abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212838991
Wat een droevigheid :')

quote:
Het is niet voor het eerst dat de studentenvereniging in opspraak raakt. Nog geen jaar geleden was er bij het USC ook sprake van wangedrag. Op sociale media en in appgroepen werden beelden gedeeld van studenten die ringen gooiden om een fles in het achterwerk van een stripper. De rector van het USC zei destijds het gedrag "ten zeerste" af te keuren.

Het bestuur van UVSV/NVVSU vindt dit geen incident. "Het is het zoveelste geval waaruit blijkt dat op een aantal studentenverenigingen seksisme en machocultuur nog steeds de norm is. We kunnen niet meer spreken van een incident, er is sprake een patroon. Dit onacceptabele gedrag moet stoppen", aldus voorzitter Marielotte Riedstra.

En vervolgens gebeurt er helemaal niks :') wel woorden, geen daden.
  vrijdag 15 maart 2024 @ 18:20:51 #102
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_212839041
quote:
4s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 18:17 schreef aloa het volgende:
Wat een droevigheid :')
[..]
En vervolgens gebeurt er helemaal niks :') wel woorden, geen daden.
Maar wat is hier nu eigenlijk aan de hand dan? Wat lol met een betaalde stripper die het klaarblijkelijk ook wel grappig vond
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_212839092
Handig toch zo'n lijst?
pi_212839138
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 17:20 schreef Caland het volgende:
Net de presentatie gezien

Gelachen om lord farquaad, verder niet heel schokkend
Toevallig bereid bron te delen? Ben benieuwd waar het nou allemaal om te doen is. Voor zover ik weet zijn lijsten met naam en telefoon nummers van het andere geslacht vrij standaard binnen corpsen.
  vrijdag 15 maart 2024 @ 18:47:33 #105
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_212839289
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 18:30 schreef Bioloog23 het volgende:

[..]
Toevallig bereid bron te delen? Ben benieuwd waar het nou allemaal om te doen is. Voor zover ik weet zijn lijsten met naam en telefoon nummers van het andere geslacht vrij standaard binnen corpsen.
Via whatsapp, dus nee

Maar meer dan dat is het ook niet, naam, telefoonnummer, in welk studentenhuis ze wonen en een korte beschrijving. Weinig echt schokkends
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 15 maart 2024 @ 19:13:14 #106
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212839555
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 13:30 schreef Tekaschi het volgende:

[..]
Ik ben een man, en ik kan mij niet herinneren dat ik ooit met een andere man de biedprestaties heb besproken van een vrouw. Nu kan ik niet voor alle mannen spreken, maar ik denk dat je je vergist, wij mannen praten onderling niet over zo'n onderwerpen.
Oh jawel hoor, zeker als je langere tijd single bent en je vrienden ook. Komt vaak zat voor.
Heb het zelf wel gedaan met single vriendinnen. Ervaringen bespreken, niet dat we zoals ik dit geval een PowerPoint presentatie gingen delen.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212840680
No amount of money ever bought a second of time.
pi_212840832
Heerlijk die hypocriete reacties van het USC en UVSV. :')

[ Bericht 23% gewijzigd door Alpha0 op 15-03-2024 20:44:26 ]
pi_212841378
Deze verwerking vormt waarschijnlijk een schending van de AVG. Kom er maar in, Aleid Wolfsen.
pi_212841506
Vroeger deden we dit nooit. Schande.
pi_212841678
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 18:25 schreef Halcon het volgende:
Handig toch zo'n lijst?
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 18:25 schreef Halcon het volgende:
Handig toch zo'n lijst?
Dr is een fokker hier die eens zo'n lijst gekocht heeft _O-
pi_212842108
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:51 schreef Tekaschi het volgende:
Wat die kerels doen kan niet en ben persoonlijk van mening dat dit strafbaar moet zijn, vervolgen die hap. Sowieso een typisch cultuurtje in die hoogopgeleide kringen, die later dan bij de NPO uitkomen en dan met het morele vingertje gaan wijzen.

