De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op zondag 24 maart 2024 17:01 schreef egayalS het volgende: Nog ff doorgaan met het offensief. Hamas staat op het punt te breken. Israëls overwinning is nabij.
[..] Nee, natuurlijk breekt Hamas niet. Dat is allemaal een ongelofelijke faal is van Israel, is een ieder wel duidelijk.
Hamas laat liever een 100.000 verhongerde martelaren achter , dan dat ze de 100 gijzelaars vrijlaten, dit is een moslim principe zaak van gelovigen tegen ongelovigen
[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 24-03-2024 17:29:35 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
[..] Hamas laat liever een 100.000 verhongerde martelaren achter dan dat ze de 100 gijzelaars vrijlaten, dit is een moslim principe zaak van gelovigen tegen ongelovigen
Vanuit alle emotie, ben je niet eens meer instaat om iets te doen aan je zinopbouw. Drink een glas water, of stop met typen.
Op zondag 24 maart 2024 17:01 schreef egayalS het volgende: Nog ff doorgaan met het offensief. Hamas staat op het punt te breken. Israëls overwinning is nabij.
Nu Israël steeds radicaler en wantrouwiger wordt in zijn boosaardigheid en haat jegens de inheemse Palestijnen, zie ik eenvoudigweg niet in hoe Israël kan blijven bestaan als staats- en koloniaal project zonder steeds autoritaire onderdrukkingsmethoden a la apartheid en een absolute staat van militarisering. . Ze hebben het verkeerde oplossingspad gekozen, geweld kan je niet met geweld oplossen.
[..] Vanuit alle emotie, ben je niet eens meer instaat om iets te doen aan je zinopbouw. Drink een glas water, of stop met typen.
Taalfouten of niet, als de terroristen de 112 gijzelaars vrijlaten en de wapens inleveren dan is morgen de oorlog afgelopen. En kan er een begin worden gemaakt met een wederopbouw zonder Hamas (en Israël zonder de huidige Premier). Zo moeilijk is het allemaal niet.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
Het is algemeen bekend dat sexueel misbruik van Palestijnen normatief gedrag is bij het IDF. Kennelijk hebben de Amerikanen tegenwoordig het ook met hen hierover. Net zoals ze tegen de Israelis zeggen dat ze geen enkele bewijs leveren vooor hun "Hamas steelt voedsel" claim. Zoals het artikel ook duidelijk maakt, leven de israelis volledig in hun eigen Calimero realiteit waar niemand hen begrijpt. De retoriek bij de Amerikanen is de laatste tijd veranderd waar ze steeds kritischer worden. Zo ook dat blinken zegt dat Israël honger als wapen gebruikt. En dat ook David Cameron zegt dat Israël de Britse voedsel leveringen blokkeren. Maar toch blijven ze Israël op alle mogelijke manier steunen
Dat UNRWA geen geld krijgt van de Amerikanen of dat Israël miljarden dollars krijgt verbaast me niks. Maar dat ze de Palestijnse Autoriteit bedrijgen met het verminderen van hulp als ze tegen Israël juridische stappen zetten is echt ziek.
Zoals altijd beschermen de Amerikanen de Israelis op alle fronten.
"The bill also contains a long-standing provision that would limit aid to the Palestinian Authority, which governs the occupied West Bank, if “the Palestinians initiate an International Criminal Court (ICC) judicially authorized investigation, or actively supports such an investigation, that subjects Israeli nationals to an investigation for alleged crimes against Palestinians.”
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
[..] Dus wordt het tijd dat anderen dat Israël eens wat dwingender gaan aanpakken. Sancties, exportverboden op militair materieel.
Gaan ze zich niets van aantrekken denk ik. Alleen staan, dat zijn ze wel gewend en ze voelen zich al alleen met die overmaatse (en ronduit hypocriete) aandacht die het westen aan die arme Palestijnen besteedt.
Hun diplomatenkorps zal wel de opdracht hebben gekregen iedereen zo lang mogelijk aan de praat te houden, terwijl het IDF doet wat zij denken te moeten doen.
Op zondag 24 maart 2024 21:45 schreef PietjePuk2000 het volgende: Zo te lezen verloopt de operatie nog steeds prima? Elke week weer een paar Hamasstrijders extra uitgeschakeld. Ik snap wel dat Israël doorgaat.
Elke week ook weer een paar kinderen dood. En inmiddels weer een hele nieuwe generatie aan kinderen die een nog grotere hekel aan Israël krijgen dan hun ouders.
Lekker de vicieuze cirkel in stand houden in plaats van samen werken aan een oplossing.
[..] Elke week ook weer een paar kinderen dood. En inmiddels weer een hele nieuwe generatie aan kinderen die een nog grotere hekel aan Israël krijgen dan hun ouders.
Lekker de vicieuze cirkel in stand houden in plaats van samen werken aan een oplossing.
[..] Elke week ook weer een paar kinderen dood. En inmiddels weer een hele nieuwe generatie aan kinderen die een nog grotere hekel aan Israël krijgen dan hun ouders.
Totaal debiel conflict, zonder winnaar.
Wat is volgens jou dan bijvoorbeeld de oplossing? Ik heb veel analyses hier voorbij zien komen over het probleem en de eventuele oplossingen - wat jij?
[..] Kinderen van 6 met een machinegeweer op hun shirt. Die staan over een paar jaar met zo'n 7 oktober-aanval weer hun geweer leeg te schieten op burgers.