Misschien dan niet zulke ‘grapjes’ maken op de werkvloer.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 03:59 schreef Smart_ass het volgende:
Maar waar ligt de grens he? Bepaalde gedragingen/uitlatingen zijn voor vrijwel iedereen not done maar er is echt een groot grijs gebied. Wat de ene persoon opvat als een grapje vindt de ander direct grensoverschrijdend.
Is dat echt zo of vind je het moeilijk te accepteren dat er daadwerkelijk sprake is van grensoverschrijdend gedrag?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 06:16 schreef Zorro het volgende:
Dit soort cijfers krijg je als een knipoogje al als "sexueel grensoverschrijdend" wordt gezien.
Want "die andere persoon ervaart dat zo"
Hou toch op.
Ja wat is grensoverschrijdend gedrag, want je hoort er veel over maar nooit wat precies dat gedrag nou isgeweest.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 06:33 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Is dat echt zo of vind je het moeilijk te accepteren dat er daadwerkelijk sprake is van grensoverschrijdend gedrag?
Ik heb hier filmpjes over gezien dat bijvoorbeeld een mevrouw vast zit in een wasmachine en een bekende dan allemaal dingen doet die ze eigenlijk niet wil, ik vindt jouw reactie schokkendquote:Op dinsdag 19 maart 2024 06:16 schreef Zorro het volgende:
Dit soort cijfers krijg je als een knipoogje al als "sexueel grensoverschrijdend" wordt gezien.
Want "die andere persoon ervaart dat zo"
Hou toch op.
Vermoed dat het iets is met dat een dader het sneller nog eens doet als deze er mee weg komt.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 06:47 schreef Scorpie het volgende:
Dus de ene helft valt de andere helft lastig? Of zijn er onder de mensen die dit gedrag ervaren ook mensen die het zelf bij andere mensen doen?
Ik heb ook altijd degene die het doet direct, 1 op 1, erover aangesproken.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:25 schreef Morri2 het volgende:
Ik ben vrouw. En ja, ik heb het ook meegemaakt. Maar elke keer dat het gebeurde, heb ik die persoon apart genomen en op een rustige manier gezegd dat ik bepaald gedrag onprettig vind en me er ongemakkelijk bij voel. Tot nu toe was dat genoeg om het te laten stoppen.
Zoals iemand al zei: voor de een is 'grensoverschrijdend' iets heel anders dan voor de ander. Ik heb het ook wel bij collega's zien gebeuren. "Zeg er dan gewoon iets van." En dat gebeurt zelden. De meesten zijn bang om er iets van te zeggen. Jammer, want soms kan het gemakkelijk opgelost worden door gewoon zelf aan te geven wat je als onprettig ervaart.
Welk bedrijf was dat?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:42 schreef Tekaschi het volgende:
Ben een man en heel vaak gemerkt, in de tienerjaren al een vrouwelijke collega die bij een bijbaan erg handtastelijk was en constant in mijn billen probeerde te knijpen. In mijn twintigerjaren een vrouwelijke teamleader gehad die de ene na de andere beladen seksuele opmerking maakte en je constant moest aanraken. En bij een werkgever een vrouw die binnen een paar dagen vroeg toen ik er begonnen was of ik aan one night stands deed, vervolgens begint te appen en dan opeens een naaktfoto stuurt.
Het gebeurd genoeg, vanuit beide kampen.
Eerst normaliseer je het lastig vallen van vrouwen door je chef, je stond erbij keek ernaar en gaf die kerel niet eens een spreekwoordelijke of letterlijke klap op zijn bek. Natuurlijk voelde jij je geen slachtoffer, hij sloeg jou niet op je kont voor het functioneringsgesprek.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 00:15 schreef Za het volgende:
Serieus, in hoeverre hebben we het hier over een heel groot probleem?
Ik had jarenlang een chef, die vrij handtastelijke was, heel aardig en behulpzaam, maar van de vrouwen kon hij niet afblijven.
Langslopen was een klap op je kont. Iedereen wist het, zag het, en niemand leed eronder.
Ik heb er zelfs nooit aanstoot aan genomen, het hoorde bij deze persoon, gek genoeg.
Ook bij andere jobs waren er mannen die er soortgelijk gedrag op na hielden.
Ik doel hierbij niet op obscene berichtjes, maar meer fysiek zijn dan gebruikelijk en opmerkingen, of aandringen op prive afspraken, dat soort dingen. Ik heb me nooit een slachtoffer gevoeld, en mijn vrouwelijke collegas ook niet bij mijn weten.
Maar er was dan ook geen sprake van verkrachting, en ik geloof echt niet dat de helft van de Nederlanders verkracht wordt op het werk, maar het meer zaken zijn zoals beschreven. Is dit een heel groot probleem waarbij we spreken van daders en slachtoffers?
Dan is de helft van de Nederlanders slachtoffer, de andere helft heeft niet ingegrepen of is dader.
Misschien is het zaak terug te gaan naar de roots van dit probleem, het echte probleem, waarin volwassenen het normaal vinden dat kinderen moeten knuffelen met ooms, tantes, opas en omas, dat de fysieke privacy van kinderen telkens geschonden wordt bij het verplicht moeten kussen van buurvrouw, opgepakt en omhelst worden of dat geheel geconditioneerd uit zichzelf al doen, op schoot gezet, ongewenst geknuffeld, soms zelfs op de mond gekustetc.
Daarmee leer je hele generaties dat er geen grenzen zijn, en krijg je later op het werk dit soort taferelen resulterend in artikelen op Nu.nl.
Het gebeurt inderdaad genoeg (ook bij mannen) en het blijft doorgaan zolang het niet serieus genomen wordt en word afgedaan als "het valt allemaal wel mee", "het was maar een grapje", "je kan ook nergens tegen", "jeetje, je bent toch niet verkracht ofzo. Stel je niet aan"!quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:42 schreef Tekaschi het volgende:
Ben een man en heel vaak gemerkt, in de tienerjaren al een vrouwelijke collega die bij een bijbaan erg handtastelijk was en constant in mijn billen probeerde te knijpen. In mijn twintigerjaren een vrouwelijke teamleader gehad die de ene na de andere beladen seksuele opmerking maakte en je constant moest aanraken. En bij een werkgever een vrouw die binnen een paar dagen vroeg toen ik er begonnen was of ik aan one night stands deed, vervolgens begint te appen en dan opeens een naaktfoto stuurt.
quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:49 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Welk bedrijf was dat?
Ik vraag dit voor een vriend.
quote:
Ben wel benieuwd naar een voorbeeld hiervan waar dat dan gezegd isquote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
"jeetje, je bent toch niet verkracht ofzo. Stel je niet aan"!
Bij aanrandingen wordt dat zeer regelmatig gezegd tegen het slachtoffer. Gebeurt niet noodzakelijkerwijs op de werkvloer, maar bijv. in het OV, tijdens het uitgaan etc..quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:18 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar een voorbeeld hiervan waar dat dan gezegd is
Je huis als achtergrond bij andere collega's??quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:20 schreef Speedfight het volgende:
Ik heb veel in de transport gewerkt als vrouw en kan echt wel beamen dat het veel gebeurd.
Ik heb lange tenen, groffe humor maar opmerkingen als "mag ik je laarzen likken", mijn huis als achtergrond zien bij collega's, privé lastig gevallen worden met vervelende verzoeken, mannen die verhalen ophangen dat ze buiten werktijd mij gezien zouden hebben en zelfs een klap op je kont proberen te geven waren niet vreemd de afgelopen 10 jaar.
Ik denk niet dat er hier sprake is van aanstellerij, ik geloof oprecht dat het zoveel voorkomt.
Door wie? En laat eens wat voorbeelden zien dan want vind dit best een pittige beschuldiging. Kan het mij dan ook haast niet voorstellen dat dit regelmatig gebeurd.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Bij aanrandingen wordt dat zeer regelmatig gezegd tegen het slachtoffer. Gebeurt niet noodzakelijkerwijs op de werkvloer, maar bijv. in het OV, tijdens het uitgaan etc..
Is Slachtofferhulp overtuigend genoeg voor je? https://www.slachtofferhu(...)chtoffers-in-de-weg/quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:41 schreef 111210 het volgende:
[..]
Door wie? En laat eens wat voorbeelden zien dan want vind dit best een pittige beschuldiging. Kan het mij dan ook haast niet voorstellen dat dit regelmatig gebeurd.
Kan wel van alles geroepen worden op internet maar of het waar is is een tweede
Toen ik een jaar of 13 was fietste ik (man) met een vriendje op een zonnige, drukke zaterdagmiddag naar huis vanaf het strand.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:41 schreef 111210 het volgende:
[..]
Door wie? En laat eens wat voorbeelden zien dan want vind dit best een pittige beschuldiging. Kan het mij dan ook haast niet voorstellen dat dit regelmatig gebeurd.
Kan wel van alles geroepen worden op internet maar of het waar is is een tweede
Zeker, daarom vroeg ik ok naar een voorbeeldquote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Is Slachtofferhulp overtuigend genoeg voor je? https://www.slachtofferhu(...)chtoffers-in-de-weg/
Dat lijkt me ook ongepast en verre van professioneel.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:27 schreef oppiedoppie het volgende:
Schatje of lieverd mag je al niet meer zeggen.
Doe dat zelf ook niet maar ken er 2 die dat wel doen. En vaak. En tegen iedereen. Had na die bijeenkomst ook tegen m gezegd dat dit niet door iedereen gewaardeerd wordt.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:36 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook ongepast en verre van professioneel.
Zomaar een gokje hoor ... wellicht is het een kleine groep mensen die dat gedrag vertoont naar die helft toe? 5-10% die ~50% lastig valt?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 06:47 schreef Scorpie het volgende:
Dus de ene helft valt de andere helft lastig? Of zijn er onder de mensen die dit gedrag ervaren ook mensen die het zelf bij andere mensen doen?
Misschien dan niet direct aan alles aanstoot nemen.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 06:07 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Misschien dan niet zulke ‘grapjes’ maken op de werkvloer.
Als het een beetje een lekker wijf is zou ik dit helemaal niet erg vinden.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:42 schreef Tekaschi het volgende:
Totdat er eentje met pensioen gaat, zo'n 23-jarige havermout-vretende doos ervoor in de plaats komt en dan is het zo gedaan met jullie onderbroeken-lol.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 10:27 schreef oppiedoppie het volgende:
Sexuele opmerkingen, ik werk voornamelijk met mannen, zijn er altijd, niet perse op mij gericht, ben nu zo oud dat ik minder interessant ben, maar doe er zelf ook aan mee, het zit er zo in. We werken ook al heel wat jaartjes samen en dan weet je hoe ver je kan gaan. We kreunen bijvoorbeeld wel eens en gebruiken woorden als geil etc etc. Eigenlijk zou dat dus niet meer kunnen maar we vinden het allemaal ok. Het duurde ook een jaar ofzo, tot ze me kenden en wisten dat ik geen probleem heb met domme uitspraken die eigenlijk te ver gaan. We lachen in ieder geval altijd enorm veel en dat vind ik erg belangrijk.
Gewoon zeggen dat je iets als onprettig ervaart is vaak niet zo simpel, er spelen zoveel dingen een rol. Het is tevens belachelijk dat men anno 2024 tegen collega's op de werkvloer nog moet zeggen wat men als onprettig ervaart.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 08:25 schreef Morri2 het volgende:
"Zeg er dan gewoon iets van." En dat gebeurt zelden. De meesten zijn bang om er iets van te zeggen. Jammer, want soms kan het gemakkelijk opgelost worden door gewoon zelf aan te geven wat je als onprettig ervaart.
Als je twijfelt of iets misschien wel een grijs gebied is is het niet geschikt voor de werkvloer. Klaar.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:30 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Misschien dan niet direct aan alles aanstoot nemen.
Als je er iets over zegt, houden ze wel op denk ik.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 09:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het gebeurt inderdaad genoeg (ook bij mannen) en het blijft doorgaan zolang het niet serieus genomen wordt en word afgedaan als "het valt allemaal wel mee", "het was maar een grapje", "je kan ook nergens tegen", "jeetje, je bent toch niet verkracht ofzo. Stel je niet aan"!
En dat gebeurt zelfs in dit topic veelvuldig.
En dit soort opmerkingen helpen ook niet:
[..]
[..]
quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:30 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als het een beetje een lekker wijf is zou ik dit helemaal niet erg vinden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
Eens met de eerste zin. Niet met de tweede zin. Juist omdat de grens bij mensen anders kan liggen, is dat niet gek wat mij betreft. In een bepaald team kunnen bijvoorbeeld bepaalde uitspraken of grappen gemaakt worden die iedereen in dat team weet te waarderen (of er niks van zegt, maar dat is wat anders). Als dat binnen dat team gebeurt, is er dan iets mis mee? Stel dat ik bij dat team kom en die uitspraken niet waardeer, dan is het aan mij om te zeggen dat ik dat niet op prijs stel.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Gewoon zeggen dat je iets als onprettig ervaart is vaak niet zo simpel, er spelen zoveel dingen een rol. Het is tevens belachelijk dat men anno 2024 tegen collega's op de werkvloer nog moet zeggen wat men als onprettig ervaart.
Daar zit ‘m juist het probleem. Veel mensen hebben die twijfel niet, daarom wordt het gezegd. Het merendeel van de mensen die opmerkingen maakt die door andere mensen als grensoverschrijdend worden opgevat zijn dat niet voor de mensen die ze maken.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:54 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Als je twijfelt of iets misschien wel een grijs gebied is is het niet geschikt voor de werkvloer. Klaar.
Er zijn zaken die vrij duidelijk te ver gaan voor vrijwel iedereen. Om maar wat te noemen: lijkt me inderdaad belachelijk dat iemand op de werkvloer moet zeggen dat hij/zij het niet fijn om op de kont getikt te worden. Wellicht zullen er zeldzame gevallen zijn waarbij dat helemaal prima is, maar over het algemeen: als je dat doet ben je gewoon een lul.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Gewoon zeggen dat je iets als onprettig ervaart is vaak niet zo simpel, er spelen zoveel dingen een rol. Het is tevens belachelijk dat men anno 2024 tegen collega's op de werkvloer nog moet zeggen wat men als onprettig ervaart.
Werken die dan in magazijnen?quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:45 schreef DjVero het volgende:
[..]
Totdat er eentje met pensioen gaat, zo'n 23-jarige havermout-vretende doos ervoor in de plaats komt en dan is het zo gedaan met jullie onderbroeken-lol.
Hier in Drenthe zijn er daar gelukkig nog niet zo heel veel van.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:45 schreef DjVero het volgende:
[..]
Totdat er eentje met pensioen gaat, zo'n 23-jarige havermout-vretende doos ervoor in de plaats komt en dan is het zo gedaan met jullie onderbroeken-lol.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |