Tsja, waarom moet een data analist / accountant / marketeer / recruiter / wie dan ook meer verdienen dan een onderhoudsmonteur van een vliegtuig? Wie bepaalt dat eigenlijk?quote:KLM zoekt hard naar nieuwe technici: zonder hen geen vluchten
KLM wil dit jaar 450 nieuwe technici aannemen. Als er niet voldoende nieuwe monteurs en grondwerktuigkundigen bijkomen, zullen vliegtuigen langer aan de grond staan voor onderhoud of vliegen ze minder vaak naar bepaalde bestemmingen. Daarom organiseerde KLM deze week de zogeheten Skills Challenge. Die moet meer mbo'ers verleiden om bij hen te komen werken.
In de gehele technische sector zijn 60.000 mensen nodig. Luchtvaartmaatschappij KLM vist in dezelfde vijver als veel andere bedrijven en heeft last van kapers op de kust.
Bij KLM werken zo'n 4000 mensen in de technische dienst. Vooral de instroom van jonge mbo'ers is hard nodig, omdat zij sleutelen aan de vliegtuigen en ook kunnen doorstromen naar de functie grondwerktuigkundige. Dat is degene die na onderhoud het vliegtuig aftekent om veilig de lucht in te gaan.
Tekort aan technici
De Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) schreef vorig jaar het rapport Alle Hens Aan Dek, vanwege het tekort aan technici. Volgens Piet Visser, de voorzitter van de NVLT, kan de KLM nu al niet alle vluchten uitvoeren wegens personeelstekort.
"In de komende vijf tot zes jaar zal zo'n 30 tot 40 procent van de technici met pensioen gaan. Dat wordt een probleem. Als je nu een mbo binnenstapt, duurt het minimaal zeven tot acht jaar voor je opgeleid bent tot grondwerktuigkundige", zegt Visser.
Volgens de NVLT is de opleiding tot grondwerktuigkundige pittig en moet je twintig modules doorlopen. Eerst moet je je mbo-diploma halen en vervolgens moet je drie tot vier jaar in de praktijk worden opgeleid via een werkgever. Jaarlijks ronden maar tien mensen dit traject met succes af. Bovendien is technisch personeel schaars en gewild en worden ze weggekaapt door bedrijven als ASML of Essent.
Geen zin in onregelmatige werktijden
Bovendien is onderhoud aan vliegtuigen een volcontinu proces van 7 dagen per week, 24 uur per dag, binnen én buiten de hangar. Veel jonge mensen hebben geen zin in onregelmatige werktijden. Bovendien hebben ze volop de keus om ergens anders te gaan werken.
Nederland heeft vijf gespecialiseerde mbo's, twee hbo-opleidingen en de TU Delft die studenten klaarstoomt voor een baan in de luchtvaarttechniek. De instroom op mbo-opleidingen daalt de laatste drie jaar, blijkt uit cijfers van het College Belanghebbenden Luchtvaartonderwijs (CvBLo). Ook niet alle afgestudeerden gaan uiteindelijk in de luchtvaartsector werken.
'Luchtvaartsector nu pas wakker'
Dat beaamt Mathijn Korf, programmamanager van het CvBLo: "Ik heb geen harde cijfers, maar ik heb weleens horen zeggen dat een derde na zijn opleiding luchtvaarttechniek niet in de sector gaat werken, maar ergens anders in de techniek. De luchtvaartsector wordt nu pas wakker. Er was altijd een enorme aantrekkingskracht, maar door de coronacrisis zijn veel mensen naar huis gestuurd en zijn technici elders gaan werken."
Joris Melkert, hoogleraar luchtvaarttechniek aan de TU Delft, ziet nog voldoende animo voor de hogescholen en TU. "Er zijn meer aanmeldingen dan opleidingsplekken luchtvaartechniek, maar van al die afgestudeerden belandt 40 procent uiteindelijk in de luchtvaartsector en 60 procent vindt een baan elders in de techniek, of ze gaan aan de slag als consultant of in de financiële sector. Want ingenieurs kunnen goed rekenen."
Vergrijzing
De KLM heeft door corona 6000 medewerkers moeten laten gaan. Inmiddels is het vliegverkeer weer bijna op het niveau van vóór corona en zijn bijna 6000 nieuwe collega's aangenomen. Door de vergrijzing en uitstroom zoekt de maatschappij meer personeel.
De KLM doet er alles aan om nieuw personeel te werven, zegt woordvoerder Marieke Verhoeven. "We gaan langs op scholen, we leiden stagiairs op en we hebben nu ook negen statushouders bij de technische afdeling van de KLM werken." Naast de 450 techneuten zoekt KLM dit jaar ook nog ruim 200 piloten en nieuwe pushback- en cateringchauffeurs.
Kijk eens aan. Daar komt een mbo’er tegenwoordig ook zijn bed niet meer voor uit.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 06:39 schreef spierbal het volgende:
Volgens mij zag ik eens een vacature voorbij komen met een max salaris van 3800 euro bruto. En ik denk dat ik dit nog optimistisch in mijn geheugen heb staan. Tsja.
Edit toch maar even opgezocht op klm:
Maintenance engineer 3600 tot 5100 bruto.
En er is geen echt tekort want dan zouden de lonen wel stijgen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:19 schreef Janneke141 het volgende:
Het tekort aan technisch personeel is een gevolg van bewust beleid. Dus niet zeuren nu, dit is wat we wilden.
Daarom zie je in veel sectoren waar een tekort is ook een wildgroei aan ZZP'ers...quote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:10 schreef HSG het volgende:
Dan moeten ze beter betaald worden. Wat TS al zegt soms snap je niet waarom een communicatiemiep, socialmediafreak of wat dan ook meer moet verdienen dan iemand die verantwoordelijk is dat een vliegtuig goed blijft functioneren zodat zo'n ding met een paar honderd mensen niet neerstort.
Net als bij de NS. Die staan te springen om mensen die verantwoordelijk zijn dat de treinen niet tegen elkaar aan knallen maar qua salaris komen ze net boven 3000 Bruto terwijl een communicatiemiep rond de 5000 bruto zit.
Geen wonder. Die kunnen lekker harken.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:30 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Daarom zie je in veel sectoren waar een tekort is ook een wildgroei aan ZZP'ers...
Ja maar dit zijn gewoon uit de duim gezogen salarissen en iig geen mediaan of iets dergelijks:quote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:10 schreef HSG het volgende:
Dan moeten ze beter betaald worden. Wat TS al zegt soms snap je niet waarom een communicatiemiep, socialmediafreak of wat dan ook meer moet verdienen dan iemand die verantwoordelijk is dat een vliegtuig goed blijft functioneren zodat zo'n ding met een paar honderd mensen niet neerstort.
Net als bij de NS. Die staan te springen om mensen die verantwoordelijk zijn dat de treinen niet tegen elkaar aan knallen maar qua salaris komen ze net boven 3000 Bruto terwijl een communicatiemiep rond de 5000 bruto zit.
Juist iemand van het College Belanghebbenden Luchtvaartonderwijs zou toch wel harde cijfers hiervan moeten hebben, zou je denken...quote:Dat beaamt Mathijn Korf, programmamanager van het CvBLo: "Ik heb geen harde cijfers, maar ik heb weleens horen zeggen dat een derde na zijn opleiding luchtvaarttechniek niet in de sector gaat werken, maar ergens anders in de techniek.
Senior inkoper bij NS. Leuk.. spulletjes voor de NS regelen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 21:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja maar dit zijn gewoon uit de duim gezogen salarissen en iig geen mediaan of iets dergelijks:
https://nl.talent.com/salary?job=communicatiemedewerker
Mediaan
¤ 41.756
Laag
¤ 36.245
Hoog
¤ 49.024
https://nl.talent.com/salary?job=Vliegtuigonderhoudstechnicus
Mediaan
¤ 46.920
Laag
¤ 46.515
Hoog
¤ 53.004
Toch is het verschil minimaal te noemen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 21:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja maar dit zijn gewoon uit de duim gezogen salarissen en iig geen mediaan of iets dergelijks:
https://nl.talent.com/salary?job=communicatiemedewerker
Mediaan
¤ 41.756
Laag
¤ 36.245
Hoog
¤ 49.024
https://nl.talent.com/salary?job=Vliegtuigonderhoudstechnicus
Mediaan
¤ 46.920
Laag
¤ 46.515
Hoog
¤ 53.004
Dat viel me inderdaad ook op jaquote:Op woensdag 13 maart 2024 21:43 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Toch is het verschil minimaal te noemen.
Daarom ben ik dus ook ZZP'er zodat ik mijn eigen tijd kan indelen en een aanzienlijk betere werkdruk-/inkomstenverhouding heb.quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:30 schreef Toine51 het volgende:
Daarom zie je in veel sectoren waar een tekort is ook een wildgroei aan ZZP'ers...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |