De kern is wel waar. Sommige dingen zijn niet uit te drukken in geld, maar Europa stagneert wel op economisch vlak.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 23:02 schreef Farenji het volgende:
Ik heb nu ook wel zin in een puddingbroodje maar vond het item over europa een beetje zwak.
Ik hoop ooit nog mee te maken dat het meten of het ergens goed gaat of niet NIET wordt afgemeten aan of economie. Maar ik vrees ervoor.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:15 schreef hhh38 het volgende:
[..]
De kern is wel waar. Sommige dingen zijn niet uit te drukken in geld, maar Europa stagneert wel op economisch vlak.
Dat wordt het in de basis ook niet, maar er zit natuurlijk wel een zekere correlatie tussen geld en welzijn. Uiteindelijk moet je je verzorgingsstaat ook kunnen bekostigen. Als je dan met een steeds ouder wordende bevolking zit waarin een steeds kleiner deel de lasten moet dragen en je ook niet zorgt dat de arbeidsproductiviteit flinkt toeneemt, dan heb je wel een uitdaging. Ja, veel Europese landen hebben het nog steeds beter voor elkaar dan de VS waar het aankomt op zaken als levensverwachting en bestrijding van armoede, maar we hebben hier ook lang kunnen teren op de VS voor wat betreft onze veiligheid.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Ik hoop ooit nog mee te maken dat het meten of het ergens goed gaat of niet NIET wordt afgemeten aan of economie. Maar ik vrees ervoor.
De basisaanname was inderdaad het BBP, en China en VS zijn wat dat betreft de afgelopen 20 jaar flink gegroeid, terwijl de EU achtergebleven is. En daar vallen inderdaad allemaal kanttekeningen bij te maken, wat Lubach zelf ook wel deed. Het gaat er bijvoorbeeld ook om of er ergens prettig te leven valt, en hoe de welvaart verdeeld wordt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 13:49 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Ik hoop ooit nog mee te maken dat het meten of het ergens goed gaat of niet NIET wordt afgemeten aan of economie. Maar ik vrees ervoor.
En dat leeftijdsprobleem verhaal speelt in de VS wat minder (dankzij migratie overigens, lezen we mee mevrouw Faber), China daarentegen heeft zichzelf catastrofaal in de voet geschoten met die eenkindspolitiek en daar beginnen ze nu de zure vruchten van te plukken.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 15:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De basisaanname was inderdaad het BBP, en China en VS zijn wat dat betreft de afgelopen 20 jaar flink gegroeid, terwijl de EU achtergebleven is. En daar vallen inderdaad allemaal kanttekeningen bij te maken, wat Lubach zelf ook wel deed. Het gaat er bijvoorbeeld ook om of er ergens prettig te leven valt, en hoe de welvaart verdeeld wordt.
Overigens doet Nederland het nog als één van de betere in de EU.
Dat we hier te oud worden klopt overigens wel, er zijn steeds minder werkenden, en steeds meer gepensioneerden. Maar dat we te lui of streng zijn vind ik discutabel.
Volgens mij zit het probleem vooral in de grote landen. Spanje en Italië hebben een gigantische staatsschuld en een economie die al 20 jaar niet groeit. Ook een economie dat zeer sterk op toerisme leunt is gewoon een teken van zwakte, aangezien toerisme extreem conjunctuurgevoelig is. Frankrijk heeft een vreselijke stakings- en protestcultuur waardoor hervormingen nooit doorheen komen, Groot-Brittanië de Brexit en Duitsland de hereniging waar het nooit overheen is gekomen plus teveel lonen op oude industrieën. Als dit soort landen nou een mentaliteit hadden die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld Nederland, Denemarken of Zweden waren het stuk voor stuk flinke powerhouses geweest. Nu slepen deze vijf landen de rest van de Europese landen mee het slob in.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 15:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De basisaanname was inderdaad het BBP, en China en VS zijn wat dat betreft de afgelopen 20 jaar flink gegroeid, terwijl de EU achtergebleven is. En daar vallen inderdaad allemaal kanttekeningen bij te maken, wat Lubach zelf ook wel deed. Het gaat er bijvoorbeeld ook om of er ergens prettig te leven valt, en hoe de welvaart verdeeld wordt.
Overigens doet Nederland het nog als één van de betere in de EU.
Dat we hier te oud worden klopt overigens wel, er zijn steeds minder werkenden, en steeds meer gepensioneerden. Maar dat we te lui of streng zijn vind ik discutabel.
Er is ook wel meer mis in China. Toen ze lange tijd hele forse groei lieten zijn las je regelmatig lofzangen op dat lekker daadkrachtige beleid van een dictatoriaal regime dat zich niet hoeft te bekommeren om zaken zoals verkiezingen, maar je ziet nu al jaren de keerzijde. Veel te lang vastgehouden aan een zerocovidbeleid omdat dit uiteindelijk vereenzelvigd werd met de steeds autoritairder wordende leider, een vastgoedsector in de problemen waar geen antwoord op kwam en ga zo maar door.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 15:42 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En dat leeftijdsprobleem verhaal speelt in de VS wat minder (dankzij migratie overigens, lezen we mee mevrouw Faber), China daarentegen heeft zichzelf catastrofaal in de voet geschoten met die eenkindspolitiek en daar beginnen ze nu de zure vruchten van te plukken.
En dan speelt welzijn ook nog een enorme rol. Ik zou voor geen goud in de VS of China willen wonen
Over de Ferrari waar ik een topic over heb geopend ?quote:Op maandag 21 oktober 2024 22:41 schreef hhh38 het volgende:
Die frustratie van Arjen bij nieuwsberichten over dure auto's die crashen had ik ook al de laatste tijd.
Peter Jansen.quote:
Ik wel, maar ik vind Sport Studio wel het minste onderdeel van De Avondshow.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 07:03 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Mooi zo, Sport Studio vind ik geen klap aan. Heb weinig met Sport.
Ja, en wat vooral interessant is is hoe de houding ten opzichte van het Westen onderling evengoed verschilt terwijl ze dat juist als vlaggetje hebben gehesen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 22:35 schreef Erno-BE het volgende:
Item over Brics was wel weer een beetje kort, had misschien wel wat meer aandacht aan besteed mogen worden, want uiteindelijk krijg je net als vroeger twee machtsblokken: het Westers Blok met 46 landen (32 NAVO-landen, 4 niet-NAVO EU-landen, 6 overige Europese landen, Japan, Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland) en het BRICS-blok met veel landen in Zuid-Amerika, Afrika, Azië en wellicht ook een land als Servië erbij.
Toch heeft Rusland redelijk wat macht in de EU met satelliet partijen en de VS met de republikeinse partijquote:Op dinsdag 22 oktober 2024 23:17 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, en wat vooral interessant is is hoe de houding ten opzichte van het Westen onderling evengoed verschilt terwijl ze dat juist als vlaggetje hebben gehesen.
China probeert zijn macht te verstevigen maar is evengoed voor 100% afhankelijk van Westerse handel. India is begrijpelijk opportunistisch en heeft die goedkope Russische energie nodig voor de bizar snel groeide bevolking en industrie maar is niet perse anti-westers. Voor Zuid-Afrika is het een historische en intern politieke kwestie en in Brazilië hangt het er maar net vanaf welke kant het politieke kwartje op valt. Rusland is een tragisch geval in elk mogelijk opzicht.
Je moet die hele bende niet zo serieus nemen. Er zijn drie wereldmachten: de VS, China en de EU. BRICS is niet relevant. Rusland in het grote plaatje ook niet.
Ja dat klopt. Het is een hinderlijke staat die de boel aardig kan frustreren op een hele onaangename wijze.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 23:40 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Toch heeft Rusland redelijk wat macht in de EU met satelliet partijen en de VS met de republikeinse partij
Nu baby osteopaten nog.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 23:14 schreef golfer het volgende:
Chiropractors kwakzalverij terecht afgemaakt.
Rusland staat op het punt in elkaar te zakken, ik zie siberie wel gaan afsplitsen met olie en gas erbijquote:Op donderdag 24 oktober 2024 08:42 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Het is een hinderlijke staat die de boel aardig kan frustreren op een hele onaangename wijze.
Maar je zegt het al: invloed in.. Rusland zelf is absoluut geen wereldmacht. Economie ter grootte van Spanje en militair stelt een het natuurlijk ook geen zak voor als je als zo'n groot land al vastloopt op Oekraďne.
Siberië is groot, leeg en divers, maar ik zie geen mogelijkheden dat zij zich kunnen afsplitsen. Ik denk eerder dat bijvoorbeeld Kaliningrad zich af gaat scheiden, het oblast Leningrad inclusief Sint-Petersburg. Beiden zouden dan een meer Westerse koers gaan varen en de banden met de Europese Unie meer gaan aanhalen. Zeker Sint-Petersburg heeft enorm veel potentieel als de relaties met de Europese Unie versoepeld worden. Verder nog Tsjetjenië, Dagestan en een aantal andere deelrepublieken die dan de onafhankelijkheid uitroepen waarbij dit soort landen binnen no-time dictaturen zijn. Verder nog Tatarstan met Kazan wat nog wat potentie heeft, maar de rest van Rusland stelt buiten Moskou om weinig voor.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Rusland staat op het punt in elkaar te zakken, ik zie siberie wel gaan afsplitsen met olie en gas erbij
Toch wel één van de mindere onderdelen, Tex en Jonathan zijn eigenlijk totaal niet grappig, maar proberen grappig te zijn. Komt erg gemaakt over.quote:
En daarna weer Even tot Hierquote:
siberie is leeg maar schatrijkquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 08:20 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Siberië is groot, leeg en divers, maar ik zie geen mogelijkheden dat zij zich kunnen afsplitsen. Ik denk eerder dat bijvoorbeeld Kaliningrad zich af gaat scheiden, het oblast Leningrad inclusief Sint-Petersburg. Beiden zouden dan een meer Westerse koers gaan varen en de banden met de Europese Unie meer gaan aanhalen. Zeker Sint-Petersburg heeft enorm veel potentieel als de relaties met de Europese Unie versoepeld worden. Verder nog Tsjetjenië, Dagestan en een aantal andere deelrepublieken die dan de onafhankelijkheid uitroepen waarbij dit soort landen binnen no-time dictaturen zijn. Verder nog Tatarstan met Kazan wat nog wat potentie heeft, maar de rest van Rusland stelt buiten Moskou om weinig voor.
[..]
Toch wel één van de mindere onderdelen, Tex en Jonathan zijn eigenlijk totaal niet grappig, maar proberen grappig te zijn. Komt erg gemaakt over.
[..]
En daarna weer Even tot Hier
Ik hoop nog op een item over Trump en een item over Temu. Dat zouden geweldige afsluiters zijn. Helaas morgen weer Sport Studio.quote:
Dat is een slechte combinatie om af te scheiden. Landen als Mongolië en Kazachstan zijn ook groot en leeg maar minder begeerlijk. Als Rusland uit elkaar valt zie ik China nog wel iets groter worden.quote:
Ik bewaar het allemaal voor vrijdag, maar vind het ondanks alle subliminal messages geweldige televisie. Groot gemis en ik hoop dat ze snel met iets anders terugkomen.quote:
Ik moest daar ook zó hard om lachen.quote:
Hij heeft gelijk, die beesten vallen echt aan als je iets te eten hebt en ze zijn gróót! Geef je zonder nadenken op de boulevard en Scheveningen een vierjarige een liga of ontbijtkoek, dan lijkt zo’n meeuw haast groter dan de kleuter. En heel agressief. Niets alleen in de rug aanvallen.quote:
Het sportonderdeel mogen ze skippen in volgende programma’s. Erg flauw, vind ik. ‘En nou is het afgelopen’ zou wekelijks op tv moeten zijn.quote:Op maandag 28 oktober 2024 22:14 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik bewaar het allemaal voor vrijdag, maar vind het ondanks alle subliminal messages geweldige televisie. Groot gemis en ik hoop dat ze snel met iets anders terugkomen.
Ik vind het ook geweldig ondanks dat ik totaal, maar dan ook totaal niks met sport heb.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 18:25 schreef NailQueen het volgende:
Ik heb ook niets met sport maar Diederik heeft geweldige droge humor
Daarom hebben wij de beste televisie ter wereld.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 18:30 schreef NailQueen het volgende:
Jammer dat het stopt maar Lubach zie ik altijd als een soort voorprogramma voor Even tot Hier. Het is goed maar hierna wordt het nog beter.
Er daar is het langverwachte Trump-item. Morgen Temu???quote:Op zondag 27 oktober 2024 18:24 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ik hoop nog op een item over Trump en een item over Temu. Dat zouden geweldige afsluiters zijn. Helaas morgen weer Sport Studio.
En toch vond ik het niet helemaal top. Al ligt de lat met America first ook hoog bij dit themaquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 22:38 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Er daar is het langverwachte Trump-item. Morgen Temu???
Ja, met Lubach als aanvoerder, wat mij betreft.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:29 schreef tong80 het volgende:
[..]
Daarom hebben wij de beste televisie ter wereld.
Wat had Lubach dan over Trump moeten vertellen dan?quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 22:38 schreef BlackLining het volgende:
Dat Trump stukje. Man man man
Wel jammer dat ik me niet kan voorstellen dat het nog afgelopen gaat zijn met die aanstellerige Amerikaanse trucks die dergelijke types ook hier exploiteren. Genoeg ellende over dat land zo.
Misschien gaat Lubach naar België. Hij heeft er zo vaak over nu.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 20:29 schreef tong80 het volgende:
[..]
Daarom hebben wij de beste televisie ter wereld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |