Schouders ophalen, denk ik. Misschien een itempje op tv erover, maar dan houdt het wel op. Ze gaan in elk geval niet rellend de straat op.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 11:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ben je nu al de populistische prietpraatjes over kopvoddentaks vergeten. Wat natuurlijk door hoofddoeken dragende mensen ook als aanval op hun geloof gezien wordt..
Korans verbranden op straten omdat het kan. Hoe zou de joodse gemeenschap reageren als er regelmatig voor een synagoge een joods heilig boek verbrand wordt.
Nou en?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Correct, iedereen kan een moslim worden. Maar niet iedereen kan Jood worden. Dat is op zichzelf al wel vrij raar natuurlijk. De hele constructie van het Joodse volk is maar een rare. Het is geen opzichzelf staand ras, omvat niet een categorie qua etniciteit, is geen nationaliteit en is eveneens niet religieus. Er is geen enkele connectie tussen een Marokkaanse Jood en Jood uit Oekraïne. Zelfs als het allebei religieuze Joden zou betreffen zouden hun religieuze uitingen afwijken van elkaar.
Correctie: niet iedereen kan Joods van volk/ras worden, dat verloopt via de moederlijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:15 schreef Mutant01 het volgende:
Correct, iedereen kan een moslim worden. Maar niet iedereen kan Jood worden. Dat is op zichzelf al wel vrij raar natuurlijk. De hele constructie van het Joodse volk is maar een rare. Het is geen opzichzelf staand ras, omvat niet een categorie qua etniciteit, is geen nationaliteit en is eveneens niet religieus.
Niks, wat sta je hier toch op je achterste poten bij elke opmerking. Terwijl je zelf moslims van alles toedicht joh, ga fietsen.quote:
Precies. En Joden zijn geen ras. Laat dat duidelijk zijn.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Correctie: niet iedereen kan Joods van volk/ras worden, dat verloopt via de moederlijn.
Maar...iedereen kan Joods van geloof worden. Je moet dan een heel langdurig traject volgen (gioerprocedure), maar uiteindelijk kan je dan Joods worden.
Maar wel een volk en daarnaast heb je ook nog een Joodse religie.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:24 schreef Mutant01 het volgende:
Precies. En Joden zijn geen ras. Laat dat duidelijk zijn.
Het noemt zichzelf een volk. Waar is dat exact op gebaseerd?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:24 schreef golfer het volgende:
[..]
Maar wel een volk en daarnaast heb je ook nog een Joodse religie.
Een beetje vreemd om het over het te hebben.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:25 schreef Mutant01 het volgende:
Het noemt zichzelf een volk. Waar is dat exact op gebaseerd?
Uhm juist niet, het woordje het slaat op het Joodse volk. Die constructie is uiterst respectvol want ik hou rekening met hoe ze zichzelf zien. Beetje lange tenen of niet?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:28 schreef golfer het volgende:
[..]
Een beetje vreemd om het over het te hebben.
Een beetje meer respect zou je sieren. Evenals je wat meer erin verdiepen.
Er is al eerder uitgelegd wat het Joodse volk is en hoe die bloedlijn verloopt.
Fout.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:33 schreef Mutant01 het volgende:
Het Joodse volk is een religieuze overlevering.
Daar staat geen uitleg over, behalve de Bijbelse oorsprong en dat men door de tijd heen een tweesporenstelsel heeft opgepakt. Namelijk je hoeft niet Joods religieus te zijn om alsnog tot het Joodse volk te kunnen behoren. Of ik kijk niet goed, dan zie ik graag waar ik moet kijken.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:42 schreef golfer het volgende:
[..]
Fout.
Zie de wikipedia-link die ik geplaatst heb.
is dit een bedreiging?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:42 schreef Mutant01 het volgende:
Doet er verder niet toe allemaal, anti semitisme is fout. Maar men moet niet felle kritiek op Israël of steun aan Palestijnen gaan identificeren als antisemitisme, die inflatie gaat namelijk meer kwaad dan goed doen. Juist ook voor het Joodse volk.
Dat dus. Er is een verschil tussen het volk en het geloof. En dat werd door jou steeds ontkent.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:44 schreef Mutant01 het volgende:
Namelijk je hoeft niet Joods religieus te zijn om alsnog tot het Joodse volk te kunnen behoren.
Ehm nee, dat ontken ik niet. Ik vind het gewoon een vreemde constructie.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat dus. Er is een verschil tussen het volk en het geloof. En dat werd door jou steeds ontkent.
Ik ben wel eens langs een synagoge gelopen en heb nog nooit iets gezien.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:10 schreef Gia het volgende:
Jij kunt dat overdrijven vinden, maar feit is dat er Joden worden uitgescholden die naar de synagoge gaan, dat er op scholen en universiteiten Joden aangekeken worden op wat er in Gaza gebeurt, terwijl ze daar part noch deel aan hebben. En het feit dat dat er niet veel zijn, maakt het niet minder erg.
En als er tijdens demonstraties leuzen worden gescandeerd als 'dood aan alle Joden' dan is dat wel zeker een regelrechte aanval op in Nederland levende joden.
God heeft Christenen verboden om met geloofsuitingen rond te lopen, dus dat doe ik ook niet.quote:En ik ben ook Christen, maar ik loop niet echt met zichtbare geloofsuitingen over straat, jij wellicht ook niet.
Dat is geen religieus ding, alhoewel sommigen dat verzonnen hebben. Maar dat zegt niets over of je Christelijk bent of niet.quote:Enige wat je kunt zien is dat ik mijn trouwring links draag, maar dat is bij meerdere geloven zo, dus dat zegt niet alles.
Ja, duhhhquote:LAAT ELKAAR GEWOON MET RUST!!
Dikke prima. Heb ik ook.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 11:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat mensen iets hebben tegen de genocide van Israel, niet tegen Joden.
Stropop.quote:Terwijl de andere mensen wel goedpraten dat een heel volk platgegooid wordt zonder enig pardon.
Israël staat niet gelijk aan joden nee. Maar als je Nederlands joodse mensen gaat belagen en bedreigen om wat Israël wel of niet doet, dan val je die mensen aan op de basis van hun joods-zijn. En dat is overduidelijk antisemitisme.quote:Israël staat niet gelijk aan joden. Dus nee.
Katholieken denken hier anders over.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 13:05 schreef bianconeri het volgende:
God heeft Christenen verboden om met geloofsuitingen rond te lopen, dus dat doe ik ook niet.
[..]
Dat is geen religieus ding, alhoewel sommigen dat verzonnen hebben. Maar dat zegt niets over of je Christelijk bent of niet.
Die zitten dan ook niet in een cult. Ofnouja ... iig een veel lichtere versie.quote:
Heel misschien is het een minder belangrijk discussiepunt voor de politiek omdat Turken:quote:Op vrijdag 29 maart 2024 11:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoeveel debatten zijn er hierover geweest dan, of betreft het nu Israel en moeten we dan toch maar onze muil hpuden? Of over kolonisten van Nederlandse komaf. LOL!
Ik ben bang dat het niet uit maar één hoek komt (al zou dan niet veel uit maken want dan durft men het nog niet te benoemen).quote:Op vrijdag 29 maart 2024 13:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Groei is een endogeen proces. Dit is gewoon import-antisemitisme.
Dit had ik toch al gelezen!!quote:Op vrijdag 29 maart 2024 13:23 schreef oblo het volgende:
[..]
Heel misschien is het een minder belangrijk discussiepunt voor de politiek omdat Turken:
1. een veel grotere groep zijn en in veel grotere schaal in dienstplicht gaan en
2. omdat een debat over “dienstplicht dat integratie kan belemmeren” niet zo relevant is voor Joodse Nederlanders als voor Turkse aangezien de eerste groep een paar generaties langer in NL is en over het algemeen beter geïntegreerd is
LOL!
En verder hoeft niemand zijn muil te houden want gelijke monniken, gelijke kappen. Als iets voor Turken geldt dan moet het ook voor Joden gelden en vice versa.
Ik denk dat jij degene bent die nu aan framen doet. Gemiddeld genomen zullen de verschillen in details groot zijn, maar 99% zijn ze te herleiden naar een gemeenschappelijke basis. Als ze religieus zijn des te meer. Breng maar eens een weekend door met een ashkenazi en daarna een mizrahi jood.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 12:15 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er is geen enkele connectie tussen een Marokkaanse Jood en Jood uit Oekraïne. Zelfs als het allebei religieuze Joden zou betreffen zouden hun religieuze uitingen afwijken van elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |