Ja, huren is nooit een wijze optie, ik probeerde alleen aan te geven dat 'zo lang mogelijk er mee doen' zeker bij drogers ook niet echt een financieel verstandige optie is, omdat die echt heel snel veel zuiniger zijn geworden.quote:Op donderdag 4 april 2024 14:19 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Wat betreft energiezuinigheid heb je een punt. Gelukkig gebruik ik de droger niet zo vaak, misschien maar eens in de 1 tot 2 weken. De meeste was droog ik op een droogrekje, de droger gebruikt ik eigenlijk alleen voor de handdoeken en katoenen (onder)goed wat niet kreukt of niet uitmaakt dat het kreukt. Ik probeer zoveel mogelijk de was die ik ook wil drogen bij elkaar te doen zodat ik de droger zo min mogelijk gebruik.
En ook als ik wel vaker de droger zou gebruiken, dan koop ik liever zelf na 10 of misschien 15 jaar zelf een nieuw apparaat dan die te huren. Met huren betaal je zo'n apparaat ook bij minder jaren gebruik uiteindelijk wel 2 of 3 keer. Ik heb van huis uit geleerd voor dingen te sparen. Uitzondering is een huis, omdat dat zo'n groot bedrag is dat slechts weinig mensen dat in één keer kunnen aftikken.
Zou je dan ook niet zeggen dat het vooral mensen aantrekt die geen geduld hebben met hun aankopen? M.a.w.: ze willen een (A-merk) wasmachine én droger én koelkast én vaatwasser en willen dat nu hebben en niet over een jaar, en ze willen ook niet nu genoeg ruimte in hun budget maken om dat uit eigen zak te kunnen betalen, want ze willen nú ook nog een heleboel andere dingen. Dus ze hebben liever nu 10 dingen waar ze uiteindelijk 10.000 euro voor betalen dan dat ze er over een jaar 10 hebben en er uiteindelijk 5000 euro voor betalen.quote:Op donderdag 4 april 2024 12:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het treft vooral mensen die niet vooruit kunnen of willen kijken. En die niet even wat opzij willen zetten.
Want de persoon waar dit topic over gaat die voor ¤400 een private lease kan betalen, kan dus ook gewoon een oud barrel kopen, WA verzekeren, misschien pech hebben met de jaarlijkse beurt+APK en ¤1200 kwijt zijn en dan nog minstens ¤100,- per maand goedkoper uit zijn.
Van zulke bedragen kun je na een paar maanden dus al een nieuwe koelkast of wasmachine betalen.
Die valt nog wel mee hoor. Paar jaar geleden kwam ik dit tegen:quote:Op woensdag 3 april 2024 12:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is geen leasen, dat is afzetterij
quote:Op zondag 5 november 2017 12:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, dat had ik al eerder gezien ja. Je bent echt gestoord als je dat gaat doen.
Deze wasmachine bijvoorbeeld kost 719 euro in de winkel. Bij Dixons kun je hem huren voor 26 euro per maand gedurende 84 maanden voor een totaalprijs van 2184 euro, of voor 60 maanden voor 33 euro per maand voor een totaalprijs van 1980 euro.![]()
![]()
Zulke mensen moet je direct onder bewind stellen als gemeente.quote:Op donderdag 4 april 2024 17:32 schreef Fietsertje70 het volgende:
ik hoorde laatst wel een variant hierop, een vriendin van me is vrijwilliger bij het buurtcentrum hier en die had een client die een aanvraag wou doen bij de gemeentelijke bank van ¤ 10.000. Ja, want ze was net klaar met het aflossen van een lening aan de gemeente voor de inrichting van haar huis, en dan kon ze nu wel de lening hebben voor een vakantie naar Egypte met haar kinderen.![]()
![]()
Yup. Dat zijn de mensen die niet verder vooruit willen kijken.quote:Op donderdag 4 april 2024 15:33 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zou je dan ook niet zeggen dat het vooral mensen aantrekt die geen geduld hebben met hun aankopen?
Hetgeen niet vreemd is met een apparaat als een wasmachine..quote:Op donderdag 4 april 2024 18:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Yup. Dat zijn de mensen die niet verder vooruit willen kijken.
Het moet nu NU NU!. En het liefst nog sneller dan nu.
Klopt.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:54 schreef Lospedrosa het volgende:
En je krijgt dikke BKR registraties wat tal van zaken bemoeilijkt. Het kopen van een huis maar ook een krediet mocht je een keer ondernemer willen worden.
Klopt maar als je al zo lang schuldenvrij bent en een deel gespaard hebt (eigen inleg tegenwoordig) dan zegt dat al wel iets over je financiële discipline.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt.
Toch is dat altijd zo vaag.
Heb je een hypotheek nodig, en heb je een credit card? Kun je die beter opzeggen.
Is de hypotheek rond en lease je al je witgoed en neem je iedere CC die denkbaar is.. Geen probleem!
Ik ben nog een beetje van de oude stempel, dat ik dit soort apparaten niet vervang zolang ze het nog goed doen.quote:Op donderdag 4 april 2024 15:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, huren is nooit een wijze optie, ik probeerde alleen aan te geven dat 'zo lang mogelijk er mee doen' zeker bij drogers ook niet echt een financieel verstandige optie is, omdat die echt heel snel veel zuiniger zijn geworden.
Daar lijkt het wel op. Of full-time en met overwerk, werken om extra binnen te harken.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Te zot voor woorden. Dikke rentes betalen. Kunnen mensen niet meer sparen ofzo?
Idd, wasmachine, koelkast en als je klein behuisd bent zonder buitenruimte (of in een huiten huis dat inderdaad kwetsbaar is bij teveel vocht) een droger, dat zijn basisbehoeftes die je inderdaad gewoon direct nodig hebt, daar kun je niet eerst voor sparen. Dus dan vind ik hier klagen over 'ik wil het nu!' zeer vreemd.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:33 schreef Inbox het volgende:
[..]
Hetgeen niet vreemd is met een apparaat als een wasmachine..
Als de euro's er niet zijn, zou ik dan eerder kijken of er via de bijzonder bijstand bijv iets mogelijk is. Grote kans dat je daar aanspraak op kan maken als je aantoon geen inkomen hebt. Al dan niet met terugbetalingsplicht aan de gemeente.
Hoe zit het dan met autolease??quote:Op donderdag 4 april 2024 19:11 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, je kunt tegenwoordig ook je CV-ketel, zonnepanelen, tv, fitnessapparaten, fiets en wat allemaal nog meer leasen. En bij geen van die zaken is het echt verstandig.
5 dagen is al te gek.quote:Op donderdag 4 april 2024 19:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op. Of full-time en met overwerk, werken om extra binnen te harken.
Dat kan nog wel. Zeker als je bijvoorbeeld als ZZPer goed voor de dag wil komen en eigenlijk niet in een oud barrel kunt rijden. Maar bij lease van alle apparaten is het voordeel dat je geen onderhoud hebt. Maar alleen bij auto's gaat dat ook echt om substantiële bedragen. En dan is ook voor mensen die niet kunnen sparen voor dat onderhoud (niet omdat het qua inkomen niet gaat, maar omdat ze gewoon altijd alles uitgeven) het leasen van een auto misschien nog zo gek nog niet. Als ik dan zie dat je een Focus voor zo'n 400 per maand kunt leasen snap ik dat nog wel.quote:
Nou ja, mijn kennis heeft nog een werkende wasmachine maar hij is oud en maakt veel lawaai (wellicht kwestie van goed waterpas zetten?). Koelkast heeft ze ook nog maar is iets te klein geworden voor haar behoefte. Vaatwasser en droger heeft ze al haar hele leven niet, maar moeten nu opeens komen. Dus ik vind niet dat ze er nu heel grote behoefte aan heeft.quote:Op donderdag 4 april 2024 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Idd, wasmachine, koelkast en als je klein behuisd bent zonder buitenruimte (of in een huiten huis dat inderdaad kwetsbaar is bij teveel vocht) een droger, dat zijn basisbehoeftes die je inderdaad gewoon direct nodig hebt, daar kun je niet eerst voor sparen. Dus dan vind ik hier klagen over 'ik wil het nu!' zeer vreemd.
De persoon least een auto voor ¤400 per maand. Bijzondere bijstand zal echt geen optie zijn.quote:Op donderdag 4 april 2024 18:33 schreef Inbox het volgende:
[..]
Hetgeen niet vreemd is met een apparaat als een wasmachine..
Als de euro's er niet zijn, zou ik dan eerder kijken of er via de bijzonder bijstand bijv iets mogelijk is. Grote kans dat je daar aanspraak op kan maken als je aantoon geen inkomen hebt. Al dan niet met terugbetalingsplicht aan de gemeente.
Van die 4 apparaten zijn alleen de koelkast & wasmachine (handwasquote:Op woensdag 3 april 2024 11:47 schreef TAmaru het volgende:
Een bekende van mij heeft mij verteld dat zij van plan is witgoed te leasen; een koelkast, een vaatwasser, een wasmachine en een wasdroger. Nou vroeg ik mij af wat iemand bezielt om zo'n apparaat te leasen als je voor 50 of 60 euro op Marktplaats een prima tweedehandsje kunt kopen, maar volgens haar was het een combinatie van gemak (ze komen hem brengen en installeren), garantie (je krijgt een reparatie of nieuwe als hij kapot gaat) en energiezuinigheid (de apparaten zijn van de hoogste energieklasse, waardoor je geld bespaart op stroom).
Ook heeft ze naar eigen zeggen het geld niet om dit soort apparaten nieuw te kopen. Daarop zei ik dan weer dat je die 4 apparaten samen volgens mij prima kunt vinden op Marktplaats voor minder dan 300 euro, maar volgens haar was dat erg veel moeite, heb je dan geen garantie (of misschien doet het apparaat het wel helemaal niet) en zijn de energiekosten van de apparaten dan hoger, want meestal geen Bosch of Miele.
Nu vraag ik me af of hier een kern van waarheid in zit. Ik zie verschillende bedrijven die dit soort producten aanbieden en de prijzen zijn niet zo hoog, mits je een zeer lang contract tekent. Bij één bedrijf dat ik heb gezien kun je voor minder dan 20 euro in de maand een energiezuinige wasmachine en ook voor rond de 20 euro een energiezuinige droger leasen, maar dan zit je er wel 6 jaar aan vast. Dan betaal je dus 1440 euro voor die wasmachine en 1440 euro voor die droger en worden ze nooit van jou. Daar staan dan wel de besparing op energie tegenover, wat ervan afhangt hoeveel je de apparaten gebruikt. Ook kwamen er bij dat bedrijf nog iets van 80 euro standaardkosten per apparaat bij. Bij een jaarcontract waren de kosten veel hoger, meer dan 50 euro per apparaat per maand.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit vooral iets is voor mensen met een kleinere portemonnee, mensen die veel gemak willen, mensen met een grotere portemonnee die geen gezeik willen en mensen die niet kunnen sparen en zo dus nooit grote uitgaven kunnen financieren. Mijn kennis valt vooral in de laatste categorie. Ik vroeg ook waarom ze niet gewoon 6 maanden probeert om wat geld te sparen (want ik weet haar inkomen wel en ook wel waar ze haar geld aan uitgeeft) en toen antwoordde ze: "dat kan ik niet".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |