11 jaar geleden begonnen met regelmatig hardlopen, toen 24 nu 35. Mijn eerste marathon in 2013 ging in 3.58, mijn snelste en meest recente marathon 2 jaar geleden ging een uur sneller, 2.59u. Overigens werd Edna Kiplagat afgelopen maandag op haar 44e nog 3e in de Boston marathon, dus nog genoeg tijd om te verbeterenquote:Op woensdag 17 april 2024 11:30 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe gaat het met jullie tempo trouwens? Ik verbaas me er eigenlijk over dat ik nog altijd hetzelfde tempo kan lopen t.o.v. 12 jaar geleden (ik was 25 toen ik begon met hardlopen, ben nu 37). Uiteraard wel met een heel andere mindset aan het lopen inmiddels, maar in die zin merk ik soms weinig van het ouder worden.
Ik zou een HM-programma pakken, zoveel scheelt dat niet in belasting en tempo. Dus lekker vaak 800jes, 1000jes, thresholds en duurlopen.quote:Op woensdag 17 april 2024 15:41 schreef kalinhos het volgende:
Ik zit qua tempo wel te denken om voor een volgende marathon ook iets van loopscholing te gaan doen of een tijdje bij een atletiekvereniging ofzo. Zou denken dat sub3 mogelijk moet zijn.
Voor nu is eind juni een 16km op het programma, weet iemand iets van een programma om daar goed voor te trainen? Ik zou die in 1:05-1:06 willen lopen.
Thanks. Wat is een threshold?quote:Op woensdag 17 april 2024 15:43 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik zou een HM-programma pakken, zoveel scheelt dat niet in belasting en tempo. Dus lekker vaak 800jes, 1000jes, thresholds en duurlopen.
Ik had er zoéén van run2day gebruikt voor mijn eerste race ooit (damloop dus). Weet niet meer precies welke streeftijd. Mijn focus was vooral op uitlopen. Was prima.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:09 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Thanks. Wat is een threshold?
Ik zie dat run2day zelfs schema’s heeft om de 16em onder het uur te lopen, maar dat schema is 25 weken. Wellicht voor een volgende x. Ik ga ff verder googlen.
Threshold is het tempo wat je ongeveer 1 uur kunt volhouden, dus grofweg je 10EM tempoquote:Op woensdag 17 april 2024 16:09 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Thanks. Wat is een threshold?
Ik zie dat run2day zelfs schema’s heeft om de 16em onder het uur te lopen, maar dat schema is 25 weken. Wellicht voor een volgende x. Ik ga ff verder googlen.
ja ambitieus is het zeker maar dat schema is natuurlijk niet voor iemand die gisteren begonnen is. Ik zou zeggen dat bij iemand die al redelijk gevorderd is de basis op orde is en dat die 3 trainingen per week dan goed voor het uitbouwen zijn. 3 trainingen per week is voor een 10EM ook vrij veel?quote:Op woensdag 17 april 2024 16:16 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Ik had er zoéén van run2day gebruikt voor mijn eerste race ooit (damloop dus). Weet niet meer precies welke streeftijd. Mijn focus was vooral op uitlopen. Was prima.
Maar hun sub 1h schema met slechts 3 trainingen per week lijkt mij wat ambitieus ..
Grappig verschil. Ik ga altijd uit van grofweg 10km-tempo.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:24 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Threshold is het tempo wat je ongeveer 1 uur kunt volhouden, dus grofweg je 10EM tempo![]()
Trainingen zijn dan vaak opbouwend, dus je begint bijvoorbeeld met 6x3 minuten op threshold tempo en uiteindelijk kun je dat uitbouwen naar 3x10 of 3x12 minuten.
Is threshold dan hetzelfde als Z4? Want ik dacht altijd dat het gelijk stond aan Z5.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:24 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Threshold is het tempo wat je ongeveer 1 uur kunt volhouden, dus grofweg je 10EM tempo![]()
Trainingen zijn dan vaak opbouwend, dus je begint bijvoorbeeld met 6x3 minuten op threshold tempo en uiteindelijk kun je dat uitbouwen naar 3x10 of 3x12 minuten.
Het is zeker geen z5. Ik ga altijd uit van het tempo dat je 20 minuten relatief comfortabel hard kan volhouden. Als je op hartslag traint, net onder je omslagpunt.quote:Op woensdag 17 april 2024 18:30 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Is threshold dan hetzelfde als Z4? Want ik dacht altijd dat het gelijk stond aan Z5.
Als je fit genoeg bent om een sub60 10EM als doel te hebben dan doe je jezelf wel erg tekort door maar 3 dagen te lopen, maar het is vast mogelijk.quote:Op woensdag 17 april 2024 17:45 schreef kalinhos het volgende:
[..]
ja ambitieus is het zeker maar dat schema is natuurlijk niet voor iemand die gisteren begonnen is. Ik zou zeggen dat bij iemand die al redelijk gevorderd is de basis op orde is en dat die 3 trainingen per week dan goed voor het uitbouwen zijn. 3 trainingen per week is voor een 10EM ook vrij veel?
Ik weet niet hoe de zones precies zitten in een 5-zone model, maar het is tot net onder je anaerobe drempel.quote:Op woensdag 17 april 2024 18:30 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Is threshold dan hetzelfde als Z4? Want ik dacht altijd dat het gelijk stond aan Z5.
Er zijn ook nog verschillen in talent he.. Sommige mensen lopen met niet of nauwelijks trainen al zulke tijden.quote:Op woensdag 17 april 2024 19:14 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Als je fit genoeg bent om een sub60 10EM als doel te hebben dan doe je jezelf wel erg tekort door maar 3 dagen te lopen, maar het is vast mogelijk.
Stom dat mensen ook andere hobby's hebben. Of een gezin. Brrr.
Toen ik 19 was liep ik in een training 38 minuten op 10k. Toen ik in de 30 was en weer ging lopen, was dat de snelheid die nog in mijn gedachten zat, maar daarmee was ik binnen een kilometer helemaal kapot. Nu in de 40 merk ik vooral dat herstel echt langer duurt, en dat sneller lopen meer moeite kost dan langer lopen. Ook heb ik het idee dat mijn max hartslag de laatste 2-3 jaar afgenomen is. Paar jaar geleden tikte ik nog geregeld rond de 205 aan, de afgelopen maanden heb ik wel een paar keer gepushed, maar denk dat mijn max rond de 190 lag.quote:Op woensdag 17 april 2024 11:30 schreef Jor_Dii het volgende:
Hoe gaat het met jullie tempo trouwens? Ik verbaas me er eigenlijk over dat ik nog altijd hetzelfde tempo kan lopen t.o.v. 12 jaar geleden (ik was 25 toen ik begon met hardlopen, ben nu 37). Uiteraard wel met een heel andere mindset aan het lopen inmiddels, maar in die zin merk ik soms weinig van het ouder worden.
Ik heb echt wel een goed (en duur) Garmin horloge, maar toch vertrouw ik de hartslag daarop niet zo goed. Soms voel ik mijn hartslag echt enorm tekeer gaan, maar volgens het horloge valt dat dan heel erg mee. En als ik zelf het gevoel heb dat het wel mee valt, kan het op m'n horloge ineens een stuk harder tekeer gaan dan op het moment dat ik zelf dacht dat m'n hartslag hoog was. Af en toe geen peil op te trekken. Uiteraard zou een hartslagband nauwkeuriger zijn, maar bij zo'n watch zou het toch wel een beetje moet kloppen..quote:Op woensdag 17 april 2024 22:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Toen ik 19 was liep ik in een training 38 minuten op 10k. Toen ik in de 30 was en weer ging lopen, was dat de snelheid die nog in mijn gedachten zat, maar daarmee was ik binnen een kilometer helemaal kapot. Nu in de 40 merk ik vooral dat herstel echt langer duurt, en dat sneller lopen meer moeite kost dan langer lopen. Ook heb ik het idee dat mijn max hartslag de laatste 2-3 jaar afgenomen is. Paar jaar geleden tikte ik nog geregeld rond de 205 aan, de afgelopen maanden heb ik wel een paar keer gepushed, maar denk dat mijn max rond de 190 lag.
Ik heb ook een garmin (935), maar loop altijd eigenlijk met hartslagband. Qua intensiteit merk ik ook wel dat mijn zones wat verschoven zijn de laatste jaren. Wat een paar jaar geleden nog makkelijk voelde, zone 1, is nu eerder zone 2.quote:Op donderdag 18 april 2024 00:23 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Ik heb echt wel een goed (en duur) Garmin horloge, maar toch vertrouw ik de hartslag daarop niet zo goed. Soms voel ik mijn hartslag echt enorm tekeer gaan, maar volgens het horloge valt dat dan heel erg mee. En als ik zelf het gevoel heb dat het wel mee valt, kan het op m'n horloge ineens een stuk harder tekeer gaan dan op het moment dat ik zelf dacht dat m'n hartslag hoog was. Af en toe geen peil op te trekken. Uiteraard zou een hartslagband nauwkeuriger zijn, maar bij zo'n watch zou het toch wel een beetje moet kloppen..
Of beidequote:Op woensdag 17 april 2024 19:14 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Als je fit genoeg bent om een sub60 10EM als doel te hebben dan doe je jezelf wel erg tekort door maar 3 dagen te lopen, maar het is vast mogelijk.
en die laatste kan ook nog wel de oorzaak van het hardlopen zijnquote:
Toch zijn er grote verschillen. Sommigen krijgen het toch voor elkaar om met andere hobby's en een gezin veel te lopen, anderen groeien dicht op de bank.quote:Op woensdag 17 april 2024 19:14 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Het is voor mij wel een beetje de max gezien ook je hersteltijd en andere verplichtingen. Sommige mensen vinden die tijd 's ochtends vroeg (dus om 06:00u hardlopen voor het werk), maar dat is mij nooit gelukt qua motivatie. Alleen tijdens de marathon training voor Eindhoven (oktober) ben ik tijdens de zomermaanden wel eens om 07:00u gestart wanneer ik 25+ km op het programma had staan.quote:Op donderdag 18 april 2024 13:44 schreef kalinhos het volgende:
Maar 3x per week puur hardlopen is niet heel weinig toch?
En dan heb je nog helden als Helen Ryvar die elke ochtend een halve marathon lopen en om 4 uur 's nachts al buiten staanquote:Op donderdag 18 april 2024 14:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is voor mij wel een beetje de max gezien ook je hersteltijd en andere verplichtingen. Sommige mensen vinden die tijd 's ochtends vroeg (dus om 06:00u hardlopen voor het werk), maar dat is mij nooit gelukt qua motivatie. Alleen tijdens de marathon training voor Eindhoven (oktober) ben ik tijdens de zomermaanden wel eens om 07:00u gestart wanneer ik 25+ km op het programma had staan.
Voor de meesten eerder je 10km (of 12km) tempo.quote:Op woensdag 17 april 2024 16:24 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ja, het hangt natuurlijk ook van je getraindheid af wat goed vol te houden is. Wij moeten bijvoorbeeld ook wel eens 8x1km op treshold doen met weinig rust er tussen (30 of 60s, weet ik even niet meer).quote:Op donderdag 18 april 2024 14:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Voor de meesten eerder je 10km (of 12km) tempo.
Ik zou ook niet teveel uitbouwen (iig niet verder dan 3x 12 min), vooral ook met het oog op herstel, zeker als je meer dan 3x per week wilt trainen. Ik probeer als richtlijn te gebruiken:
Supra-threshold: max 10 min (totale tijd)
Threshold: max 15-20 min (totale tijd)
Tempo: max 30 min (totale tijd)
Je kunt ook de tijd tussen de snelle stukken inkorten over de weken, en/of de snelheid wat omhoog brengen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |