abonnement Unibet Coolblue
pi_213004295
quote:
Nederlanders opgepakt in Letland voor vervoeren vluchtelingen: 'Wilde zusje redden'




Twee Nederlanders lopen het risico op maximaal acht jaar gevangenisstraf in Letland. Ze worden verdacht van betrokkenheid bij het illegaal vervoeren van migranten naar de Europese Unie.

Het gaat om Abdulaal Hussein en Martine Doppen, die aan de NOS laten weten dat ze probeerden om Abdulaals zusje en vier andere vluchtelingen, die door mensensmokkelaars waren achtergelaten in een verlaten boerderij zonder eten en drinken, te redden.

De NOS sprak de afgelopen maanden meerdere keren met Abdulaal Hussein en zag het strafdossier in.

De Nederlanders werden op 20 november 2023, net na middernacht, met twee vluchtelingen in hun auto opgepakt door de Letse grenswacht, terwijl zij onderweg waren naar Litouwen. Het vervoeren van vluchtelingen over de grens is in Letland verboden. "Ik kende de risico's, maar wilde gewoon mijn zusje redden", zegt Hussein. Aan de actie gaat een heel verhaal vooraf.

Familie achtergelaten

Zelf vluchtte Abdulaal Hussein in 2016 in zijn eentje naar Nederland vanuit Sudan, waar hij zich verzette tegen de regering. Inmiddels heeft hij de Nederlandse nationaliteit. Zijn zusje Mabroka bleef achter in Sudan. Zij besloot in 2023 ook Sudan te ontvluchten, omdat ze zich onveilig voelde.

Hussein betaalde mensensmokkelaars die voor Mabroka in Egypte een visum regelden voor Rusland. Vanuit Rusland brachten ze haar naar de grens tussen Wit-Rusland en Letland. Daar moest ze zelf te voet door de bossen naar Letland lopen. De mensensmokkelaars brachten haar van de grens naar een boerderij en beloofden haar daar snel weer op te pikken en naar Duitsland te brengen. Maar dat gebeurde niet. Ze zat daar vast met vier andere vluchtelingen uit Sudan en Tsjaad.

Geen eten en drinken

Af en toe verschenen de smokkelaars om Mabroka te vragen haar broer in Nederland te appen voor extra geld. Hussein maakte duizenden euro's extra over, voor het laatst op 18 november. Maar toen vertrouwde hij het niet meer. Mabroka had al zes dagen nauwelijks gegeten of gedronken en smolt sneeuw om water binnen te krijgen. Daarom vloog Hussein met vriendin Martine Doppen naar Litouwen in een poging zijn zusje te redden.



In Litouwen huurden zij een auto en reden naar de boerderij in Letland, waar ze Mabroka uitgehongerd aantroffen. Hussein en Doppen brachten haar en twee andere vrouwen met de auto naar een via AirBnB-gehuurd appartement in Litouwen, op zo'n twee uur rijden. Ze keerden terug voor de twee achtergebleven vluchtelingen, maar toen werden ze opgepakt.

Het tweetal belandde in de gevangenis, in voorarrest. De twee vluchtelingen in de auto werden na detentie de grens met Belarus overgezet. "Ik heb weleens gedacht: had ik maar alleen mijn zusje gered en de anderen gelaten. Maar ik kon het niet. Ze hadden dood kunnen gaan, en dat zou ik mijzelf nooit vergeven", zegt Hussein.

Aanklacht wijzigt

In eerste instantie werden de Nederlanders aangeklaagd voor de "illegale verplaatsing van personen over de staatsgrens" van Letland naar Litouwen, waar maximaal zes jaar gevangenisstraf op staat. Later werd de aanklacht gewijzigd: Hussein en Doppen zouden onderdeel zijn van de groep mensensmokkelaars die zij eerder betaalden en worden nu ook aangeklaagd voor het vervoeren van de vluchtelingen van Belarus naar Letland. "Een georganiseerde groep met kwade bedoelingen", staat er in de aanklacht, met een gevangenisstraf tussen de twee en acht jaar.

Hussein zweert: "Er is absoluut geen sprake van een organisatie. Ik wilde gewoon mijn zusje redden". Die uitleg stond in de oorspronkelijk aanklacht maar is uit de nieuw opgetekende aanklacht verwijderd, heeft de NOS vastgesteld.

Doppen zat twee dagen in voorarrest en betaalde 6000 euro borgtocht, maar Hussein kwam pas anderhalve maand later vrij, na betaling van een borg van 30.000 euro. "Ik werd in het gevaarlijkste deel van de gevangenis geplaatst, met allerlei leden van de Wagner-groep. Mijn celgenoot was een moordenaar en ze waren heel racistisch. Ook kreeg ik nauwelijks te eten en viel 9 kilo af."

Hussein moet de rechtszaak in Letland afwachten. Doppen mag wel vrij reizen. Inmiddels heeft Hussein om medische redenen wel verlof gekregen om tijdelijk naar Nederland te gaan, waar hij nu is. Ook Mabroka is in Nederland aangekomen en wacht haar asielprocedure af. Het is nog niet duidelijk wanneer de rechtszaak voorkomt.
Hé wat leuk, een gemengd koppel net als in de reclames.

Serieus: Gebed zonder einde natuurlijk, als we iedereen die zich onveilig voelt het Nederlanderschap geven dan kunnen we dit land wel opdoeken. Zusje en broer terug naar Afrika dus.
pi_213004391
Nederlandse opgepakt met Sudanees na mensensmokkel.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 10:57:28 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213004472
Die Nederlanders het buitenland ook altijd
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_213004476
quote:
Aan de actie gaat een heel verhaal vooraf.
De NOS wil dit allemaal uiteraard weer wat nuanceren, maar deelname aan mensensmokkel is nu eenmaal strafbaar. Laat de plaatselijke rechters zich er maar over buigen of de omstandigheden tot strafverlichting moeten leiden.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 10:57:56 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213004479
quote:
13s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:47 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Hé wat leuk, een gemengd koppel net als in de reclames.

Serieus: Gebed zonder einde natuurlijk, als we iedereen die zich onveilig voelt het Nederlanderschap geven dan kunnen we dit land wel opdoeken. Zusje en broer terug naar Afrika dus.
Dit land wordt dus ook opgedoekt
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 11:01:17 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213004524
Rond die Middellandse Zee heb je een stelletje smokkelaars die vele, vele miljoenen verdienen. Pak die nou ook eens aan.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_213004669
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 11:01 schreef thedeedster het volgende:
Rond die Middellandse Zee heb je een stelletje smokkelaars die vele, vele miljoenen verdienen. Pak die nou ook eens aan.
Soms worden die opgepakt en veroordeeld, echter de inkomsten zijn zodanig t.o.v. de strafmaat dat het erop lijkt geen afschrikwekkende werking te hebben, integendeel.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 29 maart 2024 @ 14:15:09 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213006832
Belachelijk dat ze hier zo´n lange straf voor krijgen. Letland moet zich diep schamen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 14:16:08 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213006856
quote:
13s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:47 schreef Alpha0 het volgende:
Hé wat leuk, een gemengd koppel net als in de reclames.
Niet alleen in reclames. Kom eens van je zolderkamer af. :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213007434
quote:
13s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:47 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Hé wat leuk, een gemengd koppel net als in de reclames.


Wat is er nu weer mis met een gemengd koppel? :?
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_213007440
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 15:04 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Wat is er nu weer mis met een gemengd koppel? :?
Niks. :) Zie het veel in reclames en leuk dat je het nu ook in het echt ziet.
pi_213007445
Lekker voor ze.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 15:19:27 #13
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_213007544
quote:
13s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:47 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Hé wat leuk, een gemengd koppel net als in de reclames.

Wauw, wat ben jij een triest figuur.

Niet alleen op basis van deze sneue opmerkingen, maar ook op basis van het feit dat het meerendeel van jouw topics klaagtopics zijn over "buitenlanders".

De haat die jij hebt jegens een een groep waarvan je het overgrote merendeel niet kent is behoorlijk ziek en zwaar obsessief.
Krekker is de bom!
  vrijdag 29 maart 2024 @ 15:23:19 #14
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_213007573
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 15:05 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Lekker voor ze.
Terecht dat ze zijn opgepakt. Maar gezien jouw blije reactie neem ik aan dat jij jouw zusje natuurlijk liever laten sterven of in ieder geval zou laten lijden. Toch?
Krekker is de bom!
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 29 maart 2024 @ 15:25:02 #15
319979 Fok-it
All is well
pi_213007580
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 15:19 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Wauw, wat ben jij een triest figuur.

Niet alleen op basis van deze sneue opmerkingen, maar ook op basis van het feit dat het meerendeel van jouw topics klaagtopics zijn over "buitenlanders".

De haat die jij hebt jegens een een groep waarvan je het overgrote merendeel niet kent is behoorlijk ziek en zwaar obsessief.
Joh, alsof dit soort degenerates buiten komen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_213007701
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 15:05 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Niks. :) Zie het veel in reclames en leuk dat je het nu ook in het echt ziet.
Kom je nooit buiten ofzo? Heb je geen vrienden/kennissenkring?

Heb toch aardig wat mensen in mijn omgeving die een gemengd koppel zijn.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_213007950
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 15:39 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Kom je nooit buiten ofzo? Heb je geen vrienden/kennissenkring?

Heb toch aardig wat mensen in mijn omgeving die een gemengd koppel zijn.
Fantastisch. Hoop dat mijn kleinkinderen ook van gemengde afkomst zijn. _O_
  vrijdag 29 maart 2024 @ 17:11:50 #18
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_213008761
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 16:08 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Fantastisch. Hoop dat mijn kleinkinderen ook van gemengde afkomst zijn. _O_
Is het niet vele malen relevanter dat je (klein)kinderen opgroeien tot degelijke betrouwbare mensen die goed zijn voor hun naasten, gelukkig zijn, hun naasten gelukkig maken en die een bijdrage leveren aan onze samenleving (wat doorgaans ook hun geluk ten goede zal doen), weerbaar zijn en goed kunnen leven in onze samenleving?

Staar jij niet veel en veels te veel blind op zaken als afkomst en ras?
Krekker is de bom!
  vrijdag 29 maart 2024 @ 17:25:40 #19
3542 Gia
User under construction
pi_213008916
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 15:23 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Terecht dat ze zijn opgepakt. Maar gezien jouw blije reactie neem ik aan dat jij jouw zusje natuurlijk liever laten sterven of in ieder geval zou laten lijden. Toch?
Wat had ze te lijden, waar ze woonde? Niks. Ze voelde zich niet veilig. Dat zit tussen je oren.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 17:40:54 #20
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_213009075
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:25 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat had ze te lijden, waar ze woonde? Niks. Ze voelde zich niet veilig. Dat zit tussen je oren.
Tussen de oren? Tussen de benen bedoel je.... Ik noem onderstaande niet bepaald "veilig". En dit is maar 1 v/d vele voorbeelden. Sudan is niet bepaald een vrouwvriendelijk land.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Female_genital_mutilation

Geldt dat ook voor de zus in kwestie? Ik weet het niet, maar er is een reële kans van wel.
Krekker is de bom!
  vrijdag 29 maart 2024 @ 17:45:21 #21
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213009110
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:25 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat had ze te lijden, waar ze woonde? Niks.
Ze voelde zich niet veilig. Dat zit tussen je oren.
Hoe weet jij dat?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 29 maart 2024 @ 17:48:05 #22
3542 Gia
User under construction
pi_213009133
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:40 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Tussen de oren? Tussen de benen bedoel je.... Ik noem onderstaande niet bepaald "veilig". En dit is maar 1 v/d vele voorbeelden. Sudan is niet bepaald een vrouwvriendelijk land.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Female_genital_mutilation

Geldt dat ook voor de zus in kwestie? Ik weet het niet, maar er is een reële kans van wel.
Dat is de cultuur. Wil niet zeggen dat ze maar allemaal hierheen moeten komen.
pi_213009143
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 14:15 schreef Harvest89 het volgende:
Belachelijk dat ze hier zo´n lange straf voor krijgen. Letland moet zich diep schamen.
Er is al een definitieve straf uitgesproken?

Ik verwacht dat het wel (weer) met een sisser af zal lopen met deze 'slachtoffers'.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 17:49:30 #24
3542 Gia
User under construction
pi_213009151
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:48 schreef Nober het volgende:

[..]
Er is al een definitieve straf uitgesproken?

Ik verwacht dat het wel (weer) met een sisser af zal lopen met deze 'slachtoffers'.
Hoeven vast niet in Letland uit te zitten, maar in het veilige Nederland
pi_213009166
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is de cultuur. Wil niet zeggen dat ze maar allemaal hierheen moeten komen.
wowww...
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  vrijdag 29 maart 2024 @ 17:52:14 #26
3542 Gia
User under construction
pi_213009184
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:50 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
wowww...
Oh, nou mag ineens niet gezegd worden dat wij ons niet moeten bemoeien met de cultuur van andere volkeren.

Moet iedereen die een kutleven heeft, ergens op deze aarde, maar gewoon naar Nederland komen? Denk je dat dat gaat passen?
pi_213009208
Ik ga hier niet eens op in. Niveautje weer hoor @Gia
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  vrijdag 29 maart 2024 @ 17:55:19 #28
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213009238
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 15:04 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Wat is er nu weer mis met een gemengd koppel? :?
TS zal hier bedoelen dat de hoeveelheid van zulke koppels in reclames geen realistische afspiegeling is van de Nederlandse samenleving. De makers van reclames en ads doen het met de beste bedoelingen, maar het schept een vertekend beeld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 29 maart 2024 @ 17:55:28 #29
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213009241
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Oh, nou mag ineens niet gezegd worden dat wij ons niet moeten bemoeien met de cultuur van andere volkeren.

Moet iedereen die een kutleven heeft, ergens op deze aarde, maar gewoon naar Nederland komen? Denk je dat dat gaat passen?
Je kent haar situatie niet. Alleen familie zijn van iemand die de regering/het regime probeert tegen te werken kan al genoeg zijn om daadwerkelijk gevaar te lopen.

Haar broer is gevlucht, heeft hier asiel gekregen en is inmiddels Nederlands staatsburger.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_213009261
Tja triest verhaal, mensen doen er alles om een beter leven te krijgen.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 18:01:39 #31
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_213009338
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:48 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is de cultuur. Wil niet zeggen dat ze maar allemaal hierheen moeten komen.
Dit doe je telkens weer he. Iets uit de context trekken en dan opeens over iets heel anders gaan praten.

Ik zeg helemaal niet dat we de hele wereld moeten helpen |:(

Ik reageerde op een blije "lekker voor ze" reactie, waarbij ik aangeef dat ik het terecht vind dat ze zijn opgepakt, maar tevens vraag ik ook of de user waar ik op reageer, niet iets vergelijkbaars zou hebben gedaan om zijn zusje te redden.

Met andere woorden: nee, we moeten de wereld niet proberen te redden en deze lui verdienen straf. Maar de man in kwestie stond voor een duivels dilemma: z'n zus redden van een zeer waarschijnlijk ellendig leven inclusief lijdensweg, etc. Of van de zijkant toekijken.

Om dan te genietend te reageren met een "lekker voor ze" vind ik behoorlijk ziek.
Krekker is de bom!
  vrijdag 29 maart 2024 @ 18:07:47 #32
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_213009410
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
TS zal hier bedoelen dat de hoeveelheid van zulke koppels in reclames geen realistische afspiegeling is van de Nederlandse samenleving. De makers van reclames en ads doen het met de beste bedoelingen, maar het schept een vertekend beeld.
Jij bent neem ik aan ook bekend met de post-historie van TS.

Zijn reactie was een overduidelijke: "ha net goed voor die linkse dromers die zich hebben laten beinvloeden voor die mooi ogende reclames met gemengde koppels! Maar dit is wat je in het echt zal overkomen wanneer je een gemengde relatie aangaat!"

TS heeft nog net niet zo'n idioot meme plaatje gemaakt met een gemengd koppel uit de reclame in een mooie gezellig huiskamer en de text "mixed relationship on tv"

En daaronder een plaatje van dit gemengde koppel in de gevangenis en dan de text: "mixed relationship in reality"

En het erge is, we zitten al zo ver richting ideocracy dat een hoop idioten dan ook nog zou reageren met een "so true!" "This genius is speaking the truth" "We are not allowed to say it, this is what media are trying to hide, but it is trueeeee!"

Maar laffe TS zal natuurlijk alles glashard ontkennen.
Krekker is de bom!
pi_213009537
Konden ze niet gewoon op vakantie naar Sudan als alle andere Sudanese totnederlandergemaakten?

Afijn, de mensen die ze wilden helpen waren natuurlijk helemaal geen vluchtelingen dus dat moet vrijspraak worden, hopelijk zijn ze nog op tijd terug voor Keti Koti.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213009595
In Egypte is er geen oorlog gaande.
Zijn zus had daar prima kunnen wonen.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 18:26:00 #35
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_213009657
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Konden ze niet gewoon op vakantie naar Sudan als alle andere Sudanese totnederlandergemaakten?

Afijn, de mensen die ze wilden helpen waren natuurlijk helemaal geen vluchtelingen dus dat moet vrijspraak worden, hopelijk zijn ze nog op tijd terug voor Keti Koti.
Waarom precies zouden ze op tijd terug moeten zijn voor Keti Koti? Wat heeft Keti Koti er nou weer mee te maken?

Humor voor achterlijken?
Krekker is de bom!
pi_213009668
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Konden ze niet gewoon op vakantie naar Sudan als alle andere Sudanese totnederlandergemaakten?

Afijn, de mensen die ze wilden helpen waren natuurlijk helemaal geen vluchtelingen dus dat moet vrijspraak worden, hopelijk zijn ze nog op tijd terug voor Keti Koti.
Daarmee kan ie zn zusje nog niet naar Nederland halen?
  vrijdag 29 maart 2024 @ 18:28:48 #37
3542 Gia
User under construction
pi_213009682
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:55 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je kent haar situatie niet. Alleen familie zijn van iemand die de regering/het regime probeert tegen te werken kan al genoeg zijn om daadwerkelijk gevaar te lopen.

Haar broer is gevlucht, heeft hier asiel gekregen en is inmiddels Nederlands staatsburger.
Haar broer snap ik. Maar de zus niet.
Uit de OP:

quote:
Zij besloot in 2023 ook Sudan te ontvluchten, omdat ze zich onveilig voelde
Daar staat niet dat ze genoodzaakt was te vluchten, maar besloot om dit te doen. Ze VOELDE zich onveilig, zegt niets over of dit werkelijk zo was. En hoe zit het met de rest van de familie die nog daar woont?
  vrijdag 29 maart 2024 @ 18:30:05 #38
3542 Gia
User under construction
pi_213009694


[ Bericht 100% gewijzigd door Gia op 29-03-2024 18:32:53 ]
pi_213009714
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Konden ze niet gewoon op vakantie naar Sudan als alle andere Sudanese totnederlandergemaakten?

Afijn, de mensen die ze wilden helpen waren natuurlijk helemaal geen vluchtelingen dus dat moet vrijspraak worden, hopelijk zijn ze nog op tijd terug voor Keti Koti.
Wat heeft Keti Koti hier nu weer mee te maken?
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  vrijdag 29 maart 2024 @ 18:32:50 #40
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_213009720
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:30 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat was ik niet.
Dat beweer ik toch nergens. Nou doe je het weer. Nou laat je weer de context van de post volledig los en reageer je op 1 losse zin terwijl je de rest negeert.
Krekker is de bom!
pi_213009727
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Dat beweer ik toch nergens. Nou doe je het weer. Nou laat je weer de context van de post volledig los en reageer je op 1 losse zin terwijl je de rest negeert.
Of ze verzint er iets bij wat je helemaal niet gezegd hebt. Man man man...
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_213009768
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 14:15 schreef Harvest89 het volgende:
Belachelijk dat ze hier zo´n lange straf voor krijgen. Letland moet zich diep schamen.
Wat is wel een gepaste straf voor mensensmokkelaars?
pi_213009829
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:50 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
wowww...
U ontkent dat het verminken van vrouwelijke geslachtsdelen in zekere landen geen onderdeel van de cultuur is?
pi_213009855
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 10:57 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
De NOS wil dit allemaal uiteraard weer wat nuanceren, maar deelname aan mensensmokkel is nu eenmaal strafbaar. Laat de plaatselijke rechters zich er maar over buigen of de omstandigheden tot strafverlichting moeten leiden.
Sorry, maar dit valt niet onder mensensmokkel
pi_213009860
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:38 schreef Inbox het volgende:

[..]
Wat is wel een gepaste straf voor mensensmokkelaars?
Het is dan ook geen mensensmokkel
pi_213009930
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:32 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Wat heeft Keti Koti hier nu weer mee te maken?
Dat is een belangrijke feestdag las ik vandaag, dus net zoiets als met de kerst thuis zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213009948
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Konden ze niet gewoon op vakantie naar Sudan als alle andere Sudanese totnederlandergemaakten?

Afijn, de mensen die ze wilden helpen waren natuurlijk helemaal geen vluchtelingen dus dat moet vrijspraak worden, hopelijk zijn ze nog op tijd terug voor Keti Koti.
Natuurlijk kan dat. Echter daarmee krijgt de zus niet haar gewenste Nederlandse verblijfsvergunning, woning en inkomen. Daarvoor moet ze zelf naar Nederland komen en net als alle andere asielzoekers is een vlucht naar veiligheid naar een land in haar omgeving geen optie.
pi_213009995
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:28 schreef Gia het volgende:

[..]
Haar broer snap ik. Maar de zus niet.
Uit de OP:
[..]
Daar staat niet dat ze genoodzaakt was te vluchten, maar besloot om dit te doen. Ze VOELDE zich onveilig, zegt niets over of dit werkelijk zo was. En hoe zit het met de rest van de familie die nog daar woont?
Die zouden dezelfde weg volgen, met hulp van broer en zus die in Nederland een inkomstenbron hebben gevonden voor de financiering van de mensensmokkelaars die hen naar hier zullen brengen.
pi_213010018
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:38 schreef Inbox het volgende:

[..]
Wat is wel een gepaste straf voor mensensmokkelaars?
Wanneer het mensensmokkelaars zijn die mensen smokkelen onder erbarmelijke en zeer onveilige omstandigheden, puur en alleen uit op een zo groot mogelijk geldelijk gewin; hopelijk een hoge straf. Uitbuiters van menselijk leed.

Wanneer het een mensensmokkelaar is die zijn zusje en uiteindelijk ook haar 4 reisgenoten op gaat halen omdat ze al een aantal dagen zonder eten of drinken vast zit in een verlaten boerderij in Letland oid., hopelijk een aanzienlijk lagere straf. Best begrijpelijk dat die jongeman dat voor zijn hulpbehoevende zusje doet. Dapper ook wel.

Kan best dat een Letse / Letlandse rechter daar ook rekening mee houdt. Ik gok dat een Nederlandse dat wel zou doen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213010020
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 18:46 schreef grrrrg het volgende:

[..]
Sorry, maar dit valt niet onder mensensmokkel
Daar mag de rechter over oordelen. Persoonlijk vind ik dat zij die een mensensmokkelaar betalen om iemand te smokkelen, weldegelijke deel uit maken van de mensensmokkel. Net als dat iemand die een moordopdracht geeft ook vervolgd zal mogen worden voor moord of betrokkenheid erbij.

[ Bericht 2% gewijzigd door Inbox op 29-03-2024 19:42:23 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')