quote:Op zondag 5 mei 2024 13:03 schreef -Spring het volgende:
Nou, change of plans hier.
Mijn vader stuurde me zo'n anderhalf jaar geleden een berichtje met de mededeling dat ie de erfelijke variant van ijzerstapelingsziekte heeft en zijn internist 'm had geadviseerd om zijn nakomeling hiervan op de hoogte te brengen.
Normaalgesproken heb ik geen contact met deze man omdat ie sowieso altijd een brenger van slecht nieuws is. Bovendien had ik geen klachten, dus er niks mee gedaan.
Tot ik er gisteren achter kwam dat de 'overgangsklachten' die ik ervaar overeenkomsten hebben met een te hoog ijzergehalte in het bloed (hormonale veranderingen, gewrichtspijn, extreme vermoeidheid, slecht slapen).
Bovendien krijg ik met de jaren meer pigmentvlekken en heb ik het afgelopen jaar steeds vaker last van buikpijn rechts onder m'n ribben.
Dinsdag heb ik een afspraak met een overgangsconsulente van Care4Women maar ik weet niet of dat nu wel zo handig is. Liever zou ik eerst uitsluiten dat het ijzerstapelingsziekte is. Morgen de huisarts maar even bellen.Of misschien ook even bespreken met de overgangsconsulente (zeker als er sprake is van wachttijden)?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Yes, haar heb ik al een berichtje gestuurdquote:Op zondag 5 mei 2024 16:14 schreef Seven. het volgende:
[..]
Of misschien ook even bespreken met de overgangsconsulente (zeker als er sprake is van wachttijden)?
Altijd lastig als je meerdere ‘opties’ hebt, want klachten kunnen inderdaad veroorzaakt worden door verschillende aandoeningen en hoe kom je erachter wat bij jou de oorzaak is?quote:Op zondag 5 mei 2024 16:26 schreef -Spring het volgende:
[..]
Yes, haar heb ik al een berichtje gestuurd. Hoewel ik de wachttijd bij haar nogal mee vond vallen trouwens. Een week of 3/4.
Ik zou vooral eerst laten nakijken of je die ijzerstapelingsziekte hebt, dat lijkt mij prioritair op de overgangsklachtenquote:Op zondag 5 mei 2024 16:26 schreef -Spring het volgende:
[..]
Yes, haar heb ik al een berichtje gestuurd. Hoewel ik de wachttijd bij haar nogal mee vond vallen trouwens. Een week of 3/4.
Ik (nog) niet maar ik kom pas net kijkenquote:Op maandag 6 mei 2024 12:15 schreef Seeburg54 het volgende:
Hebben jullie ook het gevoel dat je darmen zich anders gedragen in de overgang?
Ja, zeker. Door oestrogeentekort worden organen (en dus ook darmen) minder soepel en dat kan allerlei veranderingen en klachten veroorzaken. Bij mij begon het ooit in mijn longen: was benauwd en kortademig, en gelukkig legde de huisarts de link met de overgang, ze schreef me Femoston voor en toen kon ik meteen weer ademen. Inmiddels gebruik ik bio identieke hormonen en zijn ook mijn darmklachten opgelost.quote:Op maandag 6 mei 2024 12:15 schreef Seeburg54 het volgende:
Hebben jullie ook het gevoel dat je darmen zich anders gedragen in de overgang?
Prompt werd ik natuurlijk niet meer ongesteld. Ik heb de gyn maar afgebeld.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 08:36 schreef sigme het volgende:
()Maar dat bloed, dat bloed...
Dus nu heb ik een verwijzing gevraagd (en gekregen) naar een gyn. Ik wil Novasure. Ik wil niet elke maand 3 dagen aan huis gekluisterd zijn. Ik heb een leven (en een baan ook).
Bedoel je stabiele hormoonschommelingen of geen hormoonschommelingen?quote:Op vrijdag 7 juni 2024 23:12 schreef Seven. het volgende:
Mijn cyclus is wel weer op gang gekomen. Zo met horten en stoten, raar. Dus nu ook weer bergen energie in de week na mijn ongesteldheid en totaal drained in de week voor en tijdens de ongesteldheid.
Ik ga er altijd vanuit dat die hormoonschommelingen stabiel blijven na de overgang. Toch?
Geen hormoonschommelingen dusquote:Op vrijdag 7 juni 2024 23:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bedoel je stabiele hormoonschommelingen of geen hormoonschommelingen?
Als eenmaal de menstruaties stoppen, dan stoppen die heel geregelde hormoonschommelingen inderdaad.quote:
quote:Op zaterdag 8 juni 2024 07:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als eenmaal de menstruaties stoppen, dan stoppen die heel geregelde hormoonschommelingen inderdaad.
Het is alleen vrij onvoorspelbaar wat je ‘ervoor terugkrijgt’.
Gewijzigd en toegevoegdquote:Op zaterdag 14 september 2024 09:52 schreef Vanyel het volgende:
De link naar Europese richtlijnen uit de OP werkt niet.
Dit wel:
Praktische handleiding hormoonsuppletietherapie (HST) en geregistreerde niet hormonale farmacotherapie – behorende bij richtlijn
management rondom menopauze (update 14 mei 2024)
Knettervers dus, van Nederlandse gynaecologen.
Best heftig hoe groot het verschil is in effectieve dosis van gel en spray (ik ben met spray begonnen want prettiger). Net van 1 naar 2 sprays, maar mijn opvliegers zijn wel al opvallend minder dus wie weet.
Ik mis in de OP ook de NHG standaard in de OP. Ook best relevant en te gebruiken als richtlijn voor je gesprek bij de huisarts als je HRT wil.
Ik linkte voor het gemak de samenvatting, maar daar kun je ook doorklikken naar de volledige tekst.
Tenslotte zou ik zweren dat ik gisteren op nu.nl een artikel zag waarin stond dat Veoza ernstige leveraandoeningen kon veroorzaken, maar dat kan ik niet meer vinden.
Ik heb het niet gezien maar in de bijsluiter staat bij bijwerkingen (vaak) wel stijging van leverenzymen (ALAT/ASAT) en leverfunctie moet gemonitord worden bij gebruikers met een bepaalde historie mbt leverquote:Op zaterdag 14 september 2024 09:52 schreef Vanyel het volgende:
Tenslotte zou ik zweren dat ik gisteren op nu.nl een artikel zag waarin stond dat Veoza ernstige leveraandoeningen kon veroorzaken, maar dat kan ik niet meer vinden.
Wat ik begrijp is geen enkele bloed test werkelijk in staat om de peri-menopauze aan te tonen.quote:Op zaterdag 14 september 2024 21:34 schreef sigme het volgende:
Ik heb een kennis die ik graag zou wijzen op het feit dat mogelijkerwijs een deel van haar problemen veroorzaakt zouden kunnen zijn door perimenopauze. Hebben jullie enig idee hoe dat 'vastgesteld' kan worden? Kan een huisarts iets testen/meten waaruit kan blijken dat iemand in voorstadium van menopauze zit (en dat iets van hormonen bijvoorbeeld zou kunnen helpen)?
Jezus, wat een waslijstquote:Op zaterdag 14 september 2024 23:29 schreef miss_sly het volgende:
Er zijn heel veel meer symptomen dan alleen opvliegers en onregelmatige cycli.
Dit is een lijst van mogelijke symptomen.
[ afbeelding ]
Is die zonneschade gelinkt aan de overgang?quote:Op zaterdag 14 september 2024 22:52 schreef capricia het volgende:
Bij mij is het eigenlijk begonnen met Actinische keratosen. Een ruw plekje op mijn hoofd. Zonneschade. Opeens.
Kan een soort voorloper zijn voor huidkanker. Dus weg laten halen bij de huisarts.
Maar rond die tijd is alles begonnen. Opvliegers, zweten, duizeligheid, etc.
Dus lieve mensen, gebruik aub een dagcrème met zonnefactor. Juist ook in NL.
Kennelijk wordt je huid ook veel gevoeliger.
En je haar kan dunner worden. Etc.
Ja, nogalquote:
Mogelijke symptomen. Doen we niks mee.quote:
Ik denk niet dat het officieel gelinkt is aan elkaar. Al valt de leeftijd wel vaak samen.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Is die zonneschade gelinkt aan de overgang?
Ik gebruik trouwens nooit dagcrème. Misschien toch maar eens doen..
Ja dat kunnen ze zeker.quote:Op zaterdag 14 september 2024 21:34 schreef sigme het volgende:
Ik heb een kennis die ik graag zou wijzen op het feit dat mogelijkerwijs een deel van haar problemen veroorzaakt zouden kunnen zijn door perimenopauze. Hebben jullie enig idee hoe dat 'vastgesteld' kan worden? Kan een huisarts iets testen/meten waaruit kan blijken dat iemand in voorstadium van menopauze zit (en dat iets van hormonen bijvoorbeeld zou kunnen helpen)?
