Beelden: https://www.dumpert.nl/?selectedId=100088627_c31eff7equote:Scheidsrechter krijgt trappen en klappen na jeugdduel in Oldebroek: ‘Dit hoort niet op een voetbalveld’
destentor.nl
Een voetbalwedstrijd tussen twee jeugdteams uit Oldebroek en Apeldoorn is zaterdag compleet uit de hand gelopen. Op videobeelden is te zien hoe de scheidsrechter tijdens een ruzie wordt getrapt terwijl hij op de grond ligt. De thuisclub is geschrokken: ,,Je blijft met je vingers van de scheidsrechter af.’’
Het incident vond plaats vlak na afloop van de wedstrijd OWIOS O17-1 uit Oldebroek tegen WSV 017-2 uit Apeldoorn.
Van de vechtpartij op het veld in Oldebroek gaan videobeelden rond. Daarin is duidelijk zichtbaar dat de scheidsrechter op de grond ligt en door zeker één persoon met klappen en meerdere trappen wordt aangevallen. Dezelfde man haalt daarna nog uit naar een ander persoon.
OWIOS-jeugdvoorzitter Henk Sneller laat aan het eind van de middag weten dat zijn club het incident onderzoekt. De belaagde arbiter is een verenigingsscheidsrechter van OWIOS.
Over de aanleiding van de ruzie kan Sneller, die zelf niet bij de wedstrijd aanwezig was, nog weinig loslaten. Hij geeft aan dat de scheidsrechter, toeschouwers en de tegenstander bij hem hun verhaal hebben gedaan. ,,We zijn in gesprek met ooggetuigen om een verslag te maken van wat er precies gebeurd is vanmiddag.’’
Chaos
Op de videobeelden is te zien hoe in de chaos verschillende mensen elkaar te lijf gaan. Anderen proberen op hun beurt de ruziemakers uit elkaar te trekken of tot de orde te roepen. Ook is tussen de omstanders door te zien dat de scheidsrechter bovenop een andere betrokkene lijkt te zitten.
De jeugdvoorzitter van OWIOS heeft contact gehad met voetbalclub WSV Apeldoorn. ,,Die hebben daar ook een verhaal bij en zijn ook aan het inventariseren wat er precies gebeurd is’’, vertelt Sneller. ,,Het klopt in ieder geval dat er een handgemeen geweest is en dat de scheidsrechter klappen gekregen heeft.’’
De jeugdvoorzitter van WSV Apeldoorn laat desgevraagd weten dat de club nog niets over het voorval wil zeggen. Hij stelt dat de KNVB op de hoogte is gebracht en dat de club er verder intern mee bezig gaat. Hij vindt het ‘niet gepast’ om nu op het incident te reageren.
Club is geschrokken
Thuisploeg OWIOS wacht verder het wedstrijdverslag van de scheidsrechter af. Ook hierover komt contact met de KNVB.. ,,Dit soort dingen horen niet op de velden, dat mag duidelijk zijn’’, stelt jeugdvoorzitter Sneller. ,,Je blijft met je vingers van de scheidsrechter af.’’
Persvoorlichter Daan Schippers van de KNVB zegt nog niets over het voorval te kunnen zeggen. In hoeverre de voetbalbond op de hoogte is, weet de woordvoerder niet. Hij verwacht dat de KNVB na het paasweekend meer kan zeggen.
Minimaal. Knvb royement lijkt mij een no brainer,aar graag wat keer. Paar maanden zitten en bij dubbel paspoort het NLse intrekken en geen kans op verblijfsvergunning.quote:
Dat vind je serieus een oplossing? Stoer hoor.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:07 schreef Jahr00n het volgende:
Je zou toch hopen dat daar ineens 100 boeren het veld op stormen om die nieuwe nederlanders helemaal de vernieling in te trappen
En over wat er gebeurd is zeg je niets.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:19 schreef recursief het volgende:
En treurig trouwens hoe diverse figuren hier weer volledig op huidskleur zijn gefixeerd.
Wat insinueer je? Dat je beter als iemand klappen krijgt "kutbuitenlanders" kan gillen dan niks roepen?quote:Op zondag 31 maart 2024 09:28 schreef Prego het volgende:
[..]
En over wat er gebeurd is zeg je niets.
Typisch.
Weer.
? Het zijn gewoon Nederlanders die nog volgens buitenlandse normen zijn opgevoed, DAAR gaat het fout.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:32 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat insinueer je? Dat je beter als iemand klappen krijgt "kutbuitenlanders" kan gillen dan niks roepen?
Jij weet helemaal niet hoe die jongen is opgevoed. Ik sta zelf als vrijwilliger regelmatig bij jeugdwedstrijden op de velden en mijn ervaring is dat de meeste wedstrijden gewoon leuk zijn. En als er al agressie is kan dat overal vandaan komen. Ouders, coaches, spelers met of zonder kleurtje.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:35 schreef halfway het volgende:
[..]
? Het zijn gewoon Nederlanders die nog volgens buitenlandse normen zijn opgevoed, DAAR gaat het fout.
Kan me wel iets voorstellen bij die opvoeding anders. Zie hier iemand uit die cultuur die er zelf over verteld:quote:Op zondag 31 maart 2024 09:39 schreef recursief het volgende:
[..]
Jij weet helemaal niet hoe die jongen is opgevoed. Ik sta zelf als vrijwilliger regelmatig bij jeugdwedstrijden op de velden en mijn ervaring is dat de meeste wedstrijden gewoon leuk zijn. En als er al agressie is kan dat overal vandaan komen. Ouders, coaches, spelers met of zonder kleurtje.
quote:Op zondag 31 maart 2024 09:36 schreef recursief het volgende:
Even heel duidelijk: dat een scheidsrechter/speler/coach of wie dan ook klappen krijgt is diep triest. Maar wat ik minstens net zo triest vind is zijn hyenas zo een voorval aangrijpen om te kankeren op "kutbuitenlanders" omdat een dader niet roomblank is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantiequote:Op zondag 31 maart 2024 09:39 schreef recursief het volgende:
[..]
Jij weet helemaal niet hoe die jongen is opgevoed. Ik sta zelf als vrijwilliger regelmatig bij jeugdwedstrijden op de velden en mijn ervaring is dat de meeste wedstrijden gewoon leuk zijn. En als er al agressie is kan dat overal vandaan komen. Ouders, coaches, spelers met of zonder kleurtje.
Och och, het mag weer niet gezegd worden. Nog voor ik het filmpje opende wist ik de huidskleur al. Da's toch ook raar!!quote:Op zondag 31 maart 2024 09:19 schreef recursief het volgende:
En treurig trouwens hoe diverse figuren hier weer volledig op huidskleur zijn gefixeerd.
Onderlinge ruzietjes, ja, dat is normaal, maar als een groep hyena's een scheidsrechter aanvallen, heb ik nog niet gezien met groepen blanke jongens, eerlijk gezegd.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:39 schreef recursief het volgende:
[..]
Het soort instelling die jij hier laat zien is de belangrijkste reden waarom de PVV en FvD stemmen krijgen.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:19 schreef recursief het volgende:
Het enige dat je weet is dat ie niet roomblank is. De rest speculeer je er zelf bij. Je weet niets van die jongen. Je gaat enkel en alleen af op huidskleur.quote:Op zondag 31 maart 2024 10:27 schreef wpor het volgende:
[..]
Kan me wel iets voorstellen bij die opvoeding anders. Zie hier iemand uit die cultuur die er zelf over verteld:
https://www.dumpert.nl/item/100085512_5557ae1e
Dat zegt iets over hoe het in jouw hoofd werkt. Niet over of je gelijk hebt.quote:Op zondag 31 maart 2024 10:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Och och, het mag weer niet gezegd worden. Nog voor ik het filmpje opende wist ik de huidskleur al. Da's toch ook raar!!
Bleek wel zo te zijn. Alweer!quote:Op zondag 31 maart 2024 10:38 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat zegt iets over hoe het in jouw hoofd werkt. Niet over of je gelijk hebt.
Nee, die doen dat niet op een voetbalveld, maar op vakantie op Mallorcaquote:Op zondag 31 maart 2024 10:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Onderlinge ruzietjes, ja, dat is normaal, maar als een groep hyena's een scheidsrechter aanvallen, heb ik nog niet gezien met groepen blanke jongens, eerlijk gezegd.
Ik heb het zelf in 11 jaar jeugdvoetbal ook nog niet meegemaakt dat de scheidsrechter aangevallen wordt. Wel agressief gedrag en geloof me: dat hangt echt niet van huidskleur af. Maar hier zijn wat figuren in het topic die iemand zien die zich misdraagt en ze menen gelijk te weten wat de achtergrond van die jongen is, uit welke cultuur hij afkomstig is en dat ie een "nieuwe Nederlander" is en misschien wel een dubbel paspoort heeft. Alleen omdat ie niet blank is. En dan ook nog iemand die suggereert dat er maar een honderdtal (ongetwijfeld blanke) boeren zo iemand "de vernieling in moeten trappen" (want dat is kennelijk wel okay, zal wel boerencultuur zijn).quote:Op zondag 31 maart 2024 10:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Onderlinge ruzietjes, ja, dat is normaal, maar als een groep hyena's een scheidsrechter aanvallen, heb ik nog niet gezien met groepen blanke jongens, eerlijk gezegd.
Andere cultuur ja. Als we dat in NL nog steeds niet mogen benoemen dan zegt dat ook wat.quote:Op zondag 31 maart 2024 10:36 schreef recursief het volgende:
[..]
Het enige dat je weet is dat ie niet roomblank is. De rest speculeer je er zelf bij. Je weet niets van die jongen. Je gaat enkel en alleen af op huidskleur.
Hoe weet jij wat de cultuur van die jongen is? Hoe weet je dat?quote:Op zondag 31 maart 2024 10:47 schreef wpor het volgende:
[..]
Andere cultuur ja. Als we dat in NL nog steeds niet mogen benoemen dan zegt dat ook wat.
quote:
We insinueren dat figuren als jij altijd de kop in het zand steken als het weer de usual suspects treft en volledig aan de OP voorbijgaan om puur de focus hebben op users die een patroon herkennen.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:32 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat insinueer je? Dat je beter als iemand klappen krijgt "kutbuitenlanders" kan gillen dan niks roepen?
Dat wist je bij die gijzeling gisteren vast ook.quote:Op zondag 31 maart 2024 10:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Och och, het mag weer niet gezegd worden. Nog voor ik het filmpje opende wist ik de huidskleur al. Da's toch ook raar!!
Het is raar omdat ze 5% van de bevolking zijn, maar vrijwel altijd de daders zijn bij dit soort incidenten.quote:Op zondag 31 maart 2024 10:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Mwoa, hoeveel % van de jongemannen zijn allochtoon, 3e gen+ meegerekend?quote:Op zondag 31 maart 2024 13:15 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het is raar omdat ze 5% van de bevolking zijn, maar vrijwel altijd de daders zijn bij dit soort incidenten.
Statistisch gezien bizar veel aggressiever dan het gemiddelde.
Dat is echt ijdele hoop, iedereen staat bang toe te kijken.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:07 schreef Jahr00n het volgende:
Je zou toch hopen dat daar ineens 100 boeren het veld op stormen om die nieuwe nederlanders helemaal de vernieling in te trappen
Ik wel, gebeurde ooit eens op de club waar ik gespeeld heb toen ik nog een tiener was. En dat was een 100% blanke club.quote:Op zondag 31 maart 2024 10:31 schreef Gia het volgende:
[..]
"gebeurde ooit eens" klinkt meer als een incident.quote:Op zondag 31 maart 2024 13:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik wel, gebeurde ooit eens op de club waar ik gespeeld heb toen ik nog een tiener was. En dat was een 100% blanke club.
Ik doe zo mijn best, maar voordat ik op de link klikte had ik al bepaalde types in mijn hoofd en dat kwam 100% uit.quote:Op zondag 31 maart 2024 13:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik wel, gebeurde ooit eens op de club waar ik gespeeld heb toen ik nog een tiener was. En dat was een 100% blanke club.
Het was ook een incident, ik heb het daarna nooit meer meegemaakt. En de betrokken spelers kregen allemaal een schorsing van een jaar en twee werden zelfs van de club verwijderd. en zo hoort het ook.quote:Op zondag 31 maart 2024 13:32 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
"gebeurde ooit eens" klinkt meer als een incident.
Met betrekking tot onze vriendelijke mohammedanen hoef je maar opsporing verzocht te kijken of dagelijks het nieuws tot je te nemen. En ze zijn vrijwel altijd in de hoofdrol als daders.
Het is eerder patroonherkenning. Dit soort geweld komt zelden voor van de roomblanke boeren jongens. Die hebben misschien een grote bek en staan te pochen en vervelend te doen, maar die trappen iemand niet half dood. Daarvoor moet je toch altijd bij dit soort 3e, 4e generatie import tuig zijn.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:36 schreef recursief het volgende:
Even heel duidelijk: dat een scheidsrechter/speler/coach of wie dan ook klappen krijgt is diep triest. Maar wat ik minstens net zo triest vind is zijn hyenas zo een voorval aangrijpen om te kankeren op "kutbuitenlanders" omdat een dader niet roomblank is.
Hallo Timmerfrans.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:36 schreef recursief het volgende:
Niets maar.quote:
Het punt is dat het dieptrieste zo vaak voorkomt bij bepaalde teams en clubs. Zeg nou zelf, je leest de TT en je vermoedde al dat je met een 'maar blanke tokkies doen dit ook' of soortgelijke reactie moest komen.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:36 schreef recursief het volgende:
Moest lachen.quote:Dit hoort niet op een voetbalveld
Dit zijn excessen idd.quote:Op zondag 31 maart 2024 09:39 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat klopt. In het jeugdvoetbal met name gaat het om een paar clubs die een "naam" hebben, vaak uit achterstandswijken. En zelfs dan gaat het voornamelijk om verbale agressie. Als er klappen uitgedeeld worden, wat ik in 11 jaar nog maar zelden heb meegemaakt, dan komt dat onder alle etniciteiten voor. Geloof me, agressie om voetbal heeft geen ruk met afkomst te maken. Kijk alleen maar eens naar de harde kern supporters ("ultra's"quote:Op zondag 31 maart 2024 16:21 schreef aloa het volgende:
[..]
Dit zijn excessen idd.
Helaas verpest dat het voor de rest van de mensen die wel gewoon normaal kunnen doen.
Zo gaat het trouwens al tientallen jaren bij het voetbal...zowel bij de amateurs als bij het professionele voetbal.
De reactie is altijd veel verontwaardiging en vervolgens gebeurt er weinig tot niks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |