abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212790817
quote:
KLM zoekt hard naar nieuwe technici: zonder hen geen vluchten



KLM wil dit jaar 450 nieuwe technici aannemen. Als er niet voldoende nieuwe monteurs en grondwerktuigkundigen bijkomen, zullen vliegtuigen langer aan de grond staan voor onderhoud of vliegen ze minder vaak naar bepaalde bestemmingen. Daarom organiseerde KLM deze week de zogeheten Skills Challenge. Die moet meer mbo'ers verleiden om bij hen te komen werken.

In de gehele technische sector zijn 60.000 mensen nodig. Luchtvaartmaatschappij KLM vist in dezelfde vijver als veel andere bedrijven en heeft last van kapers op de kust.

Bij KLM werken zo'n 4000 mensen in de technische dienst. Vooral de instroom van jonge mbo'ers is hard nodig, omdat zij sleutelen aan de vliegtuigen en ook kunnen doorstromen naar de functie grondwerktuigkundige. Dat is degene die na onderhoud het vliegtuig aftekent om veilig de lucht in te gaan.

Tekort aan technici
De Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) schreef vorig jaar het rapport Alle Hens Aan Dek, vanwege het tekort aan technici. Volgens Piet Visser, de voorzitter van de NVLT, kan de KLM nu al niet alle vluchten uitvoeren wegens personeelstekort.

"In de komende vijf tot zes jaar zal zo'n 30 tot 40 procent van de technici met pensioen gaan. Dat wordt een probleem. Als je nu een mbo binnenstapt, duurt het minimaal zeven tot acht jaar voor je opgeleid bent tot grondwerktuigkundige", zegt Visser.

Volgens de NVLT is de opleiding tot grondwerktuigkundige pittig en moet je twintig modules doorlopen. Eerst moet je je mbo-diploma halen en vervolgens moet je drie tot vier jaar in de praktijk worden opgeleid via een werkgever. Jaarlijks ronden maar tien mensen dit traject met succes af. Bovendien is technisch personeel schaars en gewild en worden ze weggekaapt door bedrijven als ASML of Essent.

Geen zin in onregelmatige werktijden
Bovendien is onderhoud aan vliegtuigen een volcontinu proces van 7 dagen per week, 24 uur per dag, binnen én buiten de hangar. Veel jonge mensen hebben geen zin in onregelmatige werktijden. Bovendien hebben ze volop de keus om ergens anders te gaan werken.

Nederland heeft vijf gespecialiseerde mbo's, twee hbo-opleidingen en de TU Delft die studenten klaarstoomt voor een baan in de luchtvaarttechniek. De instroom op mbo-opleidingen daalt de laatste drie jaar, blijkt uit cijfers van het College Belanghebbenden Luchtvaartonderwijs (CvBLo). Ook niet alle afgestudeerden gaan uiteindelijk in de luchtvaartsector werken.

'Luchtvaartsector nu pas wakker'
Dat beaamt Mathijn Korf, programmamanager van het CvBLo: "Ik heb geen harde cijfers, maar ik heb weleens horen zeggen dat een derde na zijn opleiding luchtvaarttechniek niet in de sector gaat werken, maar ergens anders in de techniek. De luchtvaartsector wordt nu pas wakker. Er was altijd een enorme aantrekkingskracht, maar door de coronacrisis zijn veel mensen naar huis gestuurd en zijn technici elders gaan werken."

Joris Melkert, hoogleraar luchtvaarttechniek aan de TU Delft, ziet nog voldoende animo voor de hogescholen en TU. "Er zijn meer aanmeldingen dan opleidingsplekken luchtvaartechniek, maar van al die afgestudeerden belandt 40 procent uiteindelijk in de luchtvaartsector en 60 procent vindt een baan elders in de techniek, of ze gaan aan de slag als consultant of in de financiële sector. Want ingenieurs kunnen goed rekenen."

Vergrijzing
De KLM heeft door corona 6000 medewerkers moeten laten gaan. Inmiddels is het vliegverkeer weer bijna op het niveau van vóór corona en zijn bijna 6000 nieuwe collega's aangenomen. Door de vergrijzing en uitstroom zoekt de maatschappij meer personeel.

De KLM doet er alles aan om nieuw personeel te werven, zegt woordvoerder Marieke Verhoeven. "We gaan langs op scholen, we leiden stagiairs op en we hebben nu ook negen statushouders bij de technische afdeling van de KLM werken." Naast de 450 techneuten zoekt KLM dit jaar ook nog ruim 200 piloten en nieuwe pushback- en cateringchauffeurs.
Tsja, waarom moet een data analist / accountant / marketeer / recruiter / wie dan ook meer verdienen dan een onderhoudsmonteur van een vliegtuig? Wie bepaalt dat eigenlijk?

Gewoon meer salaris betalen dus, dan heb je ook geen tekorten. Of geen 'hub' willen zijn.
  Spellchecker maandag 11 maart 2024 @ 21:11:19 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212791228
Vluchten kan niet meer .....
pi_212791541
Als ze minder Boeing vliegen hebben ze minder technici nodig. 😅
pi_212791665
Kunnen ze die niet invliegen?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212792464
quote:
11s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:40 schreef Aether het volgende:
Kunnen ze die niet invliegen?
Waarmee dan, als die kisten aan de grond staan?
pi_212792845
Aha dat was het probleem dat de deuren er uit pleuren .
pi_212793788
Volgens mij zag ik eens een vacature voorbij komen met een max salaris van 3800 euro bruto. En ik denk dat ik dit nog optimistisch in mijn geheugen heb staan. Tsja.

Edit toch maar even opgezocht op klm:

Maintenance engineer 3600 tot 5100 bruto.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_212793802
Techniek, in managerland het ondergeschoven kindje.
pi_212794269
Dan moeten ze beter betaald worden. Wat TS al zegt soms snap je niet waarom een communicatiemiep, socialmediafreak of wat dan ook meer moet verdienen dan iemand die verantwoordelijk is dat een vliegtuig goed blijft functioneren zodat zo'n ding met een paar honderd mensen niet neerstort.

Net als bij de NS. Die staan te springen om mensen die verantwoordelijk zijn dat de treinen niet tegen elkaar aan knallen maar qua salaris komen ze net boven 3000 Bruto terwijl een communicatiemiep rond de 5000 bruto zit.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  dinsdag 12 maart 2024 @ 08:14:28 #10
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_212794317
Ik zou best willen helpen, maar ik denk niet dat ze mij kunnen veroorloven
Je bent een waardeloze agent.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 08:19:58 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212794364
Het tekort aan technisch personeel is een gevolg van bewust beleid. Dus niet zeuren nu, dit is wat we wilden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212794374
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 06:39 schreef spierbal het volgende:
Volgens mij zag ik eens een vacature voorbij komen met een max salaris van 3800 euro bruto. En ik denk dat ik dit nog optimistisch in mijn geheugen heb staan. Tsja.

Edit toch maar even opgezocht op klm:

Maintenance engineer 3600 tot 5100 bruto.
Kijk eens aan. Daar komt een mbo’er tegenwoordig ook zijn bed niet meer voor uit.
pi_212794492
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 08:19 schreef Janneke141 het volgende:
Het tekort aan technisch personeel is een gevolg van bewust beleid. Dus niet zeuren nu, dit is wat we wilden.
En er is geen echt tekort want dan zouden de lonen wel stijgen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212814585
Minder vluchten lijkt me prima.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_212814699
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 08:10 schreef HSG het volgende:
Dan moeten ze beter betaald worden. Wat TS al zegt soms snap je niet waarom een communicatiemiep, socialmediafreak of wat dan ook meer moet verdienen dan iemand die verantwoordelijk is dat een vliegtuig goed blijft functioneren zodat zo'n ding met een paar honderd mensen niet neerstort.

Net als bij de NS. Die staan te springen om mensen die verantwoordelijk zijn dat de treinen niet tegen elkaar aan knallen maar qua salaris komen ze net boven 3000 Bruto terwijl een communicatiemiep rond de 5000 bruto zit.
Daarom zie je in veel sectoren waar een tekort is ook een wildgroei aan ZZP'ers...
  Forum Admin woensdag 13 maart 2024 @ 20:43:45 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212814941
Als er toch een sector is die mag krimpen is het wel de (vooral commerciële)luchtvaart.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212815068
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 20:30 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Daarom zie je in veel sectoren waar een tekort is ook een wildgroei aan ZZP'ers...
Geen wonder. Die kunnen lekker harken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  woensdag 13 maart 2024 @ 21:00:07 #18
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_212815207
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 08:10 schreef HSG het volgende:
Dan moeten ze beter betaald worden. Wat TS al zegt soms snap je niet waarom een communicatiemiep, socialmediafreak of wat dan ook meer moet verdienen dan iemand die verantwoordelijk is dat een vliegtuig goed blijft functioneren zodat zo'n ding met een paar honderd mensen niet neerstort.

Net als bij de NS. Die staan te springen om mensen die verantwoordelijk zijn dat de treinen niet tegen elkaar aan knallen maar qua salaris komen ze net boven 3000 Bruto terwijl een communicatiemiep rond de 5000 bruto zit.
Ja maar dit zijn gewoon uit de duim gezogen salarissen en iig geen mediaan of iets dergelijks:

https://nl.talent.com/salary?job=communicatiemedewerker

Mediaan
¤ 41.756

Laag
¤ 36.245

Hoog
¤ 49.024

https://nl.talent.com/salary?job=Vliegtuigonderhoudstechnicus

Mediaan
¤ 46.920

Laag
¤ 46.515

Hoog
¤ 53.004
Krekker is de bom!
pi_212815290
quote:
Dat beaamt Mathijn Korf, programmamanager van het CvBLo: "Ik heb geen harde cijfers, maar ik heb weleens horen zeggen dat een derde na zijn opleiding luchtvaarttechniek niet in de sector gaat werken, maar ergens anders in de techniek.
Juist iemand van het College Belanghebbenden Luchtvaartonderwijs zou toch wel harde cijfers hiervan moeten hebben, zou je denken...
pi_212815820
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2024 21:00 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Ja maar dit zijn gewoon uit de duim gezogen salarissen en iig geen mediaan of iets dergelijks:

https://nl.talent.com/salary?job=communicatiemedewerker

Mediaan
¤ 41.756

Laag
¤ 36.245

Hoog
¤ 49.024

https://nl.talent.com/salary?job=Vliegtuigonderhoudstechnicus

Mediaan
¤ 46.920

Laag
¤ 46.515

Hoog
¤ 53.004
Senior inkoper bij NS. Leuk.. spulletjes voor de NS regelen.

https://www.werkenbijns.n(...)rkel-enschot-1058941

en salaris tussen ¤ 3.950,- en ¤ 6.745,- bruto per maand

ICT expert. Je zorgt ervoor dat de systemen draaien want anders kan niemand nog iets doen.

https://www.werkenbijns.n(...)recht-utrecht-952614

Een salaris tussen ¤ 2.695,- en ¤ 4.876,- bruto per maand
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_212816167
Al in Ter Apel gekeken? :')
pi_212816219
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2024 21:00 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Ja maar dit zijn gewoon uit de duim gezogen salarissen en iig geen mediaan of iets dergelijks:

https://nl.talent.com/salary?job=communicatiemedewerker

Mediaan
¤ 41.756

Laag
¤ 36.245

Hoog
¤ 49.024

https://nl.talent.com/salary?job=Vliegtuigonderhoudstechnicus

Mediaan
¤ 46.920

Laag
¤ 46.515

Hoog
¤ 53.004
Toch is het verschil minimaal te noemen.
  woensdag 13 maart 2024 @ 22:12:33 #23
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_212816880
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2024 21:43 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Toch is het verschil minimaal te noemen.
Dat viel me inderdaad ook op ja :{
Krekker is de bom!
  woensdag 13 maart 2024 @ 22:27:44 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212817102
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:11 schreef maily het volgende:
Vluchten kan niet meer .....
...heeft geen enkele zin. Vluchten kan niet meer, ik zou niet weten waarin :+
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 13 maart 2024 @ 22:37:43 #25
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212817323
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 20:30 schreef Toine51 het volgende:
Daarom zie je in veel sectoren waar een tekort is ook een wildgroei aan ZZP'ers...
Daarom ben ik dus ook ZZP'er zodat ik mijn eigen tijd kan indelen en een aanzienlijk betere werkdruk-/inkomstenverhouding heb.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')