Maar in alle eerlijkheid, een (combinatie van) aantal (veel zelfs) van deze symptomen kunnen ook op andere dingen wijzen.quote:Op zaterdag 14 september 2024 23:29 schreef miss_sly het volgende:
Er zijn heel veel meer symptomen dan alleen opvliegers en onregelmatige cycli.
Dit is een lijst van mogelijke symptomen.
[ afbeelding ]
Je beschrijft precies hetgeen waar ik bij de huisarts en directe omgeving tegenaan loop. Ik heb het allemaal gehoord en in meer of mindere bewoording is het allemaal tegen mij gezegd. ‘Het is vast iets anders’ en indien niets anders wordt gevonden ‘zit het tussen je oren’ of ben je overspannen. ‘Ik had het niet zo erg’, m.a.w. bij jou valt het vast mee. ‘Je moet veel bewegen dan gaat het wel over’.quote:Op zondag 15 september 2024 16:51 schreef BE het volgende:
[..]
Maar in alle eerlijkheid, een (combinatie van) aantal (veel zelfs) van deze symptomen kunnen ook op andere dingen wijzen.
Als ik die lijst zo zie ken ik wel mensen die hun hele leven al in die overgang waren.![]()
![]()
En ja, ik weet het, dat is de omgekeerde wereld, maar ik snap wel waarom artsen niet meteen overgaan op 'het zal wel de overgang zijn', zeker als je nog relatief jong bent en er andere zaken spelen.
Ik had vorige zomer last van opvliegers en mijn menstruatie bleef weg. Maar die kwam na een paar maanden weer terug.
Deze zomer weer, ik ben nu denk ik een maand of 3 niet ongesteld en in de juni en juli vooral opvliegers maar die zijn nu ook weer weg.
Geen peil op te trekken. En 's nachts misselijk, dat was vorig jaar ook en nu dus ook weer. Dus met kussens half rechtop slapen, dat gaat wel.
Ja, die vlagen, echt ellendig. Net als je denkt 'moet ik hiermee naar de huisarts', ben je weer over een hormoon climax heen en wordt het weer rustig(er).quote:Op zondag 15 september 2024 16:51 schreef BE het volgende:
[..]
Maar in alle eerlijkheid, een (combinatie van) aantal (veel zelfs) van deze symptomen kunnen ook op andere dingen wijzen.
Als ik die lijst zo zie ken ik wel mensen die hun hele leven al in die overgang waren.![]()
![]()
En ja, ik weet het, dat is de omgekeerde wereld, maar ik snap wel waarom artsen niet meteen overgaan op 'het zal wel de overgang zijn', zeker als je nog relatief jong bent en er andere zaken spelen.
Ik had vorige zomer last van opvliegers en mijn menstruatie bleef weg. Maar die kwam na een paar maanden weer terug.
Deze zomer weer, ik ben nu denk ik een maand of 3 niet ongesteld en in de juni en juli vooral opvliegers maar die zijn nu ook weer weg.
Geen peil op te trekken. En 's nachts misselijk, dat was vorig jaar ook en nu dus ook weer. Dus met kussens half rechtop slapen, dat gaat wel.
Dat is en blijft natuurlijk ook wel het kutte. Als het loopt als een eend en klinkt als een eend... waarom zou je dan aan een kip denken.quote:Op zondag 15 september 2024 19:00 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Je beschrijft precies hetgeen waar ik bij de huisarts en directe omgeving tegenaan loop. Ik heb het allemaal gehoord en in meer of mindere bewoording is het allemaal tegen mij gezegd. ‘Het is vast iets anders’ en indien niets anders wordt gevonden ‘zit het tussen je oren’ of ben je overspannen. ‘Ik had het niet zo erg’, m.a.w. bij jou valt het vast mee. ‘Je moet veel bewegen dan gaat het wel over’.
Als ik met de kennis van nu terug reken begonnen de eerste echte klachten een jaar of 8 geleden. Toen ik nog een cyclus had ging het bij mij ook altijd wel weer over en sommige dingen worden uiteindelijk ook soort van ‘normaal’ of sluipen erin. Totdat…..
Als meetinstrument hoeveel ‘last’ je van overgangsklachten hebt wordt overigens door de meeste ziekenhuizen, gynaecologen en overgangsconsulenten gebruik gemaakt van de Greene Scale. Zie: https://www.vrouwenindeov(...)uwenindeovergang.pdf
Dus als je een beetje beslagen ten ijs wil komen bij je zorgverlener (of gewoon zelf wil weten of je nog een beetje normaal aan het doen bent) vul je hem in. Score loopt van 0-63, met een gemiddelde van 12,nogwat geloof ik zo uit mijn hoofd.
Ik zat niet bij het gemiddelde, niet bij het dubbele van het gemiddelde en ook niet eens bij het driedubbele van het gemiddelde. Ik ga er echt niet dood aan maar thank god is mijn ervaring niet het gemiddelde, want ik wens het werkelijk niemand anders toe. Had ik maar gewoon een paar opvliegers gehad want dat is wat iedereen om je heen ook nog wel snapt. Ik ging op den duur twijfelen of ik überhaupt wel goed bij mijn hoofd was en niet langzaamaan gek aan het worden was en was totaal onherkenbaar voor mijzelf en een schim van wat ik was (en overigens ook niet zo’n leuk mens meer voor mijn omgeving).
Ik had geen idee dat het überhaupt in die heftigheid bestond laat staan dat het mij het in die heftigheid zou kunnen over komen.
En ja, deze mensen bestaan dus ook gewoon (gelukkig in mindere mate) en die zitten er ook niet echt op te wachten dat hun hele leven, hebben en zijn compleet overhoop gegooid wordt.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe je dit combineert met je leuke maar intensieve baan en je sociale leven. Spoiler alert… nietWant je stopt jezelf liever in de kliko.
Dus hoe meer men weet (vooral ook zorgverleners) met name ook van de niet typische menopauze klachten hoe beter een ieder geholpen kan worden die op zoek is naar ondersteuning in de overgang, of dit nou vitaminen, leefstijl adviezen, hormoonsuppletie of enkel en alleen een ‘hoort dit er ook bij’.
Voor mij helpt magnesium (bisglycinaat) goed om mijn spierpijn, -stijfheid en -zwakte wat onder controle te houden. Ik kan weer fatsoenlijk een bord vasthouden een pot open krijgen of opstaan zonder dat ik 80 klink.quote:Op zondag 15 september 2024 19:23 schreef Eightyone het volgende:
Vanaf ergens eerder dit jaar zit ik (om bepaalde medische redenen, en medicijnen die daarmee gepaard gingen) hoogstwaarschijnlijk echt in de overgang, volgens het ziekenhuis, al ben ik een paar jaar geleden al met de vraag naar de dokter gegaan. Moe, slechte concentratie, last van spieren en gewrichten, van die dingen. Tevens vreemde afwijkingen in cyclus, dat die periode in de maand opeens meerdere weken duurde.
Maar toen was ik zogenaamd nog te jong. M'n internist (waar ik om andere redenen al weleens kwam) heb ik het in die periode ook voorgelegd, maar die zei hetzelfde.
Tegenwoordig moet ik op m'n eten letten, dat dat niet teveel is. Iets waar ik eerder in m'n leven niet over na hoefde te denken. Heel dun wil ik niet zijn, maar de andere kant op schieten ook niet.
Nachtzweten zijn opvliegers die je s’ nachts krijgt. Ik kreeg ook altijd een opvlieger zodra ik wakker was. Dat werden en later steeds meer overdag en s’ nachts.quote:Op zondag 15 september 2024 19:26 schreef Nijna het volgende:
Telt zweten net nadat je wakker bent geworden ook als nachtzweten?
Ik dacht eerst dat het aan de warmte lag, maar het is niet meer zo warm in huis...
Ik slik al een jaar of 10 magnesiumcitraat, al lang voordat ik het idee had misschien wel in de overgang te zijn.quote:Op zondag 15 september 2024 20:18 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Voor mij helpt magnesium (bisglycinaat) goed om mijn spierpijn, -stijfheid en -zwakte wat onder controle te houden. Ik kan weer fatsoenlijk een bord vasthouden een pot open krijgen of opstaan zonder dat ik 80 klink.
Jeetje, die vragenlijstquote:Op zondag 15 september 2024 19:00 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Je beschrijft precies hetgeen waar ik bij de huisarts en directe omgeving tegenaan loop. Ik heb het allemaal gehoord en in meer of mindere bewoording is het allemaal tegen mij gezegd. ‘Het is vast iets anders’ en indien niets anders wordt gevonden ‘zit het tussen je oren’ of ben je overspannen. ‘Ik had het niet zo erg’, m.a.w. bij jou valt het vast mee. ‘Je moet veel bewegen dan gaat het wel over’.
Als ik met de kennis van nu terug reken begonnen de eerste echte klachten een jaar of 8 geleden. Toen ik nog een cyclus had ging het bij mij ook altijd wel weer over en sommige dingen worden uiteindelijk ook soort van ‘normaal’ of sluipen erin. Totdat…..
Als meetinstrument hoeveel ‘last’ je van overgangsklachten hebt wordt overigens door de meeste ziekenhuizen, gynaecologen en overgangsconsulenten gebruik gemaakt van de Greene Scale. Zie: https://www.vrouwenindeov(...)uwenindeovergang.pdf
Dus als je een beetje beslagen ten ijs wil komen bij je zorgverlener (of gewoon zelf wil weten of je nog een beetje normaal aan het doen bent) vul je hem in. Score loopt van 0-63, met een gemiddelde van 12,nogwat geloof ik zo uit mijn hoofd.
Ik zat niet bij het gemiddelde, niet bij het dubbele van het gemiddelde en ook niet eens bij het driedubbele van het gemiddelde. Ik ga er echt niet dood aan maar thank god is mijn ervaring niet het gemiddelde, want ik wens het werkelijk niemand anders toe. Had ik maar gewoon een paar opvliegers gehad want dat is wat iedereen om je heen ook nog wel snapt. Ik ging op den duur twijfelen of ik überhaupt wel goed bij mijn hoofd was en niet langzaamaan gek aan het worden was en was totaal onherkenbaar voor mijzelf en een schim van wat ik was (en overigens ook niet zo’n leuk mens meer voor mijn omgeving).
Ik had geen idee dat het überhaupt in die heftigheid bestond laat staan dat het mij het in die heftigheid zou kunnen over komen.
En ja, deze mensen bestaan dus ook gewoon (gelukkig in mindere mate) en die zitten er ook niet echt op te wachten dat hun hele leven, hebben en zijn compleet overhoop gegooid wordt.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe je dit combineert met je leuke maar intensieve baan en je sociale leven. Spoiler alert… nietWant je stopt jezelf liever in de kliko.
Dus hoe meer men weet (vooral ook zorgverleners) met name ook van de niet typische menopauze klachten hoe beter een ieder geholpen kan worden die op zoek is naar ondersteuning in de overgang, of dit nou vitaminen, leefstijl adviezen, hormoonsuppletie of enkel en alleen een ‘hoort dit er ook bij’.
Oh heerlijk vooruitzicht...quote:Op zondag 15 september 2024 20:18 schreef Ygritte het volgende:
[..]
Voor mij helpt magnesium (bisglycinaat) goed om mijn spierpijn, -stijfheid en -zwakte wat onder controle te houden. Ik kan weer fatsoenlijk een bord vasthouden een pot open krijgen of opstaan zonder dat ik 80 klink.
[..]
Nachtzweten zijn opvliegers die je s’ nachts krijgt. Ik kreeg ook altijd een opvlieger zodra ik wakker was. Dat werden en later steeds meer overdag en s’ nachts.
Ik had beter kunnen zeggen ‘kan krijgen’. Hoeft niet hè. Mijn buurvrouw slikte ook de pil en heeft in der hele leven nooit een opvlieger gehad.quote:
Als het je beperkt, als je het kut vind en als je het graag anders wil, er is echt iets aan te doen.quote:Op zondag 15 september 2024 20:44 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Jeetje, die vragenlijst
Van de 22 vragen heb ik er maar 1 die ik met '0' zou kunnen beantwoorden
De rest echt met 2 (vaak) of 3 (heel vaak)
Daarom staat er ook ‘mogelijke’. Het gaat er vooral om dat je met die symptomen wanneer je geen andere oorzaken kunt vinden ook aan de overgang kunt denken. Dat daar een link zit en bijvoorbeeld HST een optie kan zijn. Veel van die zaken worden door vrouwen, maar ook door veel artsen, nauwelijks gelinkt aan de overgang.quote:Op zondag 15 september 2024 16:51 schreef BE het volgende:
[..]
![]()
Ik scoor 3 3 3 3 3. Eindeloze drieën.quote:Op zondag 15 september 2024 19:00 schreef Ygritte het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |