abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213018481
En soms kijk ik ff in de OP of het foto-overzicht er al in staat :+
  zaterdag 30 maart 2024 @ 13:51:38 #252
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213020252
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2024 10:09 schreef Claudia_x het volgende:

Wat houdt dat leeghalen precies in?
Planten eruit die ik beu ben, toplaag van boomschors eruit, en bovenste laag zand.

Daar komen dan nieuwe planten, nieuwe potgrond, en nieuwe boomschors voor in de plaats.

Ik ga dan voor een weekend in april denk ik. Als het niet heel veel uitmaakt verder.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_213022318
Dit is het stuk wat ik verleden jaar heb ingezaaid als wilde bloemenstuk, het is niet heel erg slecht gegaan, maar moet nog wat ongewenste planten er tussenuit halen.

zaterdag 30 maart 2024 @ 17:24:54 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213022979
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2024 16:29 schreef Managarm het volgende:
Dit is het stuk wat ik verleden jaar heb ingezaaid als wilde bloemenstuk, het is niet heel erg slecht gegaan, maar moet nog wat ongewenste planten er tussenuit halen.

[ afbeelding ]
Wow, best goed gelukt al!
Resistance is futile.
pi_213025386
We hebben vandaag de robotmaaier weer aangesloten, en de graskanten netjes gemaakt. Ik heb ook een heleboel eenjarigen gezaaid voor de pluktuin later dit. Ben benieuwd hoeveel er op gaat komen.

Bij mijn aardappels zie ik al het eerste groen boven de aarde uitkomen.
pi_213034834
Update voorpostzegel >:O

Duizendschoon, Judaspenning en Prunus.

pi_213035896
Lieve prunusbloesem O+
  zondag 31 maart 2024 @ 16:54:21 #258
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213038156
Ik blijk jonge loten van de gewone esdoorn en kleine vogelkers in de tuin te hebben. Aangezien ze veel te groot worden voor onze tuin, zet ik ze op gratis af te halen.
Resistance is futile.
pi_213038646
Ha, er komt nu echt wat bloeispul los.

De magnolia staat er nu drie jaar denk ik:

Ranonkel staat er al meer dan tien jaar, die schijnt erg te kunnen woekeren maar helaas doet deze dat niet. Wel elk voorjaar supervrolijke pomponnetjes.

De vroegste bloeier van onze hoogstamfruitbomen, de winterjan (stoofpeer). En daarachter de nog helemaal kale walnoot

M'n depressieve & deprimerende narcissen houden dit jaar hun hoofd redelijk boven water, maar om nou te zeggen dat ze dan opwekkender zijn.. mwah

Judaspenning duikt op in ons vrij donkere bosje, waar ooit de kippenren stond. Die mogen daar van mij wel flink uitzaaien

Blauwe bessen zijn hele mooie struiken met veel sierwaarde (en als je veel vogels heb zal je het dan ook daarmee moeten doen :D)

[ Bericht 2% gewijzigd door sigme op 31-03-2024 17:37:18 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 31 maart 2024 @ 22:55:10 #260
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213042822
@sigme beetje gekke vraag maar zijn de takken van zo een ranonkelstruik heel flexibel en recht opgaand? En blijven die redelijk groen? Of verhouten ze juist? Daar lijkt het op.

Ik had als kind in onze tuin altijd een verstopplek in een struik met gele bloemetjes, en ik kan me nog herinneren dat ik dan gewoon tussen de takken door schuifelde om naar het midden van de struik te komen, om vervolgens te gaan zitten of hurken. En de buitenste laag takken omsloot het dan gewoon weer. Het waren dunne groene takken die dus heel makkelijk opzij bogen en het waren vrijwel zeker gele bloemen die er eigenlijk precies zo uit zagen. Dus ik zag je struik en nu vraag ik me af of dat 'm is.
Resistance is futile.
  zondag 31 maart 2024 @ 22:59:24 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213042862
Volgens mij bingo, misschien een andere variëteit:

Resistance is futile.
pi_213042970
Buur heeft ze ook en noemt het Kerria.
Blijven 's winters groene lange staken.
  zondag 31 maart 2024 @ 23:15:15 #263
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213042978
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2024 23:14 schreef Blues het volgende:
Buur heeft ze ook en noemt het Kerria.
Blijven 's winters groene lange staken.
Ik word helemaal nostalgisch O+ . Niemand heeft me daar ooit gevonden.
Resistance is futile.
pi_213042997
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2024 23:15 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik word helemaal nostalgisch O+ . Niemand heeft me daar ooit gevonden.
O+
pi_213043376
Wow!
Herinnering op Facebook van 2 jaar geleden.

pi_213046680
Hahaha de zaadjes van de scharnierbloem had ik ingevroren in de ijsblokjes vorm.
Het was nu wel tijd - eigenlijk te vroeg - om die in de grond te stoppen. De vorst was er tenslotte “overheen geweest”.

Resultaat: ijsblokjes en de zaadjes erbovenop waren gaan drijven. Dus de zaadjes lagen wel bevroren óp de klontjes en niet in het ijsklontje 😂
pi_213046729
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 11:53 schreef AnneX het volgende:
Hahaha de zaadjes van de scharnierbloem had ik ingevroren in de ijsblokjes vorm.
Het was nu wel tijd - eigenlijk te vroeg - om die in de grond te stoppen. De vorst was er tenslotte “overheen geweest”.

Resultaat: ijsblokjes en de zaadjes erbovenop waren gaan drijven. Dus de zaadjes lagen wel bevroren óp de klontjes en niet in het ijsklontje 😂
Viszaadjes :D
pi_213053212
Er bloeit veel in de tuin, te veel om te laten zien. De zomerklokjes en blauwe druifjes zijn nog spectaculair, maar de narcissen zijn op hun retour. De tulpen en kievitsbloemen zijn niet lang geleden opgekomen:

Aan het water schitteren de dotterbloemen. De vijver moet ik eigenlijk leeghalen, maar ik vind lidsteng zo leuk. Elk jaar neemt het aantal sleutelbloemen toe. Waterdrieblad begint uit te lopen; daar kan ik binnenkort mooie foto's van maken. Verder heb ik al blad gezien van koekoeksbloemen en her en der groeien pinksterbloemen.

Op de foto hiervoor van de vijver niet goed te zien, maar het krentenboompje wordt groter en spectaculairder:

Aan de achterkant van de vijverborder woekert wilde marjolein:

Ik weet niet wat hier tussen sedum groeit, maar ik vind het erg leuk:

Deze persicaria heb ik vorig jaar nieuw aangeplant en is een van m'n favorieten geworden. Wat ik vorig jaar nog niet wist, is dat-ie al vroeg uitloopt en een fraaie, rode gloed heeft.

In m'n bosplantsoen zie ik lelietje-van-dalen en daslook opkomen en bloeien viooltjes, vergeet-mij-nietjes en ander klein grut. Ik zie veel judaspenning, de varens lopen uit en ribes sanguineum is gaan bloeien.

Tot slot m'n schijnaugurk: die groeit ook lekker, maar moet nog gaan bloeien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 01-04-2024 20:36:38 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213053216
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2024 11:42 schreef Blues het volgende:
En soms kijk ik ff in de OP of het foto-overzicht er al in staat :+
:@
pi_213053242
Oh, en ik heb bloesem aan de fruitbomen gezien!
pi_213053457
Hoi! Ik twijfelde of het hier echt past, want niet alleen over planten, maar ik post het maar gewoon.

Ik maakte een plan dit weekend, voor een vlonder achterin mijn tuin. Zie spoiler want anders zo lange post door foto's enzo.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn vragen:
- nog suggesties/opmerkingen mbt vlonderterras plan?
- nog suggesties voor andere planten dan steenanjers die ik in bloempot op terras kan zetten? Liefst niet teveel werk om bij te houden.
- tips voor planten voor in de potten tegen schuur als ik daar idd klimplant tegenaan wil? Liefst iets wat niet teveel werk is om bij te houden.
- evt andere tips om iets meer groen/plant toe te voegen bij de schuur? Leuke creatieve ideeën voor op te hangen bloempotten ofzo?

Oriëntatie tuin is noordwest, de zon komt in ochtend ergens over het dak heen en dus het eerst op de achterkant vd tuin. Langste zon is het hoekje rechtsvoor op het tegelterras. Plaatsing vlonderterras is bewust achterin omdat ik het snel te warm vind, en dus fijn vind dat er redelijk snel in de middag al schaduw vd heg en schuur komt op het terras.

Oh, en de heg links ben ik aan het snoeien en haagje achter rechts moet ook nog, maar kliko zit vol. En het gazon herstellen heb ik opgegeven, ik zit op kleigrond en ik heb al meerdere keren de hele riedel van verticuteren, kalk, mest, doorzaaien etc (in de juiste volgorde, weet ik nu niet uit mn hoofd) gedaan en het blijft veel mos en paardenbloemen en andere bloemetjes en niet heel veel gras. En dat is oke, want het vervangen en dan eerst afscheppen en goede ondergrond storten etc vind ik teveel moeite en het vervangen op de huidige ondergrond ook want dan loop je uiteindelijk toch weer tegen zelfde probleem aan.

En het is een huurhuis, dus geen oneindig budget en vooral dingen zelf doen. Bij een koophuis zou ik er wat geld tegenaan gooien en het goed (laten) doen, nu wil ik vooral graag het net wat leuker en functioneler maken maar wel enigszins budget vriendelijk. De vlonderspullen kosten alles bij elkaar al ongeveer ¤350, dus wil niet al teveel nog kwijt zijn aan verdere planten-opleuking.

[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 01-04-2024 21:22:49 ]
pi_213053521
Waarom vind je potten praktischer?
In mijn ervaring zijn potten altijd meer werk want moeten meer water, voeding vs mulch, leeggegooid want dood etc etc terwijl in de volle grond eigenlijk zelden iets vraagt als het eenmaal groeit.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213053560
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2024 20:53 schreef Vanyel het volgende:
Waarom vind je potten praktischer?
In mijn ervaring zijn potten altijd meer werk want moeten meer water, voeding vs mulch, leeggegooid want dood etc etc terwijl in de volle grond eigenlijk zelden iets vraagt als het eenmaal groeit.
Eigenlijk vooral praktischer bij aanleg, deels gezien de vlonder - anders moet ik een strook vrij laten achter de vlonder, waar je dan dus niet per se heel goed meer bij kan, en mogelijk ook nog klei afscheppen en vervangen door tuinaarde/potgrond voor ik er iets in kan zetten. En dan zit vlak ernaast dus vlonder met worteldoek eronder, dus weet ook niet hoe handig dat is?
Goeie vraag wel, mss overschat ik hoeveel gedoe het is bij aanleg en hoeveel gedoe het scheelt als er eenmaal iets staat :)
Stel ik zou wel stukje tussen schuur en vlonder open laten, hoe diep zou dat dan moeten zijn om nuttig te zijn zegmaar? Zou 30cm bv genoeg zijn om iets van een struikje/klimplanten oid te kunnen planten? Of is er echt niks wat daar genoeg aan heeft?
Sta daar opzich wel voor open, als het idd iets meer gedoe is bij aanleg maar erna wel minder gedoe. Maar dan zou t wel fijn zijn als 30cm diepte genoeg zou zijn. Ik zou dan eerst dat aanleggen en daarna vlonder plaatsen, zodat ik er wel gewoon goed bij kan als ik idd wat klei moet afgraven enzo.

Ik heb overigens één pot met steenanjers staan die het om onverklaarbaar redenen al drie jaar doet zonder dat ik er ook maar iets aan doe, vandaar mijn idee om die in bloempotten op de vlonder te zetten ter opleuking (niet tegen schuur maar gewoon los).

[ Bericht 12% gewijzigd door vlindertje89 op 01-04-2024 21:01:09 ]
pi_213053652
Ik weet niet wat je met hoe diep bedoelt, maar ik gebruik zelf nooit potgrond of andere aanpasgrond om dingen te planten. Als ze het niet doen in de grond die er ligt, zijn ze niet geschikt voor mijn tuin (en waren ze anders te veel werk om in leven te houden, in een miniblubje potgrond. Dan hadden ze net zo goed in een pot gekund).

Ooh of bedoelde je diepte in strekkende meters, dus welk oppervlak ze moeten hebben?

Het lukt de klimop van de buren zelfs tussen mijn tegels, dus ik gok niet groot :'(
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_213053672
Ik zou trouwens de schuur denk ik zelf graag als kale muur houden, maar ik zit niet graag met mijn kop in de sprieten/ bladeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')