abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212878567
Grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer is nog altijd een groot probleem. Ruim vier op de tien Nederlanders (43 procent) zeggen zelf weleens seksueel grensoverschrijdend gedrag te hebben te ervaren. Meer dan de helft heeft gehoord of gezien dat anderen het hebben meegemaakt.
Slechts de helft van de werkenden in Nederland zegt dat er duidelijke afspraken over gewenst en ongewenst gedrag zijn gemaakt. Met duidelijke afspraken kunnen werknemers makkelijker hun grenzen aangeven.

Verder gaan ze in het geval van seksueel grensoverschrijdend gedrag sneller over tot actie, blijkt uit de jaarlijkse publieksmonitor van Ipsos. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld (NAP).

Het demissionair kabinet onderzoekt de mogelijkheid om een gedragscode en klachtenregeling voor bedrijven verplicht te stellen. Ook op andere terreinen werkt het kabinet aan een veiligere samenleving. Zo zijn sinds de start van het NAP stappen gezet om de hulp voor slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag te verbeteren.

"Het is nog steeds een groot probleem op de werkvloer, maar het is positief dat de helft van de werkenden in ons land aangeeft dat er op het werk afspraken over zijn gemaakt", zegt demissionair minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) in gesprek met NU.nl.

"De bewustwording wordt groter bij werkgevers. En steeds meer werknemers geven aan dat dit soort problemen bespreekbaar zijn. Bovendien moeten alle bedrijven dit gezien de krapte op de arbeidsmarkt serieus nemen. Anders gaan mensen gewoon weg."
'Stap naar een vertrouwenspersoon'
Niet alleen op de werkvloer, maar ook elders wordt vaak weggekeken of wordt het gedrag goedgepraat of gebagatelliseerd. Bovendien wordt het probleem geregeld bij het slachtoffer gelegd. "Stap altijd naar een vertrouwenspersoon, de ondernemingsraad of de hr-afdeling om het te melden en bespreekbaar te maken", benadrukt de bewindsvrouw.

Het demissionaire kabinet werkt binnen het NAP met verschillende partijen aan een cultuurverandering. Vorig jaar zijn daarin de eerste belangrijke stappen gezet, schrijven Van Gennip en demissionair minister Robbert Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) in een brief aan de Tweede Kamer.

Het gaat om bijvoorbeeld bewustwording bij omstanders, betere hulpverlening voor slachtoffers en het realiseren van een veiligere werkomgeving.

Helft voert gesprek over seksueel grensoverschrijdend gedrag

De helft van de werknemers praat inmiddels makkelijker over seksueel grensoverschrijdend gedrag, zo blijkt uit de publieksmonitor. Ook ervaren ze meer begrip voor elkaars standpunten.

Om het gesprek op de werkvloer verder aan te moedigen, begint dinsdag de campagne Met elkaar trekken we de grens. Ook handvatten voor werknemers zijn onderdeel van de campagne. Denk aan een routekaart voor een veilig gesprek, die kan helpen om het thema te bespreken met collega's of leidinggevenden.

"In een veilige samenleving is het cruciaal dat we het met elkaar hebben over gewenst en ongewenst gedrag. Dat geldt zeker ook voor de werkvloer", zegt Van Gennip. "Seksueel grensoverschrijdend gedrag blijkt in onze werkcultuur nog een diepgeworteld probleem. We moeten dit met elkaar uitbannen. Door het te bespreken, kunnen we het doorbreken."

https://www.nu.nl/economi(...)nekkig-probleem.html

Serieus, in hoeverre hebben we het hier over een heel groot probleem?

Ik had jarenlang een chef, die vrij handtastelijke was, heel aardig en behulpzaam, maar van de vrouwen kon hij niet afblijven.
Langslopen was een klap op je kont. Iedereen wist het, zag het, en niemand leed eronder.
Ik heb er zelfs nooit aanstoot aan genomen, het hoorde bij deze persoon, gek genoeg.

Ook bij andere jobs waren er mannen die er soortgelijk gedrag op na hielden.
Ik doel hierbij niet op obscene berichtjes, maar meer fysiek zijn dan gebruikelijk en opmerkingen, of aandringen op prive afspraken, dat soort dingen. Ik heb me nooit een slachtoffer gevoeld, en mijn vrouwelijke collegas ook niet bij mijn weten.
Maar er was dan ook geen sprake van verkrachting, en ik geloof echt niet dat de helft van de Nederlanders verkracht wordt op het werk, maar het meer zaken zijn zoals beschreven. Is dit een heel groot probleem waarbij we spreken van daders en slachtoffers?
Dan is de helft van de Nederlanders slachtoffer, de andere helft heeft niet ingegrepen of is dader.

Misschien is het zaak terug te gaan naar de roots van dit probleem, het echte probleem, waarin volwassenen het normaal vinden dat kinderen moeten knuffelen met ooms, tantes, opas en omas, dat de fysieke privacy van kinderen telkens geschonden wordt bij het verplicht moeten kussen van buurvrouw, opgepakt en omhelst worden of dat geheel geconditioneerd uit zichzelf al doen, op schoot gezet, ongewenst geknuffeld, soms zelfs op de mond gekust :r etc.
Daarmee leer je hele generaties dat er geen grenzen zijn, en krijg je later op het werk dit soort taferelen resulterend in artikelen op Nu.nl.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 00:24:13 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212878590
dat is normaal in de horeca
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212878923
Maar waar ligt de grens he? Bepaalde gedragingen/uitlatingen zijn voor vrijwel iedereen not done maar er is echt een groot grijs gebied. Wat de ene persoon opvat als een grapje vindt de ander direct grensoverschrijdend.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 06:07:08 #4
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_212878982
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 03:59 schreef Smart_ass het volgende:
Maar waar ligt de grens he? Bepaalde gedragingen/uitlatingen zijn voor vrijwel iedereen not done maar er is echt een groot grijs gebied. Wat de ene persoon opvat als een grapje vindt de ander direct grensoverschrijdend.
Misschien dan niet zulke ‘grapjes’ maken op de werkvloer.
  FOK!fotograaf dinsdag 19 maart 2024 @ 06:16:19 #5
842 Zorro
Z
pi_212878988
Dit soort cijfers krijg je als een knipoogje al als "sexueel grensoverschrijdend" wordt gezien.
Want "die andere persoon ervaart dat zo"

Hou toch op.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  dinsdag 19 maart 2024 @ 06:33:23 #6
403820 Aberkullie
pi_212879011
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 06:16 schreef Zorro het volgende:
Dit soort cijfers krijg je als een knipoogje al als "sexueel grensoverschrijdend" wordt gezien.

Hou toch op.
Is dat echt zo of vind je het moeilijk te accepteren dat er daadwerkelijk sprake is van grensoverschrijdend gedrag?
pi_212879012
Kan in dit onderzoek ook aangegeven worden hoeveel van deze mensen overgevoelig zijn en snel aanstoot nemen, en in mensen die alles als 'grapje' afdoen?

Misschien valt dat wel tegen elkaar weg?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_212879026
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 06:33 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Is dat echt zo of vind je het moeilijk te accepteren dat er daadwerkelijk sprake is van grensoverschrijdend gedrag?
Ja wat is grensoverschrijdend gedrag, want je hoort er veel over maar nooit wat precies dat gedrag nou isgeweest.
pi_212879038
Dus de ene helft valt de andere helft lastig? Of zijn er onder de mensen die dit gedrag ervaren ook mensen die het zelf bij andere mensen doen?
pi_212879061
Wil ook eens betast worden op de werkvloer. Helaas werk ik niet.
U MAD?
pi_212879430
Welkom in Teletubbies land
pi_212879473
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 06:16 schreef Zorro het volgende:

Hou toch op.
Ik heb hier filmpjes over gezien dat bijvoorbeeld een mevrouw vast zit in een wasmachine en een bekende dan allemaal dingen doet die ze eigenlijk niet wil, ik vindt jouw reactie schokkend

