier neem ik aan. Verdrietig dat ook hier de ellende maar weer op de buitenlanders wordt afgeschoven. Mijn zoon gaat dit jaar voor het eerst naar de basisschool. Ik heb er een goed gevoel bij. Ondanks de grotere klassen is er ruimte voor persoonlijke aandacht en gaat hij les per onderdeel op zijn eigen niveau krijgen. Ik hoop wel dat de basis van rekenen schrijven ed aandacht blijft krijgen en op een leuke manier aangedragen wordt. Hierin lijken mij de grootste problemen te ontstaan. Naast het schrijnende lerarentekort natuurlijk. | |
Janneke141 | donderdag 18 april 2024 @ 12:11 |
Tot op zekere hoogte ben ik dit met je eens. Sommige didactische veranderingen hebben zich wel degelijk bewezen, en sommige dingen die 'wij' vroeger hebben geleerd zijn wel echt door de tijd ingehaald. Maar een deel van de onderwijskundige ingrepen heeft juist een averechts effect gehad, en als men dat inzag en wilde corrigeren dan gebeurde dat meestal juist door er nóg een stap verder in te gaan. Een top 3: Met stip op 1: het 'eigen leerproces'. Sorry, maar kleine kinderen kunnen hun eigen leerdoelen en -wensen niet bepalen, en oudere kinderen ook niet. Het is tegenwoordig bijna vloeken in de kerk, maar iedereen is gebaat bij een frontaal opgesteld lesprogramma. Prima dat je op vrijdagmiddag 2 uurtjes vrij maakt voor eigen projecten, maar de rest moet gewoon zijn vastgelegd in zowel inhoud, vorm als volgorde. Op 2: Rekenonderwijs waarbij je leesvaardigheid meer op de proef gesteld wordt dan je rekenvaardigheid, met dank aan het ongrijpbare Freudenthal Instituut. Wat zij verkondigen is minstens drie decennia door werkelijk iedereen voor waar aangenomen - maar het werkt totaal averechts. Je hebt een goede basis nodig voordat je met allerlei gezochte tekstuele rekentoepassingen kan beginnen. Op 3: zou iets moeten staan over de verkrachting van ons (begrijpend) leesonderwijs. Maar aangezien ik niet bepaald een expert op dat vakgebied ben, laat ik dat graag aan iemand anders over om het uit de doeken te doen. Je bent als leerkracht, of dat nu in groep 3 of voor 6vwo is, eigenlijk continu tegen de stroom in aan het roeien. En dat schiet dus niet op. | |
Nattekat | donderdag 18 april 2024 @ 12:18 |
Ach ja, vroeger was het gewoon rijtjes stampen, tegenwoordig is alles begrijpend lezen geworden. Wat raar joh dat de kinderen die meer een rekenknobbel hebben qua niveau achteruit gaan dan. Al die proefballonnetjes van uitgevers om winst te maximaliseren gaan echt nog eens knappen. | |
Lord_Vetinari | donderdag 18 april 2024 @ 12:18 |
Dit. Ik kan nog steeds de tafels opzeggen, ik kan hoofdrekenen en ik kan werkwoorden vervoegen. Zaken die ik mijn nichtjes (geboren na 2000) niet hoef te vragen te doen. | |
miss_sly | donderdag 18 april 2024 @ 12:27 |
Vooropgesteld: ik ben geen leerkracht, dus ik kan alleen praten over mijn eigen ervaringen in vergelijking met die van mijn dochter. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit en zijn er in de loop van de jaren vast nog didactische inzichten gekomen die wel degelijk meerwaarde hebben gehad. Ik heb het dan ook echt alleen over de basis van het rekenen en lezen. Toen onze dochter in de knel kwam met rekenen en ze daar graag wat aan wilde doen, hebben we haar zelf (op haar verzoek dus) dagelijks een velletje sommen laten maken. Dat heeft heer rekencapaciteiten aanmerkelijk verbeterd. Wat betreft punt 1 ben ik het deels met je eens. Ik denk dat een algemene basis van leerdoelen waar alle leerlingen aan meedoen de start moet zijn. Daarnaast denk ik wel dat er gekeken kan worden naar leerwensen en ook waar een kind op een bepaald moment staat. Jonge en oudere kinderen kunnen weliswaar niet volledig beslissen wat ze wanneer kunnen en willen leren, maar het helpt wel in het leerproces als het iets is waar ze aan toe zijn en interesse in hebben, denk ik. Punt 2 en 3 ben ik het volledig mee eens. | |
miss_sly | donderdag 18 april 2024 @ 12:30 |
Je kunt me nog steeds 's nachts wakker maken voor een tafeltjesvraag, en ik kan die direct beantwoorden. Ik zie bij mijn dochter dat ze meer tijd nodig heeft. Ze weet het wel, maar ze moet er even over denken. Bij mij borrelt het direct weer op. Maar eerlijk is eerlijk, ze leerde ook dingen waar ik echt even in moest duiken voor ik ze begreep, zoals verhoudingstabellen. Dat had ik op de basisschool nooit gehad. Had zij sneller en beter door dan ik. | |
Morri2 | donderdag 18 april 2024 @ 12:42 |
Om vervolgens het HBO makkelijker te maken, want anders krijgen ze te weinig leerlingen en minder subsidie. | |
Janneke141 | donderdag 18 april 2024 @ 12:43 |
Dat is mooi voor dingen buiten het reguliere curriculum. Als een school de ruimte heeft om zoiets aan te bieden is dat ook niet echt een probleem. Waar het om gaat is dat er natuurlijk helemaal gaan optie moet zijn om ervoor te kiezen om dingen niet te doen die wel moeten, omdat ze niet geïnteresseerd zijn en die optie wordt nu wel in allerlei vormen gesuggereerd middels flex-, keuze-, zelfwerk- en andere uren die niet bedoeld zijn als extracurriculaire toevoeging, maar om te gebruiken voor het reguliere schoolwerk. Dat gaat gewoon niet, maar op een of andere manier blijven we stug volhouden dat dit wel kan. Zie het wat mij betreft van de pot gerukte agora-onderwijs, of in eerdere pogingen Democratische scholen en dat soort concepten. Het veronderstelt een paar vaardigheden die 8-, 11- of 15-jarigen helemaal niet hebben. Niet omdat het vervelende kutkinderen zijn, maar omdat hun hersens nog helemaal niet zo ver ontwikkeld zijn. | |
miss_sly | donderdag 18 april 2024 @ 13:46 |
Er moet een basis-curriculum zijn voor alle leerlingen en daar moet de meeste tijd naartoe gaan. In ieder geval in het reguliere onderwijs. Agora en democratisch onderwijs vind ik niet per definitie verkeerd. Voor sommige kinderen en jongeren is het precies wat ze nodig hebben. En er zijn zeker wel jonge(re) kinderen die weten wat ze willen en kunnen en daarvoor willen gaan, naar mijn mening. Maar het staat wel dusdanig ver af van hoe we in het leven staan, dat het voor veel kinderen inderdaad geen goede onderwijsvorm is. | |
George_of_the_Jungle | donderdag 18 april 2024 @ 13:55 |
Eerder beginnen met lezen helpt bitter weinig om het uiteindelijke leesniveau omhoog te krikken, daar is genoeg onderzoek naar gedaan. Dit lijkt me dus precies iets wat er mis is. Men voegt allerlei nieuwe dingen toe aan het curriculum, omdat die ook belangrijk zijn, en dan vindt men het vreemd dat de paar basisdingen waar op beoordeelt wordt, minder worden? ![]() |