Za | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:14 |
Livebeelden: Inmiddels confirmed by de NOS. https://nos.nl/artikel/25(...)nd-over-slachtoffers [ Bericht 24% gewijzigd door Frutsel op 26-03-2024 09:07:18 ] | |
xpompompomx | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:16 |
shit | |
PinkLow | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:16 |
Jeetje heftige beelden hoor. Je zal er maar net op dat moment op hebben gezeten met de auto of iets... | |
Toine51 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:19 |
Geen sterke brug zou je denken. Die moet toch wel wat kunnen hebben.. | |
PinkLow | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:20 |
Het enige positieve is de tijd! Het is daar nu bijna half 3 in de nacht. Dus zal rond 02u zijn gebeurd. Als dit tijdens spitsuur was gebeurd.... [ Bericht 1% gewijzigd door PinkLow op 26-03-2024 08:42:55 ] | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:20 |
VS en onderhoud van wegen/bruggen is een zeer slechte combi, dat is algemeen bekend. | |
Szura | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:20 |
Wiki is al bijgewerkt door iemand uit NWS
| |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:21 |
Zou een botsing zijn met een schip. | |
Toine51 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:21 |
Dacht eerder Itali.. | |
Szura | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:22 |
er vaart een enorm schip een steunpilaar onder de brug uit ![]() | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:22 |
Holy shit. Niet best. | |
matthijst | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:24 |
Want een boot ertegenaan varen is slim 😀 | |
Bayswater | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:27 |
Zou best opzet kunnen zijn, vaart bijna midden die pijler in. | |
Momo | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:27 |
| |
Evangelion | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:28 |
Duur grapje, los van evt. slachtoffers. | |
Za | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:29 |
Nee vreemd, die brug doemde niet opeens uit het niets op. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:31 |
gebeurd hier ook regelmatig, maar ze storten niet in https://nos.nl/l/2486894 https://www.rijnmond.nl/n(...)-verliest-containers https://www.omroepwest.nl(...)el-heen-en-weer-gaan https://www.bndestem.nl/t(...)s-van-gent~a3708948/ https://www.telegraaf.nl/(...)vaar-voor-instorting amerikaanse bouwkwaliteit is ronduit kut, verouderde meuk die slecht onderhouden is [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2024 08:32:06 ] | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:31 |
Enge beelden, gewoon direct helemaal ingestort | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:31 |
Die begeeft het wel heel makkelijk ![]() | |
maily | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:32 |
Ja maar, dat vrachtschip .... | |
Frutsel | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:32 |
Livebeelden: | |
xpompompomx | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:33 |
Bootje was ook niet heel klein: | |
Pizzakoppo | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:33 |
Ook gewoon de complete constructie die in elkaar klapt. Bizar om te zien. | |
Za | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:34 |
Thanks. Ik vind dit wat omvangrijker, en hij lijkt ook een poosje stil te liggen en dan opeens vooruit. Er was ook een video vanaf de zijkant, die zie ik niet meer. | |
Frutsel | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:34 |
Water temperatuur schijnt rond de 8 graden te liggen las ik ergens | |
matthijst | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:34 |
Binnenvaartschepen of zo'n megatanker. Klein verschil. Type brug ook natuurlijk. | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:34 |
Hier ligt de treinverbinding van Groningen naar Leer er al sinds 2015 uit, omdat een vrachtschip tegen de brug in de Eems is aangevaren. | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:35 |
Ja dat weet ik, maar een stevige brug begeeft het niet compleet bij een aanvaring. Het onderhoud van bruggen en wegen in de VS is al decennia een heet hangijzer. Recent heeft Biden een miljardenplan aangekondigd om door het hele land dit soort pijnpunten aan te pakken. Zie ook: https://www.infrasite.nl/(...)e-staat/?gdpr=accept | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:36 |
Denk niet dat dd bouwkwaliteit slecht is. Het is oud dus slechter dan de standaard van nu. Dat hoeft per definitie niet direct slecht te zijn. Wat we wel weten is het doorgaans slechte onderhoud over jaren. Daar wordt alles niet beter van. | |
Momo | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:36 |
Overlevingskansen zijn sowieso niet zo groot voor de mensen op brug, maar dit gaat niet helpen.... Temperatuur kan wel eens kloppen, je zit meer noordelijk dan Washington DC. | |
xpompompomx | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:36 |
Als je daar in ligt hou je dat niet lang vol. | |
Tekaschi | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:36 |
Zie net de beelden, stonden wel degelijk auto's op, en die hele brug zakt gewoon in elkaar. ![]() | |
Hatseflats22 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:36 |
Ja, je zou denken dat het ding uit compartimenten bestaat en dus hooguit gedeeltelijk in elkaar klapt. | |
Momo | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:37 |
Ja wat ik net post waarschijnlijk 4 auto's van burgers en 7 werkers die aan het werk waren op de brug. | |
Un_Chien_Andalou | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:37 |
Hatseflats22 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:37 |
Eerst nog even je auto uitkomen ook, tering wat een nachtmerrie | |
Frutsel | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:37 |
Volgens mij zat er nog enige tijd tussen de impact en het instorten toch? Op de livestream zeggen ze oa in de chat dat 'cars were heading fullspeed to get off the impacted bridge' In gunstigste geval gaat het om slechts een paar auto's hoop ik | |
thedeedster | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:38 |
Gebruik je Vesselfinder? ![]() | |
Tekaschi | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:38 |
Als een schip 1 pilaar ramt verwacht je toch wel dat de constructie niet volledig in elkaar stort. Is geen kleine brug ook: ![]() | |
xpompompomx | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:38 |
Zo'n groot containerschip kan niet "ineens vooruit" gaan natuurlijk. | |
maily | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:39 |
Twee vrachtwagens en twee auto's gingen er op tijd overheen ...... Je zal net omkijken als je aan de overkant bent ..... ![]() | |
NoXia | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:39 |
Heeft IS dit al opgeist? | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:39 |
Za zit alweer op z'n complotstoel ![]() | |
xpompompomx | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:39 |
Heb plaatje uit een tweet geplakt ![]() | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:39 |
I know ![]() Als een zwaar schip net tegen een cruciale peiler aan botsts, kan menig goed gebouwde brug in elkaar kletteren. Denk niet dat dit primair ligt aan de staat van het onderhoud, secundair misschien. Primair is toch echt die boot. | |
matthijst | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:40 |
Dit, uit de categorie: WTC kan nooit instorten, tot ie toch instortte. | |
Momo | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:41 |
![]() | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:41 |
Maar een brug met een boogconstructie hangt als een geheel aan elkaar. Als er stuk tussenuit geknald wordt, dan houdt de rest van de boogconstructie het ook niet meer. | |
maily | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:41 |
Dan kan elk land zijn bruggen wel gaan beveiligen .... | |
Tekaschi | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:42 |
Kan natuurlijk allemaal, alleen verwachte ik zelf dat als n pilaar faalt dat een gedeelte kan/zou instorten, niet de hele brug wat als dominosteentjes omvalt, maar eens het onderzoek afwachten. | |
thedeedster | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:42 |
OK. ![]() Echt raar verhaal dit, zal er weer iemand te diep in het glaasje gekeken hebben? | |
Bayswater | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:42 |
Die in Genua begaf het makkelijker. | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:42 |
Omdat alles elkaar in balans en evenwicht houdt. | |
xpompompomx | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:43 |
Of in slaap gevallen, of ruzie tussen de kapitein en de loods; we weten het allemaal nog niet ![]() | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:43 |
Brug was 47 jaar oud![]() | |
franklop | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:43 |
Schip ging misschiena aanvankelijk onder het lagere brugdeel door, wilde corrigieren, maar dat gebeurde te laat? Zoiets lijkt het wel. Bizarre beelden | |
Montagui | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:45 |
Dat wordt omrijden. | |
thedeedster | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:45 |
![]() | |
Momo | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:45 |
Ja zijn natuurlijk meerdere scenario's mogelijk. Stuurfout/onkunde Te diep in glaasje gekeken/drugs In slaap gevallen/medisch onwel worden Technisch mankement aan de boot Bewust op in varen etc. | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:46 |
Twin Towers stortte ook in elkaar na een vliegtuig. Verwachtte gewoon dat die gewoon fier rechtop blijft staan! | |
matthijst | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:47 |
Aan deze foto kan je toch al zien dat zo'n flutpilaartje niet gemaakt is om een vrachtschip op te vangen. | |
Za | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:47 |
Jor_Dii: ![]() Moet je geen wappie roepen? | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:47 |
Het ziet er inderdaad uit als een vrij kwetsbare brug. | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:48 |
WAPPIE! | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:48 |
Dit is het containerschip: https://www.vesselfinder.com/nl/vessels/details/9697428 | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:50 |
Je kunt ook stellen dat sommige schepen te massief zijn om naar Baltimore te varen, zoals wij hier zware vrachtauto's uit de binnensteden weren. Wij hebben hier in Nederland de Maasvlaktes als aanlegpunt voor de grote zeeschepen. | |
Za | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:54 |
Ik schreef, hij lijkt een poosje stil te liggen etc. Zie de full video. Misschien hebben ze geprobeerd af te remmen en is daardoor schade ontstaan waardoor hij opeens weer vooruit kwam. Dit is niet mijn specialisatie. | |
Akathisia | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:55 |
Wil je zegggen dat ook dit een inside job was? | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:55 |
Amsterdam ook inmiddels sinds de Zeesluis IJmuiden open is met 500x70x18. Zit ruim boven panamax en dat wordt gezien als 'groot'. | |
Za | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:56 |
Misschien net als de Nordstream, tegenwoordig weet je het maar nooit. | |
Tarado | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:57 |
Zo groot is dat schip toch niet | |
Akathisia | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:57 |
Even kieken wat voor een naam de brokkenpiloot had. | |
StateOfMind | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:57 |
Daar is lijkt mij geen enkele brug tegen bestand, daar zit zo ontzettend veel massa en dus kracht achter ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:58 |
Het is een vakwerkbrug, het is logisch dat de hele constructie in elkaar stort omdat die zich volledig in balans houdt. De aanbruggen zijn anders geconstrueerd (zo te zien met betonnen of metalen liggers op pijlers) en zijn daarom gewoon blijven staan. Lijkt me weinig met onderhoud maar des te meer met het type brug te maken te hebben. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2024 08:59:12 ] | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:58 |
Jeetje, kan het ook gewoon een ongeluk zijn? Zoals er vele gebeuren elke jaar. | |
Frutsel | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:58 |
StateOfMind | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:58 |
| |
Frutsel | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:59 |
Video van de brug toen ie ut nog deed | |
xpompompomx | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:59 |
![]() | |
superniger | dinsdag 26 maart 2024 @ 08:59 |
Een brug te ver. | |
Tarado | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:00 |
En dat vind je groot? | |
franklop | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:00 |
| |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:00 |
Veel bruggen hebben om die reden ook extra betonnen randen om de pilaren. Maarja of dat hier had geholpen... | |
xpompompomx | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:00 |
Die kapitein zal niet al te lekker in zijn vel zitten vandaag, gok ik zo. | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:01 |
Jordii heeft een mooie foto van die brug in betere tijden gepost. Als ik dit zo zie verwacht ik dat wel. Iedere pilaar is cruciaal. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:01 |
