abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 april 2024 @ 08:12:41 #201
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213093247
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:04 schreef Van_Poppel het volgende:
https://www.hln.be/wielre(...)veiligheid~a28241d0/

Volgens Wuyts moet de koers een maand worden stilgelegd.
:')
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  vrijdag 5 april 2024 @ 08:18:07 #202
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213093352
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:04 schreef Van_Poppel het volgende:
https://www.hln.be/wielre(...)veiligheid~a28241d0/

Volgens Wuyts moet de koers een maand worden stilgelegd.
De koers ligt in december al een maand stil, Michel.

Ik mis echt even waarom er nu opeens zoveel heisa is na twee valpartijen. Er is nota bene vorig jaar nog iemand overleden tijdens een valpartij, maar dit is het moment waarop er pronto iets moet veranderen?
  vrijdag 5 april 2024 @ 08:39:58 #203
33317 GotenSSJ
eilander 4-life
pi_213093614
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:18 schreef VoMy het volgende:

[..]
De koers ligt in december al een maand stil, Michel.

Ik mis echt even waarom er nu opeens zoveel heisa is na twee valpartijen. Er is nota bene vorig jaar nog iemand overleden tijdens een valpartij, maar dit is het moment waarop er pronto iets moet veranderen?
Zou het kunnen komen door die dodelijke valpartij? Nou is die crash niet per se te linken aan deze 2 massale valpartijen, maar blijkbaar leren renners niets van de voorbeelden over de afgelopen jaren. Het lijkt ieder jaar erger te worden met het gedrang om voorin te zitten, risicos nemen in gevaarlijke afdalingen en dan komt er nu ook nog het immer irritante publiek meer en meer bij. Het is nu bijna een jaar later, maar de renners lijken vrij weinig geleerd te hebben, dus is het misschien geen gek idee om ze daar een handje bij te helpen. Koers still leggen voor een maand is natuurlijk een debiel idee.
Xbox Live Gamertag : ThaD16
pi_213094016
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:18 schreef VoMy het volgende:

[..]
De koers ligt in december al een maand stil, Michel.

Ik mis echt even waarom er nu opeens zoveel heisa is na twee valpartijen. Er is nota bene vorig jaar nog iemand overleden tijdens een valpartij, maar dit is het moment waarop er pronto iets moet veranderen?
Omdat het tot twee keer toe de toppers uit het peloton betreft. Dan wordt men wat opportunistischer.
  vrijdag 5 april 2024 @ 09:23:52 #205
194695 franklop
Fran knock
pi_213094020
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 09:23 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]
Omdat het tot twee keer toe de toppers uit het peloton betreft. Dan wordt men wat opportunistischer.
2x met Belgische toppers*
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_213094073
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2024 09:23 schreef franklop het volgende:

[..]
2x met Belgische toppers*
Dan is het in Vlaanderen per definitie een paar graadjes erger ja.
  vrijdag 5 april 2024 @ 09:43:11 #207
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_213094183
Van de 6 grootste wielrenners van het moment liggen er 4 in de lappenmand, 3 met breuken. Dat speelt, ten onrechte, nogal mee.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  vrijdag 5 april 2024 @ 10:05:34 #208
194695 franklop
Fran knock
pi_213094462
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 09:43 schreef Fretwork het volgende:
Van de 6 grootste wielrenners van het moment liggen er 4 in de lappenmand, 3 met breuken. Dat speelt, ten onrechte, nogal mee.
Al had het de halve ploeg van TDT geweest dan had er weinig tot geen aandacht geweest nee
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_213094531
Ik vind het ook nogal veel onzin. Er is wat mij betreft niet bewezen dat er nu opeens meer of zwaarder gevallen wordt dan voorheen. Zware valpartijen zijn van alle tijden in het wielrennen. Renners rijden natuurlijk wel harder, zijn magerder en er is meer nervositeit. Maar dat er echt harder of meer gevallen wordt, is wat mij betreft niet duidelijk. Het lijkt me vooral toeval/pech dat er nu een aantal grote namen bij betrokken zijn. Ik zie ook niet in waarom deze afdaling van gisteren per se gevaarlijk was, of waarom die bocht dat was. Je kunt je wel afvragen of het verstandig is om zo'n betonnen afvoer en die keien langs de zijkant van de weg onbeschermd te laten liggen. Maar ja, je kunt ook moeilijk overal in het landschap allerlei stootkussens aan gang brengen.

Ik vind het ook onzin dat we het allemaal niet in beeld zouden mogen hebben. Volgens mij was er redelijk snel duidelijk dat alle gevallen renners in elk geval niet in levensgevaar waren. Het laatste wat je op zo'n moment wil is de hele tijd naar de koplopers kijken terwijl je je juist afvraagt hoe het met die gevallen renners gaat. Ik heb zelf ook geen probleem met die beelden van zware valpartijen (hoewel ik moet bekennen dat ik er op perverse wijze ook van geniet, maar ik ben ook zo'n type die beelden van vliegtuigcrashes en andere schokkende beelden terugkijkt)
Mja
  vrijdag 5 april 2024 @ 10:16:42 #210
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213094633
Zou binnen de ploegen toch ook een heel goed gesprek houden. Wat willen we bereiken op zulke momenten? Het is gewoon een afdaling naar voet van volgende klim. Zeker als Jonas nog zelf aangeeft dat het een gevaarlijke afdaling is zou hij ook mogen aangeven bij zijn ploeg van jongens we gaan lekker plek 30 zitten.

Het is ook maar Itzulia met alle respect voor Itzulia. Mocht je verliezen omdat je net te ver zit dan is dat ook geen ramp...
pi_213094711
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 21:48 schreef VoMy het volgende:

[..]
Doen deze lui ook valpartij-statistieken? Ik ben wel benieuwd of er daadwerkelijk meer, vaker, zwaarder gevallen wordt.
Dit is wat ik kan vinden op hun website:
quote:
Safe Cycling did in December 2023 and January 2024 meet with over 15 teams, and over 200+ active pro riders.

We have collected over 25 000 data points from these meetings and put together a database combined with crash data analysis.
Maar het is een nieuw bedrijf, pas net een beetje aan het groeien, dus denk niet dat ze een dergelijk longitudinaal onderzoek hebben. "Manual scraping" klinkt ook niet heel advanced :P.

Misschien zou het meer van procyclingstats van vriend Steef moeten komen, maar die houden het online slechts vanaf 2023 bij (blessures door valpartijen vooral): https://www.procyclingsta(...)rs&s=season-injuries.

Dit jaar wel een stuk meer dan vorig jaar rond deze tijd (91 om 122), maar daar kan je nog niet echt conclusies op trekken.

Ik durf overigens de stelling wel aan dat het toeneemt. Het was een van de innovaties die Armstrong pas in het wielrennen bracht (altijd vooraan willen zitten). Er werd lacherig gedaan over de Mayo's van deze wereld die weer eens achter een valpartij zaten. En aangezien wielrennen meer en meer op de details is gaan zitten, verspreid dat zich ook naar de kleinere koersen. Ullrich en Armstrong braken volgens mijn Google-zoektocht nooit wat - al waren dat natuurlijk ook een stuk stevigere kerels dan de mannetjes van nu. Maar ook dat kan een rol spelen natuurlijk, iedereen rond de 60 kg wegend, dan zal je met dezelfde snelheden toch sneller wat breken?

Grappige discussies trouwens om te zien, ofwel fel op de renners, ofwel fel op de parcoursen, afhankelijk van welk stokpaardje men al heeft ingenomen / of men een sterke band heeft met de koers waarin de valpartij plaatsvindt. Uiteraard is dan beide waar.

Denk dat de mentaliteit onder de renners erg moeilijk te veranderen gaat zijn. De paar mensen die wel altijd vooraan willen zitten (die je altijd hebt, vergelijkbare psychologie met het doping-probleem eigenlijk) hebben een voordeel t.o.v. de mensen die achteraan blijven zitten. Oké, ze zullen vaker vallen en geblesseerd zijn, maar ze zullen ook vaker koersen winnen, en daar worden de euro's uitgedeeld uiteindelijk.

Dus wat overblijft is het veiliger maken van de koers. Er valt vast wat te winnen met duidelijk gevaarlijke koerssegmenten weren, en betere veiligheidsmaatregelen en signalen. Maar vrees dat dit een blijvend probleem gaat zijn. Er zijn zó veel risicofactoren, ~200 renners met hun individuele gedrag, over vele kilometers, met veel variatie, en dus zo veel op het spel.

Mooi essay wel van mij :)
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 10:36:41 #212
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213094851
In deze discussie is het misschien ook wel belangrijk om te melden dat het parcours van deze Itzulia pas eind januari is onthuld. Ik lees bij Sporza dat Vingegaard een half jaar geleden al gewaarschuwd zou hebben voor deze specifieke afdaling, in dat geval mogen we hem voortaan Jomanda gaan noemen.

Dat Safe Cycling grijpt deze mogelijkheid ook maar even aan om reclame te maken voor de eigen diensten, vrij schaamteloos.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 5 april 2024 @ 10:39:53 #213
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213094892
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:36 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
In deze discussie is het misschien ook wel belangrijk om te melden dat het parcours van deze Itzulia pas eind januari is onthuld. Ik lees bij Sporza dat Vingegaard een half jaar geleden al gewaarschuwd zou hebben voor deze specifieke afdaling, in dat geval mogen we hem voortaan Jomanda gaan noemen.

Dat Safe Cycling grijpt deze mogelijkheid ook maar even aan om reclame te maken voor de eigen diensten, vrij schaamteloos.
Half jaar geleden is wat overdreven ja maar verder in artikel staat wel dat SafeR in januari naar Spanje is gegaan om te praten met de renners. Itzulia parcours werd 26 januari onthuld lees ik dan heb je nog aantal dagen resterend. Het is geen half jaar maar kennelijk wist Jonas het wel al.

Kennelijk ook gemeld bij organisatie maar geen antwoord gekregen. Daar schort dan wellicht wel iets aan qua communicatie tussen de partijen. Dat zullen ze met allerlei ploegen, rennersorganisaties (hallo Adam), UCI, enz enz moeten evalueren.
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 10:45:00 #214
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213094985
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:39 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Half jaar geleden is wat overdreven ja maar verder in artikel staat wel dat SafeR in januari naar Spanje is gegaan om te praten met de renners. Itzulia parcours werd 26 januari onthuld lees ik dan heb je nog aantal dagen resterend. Het is geen half jaar maar kennelijk wist Jonas het wel al.

Kennelijk ook gemeld bij organisatie maar geen antwoord gekregen. Daar schort dan wellicht wel iets aan qua communicatie tussen de partijen. Dat zullen ze met allerlei ploegen, rennersorganisaties (hallo Adam), UCI, enz enz moeten evalueren.
Ik denk niet dat Vingegaard eind januari meteen naar dit parcours heeft gekeken en heeft gezien dat een bepaalde afdaling heel gevaarlijk was. De weg van gisteren is geen weg waar hij eerder is geweest.

Hij zal meer in het algemeen tegen die mensen hebben gezegd dat dit een koers is waarbij het qua veiligheid iets beter kan, maar bij Safe Cycling maken ze er net wat meer van om het eigen product in de markt te zetten.

Ik stel me ook zomaar voor dat je als organisatie meer berichten krijgt en dat je niet alles even serieus neemt. Ik zou, afgaande op de communicatie van Safe Cycling nu, ook niet direct heel happig op ze reageren.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 5 april 2024 @ 10:49:54 #215
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213095058
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:45 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Ik denk niet dat Vingegaard eind januari meteen naar dit parcours heeft gekeken en heeft gezien dat een bepaalde afdaling heel gevaarlijk was. De weg van gisteren is geen weg waar hij eerder is geweest.

Hij zal meer in het algemeen tegen die mensen hebben gezegd dat dit een koers is waarbij het qua veiligheid iets beter kan, maar bij Safe Cycling maken ze er net wat meer van om het eigen product in de markt te zetten.

Ik stel me ook zomaar voor dat je als organisatie meer berichten krijgt en dat je niet alles even serieus neemt. Ik zou, afgaande op de communicatie van Safe Cycling nu, ook niet direct heel happig op ze reageren.
Uiteraard komt iedereen uit zn hol gekropen om te gaan scoren. Met populisten als Wuyts en Thijs Z. voorop.

Toch denk ik dat de samenwerking tussen de koersorganisaties, UCI, ploegen, renners niet voldoende is op dit moment. Lijkt dus op dat er her en der wel signalen zijn geweest dat het gevaarlijk is maar wordt er vervolgens weinig mee gedaan.

Als de betere samenwerking al zorgt voor een valpartij minder dan is dat al winst.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 5 april 2024 @ 10:57:05 #216
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213095188
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:09 schreef TAmaru het volgende:
Volgens mij was er redelijk snel duidelijk dat alle gevallen renners in elk geval niet in levensgevaar waren.
Van het grootste deel wel ja. Renners die minutenlang bewegingsloos op hun rug liggen hoeven niet per se ingezoomd in beeld.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_213095718
twitter
pi_213095815
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 11:32 schreef Chiappucci het volgende:
[ x ]
“Enkel” sleutelbeen en ribben leek ook wel te mooi om waar te zijn als je zag hoe hij erbij lag..

Al weet ik niet wat dit voor het herstel betekent
pi_213095852
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2024 11:42 schreef Marcoss het volgende:

[..]
“Enkel” sleutelbeen en ribben leek ook wel te mooi om waar te zijn als je zag hoe hij erbij lag..

Al weet ik niet wat dit voor het herstel betekent
Vermoedelijk dat het toch wel wat langer duurt voordat hij weer kan gaan zwiften
Ben benieuwd of hij dan nog topvorm kan bereiken met de Tour die over pakweg 2 en halve maand al begint
Mja
pi_213096217
Het lichaam van een topsporter als Jonas zal vast sneller herstellen dan van een 80 jarige.
Maar ik heb geen idee wat voor gevolgen het allemaal heeft wanneer je het uiterste van je longen vergt in het hooggebergte. Kan me bijna niet voorstellen dat je helemaal niets meer merkt na slechts 2,5.
Maar een Jonas op 90% kan nog steeds de Tour winnen. Hangt zoveel af hoe zijn concurrenten het dan doen, de vorm van hen en wat er allemaal voor onheil nog allemaal wordt uitgestort over alles en iedereen.
  FOK!fotograaf vrijdag 5 april 2024 @ 12:29:13 #221
842 Zorro
Z
pi_213096377
Die Tour gaat ie niet winnen, niet als je nu 6 weken niks mag
quote:
Volgens het Radboudumc in Nijmegen mag iemand met een klaplong minstens zes weken geen activiteiten ondernemen zoals (zwaar) sporten. Daarnaast mag diegene pas weer vliegen op het moment dat de long twee weken volledig ontplooid is.

Het is onduidelijk of de Deen nu de Tour de France gaat halen, die start op 29 juni in het Italiaanse Florence.
https://nos.nl/artikel/25(...)g-in-ziekenhuis-ligt
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 5 april 2024 @ 12:56:33 #222
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_213096715
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 12:12 schreef Dutch_view het volgende:
Het lichaam van een topsporter als Jonas zal vast sneller herstellen dan van een 80 jarige.
Maar ik heb geen idee wat voor gevolgen het allemaal heeft wanneer je het uiterste van je longen vergt in het hooggebergte. Kan me bijna niet voorstellen dat je helemaal niets meer merkt na slechts 2,5.
Maar een Jonas op 90% kan nog steeds de Tour winnen. Hangt zoveel af hoe zijn concurrenten het dan doen, de vorm van hen en wat er allemaal voor onheil nog allemaal wordt uitgestort over alles en iedereen.
Een Jonas op 90% gaat echt niet winnen van Pogi. Verder moet hij er meteen staan in de eerste week. Lijkt me wel lastig.
  vrijdag 5 april 2024 @ 13:04:53 #223
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213096799
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 april 2024 12:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Een Jonas op 90% gaat echt niet winnen van Pogi. Verder moet hij er meteen staan in de eerste week. Lijkt me wel lastig.
Tadej heeft dan wel een Giro op zitten natuurlijk
pi_213096803
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:45 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Ik denk niet dat Vingegaard eind januari meteen naar dit parcours heeft gekeken en heeft gezien dat een bepaalde afdaling heel gevaarlijk was. De weg van gisteren is geen weg waar hij eerder is geweest.

Hij zal meer in het algemeen tegen die mensen hebben gezegd dat dit een koers is waarbij het qua veiligheid iets beter kan, maar bij Safe Cycling maken ze er net wat meer van om het eigen product in de markt te zetten.

Ik stel me ook zomaar voor dat je als organisatie meer berichten krijgt en dat je niet alles even serieus neemt. Ik zou, afgaande op de communicatie van Safe Cycling nu, ook niet direct heel happig op ze reageren.
Ik vind dit eigenlijk het meest merkwaardige aan het verhaal.

Als je als prof en profploeg begaan bent met je eigen veiligheid, dan ga je dit toch niet uitbesteden aan een willekeurig commercieel bedrijfje.

quote:
“Vingegaard deelde in januari heel veel inzichten met ons. Over de algemene gevaren van de koers, maar ook over specifieke ritten. En daar kwam het Baskenland en deze afdaling aan bod. Begrijp je nu waarom het zo frustrerend was om naar de koers te kijken vandaag? Echt gewoon shit.”
Sorry hoor, als je echt begaan bent met je eigen gezondheid, dan zorg je er toch voor jouw ploeg zelf de zorgen neerlegt bij de organisatie en de UCI.
  vrijdag 5 april 2024 @ 13:09:28 #225
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_213096875
Ik denk toch dat we voorzichtig moeten gaan denken aan het verbieden van deze koers. Door dit soort gebieden fietsen is anno 2024 niet meer gewenst en verantwoord.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_213097129
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_213097290
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 13:05 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Ik vind dit eigenlijk het meest merkwaardige aan het verhaal.

Als je als prof en profploeg begaan bent met je eigen veiligheid, dan ga je dit toch niet uitbesteden aan een willekeurig commercieel bedrijfje.
[..]
Sorry hoor, als je echt begaan bent met je eigen gezondheid, dan zorg je er toch voor jouw ploeg zelf de zorgen neerlegt bij de organisatie en de UCI.
Is dat niet juist opgericht omdat er niet wordt geluisterd naar de ploegen?
pi_213097301
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 13:09 schreef Mani89 het volgende:
Ik denk toch dat we voorzichtig moeten gaan denken aan het verbieden van deze koers. Door dit soort gebieden fietsen is anno 2024 niet meer gewenst en verantwoord.
Op de hometrainer kunnen ze ook niet vallen!

(Hoewel… )
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 13:43:25 #229
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213097308
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 13:41 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Is dat niet juist opgericht omdat er niet wordt geluisterd naar de ploegen?
Dat is SafeR, dit is een willekeurige commerciële partij.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_213097317
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 13:41 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Is dat niet juist opgericht omdat er niet wordt geluisterd naar de ploegen?
En zo krijg je talloze van dit soort clubjes die allemaal zogenaamd het wielrennen willen verbeteren, maar totaal langs elkaar heen werken en vooral zichzelf heel erg belangrijk vinden.

Nee, dat gaat lekker werken.
pi_213097327
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 13:43 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Dat is SafeR, dit is een willekeurige commerciële partij.
Oh, dit is dan weer iets anders? Verwarrend allemaal
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 13:52:05 #232
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213097392
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 13:45 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Oh, dit is dan weer iets anders? Verwarrend allemaal
Correct, de partij die nu moord en brand schreeuwt is Safe Cycling, een bedrijf dat ingehuurd kan worden voor advies (ze bieden het ook ongevraagd aan blijkbaar) en waar je dit soort prachtige producten kunt kopen:



En daarnaast heb je dus nog SafeR:
quote:
The Union Cycliste Internationale (UCI), the Association Internationale des Organisateurs de Courses Cyclistes (AIOCC), the Association Internationale des Groupes Cyclistes Professionnels (AIGCP), UNIO - the association of women's cycling teams -, the Cyclistes Professionnels Associés (CPA) and the Women's CPA today announced, at a press conference organised at the Grand Départ of the Tour de France, in Bilbao (Spain), the creation of SafeR (for SafeRoadcycling). This independent entity is dedicated to improving the safety of men's and women's competitions on the UCI International Road Calendar, which is a major concern in modern cycling for the UCI and all the stakeholders of our sport.

The creation of SafeR is a direct response to the trend of increasing incidents occurring in men’s and women’s professional road cycling. This trend prompted extensive discussions among the professional road cycling stakeholders, leading to a unanimous agreement on the need for a more structured and systematic approach to ensuring safety. Collaboration was deemed essential to achieve this and enable all stakeholders to actively contribute to improving the current situation.

SafeR will be funded jointly by the organisers, riders, teams and the UCI. The entity will be responsible for:

analysing the risks relating to the routes of UCI WorldTour, UCI Women’s World and UCI ProSeries races;

providing safety advice to stakeholders in professional road cycling, in particular to the UCI;

carrying out safety audits on race organisers and teams (including their riders);

publishing quarterly safety reports.
Heel wat anders dus.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_213097486
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 13:45 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Oh, dit is dan weer iets anders? Verwarrend allemaal
Dat is het ook. Visma-LAB zou witheet moeten zijn dat dit commerciële gedrocht reclame aan het maken is voor hun product over de rug van Vingegaard heen.

Maar goed, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Dit bedrijfje wordt zometeen gewoon een speler, waarbij alle ploegen in het begin van het seizoen gaan aanschuiven. En Plugge, tsja..., die zit zelf nu diep in de commerciële strontpot met de Saudi's dus daar hoef je niks van te verwachten.

Ach wielrennen...
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 15:01:17 #234
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213098158
Nieuwe dag, nieuwe valpartij.

Landa zou een van de slachtoffers zijn en ook meteen uit koers liggen. Gaat goed.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 5 april 2024 @ 15:02:10 #235
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_213098170
De altijd levensgevaarlijke Baskische wegen. @Mani89
Put these foolish ambitions to rest.
pi_213098184
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 15:01 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Nieuwe dag, nieuwe valpartij.

Landa zou een van de slachtoffers zijn en ook meteen uit koers liggen. Gaat goed.
Het houdt niet op, niet vanzelf.
  vrijdag 5 april 2024 @ 15:21:25 #237
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_213098400
Landa is ook al afgevoerd op een stretcher.
Put these foolish ambitions to rest.
  vrijdag 5 april 2024 @ 15:27:19 #238
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213098460
Doek dat hele Baskenland maar op. Shithole. Blijf van ONZE Landa af!!!
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_213098533
We zijn LIVE op Eurosport.

Direct weer 100 beelden uit alle hoeken en standen van de crash in de terugblik. Weg met het Baskenland, uit dat licht.
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:26:19 #240
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_213099086
Landa ook sleutelbeen?
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:29:23 #241
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213099135
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 16:26 schreef Momo het volgende:
Landa ook sleutelbeen?
Vermoedelijk wel inderdaad
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 16:36:48 #242
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213099255
Waanzinnig smerige snor van Rochas.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_213099335
Skjelmose Jensen heeft zo meteen wel een probleem als hij nu al aan zijn laatste man toe is.
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:42:29 #244
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_213099338
De koers lijkt toch wel een stuk opener sinds het wegvallen van de favorieten

[ Bericht 6% gewijzigd door kibo op 05-04-2024 16:49:08 ]
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 16:50:14 #245
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213099404
Goede aanval van McNulty.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 16:51:51 #246
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213099413
twitter
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:53:43 #247
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213099426
Multilul is wel sterk in timen van zijn aanval
pi_213099443
Hoe gaat Aranburu dit verprutsen?
pi_213099471
Zeg het maar
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 16:57:25 #250
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213099472
Zeg het maar.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:57:28 #251
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_213099474
OORLUIS
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:57:41 #252
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213099476
Daar kwam Oorluis keihard opzetten :D
pi_213099481
Krekwaar lijkt me?
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 16:58:01 #254
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213099482
Gregoire zeggen ze.

Toch knap van Aular om dit niet te winnen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Redactie Sport vrijdag 5 april 2024 @ 16:58:38 #255
274204 crew  Mexicanobakker
pi_213099490
Dat leek me Oorluis, maar die finisht dan helemaal ruk
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_213099496
Schachmann kan opeens weer fietsen
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_213099499
Mooie juniorenfinish
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 16:59:02 #258
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213099503
Buitrago 6e, Bilbao 7e. Netjes.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:59:08 #259
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213099507
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 16:58 schreef Steven184 het volgende:
Schachmann kan opeens weer fietsen
Die heeft wel wonderbenen vandaag ja
pi_213099517
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 16:57 schreef Mani89 het volgende:
OORLUIS
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 17:00:22 #261
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213099524
Mooie sprint van een halve kilometer van Schachmann.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Redactie Sport vrijdag 5 april 2024 @ 17:00:25 #262
274204 crew  Mexicanobakker
pi_213099525
Toch wel duidelijk ja
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_213099537
Achterlijke sprint van Oorluis
pi_213099540
Aranburu keurig vanuit slechte positie met de meeste snelheid.
pi_213099550
Aular en Schachmann kunnen zichzelf wel een en ander verwijten.
pi_213099597
Hayter had dit soort sprintjes simpel gewonnen 2 jaar geleden. Nu slechts 15e...
  Redactie Sport vrijdag 5 april 2024 @ 17:05:39 #267
274204 crew  Mexicanobakker
pi_213099610
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 15:01 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Nieuwe dag, nieuwe valpartij.

Landa zou een van de slachtoffers zijn en ook meteen uit koers liggen. Gaat goed.
Ja, tot zover het masterplan van Landa. Jammer.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport vrijdag 5 april 2024 @ 17:06:08 #268
274204 crew  Mexicanobakker
pi_213099618
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 17:01 schreef Chiappucci het volgende:
Aular en Schachmann kunnen zichzelf wel een en ander verwijten.
Schachmann vooral als ie net dit rondje niet zou winnen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_213099825
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 17:06 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Schachmann vooral als ie net dit rondje niet zou winnen.
Die is toch kansloos morgen?
  vrijdag 5 april 2024 @ 17:24:23 #270
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_213099831
Dit was al de voorlaatste etappe? Lol, wat een tragische race.
Put these foolish ambitions to rest.
  vrijdag 5 april 2024 @ 19:19:45 #271
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_213101032
Volgend jaar maar een keertje onder de naam Ronde van Noord-Spanje.
pi_213101257
Ondertussen op de liveblog van HLN....

https://www.hln.be/wielre(...)s-aanwezig~a2332331/
pi_213101372
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 19:40 schreef The_Undertone het volgende:
Ondertussen op de liveblog van HLN....

https://www.hln.be/wielre(...)s-aanwezig~a2332331/
Dit is alle absurditeit voorbij.
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 19:51:19 #274
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_213101389
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 19:40 schreef The_Undertone het volgende:
Ondertussen op de liveblog van HLN....

https://www.hln.be/wielre(...)s-aanwezig~a2332331/
Dit kan echt niet :')
  vrijdag 5 april 2024 @ 19:51:21 #275
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_213101390
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 19:40 schreef The_Undertone het volgende:
Ondertussen op de liveblog van HLN....

https://www.hln.be/wielre(...)s-aanwezig~a2332331/
  vrijdag 5 april 2024 @ 20:13:14 #276
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_213101592
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 19:40 schreef The_Undertone het volgende:
Ondertussen op de liveblog van HLN....

https://www.hln.be/wielre(...)s-aanwezig~a2332331/
Zoals voorspeld. België is een ongelooflijk debiel land.
  vrijdag 5 april 2024 @ 20:39:12 #277
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
  vrijdag 5 april 2024 @ 20:52:12 #278
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_213102247
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2024 22:31 schreef Szura het volgende:
Sporza zit op de bagagedrager van Thijs Z

https://sporza.be/nl/2024(...)erder~1712246040580/
Bij het lezen van alsmaar lichter stopte ik, 6,8 kg is en blijft 6,8 kg. Het is zoals Mathieu zegt, de renners bepalen de (on)veiligheid. zie het verschil in afdalen van de Poggio tussen Mohiric en Van der Poel waarbij de eerste alle geluk van de wereld had niet te crashen
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  vrijdag 5 april 2024 @ 20:54:53 #279
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_213102284
quote:
Juist, met zes breed door een dalende bocht met slechte stuurlui die ook nog eens aan de buitenkant gepositioneerd zitten .........,
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  Moderator vrijdag 5 april 2024 @ 21:57:10 #280
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213103049
twitter


Altijd tegen Mikel.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_213103310
Begin dit seizoen had zowat iedereen een hersenschudding, tegenwoordig is sleutelbeen + ribben de trend blijkbaar..
  vrijdag 5 april 2024 @ 22:44:09 #282
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_213103581
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 22:16 schreef Marcoss het volgende:
Begin dit seizoen had zowat iedereen een hersenschudding, tegenwoordig is sleutelbeen + ribben de trend blijkbaar..
Zwakke botten, ze moeten eens wat melk in de "final bottle" doen.
  Moderator zaterdag 6 april 2024 @ 00:03:07 #283
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213104254


Gelukkig houden we er nog een paar mooie plaatjes aan over, maar verder is dit echt een afgrijselijke Itzulia. Ook de dag na DE VAL ging het weer mis, ditmaal ging Landa op z'n bek en ook voor hem is het verdict stevig. Het parcours van de ronde hield op voorhand al niet over, maar we konden ons dan op z'n minst nog verheugen op praktisch de hele wereldtop die aan de start stond. Voor een mooie koers tussen al die toppers moesten we waarschijnlijk wel wachten op de laatste dag van de ronde, maar ze hebben bijna allemaal die laatste dag niet gehaald. Geen genot. Als je al het sentiment even wegdenkt was de finale van de vijfde rit overigens nog best aardig. Het parcours nodigde wel uit tot het nodige aanvalswerk, en we hebben al kunnen zien dat Trek, de ploeg van leider Skjelmose, niet bepaald sterk is. Skjelmose mocht zelf al aan de bak, een mooie voorbode voor wat komen gaat. Tot in de slotkilometer vlogen de demarrages ons om de horen, vooral Del Toro was heel actief, maar uiteindelijk werd het toch een sprint van een uitgedunde groep. Schachmann begon er op 500 meter van het eind al aan, hij rekende eerst Carlos Rodriguez in en trok daarna maar vrolijk door tot de meet. Alleen Romain Gregoire en Orluis Aular kwamen nog over hem heen, met moeite. Schachmann in het Baskenland, bijzondere rubriek. Gregoire bleek na het bestuderen van de fotofinish de eerste te zijn, leuk voor hem. Aular had waarschijnlijk gewonnen als hij op het idee was gekomen om te gaan staan tijdens de sprint, Aranburu had waarschijnlijk gewonnen als hij op het idee was gekomen om zichzelf wat beter te positioneren en Schachmann had waarschijnlijk gewonnen als hij zijn sprint wat later had ingezet. De ronde van wat had kunnen zijn sluiten we af met de enige fatsoenlijke rit, een rondje Eibar. Een exacte kopie van de slotrit van vorig jaar, dus kopieer ik mooi mijn verhaal van toen.




De laatste etappe gaat van start en zal ook eindigen in de stad van de wapensmeden, Eibar. Het is traditie dat we de laatste rit altijd op dit grondgebied afwerken, maar de manier waarop kan verschillen. De afgelopen jaren eindigde de Itzulia regelmatig boven op Arrate, de klim waarvan de voet in Eibar ligt. Ditmaal slaan we Arrate over, net als vorig jaar toen Vingegaard de koers domineerde. De Itzulia mist daardoor wel een aankomst bergop, hopelijk ziet het parcours er volgend jaar weer wat beter uit. Eibar is eerst en vooral natuurlijk de stad van iedereens favoriete voetbalclub, SD Eibar. Aangezien er in Eibar amper 30.000 mensen wonen hoort de lokale voetbalclub ergens op het vierde of vijfde niveau te spelen, maar Eibar speelde zowaar een aantal jaar op het hoogste niveau, in La Liga. Helaas degradeerden ze in 2021, maar in 2022 leken ze meteen terug te kunnen keren. Dat werd uiteindelijk een choke van buitengewone proporties, ze hoefden op de laatste speeldag alleen maar even gelijk te spelen tegen de al gedegradeerde nummer laatst, maar ze verloren in de laatste minuut. Dat was knap, heel knap. De slogan van Eibar is dat een ander voetbal mogelijk is, en dus mocht de trainer blijven zitten. Met dezelfde man aan het roer staat Eibar er nu weer behoorlijk goed voor, we gaan de komende weken meemaken of ze een nieuwe epische choke kunnen voorkomen. Schreef ik vorig jaar. Niet gelukt, het werd een nieuwe choke. Dit jaar proberen ze het met een andere trainer, Joseba Etxeberria. Ze staan er weer goed voor, al is het dit jaar helemaal een rare competitie. Niemand wint, dus staan ze met een kluitje allemaal dicht op elkaar. Kan nog alle kanten op, we hopen maar dat het geen hattrick aan chokes wordt. Over sport gesproken, Eibar is bovenal de wielerhoofdstad van het land. In het industriestadje produceerde men vroeger vooral veel wapens, maar toen daar na een tijd geen vraag meer naar was moest men het geweer van schouder veranderen. In plaats van de loop van een geweer gingen ze frames maken. Nu nog bestaande fietsenmerken als Orbea en BH zagen het levenslicht in Eibar, hoewel beide bedrijven inmiddels ergens anders zijn terug te vinden. De oude bedrijfspanden zijn nog te vinden, mocht je ooit verdwalen in Eibar. Niet direct een aanrader. De stad werd ook slachtoffer van bombardementen tijdens de Spaanse Burgeroorlog en bij het herbouwen van Eibar hebben ze gewoon zoveel mogelijk spuuglelijke appartementen zo kort mogelijk op elkaar gebouwd in de bijzonder smalle vallei alhier. In deze stad kwam men, vooral dankzij het produceren van al die fietsen, ook voor het eerst op het idee om een wielerwedstrijd te organiseren. De voorzet tot de Ronde van Spanje werd hier gegeven. De koers is nooit verdwenen uit Eibar, jaarlijks organiseren ze hier nog de Memorial Valenciaga, eigenlijk de belangrijkste der Baskische amateurwedstrijden. En jaarlijks komt de Itzulia dus op bezoek. Dit jaar opnieuw, laten we daar maar eens onze blik op werpen.



Een heel innovatief parcours is het niet, we kopiëren de afsluitende rit van vorig jaar en dat was dan weer praktisch een kopie van de laatste rit van de Itzulia van 2021. Alleen aan het begin en aan het eind is er verschil ten opzichte van 2021. Die spectaculaire afsluitende rit van dat jaar begon namelijk aan de kust in Ondarroa en in de eerste kilometers van de rit zat er meteen een gigantisch steil klimmetje, waarna we verder bijna precies hetzelfde parcours afwerkten. Behalve dan dat er nu geen aankomst op Arrate is, goed, ook nog wel een klein verschil. De eerste kilometers van de afsluitende rit van dit jaar zijn gelijk aan die van vorig jaar, we fietsen dwars door de vallei van de rivier Deba op weg naar het dorpje Deba. Dat dorpje aan de kust bereiken we alleen net niet. Nadat we door Elgoibar zijn gefietst en ook Mendaro hebben gezien slaan we voor het bereiken van de kust rechtsaf en beginnen we na 11 kilometer in licht dalende lijn aan de eerste klim van de dag. Een bekende klim dus, voor de meeste renners. Elkorrieta, het gaat 2,6 kilometer omhoog aan 6,7%. Lastig, maar eigenlijk net niet lastig genoeg. Met weemoed denk ik terug aan die etappe in 2021, toen de eerste klim meteen een echte muur was waar enkele ploegen al de knuppel in het hoenderhok gooiden waardoor er de hele dag koers was. Dat lijkt hier iets minder voor de hand te liggen, maar goed, er zijn gekkere dingen gebeurd. De weg is smal en kent wat haarspeldbochten, dus met wat fantasie valt hier wel een bommetje te gooien. Na de klim fietsen we richting het dorpje Lastur, de weg loopt vooral rechtdoor licht omlaag. Lastur is belachelijk klein, maar beschikt wel over een bekende inwoner. Josune Arakistain, de zangeres van Huntza. Toch een van mijn favoriete Baskische bands, al zijn ze tragisch genoeg gestopt sinds vorig jaar. We volgen de doorgaande smalle weg en dan begint niet ver buiten Lastur meteen de volgende klim, die van Azurki. Een mooie klim, waar in het verleden wel al eens wat is gebeurd. In de editie van 2019 gooide Astana hier de boel overhoop door Fuglsang en Izagirre al in de aanval te laten gaan, terwijl Buchmann, die op dat moment aan de leiding ging, niet kon volgen en de rest van de dag achter de feiten aan mocht fietsen. Het is zeker niet altijd feest hier, maar met vijf kilometer aan 7,4% is het in ieder geval een serieuze klim. Een onregelmatige klim, een paar stukjes in dalende lijn maar dan ook weer halve kilometer aan 11% of zelfs meer tussendoor. Na 25 kilometer bereiken we de top van deze klim en dan houden we met wat mazzel nog maar een heel klein peloton over.





Het zijn niet alleen de beklimmingen die lastig zijn in het Baskenland, soms zijn de afdalingen bepalender. Dat hebben we aan den lijve ondervonden de afgelopen dagen. Dit is mogelijk ook weer zo'n afdaling, het eerste deel van de afzink van Azurki voert over een vrij smalle en bochtige weg en mag daarom lastig genoemd worden. Na een tijd slaan de renners linkaf en bereiken ze een bredere weg die naar Azkoitia leidt. Deze weg is bochtig, maar verder is de afdaling nu niet meer moeilijk. Beneden komen we na een kilometer of 34 uit in Azkoitia, waar BULEGO vandaan komt, een andere populaire Baskische band van het moment. Ook fan van, maarja, dat spreekt voor zich. Als we Azkoitia bereiken rijden we heel kort even door de vallei, maar eigenlijk slaan we al heel snel rechtsaf en begint er dan een nieuwe beklimming, de derde van de dag. De langste, maar niet de zwaarste. Elosua-Gorla, door de organisatie simpelweg Gorla genoemd, bekend van de Baskische amateurwedstrijd Subida a Gorla. Weer een belangrijke koers uit dat circuit, op de erelijst zien we onder meer de namen van Contador, Purito Rodriguez, Sastre, Landa en Fraile. De klim is bijna 10 kilometer lang, gemiddeld gaat het omhoog aan 5,5%. Het is net een andere klim, want de weg is een stuk breder. Afwisselend rijden de renners door de bossen en langs open velden, van bocht naar bocht. In het begin gaat het aan 8% omhoog, een tijdje zelfs aan 9%, waarna er ook een keer een wat makkelijkere kilometer aan 4% volgt. In de laatste kilometers voor de top wordt het nooit meer heel zwaar, afwisselend vals plat en wat werk aan 5 à 6%. Maar goed, die eerste kilometers zijn dus wel de moeite waard. Na 45 kilometer komen we boven en dan hebben we dus al drie klimmetjes gehad. Als er ploegen zijn die zin hebben om te koersen krijg je hier ook daadwerkelijk koers, zoveel is zeker.




Een paar weken geleden werd de koers Subida a Gorla verreden en de winst ging naar Ander Ganzabal, een voormalig triatleet (tevens piloot) die voor Laboral Kutxa rijdt, de amateurploeg van Euskaltel-Euskadi. Ganzabal zal waarschijnlijk de volgende renner zijn die prof wordt bij Euskaltel. Hij is al wat ouder, maar hij is relatief laat begonnen met fietsen. Wel een fenomeen in het lokale circuit, we volgen hem met veel interesse. Dit geheel terzijde, na de klim volgt er uiteraard een afdaling en die is best pittig. De andere kant van Gorla is eigenlijk een stuk lastiger met zeven kilometer aan 7,7%. Korter, maar krachtiger. Dat de afdaling lastig is hebben we in het verleden al kunnen zien, vooral in 2021, toen smeten de Basken van Astana zich hier weer naar beneden, waardoor Pogacar en de toen aan de leiding gaande McNulty in de verdrukking kwamen. Het is nog vroeg op de dag, maar je moet toch goed opletten tijdens deze afdaling. Wel een brede weg, maar flink wat haarspeldbochten en het gaat dus vrij steil naar beneden. Eenmaal beneden komen we uit in Bergara, de stad van twee renners die een tijdje terug met pensioen zijn gegaan. Julen Irizar en Mikel Aristi, ploeggenoten bij Euskaltel. Aristi is een van de meest onregelmatige sprinters die ik heb mogen aanschouwen, die kon tussen de 24 DNF's door ineens koersen winnen, om dan weer nergens de streep te halen. Irizar was überhaupt niet zo goed. Allebei nog relatief jong, maar toch de eer aan zichzelf gehouden. Na een tocht met enkele versmallingen in Bergara slaan de renners rechtsaf waarna ze een tijdje door de vallei van de Deba gaan rijden op weg naar Eibar. Het is zowaar een kilometer of tien vrij vlak, zo'n beetje het enige moment van rust tijdens deze rit. Alhoewel, rust, in 2021 zagen we hier een doldwaze achtervolging van de mannen van UAE die weer bij het groepje met Roglic probeerden te komen. In de buurt van Soraluze loopt het wel nog even kort omhoog, maar het peloton wordt hier eigenlijk gematst. Vanuit Soraluze kun je beginnen aan Karakate, nog zo'n leuk klimmetje, maar die slaan we wederom over. Ik vind dat we daar altijd omhoog moeten gaan als we dan toch in de buurt zijn, maar goed, dat doen we niet en dus fietsen we verder terug naar Eibar. Vlak voor we die stad bereiken slaan we ter hoogte van Azitain bij een rotonde op een industrieterrein rechtsaf en dan beginnen we aan de inmiddels wereldberoemde klim naar Krabelin. We zien daar eigenlijk altijd straffe taferelen. In 2021 was het alles of niets voor Pogacar, die McNulty zag lossen en daarna in z'n eentje de oversteek probeerde te maken naar de kop van de koers, waar Roglic dan weer in de aanval was gegaan. Een jaar later ging Evenepoel hier dan weer overboord. De klim is dragers van de gele trui niet echt goed gezind, een waarschuwing voor Skjelmose. Al ligt de klim sinds vorig jaar wat verder van de meet, wat de bereidheid tot een vroege aanval dan weer wat kleiner maakt. Krabelin is de loodzware achterkant van Arrate, het is de zwaarste klim van de rit. Het gaat vijf kilometer omhoog aan 9,5%, met een stuk van drie kilometer aan 12% in het midden. Genot! De weg begint breed, maar na een tijd wordt het enorm smal, en enorm steil. Het mag ondertussen als bekend terrein worden verondersteld. Hier ontstaat hoe dan ook een eerste schifting, die definitief kan zijn. Na 70 kilometer passeren we bij het heiligdom van Arrate, we slaan die locatie dus niet helemaal over. Er is geen finish bij het heiligdom, maar de achterkant van de klim komt voorbij en we pakken in de finale ook een deel van de voorkant mee. Arrate is en blijft onvermijdelijk.




Hopen op wat vuurwerk op deze klim, we hebben weinig positief vuurwerk gezien deze week dus het wordt langzamerhand tijd. Vuurwerk in de afdaling, dat kan eventueel ook nog. Ik denk nu terug aan de editie van twee jaar geleden, toen een ontketende Pello Bilbao bergop moest lossen en zelfs nog achter Evenepoel bovenkwam. Maar in de afdaling stoof Bilbao hem voorbij en niet veel later lag hij zelfs helemaal op kop van de koers. Het is een afdaling in twee delen, het gaat eerst vrij kort omlaag, totdat we rechtsaf slaan en nog een paar meter moeten klimmen. De laatste paar meter van de klim naar Izua, deze weg gaan we later vandaag nog eens zien. Na dit korte knikje omhoog volgt het langere deel van de afdaling, een voor sommige renners gevaarlijk deel. Enric Mas ging hier eens op z'n kokosnoot en zag een goede eindklassering daardoor uit beeld verdwijnen. Enric doet daarom gewoon überhaupt niet meer mee, achteraf gezien een goede beslissing. Deze klaarblijkelijk gevaarlijke afdaling eindigt in Etxebarria, het dorp van Amets Txurruka. We slaan hierlinksaf, op weg naar Markina-Xemein. Dat is dan weer de stad van Txomin Juaristi, een renner van Euskaltel die vandaag het geluk heeft door zijn eigen woonplaats te mogen fietsen. Altijd leuk, natuurlijk. In zijn woonplaats wacht na 84 kilometer de eerste tussensprint op de renners, zelfs dat is hetzelfde als vorig jaar. Hierna is het nog iets meer dan 50 kilometer fietsen, hopelijk is het al volle bak koers. In en rond Markina-Xemein is het een aantal kilometer zo goed als vlak, een stukje vallei waar geloste renners een poging kunnen wagen om terug te keren. De wegen hier zijn recht en breed en dat blijft zo als we buiten Markina-Xemein aan de volgende klim van de dag beginnen. Die weg begint uit het niets ineens omhoog te lopen, steeds een beetje steiler. Zonder er veel erg in te hebben beginnen we aan de vijfde klim van de dag, Trabakua. Een merkwaardige klim, omdat we over een snelweg rechtdoor omhoog rijden. In totaal acht kilometer aan 4%, maar vooral de laatste drie kilometer aan 7% zijn de moeite waard. Met zelfs een kilometer aan 9% onderweg, jemig. Door die brede weg krijg je alleen nooit dat idee. In gedachten zie ik nu een stevig met z'n elleboog wapperende Pogacar voor me, die het gat met Roglic in 2021 maar niet wist te dichten. Memorabele beelden.




Na 93 kilometer, op 45 kilometer van het eind, bereiken we de top van deze Trabakua. We rijden door een tunneltje en pakken daarna een lange doordraaiende bocht naar rechts mee, waarna we in dalende lijn richting Mallabia gaan fietsen. Aan de buitenrand van Mallabia komen we het bekendste bedrijf van dit dorpje tegen, Orbea! De fietsenmaker, jawel! Orbea komt oorspronkelijk uit Eibar, daar heb ik al veel te vaak over verteld, later zijn ze de stad ontvlucht om een paar kilometer buiten Eibar een grote fabriek neer te planten. In Mallabia dus, dat verder bekend is vanwege Mikel Pradera en Gorka Arrizabalaga, twee ex-wielrenners van onder meer Euskaltel. De afdaling richting de fietsenfabriek van Orbea is een kilometer of vijf lang en voert over een enorm brede en goede weg, makkelijk fietsen. Voorbij de fabriek waar men de beste fietsen maakt slaan we rechtsaf, waarna we het dorpje Mallabia gaan bereiken. In dit dorpje kwam de Itzulia twee jaar terug twee keer voorbij. Eerst bij de mannen, daarna bij de vrouwen. Op een enorm steile aankomst in het dorp was de winst bij de mannen weggelegd voor Carlos Rodriguez, die als vluchter net het aanstormende peloton wist af te houden. Dat was ook de aankomst waar Vingegaard en Vlasov in elkaar haakten, geestig onkundig. Bij de vrouwen ging de winst een maandje later naar, ja, jammer, Demi Vollering. Een onsympathieke vrouw, terwijl er ook gewoon sympathieke vrouwen zijn. Izaro Andres bijvoorbeeld, de zangeres die uit Mallabia afkomstig is. Ik denk dat ik haar al een paar keer heb lopen te pluggen, geheel terecht. Izaro en Orbea, topdorp dat Mallabia. Enfin, er moet ook nog even geklommen worden in het dorp. Een kleine kilometer gaat het omhoog aan 10%, gewoon, is geestig. Voor we het centrumpje van Mallabia bereiken houdt de klim op en gaat het in dalende lijn verder, paar bochtjes erbij. Buiten het centrumpje slaan we dan weer scherp rechtsaf, waarna het nog eens een keer een kilometer aan 6,5% omhoog gaat. Boven in Areitio slaan we linksaf waarna er een korte afdaling over een brede weg volgt richting Ermua. Een wielerdorp waar een hoop grootheden vandaan komen. Wat dacht u van Igor Astarloa? Wereldkampioen! Pedro Horrillo, die van de ezels en de valpartij in het ravijn, nog zo'n fenomeen. Horrillo was nog een tijdje parcoursbouwer van deze koers, maar die taak heeft hij afgestaan aan Laiseka. We fietsen snel door Ermua en een paar rotondes later komen we uit in Eibar, alwaar na 104,5 kilometer de tweede tussensprint van de dag volgt. Ik neem aan dat het altijd gezellige Ipurua tegen deze tijd weer in beeld zal verschijnen.



Na een technische passage in Eibar, met wat bochten en rotondes, beginnen we aan de laatste zware klim van de dag. We gaan weer richting Arrate klimmen, alleen gaan we het heiligdom ditmaal niet bereiken. We fietsen over de normale, brede, steile weg omhoog, maar slaan een eind voor het heiligdom linksaf richting de top van Izua. Aangezien deze klim praktisch ieder jaar in het parcours wordt opgenomen mogen we veronderstellen dat het bekend terrein is. Het is kort, maar krachtig. Voor we daadwerkelijk aan de klim beginnen gaat het eerst al even een halve kilometer aan 10% omhoog in Eibar zelf, waarna we na een kort stukje in dalende lijn écht beginnen aan de klim naar Izua. Vier kilometer aan 9%, hier moet nog iets gaan gebeuren, waarschijnlijk. Stroken boven de 10%, het bekende verhaal. Als de koers nog niet is beslist, dan is dit de laatste kans om iets te forceren. Lukte vorig jaar best aardig, toen liet Vingegaard iedereen hier z'n hielen zien. Nu mogen we meer strijd verwachten tussen de mindere goden die nog in koers zijn. Hierna volgt een afdaling, een makkelijkere klim en een stuk vals plat terug naar Eibar. Alles of niets, nu, op dit moment, vind ik. Maak het die Skjelmose maar knap lastig. Na precies 111 kilometer bereiken we de top en dan duiken we voor de tweede keer vandaag over dezelfde weg omlaag. De weg waar Bilbao weer een masterclass afdalen gaf, terwijl Mas op z'n bek ging. Met wat mazzel kan Bilbao dat kunstje nu herhalen, vorig jaar was hij er dan weer niet bij omdat hij een paar dagen eerder ziek was afgestapt. Beneden komen we opnieuw uit in het Etxebarria van Txurruka, waar ditmaal een bocht naar rechts volgt.




Na die bocht naar rechts gaan we weer klimmen, maar de klim die nu volgt is best teleurstellend. In 2022 zagen we dat het vooraan op deze klim een beetje stilviel, waardoor de achtervolgende groep met daarin Evenepoel en Martinez weer heel dicht bij de kop van de koers kwam. Vorig jaar maakte het dan weer niet uit, omdat Vingegaard een stuk beter was dan de rest. Het gaat vijf kilometer aan 5% omhoog naar Urkaregi, dat is niet heel heftig. In theorie zou de combinatie van een lastige klim met daarna een minder lastige klim goed moeten werken, het probleem is vooral dat we hierna nog een heel stuk door de vallei moeten fietsen. Ambitieuze renners moeten er door dit ontwerp wel heel vroeg aan beginnen en ze moeten geen angst hebben om alleen of met een klein groepje die vallei te overbruggen. Qua omgeving is het wel weer een leuke klim, qua percentages had het beter gekund. De weg omhoog is breed en als we na 125 kilometer, op 12,5 kilometer van de finish, de top bereiken volgt er een afdaling over die brede weg. Hoewel we al lastigere afdalingen hebben gezien in het Baskenland is deze toch ook weer niet heel erg makkelijk. De weg is dan wel breed, maar we komen flink wat bochten tegen en op bepaalde punten gaat het vrij steil naar beneden. Richting het eind, als we bijna in Elgoibar zijn, nog wat haarspeldbochten, terwijl er in het eerste deel van de afdaling vooral veel snelle bochten kort achter elkaar te vinden zijn. Hier kun je eventueel ook nog wel proberen een gat te slaan of juist te dichten. In het verleden zagen we hier de motards ook nog wel eens in de weg rijden, in het Baskenland is alles mogelijk.




Beneden in Elgoibar is het nog een dikke zes kilometer fietsen tot aan de finish. We slaan bij een rotonde in Elgoibar rechtsaf en daarna volgen we de loop van de Deba tot in Eibar. Dit stuk in de vallei kan eventueel nog wat tactische steekspelletjes opleveren, dat hebben we in het verleden nochtans zien gebeuren. Maar goed, er kan ook zoals vorig jaar iemand bovenuit steken en dan is het gewoon knallen naar de finish. In de slotkilometers loopt de weg steeds een beetje lichtjes omhoog, nooit veel meer dan vals plat. Mogelijk nagelbijtende kilometers, waar verder eigenlijk niet zoveel over valt te vertellen. Van Elgoibar naar Eibar, over een gigantisch brede weg door een groene vallei die af en toe wordt onderbroken door een industriestadje. Op grofweg twee kilometer van de finish komen we uit bij een rotonde, voorbij die rotonde slaan we linksaf en dan duiken we de stad Eibar in. Eenmaal in de stad wordt de weg al snel iets smaller, loopt de weg ook vooral op en komen we gigantisch veel drempels tegen. Het is dezelfde aankomst als vorig jaar en in 2019, toen reden de achtervolgers in de laatste kilometer nog verkeerd, haha. Een Roglicje, zeg maar. Kan op zich gebeuren, het is ook niet altijd helemaal overzichtelijk. In de laatste paar meter van de rit rijden we in een winkelstraat over keurige Baskische steentjes, waarna de Itzulia gedaan is. Dit kan eventueel weer een hectische ontknoping worden, rondjes rijden in Eibar is altijd een beetje chaotisch.



Deze rampzalige Itzulia eindigt in Eibar, de bakermat van het Baskische wielrennen. En ook een stad met een geweldige voetbalclub, maar als het over voetbal gaat kijken we nu toch even naar een andere club. Athletic Club gaat vandaag proberen de Copa del Rey te winnen. Aupa Athletic!


Stevig windje trouwens in Eibar en het wordt ook daar ineens smerig warm. De korte rit begint heel laat, om 14:00 pas, livebeelden pas weer om 15:30 en een aankomst die wordt verwacht rond 17:30. Dan gaan we simultaan moeten kijken naar deze koers en Parijs-Roubaix voor vrouwen, dat is weer heerlijk op elkaar afgestemd.

Enfin, deze laatste rit kan ondanks alle ellende van de afgelopen dagen wel formidabel worden. Door het tot nu toe vrij matige parcours en het neutraliseren van de vierde rit staan er meer dan 20 renners binnen een minuut. Trek is kwetsbaar, dus Skjelmose gaat zwaar onder druk gezet worden. UAE heeft nog meerdere pionnen om mee te spelen, we mogen verwachten dat Del Toro en McNulty weer continu gaan aanvallen. Pello Bilbao staat nog heel dicht, die kan zich mooi gaan smijten in de afdalingen. Schachmann heeft ineens weer benen, al zou deze rit te zwaar moeten zijn. Vauquelin kan een mooie outsider blijken te zijn, Buitrago zag er gisteren sterk uit, Ion Izagirre staat ook nog tussen de mensen. Kortom, het wordt alsnog de moeite waard. Ik ga er goed voor zitten, en jullie ook.

Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_213104669
Hopelijk gaat er iemand anders dan de altijd doperende Skjelmose winnen, maar dit hele rondje is een ongekende FLOPSHOW geworden
Jack does it in real time...
  zaterdag 6 april 2024 @ 08:03:29 #285
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_213105184
De Gevaarlijkste Wegen Van De Wereld: Aflevering 6.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_213105821
Wie zal er vandaag weer op zijn bek gaan en wat botten breken? U kunt nu inzetten!

[ Bericht 1% gewijzigd door Pistolero op 06-04-2024 14:07:45 ]
pi_213105902
Leuk parcours vandaag. Niet te doen voor Skjelmose om de laatste 20 kilometer te controleren, tenzij hij overduidelijk de sterkste is. Ayuso / McNulty moeten hem wel kunnen breken.
  Moderator zaterdag 6 april 2024 @ 10:54:27 #288
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213107028
twitter


Wow, wie had dat verwacht.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_213107088
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 10:54 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]

Wow, wie had dat verwacht.
Aandachtsgeil CEO-tje die over de rug van een kapotte renner even zijn bedrijfje gaat promoten. Lekker man.
pi_213107274
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 19:40 schreef The_Undertone het volgende:
Ondertussen op de liveblog van HLN....

https://www.hln.be/wielre(...)s-aanwezig~a2332331/
_O- _O- _O- _O- _O-
  zaterdag 6 april 2024 @ 11:50:31 #291
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_213107645
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 10:54 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]

Wow, wie had dat verwacht.
Nee alleen over de koers en het gebied in het algemeen, als geheel lol.

twitter
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 6 april 2024 @ 11:58:42 #292
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_213107726
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  Moderator zaterdag 6 april 2024 @ 11:59:53 #293
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_213107747
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 11:50 schreef Mani89 het volgende:

[..]
Nee alleen over de koers en het gebied in het algemeen, als geheel lol.

[ twitter ]
Wow, dingen kunnen beter. Schokkend.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_213107748
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 19:40 schreef The_Undertone het volgende:
Ondertussen op de liveblog van HLN....

https://www.hln.be/wielre(...)s-aanwezig~a2332331/
Die foto's van Hem in de auto maken het wel af hoor :D Alsof een Engelse prins aan komt rijden en wordt gefotografeerd door de tabloid pers
België 8)7
  zaterdag 6 april 2024 @ 12:18:26 #295
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_213107962
Onvoorstelbaar.

twitter
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 6 april 2024 @ 12:19:43 #296
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213107990
‘I, stepinavan’
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_213108204
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 12:19 schreef Szura het volgende:
‘I, stepinavan’
:')
pi_213108419
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 11:59 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Die foto's van Hem in de auto maken het wel af hoor :D Alsof een Engelse prins aan komt rijden en wordt gefotografeerd door de tabloid pers
België 8)7
CSI analyse van Strava data _O-
Jack does it in real time...
pi_213108765
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 april 2024 09:10 schreef Pistolero het volgende:
Wie zal er vandaag weer op zijn bek gaan en wat botten breken? U kent nu inzetten!
Het is een mirakel dat Carlos Rodriguez nog in koers is. En Eddie Dunbar.
pi_213109150
23 man vooruit met Brandon Rivera als gevaarlijkste man op 1.21 van Skjelmose.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')