Aan de andere kant als er wel daadwerkelijk zoiets plaats vind moeten ze die mensen direct buiten lazeren

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2024 08:21:51 ]
  Moderator dinsdag 19 maart 2024 @ 08:20:30 #13
225562 crew  Speedfight
pi_212879475
Ik heb veel in de transport gewerkt als vrouw en kan echt wel beamen dat het veel gebeurd.
Ik heb lange tenen, groffe humor maar opmerkingen als "mag ik je laarzen likken", mijn huis als achtergrond zien bij collega's, privé lastig gevallen worden met vervelende verzoeken, mannen die verhalen ophangen dat ze buiten werktijd mij gezien zouden hebben en zelfs een klap op je kont proberen te geven waren niet vreemd de afgelopen 10 jaar.

Ik denk niet dat er hier sprake is van aanstellerij, ik geloof oprecht dat het zoveel voorkomt.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_212879517
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 06:47 schreef Scorpie het volgende:
Dus de ene helft valt de andere helft lastig? Of zijn er onder de mensen die dit gedrag ervaren ook mensen die het zelf bij andere mensen doen?
Vermoed dat het iets is met dat een dader het sneller nog eens doet als deze er mee weg komt.
Bij een afdeling van tien mensen, één dader en als hij/zij er bij de eerste mee weg komt, niemand zegt of ziet iets, ook iets kan doen bij nummer twee etc. Als deze dader dan vier slachtoffers maakt ervaart 40 procent ongewenst gedrag, ook al zijn er nog vijf die (mits zij niets zien) het ervaren als een onbekend verschijnsel op de afdeling.
Denk dat er vaak toch wel sprake is, zoals bij criminaliteit ook, dat een zelfde persoon in herhaling valt en zo het aantal slachtoffers oploopt.
pi_212879521
Ik ben vrouw. En ja, ik heb het ook meegemaakt. Maar elke keer dat het gebeurde, heb ik die persoon apart genomen en op een rustige manier gezegd dat ik bepaald gedrag onprettig vind en me er ongemakkelijk bij voel. Tot nu toe was dat genoeg om het te laten stoppen.

Zoals iemand al zei: voor de een is 'grensoverschrijdend' iets heel anders dan voor de ander. Ik heb het ook wel bij collega's zien gebeuren. "Zeg er dan gewoon iets van." En dat gebeurt zelden. De meesten zijn bang om er iets van te zeggen. Jammer, want soms kan het gemakkelijk opgelost worden door gewoon zelf aan te geven wat je als onprettig ervaart.
  Moderator dinsdag 19 maart 2024 @ 08:26:36 #16
225562 crew  Speedfight
pi_212879531
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:25 schreef Morri2 het volgende:
Ik ben vrouw. En ja, ik heb het ook meegemaakt. Maar elke keer dat het gebeurde, heb ik die persoon apart genomen en op een rustige manier gezegd dat ik bepaald gedrag onprettig vind en me er ongemakkelijk bij voel. Tot nu toe was dat genoeg om het te laten stoppen.

Zoals iemand al zei: voor de een is 'grensoverschrijdend' iets heel anders dan voor de ander. Ik heb het ook wel bij collega's zien gebeuren. "Zeg er dan gewoon iets van." En dat gebeurt zelden. De meesten zijn bang om er iets van te zeggen. Jammer, want soms kan het gemakkelijk opgelost worden door gewoon zelf aan te geven wat je als onprettig ervaart.
Ik heb ook altijd degene die het doet direct, 1 op 1, erover aangesproken.
Dat werkt het beste. Ik vind het wel vermoeiend dat het nodig is, dat ik elke keer eerst mijzelf moet bewijzen en verdedigen alvorens er gewoon respectvol met mij wordt omgegaan.
Het zou fijn zijn als het gedrag gewoon niet getolereerd wordt op een werkvloer en dat wordt het wel zolang je er zelf geen punt van maakt.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_212879635
Ben een man en heel vaak gemerkt, in de tienerjaren al een vrouwelijke collega die bij een bijbaan erg handtastelijk was en constant in mijn billen probeerde te knijpen. In mijn twintigerjaren een vrouwelijke teamleader gehad die de ene na de andere beladen seksuele opmerking maakte en je constant moest aanraken. En bij een werkgever een vrouw die binnen een paar dagen vroeg toen ik er begonnen was of ik aan one night stands deed, vervolgens begint te appen en dan opeens een naaktfoto stuurt.

Het gebeurd genoeg, vanuit beide kampen.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 08:48:30 #18
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_212879705
Ik trek de grens bij fysiek contact, je dient gewoon met je tengels van anderen af te blijven.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 08:49:05 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212879710
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:42 schreef Tekaschi het volgende:
Ben een man en heel vaak gemerkt, in de tienerjaren al een vrouwelijke collega die bij een bijbaan erg handtastelijk was en constant in mijn billen probeerde te knijpen. In mijn twintigerjaren een vrouwelijke teamleader gehad die de ene na de andere beladen seksuele opmerking maakte en je constant moest aanraken. En bij een werkgever een vrouw die binnen een paar dagen vroeg toen ik er begonnen was of ik aan one night stands deed, vervolgens begint te appen en dan opeens een naaktfoto stuurt.

Welk bedrijf was dat?
Ik vraag dit voor een vriend.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 08:57:17 #20
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_212879790
Dat geluk heb ik nooit :(
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_212879794
Ben eens onterecht beschuldigd. Een vrouwelijke leidinggevende die zei dat ze een klacht van iemand had ontvangen, dat ik die ongepast zou aangesproken hebben. Ik had die voormiddag niemand gesproken.
pi_212879921
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 00:15 schreef Za het volgende:

Serieus, in hoeverre hebben we het hier over een heel groot probleem?

Ik had jarenlang een chef, die vrij handtastelijke was, heel aardig en behulpzaam, maar van de vrouwen kon hij niet afblijven.
Langslopen was een klap op je kont. Iedereen wist het, zag het, en niemand leed eronder.
Ik heb er zelfs nooit aanstoot aan genomen, het hoorde bij deze persoon, gek genoeg.

Ook bij andere jobs waren er mannen die er soortgelijk gedrag op na hielden.
Ik doel hierbij niet op obscene berichtjes, maar meer fysiek zijn dan gebruikelijk en opmerkingen, of aandringen op prive afspraken, dat soort dingen. Ik heb me nooit een slachtoffer gevoeld, en mijn vrouwelijke collegas ook niet bij mijn weten.
Maar er was dan ook geen sprake van verkrachting, en ik geloof echt niet dat de helft van de Nederlanders verkracht wordt op het werk, maar het meer zaken zijn zoals beschreven. Is dit een heel groot probleem waarbij we spreken van daders en slachtoffers?
Dan is de helft van de Nederlanders slachtoffer, de andere helft heeft niet ingegrepen of is dader.

Misschien is het zaak terug te gaan naar de roots van dit probleem, het echte probleem, waarin volwassenen het normaal vinden dat kinderen moeten knuffelen met ooms, tantes, opas en omas, dat de fysieke privacy van kinderen telkens geschonden wordt bij het verplicht moeten kussen van buurvrouw, opgepakt en omhelst worden of dat geheel geconditioneerd uit zichzelf al doen, op schoot gezet, ongewenst geknuffeld, soms zelfs op de mond gekust :r etc.
Daarmee leer je hele generaties dat er geen grenzen zijn, en krijg je later op het werk dit soort taferelen resulterend in artikelen op Nu.nl.
Eerst normaliseer je het lastig vallen van vrouwen door je chef, je stond erbij keek ernaar en gaf die kerel niet eens een spreekwoordelijke of letterlijke klap op zijn bek. Natuurlijk voelde jij je geen slachtoffer, hij sloeg jou niet op je kont voor het functioneringsgesprek.

Nee, de kern van het probleem volgens jou is dat kinderen niet vroeg genoeg leren zich te verweren tegen types als jouw chef. Ik denk dat we dan ook vooral bijstanders zoals jij niet vroeg genoeg kunnen leren er iets van te zeggen, maar ik vind het allemaal verschuiven van de verantwoordelijkheid. Ieder mens hoort gewoon met de poten van collegas af te blijven en ranzige opmerkingen niet te maken.

Lastig vallen door collegas is in bedrijven aan de orde van de dag, sommige mensen zijn echt gek, onderschat het niet, vaak is het aan de positie gebonden.

De planner die altijd de jonge dames om zich heen plant bijvoorbeeld en continu rare toespelingen maakt.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 09:14:38 #23
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212879927
quote:

Het gebeurt inderdaad genoeg (ook bij mannen) en het blijft doorgaan zolang het niet serieus genomen wordt en word afgedaan als "het valt allemaal wel mee", "het was maar een grapje", "je kan ook nergens tegen", "jeetje, je bent toch niet verkracht ofzo. Stel je niet aan"!

En dat gebeurt zelfs in dit topic veelvuldig.

En dit soort opmerkingen helpen ook niet:
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Welk bedrijf was dat?
Ik vraag dit voor een vriend.
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat geluk heb ik nooit :(
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212879963
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 09:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
"jeetje, je bent toch niet verkracht ofzo. Stel je niet aan"!

Ben wel benieuwd naar een voorbeeld hiervan waar dat dan gezegd is
  dinsdag 19 maart 2024 @ 09:26:26 #25
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212880024
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 09:18 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd naar een voorbeeld hiervan waar dat dan gezegd is
Bij aanrandingen wordt dat zeer regelmatig gezegd tegen het slachtoffer. Gebeurt niet noodzakelijkerwijs op de werkvloer, maar bijv. in het OV, tijdens het uitgaan etc..
pi_212880067
quote:
17s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:20 schreef Speedfight het volgende:
Ik heb veel in de transport gewerkt als vrouw en kan echt wel beamen dat het veel gebeurd.
Ik heb lange tenen, groffe humor maar opmerkingen als "mag ik je laarzen likken", mijn huis als achtergrond zien bij collega's, privé lastig gevallen worden met vervelende verzoeken, mannen die verhalen ophangen dat ze buiten werktijd mij gezien zouden hebben en zelfs een klap op je kont proberen te geven waren niet vreemd de afgelopen 10 jaar.

Ik denk niet dat er hier sprake is van aanstellerij, ik geloof oprecht dat het zoveel voorkomt.
Je huis als achtergrond bij andere collega's??
Dat is ziekelijk.
pi_212880087
Je kan tegenwoordig maar beter niet tegen iemand zeggen dat ze er goed uit zien vandaag, dat zou wel eens als seksueel grensoverschrijdend kunnen worden ervaren. Beter maar helemaal tegen niemand meer iets zeggen, alles en iedereen negeren en lekker in je eigen bubbel blijven zitten.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_212880178
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 09:26 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Bij aanrandingen wordt dat zeer regelmatig gezegd tegen het slachtoffer. Gebeurt niet noodzakelijkerwijs op de werkvloer, maar bijv. in het OV, tijdens het uitgaan etc..
Door wie? En laat eens wat voorbeelden zien dan want vind dit best een pittige beschuldiging. Kan het mij dan ook haast niet voorstellen dat dit regelmatig gebeurd.

Kan wel van alles geroepen worden op internet maar of het waar is is een tweede
pi_212880185
TS vindt een kind even een knuffel geven erg, maar een baas die constant op je bil slaat niet erg.

En toen zag ik dat het Za was. Dacht dat je aangekondigd had voor altijd hier weg te blijven?
  dinsdag 19 maart 2024 @ 09:48:06 #30
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212880246
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 09:41 schreef 111210 het volgende:

[..]
Door wie? En laat eens wat voorbeelden zien dan want vind dit best een pittige beschuldiging. Kan het mij dan ook haast niet voorstellen dat dit regelmatig gebeurd.

Is Slachtofferhulp overtuigend genoeg voor je? https://www.slachtofferhu(...)chtoffers-in-de-weg/
pi_212880264
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 09:41 schreef 111210 het volgende:

[..]

Toen ik een jaar of 13 was fietste ik (man) met een vriendje op een zonnige, drukke zaterdagmiddag naar huis vanaf het strand.

Opeens fietste er een kerel naast me, pakte mijn schouder beet en begon me tijdens het fietsen te betasten met een dildo. Ik wist eigenlijk niet wat er gebeurde, maar ik ben gaan schelden. Die kerel was even snel weg als dat hij aan was komen fietsen.

Toen ik ietsje later bij mijn vriendje thuis in de gang een beetje beteuterd mijn schoenen uit deed, liep mijn maat lachend naar binnen en riep letterlijk dat ik net aangerand was.

De woonkamer zat toevallig vol en er werd keihard gelachen.

Ik heb er geen trauma van overgehouden, maar mijn (gelukkig) enige ervaring op dit gebied is door volwassen mensen weggelachen voordat ik er ook maar één woord over gezegd had.

Er is dus ook geen aangifte gedaan. Wel heb ik mezelf, want ik maakte me daarover zorgen, heel lang onder de douche mezelf staan schrobben savonds. Maar goed, het is anekdotisch, maar je vroeg om een voorbeeld, beter kan ik niet geven.
pi_212880274
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 09:48 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Is Slachtofferhulp overtuigend genoeg voor je? https://www.slachtofferhu(...)chtoffers-in-de-weg/
Zeker, daarom vroeg ik ok naar een voorbeeld :)
  dinsdag 19 maart 2024 @ 10:27:05 #33
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_212880662
Mijn eerste baan, 5 mannelijke collega's, ik was ongeveer 25, en toen werd ik vrijgezel en 4 van de 5 boden mij sex aan ig ik tekort zou komen. Ik werkte al jaren met ze samen. Eentje, een moslim, ging verder en probeerde mij een keer te zoenen. Ik duwde hem weg en hij zei dat hij het knap van mij vond dat ik hem kon weerstaan. WTF. Heb me enorm over dit gedrag verbaasd, ik was begin 20 en kreeg daar wel een bepaald id over hoe mannen zijn.

Later nog een keer iemand die in het magazijn, wel een ander bedrijf, mijn hand pakte en op zijn broek legde, heb hem niet aangesproken erop alleen heel hard geknepen in een reflex.

Heb nooit aangifte gedaan van grensoverschrijdend gedrag in mijn 30+ werkzame jaren met voornamelijk mannen.

Sexuele opmerkingen, ik werk voornamelijk met mannen, zijn er altijd, niet perse op mij gericht, ben nu zo oud dat ik minder interessant ben, maar doe er zelf ook aan mee, het zit er zo in. We werken ook al heel wat jaartjes samen en dan weet je hoe ver je kan gaan. We kreunen bijvoorbeeld wel eens en gebruiken woorden als geil etc etc. Eigenlijk zou dat dus niet meer kunnen maar we vinden het allemaal ok. Het duurde ook een jaar ofzo, tot ze me kenden en wisten dat ik geen probleem heb met domme uitspraken die eigenlijk te ver gaan. We lachen in ieder geval altijd enorm veel en dat vind ik erg belangrijk.

Toen we hier laatst een bijeenkomst over hadden, alle vrouwen in het bedrijf, ben ik daar maar 1 keer geweest. Schatje of lieverd mag je al niet meer zeggen. Ken er 2 die dat altijd doen, ook tegen mannen en het is niet iets sexueels ofzo, maar dat mag dus al niet meer. Het wordt allemaal zo serieus als je helemaal niks meer kan zeggen want je wordt een beetje familie als je jaren samen werkt en dan kun je meer zeggen vind ik, maakt het allemaal wel beetje leuker.
To BG or not to BG!
  dinsdag 19 maart 2024 @ 10:36:55 #34
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212880734
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 10:27 schreef oppiedoppie het volgende:

Schatje of lieverd mag je al niet meer zeggen.
Dat lijkt me ook ongepast en verre van professioneel.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 19 maart 2024 @ 11:21:14 #35
335476 oppiedoppie
pi_212881095
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 10:36 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook ongepast en verre van professioneel.
Doe dat zelf ook niet maar ken er 2 die dat wel doen. En vaak. En tegen iedereen. Had na die bijeenkomst ook tegen m gezegd dat dit niet door iedereen gewaardeerd wordt.

Hier in het magazijn werkt ook een man die je vaak aanraakt en sons wil knuffelen. Mijn directe collega's vinden dat die te ver gaat maar hij geeft je altijd de keus. Moet je m zien rennen als er een vrouwelijke bezoeger aan komt, ha, daar doet hij alles voor, leeftijd maakt hem niks uit, hij vind alle vrouwen speciaal. Ook daar heb ik weer geen probleem mee. Hij is heel open en iedereen weet hoe hij is.
Heb dan weer niks met die stiekeme figuren zoals met die hand op zn kruis als niemand het ziet.
To BG or not to BG!
pi_212881528
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 06:47 schreef Scorpie het volgende:
Zomaar een gokje hoor ... wellicht is het een kleine groep mensen die dat gedrag vertoont naar die helft toe? 5-10% die ~50% lastig valt?
"Pools are perfect for holding water"
pi_212881633
Teveel verhalen om het af te doen met ‘aanstellers, we kunnen ook niks meer zeggen etc’. Dat het nog steeds teveel gebeurd lijkt me duidelijk, en dat ze kijken naar oplossingen kan ik enkel toejuichen. In sommige situaties lijkt het me wat lastig omdat er zo’n groot grijs gebied is. Iedereen heeft een andere grens en wat oké is voor de een kan veel te ver gaan voor iemand anders.
pi_212881715
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 06:07 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Misschien dan niet zulke ‘grapjes’ maken op de werkvloer.
Misschien dan niet direct aan alles aanstoot nemen.
pi_212881716
quote:

Als het een beetje een lekker wijf is zou ik dit helemaal niet erg vinden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_212881839
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 10:27 schreef oppiedoppie het volgende:

Sexuele opmerkingen, ik werk voornamelijk met mannen, zijn er altijd, niet perse op mij gericht, ben nu zo oud dat ik minder interessant ben, maar doe er zelf ook aan mee, het zit er zo in. We werken ook al heel wat jaartjes samen en dan weet je hoe ver je kan gaan. We kreunen bijvoorbeeld wel eens en gebruiken woorden als geil etc etc. Eigenlijk zou dat dus niet meer kunnen maar we vinden het allemaal ok. Het duurde ook een jaar ofzo, tot ze me kenden en wisten dat ik geen probleem heb met domme uitspraken die eigenlijk te ver gaan. We lachen in ieder geval altijd enorm veel en dat vind ik erg belangrijk.

Totdat er eentje met pensioen gaat, zo'n 23-jarige havermout-vretende doos ervoor in de plaats komt en dan is het zo gedaan met jullie onderbroeken-lol. ;)
pi_212881914
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 08:25 schreef Morri2 het volgende:
"Zeg er dan gewoon iets van." En dat gebeurt zelden. De meesten zijn bang om er iets van te zeggen. Jammer, want soms kan het gemakkelijk opgelost worden door gewoon zelf aan te geven wat je als onprettig ervaart.
Gewoon zeggen dat je iets als onprettig ervaart is vaak niet zo simpel, er spelen zoveel dingen een rol. Het is tevens belachelijk dat men anno 2024 tegen collega's op de werkvloer nog moet zeggen wat men als onprettig ervaart.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 12:54:41 #42
403820 Aberkullie
pi_212881922
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 12:30 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Misschien dan niet direct aan alles aanstoot nemen.
Als je twijfelt of iets misschien wel een grijs gebied is is het niet geschikt voor de werkvloer. Klaar.
pi_212882030
Wat je aandacht geeft groeit.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 13:03:10 #44
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212882040
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 09:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Het gebeurt inderdaad genoeg (ook bij mannen) en het blijft doorgaan zolang het niet serieus genomen wordt en word afgedaan als "het valt allemaal wel mee", "het was maar een grapje", "je kan ook nergens tegen", "jeetje, je bent toch niet verkracht ofzo. Stel je niet aan"!

En dat gebeurt zelfs in dit topic veelvuldig.

En dit soort opmerkingen helpen ook niet:
[..]
[..]

Als je er iets over zegt, houden ze wel op denk ik.
Genoeg te neuken op die werkvloer in elk geval. Ik moet op jacht in kroegjes en op Badoo.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212882074
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 12:30 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Als het een beetje een lekker wijf is zou ik dit helemaal niet erg vinden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
pi_212882089
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 12:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Gewoon zeggen dat je iets als onprettig ervaart is vaak niet zo simpel, er spelen zoveel dingen een rol. Het is tevens belachelijk dat men anno 2024 tegen collega's op de werkvloer nog moet zeggen wat men als onprettig ervaart.
Eens met de eerste zin. Niet met de tweede zin. Juist omdat de grens bij mensen anders kan liggen, is dat niet gek wat mij betreft. In een bepaald team kunnen bijvoorbeeld bepaalde uitspraken of grappen gemaakt worden die iedereen in dat team weet te waarderen (of er niks van zegt, maar dat is wat anders). Als dat binnen dat team gebeurt, is er dan iets mis mee? Stel dat ik bij dat team kom en die uitspraken niet waardeer, dan is het aan mij om te zeggen dat ik dat niet op prijs stel.
pi_212882143
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 12:54 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Als je twijfelt of iets misschien wel een grijs gebied is is het niet geschikt voor de werkvloer. Klaar.
Daar zit ‘m juist het probleem. Veel mensen hebben die twijfel niet, daarom wordt het gezegd. Het merendeel van de mensen die opmerkingen maakt die door andere mensen als grensoverschrijdend worden opgevat zijn dat niet voor de mensen die ze maken.
pi_212882585
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 12:54 schreef torentje het volgende:

[..]
Er zijn zaken die vrij duidelijk te ver gaan voor vrijwel iedereen. Om maar wat te noemen: lijkt me inderdaad belachelijk dat iemand op de werkvloer moet zeggen dat hij/zij het niet fijn om op de kont getikt te worden. Wellicht zullen er zeldzame gevallen zijn waarbij dat helemaal prima is, maar over het algemeen: als je dat doet ben je gewoon een lul.

Maar ook zat zaken waar er een wat meer grijs gebied is. Als er een team is waarvan alle werknemers het leuk vinden om seksueel getinte grapjes naar elkaar te maken is daar niks mis mee, en ik ben het er dan wel mee eens dat je er zelf wat van kan zeggen als je er bij komt en het niks vind. Ja, ze kunnen het ook vragen, maar je kan ook niet een passieve houding aannemen bij alles in het leven. Soms hoor ik wel eens van mensen dat ze dan maar gewoon mee lachen, terwijl ze zich heel oncomfortabel voelen. Dan denk ik: zeg er dan wat van. Nogmaals: dat geldt niet voor de zaken die overduidelijk veel te ver gaan.
pi_212882682
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 12:45 schreef DjVero het volgende:

[..]
Totdat er eentje met pensioen gaat, zo'n 23-jarige havermout-vretende doos ervoor in de plaats komt en dan is het zo gedaan met jullie onderbroeken-lol. ;)
Werken die dan in magazijnen?
  dinsdag 19 maart 2024 @ 14:17:44 #50
335476 oppiedoppie
pi_212882907
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 12:45 schreef DjVero het volgende:

[..]
Hier in Drenthe zijn er daar gelukkig nog niet zo heel veel van.
Hier is het meerendeel van de PVV zeg maar.
Plus dat we technisch uitvoerend zijn dus nog steeds merendeels manlijk.
We houden het waarschijnlijk en hopenlijk nog wel even een paar jaar vol op deze manier.
To BG or not to BG!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')