Nog een paar dingetjes van de geboorte.
We kwamen dus op woensdagavond in het ziekenhuis, na een bezoek aan de verloskundige eerder die avond. Ziekenhuis had aangegeven dat het druk was, en er geen haast was. Dus na bezoek aan verloskundige zijn we naar huis gegaan, gegeten, en toen spullen gepakt en naar het ziekenhuis.
Daar wilde ze gaan induceren, omdat het ook de uitgerekende dag was. Infuus-ding in haar hand gemaakt voor oxytocine infuus. Zouden een gel inbrengen om ontsluiting en eventueel weeen op gang te brengen, en dan daarna oxytocine infuus. Ze doen hier niet meer aan ballonnetjes, maar wel dus een gel. Alleen toen deed men een inwendig onderzoek, en bleek er al 2cm ontsluiting. Dus toch maar geen gel. Uiteindelijk waren we om 3u klaar met alles, en konden we in een kamer slapen, ik op een uitklap minibed. Om 6u begon de molen weer, kort nachtje dus. Nog steeds zelfde ontsluiting, dus gel ingebracht en wachten. Beetje gewandeld, buiten ontbeten (ik, mijn vrouw kreeg wel ontbijt in het ziekenhuis). 's Middags leek de gel te werken, en kwamen de weeen goed op gang. Ook op een gegeven moment de vliezen gebroken. Op een gegeven moment naar een kamer met bad gegaan. Dat wilde m'n vrouw graag, maar toen ze erin ging vond ze het vreselijk. Nieuw onderzoek wees uit dat een hele middag en avond weeen nauwelijks tot progressie had geleid, dus toch maar aan oxytocine drip. Na een paar uur, ergens in de nacht/vroeg in de ochtend vrijdag nu, leek de oxytocine niet te werken. Bleek dat de naald die ze woensdagavond erin gezet hadden, niet meer goed zat, en dus niet werkte. Weeen waren bijna weg ook. Nieuw infuus aan andere hand geprikt, en maar weer wachten. Deze keer werkte het wel, en aan het einde van de ochtend kon ze de weeen niet meer aan en kreeg ze een epidural. Hierdoor kon ze de hele middag slapen, terwijl ze de nacht ervoor ook al wat had kunnen slapen toen de weeen flink afgenomen waren. Ik heb die nacht op een stoeltje gezeten en op de grond gelegen. Aan het einde van de middag op de vrijdag bleek ze volledige ontsluiting te hebben, dus werd het plan gemaakt nog een uurtje te wachten, of ze zelf zou komen, en als dat niet het geval was, zou ze met persweeen beginnen. En een minuut later kwam de arts binnen. Die maakte zich zorgen over de hartslag van de kleine (werd constant gemonitoord), en we gingen haar gelijk halen. Mogelijk zou er een infectie zijn (vliezen waren inmiddels ruim een dag ervoor gebroken). Een kwartier later, na 2 persweeen was ze er

, met behulp van forceps.
Vrouw had al antibiotica gekregen 18u nadat vliezen gebroken waren, kreeg nog een andere antibiotica drip omdat er forceps waren gebruikt, en nog een 3e kuur omdat er mogelijk een infectie was (ze had een hoge temp, en hartslag kleine was hoog voor de geboorte). Na alle testen en rompslomp, boekten we een prive-kamer zodat ik ook kon blijven slapen, en mijn vrouw het niet zag zitten met 5 anderen op de kamer te zitten. 's nachts nog een 2e drip van laatste antibiotica-kuur en de volgende dag rond middaguur de laatste, en toen konden we naar huis

Al met al 3 nachten in het ziekenhuis geweest, en slechts een paar uur geslapen (bij elkaar ik denk ik 6-7 uurtjes), mijn vrouw gelukkig een stuk meer. Vijf verloskundige teams gehad, plus afwisseling tijdens hun pauzes, dus een groot deel verloskundige team gezien. Verschillende keren vrouwen keihard horen schreeuwen vanuit andere kamers. Ben blij dat mijn vrouw dat bespaard is gebleven door de epidural. Met de oxytocine kon ze de weeen zonder epidural gewoon niet meer aan.
Nu lekker thuis en alles gaat voorspoedig. Nu ik nog met vaderschapsverlof ben is het goed te doen, maar ik ben benieuwd hoe het gaat zijn als ik terug op mijn werk ben, dat zullen wel wat pittige weken worden in het begin denk ik.