Amazon krijgt volgens mij dagelijks honderdduizenden retourzendingen te verwerken, waarbij de artikelen bij ontvangst waarschijnlijk niet eens gecontroleerd worden.
Dat is natuurlijk onwijs criminaliteit gevoelig. Een crimineel zou bijvoorbeeld 3 luxe horloges kunnen kopen, om 2 weken later 3 replica's ter retour aan te bieden. Dat kan haast ook niet anders, want de snelheid waarmee Amazon haar klanten terugbetaald, is in die snelheid onmogelijk te controleren.
Maar andersom is het natuurlijk ook een ding. Amazon levert veel te vaak artikelen die niet overeenkomen met de omschrijving. Als je het artikel dan retourneert, zou Amazon vervolgens kunnen denken dat jij degene bent die verkeerde artikelen retourneert.
Ik denk dat ik zelf onlangs de Sjaak ben geweest. Ik heb een zonnebril gekocht, wat mogelijk een replica is. Ik heb het namelijk geprobeerd te verkopen via vinted, maar deze werd geweigerd door het verificatieteam (artikelen boven de 100 euro kan je door vinted laten checken op echtheid).
Het is dus aannemelijk dat Amazon mij een replica heeft gestuurd, al ben ik vooralsnog niet 100% zeker.
Nu overweeg ik zelf naar een juwelier te gaan, voor een second opinion. Echter weet ik niet of ze daartoe bereid zijn. Iemand ervaring mee?
Maar mijn vraag is dus als volgt. Stel dat Amazon inderdaad mij een replica heeft verkocht, dan is Amazon volgens mij zeer strafbaar. Hoe zou jij dit aanpakken?
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.