Maar misschien ook de vrouwtjes een heel klein beetje hand in eigen boezem steken, want merk toch dat de trend bij de vrouwelijke jongeren is dat ze voor hun 25e al met 30+ kerels het bed hebben gedeeld, en als je er aan 50+ je naaktfoto's stuurt kan het voorkomen dat er een paar klootzakken tussen zitten die zoiets delen of gaan bespreken met vrienden.
Lol. Het maken van een lijstje strafbaar? Ben je niet helemaal 100
  vrijdag 15 maart 2024 @ 22:08:16 #113
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212842128
Wanneer bunga bunga fok feestje
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212842577
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:51 schreef Tekaschi het volgende:
Wat die kerels doen kan niet en ben persoonlijk van mening dat dit strafbaar moet zijn, vervolgen die hap. Sowieso een typisch cultuurtje in die hoogopgeleide kringen, die later dan bij de NPO uitkomen en dan met het morele vingertje gaan wijzen.
Wat zou precies strafbaar moeten zijn en waar leg je de grens dan? Mag je een lijst maken van de top 10 mooiste vrouwen? Dat gebeurt toch ook bij de Miss Verkiezing? Mag je een top 10 lijst maken van de vrouwen die het meest sexy zijn, gebeurt ook al, namelijk bij FHM en ook hier geeft echt niet iedere vrouw expliciet toestemming voor. Mag je vervolgens een lijst maken van vrouwen die goed kunnen zoenen?

Verder is het natuurlijk van beide kanten dat meiden en jongens onderling bepaalde ervaringen delen. Dat kan subtiel van 'hij was echt een goede minnaar' of iets als 'we hadden fysiek wel een goede klik' tot een wat "stoerder"/vulgairder beschrijving. Is het verboden om deze ervaringen, die bijvoorbeeld via Whatsapp worden gedeeld, samen te bundelen tot een lijst?

In dit geval gaat het erg ver dat de vrouwen met naam, adres, etc. zijn genoemd, misschien dat je dat in het kader van AVG nog juridisch kan aanpakken en bestraffen. Maar voor de rest moeten dit soort dingen ook een beetje common sense zijn dat je het gewoon niet doet.

Voor de duidelijkheid, zo een lijst of presentatie is naar mijn mening echt verwerpelijk en afschuwelijk voor deze vrouwen, maar je lost het niet op met het keihard verbieden of bestraffen, dat lijkt me gewoon onhaalbaar.
Mannen (en vrouwen) moeten zelf de inschatting maken dat je dit soort dingen gewoon niet doet en zeker niet publiceert. Hier zal echter wel een cultuurverandering voor nodig zijn, want kennelijk is het super stoer als iemand bijdraagt aan de lijst. Maar goed, zo een cultuurverandering heb je helaas niet in een jaartje gerealiseerd.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_212843228
Heeft iemand die kijst? Vraag het voor een vriend
pi_212843233
In beginsel is belediging strafbaar. Maar het strafrecht kan ook geen panacee vormen voor dit soort puberale ongein. Onrechtmatige daad? Gaat ook wel weer ver.... Maar goed, dit zijn kapitaalkrachtige, machtige ouders. Als dit op een ROC was gebeurd....
pi_212843260
Die ouders ook :')

quote:
De ouders eisen dat de Universiteit Utrecht en studentenverenigingen maatregelen nemen ‘op straffe van een dwangsom die meteen wordt uitgedeeld aan verantwoordelijke personen en verwijdering uit de studentenhuizen’. De ouders willen dat de bangalijsten worden verwijderd ‘en verwijderd blijven’.
quote:
De presentatie gaat inmiddels rond door heel Nederland. Studenten van Amsterdam tot Delft en van Groningen tot Utrecht sturen de PowerPointpresentatie massaal door.
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 07:14:36 #118
5428 crew  miss_sly
pi_212844338
Goed dat de ouders aangifte doen. Ik hoop dat het deze keer stevig wordt aangepakt en wordt bestraft.

Voor degenen die het wel prima vinden: er is een groot verschil tussen kroegpraat en onderling wat praten over mensen m/v en een PowerPoint presentatie maken met naam, adres en telefoonnummer, en die onder duizenden studenten verspreiden. Het aantal grensoverschrijdende berichten dat de meisjes in kwestie krijgen, zal enorm zijn. Of al deze meiden het aan zichzelf te danken hebben omdat ze rondgeneukt hebben, wat op zichzelf al een abjecte mening is, is helemaal niet duidelijk. Ze kunnen ook mannen afgewezen hebben en zich daarmee de nijd van bepaalde types op de hals hebben gehaald.

Ik vind het stuitend om te zien hoeveel types ook hier in dit topic het allemaal niet zo boeiend of zelfs wel oké vinden. Jullie zijn onderdeel van het probleem.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_212844374
Verschrikkelijk. Heeft iemand de link zodat we met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe groot dit leed precies is?
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 07:34:49 #120
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_212844385
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 07:29 schreef Scorpie het volgende:
Verschrikkelijk. Heeft iemand de link zodat we met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe groot dit leed precies is?
Ik zag het lijstje voorbijkomen. Naam en toenaam + telefoonnummers. Gaat wel een beetje te ver hé.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_212844393
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 23:58 schreef BeriBeri het volgende:
Die ouders ook :')
[..]
[..]

Boomers snappen over het algemeen niet dat als iets op internet staat het daar op blijft.
pi_212844397
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 07:34 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Ik zag het lijstje voorbijkomen. Naam en toenaam + telefoonnummers.
En die lijst deel je niet eens mattie?!
pi_212844410
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 07:29 schreef Scorpie het volgende:
Dit idd
Groot fan van User Wotte
pi_212844835
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 17:20 schreef Caland het volgende:
Net de presentatie gezien

Gelachen om lord farquaad, verder niet heel schokkend
Krijg alleen mediaberichten gevonden maar het is een tamme bende dus?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212847194
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:53 schreef matthijst het volgende:
Pfoe boeiend.
Als die studentes nou gewoon ook een keer zo'n lijstje in elkaar draaien is d'r lol er snel vanaf.
Hein B. - micro penis.
Lukas O. - krijgt hem niet omhoog.
Sanil B. - Grote lul. Hijzelf.
Mees T. - Naait vooral met z'n maten.

Zoiets :7
Ja Hein: microstengeltje, stinkt uit zijn bek, komt dom over
Pieter: stinkt onder zijn oksels, heeft lelijke tanden, rotkop
Mark: domme boer, klein plassertje, waardeloos in bed, komt te snel klaar
Vincent: stelt niks voor, presteert niks, niet de moeite waard, klein plassertje, handig om uit te lachen

Wedden dat die knapen harder gaan janken dan de vrouwen.
Corporate translator
  zaterdag 16 maart 2024 @ 12:39:34 #126
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_212847229
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 07:14 schreef miss_sly het volgende:
Goed dat de ouders aangifte doen. Ik hoop dat het deze keer stevig wordt aangepakt en wordt bestraft.

Mag toch aannemen dat de politie ze meteen weer naar huis stuurt omdat ze geen betrokken partij zijn.
pi_212847410
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:39 schreef Nobu het volgende:

[..]
Mag toch aannemen dat de politie ze meteen weer naar huis stuurt omdat ze geen betrokken partij zijn.
Hoezo? In die contreien is het heel normaal dat paps en mams met hun connecties de probleempjes van hun kroost oplossen.
pi_212847429
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:39 schreef Nobu het volgende:

[..]
Zo werkt het niet, je kunt gewoon aangifte doen van strafbare zaken. Het OM vervolgt en is procespartij. Dit is strafrecht, geen civiel recht.
  zaterdag 16 maart 2024 @ 13:27:50 #129
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212847634
Ik hoop dat de daders kapot worden gemaakt, vernietigd.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212847800
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 21:29 schreef Inbox het volgende:

[..]
[..]
Dr is een fokker hier die eens zo'n lijst gekocht heeft _O-
Hehehe, en dan die dames even aanschrijven met de mededeling dat 'ie een lijst op de kop heeft getikt :')
  zaterdag 16 maart 2024 @ 13:58:12 #131
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_212847945
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 13:04 schreef recursief het volgende:

[..]
Zo werkt het niet, je kunt gewoon aangifte doen van strafbare zaken. Het OM vervolgt en is procespartij. Dit is strafrecht, geen civiel recht.
Smaad is een klachtdelict, veel succes daarmee.
  zaterdag 16 maart 2024 @ 14:15:53 #132
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_212848117
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 13:09 schreef Eightyone het volgende:
Hoog iq, laag eq.
Toch? Het zijn wel een beetje de 'borderline wijven' onder de mannen. Maar dan nog functioneel.
Heel veel sambal
  zaterdag 16 maart 2024 @ 15:02:58 #133
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_212848528
Op z'n minst allemaal niet leuk, maar makers bangalijst waren 'jongsten' in studentenhuis wat uiteraard geen excuus is.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_212848572
Dit gaan we dus niet doen!

[ Bericht 43% gewijzigd door Jippie op 17-03-2024 15:39:51 ]
pi_212850120
quote:

Voor degenen die het wel prima vinden: er is een groot verschil tussen kroegpraat en onderling wat praten over mensen m/v en een PowerPoint presentatie maken met naam, adres en telefoonnummer, en die onder duizenden studenten verspreiden.
Het voornaamste verschil lijkt me dat jongens daar meteen mee aan de slag gaan terwijl de meisjes daar de energie en dadendrang niet voor hebben en het bij vergelijkbare kroeg en keukentafelpraat houden.

quote:
Het aantal grensoverschrijdende berichten dat de meisjes in kwestie krijgen, zal enorm zijn. Of al deze meiden het aan zichzelf te danken hebben omdat ze rondgeneukt hebben, wat op zichzelf al een abjecte mening is, is helemaal niet duidelijk. Ze kunnen ook mannen afgewezen hebben en zich daarmee de nijd van bepaalde types op de hals hebben gehaald.
Er is toch niks met rondneukende vrouwen? Rondneukende jongens krijgen ook een reputatie, waar is het gelijkheidsdenken ineens?

quote:
Ik vind het stuitend om te zien hoeveel types ook hier in dit topic het allemaal niet zo boeiend of zelfs wel oké vinden. Jullie zijn onderdeel van het probleem.
Welk probleem precies? Ik zie een probleem met telefoonnummers verspreiden van mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Ik zie ook een probleem met zowel het niveau van studenten als de collectieve maturiteit, maar daarvoor moet je bij beleidskeuzes zijn. Ik zie ook een probleem met de vrijheid van vereniging en vergadering, meningsuiting en de privacy van de studenten in kwestie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_212851653
quote:

Voor degenen die het wel prima vinden: er is een groot verschil tussen kroegpraat en onderling wat praten over mensen m/v en een PowerPoint presentatie maken met naam, adres en telefoonnummer, en die onder duizenden studenten verspreiden.
Naam en contactgegevens opnemen in de presentatie is natuurlijk slecht en misschien zelfs strafbaar, maar ik denk dat het maken van zo een lijst an sich, ook zonder contactgegevens, ook niet meer stoer, indrukwekkend of grappig gevonden moet worden.

Dat is lastiger aan te pakken, je mag ervaringen met mensen registeren, dat is niet verboden. Verder heb je ook nog vrijheid van meningsuiting, waren je je mening mag geven over je seksuele ervaring met iemand. Dat mag in de kroeg, maar het is niet verboden dat in een document op te nemen. Dus los van het hele verhaal over straffen (door de vereniging of rechter, zal er ook moreel-ethisch (dus niet juridisch) het besef moet komen dat het publiceren van zo een document gewoon niet kan.

quote:
Ik vind het stuitend om te zien hoeveel types ook hier in dit topic het allemaal niet zo boeiend of zelfs wel oké vinden.
Het gaat er om dat je alleen maar dingen kan bestraffen die strafbaar zijn. Dat betekent uiteraard niet dat je voor de rest maar kan doen wat je wilt, maar dat zal dan op een andere manier opgelost moeten worden.
quote:
Jullie zijn onderdeel van het probleem.
Deze one-liner is een beetje goedkoop scoren natuurlijk, dus wie het niet met je eens is, is meteen onderdeel van het probleem? :')
pi_212851722
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:33 schreef HSG het volgende:
Wedden dat die knapen harder gaan janken dan de vrouwen.
Het is in beginsel al geen goede zaak om hier een mannen vs. vrouwen wedstrijdje van te maken over wie het meest kwetsend kan zijn.

Mannen en vrouwen zullen juist goed moeten samenwerken om dergelijke taferelen in de toekomst te voorkomen. Er zijn namelijk genoeg mannen die zo lijst of presentatie ook afschuwelijk en verwerpelijk vinden.
  zaterdag 16 maart 2024 @ 20:01:50 #138
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212851766
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2024 12:45 schreef Aberkullie het volgende:
Onze toekomstige politici, directeuren en artsen.
Utrechts Studenten Corps, dus eerder projectleiders, Accountants, Medewerkers bij de gemeente Ulft en andere geitenwollensokkentype.
pi_212851895
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 19:58 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Het is in beginsel al geen goede zaak om hier een mannen vs. vrouwen wedstrijdje van te maken over wie het meest kwetsend kan zijn.
Is het ook niet maar dan weten de mannen ook hoe dat voelt als je vol op het internet staat met als beschrijving dat je een enorme loser bent met en micropenis.
quote:
Mannen en vrouwen zullen juist goed moeten samenwerken om dergelijke taferelen in de toekomst te voorkomen. Er zijn namelijk genoeg mannen die zo lijst of presentatie ook afschuwelijk en verwerpelijk vinden.
Klopt. Ben er zelf een van.
Corporate translator
pi_212852441
Met enige fantasie kun je dit doxing noemen.
pi_212853452
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 20:50 schreef Harmankardon het volgende:
Met enige fantasie kun je dit doxing noemen.
Daar is niet veel fantasie voor nodig. Adressen en telefoonnummers werden meegeleverd.
pi_212853644
Snap het probleem niet zo
  zaterdag 16 maart 2024 @ 23:03:43 #143
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212854622
Die ouders en oudere generatie die nu aan het zeuren zijn, hadden vroeger ook hun tips, verslagen, lijstjes en punten.

Dus hou ajb je muil.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212854996
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 20:10 schreef HSG het volgende:

[..]
Is het ook niet maar dan weten de mannen ook hoe dat voelt als je vol op het internet staat met als beschrijving dat je een enorme loser bent met en micropenis.
Sowieso is wraak niet de oplossing, maar los daarvan is het maar de vraag of je de mannen pakt die hier verantwoordelijk voor zijn.
pi_212855026
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 23:03 schreef Red_85 het volgende:
Die ouders en oudere generatie die nu aan het zeuren zijn, hadden vroeger ook hun tips, verslagen, lijstjes en punten.

Dus hou ajb je muil.
Het gaat vooral om het publiceren van deze lijst en het verspreiden van naam + contactgegevens. Daarmee is wel echt een grens overschreden.

Op de kalender van het gemeenschappelijk toilet van je studentenhuis noteren op welke dag je wat met wie gedaan hebt, hoe ze eruit zag en hoe je dat ervaren hebt, is lastig te verbieden bij wet. Mannen (en vrouwen) moeten zelf gaan inzien dat je bepaalde dingen beter voor je zelf behoort te houden.
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 00:02:48 #146
5428 crew  miss_sly
pi_212855232
quote:

Dus hou ajb je muil.
Nee.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 17 maart 2024 @ 00:05:16 #147
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212855255
quote:

Dus hou ajb je muil.
Als 85 je geboortejaar is ben ik van jouw leeftijd…maar dat er over werd gesproken: zeker. Maar namen, telefoonnummers delen op internet: nee. En daar ligt de grens. Geroddel is wat anders dan gevoelige informatie het www op gooien.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 17 maart 2024 @ 00:07:12 #148
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_212855275
en dan nog zelfverzekerd gaan lullen dat het intern wel wordt opgelost... die gasten denken echt onaantastbaar te zijn.

dichtplanken dat gele kutkasteel
  zondag 17 maart 2024 @ 08:40:59 #149
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212856511
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2024 00:05 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Als 85 je geboortejaar is ben ik van jouw leeftijd…maar dat er over werd gesproken: zeker. Maar namen, telefoonnummers delen op internet: nee. En daar ligt de grens. Geroddel is wat anders dan gevoelige informatie het www op gooien.
Dat is er over. Voor de rest? Uitwisselen wie de grootste freak in bed is? Nou erg hoor!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 17 maart 2024 @ 09:04:38 #150
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212856734
quote:
welk probleem?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')