abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212884923
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 18:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Lijkt mij niet heel onredelijk. Er verandert niets in de positie of zekerheden voor huidige investeerders toch? Tenzij je argument is dat als een ondernemer die meer schulden en inschrijvingen (lager in rang) heeft op hetzelfde pand een groter risico is, wat misschien wel waar is in extreme gevallen.
Ik had zelf verwacht dat als de 1e hypotheekhouder wegvalt, de 2e hypotheek 1e in rang wordt en nieuwe financiers hier achteraan sluiten.
pi_212885046
Deze lening is wel een beetje tricky idd. Als ik alleen even focus op 2 panden waar de nieuwe lening hypotheken op heeft is er dus een getaxeerde overwaarde van 168k op 1.268k ofwel een LTV van 86,75%. Not great.

Maar als je op beide panden 200k kan terugwinnen in een absoluut worst case scenario is deze lening wel 80% gedekt. Dus ik ben wel eens met CCF dat het redelijk laag risico is. :Y

De oude lening kan ik niet goed beoordelen, snap niet helemaal hoeveel er uit staat en wat de zekerheden daar nou zijn.
pi_212885266
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 18:02 schreef delcielo het volgende:
Nieuwe GvE:

Met linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afbouw luxe villa a 6.4 M¤ in Laren, 8.5 %, 12 mnd, 2de hyp.
De LTV van 45% moet nog blijken bij verkoop, alle rente wordt betaalt uit depot.
pi_212885431
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 18:02 schreef delcielo het volgende:
Nieuwe GvE:

Met linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is gewoon een heel solid project van GVE lijkt me. Leuk starters-villaatje in Laren bij de heidegebieden, 40% LTV, alleen nog casco afbouw, 0,6% fee. Denk wel ongeveer meest prime lokatie voor 't Gooi.
pi_212885479
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 18:51 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Dit is gewoon een heel solid project van GVE lijkt me. Leuk starters-villaatje in Laren bij de heidegebieden, 40% LTV, alleen nog casco afbouw, 0,6% fee. Denk wel ongeveer meest prime lokatie voor 't Gooi.
Ik brand mijn vingers niet meer aan GVE. En zeker niet aan zo'n opgeblazen project als dit.
pi_212885624
Herfinanciering bij NLI van eerdere lening gereedschapgroothandel, 11.2%, 36 mnd met stukje aflossing. Heeft vorig jaar een slecht jaar gehad maar dat gaat helemaal goed komen...
Wat wordt bedoeld met een positief/negatieve hypotheekverklaring? Negatief weet ik, dan belooft de leningnemer zijn onderpand niet met nog een extra hypotheek te belasten. Positief: zodra de stront de ventilator raakt wordt er een hypotheek tbv de crowdfunders gevestigd?
pi_212885799
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 18:54 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik brand mijn vingers niet meer aan GVE. En zeker niet aan zo'n opgeblazen project als dit.
Ze lenen ¤ 660.000 om van de marktwaarde in huidige staat (¤ 5.800.0000) naar een geschatte waarde van ¤ 6.450.000 bij verkoop te komen, een waardevermeerdering van ¤ 650.000 dus.

Dat lijkt me niet uit te kunnen. Misschien is de verkoopbaarheid in afgebouwde staat veel beter?
pi_212886561
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 12:17 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Bedankt voor je aanvulling. Mijn ervaring is echter dat platforms geen genoegen nemen met oude jaarrekeningen en/of minder checks doen.
In de basis zijn de meest recente cijfers altijd nodig. Indien deze er nog niet zijn, dan wordt er voor de tussentijdse cijfers een verklaring van de boekhouder/accountant gevraagd.
Eigen inbreng wordt altijd getoetst a.d.h.v. een rekeningoverzicht die stamt van de datum van de aanvraag.

Ik denk dat de meeste crowdfund beleggers het beoordelingsproces van platforms onderschatten, al zal dat uiteraard ook per platform anders zijn (lees: MAX zal waarschijnlijk niet zo'n strenge beoordeling hebben gehad).
Dit is vaak snel terug te zien in het aantal defaults. Als het gemiddelde platform niet zo streng zou zijn, dan zou er nu ook geen relatieve 'droogte' te zien zijn in het aantal investeringskansen. Ik geloof dat er genoeg aanvragen worden ingediend en heb ooit vernomen dat 90% van de aanvragen wordt afgewezen.
We hebben er in het verleden genoeg gezien we na de zomer (en later) nog jaarcijfers stonden van meer dan 18 maanden oud, mogelijk dat ze daar nu strikter op zijn geworden al heb ik ook al weer EBI bestanden gezien zonder jaarcijfers (staat er bij een BV bij jaarrekening gewoon "niet van toepassing" :) ) Dat 90% wordt afgewezen ben ik niet verbaasd over, geeft al aan hoeveel kaf er tussen het koren zit :) .

Wat betreft verdampen en verouderde info is denk ik (helaas) het Amsterdams proeflokaal een goed voorbeeld, hoe oud de IB aangiftes waren waar ze het prive vermogen op baseerden weet ik niet meer, maar ze liepen toch wel wat achter bleek achteraf (en dat werd door het platform dus gewoon geaccepteerd). En dat was dus niet bij m*x maar in dit geval bij c*f. Ik onderschat zeker niet de inspanning van de platformen want een gedegen financieel onderzoek van een ondernemening is niet altijd even eenvoudig. Wel denk ik dat de platformen soms het belang voor deinvesteerders onderschatten, want het kost tijd dus geld en als het goed gaat is er ook niets aan de hand en was het onderzoek eigenlijk niet nodig.
pi_212886996
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 19:20 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ze lenen ¤ 660.000 om van de marktwaarde in huidige staat (¤ 5.800.0000) naar een geschatte waarde van ¤ 6.450.000 bij verkoop te komen, een waardevermeerdering van ¤ 650.000 dus.

Dat lijkt me niet uit te kunnen. Misschien is de verkoopbaarheid in afgebouwde staat veel beter?
Los daarvan. "In het pittoreske Laren" "duurzaam, modern huis".

Ik zie hier in hoog tempo Laren en Blaricum veranderen van pittoresk, schilderachtig (das war einmal) naar modern depressief zwart opgetrokken monstruositeiten. Ja ja smaken verschillen, maar ik vind het doodzonde.
pi_212887212
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 20:54 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Los daarvan. "In het pittoreske Laren" "duurzaam, modern huis".

Ik zie hier in hoog tempo Laren en Blaricum veranderen van pittoresk, schilderachtig (das war einmal) naar modern depressief zwart opgetrokken monstruositeiten. Ja ja smaken verschillen, maar ik vind het doodzonde.
Hey, hey, nee even, wat mensen achter hun front gate doen is hun zaak 8-)

Ik kijk meestal naar de auto's op de oprit. Vind ik leuk, meestal een understated oude Volvo station of gewoon onbeschaamd 2 dikke Porsche Turbo's ofzo. Zegt toch een hoop over de mens!

EDIT: zit morgenochtend vol zo te zien, en staat niet eens publiek op de site

[ Bericht 3% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 19-03-2024 21:52:52 ]
  dinsdag 19 maart 2024 @ 22:10:56 #111
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_212887810
CRE updates garageboxen:

SPOILER
SPOILER
pi_212888403
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 18:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Lijkt mij niet heel onredelijk. Er verandert niets in de positie of zekerheden voor huidige investeerders toch? Tenzij je argument is dat als een ondernemer die meer schulden en inschrijvingen (lager in rang) heeft op hetzelfde pand een groter risico is, wat misschien wel waar is in extreme gevallen.
Ik vind het echt super onredelijk juist. De eerste lening gevers worden slechter van deze opzet.

Dat er in deze situatie misschien niet veel lijkt te veranderen, doet eigenlijk niet ter zake. Eerdere investeerders krijgen minder zekerheden nu dan dat je het goed (tegen een mindere rente ook nog eens).

De rangen zijn bepaald met de eerste lening, die kan je niet zomaar wisselen. Als ik in de eerste lening zou zitten had ik wel in de pen geklommen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_212889509
quote:
99s.gif Op woensdag 20 maart 2024 00:07 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Ik vind het echt super onredelijk juist. De eerste lening gevers worden slechter van deze opzet.

Dat er in deze situatie misschien niet veel lijkt te veranderen, doet eigenlijk niet ter zake. Eerdere investeerders krijgen minder zekerheden nu dan dat je het goed (tegen een mindere rente ook nog eens).

De rangen zijn bepaald met de eerste lening, die kan je niet zomaar wisselen. Als ik in de eerste lening zou zitten had ik wel in de pen geklommen.
Misschien worden ze er wel beter van…
Wat als Collin deze lening niet zou verstrekken, dan zouden ze nog steeds een 2e hypotheek hebben achter de Rabo. De ondernemer zou niet kunnen investeren en wie weet lopen dan de bedrijfsresultaten wel snel terug…

Ik begrijp je reactie hoor en ik heb er ook mijn bedenkingen bij maar dat de investeerders uit de eerste lening er per definitie slachter van zouden worden staat m.i. niet vast.
Zelf neem ik deze zo wie zo niet mee. Te kort lopend in combinatie met veel leningen voor flinke bedragen en met sportscholen heb ik ook al weinig.
pi_212889523
Nu is het wel zo dat er bij de Rabo kennelijk 40k per jaar werd afgelost (4 jaar geleden was de schuld nog 366k en nu 200k). Dat gaat dit jaar niet gebeuren, dus in zoverre gaan de eerste leninggevers er wel op achteruit.
pi_212889596
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 22:10 schreef InVestEerder het volgende:
SPOILER
quote:
"waarna wij u hopen meer duidelijkheid te kunnen geven over de daadwerkelijke tijdsplanning van de propositie"
Ik mag het hopen, want de informatiewaarde van deze "update" is nul.
pi_212889662
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 09:08 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
[..]
Ik mag het hopen, want de informatiewaarde van deze "update" is nul.
zoethoudertje inderdaad. laatste keer CRE voor mij.
pi_212890301
Non publieke funding Collin

SPOILER
Wel overwaarde maar geen hypotheek
pi_212890427
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 10:11 schreef Tjalala het volgende:

SPOILER
Ik snap dat hij geen hypotheek afgeeft. Negatieve hyp verklaring is niets waard. Bedrijf in de problemen. Man heeft dringend geld nodig.
pi_212890804
Nieuwe publieke Collin

LEF Invest B.V.
¤ 420.000 | 10,0% rente | 60 maanden
Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 420.000,- op het woonhuis
Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 455.000,- en een openstaande schuld van ¤ 432.000,- per 14-3-2024. Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 850.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 23-12-2023.

Edit: Borgstelling is slechts 175k... dus maar 175k via deze hypotheek zekerheid? Restant zit bij de andere ondernemers?

[ Bericht 3% gewijzigd door Tjalala op 20-03-2024 11:12:52 ]
pi_212890812
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 10:11 schreef Tjalala het volgende:

SPOILER
Een van de huizen staat al te koop: https://www.funda.nl/koop(...)-oosterhoutseweg-27/
pi_212890818
Nog een nieuwe Collin

Koenraad Frans
¤ 78.000 | 8,0% rente | 48 maanden
Met 3de hypotheek die voldoende dekking zou moeten geven aldus de pitch.
pi_212890827
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 11:06 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe publieke Collin

LEF Invest B.V.
Er wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 420.000,- op het woonhuis
Deze is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 455.000,- en een openstaande schuld van ¤ 432.000,- per 14-3-2024. Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 850.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 23-12-2023.
Linkje

SPOILER
pi_212891740
Nog een nieuwe Collin.

CleverEnable B.V.
¤ 600.000 | 10,0% rente | 48 maanden
pi_212892243
quote:
14s.gif Op woensdag 20 maart 2024 08:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Misschien worden ze er wel beter van…
Wat als Collin deze lening niet zou verstrekken, dan zouden ze nog steeds een 2e hypotheek hebben achter de Rabo. De ondernemer zou niet kunnen investeren en wie weet lopen dan de bedrijfsresultaten wel snel terug…

Ik begrijp je reactie hoor en ik heb er ook mijn bedenkingen bij maar dat de investeerders uit de eerste lening er per definitie slachter van zouden worden staat m.i. niet vast.
Zelf neem ik deze zo wie zo niet mee. Te kort lopend in combinatie met veel leningen voor flinke bedragen en met sportscholen heb ik ook al weinig.
Ik zit niet in de eerste en neem ook deze niet mee. Heb de beide pitches even doorgenomen. De investeerders in de eerste lening hebben toch ook een 1e hypotheek van ¤850.000 op het pand in Berkel-Enschot? En eerst hadden ze op het pand in Vorden de Rabobank voor zich met een 1e hypotheek met een inschrijving van ¤700.000 en openstaande schuld van ¤366.000, dat is nu nog maar ¤200.000. En van het leningbedrag van ¤770.000 staat nu nog maar ¤564.067 open. Die 1e hypotheek op dat Berkel-Enschot pand is alleen al ruim genoeg om het openstaande leningbedrag te dekken. Daarnaast is de waarde van het Vorden pand ruim genoeg voor de 1e en 2e rang en heeft Collin bij een eventuele verkoop ervan nu niets meer te maken met de Rabobank.
pi_212892570
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2024 11:06 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe publieke Collin

LEF Invest B.V.

Edit: Borgstelling is slechts 175k... dus maar 175k via deze hypotheek zekerheid? Restant zit bij de andere ondernemers?
Ik vind deze niet heel gek qua zekerheden, beter dan CleverEnable in elk geval. De hypotheek dekt minimaal wel de helft en de broer met een vrij groot fruitteelt bedrijf (8mio eigen vermogen) staat garant voor de andere helft. Verder de goede rente en na 6 mnd een lineaire aflossing.

Bedrijfsactiviteiten zijn wel wat hoger risico denk ik, dat ze het uiteindelijk toch niet kunnen bolwerken. Maar slaat net positief uit voor mij. Wat jullie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')