Ik had zelf verwacht dat als de 1e hypotheekhouder wegvalt, de 2e hypotheek 1e in rang wordt en nieuwe financiers hier achteraan sluiten.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 18:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Lijkt mij niet heel onredelijk. Er verandert niets in de positie of zekerheden voor huidige investeerders toch? Tenzij je argument is dat als een ondernemer die meer schulden en inschrijvingen (lager in rang) heeft op hetzelfde pand een groter risico is, wat misschien wel waar is in extreme gevallen.
quote:Op dinsdag 19 maart 2024 18:02 schreef delcielo het volgende:
Nieuwe GvE:
Met linkjeAfbouw luxe villa a 6.4 M¤ in Laren, 8.5 %, 12 mnd, 2de hyp.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De LTV van 45% moet nog blijken bij verkoop, alle rente wordt betaalt uit depot.
quote:Op dinsdag 19 maart 2024 18:02 schreef delcielo het volgende:
Nieuwe GvE:
Met linkjeDit is gewoon een heel solid project van GVE lijkt me. Leuk starters-villaatje in Laren bij de heidegebieden, 40% LTV, alleen nog casco afbouw, 0,6% fee. Denk wel ongeveer meest prime lokatie voor 't Gooi.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik brand mijn vingers niet meer aan GVE. En zeker niet aan zo'n opgeblazen project als dit.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 18:51 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Dit is gewoon een heel solid project van GVE lijkt me. Leuk starters-villaatje in Laren bij de heidegebieden, 40% LTV, alleen nog casco afbouw, 0,6% fee. Denk wel ongeveer meest prime lokatie voor 't Gooi.
Ze lenen ¤ 660.000 om van de marktwaarde in huidige staat (¤ 5.800.0000) naar een geschatte waarde van ¤ 6.450.000 bij verkoop te komen, een waardevermeerdering van ¤ 650.000 dus.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 18:54 schreef quepos het volgende:
[..]
Ik brand mijn vingers niet meer aan GVE. En zeker niet aan zo'n opgeblazen project als dit.
We hebben er in het verleden genoeg gezien we na de zomer (en later) nog jaarcijfers stonden van meer dan 18 maanden oud, mogelijk dat ze daar nu strikter op zijn geworden al heb ik ook al weer EBI bestanden gezien zonder jaarcijfers (staat er bij een BV bij jaarrekening gewoon "niet van toepassing"quote:Op dinsdag 19 maart 2024 12:17 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
[..]
Bedankt voor je aanvulling. Mijn ervaring is echter dat platforms geen genoegen nemen met oude jaarrekeningen en/of minder checks doen.
In de basis zijn de meest recente cijfers altijd nodig. Indien deze er nog niet zijn, dan wordt er voor de tussentijdse cijfers een verklaring van de boekhouder/accountant gevraagd.
Eigen inbreng wordt altijd getoetst a.d.h.v. een rekeningoverzicht die stamt van de datum van de aanvraag.
Ik denk dat de meeste crowdfund beleggers het beoordelingsproces van platforms onderschatten, al zal dat uiteraard ook per platform anders zijn (lees: MAX zal waarschijnlijk niet zo'n strenge beoordeling hebben gehad).
Dit is vaak snel terug te zien in het aantal defaults. Als het gemiddelde platform niet zo streng zou zijn, dan zou er nu ook geen relatieve 'droogte' te zien zijn in het aantal investeringskansen. Ik geloof dat er genoeg aanvragen worden ingediend en heb ooit vernomen dat 90% van de aanvragen wordt afgewezen.
Los daarvan. "In het pittoreske Laren" "duurzaam, modern huis".quote:Op dinsdag 19 maart 2024 19:20 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Ze lenen ¤ 660.000 om van de marktwaarde in huidige staat (¤ 5.800.0000) naar een geschatte waarde van ¤ 6.450.000 bij verkoop te komen, een waardevermeerdering van ¤ 650.000 dus.
Dat lijkt me niet uit te kunnen. Misschien is de verkoopbaarheid in afgebouwde staat veel beter?
Hey, hey, nee even, wat mensen achter hun front gate doen is hun zaakquote:Op dinsdag 19 maart 2024 20:54 schreef lykkefund het volgende:
[..]
Los daarvan. "In het pittoreske Laren" "duurzaam, modern huis".
Ik zie hier in hoog tempo Laren en Blaricum veranderen van pittoresk, schilderachtig (das war einmal) naar modern depressief zwart opgetrokken monstruositeiten. Ja ja smaken verschillen, maar ik vind het doodzonde.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het echt super onredelijk juist. De eerste lening gevers worden slechter van deze opzet.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 18:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Lijkt mij niet heel onredelijk. Er verandert niets in de positie of zekerheden voor huidige investeerders toch? Tenzij je argument is dat als een ondernemer die meer schulden en inschrijvingen (lager in rang) heeft op hetzelfde pand een groter risico is, wat misschien wel waar is in extreme gevallen.
Misschien worden ze er wel beter van…quote:Op woensdag 20 maart 2024 00:07 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ik vind het echt super onredelijk juist. De eerste lening gevers worden slechter van deze opzet.
Dat er in deze situatie misschien niet veel lijkt te veranderen, doet eigenlijk niet ter zake. Eerdere investeerders krijgen minder zekerheden nu dan dat je het goed (tegen een mindere rente ook nog eens).
De rangen zijn bepaald met de eerste lening, die kan je niet zomaar wisselen. Als ik in de eerste lening zou zitten had ik wel in de pen geklommen.
quote:Op dinsdag 19 maart 2024 22:10 schreef InVestEerder het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik mag het hopen, want de informatiewaarde van deze "update" is nul.quote:"waarna wij u hopen meer duidelijkheid te kunnen geven over de daadwerkelijke tijdsplanning van de propositie"
zoethoudertje inderdaad. laatste keer CRE voor mij.quote:Op woensdag 20 maart 2024 09:08 schreef OpDieFiets het volgende:
[..]
[..]
Ik mag het hopen, want de informatiewaarde van deze "update" is nul.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel overwaarde maar geen hypotheek
quote:Op woensdag 20 maart 2024 10:11 schreef Tjalala het volgende:
Non publieke funding CollinIk snap dat hij geen hypotheek afgeeft. Negatieve hyp verklaring is niets waard. Bedrijf in de problemen. Man heeft dringend geld nodig.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel overwaarde maar geen hypotheek
quote:Op woensdag 20 maart 2024 10:11 schreef Tjalala het volgende:
Non publieke funding CollinEen van de huizen staat al te koop: https://www.funda.nl/koop(...)-oosterhoutseweg-27/SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel overwaarde maar geen hypotheek
Linkjequote:Op woensdag 20 maart 2024 11:06 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe publieke Collin
LEF Invest B.V.
¤ 420.000 | 10,0% rente | 60 maanden
Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 420.000,- op het woonhuis
Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 455.000,- en een openstaande schuld van ¤ 432.000,- per 14-3-2024. Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 850.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 23-12-2023.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zit niet in de eerste en neem ook deze niet mee. Heb de beide pitches even doorgenomen. De investeerders in de eerste lening hebben toch ook een 1e hypotheek van ¤850.000 op het pand in Berkel-Enschot? En eerst hadden ze op het pand in Vorden de Rabobank voor zich met een 1e hypotheek met een inschrijving van ¤700.000 en openstaande schuld van ¤366.000, dat is nu nog maar ¤200.000. En van het leningbedrag van ¤770.000 staat nu nog maar ¤564.067 open. Die 1e hypotheek op dat Berkel-Enschot pand is alleen al ruim genoeg om het openstaande leningbedrag te dekken. Daarnaast is de waarde van het Vorden pand ruim genoeg voor de 1e en 2e rang en heeft Collin bij een eventuele verkoop ervan nu niets meer te maken met de Rabobank.quote:Op woensdag 20 maart 2024 08:57 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Misschien worden ze er wel beter van…
Wat als Collin deze lening niet zou verstrekken, dan zouden ze nog steeds een 2e hypotheek hebben achter de Rabo. De ondernemer zou niet kunnen investeren en wie weet lopen dan de bedrijfsresultaten wel snel terug…
Ik begrijp je reactie hoor en ik heb er ook mijn bedenkingen bij maar dat de investeerders uit de eerste lening er per definitie slachter van zouden worden staat m.i. niet vast.
Zelf neem ik deze zo wie zo niet mee. Te kort lopend in combinatie met veel leningen voor flinke bedragen en met sportscholen heb ik ook al weinig.
Ik vind deze niet heel gek qua zekerheden, beter dan CleverEnable in elk geval. De hypotheek dekt minimaal wel de helft en de broer met een vrij groot fruitteelt bedrijf (8mio eigen vermogen) staat garant voor de andere helft. Verder de goede rente en na 6 mnd een lineaire aflossing.quote:Op woensdag 20 maart 2024 11:06 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe publieke Collin
LEF Invest B.V.
¤ 420.000 | 10,0% rente | 60 maanden
Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 420.000,- op het woonhuis
Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 455.000,- en een openstaande schuld van ¤ 432.000,- per 14-3-2024. Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 850.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 23-12-2023.
Edit: Borgstelling is slechts 175k... dus maar 175k via deze hypotheek zekerheid? Restant zit bij de andere ondernemers?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |