abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212737337
quote:
Artsen maken zich op voor een uitbraak van mazelen. In Europese landen, waaronder Engeland, Oostenrijk en Frankrijk, gaat het virus al rond. Nu de vaccinatiegraad lager is dan gebruikelijk, zijn er zorgen over wat er gebeurt als mazelen ons land in komt.

Al in 40 van 53 Europese landen zijn uitbraken van mazelen. Alleen al vorig jaar belandden meer dan 20.000 mensen, veelal kinderen, in het ziekenhuis. Het Europese centrum voor infectieziektebestrijding waarschuwt in een recent rapport voor meer uitbraken.

Kinderen kunnen doodziek worden van mazelen. Nu de ziekte in Europese landen flink rond gaat, maken artsen zich ook zorgen om een uitbraak hier. Zeker nu een grote groep baby’s niet beschermd is, omdat ze (nog) niet zijn gevaccineerd. ,,Het is niet de vraag of, maar wanneer het hier raak is”, zegt kinderarts Patricia Bruijning. Mazelen is namelijk heel besmettelijk. Eén persoon kan zo’n twaalf tot achttien anderen besmetten.

Pas met veertien maanden krijgen baby’s een vaccinatie, omdat hun immuunsysteem dan de beste reactie geeft. Ook als hun ouders wél met het Rijksvaccinatieprogramma willen meedoen, kunnen ze hun kroost niet altijd tegen de mazelen beschermen.

Vaccinatiegraad is uitzonderlijk laag
Nu de vaccinatiegraad met 89 procent uitzonderlijk laag is, lopen kinderen op meer plekken een groter risico om ziek te worden. Niet langer alleen op de Biblebelt, waar mensen zich vanuit geloofsovertuiging niet laten vaccineren, is de groepsimmuniteit lager. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor bepaalde wijken in steden. ,,Op sommige plekken is de vaccinatiegraad nog maar 75 of 80 procent. Als die kinderen allemaal bij elkaar op de opvang zitten, kan mazelen zich makkelijk verspreiden”, zegt Jeanne-Marie Hament, programmamanager van het Rijksvaccinatieprogramma bij het RIVM.

Daar komt bij dat het een natuurlijk moment is voor een mazelenuitbraak. Ongeveer eens in de tien jaar hebben we er één, de vorige uitbraak was in 2013. Naar schatting werden zo’n 30.000 mensen er ziek van en overleden twee kinderen. ,,Nu, ruim tien jaar later, is het momentum weer daar”, aldus Rory de Vries, mazelenonderzoeker bij het Erasmus MC.

De onderzoeker ziet de voortekenen. ,,Vaak is er al circulatie in andere landen, zoals Engeland. Via reizigers kan zo’n ziekte dan naar ons komen. Nu gaat het bijvoorbeeld ook veel in Oost-Europese landen rond, waar veel arbeidsmigranten vandaan komen. Je ontkomt er eigenlijk niet aan.” Deze expert is zo overtuigd van een nieuwe uitbraak dat hij al voorbereidingen treft voor onderzoek als het zover is.

Niet te voorspellen wanneer een uitbraak komt
Toch valt niet te voorspellen wanneer het gebeurt. Het RIVM houdt de meldingen nauwlettend in de gaten. Tot dusver zijn slechts ‘enkele gevallen’ gemeld. Hament: ,,We moeten nog afwachten hoe zich dat verder ontwikkelt.”

Doordat mazelen het immuunsysteem verzwakt, kunnen kinderen ernstige ontstekingen aan oren, longen of darmen krijgen. Op de langere termijn is er zelfs een risico op een hersenontsteking. ,,Dat is één van de dodelijkste complicaties van mazelen. Het gebeurt gelukkig heel weinig, in vier tot elf van de 100.000 gevallen”, weet De Vries. ,,Al wordt de kans groter als kinderen voor hun eerste verjaardag mazelen krijgen.”

Met vaccinaties zijn kinderen de rest van hun leven ‘goed beschermd’, zeggen experts. Hament: ,,Je kunt je kind niet tegen alles beschermen, maar wel hier tegen.”

Gesprekken over vaccinatie
Daarom proberen jeugdartsen zoveel mogelijk open gesprekken aan te knopen met ouders die over vaccinatie twijfelen. ,,We willen ze niet overtuigen, maar vinden het wél belangrijk dat ze hun keuze maken op basis van goede informatie”, verklaart jeugdarts Caroline Schouten, tevens bestuurslid bij AJN Jeugdartsen Nederland. Ze roepen ouders op om hun vragen ook vooral te stellen en het gesprek aan te gaan.

Overigens kunnen baby’s bij een uitbraak eventueel eerder een vaccinatie krijgen. Het nadeel is dat ze dan een extra prik moeten en ze op de lange termijn iets minder goed beschermd zijn. Zover is het nu niet, zegt het RIVM. Al staan de seinen op rood, ziet kinderarts Bruijning. ,,Als de vaccinatiegraad dalende is, is mazelen altijd ziekte nummer 1 waar je problemen gaat zien.”

Het RIVM waarschuwde al eerder voor een uitbraak van kinkhoest. In de ziekenhuizen liggen vooral ernstig zieke baby’s. Hoewel die ziekte elke drie jaar opduikt, zijn nu meer zieken dan gebruikelijk.
Bron.

Horeca voor altijd dicht!!
Geen alocholverkoop na 20:00.
Lockdown na 21:00
2 meter afstand!
WInkels dicht!!
Het leger door de straten!!!
Alleen naar de supermarkt op afspraak!!!
Iedereen opsluiten!
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  vrijdag 8 maart 2024 @ 08:43:07 #2
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_212737415
Laten we alvast meegroeien met de maatregelen!
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_212737557
Wij kregen vroeger gewoon de mazelen en daar ging niemand dood aan, Weer een hoop sneeuwvlokjes hysterie om niks.
pi_212737643
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 08:54 schreef machtpen het volgende:
Wij kregen vroeger gewoon de mazelen en daar ging niemand dood aan, Weer een hoop sneeuwvlokjes hysterie om niks.
Dit zijn dan van die reacties die Youp van t Hek zou kunnen geven.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_212737659
quote:
Jij bent 50 dat je die tijd nog meemaakte? Waar honderdduizenden mensen in NL mazelen kregen en er enkele tientallen doden per jaar vielen? Tot we gingen vaccineren natuurlijk. Toen waren het er nog maar 11 sinds '81 ofzo.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_212737676
Patiënten kunnen komen te overlijden aan een infectie, zelfs 4 tot 10 jaar na de ziekte te hebben opgelopen.

Vijf vragen over mazelen
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212737694
quote:
Survivor bias.
pi_212737697
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:03 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Jij bent 50 dat je die tijd nog meemaakte? Waar honderdduizenden mensen in NL mazelen kregen en er enkele tientallen doden per jaar vielen? Tot we gingen vaccineren natuurlijk. Toen waren het er nog maar 11 sinds '81 ofzo.
Er vielen helemaal geen doden en er was geen medische noodzaak voor vaccineren.
pi_212737710
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:08 schreef machtpen het volgende:

[..]
Of je leest eens een boek ofzo :')
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_212737723
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 08:38 schreef HSG het volgende:

[..]
Bron.

Horeca voor altijd dicht!!
Geen alocholverkoop na 20:00.
Lockdown na 21:00
2 meter afstand!
WInkels dicht!!
Het leger door de straten!!!
Alleen naar de supermarkt op afspraak!!!
Iedereen opsluiten!
Of gewoon vaccineren zodat je je eigen en andere kinderen niet onnodig laat lijden.
pi_212737750
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:08 schreef machtpen het volgende:

[..]
Tsja wie moet ik geloven? Mn grootouders die zo blij waren dat de kinderziektes uit hun jeugd niet meer bestonden voor ons en al mijn artsen vriendjes die hetzelfde zeggen over vaccinaties, of machtpen het internetgekkie.
pi_212737751
quote:
Daar ben je toch tegen ingeent? Tegen mazelen bedoel ik?

"De BMR Bof, Mazelen en rodehond (Bof, Mazelen en rodehond)-vaccinatie beschermt tegen de bof, mazelen en rodehond. De eerste vaccinatie werkt bij 95% van de kinderen. Kinderen krijgen twee keer de BMR-vaccinatie, met 14 maanden en als ze 9 jaar zijn. Na 2 vaccinaties is meer dan 99% van de kinderen beschermd."
  vrijdag 8 maart 2024 @ 09:16:48 #13
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_212737789
We hebben ook nooit eens mazzel -O-
pi_212737817
Zelfs al is het niet dodelijk, prefereer ik toch om niet ernstig ziek te worden.
Sterker zelfs inenten tegen "normaal" ziek worden lijkt me een prima idee.

Wie wil er nu zien worden als het niet hoeft? Met als enig argument "vroeger werden we het ook en toen gingen we ook niet dood".

Autogordels ook maar weer afschaffen? Want de mensen die dood gingen omdat ze geen gordels droegen hoor ik mooi nooit wat van. En vroeger droegen we ze ook niet en ik persoonlijk leef nog.
pi_212737894
Het is wachten op bangmakende berichten op tv. Ab Osterhaus :r
pi_212737914
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:06 schreef Digi2 het volgende:
Patiënten kunnen komen te overlijden aan een infectie, zelfs 4 tot 10 jaar na de ziekte te hebben opgelopen.

Vijf vragen over mazelen
Oh nee! Ik lees iets over afgenomen vaccinatiegraad, heeft iemand die QR codes voor gevaccineerden nog ergens?
pi_212737924
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:19 schreef koemleit het volgende:
Zelfs al is het niet dodelijk, prefereer ik toch om niet ernstig ziek te worden.
Sterker zelfs inenten tegen "normaal" ziek worden lijkt me een prima idee.

Wie wil er nu zien worden als het niet hoeft? Met als enig argument "vroeger werden we het ook en toen gingen we ook niet dood".

Autogordels ook maar weer afschaffen? Want de mensen die dood gingen omdat ze geen gordels droegen hoor ik mooi nooit wat van. En vroeger droegen we ze ook niet en ik persoonlijk leef nog.
Deze cynische houding tegenover kinderen hebben we volgens mij te danken aan religie. Oh het kind kan nog niet terugpraten, dan is het niet erg als je zijn geslachtsdelen onverdoofd bewerkt met een mes. Weet ie over 2 jaar niks meer van. Net zo met kinderziektes waar de ouders voor hebben gekozen om hun kind mee pijn te doen. Hoort erbij en is niet erg hoor :r .

Ben zelf nog geen papa, maar de kennissenkring is aan de babyboom bezig en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je als ouder zoiets met je kind wil doen.
pi_212737944
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:26 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Oh nee! Ik lees iets over afgenomen vaccinatiegraad, heeft iemand die QR codes voor gevaccineerden nog ergens?
Je zou je eigen verlangen om weer in de slachtofferrol te kruipen maar belangrijker vinden dan het welzijn van baby's en peuters. Wat een loser volwassene moet je dan zijn zeg :D
pi_212737948
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Deze cynische houding tegenover kinderen hebben we volgens mij te danken aan religie. Oh het kind kan nog niet terugpraten, dan is het niet erg als je zijn geslachtsdelen onverdoofd bewerkt met een mes. Weet ie over 2 jaar niks meer van. Net zo met kinderziektes waar de ouders voor hebben gekozen om hun kind mee pijn te doen. Hoort erbij en is niet erg hoor :r .

Ben zelf nog geen papa, maar de kennissenkring is aan de babyboom bezig en ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je als ouder zoiets met je kind wil doen.
Geloof me, ook als ouder heb je een beter leven als je kind niet ziek is ;). Dus doe je het niet voor je kind, doe het dan voor jezelf.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 maart 2024 @ 09:31:04 #20
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212737960
Dit is gewoon Darwin. Ik ga me niet aanpassen aan wappies en geloofgekkies, de groeten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 maart 2024 @ 09:32:17 #21
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212737973
Zelfs hier al, manmanman, hoe ver heen kan je zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 8 maart 2024 @ 09:42:26 #22
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212738117
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:31 schreef Nattekat het volgende:
Dit is gewoon Darwin. Ik ga me niet aanpassen aan wappies en geloofgekkies, de groeten.
Het probleem is dat ook als jij netjes alle vaccinaties aan je kind geeft, je kind toch kwetsbaar is voor de eerste vaccinatie en dat door de lagere vaccinatiegraad vanwege wappies en religieuzen

Dus de wappies en religieuzen zouden zich aan moeten passen zodat ze geen gevaar zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door nixxx op 08-03-2024 09:48:44 ]
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_212738121
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Voor die inentingen wordt je hier in Nederland als ouders automatisch opgeroepen.

Daar heb je een boekje voor om die bij te houden.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 maart 2024 @ 09:45:08 #24
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212738142
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:42 schreef nixxx het volgende:

[..]
Het probleem is dat ook als jij netjes alle vaccinaties aan je kind geeft, je kind toch kwetsbaar is voor de eerste vaccinatie en dat door de lagere vaccinatiegraad vanwege wappies en religieuzen
Ik weet het, maar daar gaan we toch niets tegen kunnen doen zo lang dit soort figuren geen klap van de molen krijgen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  vrijdag 8 maart 2024 @ 09:49:49 #25
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212738202
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik weet het, maar daar gaan we toch niets tegen kunnen doen zo lang dit soort figuren geen klap van de molen krijgen.
Gewoon met een doos spuiten met vaccin door Barneveld gaan lopen en willekeurig mensen prikken })
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')