abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212788147
Wat vond Jan Smit hier eigenlijk van? Is hij hierom afgehaakt misschien? Ik begreep dat hij er een beetje uitgewerkt is, die selectiecommisie. Kan me voorstellen dat hij hier te ouderwets voor is.
-nee-
pi_212788162
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:44 schreef GeorgeM het volgende:
9,5 miljoen views op Joetjoep w/
w/ w/

Is er eigenlijk een hakken-smiley hier?
pi_212788167
Jan was al weg voordat er ook maar één liedje was ingezonden. Als ik me niet vergis.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 11 maart 2024 @ 17:56:41 #154
163650 Greys
pi_212788169
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:55 schreef Marsenal het volgende:
Wat vond Jan Smit hier eigenlijk van? Is hij hierom afgehaakt misschien? Ik begreep dat hij er een beetje uitgewerkt is, die selectiecommisie. Kan me voorstellen dat hij hier te ouderwets voor is.
Ja zong het gister nog in een tweet waarin hij met z'n zoontje voetbalt dus dat zal wel meevallen. :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 11 maart 2024 @ 17:59:04 #155
163650 Greys
pi_212788208
En dat Jan uit de commissie stapte werd bekend op 20 april vorig jaar. Dus toen was er nog lang geen inzending voor dit jaar idd.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212788253
Europapa is geschreven door Joost Klein, Donald Scloszkie, Paul Elstak, Teun de Kruif, Thijmen Melissant en Tim Haars en geproduceerd door Tantu Beats en Paul Elstak.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zit met name in het productieteam een heleboel aan hetgeen dat Joost Klein naar een nieuw niveau heeft geholpen en een bom aan inhoud heeft meegegeven. Stellen dat we (lees de spoiler) er niet zoveel achter moeten zoeken is net zoiets als alle referenties in een kubrick film negeren “omdat het gewoon een leuke spontane film is”
pi_212788405
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:55 schreef Marsenal het volgende:
ja daarom neuriet hij europapa, als hij aan voetballen is met zijn zoontje.....
pi_212788448
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:02 schreef Beathoven het volgende:
Europapa is geschreven door Joost Klein, Donald Scloszkie, Paul Elstak, Teun de Kruif, Thijmen Melissant en Tim Haars en geproduceerd door Tantu Beats en Paul Elstak.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zit met name in het productieteam een heleboel aan hetgeen dat Joost Klein naar een nieuw niveau heeft geholpen en een bom aan inhoud heeft meegegeven. Stellen dat we (lees de spoiler) er niet zoveel achter moeten zoeken is net zoiets als alle referenties in een kubrick film negeren “omdat het gewoon een leuke spontane film is”
joost heeft meer gedaan voor het trots zijn op Nederland, sinds 15miljoen mensen van de postbank.
  maandag 11 maart 2024 @ 18:25:11 #159
436222 Japepk
Padvinder
pi_212788494
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:54 schreef Aadrianus het volgende:
Sorry, maar jij vindt Mart Hoogkamer origineler dan Joost Klein.
Okay, dat maakt een hoop duidelijk.
😊
Hey, dit is een beetje op de man en niet echt op de bal he. Bovendien zie ik dus ook echt wel de productiewaarde ervan omdat ik inderdaad wel denk dat elke komma en noot in dit lied zo bedacht is. Dus ja, die cheap 'hey!' zit erin, maar niet omdat dat zo gezellig is, maar omdat dat hóórt bij zulke muziek.

Maar het idee van het bezingen van landen en steden en nationale gerechten is niet echt nieuw hoor. Het past in hun gedachte om vooral heel herkenbaar te zijn. In de eerste strofes is het nog best dichterlijk gedaan, maar de laatste strofe is wel redelijk cliché. Dan is de tekst van 'Bacardi lemon', hoe random hij ook mag zijn, op zijn minst net zo origineel :P Bij beide nummers zit de kracht hem vooral in de pretentieloosheid, denk ik.
't Echte en 't ware!
  maandag 11 maart 2024 @ 18:27:52 #160
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_212788514
Ik heb eurostory.nl maar weer eens afgestoft. Wat kunnnen ze daar een goede analyse geven. Beter dan wikipedia.

quote:
Als je aan Joost Klein vraagt welke song we moeten beluisteren om hem te leren kennen, dan zegt hij:
‘Ik ben nogal genre-fluïde. Ik zou zeggen Florida 2009 aan de ene kant en Wachtmuziek aan de andere. Dat is een partysong met een diepere betekenis – o, ik voel me net Stromae als ik dit zeg.’
En ja, in die paar zinnen zit zóveel wat met Europapa te maken heeft, dus laten we de elementen uit zijn antwoord ontrafelen.

(...)

Refrein
Het eerste nummer dat hij als visitekaartje noemt, Wachtmuziek, begint met een oorinvasie. Drie zinnetjes die aandoen als een kinderliedje na zestien Kitkats en een hapje lachgas:
Als ’t echt teveel wordt, als je groen en geel wordt, en je hebt een hoop verdriet.
Net zo’n refreintje zit er ook in Europapa:
Welkom in Europa, blijf hier tot ik doodga, Europapa, Europapa.
En dat dan meerdere keren. Besmettelijker dan Covid in april 2020, en niemand die het ook maar ene syllabe scheelt dat onze song dit jaar in het Nederlands is. Dit snappen ze in Kópavogur ook.

(...)

Stromae
Maar Klein gaat verder dan dat. Het zijn niet alleen steden, landen en gerechten die hij noemt, er is ook een verwijzing naar een andere artiest, en zelfs naar een ander nummer: Papaoutai van Stromae. Dat past helemaal in Kleins werk. Zijn teksten bulken van de verwijzingen naar muzikanten en liedjes. Hier een volledig lijstje maken zou lezers wegjagen, maar Klein noemt zich in zijn teksten herhaaldelijk de Nederlandse Eminem,
hij quotet ‘rennen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan’ van Herman van Veen in Droom groot,
32 jaar van Doe Maar in Ome Robert,
‘een steen verleggen’ van Bram Vermeulen in Florida 2009,
en dan heb je nog die talloze songtitels die ook namen van andere artiesten zijn: Guus Meeuwis, René Froger, Marco Borsato Freestyle …
Ik heb er een paar quotes uitgehaald.

De volledige tekst lees je hier: EUROPAPA nader bekeken
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_212788546
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:02 schreef Beathoven het volgende:

SPOILER
Zullen we die namen even nagaan dan? Donald Scloszkie is ook wel bekend als Donnie, een maatje van Joost waar hij heel veel nummers mee heeft geschreven. Teun de Kruif is Tantu Beats, z'n vaste producer. Met Dylan van Dael hebben hij en Tantu ook al eerder samengewerkt op nummers die minder puur elektronisch zijn. Paul Elstak is ingevlogen voor die gabber-break. En Tim Haars is die jongen van New Kids.

Dat hij en z'n producer er lang en met veel aandacht aan hebben gewerkt is een zekerheid. Maar jij zoekt er echt veel te veel achter, je bent denk ik een beetje besmet met het wappie-virus.
pi_212788573
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:16 schreef Greys het volgende:
Deze móet even vanuit het Buitenlandse Reacties topic naar hier ook. Ik keek al een tijdje uit naar haar reactie. Met enige 'angst', want zij beluistert liedjes altijd bloedserieus als muzikante en heeft altijd echt goed commentaar over arrangement en instrumentgebruik etc.

'This is everything I've ever wanted at Eurovision' :D Ze gaat nog net niet huilen van geluk.

Jaaa, wat een leuke reactie *O* . Had ik niet verwacht net als de reacties van Noosh101 en Tom.
Ben hier voor het songfestivalforum.
pi_212788587
Is het niet gewoon zo dat Joost en zijn productieteam hebben gedacht: we roepen nou wel hard dat we naar het ESF willen, maar om daar te komen, zullen we wel alles uit de kast moeten trekken om de juiste mensen te overtuigen. Helemaal als we heel europa willen overtuigen? Dat dat de voornaamste reden is waarom alles naar een hoger plan is getrokken? Joost heeft er een jaar aan gewerkt, zei hij bij Lubach. Het zou toch wel erg gek zijn, als je dat niet terug zou kunnen horen.
  maandag 11 maart 2024 @ 18:39:23 #164
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212788729
In mijn herinnering reed Sandra Reemer ook tijdens een postcard op een fiets op een polderweggetje met een molen op de achtergrond. Waarschijnlijk bij "Als het om de liefde gaat". Zou Joost daar ook nog stiekem aan gerefereerd hebben in zijn clip? Ver voor zijn tijd natuurlijk, maar zijn ouders hebben het toen waarschijnlijk wel gezien.

Of zie ik nu ook 'complotten' 😊
pi_212788733
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:16 schreef Korenfok het volgende:

[..]
ja daarom neuriet hij europapa, als hij aan voetballen is met zijn zoontje.....
Het is niet alsof iedereen filmpjes met jan smit kijkt he
-nee-
pi_212789013
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:48 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Het is niet alsof iedereen filmpjes met jan smit kijkt he
Haha, touché. ik had 3 weken ook niet voorkunnen stellen te verwijzen naar een filmpje van Jan Smith, sterker nog ik wist niet eens dat hij het songfestival presenteerde. ik zou denk Jacq d'acona hebben gezegd als ze me het onverwacht vroegen.
pi_212789019
Grappig, maar waar aan de ene kant vergelijkingen worden getrokken met Mart en z'n bacardi lemon, zie ik Europapa als een hoogstandje. Ik durf zelfs een vergelijk te maken met Bohemian Rhapsody. Het is allebei een nummer in een door de massa onbegrepen genre, er zit een herhaling van een makkelijke term in (europapa / mamamia) er hoort een outro bij in groot contrast met het nummer zelf en de tekst is gelaagd en multi interpretabel (waarin BR natuurlijk véél meer lagen kent).

Ik zal hiermee wel tegen een behoorlijk aantal schenen aantrappen, maar wat mij betreft is er een gelijkenis.
  maandag 11 maart 2024 @ 19:38:40 #169
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_212789326
Bohemian Rhapsody heeft toch wel uh, net iets meer muzikale klasse dan een popliedje. En al helemaal dan je kan bereiken in 3 minuten. Meer opbouw, grijpt je zonder te leunen op een catchy refreintje. Wat mij betreft dan.

Maar Europapa zit wel echt goed in elkaar, met de juiste laagjes, tactisch geplaatste sound effects, en gewoon echt goede productie. Topplaat!
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_212789517
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:38 schreef Aadrianus het volgende:

Joost heeft er een jaar aan gewerkt, zei hij bij Lubach. Het zou toch wel erg gek zijn, als je dat niet terug zou kunnen horen.
Ik lees dit steeds, maar pas in december werd bekend dat hij Nederland ging vertegenwoordigen, en hij had 3 nummers ingezonden.
Ik ga er vanuit dat hij aan alle nummers hard heeft gewerkt, of evenredig hard, dus dan kom ik op 4 maanden per liedje. Of hij moet 3 jaar bezig zijn geweest.
pi_212789521
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:33 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Zullen we die namen even nagaan dan? Donald Scloszkie is ook wel bekend als Donnie, een maatje van Joost waar hij heel veel nummers mee heeft geschreven. Teun de Kruif is Tantu Beats, z'n vaste producer. Met Dylan van Dael hebben hij en Tantu ook al eerder samengewerkt op nummers die minder puur elektronisch zijn. Paul Elstak is ingevlogen voor die gabber-break. En Tim Haars is die jongen van New Kids.

Dat hij en z'n producer er lang en met veel aandacht aan hebben gewerkt is een zekerheid. Maar jij zoekt er echt veel te veel achter, je bent denk ik een beetje besmet met het wappie-virus.
Niets wappie haha

Het probleem is dat jij niet lijkt te weten wat een concept is. Ik vind m geniaal geproduceerd. Jij schrijft m naar beneden. Een jaar hebben ze eraan zitten schaven, er zit zoveel in.. en dan kom je met dat er niets in gezocht mag worden.

Wat ik bedoel is dat je een film als The Shining van Kubrick of een film van Spielberg te kort doet als je analyse niet verder gaat dan "leuk filmpie, duimpie omhoog, niets achterzoeken". Zoiets is gelaagd, er bestaan filmstudies voor het werk dat ze hebben voortgebracht.

Edit: dat er een paar zijn die de naam Kubrick alleen kennen van die weinig inhoudelijke maanlandingsconspiracies en daarom roepen dat je een wappie bent is ook behoorlijk triest.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 11-03-2024 20:06:15 ]
  maandag 11 maart 2024 @ 19:57:40 #173
341750 Piperidine
Is een baas(e).
pi_212789739
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:49 schreef Moira het volgende:
5e bij de bookies en 1e in de top 40 *O*
En dan zeggen de bookies nog weinig, want destijds maakte CATS pas indruk bij de performance en stegen ze toen als een malle.

Wat een contrast trouwens met vorig jaar...
  maandag 11 maart 2024 @ 20:00:20 #174
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212789802
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:57 schreef Piperidine het volgende:

[..]
En dan zeggen de bookies nog weinig, want destijds maakte CATS pas indruk bij de performance en stegen ze toen als een malle.

Wat een contrast trouwens met vorig jaar...
Common Linnetjes zijn wel zeldzaam, dat iets echt ineens een kanshebber wordt na de staging nadat eerst getwijfeld werd aan kwalificatie.
  maandag 11 maart 2024 @ 20:04:03 #175
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212789901
Nieuws, geen Pannecoucke maar:

twitter

Stefano Keizers/Donny Ronny als stage director!

quote:
Geen Marnix Kaart of Hans Pannecouke dit jaar als verantwoordelijke hoe de Nederlandse inzending in beeld komt, maar Donny Ronny (de nieuwe naam van Stefano Keizers) is samen met Joost Klein verantwoordelijk hoe 'Europapa' in beeld komt op het Eurovisie Songfestival. Dat werd maandagavond onthuld in de talkshow Sophie & Jeroen.

De echte naam van Donny Ronny is Gover Julius Samuel Meit. Bekendheid kreeg hij als Nederlands cabaretier en kleinkunstenaar onder de naam Stefano Keizers. Sinds maart 2023 is zijn alter ego Donny Ronny.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')