Ik vroeg mijn AI naar wat Elsevier doet op het gebied. (Dé wetenschappelijke publicaties, niet het weekblad)quote:Op vrijdag 2 januari 2026 08:36 schreef Lyrebird het volgende:
Mijn universiteit heeft meerdere vergaderingen besteed aan hoe we hier mee omgaan. Wat staan we toe? Waar mogen studenten LLMs voor gebruiken?
Je zou je af moeten vragen of wat wij studenten aanleren nog wel zo bruikbaar is nu er LLMs zijn, maar die vraag wordt niet gesteld.
Zelf maak ik er graag gebruik van, met name om me door bureaucratische rompslomp te werken.
Wat gebruiken jullie om te vertalen?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:25 schreef bianconeri het volgende:
Wij gebruiken het op werk ook geregeld om bedrijfsgegevens te controleren en vertalingen te doen (meertalig werkveld).
Voor dat soort dingen is het gewoon makkelijk en snel.
Het vinden van antwoorden is sowieso vrij gemakkelijk, en inclusief bronvermelding.
ChatGPTquote:Op vrijdag 2 januari 2026 10:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat gebruiken jullie om te vertalen?
Ik was behoorlijk slaapdronken toen ik dit allemaal typte, dus ik ga het niet meer teruglezen.quote:
Welke technologie gaat?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:06 schreef phpmystyle het volgende:
Zoals de meeste technologische zaken: ze komen en ze gaan. Dat zal ook gelden voor Chatgpt.
Daarna is het ook de vraag hoe lang mensen Chatgpt accepteren als ook de disruptieve elementen daarvan duidelijk worden.
Ik vind het ontzettend handig, het helpt mij enorm zonder dat ik mij diep hoef in te spannen. Gelukkig kan ik de stappen goed volgen. Maar voor de nieuwe generatie zal gaan gelden dat ze de vraag stellen en direct het antwoord krijgen. Die generatie zal niet meer weten hoe het in elkaar steekt.
Dat doe jij niet?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:06 schreef phpmystyle het volgende:
Maar voor de nieuwe generatie zal gaan gelden dat ze de vraag stellen en direct het antwoord krijgen.
Als ik een probleempje heb met excel, of ik wil de redeneer wijze begrijpen van een filosoof dan weet ik welke stappen er gezet worden. Maar als je van jongs af aan gewend bent om gelijk je antwoord te krijgen dan word je intellectueel lui.quote:
Dat heb jij toch ook geleerd. Google vereist alleen meer stappen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als ik een probleempje heb met excel, of ik wil de redeneer wijze begrijpen van een filosoof dan weet ik welke stappen er gezet worden. Maar als je van jongs af aan gewend bent om gelijk je antwoord te krijgen dan word je intellectueel lui.
Google helpt alleen informatie vinden die je nog moet uitkammen, interpreteren en verhouden tot overige de informatie die je vindt.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:39 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat heb jij toch ook geleerd. Google vereist alleen meer stappen.
Maar de essentie is hetzelfde. Je typt je vraag en je krijgt antwoordmogelijkheden. Het is gewoon weer boomergelul. Denk dat hoop scholieren meer aandacht krijgen besteed aan hoe ze goed om kunnen gaan met AI dan een hoop andere burgers die geen idee hebbenquote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:45 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Google helpt alleen informatie vinden die je nog moet uitkammen, interpreteren en verhouden tot overige de informatie die je vindt.
EXCEL? EXCEL?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als ik een probleempje heb met excel, of ik wil de redeneer wijze begrijpen van een filosoof dan weet ik welke stappen er gezet worden. Maar als je van jongs af aan gewend bent om gelijk je antwoord te krijgen dan word je intellectueel lui.
Excel is niet raar om te gebruiken. Ook dan doe je nog zelf de stappen.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
EXCEL? EXCEL?
Gewoon een kolom op papier en potlood! Over intellectueel lui gesproken
Ik ben gek op excel, net als op AI ,quote:Op vrijdag 2 januari 2026 18:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Excel is niet raar om te gebruiken. Ook dan doe je nog zelf de stappen.
Misschien niet als je zaken gaat gebruiken als financiele of wiskundige voorgeprogrammeerde formules zoals bijv. hypotheek maandlast berekenen.
En weet jij dat jij mij net zoveel boeit als een krant van vorig jaar?quote:Op donderdag 1 januari 2026 23:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb intelligentere gesprekken met een AI dan ik jou ooit heb zien posten
Alsof jij leestquote:Op vrijdag 2 januari 2026 19:39 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
En weet jij dat jij mij net zoveel boeit als een krant van vorig jaar?
Zo'n beetje alle technieken op de telegraaf na zijn anno nu nog wel handig. De drukpers is een blijver, boekenzaken en bibliotheken zijn nog steeds in trek, de telefoon, de typemachine (word), alles tot Google zoeken en wikipedia aan toe voor het gros.quote:Op vrijdag 2 januari 2026 14:06 schreef phpmystyle het volgende:
Zoals de meeste technologische zaken: ze komen en ze gaan. Dat zal ook gelden voor Chatgpt.
Daarna is het ook de vraag hoe lang mensen Chatgpt accepteren als ook de disruptieve elementen daarvan duidelijk worden.
Ik vind het ontzettend handig, het helpt mij enorm zonder dat ik mij diep hoef in te spannen. Gelukkig kan ik de stappen goed volgen. Maar voor de nieuwe generatie zal gaan gelden dat ze de vraag stellen en direct het antwoord krijgen. Die generatie zal niet meer weten hoe het in elkaar steekt.
nou ik heb hele mooie dingen geprogrammeerd met excelquote:Op vrijdag 2 januari 2026 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
EXCEL? EXCEL?
Gewoon een kolom op papier en potlood! Over intellectueel lui gesproken
God wat ben jij stupide dat je het sarcasme van deze post niet begrijptquote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik heb hele mooie dingen geprogrammeerd met excel
excel is wel heel wat meer dan een kolom en een rij , dat is ook het mooie het is nuttig voor beginners maar ook voor visual basic gebruikers
Excel is wel een mooie tool idd. Maar alle onderdelen van de Office Suite hadden een gegronde marktwaarde en een realistisch groeipotentieel. Er hing geen walm van het zogenaamd collectief bereiken van Nirvana omheen zoals met AI.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik heb hele mooie dingen geprogramemeerd met excel
excel is wel heel wat meer dan een kolom en een rij , dat is ook het mooie het is nuttig voor beginners maar ook voor visual basic gebruikers
Rustig manquote:Op zaterdag 3 januari 2026 00:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
God wat ben jij stupide dat je het sarcasme van deze post niet begrijpt
een gesprek voeren met AI , je dan ben je eraanquote:Op donderdag 1 januari 2026 23:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb intelligentere gesprekken met een AI dan ik jou ooit heb zien posten
What would u say to people who say you are a glorified search machine like Google?quote:Op vrijdag 2 januari 2026 15:50 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Maar de essentie is hetzelfde. Je typt je vraag en je krijgt antwoordmogelijkheden. Het is gewoon weer boomergelul. Denk dat hoop scholieren meer aandacht krijgen besteed aan hoe ze goed om kunnen gaan met AI dan een hoop andere burgers die geen idee hebben
Iedere dag een 20-30 minuten met Lily, in het Frans, de AI van Duolingo. Heeft het afgelopen jaar mijn Frans enorm verbeterdquote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een gesprek voeren met AI , je dan ben je eraan
Jean Sousmarinquote:Op zaterdag 3 januari 2026 09:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Iedere dag een 20-30 minuten met Lily, in het Frans, de AI van Duolingo. Heeft het afgelopen jaar mijn Frans enorm verbeterd
Erger: verliefd worden op je chatbot. Het schijnt sommigen te overkomen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een gesprek voeren met AI , je dan ben je eraan
Gebruik jij AI?quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:29 schreef nixxx het volgende:
Ik denk dat de huidige “AI” modellen, die maar weinig echte intelligentie hebben natuurlijk, wel een mooi filter kunnen zijn om te bepalen of je een bullshit job hebt. Als je 75% van je inhoudelijke werkzaamheden kunt uitbesteden aan een chatgpt oid, dan heb je een bullshit job waarbij het waarheidsgehalte en de originaliteit van je output er niet zo toe doet.
Nee, ik gebruik het niet, we hebben op werk de mogelijkheid om copilot te gebruiken. Zit in de engineering dus het moet allemaal wel kloppen anders gaan er dingen stuk. Collega van mij had laatst een mooie waarschuwing doorgestuurd.. vroeg copilot om een kinematische viscositeit om te rekenen naar een dynamische viscositeit in cP gegeven de dichtheid. Zat er een factor 1000 naast. Vroeg hij, weet je zeker dat dit klopt, het lijkt erg hoog.. kreeg hij terug, misschien heb je gelijk, laat me er nog eens naar kijken.. en toen wel het goede antwoord maar niet gezegd wat er eerst dan fout ging.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gebruik jij AI?
Welke?
Wat doe je er mee?
Kan je prompt posten?quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:32 schreef nixxx het volgende:
[..]
Nee, ik gebruik het niet, we hebben op werk de mogelijkheid om copilot te gebruiken. Zit in de engineering dus het moet allemaal wel kloppen anders gaan er dingen stuk. Collega van mij had laatst een mooie waarschuwing doorgestuurd.. vroeg copilot om een kinematische viscositeit om te rekenen naar een dynamische viscositeit in cP gegeven de dichtheid. Zat er een factor 1000 naast. Vroeg hij, weet je zeker dat dit klopt, het lijkt erg hoog.. kreeg hij terug, misschien heb je gelijk, laat me er nog eens naar kijken.. en toen wel het goede antwoord maar niet gezegd wat er eerst dan fout ging.
Zal zo even zoekenquote:
Thinking aanzetten, die is minder achterlijk.quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:36 schreef nixxx het volgende:
[..]
Zal zo even zoeken
Edit
Prompt “Calculate dynamic viscosity in cP based on 1018 kg/m3 and 0.89 cSt”
Uitkomst na een verhaal met uitleg 906.02cP
Prompt 2 “ Are you sure the result is 906.02 cP instead of 0.90602 cP?
Dan doet ie het wel goed
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |