SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moest dit 3x lezen om te begrijpen dat die 1500 heren je niet hadden geholpen met klussen vandaagquote:Op zondag 10 maart 2024 21:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat een slecht getimed ei!
Wij zijn net met de 1500 heren bezig. We waren zowaar bijtijds klaar met de klussen van vandaag maar moesten de 3 en 5km van gisteren nog kijken.
quote:Op zondag 10 maart 2024 21:29 schreef sigme het volgende:
Wij hebben vandaag, voor het eerst in meer dan tien jaar, hier iemand gesproken. Een buur.
Een buut’nlander natuurlijk, dus gewoon in het Nederlands.
Die buren zitten hier sinds ‘20, en zij wonen hier fulltime dus wij weten wel van hun bestaan. De heer des huizes rijdt elke dag minimaal eenmaal heen en weer naar het dorp, dus dan horen we zijn auto op een paar honderd meter van ons passeren en op 1 punt kunnen we die auto dan zien. Dus wij weten alles.
Zijn vrouw maakte vanmiddag een ommetje en wij ook en toen kwamen we elkaar onvermijdelijk tegen dus praatje gemaakt. Nu gaan we een weekje bijkomen van zoveel sociale interactie.
quote:Op zondag 10 maart 2024 22:03 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik moest dit 3x lezen om te begrijpen dat die 1500 heren je niet hadden geholpen met klussen vandaag![]()
quote:Op zondag 10 maart 2024 21:14 schreef vlindertje89 het volgende:
Hallo!
Ik deed bardienst, kletsen met teamgenoten, collegesheets doorkijken voor morgen, laptop naar huis, verzamelen, hockeyen, colaatje en bittergarnituur, naar huis, tartaar en spinazie, stukje schaatsen kijken, college helemaal een keer hardop geven incl timing zodat ik kon bepalen wanneer pauzes, sheets online zetten, nu weer schaatsen. Ben bij de 3km.
En ergens tussendoor sloeg een teamgenoot heel hard een bal rechtstreeks net naast mn knie (per ongeluk natuurlijk) en zit daar dus nu een rode ring met blauw er omheen en is het een groot ei en doet elke buiging/strekking daardoor (best wel veel) pijnen loop ik daardoor mank. Het hockeyseizoen is weer begonnen hoor
top timing wel met ma 1x, di 1x, en wo 2x college geven en vr solli dus ook vier dagen kwartier lopen van station-werk en terug en anderhalf uur staan per college en zo
hopelijk trekt t door de regelmatige beweging wel sneller weg.
En voor de worthless without pics mensen:AutschSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Maar waag het niet morgen de lift te nemenKun je college eventueel deels vanaf een kruk oid geven?
Kranplätze müssen verdichtet sein
Op je vraag: een lens iets met “spiegel” 500 mm, klein dingske, in een tasje, past op zijn toestel Olympus, onder de vraagprijs.quote:Op zondag 10 maart 2024 19:02 schreef derLudolf het volgende: Is Mr X nog naar de fotografica geweest dan @:AnneX ? En nog iets gekocht? Ik heb niets gekocht dus heb zelfs nog een toestel verkocht aan iemand in een Discord groep
![]()
Gaat goed. Ik rol braaf elke dag en het viel me gisteravond op dat het veel minder pijnlijk rolde, ik kon nu ineens wel met m'n hele lichaamsgewicht op de rol hangen. Vanochtend weer wat minder goed, maar dat lijkt een patroon te zijn na een actieve dag. En ja, ik heb gister de hele dag vrijwilligerswerk gedaan dus de hele dag gestaanquote:Op zondag 10 maart 2024 20:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:tele6, hoe is het met de foamroller?
Ik dacht aan je. Ik zit nu met een balletje met uitstulpsels onder mijn hiel mijn hielspoor te bestrijden
Ik deed ooit dingen uit de keuken die ik weinig gebruik naar de kelder. Onder het mom van 'als ik het dan nodig heb dan staat het daar'. Ik geloof dat ik in de afgelopen jaren die doos nog nooit weer heb open gemaaktquote:Op maandag 11 maart 2024 08:46 schreef Tuindier het volgende:
Goedemorgen! Ik ben maar eens begonnen aan het her-inrichten van de keuken. Alles dat ik niet regelmatig gebruik gaat in bakken naar de schuur, zodat de dingen die ik regelmatig gebruik een plaats kunnen krijgen in de kasten. Het aanrecht stond inmiddels zo vol met dingen die daar hun permanente plaats hebben gekregen, dat het niet fijn meer werken was.
Ik maak ook meteen een schifting met dingen voor 't Goed inderdaad. Maar bakvormen ed komen toch wel af en toe uit de kast, dat die dan een paar stappen verderop staan zal nog wel werken. Dat heb ik nu ook met plastic (kinder)servies, barbecuespullen en de bordenwarmer.quote:Op maandag 11 maart 2024 08:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik deed ooit dingen uit de keuken die ik weinig gebruik naar de kelder. Onder het mom van 'als ik het dan nodig heb dan staat het daar'. Ik geloof dat ik in de afgelopen jaren die doos nog nooit weer heb open gemaakt
Zelhem gok ik?quote:Op maandag 11 maart 2024 07:53 schreef Tele6 het volgende:
Gisteren was wel leuk, ik ben naar de Achterhoek gefietst om te helpen bij een survivalwedstrijd.
Graaf Genverbrander?quote:Op maandag 11 maart 2024 09:14 schreef Cat-astrophe het volgende:
Oom van me heeft ooit flink wat generaties teruggezocht.
Waarbij er een landgoed én familiewapen opdook
Nu vindt oom zich best een belangrijke man dus we hebben het vermoeden dat er creatief ‘geboekhoud(t)?’ isEn dat zelfs hij niet brutaal genoeg was om er ook nog een adellijke titel bij te verzinnen.
Of hij wist dat die leugen te makkelijk traceerbaar was, kan ook
Zoiets jaquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daar deel ik soort van mijn genen mee
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
quote:Op maandag 11 maart 2024 09:28 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Zoiets ja![]()
Tis een echte klootzak, die man. Met een lieve vrouw (al hebben wij daar dus nauwelijks contact mee want dan krijg je de klootzak erbij).
Wat zijn er toch nare mensen op de wereld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En daar deel ik soort van mijn genen mee
Jij zit op de gehéél andere tak van deze genen.![]()
quote:Op maandag 11 maart 2024 10:45 schreef Blues het volgende:
[..]
Wat zijn er toch nare mensen op de wereld.
Jij zit op de gehéél andere tak van deze genen.
Kun je je werktijden een uurtje verschuiven, in overleg?quote:Op maandag 11 maart 2024 11:35 schreef Candaasje het volgende:
Nog even omschakelen Blues![]()
Verder niet teruggelezen. Nachtdienst gehad. Op zich geen problemen mee, maar wel met die focking files die elke maand langer lijken te wordenIk kom het dorp niet eens uit na een nacht werken. (Ook niet na een dag trouwens.
)
Dit!quote:Op maandag 11 maart 2024 09:06 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik heb laatst verborgen verleden zitten kijken omdat Raven van dorst de gast was. Dat zou ik stiekem wel eens willen doenzonder dat ik er een suffe genealogiehobby voor moet ontwikkelen.
Nop, niet mogelijk. Dan zouden we 's avonds laat een uur zonder paravet zitten.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:53 schreef AnneX het volgende:
[..]
Kun je je werktijden een uurtje verschuiven, in overleg?
Ok. En ben jij de enige, die er vertraging van ondervindt?quote:Op maandag 11 maart 2024 12:15 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nop, niet mogelijk. Dan zouden we 's avonds laat een uur zonder paravet zitten.
Ik heb niet zoveel nachten (en vaak ook in het weekend, dan is het rustiger. Nu een keer de pech dat de dienst op maandag eindigde..) maar ook na een dagdienst lijken de files steeds erger te worden. Dat is dus wel balen
Nee verre van. Veel van ons werken op grotere afstand van huis. Maar het is moeilijk om meer diensten in te voeren voor veel disciplines, want personeelstekort/ niet overal genoeg ‘juiste poppetjes’.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:15 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ok. En ben jij de enige, die er vertraging van ondervindt?
Tsja. Of…of…of…een dependance dichter bij je huis?quote:Op maandag 11 maart 2024 13:21 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nee verre van. Veel van ons werken op grotere afstand van huis. Maar het is moeilijk om meer diensten in te voeren voor veel disciplines, want personeelstekort/ niet overal genoeg ‘juiste poppetjes’.
Oh geld is niet wat me tegenhoudt, meer de sfeer/inhoud van het werk/ team waarin ik het meeste werk is heel tof/ de expertise van mijn collega’s is op veel vlakken echt heel goed.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:26 schreef AnneX het volgende:
[..]
Tsja. Of…of…of…een dependance dichter bij je huis?
Een nieuwe werkgever wil vast evt. opleidings vergoedingen overnemen.
Vraagje: hoe lang ga je dit zo doen?
Ik ook, negeren gaat prima 😉quote:Op maandag 11 maart 2024 16:58 schreef Sarabi het volgende:
Die vond sommige figuren hier volgens mij niet zo gezellig
Raad eens waarmee we binnenkort naar Curaįao vliegen…quote:Tientallen passagiers zijn maandag gewond geraakt tijdens een vlucht van het Australische Sydney naar Auckland in Nieuw-Zeeland. Vanwege een technisch probleem maakte het toestel een "sterke beweging", waardoor passagiers door het vliegtuig vlogen. Eén passagier zou in kritieke toestand verkeren.
Het incident gebeurde aan boord van een Boeing 787-9 Dreamliner. Een technisch probleem boven de Tasmanzee zorgde ervoor dat het toestel plotseling veel hoogte verloor, meldt de Nieuw-Zeelandse krant New Zealand Herald.
Die bieren schoten als paddestoelen uit de grond afgelopen jaar. Of tenminste bieren met een knipoog naar die films.quote:
Al’s het echt misgaat denk ik dat het vliegtuig de euthanasie al voor jullie doetquote:Op maandag 11 maart 2024 17:14 schreef MadMaster het volgende:
I.r.t. de TT, we hebben net onze euthanasieverklaring vast laten leggen bij de huisarts.
Met dit nieuws van vandaag net op tijd…
[..]
Raad eens waarmee we binnenkort naar Curaįao vliegen…
= = =
Ben benieuwd hoe het met het ei van @:vlindertje89 is en of ze vandaag een beetje normaal heeft kunnen lopen…
Geen reanimatie en ook geen beademing. Dus die zuurstofmaskers aan boord van het vliegtuig willen we ook niet aangeboden krijgen. Zien er ook niet…quote:Op maandag 11 maart 2024 17:20 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Al’s het echt misgaat denk ik dat het vliegtuig de euthanasie al voor jullie doet
Evengoed verstandig iets erover vast te leggen. Want zoals iedereen vast wel weet is de straat oversteken statistisch gezien een stuk gevaarlijker dan vliegen.
quote:Op maandag 11 maart 2024 17:27 schreef Blues het volgende:
GEEN vliegrampies posten svp🙈🙉🙊
#morgen vliegen/ vliegangst
Ik giet er snel nog een paar slokken Carolus in![]()
Dat laatste is toch wel een grapje, hč?quote:Op maandag 11 maart 2024 17:29 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Geen reanimatie en ook geen beademing. Dus die zuurstofmaskers aan boord van het vliegtuig willen we ook niet aangeboden krijgen. Zien er ook niet…
[ afbeelding ]
Grondigquote:Op maandag 11 maart 2024 17:29 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Geen reanimatie en ook geen beademing. Dus die zuurstofmaskers aan boord van het vliegtuig willen we ook niet aangeboden krijgen. Zien er ook niet…
[ afbeelding ]
Dat van die gele varkenssnuiten?quote:Op maandag 11 maart 2024 17:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat laatste is toch wel een grapje, hč?
Ik volg op de insta van mijn katten (quote:Op maandag 11 maart 2024 17:28 schreef Cat-astrophe het volgende:
Vraag aan de kattenmensen (ja, ik weet dat er een katten vraagbaak is maar hier zit ook genoeg doelgroep)
Kater ligt ook nu weer heerlijk op schoot… zijn linker achterpootteentjes te wassen.
Begon hij anderhalve maand geleden mee, paar dagen voor we naar de dierenarts gingen voor iets anders. Daar meteen die tenen goed laten bekijken en bevoelen: niks aan het… pootje.
Nu dus anderhalve maand verder en elke keer dat hij op schoot ligt is hij er wel kortere of langere tijd mee bezig. Ik mag eraan komen, er zijn geen wondjes of ruwe plekken, haartjes blijven mooi zitten. Dus van mij mag hij.
Dus nu vraag ik me af: zou dit een katse versie van duimzuigen kunnen zijn? Herkennen jullie het?
Speciale shoutout naar @:candaasje omdat die natuurlijk superveel katten ziet.
Fijne vakantie alvastquote:Op maandag 11 maart 2024 18:29 schreef Blues het volgende:
Tnx en ik weet t allemaal hoor![]()
Dank ook DP, idd beetje een soort afsluitend gebeuren van veel ellende.
Al is het nog niet gedaan.
Maar voor nu koffer gepakt op kleine dingen na , alles geregeld, morgenochtend alleen nog wachten op de taxi
Fijn dat knie meer meewerkend is dan gisterenquote:Op maandag 11 maart 2024 18:23 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Ik volg op de insta van mijn katten () heel veel kitten fosters en rescuers uit de US, en daar heb ik meerdere keren voorbij zien komen dat er kittens zijn die op een pootje (meestal voorpootje) zuigen net zoals ze bij moederpoes doen bij drinken. En die dat nu als volwassen kat nog steeds met enige regelmaat doen. Idd een soort comfort-suckle.
@:MadMaster goed dat jullie dingen hebben vastgelegd.
@:Candaasje wat vervelend dat die files de reistijd nog zoveel langer maken dan 'ie al is. Snap wel goed dat het ook lastig is om te stoppen als er ook zoveel positieve aspecten zijn.
Ei is nog wat mooier ingekleurd vandaag. Lijkt wel iets minder dik - ik denk vooral dat t vocht/bloed zich wat over iets groter oppervlak heeft verspreid, de plek lijkt groter maar minder dik. Dat maakt wel dat t wat minder pijn doet dan gister bij buigen, omdat er minder spanning op staat dan. Dus ik loop nog niet soepel, maar ook niet meer zo mank als gister. Traplopen is wel nog ingewikkeld en twee voeten per trede met ministapjes. Echt fantastisch als je in de spits drie trappen af/op/af moet om station Zuid te verlaten. Staan ging vrij goed gelukkig. Moet wel zeggen dat ik het nu behoorlijk voel, maar denk ook wel dat de beweging helpt in het sneller afvoeren van de rommel.
Morgenavond hockeytraining heb ik wel maar even mezelf van aanwezig afgehaald, morgenavond maar even kijken hoe mn knie dan voelt voor ik er anderhalf uur mee ga rennen![]()
@:Blues Ik kan vanalles zeggen over dat vliegen veel veiliger is dan lopen of zelfs thuis zijn, maar weet uit ervaring ook dat dat niet per se effect heeftdus sterkte voor de duur van de vlucht, en daarna heel veel plezier!
Ik vond het al niks voor jou.quote:Op maandag 11 maart 2024 18:38 schreef sigme het volgende:
@:Cat-astrophe DM op mobiel vind ik hel op de fiets. Ik heb de adders nogmaals bijgesteld. Thanx!
Ik hoop toch dat je een grapje maakt.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:49 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat van die gele varkenssnuiten?
Dat is serieus…
Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat @:Blues morgen niet aan boord mag gaan, omdat ze stomdronken van de Carolus is, dus dit onderwerp is hiermee afgesloten.
Nika deed dit ook wel. Tijdje wel, lange tijd niet. Nooit een reden voor gevondenquote:Op maandag 11 maart 2024 18:41 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Fijn dat knie meer meewerkend is dan gisteren![]()
Melksabbelen, dat ken ik wel. Mijn neus, ooglid en vingers zijn er van tijd tot tijd aan onderworpen door de opvangbeebjesKater is zich echt aan het wassen. En dan vooral die ene poot. Goed die lap tussen de tenen doorhalen en zo. Tot de voet lekker vochtig is
quote:
quote:Op maandag 11 maart 2024 17:32 schreef Lienekien het volgende:
Dat laatste is toch wel een grapje, hč?
Ja, omdat hij na de eerste zegt dat hij het serieus meent.quote:
Dankjewel! Eentje is echt helemaal mijn smaak. Met citroengras en szechuanpeper, kan niet wachten hoe anderen het gaan vindenquote:Op maandag 11 maart 2024 18:43 schreef Blues het volgende:
[..]
Tx
Succes met brouwen! Benieuwd naar de nieuwe smaken/namen/etiketten![]()
‘t Is een beetje het soort gedrag dat een treinmachinist een trauma oplevert, maar dan veel gevaarlijker. Voor de steward(ess). Die zal er wel het leven bij laten. Jammer maar helaas.quote:Op maandag 11 maart 2024 18:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, omdat hij na de eerste zegt dat hij het serieus meent.
Die ‘gele varkenssnuiten’ komen in het vliegtuig naar beneden om je van zuurstof te voorzien in het geval de druk in de cabine wegvalt. Dat lijkt me niet echt het moment om te besluiten dat je die zuurstof gaat weigeren omdat je tijd gekomen is.quote:Op maandag 11 maart 2024 19:13 schreef sigme het volgende:
[..]
‘t Is een beetje het soort gedrag dat een treinmachinist een trauma oplevert, maar dan veel gevaarlijker. Voor de steward(ess). Die zal er wel het leven bij laten. Jammer maar helaas.
En de stewards zijn gedrilld om te redden wat gered kan worden, dus die gaan door riemen en ruiten om die oenen te redden. Het is niet de situatie voor een non-reanimatieverklaring.quote:Op maandag 11 maart 2024 19:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die ‘gele varkenssnuiten’ komen in het vliegtuig naar beneden om je van zuurstof te voorzien in het geval de druk in de cabine wegvalt. Dat lijkt me niet echt het moment om te besluiten dat je die zuurstof gaat weigeren omdat je tijd gekomen is.
Nooit is ook een groot woord.quote:Op maandag 11 maart 2024 19:36 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ken toch teveel mensen die heel aardig uit een OHCA zijn gekomen om te zeggen dat ik nooit gereanimeerd zou willen worden. Met kundige omstanders en een AED in de buurt zijn er zeker kansen. We hebben dat in Nederland goed geregeld.
Ik kan zelf ook wel reanimeren maar daar heb ik persoonlijk weinig aan
Jij bent dan ook nog jong (en wild).quote:Op maandag 11 maart 2024 19:36 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ken toch teveel mensen die heel aardig uit een OHCA zijn gekomen om te zeggen dat ik nooit gereanimeerd zou willen worden. Met kundige omstanders en een AED in de buurt zijn er zeker kansen. We hebben dat in Nederland goed geregeld.
Ja, wat een chaos.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:08 schreef mjan het volgende:
Sorry, maar ik kan het niet laten om toch even te roepen dat een euthanasieverzoek iets heel anders is dan het laten vastleggen van behandelbeperkingen. Het lijkt hier allemaal op één hoop gegooid te worden. Zo krijgen we weer mensen die boos zijn op de arts omdat het euthanasieverzoek (van moeder/zoon/broer/vriendin/henzelf) niet ingewilligd wordt terwijl het toch op papier stond.
Hallo mijn vaderquote:Op maandag 11 maart 2024 20:08 schreef mjan het volgende:
Sorry, maar ik kan het niet laten om toch even te roepen dat een euthanasieverzoek iets heel anders is dan het laten vastleggen van behandelbeperkingen. Het lijkt hier allemaal op één hoop gegooid te worden. Zo krijgen we weer mensen die boos zijn op de arts omdat het euthanasieverzoek (van moeder/zoon/broer/vriendin/henzelf) niet ingewilligd wordt terwijl het toch op papier stond.
Dat is wel helemaal zuurquote:Op vrijdag 8 maart 2024 18:51 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
@:Mjan na openmaken Cardo nul water of oxidatie gevonden, we verdenken nu eerder de shady wall-usb uit het hotel waar we toen waren.
Net in Gijon een nieuwe gekocht voor de terugreis.
Ken ken of heb ik behandeld ken?quote:Op maandag 11 maart 2024 19:36 schreef Clubsoda het volgende:
Het is een samenhang van zaken die te maken hebben met het overlijden, per onderdeel beschreven, met de nodige voorwaarden en restricties. Gemakshalve noem ik het hier nu 'euthansieverklaring', maar het is meer dan dat.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:08 schreef mjan het volgende:
Dat tweede. En ongetwijfeld, maar echt geen kasplantjes-verhalen.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ken ken of heb ik behandeld ken?
Dat weegt toch anders eerlijk gezegd.
Ik kan me zo voorstellen dat ze niet gereanimeerd willen worden omdat ze bang zijn om er slechter uit te komen. En dan is het wat wrang dat je er hoogstwaarschijnlijk slecht uitkomt in de situatie dat je willekeurig op straat in elkaar zakt - een situatie waarin mensen echt niet op de hoogte zijn van afgesproken behandelbeperkingen en er dus bovenop springen en 112 bellen - en je de beste kans op goed herstel hebt op het moment dat je hart er in het ziekenhuis opeens mee ophoudt - een situatie waarin behandelbeperkingen eerder opgevolgd zullen worden.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Jij bent dan ook nog jong (en wild).
Mijn ouders (voor hun leeftijd goed gezond) willen geen reanimatie meer en gezien de statistieken snap ik die keuze. Klein detail: ze willen geen reanimatie maar dit laten vastleggen blijkt nog een brug te ver/definitief. Dus daar moeten we nog even over doorbabbelen. Of ze het wel 100% zeker willen.
En eerlijk gezegd… als een van hen nu in mijn bijzijn zou neerstorten weet ik niet zeker of ik echt niet erop zou springen met mijn training. Blijven toch je ouders.
De ‘verklaring' is opgesteld op basis van een door de huisarts beschikbaar gestelde template, waar we onze wijzigingen/aanvullingen op hebben gedaan. Het einddocument hebben we vanmiddag met de huisarts zelf besproken. Hij had daar geen bezwaren tegen en had ook geen opmerkingen over de aanvullende/gewijzigde inhoud.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:41 schreef mjan het volgende:
De term wilsverklaring dekt inderdaad alles wat je hierboven benoemt. Maar het gaat mij meer om het feit dat een arts zich - in principe - moet houden aan aan behandelverbod, maar nooit verplicht kan worden om een, al dan niet schriftelijk, euthanasieverzoek in te willigen. Het zijn juridisch gezien twee zeer verschillende soorten documenten.
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 11 maart 2024 20:50 schreef Clubsoda het volgende:
Maar: bij een dementie kan dat laatste bijvoorbeeld echt wel anders uitpakken. Het is wel verstandig om je daar tijdig in te verdiepen mocht dat ooit aan de orde komen en dit een belangrijk thema is.
Dat euthanasie bij een dementie heel ingewikkeld kan zijn en een euthanasieverklaring geen garantie is dat het ook gaat gebeuren.quote:
Ik ben weliswaar toen niet gereanimeerd, wel aan het zuurstof, vocht e.d. gelegd, de rest heb ik daadwerkelijk wel meegemaakt.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:43 schreef mjan het volgende:
[..]
…En dan is het wat wrang dat je er hoogstwaarschijnlijk slecht uitkomt in de situatie dat je willekeurig op straat in elkaar zakt - een situatie waarin mensen echt niet op de hoogte zijn van afgesproken behandelbeperkingen en er dus bovenop springen en 112 bellen…
Oh zoquote:Op maandag 11 maart 2024 20:53 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat euthanasie bij een dementie heel ingewikkeld kan zijn en een euthanasieverklaring geen garantie is dat het ook vaat gebeuren.
Gevorderde dementie is precies ook een van de zeer weinige situaties waarin een schriftelijk euthanasieverzoek noodzakelijk is. En waarin bijna geen arts het aandurft, waardoor er alsnog veel frustratie en verdriet ontstaat.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:50 schreef Clubsoda het volgende:
Maar: bij een dementie kan dat laatste bijvoorbeeld echt wel anders uitpakken. Het is wel verstandig om je daar tijdig in te verdiepen mocht dat ooit aan de orde komen en dit een belangrijk thema is.
Zeker, garanties heb je nooit natuurlijk. Maar het lastige is dat bij een dementie het moment dat je in gezonde toestand zou definiëren als ondraaglijk lijden juist het moment is waarop je wilsonbekwaam bent. En daarmee ten eerste niet meer in staat bent om over je levenseinde te beslissen, want niet wilsbekwaam. En ten tweede gebeurt ook met regelmaat dat mensen in die fase van een dementie juist zo zorgeloos worden dat ze opeens zeggen dat ze heus niet dood willen. En daarmee de arts in een positie brengen waarin ze moeilijk verder kunnen. Vooral voor partners heel schrijnend.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Oh zo
Ik leef in de veronderstelling dat euthanasie in elke situatie een gelukje is, en de kans dat je het krijgt als je het wil nooit honderd procent. Treurig, maar volgens mij wel realiteit.
Kan me voorstellen dat dat bij dementie idd nog wat erger is dan bij veel andere dingen.
En behandelverbod is dus ook een niet-reanimeren veeklaring. Elke BIG geregistreerde zorgverlener is verplicht zich daaraan te houden, als deze bekend is. (Niet-reanimeren dus, iets heel anders dan een euthanasieverzoek).quote:Op maandag 11 maart 2024 20:41 schreef mjan het volgende:
De term wilsverklaring dekt inderdaad alles wat je hierboven benoemt. Maar het gaat mij meer om het feit dat een arts zich - in principe - moet houden aan aan behandelverbod, maar nooit verplicht kan worden om een, al dan niet schriftelijk, euthanasieverzoek in te willigen. Het zijn juridisch gezien twee zeer verschillende soorten documenten.
Mijn vader had een euthanasieverklaring en was opgegeven wegens een dodelijke ziekte.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:00 schreef mjan het volgende:
[..]
Gevorderde dementie is precies ook een van de zeer weinige situaties waarin een schriftelijk euthanasieverzoek noodzakelijk is. En waarin bijna geen arts het aandurft, waardoor er alsnog veel frustratie en verdriet ontstaat.
Maar, madmaster: sowieso goed om het hier met de huisarts over te hebben als je duidelijke wensen/schrikbeelden hebt. Dat is nu wat je kan doen, meer heb je nu niet in de hand.
Klopt. Soms komt het neer op ‘in de geest van de wens van MM of diens mevrouw’. En om die context duidelijk te hebben is het goed om niet alleen een kopie van zo’n verklaring bij jullie zaakbehartigers te leggen, maar dit ook door te spreken. Zodat zij nog beter naar jullie wens kunnen beslissen, mocht de situatie zich voordoen. En dat eens in de zoveel tijd te herhalen. Zowel de wetenschap als jullie eigen wensen zullen veranderen met de tijd.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:54 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik ben weliswaar toen niet gereanimeerd, wel aan het zuurstof, vocht e.d. gelegd, de rest heb ik daadwerkelijk wel meegemaakt.
Dat heb ik vorig jaar hier beschreven, nadat ik ineens onwel werd op straat.
Ook die situatie hebben we vanmiddag besproken.
Er zijn zoveel zaken die je niet kan voorzien, dat het vrijwel onmogelijk om met een dergelijke verklaring alles af te dekken. Maar we instrueren onze zaakbehartigers wel, zij krijgen ook een afschrift van de verklaring…
Uiteraard, zij zijn ook degene die onze zaken behartigen als we beide onverhoopt zelf daartoe niet meer in staat zijn. Wat weer voortvloeit uit het (levens)testament dat we ook aan het opstellen zijn, waarover we al veel avonden met elkaar hebben gesproken.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:09 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Klopt. Soms komt het neer op ‘in de geest van de wens van MM of diens mevrouw’. En om die context duidelijk te hebben is het goed om niet alleen een kopie van zo’n verklaring bij jullie zaakbehartigers te leggen, maar dit ook door te spreken. Zodat zij nog beter naar jullie wens kunnen beslissen, mocht de situatie zich voordoen. En dat eens in de zoveel tijd te herhalen. Zowel de wetenschap als jullie eigen wensen zullen veranderen met de tijd.
Tegen de tijd dat bij ons de afstand meer dan 400 meter is, is de Cardo niet echt het belangrijkste meerquote:Op maandag 11 maart 2024 20:13 schreef mjan het volgende:
[..]
Dat is wel helemaal zuurHad nog even gekeken naar Cardo, maar de setjes die redelijk betaalbaar zijn, voldoen voor ons niet qua range - 400m is één keer gasgeven/stoplicht missen en het is super irritant als de verbinding dan al verbroken wordt. Wil toch wel graag 1200m. Maar goed, wellicht als mijn Chinese setje er ooit definitief mee ophoudt, dat het toch een optie wordt.
Ik krijg zulke trajecten waarschijnlijk meer dan gemiddeld (wel vanaf de zijlijn) mee. En bij fysiek lijden heb ik het maar zelden meegemaakt dat een wens niet ingewilligd werd.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Oh zo
Ik leef in de veronderstelling dat euthanasie in elke situatie een gelukje is, en de kans dat je het krijgt als je het wil nooit honderd procent. Treurig, maar volgens mij wel realiteit.
Kan me voorstellen dat dat bij dementie idd nog wat erger is dan bij veel andere dingen.
Ik hoop het ook voor je. Ik probeer mensen alleen wel van het feit te doordringen dat euthanasie altijd een verzoek is, en een arts /nooit/ een verplichting heeft om dat verzoek in te willigen.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:08 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Allebei situaties die wij dus zoveel mogelijk hopen te voorkomen…
Nou ja, euthanasie op basis van dementie gebeurt met enige regelmaat, maar dan in een fase waarin pt nog wilsbekwaam ter zake is. Gevorderde dementie, bij een wilsonbekwame patiënt, dan wordt het interessant. En inderdaad nog heel zeldzaam.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:15 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Dementie, psychisch lijden… heel ander verhaal. Zeker bij psychisch lijden zijn er wel ontwikkelingen waardoor een wens iets sneller ingewilligd wordt (maar dat zijn evengoed lange trajecten), bij dementie gebeurt het nog steeds zelden. Helaas. Maar vanuit het oogpunt van de artsen snap ik het, want je kunt nooit checken of een eerder geuite wens om te overlijden dan ook nog actueel is.
Dat is zeer bekend na de beschreven situaties met de 2 vaders.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:15 schreef mjan het volgende:
[..]
Ik hoop het ook voor je. Ik probeer mensen alleen wel van het feit te doordringen dat euthanasie altijd een verzoek is, en een arts /nooit/ een verplichting heeft om dat verzoek in te willigen.
De werkzaamheid daarvan kan je over een jaar of tien best gaan tegenvallen, mocht je dan plannen hebben…quote:Op maandag 11 maart 2024 21:19 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat is zeer bekend na de beschreven situaties met de 2 vaders.
Na mijn nierstenen escapades heb ik de daarbij verstrekte morfine pillen, die ik toen gelukkig niet nodig had, maar bewaard…
Klopt. Als een keuze en daaruit volgende handeling onomkeerbaar is… dan is deze dat wel.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:16 schreef Clubsoda het volgende:
Het is denk ik ook heel vaak niet een kwestie van 'niet willen' maar onzekerheid of je er wel zorgvuldig genoeg in kunt zijn.
Maar -want dit weet ik niet zeker en jij wellicht wel- heeft een arts dan ook niet de verplichting, in het kader van goede zorg, om de vrager door te verwijzen naar een collega die er wel aan wil meewerken?quote:Op maandag 11 maart 2024 21:15 schreef mjan het volgende:
[..]
Ik hoop het ook voor je. Ik probeer mensen alleen wel van het feit te doordringen dat euthanasie altijd een verzoek is, en een arts /nooit/ een verplichting heeft om dat verzoek in te willigen.
Het is al even geleden, maar mijn vader had dat gesprek op donderdagmiddag met de huisarts. Die gaf aan zelf geen euthanasie te willen toepassen maar direct zou gaan bellen (pa had al alles op papier en was echt klaar met leven). De volgende ochtend werden we gebeld dat hij in coma was gevonden ‘s morgens en 24 uur na het gesprek met de huisarts is hij overleden. Ik denk altijd dat de toezegging van de huisarts ‘m een rust heeft gegeven om te gaan.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:15 schreef mjan het volgende:
[..]
Ik heb niets op de planning staan, maar we cocktailen zo nodig wel wat in elkaar…quote:Op maandag 11 maart 2024 21:20 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
De werkzaamheid daarvan kan je over een jaar of tien best gaan tegenvallen, mocht je dan plannen hebben…
En, vergeet ook niet dat er verpleeghuizen zijn waar het beleid is dat ze niet aan euthanasie doen. Dat beleid geldt dan ook voor de somatiek, dus niet alleen voor de psycho-geriatrie. En vaak is zo'n verpleeghuis niet eens eigen keus geweest, maar gewoon waar plek was op dat moment.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:15 schreef mjan het volgende:
Die situatie beschrijf ik hier dus.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:23 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Maar -want dit weet ik niet zeker en jij wellicht wel- heeft een arts dan ook niet de verplichting, in het kader van goede zorg, om de vrager door te verwijzen naar een collega die er wel aan wil meewerken?