wat een sprietjes zonder enige echte beveiliging, nu ben ik gen bruggen expert maar dit ziet er een stuk steviger uit scheldebrug in belgie ![]() of de zeelandbrug in nederland ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2024 09:02:46 ] | |
franklop | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:01 |
Daar past zo alleen geen containerschip onderdoor | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:01 |
Ja, maar aan de andere kant krijgen aanvaringen met grotere schepen steeds een grote impact. Zelfs in Friesland varen te vaak te grote binnenvaartschepen tegen brugpeilers aan in het Prinses Margrietkanaal, wat steeds voor veel schade aan de bruggen veroorzaakt.. | |
Tarado | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:02 |
De reder ook niet. | |
Frozen-assassin | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:03 |
Goeie vergelijking maat! | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:04 |
kun je nagaan, dat dit enkel gemaakt is voor een binnenvaartschip | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:05 |
Livestream btw: (waarop je het ook ziet gebeuren als je ff 'terugspoelt') wel echt een massive faal van dat schip dan als je zo ff een minuut van te voren kijkt. Zoveel ruimte en tijd om er goed onderdoor te varen. Maar het lijkt opeens een scherpe bocht te maken. Iets is goed fout gegaan aan boord daar. | |
MissButterflyy | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:05 |
Ja, er waren dus ook bouwvakkers op de brug, dus misschien werkzaamheden? In de combinatie met dat botsende schip, misschien samenloop van omstandigheden aan dingen die fout gingen. | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:05 |
Hoe exact 'partial'? Wat staat er nog overeind dan? De oprijramps? | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:06 |
Afgezien van de grote meerpalen voor en na de pijlers valt inderdaad op dat de brug helemaal geen geleidewerken of andersoortige aanvaarbeveiliging heeft. Of dat bij zo een groot schip veel zoden aan de dijk zou hebben gezet is natuurlijk een andere vraag. Het ingestorte vakwerkgedeelte is 'maar' 800 meter lang, de aanbruggen staan zo te zien gewoon nog. [ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2024 09:08:11 ] | |
xpompompomx | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:06 |
Je ziet nog wel wat delen overeind staan: | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:08 |
Mooi voor Evil Knivel. Proberen aan de andere kant te komen in Baltimore. Da's niet veel he. | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:09 |
Afgaande op het filmpje van de instorting is het schip dus tegen een van de middelste pijlers aangekomen (bij de boog van de brug) | |
NeeOfTochJA | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:10 |
Murica bad | |
Lienekien | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:10 |
Kort voor de botsing valt de stroom uit op het schip en er zijn grote zwarte rookwolken te zien. | |
Coelho | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:10 |
Op 01:24.25 locale tijd (timestamp in de livestream) zie je dat ineens alle lampen op de boot uit gaan. Storing? | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:12 |
Ik zat NET daarnaar te kijken idd. Hele schip is opeens donker, nog voordat het misgaat. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:12 |
Wat een verdriet. | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:13 |
![]() ![]() Edit; dan vlak voor de aanvaring gaan de lampen weer aan. Lijkt idd op ultieme pech waarbij het schip even onbestuurbaar was door stroomuitval. | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:16 |
Er zijn meer loodsen in de toekomst nodig met dit soort massieve schepen. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:17 |
Als ik het goed zie valt idd de stroom uit, dan is het even donker en gaat de stroom weer aan, ik verwacht dat de zwarte rookwolken komen van dat ze dan weer 'controle' hebben over het schip en ze in alle macht gas geven om de botsing te voorkomen of in de volle achteruit gaan | |
Coelho | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:18 |
Ook mijn gedachte. Minuut na het uitgaan van de lampen, springen ze ineens weer aan. Het is alsof ze dan al in een koers zitten die niet meer te corrigeren is. Als reactie worden alle motoren vol gas aangezet (donkere rookwolken uit de schoorsteen), maar dat mag niet meer baten. Ik stel me voor dat je dit soort schepen met zo'n massa als het ware een bocht door 'drift', omdat je de massatraagheid moet corrigeren door er richting aan te geven. Als je in dat stuk wat mist en een bijna 90-graden-bocht moet maken, dan kan een minuutje onbestuurbaar zijn een groot verschil maken... | |
Un_Chien_Andalou | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:18 |
idd | |
Lienekien | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:19 |
Ja, ik zie nu ook dat twee keer alles uitvalt. En de rook rond de tweede keer. | |
GoldenAge | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:19 |
zal weer wat langer wachten worden op je pakketje ![]() | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:25 |
2x2 rijstroken zonder vluchtstrook ![]() ![]() En onderhoud ![]() | |
Glazenmaker | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:25 |
Woonboot vergelijken met een containerschip. Man man man. | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:27 |
Lol, maar je hebt wel een punt. Dit is een enorme ramp voor de haven daar. De hele haven van Baltimore is nu geblokkeerd door een strook van metalen balken... daar gaat voorlopig geen schip langs kunnen.... | |
Za | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:32 |
| |
wdn | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:36 |
ik zie het net op de bbc damn ![]() | |
WheeledWarrior | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:37 |
Jeetje, Baltimore. Daar ben ik ook ooit geweest. Dit komt wel dichtbij zo. | |
Coelho | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:39 |
Zoals ook al eerder aangegeven, lijkt dit plausibel | |
Za | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:42 |
Eens. Ondanks de complot beschuldiging, het lijkt of hij even stilstaat en dan weer op koers komt, dat past bij deze verklaring, imo. | |
Lienekien | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:44 |
Bericht dat iedereen op het schip OK is, incl. twee loodsen. | |
de_boswachter | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:46 |
![]() FUCK YEAH USA YEAAAAAH | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:47 |
Je kunt je beter afvragen of een brug straks op die plek nog wel gewenst is. Het lijkt mij meer op een brug die van de ene buitenwijk van Baltimore naar een nadere buitenwijk gaat. Een brug van Hoek van Holland naar Oostvoorne heeft in Nederland ook niet zoveel zin. Foto van Wikipedia ![]() Dichter bij de binnenstad zijn tunnels. [ Bericht 6% gewijzigd door Idisrom op 26-03-2024 09:57:05 ] | |
Hathor | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:48 |
Ik wil niet veel zeggen, maar die hele stad staat zo'n beetje op instorten. Je moet voor de grap eens met google streetview een beetje rondkijken in Baltimore. | |
QAnonn | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:49 |
Vergeldingsactie van Putin? | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:54 |
Andere kant van de rails in washington dc ook. Die hele hoek is echt zo triest. | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:54 |
Baltimore ![]() Heel veel slechter kan het toch niet worden? ooh wacht, Cleveland ![]() ooh wacht, Detroit ![]() ooh wacht, San Francisco ![]() ik durf niet meer door te gaan ![]() | |
over_hedge | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:54 |
https://www.slachtofferhulp.nl/ Neem gerust contact op! Niks om je voor te schamen | |
WheeledWarrior | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:55 |
Havenkom helemaal opgeknapt en geschikt gemaakt voor de toeristen. Daarna was het geldpotje leeg. | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:57 |
Ah, de USA. Nou, dan kijk ik over 10 jaar de patriottische verfilming door Hollywood wel. | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:59 |
Detroit is booming nu. Vijftien jaar geleden kwam er een omslagpunt in de neerwaartse spiraal. | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 09:59 |
Superkortzichtig dit. Gaat wss meer om het interlokale verkeer en dit is een deel van de ring rond Baltimore. Baltimore ligt tussen richmond-washington en PHL-NYC. Het is giga druk daar en dan heb je veel interlokaal verkeer en dat wil je om je stad heen hebben, niet door. Wat je ook wil is spreiding zodat niet iedere verstoring leidt tot een infarct zoals hier op de a16/a8/a7/a9/a27 wel eens gebeurd | |
Barbusse | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:00 |
Met Mark Wahlberg in de hoofdrol zeker. | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:00 |
Overigens zijn (deels) instortende bruggen door aanvaringen daar niet uniek:![]() | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:01 |
Hipsters op zoek naar cheap housing? Geef mijn portie maar aan fikkie. Ga wel ergens anders heen. | |
Da_Sandman | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:01 |
Het lijkt er in dit filmpje op dat er geen verkeer op de brug was op het moment van de aanvaring. | |
Barbusse | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:02 |
Geluk bij een ongeluk dat dit midden in de macht gebeurde, zeg. Moet er niet aan denken dat dit tijdens ochtend of avondspits gebeurde ![]() | |
BBach | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:03 |
Ziet er idd zo uit. Zwarte rookwolken is waarschijnlijk volgas (achteruit neem ik aan), gevolgd door een black-out (want noodverlichting blijft wel branden). Het duurt enkele seconden vooraleer de noodgeneratoren overnemen in zo'n geval. Edit: zie op eerdere filmpje dat er daarvoor ook al een aantal blackouts waren. Lijkt dus eerder op een crew in paniek of een serieus technisch issue op de verkeerde plaats. | |
Lienekien | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:04 |
Er werd aan de brug gewerkt. Die voertuigen en mensen zijn wel neergestort. | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:06 |
Of je heft dat dorp op zodat er geen verkeer meer is ![]() | |
StateOfMind | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:06 |
Baltiless Bridge ![]() | |
Lienekien | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:09 |
Ja. En die rook stopte ook weer, dus waarschijnlijk kwam het inderdaad van die vol gas achteruit. | |
StateOfMind | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:14 |
Of nog erger, Tom Holland 😱 | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:17 |
Of het opstarten van de motor. Zware stookolie schepen hebben dat vaker, die eerste paar seconden is als een oliebrand zo dik zwart. | |
StateOfMind | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:17 |
Toch mooi hoe Fokkers moeiteloos weten te switchen tussen hun vele vakgebieden ![]() Nu heeft men, uiteraard, weer verstand van engineering en scheepvaart ![]() Wij krijgen te weinig internationale waardering. *gaat na de lunch maar eens een kernfusie reactor bouwen, dan is ie mooi op tijd klaar voor het avondeten ![]() | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:21 |
Ik weet niet wat nu erger is. Die brug die instort of het idee van dit alleen al... | |
nostra | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:26 |
Vergeet de infrastructurele vraagstukken niet, zoals dat daar berhaupt geen brug nodig is en de algemene staat van Amerikaanse bruggen. | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:26 |
Je weet tog. Hooggeleid G! | |
Rostrup | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:29 |
Minder wegen = minder verkeer. ![]() | |
StateOfMind | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:31 |
Dus eigenlijk is Putin een milieu activist 😱🤔 Minder steden, minder dorpen, minder mensen, minder verkeer 😱 | |
wdn | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:32 |
zulke foto's kun je ook maken van Madrid, Parijs, Londen, Amsterdam, Berlijn | |
tesssssssss | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:33 |
Of die schipper heeft echt heel dringend een nieuwe bril nodig. | |
Lienekien | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:34 |
Er waren ook nog twee loodsen aan boord. | |
BBach | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:52 |
Well... actually ![]() | |
Frutsel | dinsdag 26 maart 2024 @ 10:56 |
Nieuwschierig | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:01 |
Ook nog een historische plek voor de USA. Vlak bij Fort McHenry waar hun volkslied is ontstaan. Geschreven door Francis Scott Key, de naam van de brug. | |
Lienekien | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:03 |
De scanner van de Baltimore brandweer. https://m.broadcastify.com/listen/feed/30327 | |
Alloch87 | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:04 |
Dat er een interstate overheen gaat laten we maar even buiten beschouwing? Hou toch op met die klets. | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:07 |
Slaat inderdaad nergens op. Dat hele stuk tussen New York en Washington DC is een van de drukste stukken snelweg van de VS. | |
KinKiJan | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:10 |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:18 |
Beelden vanuit de lucht: | |
DjVero | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:25 |
Tsja, hadden ze Tommy Carcetti maar als mayor aan moeten houden, die had daar vast wel wat aan gedaan! Shiiiiiiiiiit. | |
Farenji | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:31 |
Ja hoor dat hou je makkelijk de rest van je leven vol. | |
matthijst | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:32 |
Wow, mooie post, perfect voorbeeld van De Beste Stuurlui Staan Aan Wal ![]() Doe je nog meer spreekwoorden? | |
Hathor | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:36 |
Het is natuurlijk wel een stad die een flink jasje heeft uitgedaan he. Op haar hoogtepunt telde Detroit ongeveer 1.8-1.9 miljoen inwoners, daar zijn er nu nog maar zo'n 660.000 van over. Zo'n beetje de hele middenstand is daar weggetrokken in het eerste decennium van deze eeuw. | |
Hathor | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:39 |
Ik denk niet dat je in Amsterdam zulk soort locaties tegenkomt. De Bijlmer is wellicht de slechtste wijk om te wonen, maar zelfs dat is een paradijs vergeleken bij bv een Philadelphia, waar je letterlijk je nekt breekt over de daklozen in tentjes. | |
Momo | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:41 |
Coelho | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:43 |
Tot zover de stichting Open Deur... (je zag ze toch gewoon naar beneden vallen ![]() ![]() | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:57 |
Er zijn serieus mensen die zo denken. Dat zijn vaak ook nog ambtenaren of politici ook.... | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:59 |
Heeft verder niet zo heel veel met dit topic te maken, toch? | |
Momo | dinsdag 26 maart 2024 @ 11:59 |
MissButterflyy | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:03 |
Dat is met een aardige snelheid gegaan ![]() | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:04 |
Nou nee, juist niet. | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:04 |
Ff verder lezen ![]() | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:05 |
CNN.com | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:20 |
Ik vind het maar een krappe brug hoor. Het is knap dat het 47 jaar en 3 dagen! (23 maart 1977) goed is gegaan: Het plan was aanvankelijk om een tunnel aan te leggen, maar dat vonden ze te duur in aanleg en onderhoud dus hebben ze wat lucifershoutjes bij elkaar gesprokkeld en een brug in elkaar geflanst met jaren '30 techniek ![]() | |
PzKpfw | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:23 |
Ja dus? Tot dit moment stond de brug nog gewoon. En schepen maken altijd een berekening bij het passeren van zulke obstakels. | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:25 |
Ze hadden alleen niet gerekend op een technisch mankement ![]() | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:27 |
Vaak is zon brug juist de bottleneck voor het berekenen van het maximum. Vooral als er een haven achter ligt die container kranen moet hebben of een boorplatform wat er voor anker moet. | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:27 |
Daar reken je dan ook niet op. | |
Weltschmerz | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:28 |
Wat maken ze weer een rommel. | |
GereDathan | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:30 |
Ze hadden wel even mogen doorgeven dat Francesco Schettino een nieuwe baan heeft zeg ![]() | |
GereDathan | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:30 |
Waar hebben ze die brug eigenlijk gekocht, Ome Alie? | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:32 |
Ze zijn genspireerd door: ![]() | |
GereDathan | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:32 |
Ik denk dat ik op school van papier nog stevigere bruggen bouwde.... | |
StateOfMind | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:37 |
Ik denk dat de meeste bruggen niet bestand zouden zijn tegen de enorme kracht die er op zo'n pijler komt als er een enorm containerschip tegenaan knalt. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:39 |
In de jaren 30 konden ze anders al prima staalconstructies bouwen en berekenen. Het is natuurlijk niet voor niks dat die brug al decennia daar staat. Dat is omdat het gewoon een prima brug is. | |
GereDathan | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:40 |
Wat ik op de radio hoorde net was wel aannemelijk, de brug was waarschijnlijk berekend op schepen van vroeger. Die waren een stuk kleiner en lichter. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:40 |
Jawel, daar worden ze op berekend. Alleen worden schepen steeds groter en zwaarder. De schepen die nu varen bestonden nog niet toen deze brug werd gebouwd/ | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:41 |
Die interstate was een jaren '70 tekening. Ik weet niet, dat men deze route nu nog zo zou tekenen | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:42 |
Als ik het niet opgezocht had zou ik de brug serieus jaren '30 hooguit jaren '50 inschatten. Maar 1977? ![]() ![]() ![]() | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:43 |
Irrelevant of ze het nu nog zouden doen, hij ligt er nu al. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:44 |
Hoe bepaal je wat modern is? Van een plaatje? Je baseert je dus op design en niet op techniek. | |
Nieuwschierig | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:45 |
Ik vraag me dus af wat er niet voor nodig is om de kracht van zo'n bewegende massa te weerstaan. Dit is de brug bij Saint-Nazaire in Frankrijk. Ook een zeehaven. Zier er wel steviger uit maar bestand tegen een containerschip? ![]() | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:46 |
Daarom de pijlers zo ver mogelijk uit elkaar ![]() | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:48 |
Bij dergelijke bruggen is weinig budget voor 'design' ![]() | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:48 |
Dat klopt. Door Houston lopen bijvoorbeeld 26-baanswegen, die nu al constant verstopt zitten. De wegen zijn daar zo breed, dat niks meer op loopafstand (of fietsafstand) van elkaar zit. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:48 |
Dan moet je weer een groter stuk zonder ondersteuning overspannen, dat levert dus andere problemen op en grotere technische uitdagingen. Je kan ze ook 2 kilometer uit elkaar zetten, kan er nog steeds een schip tegenaan varen. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:49 |
Dan weet je niks van het bouwen van bruggen. | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:49 |
Kan... Kans... | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:50 |
Verlicht ons. | |
GereDathan | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:52 |
Er is ook iets voor te zeggen om juist meer pijlers te hebben en 1 of 2 (grote) doorgang(en), zoals die foto van de brug in Frankrijk. Als je dan een pijler raakt dan is de impact veel kleiner. Maar uiteindelijk zal het er wel op neerkomen dat er simpelweg te weinig tijd was het schip nog te stoppen. Fout gemaakt en correctie niet meer mogelijk. Had bijvoorbeeld de Titanic ook last van. Een schip heeft gewoon echt veel nadelen als het daarop aankomt, je stopt of corrigeert niet zomaar. Iets wat een auto of bus wel kan. En ook iets als een vliegtuig is veel flexibeler als het gaat om handelingssnelheid. Het is niet voor niets dat in vele havens een havenloods verplicht is, juist om dit soort situaties te voorkomen. Ongelukken gebeuren, hoe klote het ook is. | |
Nieuwschierig | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:52 |
De overspanning was 336 meter Hij kon er zelfs in de lengte nog onderdoor | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:53 |
Tja, wat kan ik er over zeggen. Soms gaat er zelfs een ontwerpwedstrijd aan vooraf. Een brug is een enorm beeldbepalend object, design wordt daar wel degelijk in meegenomen. Anders zag iedere brug er uit als de moerdijk spoorbrug: ![]() | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:56 |
Ze kunnen het schip als brug inzetten nu ![]() | |
spicymchaggis | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:58 |
Een beetje lastig uit te leggen, maar een staalconstructie is alleen stabiel wanneer alle afzonderlijke elementen er van aanwezig en intact zijn. | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:59 |
Ik had een ander antwoord verwacht van een bruggenexpert. Een brug is vooral functioneel met wat budget voor tierelantijntjes. Zeker als het gaat om grote overspanningen. | |
Zoddie | dinsdag 26 maart 2024 @ 12:59 |
Ik speel veel Poly Bridge dus ik weet veel beter hoe bruggen werken dan engineers! | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:00 |
Oe, gaaf. Kun je er ook aanvaringen mee simuleren? | |
matthijst | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:04 |
Waren er 2 aan boord. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:06 |
Ik ben zeker geen bruggenexpert maar wel veel ervaring met staalconstructies voor oa bruggen. Een hamer, dat is een voorbeeld van iets wat functioneel moet zijn. Daarom ziet iedere hamer er ook hetzelfde uit. In bruggen zijn vele variaties. Dat noemt men het design: ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:07 |
![]() zolang het niet heel erg rood is, is het geen probleem | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:09 |
Wij deden dat vroeger met spaghetti en lijm op school ![]() Dat waren nog eens leuke lessen techniek | |
Gia | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:11 |
Ja, met van die in de lengte dubbelgevouwen repen. Was leuk. | |
NLGooner | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:15 |
Moet hierbij echt denken aan "even apeldoorn bellen" | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:15 |
![]() Mijn vrijdagmiddaghamer wijkt af van z'n soortgenoten en zou je onder 'design' kunnen scharen. Maar de nadruk ligt op functionaliteit ![]() | |
spicymchaggis | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:25 |
Dan zoek de voormalige mijnbouwgebieden in de Appalachen maar niet op... | |
Weltschmerz | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:26 |
Nee juist niet. Bruggen zijn een typisch voorbeeld van esthetiek door de functie, de natuurkunde ervan en de schoonheid ervan zijn met elkaar verweven. Veel ontwerpers kiezen er dan ook voor om in het ontwerp goed te laten zien hoe die werkt. | |
wdn | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:28 |
Jawel. Je zet betonnen uitlopende stukken voor en achter de cruciale punten van de brug. Die vangen dan de klap op. Is redelijk normaal om te doen (buiten de VS ![]() | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:28 |
Goed punt. | |
tjoptjop | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:32 |
Die midwest steden hebben wel erg veel potentie met de klimaatveranderingen. Steden als Phoenix bijv. zijn hard gegroeid de laatste jaren maar het wordt toch wel erg warm en droog daar. | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:33 |
Dat bedoelde ik dus te zeggen. Je kunt niet zomaar creatieve uitspattingen loslaten op een brug. In essentie is het functioneel. Hoe je de functie vormgeeft kun je 'design' noemen, maar de functionaliteit vormt de basis. En het mag uiteraard niet buiten de begroting komen. De brug in Baltimore vind ik alles behalve een schoonheid. Eigenlijk erg goedkoop voor een brug die als toegangspoort dient voor een drukke haven. | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:33 |
Dat gevoel heb ik ook. Je kunt beter in het Grote Merengebied wonen dan in Phoenix met 9 van de 12 maanden constant de airco aan. | |
Ali_boo | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:34 |
Ik zou een cyberaanval niet uitsluiten | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:35 |
Ik denk dat de loodsen gevaccineerd waren. | |
Weltschmerz | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:39 |
Daarom was tierelantijnen de verkeerde woordkeuze. Het budget vergroten om de functionaliteit mooier voor de dag te brengen is wel iets heel anders dan versiering zoals tierelantijn suggereert. | |
tjoptjop | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:39 |
De winter kan wel vreselijk guur zijn, maar als dat ook minder wordt door de verandering hou je een best gematigd klimaat over. | |
GereDathan | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:40 |
Ik heb ook nergens gezegd dat het dan niet meer mis kan gaan. Want dat gaat ook wel eens mis, helaas. | |
matthijst | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:47 |
Dat zei ik ook niet ![]() | |
opgebaarde | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:50 |
Ik ben natuurlijk spuit 11 Een minuut voor impact lijkt de verlichting van die tanker korte tijd uit te vallen. Nadat de verlichting het doet ook direct dikke rookwolk uit de schoorsteen. Er was een technisch defect? Edit video 2: Lienekin geeft terecht aan dat het beeld versneld is [ Bericht 27% gewijzigd door opgebaarde op 26-03-2024 14:05:02 ] | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:56 |
Dat is inderdaad een verkeerde woordkeuze geweest, want dat suggereert versieringen zoals LED-lampjes e.d. | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:57 |
Ik denk dat ze volgas probeerden te ontwijken. Tenzij de motor ook is uitgevallen en opnieuw opgestart is. | |
Lienekien | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:58 |
Dit zijn wel versnelde beelden. | |
tjoptjop | dinsdag 26 maart 2024 @ 13:59 |
Pfff wat een mazzel dat het geen spitstijd was ![]() | |
MMaRsu | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:00 |
Dat is dan ook zo, dit is gewoon een ram van een jewelste | |
Ali_boo | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:02 |
Gebrek aan een booster is hen fataal geworden | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:04 |
Waar is K.I.T.T. als je hem nodig hebt. Kutzooi ![]() | |
voetbalmanager2 | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:05 |
Datzelfde schip heeft eerder ook al de haven van Antwerpen aan gort gevaren: | |
Zoddie | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:23 |
Dit zal wel een ramp zijn voor de lokale economie en verkeer. Al die schepen die nog in de haven liggen kunnen ook niet weg voorlopig. | |
PzKpfw | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:23 |
Kun je niet lezen ofzo? | |
maily | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:30 |
Dronebeelden van de schade: https://www.telegraaf.nl/(...)stort-brug-baltimore | |
tjoptjop | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:35 |
Flinke aderlating idd, ![]() Is Heerema al gespot voor de bergingswerkzaamheden? | |
Ulx | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:37 |
Het is de grootste containerhaven aan de oostkust. | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 26 maart 2024 @ 14:48 |
Wel meteen weer een even apeldoorn bellen reclame klaar | |
franklop | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:02 |
Groter nog dan NY/NJ ja? Dacht dat die altijd nog wat groter was. Maar dan niet perse op container gebied. | |
Shotty | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:18 |
4de haven aan de oostkust uit mijn hoofd. NY/NJ, Norfolk en Houston zijn groter. | |
Cruzinats | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:19 |
Amerika is al lange tijd een empire in decline. Infrastructuur wordt daar structureel gekort om de begroting maar rond te krijgen, of eigenlijk het schuldenplafond te verhogen. Dit gaan we komende jaren nog wel vaker zien. Alles piept en kraakt in de Amerikaanse samenleving door aanhoudende verloedering van de publieke zaak. Potholes worden daar tegenwoordig door domino's opgevuld zodat de scooterknaapjes tenminste veilig een pizza kunnen bezorgen. Ik mag gaan rondstrunen in google streetview en de meeste Amerikaanse steden zijn echt third world tegenwoordig. | |
Momo | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:25 |
Steve die al 7 uur live is hierover | |
Idisrom | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:32 |
Onder Ike Eisenhower teveel wegen aangelegd t.b.v. de automobielindustrie. Binnensteden zijn hierdoor grotendeels platgebuldozerd. Tweede nadeel van al die snelwegen, is het toekomstig onderhoud. En dan moet je niet onnodig te veel snelwegen gebouwd hebben in het verleden. ![]() Houston ![]() ![]() Ook Houston [ Bericht 6% gewijzigd door Idisrom op 26-03-2024 15:40:10 ] | |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:42 |
Tenminste doortuffen. | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:48 |
Daarom vind ik het een genot om in Duitsland te rijden in tegenstelling tot autohatend Nederland. | |
Hexagon | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:51 |
Als ze die wegen niet vol met eindeloze en eeuwig blijvende Baustellen hadden gepleurd. | |
Hexagon | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:51 |
Die reder is hopelijk goed verzekerd. | |
Ulx | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:55 |
MAERSK ging direct onderuit op de beurs. | |
Zoddie | dinsdag 26 maart 2024 @ 15:55 |
En hele stukken waar je auto uit elkaar rammelt op de snelweg. Nee in Nederland klagen we veel maar ons wegennet is wel vele malen beter qua kwaliteit dan andere landen. | |
onlogisch | dinsdag 26 maart 2024 @ 16:09 |
Ondertussen denkt Tate er het zijne van ![]() Loopt er al een BNW-topic??? | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 16:11 |
Het inhalen van een vrachtwagen op een strook van 2,10 meter maakt het rijden juist uitdagender ![]() | |
Ali_boo | dinsdag 26 maart 2024 @ 16:22 |
Wellicht is dit wraak van Rusland ![]() | |
Ali_boo | dinsdag 26 maart 2024 @ 16:26 |
Ali_boo | dinsdag 26 maart 2024 @ 16:28 |
Red_85 | dinsdag 26 maart 2024 @ 16:30 |
Wat @Hexagon zegt na je. | |
franklop | dinsdag 26 maart 2024 @ 16:35 |
Behalve als ze om de 20km werkzaamheden hebben, zoals afgelopen zomer | |
Jor_Dii | dinsdag 26 maart 2024 @ 16:38 |
Wat een ravage zeg, lijkt wel zo'n filmset. | |
Hexagon | dinsdag 26 maart 2024 @ 17:16 |
En niet alleen afgelopen zomer. | |
BBach | dinsdag 26 maart 2024 @ 17:21 |
Zo te zien ook het anker uitgegooid, ook een standaard noodprocedure bij verlies van propulsie. In deze situatie too little too late. Duurt minuten eer er genoeg ankerketting buiten is om enige stopkracht te bieden. PS: schepen worden wel degelijk gehacked, maar propulsie en sturingssystemen hangen niet rechtstreeks aan het internet en zijn airgapped (tenminste, was zo bij onze rederij). USB sticks van buitenaf in die systemen steken is uit den boze en je moet al zeer nonchalante veiligheidsprotocollen hebben als rederij als dat er niet ingestampt is. Zelf als superintendent in het verleden een hacking met ransomware meegemaakt op 1 van onze modernste schepen (daar waren 'alleen' de lokale servers gehacked en was er geen mailverkeer/telefonie meer mogelijk, en alle lokale data kwijt (waar gelukkig on shore backups van waren), maar de rest van het schip was wel operationeel). Een black-out is veel waarschijnlijker en komt wel vaker voor. Net zoals een hoofdschakelaar thuis tript dat bij bv een overbelasting of kortsluiting. En verlies je alles van sturing/hydrauliek (want pompen stoppen ook) en vaak ook voortstuwing . Daarna-als alles goed staat ingesteld- start automatisch een noodgenerator die kritieke systemen voedt, maar daarna moeten systemen nog opstarten om de volledige controle terug te krijgen. Wat minuten kan duren. Nog wat wind en stroming erbij en je bent stuurloos. | |
Un_Chien_Andalou | dinsdag 26 maart 2024 @ 17:32 |
Bridge over the Patapsco Rivier | |
Klepper272 | dinsdag 26 maart 2024 @ 17:40 |
BALTIMORE (ANP/RTR) - Het schip dat bij Baltimore tegen een brug botste, had daarvoor alarm geslagen omdat het stuurloos was geworden. Volgens gouverneur Wes Moore van Maryland was er daarna weinig tijd, maar konden de autoriteiten door het noodsignaal meerdere voertuigen tegenhouden. De wagens reden daardoor niet op de brug toen die instortte. "Die mensen zijn helden, ze hebben levens gered", aldus Moore over de medewerkers die de voertuigen konden tegenhouden. De autoriteiten gaan ervan uit dat er acht mensen op de brug aanwezig waren toen het ongeluk gebeurde. Twee van hen zijn uit het water gehaald, waarvan een in kritieke toestand. De andere zes worden nog gezocht door reddingswerkers, duikteams en een helikopter. Volgens Paul Wiedfeld, de transportminister van de staat, gaat het om bouwvakkers die gaten in de weg repareerden. Er zouden ook meerdere voertuigen in het water zijn gevallen, maar de autoriteiten gaan er niet van uit dat de vermisten in de voertuigen zaten. https://www.msn.com/nl-nl(...)cc93730e61c07&ei=111 | |
Ali_boo | dinsdag 26 maart 2024 @ 18:10 |
Leshy | dinsdag 26 maart 2024 @ 20:56 |
Dit heb ik vaker meegemaakt. Kwestie van de zuidelijke kant van Baltimore uitspelen, daarna is de brug weer hersteld en kun je het noordelijke deel in. Maar alle gekheid op een stokje; dat is een beste ravage. Hoop dat iedereen er goed vanaf is gekomen. | |
valentijn101 | dinsdag 26 maart 2024 @ 21:57 |
https://imgur.com/gallery/A3OaXHW/comment/2386956833 Stap voor stap beelden hoe het schip 2 x zijn energie kwijt raakt en uiteindelijk de brug ramt | |
matthijst | dinsdag 26 maart 2024 @ 22:22 |
Alsof dat helpt tegen zo'n boot ![]() | |
FlippingCoin | dinsdag 26 maart 2024 @ 22:23 |
Heeft IS al geroepen dat zij verantwoordelijk zijn? | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 22:25 |
Over een half uur pas. | |
ACT-F | dinsdag 26 maart 2024 @ 23:09 |
Als ze weer een nieuwe brug bouwen verwacht ik dat het zoiets wordt:Lees verder bij de bron. Voor: ![]() Na: ![]() Zo hoort de poort naar een haven te zijn ![]() | |
Ali_boo | dinsdag 26 maart 2024 @ 23:18 |
Even wat memes tussendoor ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 26 maart 2024 @ 23:32 |
Vooruit dan maar:![]() | |
Stupidisco | woensdag 27 maart 2024 @ 01:39 |
Goede close up drone footage [ Bericht 3% gewijzigd door Stupidisco op 27-03-2024 01:46:11 ] | |
Chadi | woensdag 27 maart 2024 @ 04:44 |
Wat ik me afvraag kan je dan niet gesleept worden of duurt het erg lang om van die sleep boten in te zetten of is het niet mogelijk? | |
Chadi | woensdag 27 maart 2024 @ 04:47 |
Waarom niet een tunnel? Ben je van dat gezeik van een brug af. | |
ACT-F | woensdag 27 maart 2024 @ 07:01 |
Dat was ook de bedoeling toen deze verbinding werd gepland, maar ze vonden het te duur in aanleg en onderhoud. Bovendien kunnen bij een bovengrondse verbinding ook vrachtwagens met gevaarlijke stoffen rijden waar dit verboden terrein is in tunnels. De huidige constructie met diens beperkte hoofdoverspanning was het resultaat van een kosten-batenafweging. Rondom de pijlers is daardoor beperkt ruimte voor een eiland dat een aanvaring moet voorkomen. Een dergelijk containerschip houd je redelijkerwijs niet tegen met een betonconstructie maar kun je het beste tegen een zandbank laten stranden. | |
BBach | woensdag 27 maart 2024 @ 08:47 |
Ik ken de situatie ter plaatse niet, elke haven werkt anders. Soms wordt een schip begeleid tot wanneer het de haven echt uit is, soms niet (zoals hier). Dus of een (aantal) sleepboten in de buurt is, is maar de vraag. En zelfs mocht dat het geval zijn, dan zou men erg snel moeten handelen. Het is gewoon een heel ongelukkige plaats om een black-out te hebben. Edit: Goed filmpje | |
superniger | woensdag 27 maart 2024 @ 10:41 |
Nia | woensdag 27 maart 2024 @ 10:47 |
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de kwaliteit van het staal dat voor deze brug gebruikt is. In luttele seconden stortte het geheel ineen als een bouwsel van luciferhoutjes. Op een detailfoto zien de staalbalken over de boeg van het schip er wel heel fragiel uit. Beelden van Google view laten ook veel roestplekken zien. De lage roadblocks bijvoorbeeld, die de auto's op de rijbanen scheiden van een fatale val in het water. https://www.google.com/ma(...)384!8i8192?entry=ttu | |
Jor_Dii | woensdag 27 maart 2024 @ 10:49 |
Onderzoek zal het uit moeten wijzen in hoeverre de staat van de brug bijgedragen heeft aan het (snelle) ineenstorten. | |
xpompompomx | woensdag 27 maart 2024 @ 10:58 |
U bent civiel of (werktuig)-bouwkundig ingenieur? | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 27 maart 2024 @ 11:10 |
Dat heeft niks met de kwaliteit van het staal te maken maar met het feit dat de constructie niet meer klopt omdat er iets is beschadigd. Dan wordt het hele krachtenspel veranderd en dan stort de boel in. En dat het er fragiel uit ziet zegt niks. Staal is ontzettend sterk. Je kan met een m8 boutje een auto aan het plafond ophangen. | |
recursief | woensdag 27 maart 2024 @ 11:14 |
Ik begrijp dat deze brug een zogenaamde "continuous truss" brug is. Dit type brugconstructie brengt met zich mee dat als de constructie ergens in het midden onderbroken wordt (dan is ie niet meer "continuous") dat daarmee de hele constructie instabiel wordt. Dat zie je op de video ook gebeuren: Er vaart een containerschip dat vol beladen ruim 200.000 ton weegt (ruim 200 miljoen kilo) tegen een van de pijlers. Zo een schip hou je niet even tegen. De pijler begeeft het en daarmee de hele constructie. Overigens zie je het schip net voor de aanvaring een draai maken. Ik begrijp dat dat komt omdat als onderdeel van de noodprocedure de ankers zijn gezet om het schip af te remmen. | |
Digi2 | vrijdag 29 maart 2024 @ 08:57 |
| |
Frutsel | vrijdag 29 maart 2024 @ 12:05 |
| |
tjoptjop | vrijdag 29 maart 2024 @ 12:37 |
De brug zelf is 1 ding, maar een complete haven dicht voor x tijd, dat gaat wel aantikken qua vervolgschade ![]() | |
Klepper272 | vrijdag 29 maart 2024 @ 20:34 |
Prima drone beelden NTSB. | |
Ulx | zaterdag 30 maart 2024 @ 01:32 |
Dat heeft bij dit brugtype weinig invloed. Alle delen hielden elkaar in evenwicht en ondersteunden elkaar. Maar dat heeft als nadeel dat een pijler wegbeuken de hele constructie in elkaar laat klappen. | |
TigerXtrm | zaterdag 30 maart 2024 @ 02:16 |
Het somt Amerika heel ironisch op inderdaad. Moet allemaal zo goedkoop mogelijk, alles wat extra geld kost is uit den boze, veiligheid be damned. En uiteindelijk eindig je dan met dit soort mikado constructies ![]() | |
QAnonn | zaterdag 30 maart 2024 @ 15:31 |
over_hedge | zaterdag 30 maart 2024 @ 16:13 |
Ja want china staat bekend om hun geweldige bouw kwaliteit Al vind ik 10 jaar ook vrij lang klinken. Maar om china nu als voorbeeld te gebruiken hoe het wel moet ![]() | |
beantherio | zaterdag 30 maart 2024 @ 21:34 |
| |
Klepper272 | zaterdag 30 maart 2024 @ 23:34 |
Baltimore bridge collapse: Powerful crane linked to CIA secret Cold War mission arrives to clean up debris Chesapeake 1000 floating crane has arrived at Francis Scott Key Bridge collapse site https://www.foxnews.com/u(...)arrives-clean-debris Met filmpje en leuke info over de kraan. | |
Aether | dinsdag 14 mei 2024 @ 07:36 |
| |
DjVero | dinsdag 14 mei 2024 @ 11:04 |
Ik snap wel dat herbouwen tien jaar gaat duren als ze nu pas dat schip loswrikken ![]() | |
Shotty | vrijdag 28 juni 2024 @ 19:35 |
Nope. Die wegen hebben constante afslagen en invoegers. Schiet echt voor geen meter op. In NL kan je veel meer doorrijden |