Als het gaat om een ‘legitieme’ vraag, waarbij de arts als persoon in gewetensnood komt omtrent actief beëindigen van iemands leven.
Ik weet dat dit in gelovige gemeenschappen tot gedoe lijdt, want hell () no dat voor zulk een zondigheid wordt doorverwezen….
Zelfs dat hebben we opgenomen in onze wilsverklaring, naar zo'n verpleegtehuis willen we dus niet…quote:Op maandag 11 maart 2024 21:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En, vergeet ook niet dat er verpleeghuizen zijn waar het beleid is dat ze niet aan euthanasie doen. Dat beleid geldt dan ook voor de somatiek, dus niet alleen voor de psycho-geriatrie. En vaak is zo'n verpleeghuis niet eens eigen keus geweest, maar gewoon waar plek was op dat moment.
Die keus heb je natuurlijk niet altijdquote:Op maandag 11 maart 2024 21:34 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Zelfs dat hebben we opgenomen in onze wilsverklaring, naar zo'n verpleegtehuis willen we dus niet…
Meestal valt er weinig te kiezen. En dat wordt alleen maar erger.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:34 schreef MadMaster het volgende:
Zelfs dat hebben we opgenomen in onze wilsverklaring, naar zo'n verpleegtehuis willen we dus niet…
quote:Op maandag 11 maart 2024 21:34 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Die keus heb je natuurlijk niet altijd
En toch staat die wens nu zwart op wit.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:34 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Meestal valt er weinig te kiezen. En dat wordt alleen maar erger.
Geen juridische plicht, wel een ethische plicht. Wordt ook wel steeds meer als professionele norm neergezet om dat te doen. En mocht je als patiënt een arts treffen die dat niet doet, dan kun je natuurlijk zelf op zoek naar een andere arts (als het geen actueel verzoek is, daarom handig om tijdig met je arts te praten), of naar het expertisecentrum euthanasie (als je verzoek wel actueel is). We hebben het maar even niet over de wachtlijsten bij het expertisecentrum...quote:Op maandag 11 maart 2024 21:23 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Maar -want dit weet ik niet zeker en jij wellicht wel- heeft een arts dan ook niet de verplichting, in het kader van goede zorg, om de vrager door te verwijzen naar een collega die er wel aan wil meewerken?
Als het gaat om een ‘legitieme’ vraag, waarbij de arts als persoon in gewetensnood komt omtrent actief beëindigen van iemands leven.
Ik weet dat dit in gelovige gemeenschappen tot gedoe lijdt, want hell () no dat voor zulk een zondigheid wordt doorverwezen….
Dat lijkt me dan ook niet vallen onder levensomstandigheden zonder uitzicht op herstel/zelfstandig te kunnen leven…quote:Op maandag 11 maart 2024 21:41 schreef Clubsoda het volgende:
Tja, als je met een gebroken heup het ziekenhuis uit moet omdat je daar niet kan blijven en je kunt niet terug naar huis omdat je niet mobiel bent, dan komt denk wel de geriatrische revalidatie om de hoek kijken? Euthanasie lijkt me dan wat overtrokken nog
Nee, maar wel onder verpleeghuis.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:43 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan ook niet vallen onder levensomstandigheden zonder uitzicht op herstel/zelfstandig te kunnen leven…
Al begrijp ik dit aan de ene kant heus, vind ik het aan de andere kant ook onbegrijpelijk en onacceptabel dat wij als mensen niet over ons eigen levenseinde kunnen/mogen beslissen als we van mening zijn dat ons leven het leven niet waard is. Ik heb een naaste van wie ik voorzie dat die best wel eens een psychisch lijden doodswens zou kunnen ontwikkelen. Dat zal heus mijn hart breken enzo, maar dan ga ik er toch alles aan doen diens wens te helpen realiseren. Het is niet aan mij een ander te dwingen het leven te leven als dat leven een te zware last is.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:15 schreef mjan het volgende:
[..]
In dat geval lijkt het mij ook niet uitmaken in welk verpleeghuis je komtquote:Op maandag 11 maart 2024 21:41 schreef Clubsoda het volgende:
Tja, als je met een gebroken heup het ziekenhuis uit moet omdat je daar niet kan blijven en je kunt niet terug naar huis omdat je niet mobiel bent, dan komt denk ik wel de geriatrische revalidatie om de hoek kijken? Euthanasie lijkt me dan wat overtrokken nog
Nee, niet naar 'zo'n' verpleeghuis, refererend aan verpleeghuizen die niet aan euthanasie meewerken…quote:Op maandag 11 maart 2024 21:46 schreef Clubsoda het volgende:
Ik las dus 'we willen niet naar een verpleeghuis'
Ik vind dit met regelmaat ook ingewikkeld als ik suīcide bespreek. Het gevoel 'wie ben ik om je dit leven op te dringen' overvalt me regelmatig.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Al begrijp ik dit aan de ene kant heus, vind ik het aan de andere kant ook onbegrijpelijk en onacceptabel dat wij als mensen niet over ons eigen levenseinde kunnen/mogen beslissen als we van mening zijn dat ons leven het leven niet waard is. Ik heb een naaste van wie ik voorzie dat die best wel eens een psychisch lijden doodswens zou kunnen ontwikkelen. Dat zal heus mijn hart breken enzo, maar dan ga ik er toch alles aan doen diens wens te helpen realiseren. Het is niet aan mij een ander te dwingen het leven te leven als dat leven een te zware last is.
Maar dat is hoe we het in Nederland hebben afgesproken, dat je wel iets kunt zeggen over de toestand waarin je wilsonbekwaam zou zijn geworden, en wat ondraaglijk lijden dan voor jou betekent. Interessant als je nadenkt over de waarde van zo'n verklaring als je het bekijkt vanuit response shift.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:02 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Zeker, garanties heb je nooit natuurlijk. Maar het lastige is dat bij een dementie het moment dat je in gezonde toestand zou definiëren als ondraaglijk lijden juist het moment is waarop je wilsonbekwaam bent. En daarmee ten eerste niet meer in staat bent om over je levenseinde te beslissen, want niet wilsbekwaam.
Dat vind ik fideel van je.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:48 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik vind dit met regelmaat ook ingewikkeld als ik suīcide bespreek. Het gevoel 'wie ben ik om je dit leven op te dringen' overvalt me regelmatig.
Mijn oma is vrij recent nog aan haar heup geopereerd ondanks zware (!) dementie en geen kans op fatsoenlijk herstel, omdat euthanasie geen optie was. Wekenlang verpieteren in een revalidatiecentrum totdat ze zou sterven was de andere optie. (Terug naar het verzorgingshuis kon niet, hospice was ook geen mogelijkheid).quote:Op maandag 11 maart 2024 21:43 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan ook niet vallen onder levensomstandigheden zonder uitzicht op herstel/zelfstandig te kunnen leven…
Nou ja, weigeren van een euthanasieverzoek wil natuurlijk niet zeggen dat je niet over je eigen levenseinde mag beslissen, alleen dat een arts dat levenseinde niet voor je gaat uitvoeren.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Al begrijp ik dit aan de ene kant heus, vind ik het aan de andere kant ook onbegrijpelijk en onacceptabel dat wij als mensen niet over ons eigen levenseinde kunnen/mogen beslissen als we van mening zijn dat ons leven het leven niet waard is. Ik heb een naaste van wie ik voorzie dat die best wel eens een psychisch lijden doodswens zou kunnen ontwikkelen. Dat zal heus mijn hart breken enzo, maar dan ga ik er toch alles aan doen diens wens te helpen realiseren. Het is niet aan mij een ander te dwingen het leven te leven als dat leven een te zware last is.
Als dat soort factoren samenkomen, wordt het nog gecompliceerder.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:51 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Mijn oma is vrij recent nog aan haar heup geopereerd ondanks zware (!) dementie en geen kans op fatsoenlijk herstel, omdat euthanasie geen optie was. Wekenlang verpieteren in een revalidatiecentrum totdat ze zou sterven was de andere optie. (Terug naar het verzorgingshuis kon niet, hospice was ook geen mogelijkheid).
Dus mijn oma leeft nog, maar kan niet meer lopen en slikt elke dag zware pijnmedicatie.
Dankje, je hebt er alleen geen ruk aan want ik doe verder wel mijn zorgverlenersding (privé nietquote:Op maandag 11 maart 2024 21:51 schreef Vanyel het volgende:
[..]
[..]
Dat vind ik fideel van je.
De beslissing die je zelf neemt is (in NL) niet strafbaar. Anders zouden er veel mensen na een mislukte zelfmoordpoging in de gevangenis belanden.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:45 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb met Goede Vriend dus ooit besproken dat hij je altijd mag bellen als hij op het punt staat suīcide te plegen, en hij dan nog 45 minuten de tijd heeft als hij toch wil sterven, want eerder kan ik niet bij hem zijn. Ik denk niet dat ik dan in de tussentijd de hulpdiensten bel, tenzij hij zelf aangeeft dat te willen.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:48 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik vind dit met regelmaat ook ingewikkeld als ik suīcide bespreek. Het gevoel 'wie ben ik om je dit leven op te dringen' overvalt me regelmatig.
Ach gosquote:Op maandag 11 maart 2024 21:51 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Mijn oma is vrij recent nog aan haar heup geopereerd ondanks zware (!) dementie en geen kans op fatsoenlijk herstel, omdat euthanasie geen optie was. Wekenlang verpieteren in een revalidatiecentrum totdat ze zou sterven was de andere optie. (Terug naar het verzorgingshuis kon niet, hospice was ook geen mogelijkheid).
Dus mijn oma leeft nog, maar kan niet meer lopen en slikt elke dag zware pijnmedicatie.
Mooi dat je er op die manier voor jezelf bij stilstaat. En niet blindelings ‘beleid’ volgt.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:48 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Knap van je. Ik denk dat het feit dat hij dit met jou kan bespreken zonder dat jij ontregelt, het meest helpend is in zo'n situatie.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:55 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik heb met Goede Vriend dus ooit besproken dat hij je altijd mag bellen als hij op het punt staat suīcide te plegen, en hij dan nog 45 minuten de tijd heeft als hij toch wil sterven, want eerder kan ik niet bij hem zijn. Ik denk niet dat ik dan in de tussentijd de hulpdiensten bel, tenzij hij zelf aangeeft dat te willen.
Respectvolle, maar voor jou wel pittige afspraak….quote:Op maandag 11 maart 2024 21:55 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Ik heb met Goede Vriend dus ooit besproken dat hij je altijd mag bellen als hij op het punt staat suīcide te plegen, en hij dan nog 45 minuten de tijd heeft als hij toch wil sterven, want eerder kan ik niet bij hem zijn. Ik denk niet dat ik dan in de tussentijd de hulpdiensten bel, tenzij hij zelf aangeeft dat te willen.
Zo gaat het heel vaak bij mensen met een duidelijk beperkte levensverwachting. Pijnstilling royaal geven en niet ingrijpen op de neven-effecten.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ach gos![]()
Mijn oma woonde in een verpleeghuis in de bible belt. Hartstikke dement maar ze gaf dagelijks aan te willen sterven.
Ze kreeg steeds vaker bloedingen uit neus en vagina. Toen heeft de arts met mijn ouders en tante besloten dat ze vast kanker zou had en is er palliatief gesedeerd. Oma en ik hebben een mooi afscheid gehas. 3 Dagen later was zeg dood. Beste scenario voor iedereen. Of het volgend alle regels was betwijfel ik.
Inderdaad nogal simpel, als je bedenkt dat het alternatief is dat je van iemand vraagt om voor zijn levenseinde voor een trein of van een dak te springen, zich op te hangen of ranzig veel pillen te slikken en daarmee ws ook nog eens anderen te traumatiseren (en de spits te ontregelen).quote:Op maandag 11 maart 2024 21:53 schreef mjan het volgende:
[..]
Nou ja, weigeren van een euthanasieverzoek wil natuurlijk niet zeggen dat je niet over je eigen levenseinde mag beslissen, alleen dat een arts dat levenseinde niet voor je gaat uitvoeren.
Ik stel het hier natuurlijk simpel, en ik snap dat euthanasie als methode veelal te verkiezen is om het leven te beëindigen, maar ik vind het wat anders dan iemand te dwingen om te leven.
Eigenlijk een paradoxale ‘je mag alleen gaan op een moment dat je niet accuut wil gaan’, zeg maar?quote:Op maandag 11 maart 2024 22:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb het met mijn vriendin uiteraard ook vaak over haar suīcidale neigingen en pogingen gehad. Ik zou haar laten gaan als ze wil. Maar alleen als ze echt wil, niet als ze in een opwelling wil ontsnappen aan een situatie. Dat is bij haar een behoorlijk verschil.
Ik vond het echt een heel mooie oplossing.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:01 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Zo gaat het heel vaak bij mensen met een duidelijk beperkte levensverwachting. Pijnstilling royaal geven en niet ingrijpen op de neven-effecten.
Best scenario in een verdrietige situatie.
Je hebt ook niet echt veel keus. Als je ze enthousiast aanmoedigt heb je zo een tuchtzaak aan je broek.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:54 schreef Clubsoda het volgende:
Dankje, je hebt er alleen geen ruk aan want ik doe verder wel mijn zorgverlenersding (privé niet) nou zit ik ook niet in een setting waarin ik dagelijks suīcide bespreek, ik zou daar toch een oprechte ethische worsteling mee hebben als ik het heel vaak bij de hand zou hebben.
Dat eerste levert je inderdaad gedoe op. Maar ernaast zitten mag. Je mag aanwezig zijn bij zelfdoding. Ik zou zo graag willen dat meer mensen dit weten. Ik zou zoveel mensen een minder eenzame dood gunnen.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:55 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
De mensen met langdurig lijden, waarbij geen medicijn of behandeling helpt… soms zou ik ze zelf wel een zakje of papiertje in handen willen geven. Misschien zelfs ernaast blijven zitten. Ware het niet dat ik daar gedoe mee zou krijgen.
Ik deel nu even wat mijn hoofd deedquote:Op maandag 11 maart 2024 22:05 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Je hebt ook niet echt veel keus. Als je ze enthousiast aanmoedigt heb je zo een tuchtzaak aan je broek.
Yup. Er zijn zware jaren geweest waarin haar kwaliteit van leven verschrikkelijk was. Zware depressie, meervoudig trauma, etc. Toen stond ik helemaal achter haar doodswens.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:04 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Eigenlijk een paradoxale ‘je mag alleen gaan op een moment dat je niet accuut wil gaan’, zeg maar?
En jouw vriendin is de reden dat zonder deskundigheid of begeleiding verspreiding van middelen waarmee je zelfmoord kunt plegen strafbaar is.
Johquote:Op maandag 11 maart 2024 22:06 schreef mjan het volgende:
[..]
Dat eerste levert je inderdaad gedoe op. Maar ernaast zitten mag. Je mag aanwezig zijn bij zelfdoding. Ik zou zo graag willen dat meer mensen dit weten. Ik zou zoveel mensen een minder eenzame dood gunnen.
Dit is hoe het moet gaanquote:Op maandag 11 maart 2024 22:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik vond het echt een heel mooie oplossing.
Oma werd halverwege nog teleurgesteld doch theatraal wakker. "Heeft de Heere mij nog niet tot zich genomen?"
Oma was gonna oma, tot de laatste adem.
Doe jij werkmatig dingen hiermee?quote:Op maandag 11 maart 2024 22:06 schreef mjan het volgende:
[..]
Dat eerste levert je inderdaad gedoe op. Maar ernaast zitten mag. Je mag aanwezig zijn bij zelfdoding. Ik zou zo graag willen dat meer mensen dit weten. Ik zou zoveel mensen een minder eenzame dood gunnen.
Ik lees net bij mjan dat het mag ¯\_(ツ)_/¯quote:Op maandag 11 maart 2024 22:07 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik deel nu even wat mijn hoofd deed
![]()
![]()
![]()
Sorry
Moet dat in dit soort gevallen? Als de familie het ook laat merken dat het de beste oplossing is.quote:Op maandag 11 maart 2024 21:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Of het volgend alle regels was betwijfel ik.
Gelukkig zijn er ook best wat andere manieren om te overlijden. Dat je liever voor euthanasie kiest is begrijpelijk, maar zeggen dat een arts je dwingt om te leven is een drogredenatie.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Inderdaad nogal simpel, als je bedenkt dat het alternatief is dat je van iemand vraagt om voor zijn levenseinde voor een trein of van een dak te springen, zich op te hangen of ranzig veel pillen te slikken en daarmee ws ook nog eens anderen te traumatiseren (en de spits te ontregelen).
Dat is nogal een verschil.
Daarnaast, als iemand je ervan verdenkt concrete plannen te hebben je te gaan suicīderen is de kans dat je pardoes in een opname belandt ook niet heel klein.
Ik zeg dat je aanwezig mag zijn, niet dat je aanwijzingen mag geven of mag meehelpen.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:13 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik lees net bij mjan dat het mag ¯\_(ツ)_/¯
Dat heb ik toch ook niet gezegd, wel?quote:Op maandag 11 maart 2024 22:20 schreef mjan het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er ook best wat andere manieren om te overlijden. Dat je liever voor euthanasie kiest is begrijpelijk, maar zeggen dat een arts je dwingt om te leven is een drogredenatie.
Ik zag jou als een soort cheerleader eigkquote:Op maandag 11 maart 2024 22:13 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik lees net bij mjan dat het mag ¯\_(ツ)_/¯
Ook dat zei ik nietquote:Op maandag 11 maart 2024 22:21 schreef mjan het volgende:
[..]
Ik zeg dat je aanwezig mag zijn, niet dat je aanwijzingen mag geven of mag meehelpen.
Nee hoor, ik vind en vond het helemaal prima. Wij vonden dat allemaal.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:19 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Moet dat in dit soort gevallen? Als de familie het ook laat merken dat het de beste oplossing is.
M'n oma hebben ze ook wel iets meer morfine gegeven dan medisch noodzakelijk. Ach ja, dan is het geen onnodig lang lijden.
Zoals je quootte en reageerde impliceerde je dat wel in mijn ogen.quote:
Bij Clubsoda in de behandelkamer. Ik denk dat ze dat zeer zou waarderenquote:Op maandag 11 maart 2024 22:21 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik zag jou als een soort cheerleader eigk
Neem die pil
![]()
Yes you can
![]()
Ok, dan heb ik de zin "Het is niet aan mij een ander te dwingen het leven te leven als dat leven een te zware last is." verkeerd geīnterpreteerd.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat heb ik toch ook niet gezegd, wel?
Wat vinden je Syrische vrienden van dit ontwerp?quote:Op maandag 11 maart 2024 22:15 schreef Kaatje1 het volgende:
Ben zo blij in een land te leven waar dit soort gesprekken als hierboven gehouden kunnen worden, online en offline.
Genoeg buitenlandse collega’s gehad die dit maar raar en onbespreekbaar vonden.
Whut?quote:Op maandag 11 maart 2024 22:25 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Zoals je quootte en reageerde impliceerde je dat wel in mijn ogen.
Onbedoeld waarschijnlijk.
Opgehelderd
Nee dat ging concreet over mijn situatie met mijn naaste die ik ervan verdenk etc. En ik ben geen artsquote:Op maandag 11 maart 2024 22:26 schreef mjan het volgende:
[..]
Ok, dan heb ik de zin "Het is niet aan mij een ander te dwingen het leven te leven als dat leven een te zware last is." verkeerd geīnterpreteerd.
Dat is ook zo. En dan snap ik dat mijn bericht over zelfdoding extra hard binnenkomt. Daar kan ik wel wat meer rekening mee houdenquote:Op maandag 11 maart 2024 22:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En je moet het maar weten dat 'Gelukkig zijn er ook best wat andere manieren om te overlijden.'.
Mijn expertise is dat niet.
In eerste instantie las ik het wel zo ja. Dat jij haar post zo leek op te vatten.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:27 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Whut?
Bedoel jij dat ik zei dat mjan zei dat je mag helpen bij zelfdoding?
Ze weten dat we er hier “makkelijker “ in zijn. Maar hier eigenlijk nog nooit over gesproken.quote:Op maandag 11 maart 2024 22:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat vinden je Syrische vrienden van dit ontwerp?
De Turkse huisarts hier heeft in de praktijk hier best wel wat "gedoe" (zacht uitgedrukt) gehad omdat hij vertikte mee te werken aan euthanasie.
quote:Op maandag 11 maart 2024 22:33 schreef vlindertje89 het volgende:
Godver, nu moet ik toch huilen, ik had me nog zo voorgenomen dat niet te doen. Ik had net met de rhino horn mn neus nog zo mooi leeg gemaakt voor het slapen.
quote:Op maandag 11 maart 2024 22:34 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ze weten dat we er hier “makkelijker “ in zijn. Maar hier eigenlijk nog nooit over gesproken.
Maar ik vergeet nooit meer het gezicht van een Noorse collega (directeur) toen ze wilde dat een Nederlandse college in ieder geval die volgende ochtend op t werk kwam, ipv de hele dag vrij. Zijn reactie “morgen om 11 uur gaat mijn vader overlijden en daar wil ik toch echt bij zijn”.
quote:Op maandag 11 maart 2024 22:32 schreef mjan het volgende:
[..]
Dat is ook zo. En dan snap ik dat mijn bericht over zelfdoding extra hard binnenkomt. Daar kan ik wel wat meer rekening mee houden
Ze kreeg een rood hoofd, zei oh oh oh, en liep naar haar kamer. Of ze later iets gezegd heeft weet ik niet. Collega moest er om lachenquote:Op maandag 11 maart 2024 22:35 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
[..]
Hopelijk had ze wel het fatsoen haar excuus te maken?
quote:Op dinsdag 12 maart 2024 02:46 schreef _flore het volgende:
Mijn beste vriendinnetje heeft euthanasie 'gekregen' ivm psychisch lijden. Dat hele traject was ķķk een lijdensweg maar ze was echt opgelucht dat het zo kon want ze kon echt niet meer. Toen ze overleed was dat omringd met familie en vrienden, zoals ze graag wilde. Die laatste periode (maar eigenlijk haar hele leven) was echt hartverscheurend, maar ook heel mooi en fijn.
Het ligt inderdaad heel erg aan welke mensen je treft, of ze naast je kunnen staan, of je opsluiten zodra je uitspreekt: "ik wil misschien wel dood". Veel hulpverleners(/mensen) beseffen bij psychische ellende vaak nog niet dat 'iemand helpen' niet altijd gelijk staat aan 'iemand in leven houden'. Iemand gewoon erkennen in zijn lijden, dat kan zķveel betekenen.
Vlinder & Vanyel:![]()
![]()
Blues & golfer fijne reis en vakantie!
Kun je weer lekker pallets sorterenquote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gisterenavond om 20.00 telefoon. Ik kom morgen uw bestelling (5 pallets) brengen. Schikt het om 6.30?
Wtf man. Wat is dat nou voor idioot tijdstipGelukkig wilde J wel wat later naar zijn werk gaan om er op te wachten en had ik in bed slechts last van het lawaai.
Wat een waardevolle taakquote:Op dinsdag 12 maart 2024 06:09 schreef Clubsoda het volgende:
[..]Ik heb op mijn werk een euthanasietraject meegemaakt, niet vanwege psychisch lijden maar wel een heel jong iemand en geen 13 in een dozijn somatisch reden. Er was een heel medisch behandelteam en regelmatig had iemand er moeite mee dat 'we niet konden helpen' waarop het vooral mijn taak was om de dokters eraan te herinneren dat dit traject goed doorlopen ķķk helpen is.
Wat knap dat je haar zo liefdevol kon loslaten
quote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:_flore, wat heftig en zwaar en soort van mooi. Ik kan me helaas ook iets van jouw lijden in deze situatie voorstellen
Van een afstandje danquote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:59 schreef Vanyel het volgende:
Jongs ik wou dat ik vandaag weer naar @:Blues kon zwaaien, maar dan op háár plek en niet de mijne
quote:Op maandag 11 maart 2024 22:33 schreef vlindertje89 het volgende:
Godver, nu moet ik toch huilen, ik had me nog zo voorgenomen dat niet te doen. Ik had net met de rhino horn mn neus nog zo mooi leeg gemaakt voor het slapen.
Tnxx wachten op de taxi.quote:
Wowquote:Op dinsdag 12 maart 2024 02:46 schreef _flore het volgende:
Mijn beste vriendinnetje heeft euthanasie 'gekregen' ivm psychisch lijden. Dat hele traject was ķķk een lijdensweg maar ze was echt opgelucht dat het zo kon want ze kon echt niet meer. Toen ze overleed was dat omringd met familie en vrienden, zoals ze graag wilde. Die laatste periode (maar eigenlijk haar hele leven) was echt hartverscheurend, maar ook heel mooi en fijn.
Het ligt inderdaad heel erg aan welke mensen je treft, of ze naast je kunnen staan, of je opsluiten zodra je uitspreekt: "ik wil misschien wel dood". Veel hulpverleners(/mensen) beseffen bij psychische ellende vaak nog niet dat 'iemand helpen' niet altijd gelijk staat aan 'iemand in leven houden'. Iemand gewoon erkennen in zijn lijden, dat kan zķveel betekenen.
Vlinder & Vanyel:![]()
![]()
Blues & golfer fijne reis en vakantie!
Ik vond de wolfsmelk best lelijkquote:
Dat lijkt mij helemaal niks. 😳quote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben blij dat mijn huistartsen lekker modern doen.
Ik ben er al een keer geweest voor deze klacht en heb daarna nog een keer telefonisch contact gehad. Als ze n.a.v. mijn digitale vraag het nodig vindt dat ik langskom, doe ik dat natuurlijk. Ik heb eigenlijk wel iets beters te doen dan weer daar naartoe te gaan. Zonde van hun en mijn tijd.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:05 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dat lijkt mij helemaal niks. 😳
Per mail stel ik wel eens vraag over bijbestellen meds.
Indien nodig overleg ik graag face to face en vertrouw op zijn/haar klinische blik.
Beetje menselijk graag.
@:Blues Goeie reis! Boa viagem! 😘
Dat heb ik gemist, dat je eerder de klacht hebt gedeeld.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ben er al een keer geweest voor deze klacht en heb daarna nog een keer telefonisch contact gehad. Als ze n.a.v. mijn digitale vraag het nodig vindt dat ik langskom, doe ik dat natuurlijk. Ik heb eigenlijk wel iets beters te doen dan weer daar naartoe te gaan. Zonde van hun en mijn tijd.
Ik snap goed dat je menselijk contact wilt hoor. Maar er zijn te weinig huisartsen en een enorm vergrijzende bevolking. Ik draag graag mijn steentje bij aan de ontlasting van het geheel.
Dat is wel heel omslachtig modernquote:Op dinsdag 12 maart 2024 10:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn huisarts heeft een nieuwe manier van communiceren. Naast online inzage van gegevens, was er eerst een mailmogelijkheid. Maar nu zijn ze overgestapt op nieuwe software en vragen ze expliciet om zo min mogelijk te bellen en de software te gebruiken.
Ik deed dat net voor het eerst (over die hartkloppingen die mogelijk acute gastritis zijn). Wat een gedoe zeg. Ik moet drie keer kiezen uit een hele lijst symptomen. Toen ik dat eindelijk gedaan had, kreeg ik de melding dat ik direct contact op moest nemen. Waarschijnlijk doordat ik 'druk op de borst' had geselecteerd. Toen kon ik dus weer opnieuw beginnen. Het hele verhaal opgeschreven, inclusief hulpvraag enzo. Waarna ik alsnog een venster kreeg waar ik mijn hulpvraag in moest vullen.
Het is wel heel handig dat je ook een venster krijgt waarin je aan kunt geven wanneer je niet gebeld wilt worden. Daar is echt goed over nagedachtOver de rest ook trouwens. Het went vanzelf.
Ik ben blij dat mijn huistartsen lekker modern doen.
Oh, dat lijkt me ook iets voor mijn man! Denk alleen niet dat hij er ook zo over denkt..quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:25 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dat heb ik gemist, dat je eerder de klacht hebt gedeeld.
In corona tijd heb ik ook wel tel. en mail overleg gehad over een zware bronchitis en aanpassingen en effecten van meds. Dat ging ook goed.
Even wachten nu tot mn.X tijd heeft om de schouderspieren te kneden en dan maar weer eens een voorzichtig rondje machines.
Mn.X deed een cursus sportmassage ooit.
Ik heb mijn vriend gewoon een keer een massage workshop voor 2 voor zijn verjaardag gegevenquote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:32 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Oh, dat lijkt me ook iets voor mijn man! Denk alleen niet dat hij er ook zo over denkt..
Ik schrik eerder van de prijs, 2.59 voor een halve fabriekscakequote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:00 schreef derLudolf het volgende:
[ afbeelding ]
Hotelcake? Ik associeer het meer met een crematorium.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door AnneX op 12-03-2024 22:44:51 ]
quote:Op dinsdag 12 maart 2024 22:37 schreef AnneX het volgende:
@:Lucky_Strike in AD over chat bots huisartspraktijken. Inclusief een voorbeeld.
Quote: “ De chatbot PraatmetdeDokter waarmee Vollebregt en Rico gaan werken, wordt op dit moment gebruikt in zes dokterspraktijken. ,,Maar wij gebruiken dit naast de assistente”, vertelt huisarts Peter Dekkers, die het systeem liet ontwikkelen. ,,In mijn praktijk heb ik nu 750 gebruikers. De chatbot kan, op een manier die lijkt op WhatsApp, allerlei vragen stellen aan de patiënt. Vervolgens kunnen de assistent of ik nog een berichtje sturen.”Het zal een niet te stoppen beweging zijn dat we via dit soort hulpmiddelen contact moeten leggen met een arts maar als de meeste webshops of b.v. een energiebedrijf al geen fatsoenlijke chatbot hebben geef ik ook nog wel de voorkeur aan menselijk contact.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 12 maart 2024 22:37 schreef AnneX het volgende:
@:Lucky_Strike in AD over chat bots huisartspraktijken. Inclusief een voorbeeld.
Quote: “ De chatbot PraatmetdeDokter waarmee Vollebregt en Rico gaan werken, wordt op dit moment gebruikt in zes dokterspraktijken. ,,Maar wij gebruiken dit naast de assistente”, vertelt huisarts Peter Dekkers, die het systeem liet ontwikkelen. ,,In mijn praktijk heb ik nu 750 gebruikers. De chatbot kan, op een manier die lijkt op WhatsApp, allerlei vragen stellen aan de patiënt. Vervolgens kunnen de assistent of ik nog een berichtje sturen.”Goh. Dat is wel heel drastisch.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had overigens al snel antwoord van de huisarts. Zoals ik dacht, acute gastritis. Ik ben direct begonnen met het slikken van extra maagbeschermers. Over twee weken kijken we verder.
Die gastritis voelt gisterenavond en vanavond als honger
Spoilers!
@Isabeau herkende het gelukkig.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 23:26 schreef AnneX het volgende:
Knap dat je het zelf herkende als gastritis.
Wakker worden met een hongergevoel ken ik wel als ik ‘gewoon’ té weinig heb gegeten de dag ervoor.
Paar jaar terug 2 x dd pantoprazol en men vergat te zeggen dat het ook met eentje kon toen -itis voorbij was.![]()
#’lui’ maagklepje 😂 Vroeger was het de Statenbijbel onder het kussen, en nu hoofdeinde iets hoger.
Als je er niet vroeg dood van ging, had ik tot mijn pensioen in de evenementen willen werken. Zoveel mensen, zoveel wensen; ik vond het prachtig!quote:Op dinsdag 12 maart 2024 22:08 schreef Cat-astrophe het volgende:
Inmiddels ben ik kado nummer vijf voor persoon nummer vijf aan het plannen.
Leuk en welverdiend, die feestjes, maar ik weet meteen weer waarom ik niet in de event branche zou willen werken. Want inmiddels bekruipt me het IK WIL OOOOOK gevoel
quote:Op dinsdag 12 maart 2024 23:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Die gastritis voelt gisterenavond en vanavond als honger
Kusje op de maag.quote:Op woensdag 13 maart 2024 08:04 schreef Vanyel het volgende:
Pantoprazol
Wat is dat smerig zeg. Ik overweeg mijn maag het weer lekker zelf te laten proberen, is de enige van al mijn pillen waar ik echt van kokhals elke keer als ik ze slik.
Als ik ervoor betaald zou krijgen was het een ander verhaal natuurlijkquote:Op dinsdag 12 maart 2024 23:48 schreef Queller het volgende:
[..]
Als je er niet vroeg dood van ging, had ik tot mijn pensioen in de evenementen willen werken. Zoveel mensen, zoveel wensen; ik vond het prachtig!
Kun je hem niet ‘coaten’ met appelmoes of pudding? Of kun je dat slecht verdragen?quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:05 schreef Vanyel het volgende:
Ik denk dat het vieze het 'onschuldige' laagje is. Zoals met 'fruitsmaakjes' op pijnstillers voor kinderen.
quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:29 schreef Tele6 het volgende:
Goedemorgen
@:DancingPhoebe ik weet het niet, wat irritant
Ik heb niet m'n beste week. Broertje heeft weer helemaal ruzie met m'n moeder, zo sneu want hij weet echt niet wat 'm overkomt. Gisteravond heb ik even met m'n vader gebeld en daarna maar naar bed gegaan. Daar gaat je hele avond
Doel voor vandaag is om wél 3 maaltijden te eten. Moet nog beginnen aan ontbijt
Jup, ontbijt zit erin. Smaakte extra goed zelfs.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:38 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]![]()
Heb je inmiddels wel ontbeten? Doen hoor!
Doe je beter dan ikquote:Op woensdag 13 maart 2024 10:39 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Jup, ontbijt zit erin. Smaakte extra goed zelfs.
Nu een grote pot thee.
Nja, langer wachten was onverstandig geweest want ik ben gister zonder avondeten gaan slapen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:41 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Doe je beter dan ik![]()
Op thuiswerkdagen ontbijt ik zeldenEn dan om 11.30 uur schreeuwende honger, je verwacht het niet he..
Grote pot thee boks! Ik heb rooibos lemon, wat drink jij?
Ah, dat ben ik ook aan het doen. Ik heb nu mijn losse thee in zakjes voorbereid, dan neem ik ze veel makkelijker want die handeling is blijkbaar een te grote drempel als ik water heb gekookt.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:53 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Nja, langer wachten was onverstandig geweest want ik ben gister zonder avondeten gaan slapen.
Ik heb een pot groene thee jasmijn. Ben door m'n thee-restjes heen aan het gaan voordat ik nieuwe koop dus ik heb momenteel niet veel opties meer. Om een of andere reden blijft groene thee het langst staan, dus denk dat er niet zo veel groene thee op het lijstje gaat straks.
Pas maar op: straks vind je het wel goed zo. Huisvrouw for ever 😉😉😉quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:03 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ah, dat ben ik ook aan het doen. Ik heb nu mijn losse thee in zakjes voorbereid, dan neem ik ze veel makkelijker want die handeling is blijkbaar een te grote drempel als ik water heb gekookt.
Ik ben ook een brood aan het bakken, voor vanavond bij de soep. Ik geloof dat mijn hoofd tot rust begint te komen, dat ik hier ruimte voor heb.
Groene thee drink ik ook niet veel. Dus die koop ik ook zelden. Hier vooral rooibos liefde, maar zwarte thee wil ook wel.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:53 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Nja, langer wachten was onverstandig geweest want ik ben gister zonder avondeten gaan slapen.
Ik heb een pot groene thee jasmijn. Ben door m'n thee-restjes heen aan het gaan voordat ik nieuwe koop dus ik heb momenteel niet veel opties meer. Om een of andere reden blijft groene thee het langst staan, dus denk dat er niet zo veel groene thee op het lijstje gaat straks.
Nee, dat is niks voor mij. Ik ben ondertussen ook wel aan het solliciteren, op een aantal plaatsen staat een tweede gesprek gepland.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:12 schreef AnneX het volgende:
[..]
Pas maar op: straks vind je het wel goed zo. Huisvrouw for ever 😉😉😉
Zou je dat willen?
Vreselijke tijd idd voor een college. Ik zou het als student ook keimoeilijk vinden om dan goed op te letten en mee te doen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:34 schreef vlindertje89 het volgende:
Goedemorgen!
Nog wel even geslapen na nachtelijke post hier. Vanochtend op tijd op, ontbeten, gedoucht, sheets voor beide colleges afgemaakt. Nu onderweg richting uni, dan heb ik daar nog klein uurtje voor eerste college begint.
Ook nog maar even kijken hoe ik dat doe met eten - denk na eerste college iig iets eten. Maar dan bedenken of ik op station ergens iets haal of thuis nog wat kwark eet ofzo. Echt avondeten zit er niet echt in, met college 17.30-19.15. Wie die tijd heeft bedacht..
Garmin of een Wahoo?quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:11 schreef Tele6 het volgende:
Ik ga vanavond een GPS fietscomputer ophalen die ik op marktplaats heb gevonden
Die dingen gaan HARD, heb al op zo veel geboden en iedere keer overboden. Maar nu op tijd erbij
Het is op 40 km fietsen van hier, dus wordt meteen ook een goede fietstraining
Oh wow, dat is wel heel slecht gepland..quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:46 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Vreselijke tijd idd voor een college. Ik zou het als student ook keimoeilijk vinden om dan goed op te letten en mee te doen.
Onze herkansingen waren destijds in dat tijdslot. 17:30-20:30. Nadat je al 8:30-17:30 college had gehad. Dat was ook een superslecht idee![]()
Ik moet ook nog even kijken wat ik doe qua eten, 40 km is een kleine 2 uur fietsen dus ik wil om ongeveer 17:30 al de deur uit zodat ik vanavond op tijd weer terug ben om rustig te kunnen douchen en op tijd te slapen. Ik ga denk ik zometeen warm lunchen en dan eet ik vanavond brood, en na het fietsen nog sojayoghurt.
Garmin Edge 520. Mijn conclusie was dat dat het goedkoopste model was wat (op batterijduur na) doet wat ik wil dat het doet.quote:
Volgens mij is het hier eerder al over gegaan. Net zoals met Lonaas zo nu en dan hectische dagen. Mensen posten hier over bijzondere momenten en niet over de rustige dagen. Dan lijkt het alsof ze altijd hectisch of stom werk hebben omdat dat is wat ze schrijven, maar over de rustige momenten is gewoon niet zo veel te zeggen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:10 schreef AnneX het volgende:
@:vlindertje89 zo maar een vraag: heb je wel eens met de psy gesproken over de moordende werkbelasting? En een balans werk/sociaal leven/ontspanning
Dat kan. En mogelijk kan Vlinder het allemaal makkelijk handelen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:14 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Volgens mij is het hier eerder al over gegaan. Net zoals met Lonaas zo nu en dan hectische dagen. Mensen posten hier over bijzondere momenten en niet over de rustige dagen. Dan lijkt het alsof ze altijd hectisch of stom werk hebben omdat dat is wat ze schrijven, maar over de rustige momenten is gewoon niet zo veel te zeggen.
Nee, want het is op dit moment niet structureel. Dit zijn gewoon de twee drukste weken in mijn collegejaar omdat ik in twee weken tijd zes colleges moet geven en een tutormeeting, en dan heb ik de pech dat mn sollicitatiegesprek precies ook in een van die weken valt, er wat scriptie dingen binnen zijn gekomen die ik niet langer kan laten liggen, een eindgesprek volgende week moet en ik de tentamen klaarzetten afspraak moet doen omdat collega ziek is. De weken hiervoor waren gewoon normale werkdruk. En na volgende week ook weer. Wat Tele ondertussen al zei ook inderdaadquote:Op woensdag 13 maart 2024 12:10 schreef AnneX het volgende:
@:vlindertje89 zo maar een vraag: heb je wel eens met de psy gesproken over de moordende werkbelasting? En een balans werk/sociaal leven/ontspanning
Ben ook erg blij wel dat ik pas 13.30 de eerste heb zo. Nou ben ik thuis al wel bezig geweest vanochtend natuurlijk, maar ik heb wel iets langer in bed kunnen liggen en even uitgebreid kunnen douchen enzo ook. Voor studenten is het of het enige onderwijs vandaag, of ze hebben ervoor of erna een 2u durende werkgroep. Dus dat valt opzich mee, gelukkig.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:09 schreef Kaatje1 het volgende:
Jeetje @:vlindertje89 wat een programma![]()
En die late colleges, zowel om te geven of te krijgen lijkt me niet heel handig als je er al een hele dag op hebt zitten.
Dan is het even afzien. Sterkte ermee. 😎quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:17 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Nee, want het is op dit moment niet structureel. Dit zijn gewoon de twee drukste weken in mijn collegejaar omdat ik in twee weken tijd zes colleges moet geven en een tutormeeting, en dan heb ik de pech dat mn sollicitatiegesprek precies ook in een van die weken valt en er wat scriptie dingen binnen zijn gekomen die ik niet langer kan laten liggen. De weken hiervoor waren gewoon normale werkdruk. En na volgende week ook weer.
[..]
Ben ook erg blij wel dat ik pas 13.30 de eerste heb zo. Nou ben ik thuis al wel bezig geweest vanochtend natuurlijk, maar ik heb wel iets langer in bed kunnen liggen en even uitgebreid kunnen douchen enzo ook. Voor studenten is het of het enige onderwijs vandaag, of ze hebben ervoor of erna een 2u durende werkgroep. Dus dat valt opzich mee, gelukkig.
gpx-routes volgen? Ik weet wel dat die functie in de x30 en x40 sterk verbeterd is dus hopelijk zit je niet te vaak te schelden in het bos bij een driesprongquote:Op woensdag 13 maart 2024 12:09 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Garmin Edge 520. Mijn conclusie was dat dat het goedkoopste model was wat (op batterijduur na) doet wat ik wil dat het doet.
Ah ik had het idee, wat @Tele6 zei, van 8.30 tot laat colleges volgen/geven. Een vriend die docent is op het HBO heeft dat af en toe. Heeft na zo’n dag geen stem meer en kan nauwelijks meer lopenquote:Op woensdag 13 maart 2024 12:17 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Nee, want het is op dit moment niet structureel. Dit zijn gewoon de twee drukste weken in mijn collegejaar omdat ik in twee weken tijd zes colleges moet geven en een tutormeeting, en dan heb ik de pech dat mn sollicitatiegesprek precies ook in een van die weken valt, er wat scriptie dingen binnen zijn gekomen die ik niet langer kan laten liggen, een eindgesprek volgende week moet en ik de tentamen klaarzetten afspraak moet doen omdat collega ziek is. De weken hiervoor waren gewoon normale werkdruk. En na volgende week ook weer. Wat Tele ondertussen al zei ook inderdaad. Sociaal gaat het juist ook beter, als in, meer sociale dingen de laatste tijd. Zoals oa ook de reünie zondag. Die zou ik voor rust kunnen afzeggen, maar het is de eerste keer dat ik durf te gaan, en heb vrijwel iedereen al 15.5 jaar niet gezien, dus die laat ik juist bewust wel staan. Heb ik wel zin in ook ondanks ook wel spannend
[..]
Ben ook erg blij wel dat ik pas 13.30 de eerste heb zo. Nou ben ik thuis al wel bezig geweest vanochtend natuurlijk, maar ik heb wel iets langer in bed kunnen liggen en even uitgebreid kunnen douchen enzo ook. Voor studenten is het of het enige onderwijs vandaag, of ze hebben ervoor of erna een 2u durende werkgroep. Dus dat valt opzich mee, gelukkig.
Routes volgen is idd het idee.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:21 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
gpx-routes volgen? Ik weet wel dat die functie in de x30 en x40 sterk verbeterd is dus hopelijk zit je niet te vaak te schelden in het bos bij een driesprong
Dat klopt, routes volgen via een horloge is niks.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:27 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Routes volgen is idd het idee.
Het is sowieso beter dan de breadcrumb navigatie op m'n broers horloge, want je hebt daadwerkelijk een kaart.
Ik fiets niet voor snelheid en heb het richtingsgevoel van een stuk karton, dus elke navigatie is al handig en als ik zo nu en dan verkeerd ga dan lossen we het wel op
En mocht ik het ding veel gaan gebruiken en de komende tijd veel blijven fietsen, wie weet upgraden we dan ooit naar een 540. Voor nu heb ik iig een heel betaalbare manier om ermee te experimenteren, en duurzamer want langer gebruik van een ouder apparaat
Gadver, nee dank jequote:Op woensdag 13 maart 2024 10:37 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Kun je hem niet ‘coaten’ met appelmoes of pudding? Of kun je dat slecht verdragen?
nu al!quote:Op woensdag 13 maart 2024 13:43 schreef Tuindier het volgende:
Er zat net een kolibrievlinder bij mijn narcissen en viooltjes.
Ja, ook al een dagpauwoog en koolwitje gezien. Voor de natuur is het natuurlijk eigenlijk te vroeg, maar ik vind het wel leuk om te zien dat ze mijn planten weten te vinden.quote:
Ach ja dat wisselt sowieso wel inderdaad. Ik had ook pas in deze tuin voor het eerst zo'n kolibrie vlinder gezien (vorig jaar) dat vond ik echt zo tof ookquote:Op woensdag 13 maart 2024 13:48 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ja, ook al een dagpauwoog en koolwitje gezien. Voor de natuur is het natuurlijk eigenlijk te vroeg, maar ik vind het wel leuk om te zien dat ze mijn planten weten te vinden.
Gratis poepenquote:Op woensdag 13 maart 2024 13:15 schreef Yinny het volgende:
@:Vanyel dikke knuffel
@:blues en golfer Fijne vakantie! Duim op lekker weer voor jullie!
@:sigme jullie ook fijne vakantie!
@:vlindertje89 je bent geweldig! Duim voor je dat je wordt aangenomen
@:tele6 fiets ze maar weer! En vergeet niet voor jezelf te zorgen
Hier had kind donderdag ineens knalrode wangen, waarschijnlijk 5de ziekte, maar verder nergens last van. Zondag was het weg. Van maandag- op dinsdagnacht, ineens koorts en overgeven...dus nu al 2 dagen ziek thuis. Een buikgriep virus wat blijkbaar ook al rondgaat op school, want veel zieke klasgenootjes.
Helaas betekent dit ook dat ik amper slaapt, omdat hij bijna ieder uur huilend wakker wordt en ik hem moet troosten.
Duimen dat het morgen voorbij is..
O, en vriend had een bon voor Bol van werk gekregen, hij kon zelf niks voor zichzelf vinden, dus nu 96 rollen wc papier en een rol vuilniszakken in huis
Bestaat er geen versie voor kinderen? Met goor sinaasappelsmaakje ofzoquote:Op woensdag 13 maart 2024 10:05 schreef Vanyel het volgende:
Ik denk dat het vieze het 'onschuldige' laagje is. Zoals met 'fruitsmaakjes' op pijnstillers voor kinderen.
Wat goed dat je gaat en er ook zin in hebt, ondanks spannend! Succes met je sollicitatiequote:Op woensdag 13 maart 2024 12:17 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Nee, want het is op dit moment niet structureel. Dit zijn gewoon de twee drukste weken in mijn collegejaar omdat ik in twee weken tijd zes colleges moet geven en een tutormeeting, en dan heb ik de pech dat mn sollicitatiegesprek precies ook in een van die weken valt, er wat scriptie dingen binnen zijn gekomen die ik niet langer kan laten liggen, een eindgesprek volgende week moet en ik de tentamen klaarzetten afspraak moet doen omdat collega ziek is. De weken hiervoor waren gewoon normale werkdruk. En na volgende week ook weer. Wat Tele ondertussen al zei ook inderdaad. Sociaal gaat het juist ook beter, als in, meer sociale dingen de laatste tijd. Zoals oa ook de reünie zondag. Die zou ik voor rust kunnen afzeggen, maar het is de eerste keer dat ik durf te gaan, en heb vrijwel iedereen al 15.5 jaar niet gezien, dus die laat ik juist bewust wel staan. Heb ik wel zin in ook ondanks ook wel spannend
[..]
Aww zielig. De like is voor de wc rollenquote:Op woensdag 13 maart 2024 13:15 schreef Yinny het volgende:
@:Vanyel dikke knuffel
@:blues en golfer Fijne vakantie! Duim op lekker weer voor jullie!
@:sigme jullie ook fijne vakantie!
@:vlindertje89 je bent geweldig! Duim voor je dat je wordt aangenomen
@:tele6 fiets ze maar weer! En vergeet niet voor jezelf te zorgen
Hier had kind donderdag ineens knalrode wangen, waarschijnlijk 5de ziekte, maar verder nergens last van. Zondag was het weg. Van maandag- op dinsdagnacht, ineens koorts en overgeven...dus nu al 2 dagen ziek thuis. Een buikgriep virus wat blijkbaar ook al rondgaat op school, want veel zieke klasgenootjes.
Helaas betekent dit ook dat ik amper slaapt, omdat hij bijna ieder uur huilend wakker wordt en ik hem moet troosten.
Duimen dat het morgen voorbij is..
O, en vriend had een bon voor Bol van werk gekregen, hij kon zelf niks voor zichzelf vinden, dus nu 96 rollen wc papier en een rol vuilniszakken in huis
quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:48 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik vind alleen de gedachte "zelfmoord kan altijd nog" altijd al troostend als het langere tijd niet goed gaat. En lijdensdruk verlagend. Ik kan me dus bij verdere ontwikkelingen op gebied van psychisch lijden voorstellen dat dat nog helpender kan zijn, want dan hoeft het allemaal niet zo ammetierig.
Sorry, spuit 11. Kusje op V. Altijd
quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:05 schreef _flore het volgende:
[..]
Bestaat er geen versie voor kinderen? Met goor sinaasappelsmaakje ofzo
Goed dat jij en @DancingPhoebe geen kinderen hebben. Dan barst die bubbel ook wel een beetjequote:Op woensdag 13 maart 2024 17:15 schreef _flore het volgende:
[..]![]()
Qua glasvezel, het heeft hier 8 jaar geduurd voor ik het hadTelkens zeiden ze dat t kon, kwamen ze langs, ohnee toch niet. Dus uhm ja hoop dat t bij jou sneller gaat
Het is sowieso goed dat ik geen kinderen hebquote:Op woensdag 13 maart 2024 17:29 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Goed dat jij en @:dancingphoebe geen kinderen hebben. Dan barst die bubbel ook wel een beetje
Waarbij ik moet aantekenen dat ik niet verder kwam dan goh het zou nu ook niet erg zijn als bus 47 onverwacht... Nooit echt actieve gedachtes gehad.
[ Bericht 7% gewijzigd door _flore op 13-03-2024 19:30:47 ]
quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:00 schreef _flore het volgende:
[..]
Het is sowieso goed dat ik geen kinderen heb
WordSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:52 schreef Cat-astrophe het volgende:
De parade van postbodes met pakketjes is vandaag gepasseerd. Morgen nog eentje maar de komende dagen ben ik weinig thuis dus die gaat naar het afhaalpunt.
Vers gearriveerde (was)droogtoren net in elkaar gezet… ontbreken de dingetjes om kleerhangers aan te hangen.
Dus met het gebruikelijke gemopper wateenlutsersmoetikweergaanmailenenGEDOEalle verpakkingen nagezocht, doos nog eens omgekeerd. En toen de korte, simpele handleiding nog eens goed doorgelezen. Blijken die dingetjes superslim in de de poten van de stellage te zitten geklikt
/blond
Maar wel met kekke droogtoren
Nog twee daagjes werken en dan ook met de trein op stap, maar dus zonder jullie. Volgend jaar weer een nieuwe kansquote:Op woensdag 13 maart 2024 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Pfff best intensieve werkdag. 13.500 stapjes inmiddels. Best tevreden over van alles. Zeker sinds ik mijn vakantie omgezet heb gaat het eigenlijk al weken best heel goed hier. Sta te trappelen voor lekker lente- en zomerweer. Nog een weekje dan is mijn eerste serieuze reisje dit jaar: De PTA Treinentopic NieuwjaarsrondeLille en Lyon deze keer, vier dagen
ZO'N zin in
![]()
Anyway hoe is het met jullie?
Iedereen maakt foutenquote:Op woensdag 13 maart 2024 20:10 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nog twee daagjes werken en dan ook met de trein op stap, maar dus zonder jullie. Volgend jaar weer een nieuwe kans
Ja lente, zininquote:Op woensdag 13 maart 2024 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Pfff best intensieve werkdag. 13.500 stapjes inmiddels. Best tevreden over van alles. Zeker sinds ik mijn vakantie omgezet heb gaat het eigenlijk al weken best heel goed hier. Sta te trappelen voor lekker lente- en zomerweer. Nog een weekje dan is mijn eerste serieuze reisje dit jaar: De PTA Treinentopic NieuwjaarsrondeLille en Lyon deze keer, vier dagen
ZO'N zin in
![]()
Anyway hoe is het met jullie?
Hoe is het met de spit?quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:10 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nog twee daagjes werken en dan ook met de trein op stap, maar dus zonder jullie. Volgend jaar weer een nieuwe kans
Wauw, da’s best vaak. Ik vond vorige week en morgen uiteten al veelquote:Op woensdag 13 maart 2024 20:08 schreef Cat-astrophe het volgende:
Verjaardagsweekend-uit-eten trifecta compleet:
Vrijdag diner
Zaterdag lunch (diner aanbod afgewezen want vier keer uit eten in een weekend… tikje veel)
Zondag diner
Lunch is met peettante die twee dagen later jarig is. Dus ik heb gevraagd of ze er ‘iets’ mee kunnen doen, maar niet te hysterisch
ja mijn ideequote:Op woensdag 13 maart 2024 20:19 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Wauw, da’s best vaak. Ik vond vorige week en morgen uiteten al veel
Vandaag naar het werk geweest, geen naproxen gehad. Voelde m'n rug wel, maar prima vol te houdenquote:
Wat fijnquote:Op woensdag 13 maart 2024 20:23 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Vandaag naar het werk geweest, geen naproxen gehad. Voelde m'n rug wel, maar prima vol te houden
quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:25 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ja, stom dat jullie dat weekend hebben gekozen
Ik gok dat ze naast lunch die zaterdag ook nog een diner aanbod had gekregen?quote:Op woensdag 13 maart 2024 20:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja mijn ideeal snap ik niet hoe uit lunchen niet "uit eten" is en uit dineren wel
Ik geloof niet dat Catjen iets tekort komtquote:Op woensdag 13 maart 2024 20:59 schreef _flore het volgende:
[..]
Ik gok dat ze naast lunch die zaterdag ook nog een diner aanbod had gekregen?
@:Cat-astrophe help ons dit mysterie op te lossen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |