update op dit: ze zijn nu bezig 120 EOM te implementerenquote:Op woensdag 17 januari 2024 16:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
wacht maar tot je onze leverancier word
90 dagen end of month na factuurdatum
dus 17 januari factuur datum + 90 dagen = 17 april, en dan einde maand
dus op 30 april betalen wij je factuur![]()
![]()
![]()
slikken of stikken
quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:20 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
update op dit: ze zijn nu bezig 120 EOM te implementeren
Bronquote:Met ingang van 1 juli 2018 is het voor grote ondernemingen niet meer toegestaan een langere betalingstermijn dan 60 dagen af te dwingen bij het mkb en bij zzp'ers. Is contractueel niets vastgelegd dan moet er binnen de van 30 dagen betaald worden. De overheid moet mkb en zpp'ers altijd binnen 30 dagen betalen.
We dwingen ook niets af, maar als je 90EOM niet accepteert doen we gewoon geen zaken met dat bedrijf en zoeken we een andere leverancier. langere betaal termijnen zijn overigens vrij gebruikelijk bij grote bedrijvenquote:Op donderdag 7 maart 2024 11:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
[..]
Bron
Lekker bedrijf dat van jou.
Die 30 dagen geldt alleen als er geen andere termijn is overeengekomen. In mijn algemene voorwaarden (geaccepteerd door opdrachtgever uiteraard) staat expliciet 14 dagen. Maar los daarvan, die 30 dagen zijn inmiddels ook al ruimschoots verstreken.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:11 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb een tijdje op de financiële afdeling meegelopen in het kader van een school opdracht. Wij krijgen ook wekelijks zulke rekeningen binnen maar bij ons ligt de betalingstermijn op 30 dagen en worden uitbetalingen maar 1 keer per week uitgevoerd. Voorheen was dat 60 dagen maar dat is vorig jaar wettelijk teruggesteld naar 30.
Dus als zzp-ers een rekening sturen kan dat wel eens 4 weken worden voordat het uitbetaald wordt.
Denk dat je als zzp-er gewoon de wet moet volgen en gewoon die 30 dagen op je factuur moet zetten.
Dan moet het wel een heel belangrijk bedrijf zijn met meerdere opties tot leveranciers.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:26 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
We dwingen ook niets af, maar als je 90EOM niet accepteert doen we gewoon geen zaken met dat bedrijf en zoeken we een andere leverancier
Je kunt niet onder de wet uit ondanks wat er in jouw algemene voorwaarden staat. Je kunt wel afspreken dat het 40 dagen mag zijn maar 14 dagen houd wettelijk geen stand. ZIjn jouw algemene voorwaarden getoetst door een jurist? Anders zou ik die ook nog even een rekeningetje sturen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Die 30 dagen geldt alleen als er geen andere termijn is overeengekomen. In mijn algemene voorwaarden (geaccepteerd door opdrachtgever uiteraard) staat expliciet 14 dagen. Maar los daarvan, die 30 dagen zijn inmiddels ook al ruimschoots verstreken.
Uiteraard zijn ze getoetst (en opgesteld) door een jurist.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:30 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je kunt niet onder de wet uit ondanks wat er in jouw algemene voorwaarden staat. Je kunt wel afspreken dat het 40 dagen mag zijn maar 14 dagen houd wettelijk geen stand. ZIjn jouw algemene voorwaarden getoetst door een jurist? Anders zou ik die ook nog even een rekeningetje sturen.
Neem anders ook even de moeite om de bron te bekijken, die plaats ik niet voor niets.
Contractueel zijn mijn algemene voorwaarden expliciet door opdrachtgever geaccepteerd. Dus hoe kom je erbij dat dit geen stand houdt?quote:Is contractueel niets vastgelegd dan moet er binnen de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen betaald worden.
vind dat hier volstrekt irrelevant hoe een organisatie in elkaar zit... bedrijf A neemt een dienst af bij bedrijf B. bedrijf B zegt, joh, dat doe ik graag maar mijn betaaltermijn is 14 dagen. bedrijf A zegt, wat een toffe constructie, let's go!quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:44 schreef Hanca het volgende:
Hangt van de opdrachtgever af. Een gewoon bedrijf moet snel kunnen betalen. Een particulier als het een geplande opdracht is ook, als het om onverwachte kosten gaat heeft niet iedereen dat altijd op de plank liggen en kun je moeten wachten op de salarisstorting.
Maar als je met een stichting/instelling te maken hebt die op vrijwilligers draait kan het allemaal nog langer duren. Ik ben de boekhouder van de kerk, ik moet zeggen dat ik ook niet alle betaaltermijnen haal. Zeker niet als ze zo enorm krap zijn als 14 dagen. Ik moet eerst controleren of dit ook daadwerkelijk is gedaan, dan moet ik de opdracht geven tot betalen en een ander kan dan alleen betalen (dat is uit elkaar gehaald omdat er dan niemand met de kas vandoor gaat). Is het boven een bepaald bedrag moet ik die opdracht eerst bij de bestuursraad neerleggen en moet ik nadat de tweede boekhouder de betaling heeft gestuurd nog een keer goedkeuring geven bij de bank. Dit allemaal met vrijwilligers die ook nog wel wat anders te doen hebben. Dat duurt soms even en je spaart ook altijd bewust wat betalingen op om te voorkomen dat je 4 avonden in de week bezig bent.
Dus ik zou zeggen: het hangt echt van je klant af.
ik snap de verwarring wel;quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Uiteraard zijn ze getoetst (en opgesteld) door een jurist.
Uit je eigen bron:
[..]
Contractueel zijn mijn algemene voorwaarden expliciet door opdrachtgever geaccepteerd. Dus hoe kom je erbij dat dit geen stand houdt?
Bij vrijwilligersorganisaties hebben de mensen die de opdracht geven meestal totaal geen enkel idee hoe de betaling geregeld is, anders dan "mail maar naar x". Ik vind het wel relevant. En ik vind een betalingstermijn van 14 dagen zelfs eigenlijk bijna onbeschoft kort, dan hou je totaal geen rekening met zaken die kunnen gebeuren als ziekte of dat er moet worden gecontroleerd of men wel tevreden is over jouw werk.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:20 schreef freak1 het volgende:
vind dat hier volstrekt irrelevant hoe een organisatie in elkaar zit... bedrijf A neemt een dienst af bij bedrijf B. bedrijf B zegt, joh, dat doe ik graag maar mijn betaaltermijn is 14 dagen. bedrijf A zegt, wat een toffe constructie, let's go!
dan moet bedrijf A niet achteraf gaan liggen mekkeren over dat het wel lastig is die 14 dagen. dat wist je toch vooraf?
[..]
dat mag jij onbeschoft vinden. ik vind je, terwijl je andere daar van beschuldigd, zelf geen enkel inlevingsvermogen toont.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij vrijwilligersorganisaties hebben de mensen die de opdracht geven meestal totaal geen enkel idee hoe de betaling geregeld is, anders dan "mail maar naar x". Ik vind het wel relevant. En ik vind een betalingstermijn van 14 dagen zelfs eigenlijk onbeschoft kort, dan hou je totaal geen rekening met zaken die kunnen gebeuren als ziekte of dat er moet worden gecontroleerd of men wel tevreden is over jouw werk.
Als ik een herinnering krijg stuur ik altijd een excuusmail met de te verwachten termijn waarin betaald gaat worden en de uitleg dat het over meerdere schijven aan vrijwilligers gaat. Eigenlijk is daar altijd begrip voor.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:29 schreef freak1 het volgende:
[..]
-ik heb nog nooit van een bedrijf een berichtje gehad na 14 dagen, sorry man, we redden het niet, we regelen het binnen 2 weken, diepe excuses, mea culpa. (doet die vrijwilligersorganisatie van jou dat wel?
Letterlijk ieder kerklid kan activiteiten organiseren die geld kosten en dat zie je bij veel vrijwilligersorganisaties. Meestal gaat dat dan met budgetten of dat je pas toestemming hoeft te vragen boven een X bedrag. Bijna niemand heeft verstand van de boekhouding en de manier van betalen.quote:edit;
verder vind ik het van de ratten besnuffeld dat je blijkbaar een opdracht tot werk kan geven aan een ander bedrijf maar verder geen enkel idee hebt hoe je eigen bedrijf eigenlijk betaald.
fijn dat die bedrijven er begrip voor hebben. maakt jouw leven fijner.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik een herinnering krijg stuur ik altijd een excuusmail met de te verwachten termijn waarin betaald gaat worden en de uitleg dat het over meerdere schijven aan vrijwilligers gaat. Eigenlijk is daar altijd begrip voor.
je hoeft toch ook geen verstand te hebben van boekhouden? hoe moeilijk kan het zijn. hey gasten, als jullie geld uitgeven, houd er rekening mee dat we er 30 dagen over doen om te betalen. meld dat duidelijk als je dingen koopt.quote:[..]
Letterlijk ieder kerklid kan activiteiten organiseren die geld kosten en dat zie je bij veel vrijwilligersorganisaties. Meestal gaat dat dan met budgetten of dat je pas toestemming hoeft te vragen boven een X bedrag. Bijna niemand heeft verstand van de boekhouding en de manier van betalen.
Ik heb niet van alle binnenkomende facturen de betaaltermijn in mijn hoofd. Ik ben ook maar vrijwilliger. En ja, soms is de betaaltermijn al verstreken, als de factuur niet gemaild wordt maar naar een kerklid of de postbus wordt gestuurd.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
fijn dat die bedrijven er begrip voor hebben. maakt jouw leven fijner.
je zou het ook eens kunnen omdraaien. dat je zelf een notitie naar het bedrijf stuurt dat je de betaaltermijn gaat missen met een reden waarom.
of zijn er facturen die 14 dagen foetsie zijn voor jij ze hebt? dan zit er toch iets mis in de organisatie.
persoonlijk als ik een factuur uitstuur en als antwoord op de herinnering (die ik overigens niet na 14 dagen stuur maar na 21 dagen) krijg dat het nu eenmaal lang duurt, gaat er de volgende keer gewoon een pro forma uit. eerst maar eens betalen, dan werken.
Ik blijf niet snappen dat jij niet begrijpt dat 14 dagen extreem kort is. Ook voor bedrijven trouwens: genoeg bedrijven werkt de persoon van de administratie maar 1 dag in de week. 1 dag ziek en je zit al op die 14 dagen.quote:[..]
je hoeft toch ook geen verstand te hebben van boekhouden? hoe moeilijk kan het zijn. hey gasten, als jullie geld uitgeven, houd er rekening mee dat we er 30 dagen over doen om te betalen. meld dat duidelijk als je dingen koopt.
ik blijf maar niet snappen waarom jij de verantwoordleijkheid bij de factuur sturende bedrijven legt.. dat jullie de zaken niet op orde hebben maakt de bedrijven niet fout.
jij bent telkens 1 stap verder, je slaat die cruciale stap 1 over;quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb niet van alle binnenkomende facturen de betaaltermijn in mijn hoofd. Ik ben ook maar vrijwilliger. En ja, soms is de betaaltermijn al verstreken, als de factuur niet gemaild wordt maar naar een kerklid of de postbus wordt gestuurd.
[..]
Ik blijf niet snappen dat jij niet begrijpt dat 14 dagen extreem kort is. Ook voor bedrijven trouwens: genoeg bedrijven werkt de persoon van de administratie maar 1 dag in de week. 1 dag ziek en je zit al op die 14 dagen.
Jij doet alsof alle mensen die stap 1 allereerst lezen (nee) en alsof ze weten hoe het betalen werkt (nee) en hoe lang dat duurt (nogmaals nee). Een herinnering moeten sturen lijkt me ook geen enkel probleem, als er op die herinnering dan maar reactie komt.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:54 schreef freak1 het volgende:
[..]
jij bent telkens 1 stap verder, je slaat die cruciale stap 1 over;
Dom gelul. 9 vd 10 keer doe je geen werk voor de financiele afdeling maar bijvoorbeeld voor een it afdeling. Die weten niks van betalingstermijnen, die huren gewoon iemand in of kopen iets. Dan gaat echt 99% vd mensen ervanuit dat je 30 dagen hanteert want dat is normaal.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:54 schreef freak1 het volgende:
[..]
jij bent telkens 1 stap verder, je slaat die cruciale stap 1 over;
bij het aangaan van de initieele overeenkomst is die 14 dagen bekend.
bedrijf A neemt een dienst of product af met de daarbij horende verplichtingen.
punt. klaar.
dat bij bedrijf A iemand werkt die maar 1 dag in de week die facturen kan doen en best eens een keer ziek kan zijn is toch ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bekend? dat kan tioch gemeld woorden vooraf,,
vind dat een beetje huilen achteraf.
ik zie me al aankomen bij de bakker.. doe mij een paar croissantjes.. ze voor de neus van de bakker opeten en dan klagen als ik moet betalen, wat een onbeschoft korte betaaltermijn.. binnen 30 dagen kom ik wel een keer betalen. en dan klagen dat de bakker zo onredelijk is..
Ik kom die 14 dagen termijn inderdaad gelukkig bijna nooit meer tegen, naar mijn idee kwam dat vroeger wel meer voor.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:59 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dom gelul. 9 vd 10 keer doe je geen werk voor de financiele afdeling maar bijvoorbeeld voor een it afdeling. Die weten niks van betalingstermijnen, die huren gewoon iemand in of kopen iets. Dan gaat echt 99% vd mensen ervanuit dat je 30 dagen hanteert want dat is normaal.
Je gaat echt niet vantevoren een betalingstermijn bespreken in dit soort gevallen.
wut?quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij doet alsof alle mensen die stap 1 allereerst lezen (nee) en alsof ze weten hoe het betalen werkt (nee) en hoe lang dat duurt (nogmaals nee). Een herinnering moeten sturen lijkt me ook geen enkel probleem, als er op die herinnering dan maar reactie komt.
dom gelulquote:Op donderdag 7 maart 2024 13:59 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dom gelul. 9 vd 10 keer doe je geen werk voor de financiele afdeling maar bijvoorbeeld voor een it afdeling. Die weten niks van betalingstermijnen, die huren gewoon iemand in of kopen iets. Dan gaat echt 99% vd mensen ervanuit dat je 30 dagen hanteert want dat is normaal.
Je gaat echt niet vantevoren een betalingstermijn bespreken in dit soort gevallen.
Bij ons ook. Alleen betalingen op donderdag en alleen echte spoed wordt er handmatig een run gedraaid maar dan is het vaak gerechtelijke bevelen of de overheid.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:11 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb een tijdje op de financiële afdeling meegelopen in het kader van een school opdracht. Wij krijgen ook wekelijks zulke rekeningen binnen maar bij ons ligt de betalingstermijn op 30 dagen en worden uitbetalingen maar 1 keer per week uitgevoerd. Voorheen was dat 60 dagen maar dat is vorig jaar wettelijk teruggesteld naar 30.
Dus als zzp-ers een rekening sturen kan dat wel eens 4 weken worden voordat het uitbetaald wordt.
Denk dat je als zzp-er gewoon de wet moet volgen en gewoon die 30 dagen op je factuur moet zetten.
TS advies geven terwijl je zelf voor een organisatie werkt waar TS precies over klaagtquote:Op donderdag 7 maart 2024 14:08 schreef Hanca het volgende:
En aan TS: na 2 of 3 herinneringen/aanmaningen zonder reactie zou ik toch wijzen op een incassobureau. Of misschien gewoon eens bellen, wellicht heeft dat meer effect.
Is volgens mij best gebruikelijk, ik ken meer zzp'ers met die termijn. Maar misschien is dat het, als zzp'er kun je snel schakelen, in tegenstelling tot logge bureaucratische bedrijven met allerlei trage procedures. Aan de andere kant, met dingen waar ik voor verantwoordelijk ben verwachten die bedrijven wel een snelle response van mij. Die ik ook gewoon lever. Mag ik ook best andersom verwachten.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:51 schreef Kreator het volgende:
14 dagen is veel te kort, heb ik echt maling aan. Ik zou je betalingstermijn aanpassen naar 30 dagen.
Je zoekt dus geen meningen of oplossingen, je zoekt bevestiging dat je het zo goed doet.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:14 schreef Farenji het volgende:
[..]
Is volgens mij best gebruikelijk, ik ken meer zzp'ers met die termijn. Maar misschien is dat het, als zzp'er kun je snel schakelen, in tegenstelling tot logge bureaucratische bedrijven met allerlei trage procedures. Aan de andere kant, met dingen waar ik voor verantwoordelijk ben verwachten die bedrijven wel een snelle response van mij. Die ik ook gewoon lever. Mag ik ook best andersom verwachten.
Hou er inderdaad rekening mee dat degene met wie je afspraken maakt en die je tegenkomt bij het uitvoeren van een opdracht praktisch nooit degene is die betaalt. Dat maakt alles logger. En aangezien zeker administratiemedewerkers ontzettend vaak parttime werken, kan daar ook vertraging ontstaan. Echt heel veel bedrijven voeren maar 1 keer per week betalingen uit.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:14 schreef Farenji het volgende:
[..]
Is volgens mij best gebruikelijk, ik ken meer zzp'ers met die termijn. Maar misschien is dat het, als zzp'er kun je snel schakelen, in tegenstelling tot logge bureaucratische bedrijven met allerlei trage procedures. Aan de andere kant, met dingen waar ik voor verantwoordelijk ben verwachten die bedrijven wel een snelle response van mij. Die ik ook gewoon lever. Mag ik ook best andersom verwachten.
je blijft de boel omdraaien.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:23 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je zoekt dus geen meningen of oplossingen, je zoekt bevestiging dat je het zo goed doet.
Je verwachting komt niet overeen met de realiteit.
Ik geef antwoord op de vraag in de OPquote:Op donderdag 7 maart 2024 14:26 schreef freak1 het volgende:
[..]
je blijft de boel omdraaien.
er worden gewoon afspraken gemaakt en die worden niet nagekomen. als dat bedrijf toch zegt je moet binnen 2 weken leveren en ik lever na 4 weken want " dat is gebruikelijk" mag jij raden hoeveel nare shit ik van dat bedrijf ik over me heen krijg. maar als ik een factuur stuur met 14 dagen die genegeerd wordt tot 30 dagen dan moet ik maar mijn verwachting bijstellen.
sure
Onzin, gemaakte afspraken moeten worden nagekomen, waarom zouden we anders afspraken maken.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:23 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je zoekt dus geen meningen of oplossingen, je zoekt bevestiging dat je het zo goed doet.
Je verwachting komt niet overeen met de realiteit.
jij gaat voor de verdraai award 2024 of niet?quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:28 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik geef antwoord op de vraag in de OP
Jij reageert hier met een bloeddruk van 220, als een stier op een rode lap, met totale onzin en gebrek aan ervaring straalt er vanaf.
Zie de laatste zin in je op, met dat vraagteken erin. Daar gaf ik antwoord op.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:28 schreef Farenji het volgende:
[..]
Onzin, gemaakte afspraken moeten worden nagekomen, waarom zouden we anders afspraken maken.
Hoe reageer jij als jij je salaris een maand te laat krijgt?
Het is toch prima dat hier wordt gereageerd door mensen die de andere kant van het verhaal, de administraties, kennen? Want waar 'even snel betalen' particulier inderdaad goed te doen is, werkt dat in het bedrijfsleven toch soms net even anders. Goedkeuring, handtekeningen, gedoe met parttimers en ziekte. En het is dus zo dat degene met wie je de afspraak maakt vast inhoudelijk heel veel kennis heeft over de opdracht, maar gewoon niks weet over het betalen. Dus die kan misschien af en toe zelfs een onhaalbare afspraak maken.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:28 schreef Farenji het volgende:
[..]
Onzin, gemaakte afspraken moeten worden nagekomen, waarom zouden we anders afspraken maken.
Hoe reageer jij als jij je salaris een maand te laat krijgt?
Met jou ga ik in ieder geval sowieso geen zaken doenquote:Op donderdag 7 maart 2024 14:35 schreef Kreator het volgende:
[..]
Zie de laatste zin in je op, met dat vraagteken erin. Daar gaf ik antwoord op.
Ik krijg mijn salaris eens per maand, dus dat is ongeveer elke 30 dagen. Precies zoals het hoort. Die vergelijking slaat ook verder nergens op.
En als je echt zo principieel bent, dan doe je toch gewoon geen zaken meer met die klant? Simpel.
interesting, welke factoring provider gebruik je?quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:45 schreef Ericr het volgende:
Daarom gebruik ik een vorm van factoring. Ga niet achter mijn geld aan jagen en wordt ook eerder uitbetaald dan 30 dagen (of 14 dagen).
Kost wel wat geld natuurlijk maar die kosten zijn aftrekbaar waardoor je iets van 2% aan nettokosten hebt.
Nu geen maar loopt via de opdrachtverstrekker die de inleen verzorgt. Daarom ook een 'vorm van'. Maar kan ook via een provider natuurlijk. In alle gevallen betaal je er wat voor maar heb je veel sneller je geld.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:54 schreef freak1 het volgende:
[..]
interesting, welke factoring provider gebruik je?
Persoonlijk vind ik 14 dagen ook erg kort. Ik ben zelf zzp'er en hanteer 1 maand. Ik werk vrij veel voor overheden en de meeste 'standaard'-facturen worden binnen 1 à 2 weken betaald maar in sommige gevallen (nieuwe opdracht,factuurbedrag dat afwijkt van de oorspronkelijke opdracht) duurt weer langer. Snap ik ook, want dan moet de financiële afdeling het weer doorsturen aan degene die inhoudelijk opdrachtgever is, die moet vervolgens weer iets van vinden en de betreffende prestatieverklaring tekenen. Als zo iemand dan toevallig een weekje op vakantie is...quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:14 schreef Farenji het volgende:
[..]
Daar bovenop hanteren bedrijven vaak eigen algemene voorwaarden.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is toch prima dat hier wordt gereageerd door mensen die de andere kant van het verhaal, de administraties, kennen? Want waar 'even snel betalen' particulier inderdaad goed te doen is, werkt dat in het bedrijfsleven toch soms net even anders. Goedkeuring, handtekeningen, gedoe met parttimers en ziekte. En het is dus zo dat degene met wie je de afspraak maakt vast inhoudelijk heel veel kennis heeft over de opdracht, maar gewoon niks weet over het betalen. Dus die kan misschien af en toe zelfs een onhaalbare afspraak maken.
Kan gebeuren, een keer een herinnering sturen zou ook geen ramp moeten zijn. Die herinnering negeren, dat kan natuurlijk gewoon niet. Daar hoort reactie op, het liefst met excuses.
En als je die 2% naar rente op jaarbasis omrekent? Stel ze betalen binnen 1 dag waardoor het je 30 dagen scheelt. Dan betaal je effectief 27% rente per jaar. Daar kun je volgens mij ook voordeligere financieringsvormen voor vinden.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:45 schreef Ericr het volgende:
Daarom gebruik ik een vorm van factoring. Ga niet achter mijn geld aan jagen en wordt ook eerder uitbetaald dan 30 dagen (of 14 dagen).
Kost wel wat geld natuurlijk maar die kosten zijn aftrekbaar waardoor je iets van 2% aan nettokosten hebt.
Zo werkt het niet natuurlijk. 2% is 2%, dat blijft hetzelfde als je de bedragen cumuleert.quote:Op donderdag 7 maart 2024 16:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En als je die 2% naar rente op jaarbasis omrekent? Stel ze betalen binnen 1 dag waardoor het je 30 dagen scheelt. Dan betaal je effectief 27% rente per jaar. Daar kun je volgens mij ook voordeligere financieringsvormen voor vinden.
Zo werkt het natuurlijk wel. De rente op een zakelijk krediet is tussen de 5% en 9,6% op jaarbasis (bij ABN AMRO). Stel je schiet het bedrag via dat zakelijk krediet voor in plaats van via factoring. Dan kost je dat over 30 dagen in plaats van 2% maar bruto 0,76% (aftrekbaar van de belasting, dus netto eerder iets van 0,4-0,5%). Toch effe 4 à 5x zo goedkoop dezelfde liquiditeit.quote:Op donderdag 7 maart 2024 16:24 schreef Ericr het volgende:
[..]
Zo werkt het niet natuurlijk. 2% is 2%, dat blijft hetzelfde als je de bedragen cumuleert.
De wetgever bepaalt een max betaaltermijn, wil niet zeggen dat je daar niet van af mag wijken in onderling overleg. Er zijn voldoende bedrijven die in hun inkoopvoorwaarden een betaaltermijn 90, 120 en zelfs 180 dagen vastleggen (soms zelfs nog beginnend op maandeinde van de periode waarin de factuur ontvangen is). Dat is allemaal prima toegestaan.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:30 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je kunt niet onder de wet uit ondanks wat er in jouw algemene voorwaarden staat. Je kunt wel afspreken dat het 40 dagen mag zijn maar 14 dagen houd wettelijk geen stand. ZIjn jouw algemene voorwaarden getoetst door een jurist? Anders zou ik die ook nog even een rekeningetje sturen.
Neem anders ook even de moeite om de bron te bekijken, die plaats ik niet voor niets.
Beide partijen hebben algemene voorwaarden. Als er buiten de algemene voorwaarden niks contractueel wordt afgesproken wordt het vrij lastig voor een rechter en wordt gewoon de wettelijke betalingstermijn gehanteerd.quote:Op donderdag 7 maart 2024 19:03 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
De wetgever bepaalt een max betaaltermijn, wil niet zeggen dat je daar niet van af mag wijken in onderling overleg. Er zijn voldoende bedrijven die in hun inkoopvoorwaarden een betaaltermijn 90, 120 en zelfs 180 dagen vastleggen (soms zelfs nog beginnend op maandeinde van de periode waarin de factuur ontvangen is). Dat is allemaal prima toegestaan.
Als in Farenji's situatie de opdrachtgever zijn 14 dagen betaaltermijn heeft geaccepteerd of niet heeft verwezen naar hun inkoop voorwaarden, dan geld gewoon de 14 dagen. Ellende is dat in 99999 van de 10000 dat dat laatste domweg nooit goed wordt afgestemd en vastgelegd en daardoor in de lucht blijft hangen welke voorwaarden gelden; leverancier of opdrachtgever. Of, en dat zijn ook altijd hele fijne, de administratie niet doorkrijgt wat de betaaltermijn is of domweg op de standaard betaaltermijn van het bedrijf zelf zet.
Plus dat het domweg (zoals al vaker vermeld) vaak voor een administratie ook niet haalbaar is.
Het is ook niet zo dat er elke dag een payment batch uitgaat bij het overgrote meerendeel van de bedrijven.
Daarom spreek je bij het aangaan van een contract af welke gelden. Voor de rest eens maar het gaat enorm vaak fout. En gebeurt ook vrij vaak dat er dus geen contract wordt aangaan, wat ook niet echt slim isquote:Op donderdag 7 maart 2024 21:13 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Beide partijen hebben algemene voorwaarden. Als er buiten de algemene voorwaarden niks contractueel wordt afgesproken wordt het vrij lastig voor een rechter en wordt gewoon de wettelijke betalingstermijn gehanteerd.
dat is onzin de kosten moeten geboekt worden op de datum van de factuur, en dus ook in die maand opgenomen worden. Moment van betalen staat daar helemaal los vanquote:Op donderdag 7 maart 2024 14:16 schreef over_hedge het volgende:
Volgens mij doen veel bedrijven dit ook om kosten naar andere maanden door te schuiven.
Nou dan deed de boeking houding waar ik werkte het vast voor de lol. Maar deden het toch echtquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:43 schreef Pensioengenieter het volgende:
[..]
dat is onzin de kosten moeten geboekt worden op de datum van de factuur, en dus ook in die maand opgenomen worden. Moment van betalen staat daar helemaal los van
En wat vond de accountant daarvan? De levering is meestal voor de factuur datum op grond daarvan pikte die van ons dat dus nietquote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nou dan deed de boeking houding waar ik werkte het vast voor de lol. Maar deden het toch echt
Geen idee. Ik had er van de rest niks mee te maken. Is alleen wat ik mee kreeg en ondertussen al paar jaar geleden.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:52 schreef Pensioengenieter het volgende:
[..]
En wat vond de accountant daarvan? De levering is meestal voor de factuur datum op grond daarvan pikte die van ons dat dus niet
Op zich heeft Pensioengenieter gelijk, kosten moeten geboekt worden in de periode waarop ze betrekking hebben, maar zolang dat gedurende het jaar is zal een accountant er vooral helemaal niets van vinden. Die kijken alleen naar situatie rond jaareinde en wat je gedurende het jaar doet, heeft vooral betrekking op je eigen processen. En rond jaareinde moet je sowieso maar afwachten wat ze wel of niet vinden en als ze al iets vinden of het de materialiteitsgrens overstijgt (nee, ik heb geen hoge pet op van accountants).quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:54 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Geen idee. Ik had er van de rest niks mee te maken. Is alleen wat ik mee kreeg en ondertussen al paar jaar geleden.
Ik weet er van de rest ook weinig van. Dus zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt hoor. Dan hadden ze er vast een andere reden voor.
Het scheelt je natuurlijk wel liquiditeit. Als je daardoor permanent bijv. 100.000 euro extra op je rekening heb staan, heb je weer mooi een ton minder financiering nodig voor investeringen.Levert toch weer mooi een paar duizend euro extra winst op (aan bespaarde rente) en je kredietwaardigheid is beter.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 09:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nou dan deed de boeking houding waar ik werkte het vast voor de lol. Maar deden het toch echt
drama als je er zelf wel secuur in bent,zelf had ik altijd een 7 dagen termijn(mkb,overige zakelijk)particulieren alleen degenen waar ik een goed gevoel bij had,anders pinnen.Als ondernemer heb ik altijd alles voorgefinancierd,ook direct afgetikt,je hebt dan zelf de boel wel goed afgedekt.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:04 schreef Farenji het volgende:
Ik hanteer als zzp'er een betalingstermijn van 14 dagen. Vind ik zelf redelijk, hoeveel tijd kost het nou om een rekening te betalen? Zelf betaal ik ook altijd ruim binnen die tijd. Maar ik heb opdrachtgevers die die betalingstermijn als een soort van suggestie lijken te zien en die zijn altijd ruimschoots te laat. Ik stuur dan paar dagen na verstrijken van de termijn een (vriendelijke) herinnering per email naar de crediteurenafdeling. Daar hoor ik eigenlijk nooit iets van terug. Een week of wat later benader ik mijn contactpersoon (niet de crediteurenafdeling) dan soms even persoonlijk, "kun je checken of mijn factuur binnen is?" en meestal is dat wel effectief. Maar niet altijd. Ik heb er een die zegt gewoon "tja dat duurt gewoon minimaal een maand of langer".
Ik heb momenteel een factuur open staan van werk in januari waar de betalingstermijn al lang en breed van is verlopen. Had al een herinnering verstuurd, zonder reactie. Gisteren heb ik een aanmaning (wat in wezen gewoon een herinnering is maar met een iets dwingendere naam) verstuurd die wat zakelijker van toon was, waarin ik zeg dat ik het geld binnen drie dagen verwacht. Kreeg ik een mail terug "we gaan het waarschijnlijk pas volgende week betalen".
Ik zal het geld uiteindelijk wel krijgen en ik verhonger niet ofzo, maar ik baal ervan dat ik me zelf wel aan alle afspraken houd maar dat zo'n crediteurenafdeling lekker doet wat ze willen en de afspraken met voeten treedt. Ik wil liever niet hoeven dreigen met incasso of opschorten van werk ofzo. Dat is natuurlijk nogal funest voor de relatie. Maar toch zou ik best wel eens harder met mijn vuist op tafel willen slaan.
Hoe gaan jullie hiermee om?
drama daar moet je ook afscheid van nemen,ga eens uit van jezelf,een leverancier levert je iets en je bent even over de datum heen,gaan ze ook lastig worden,soms krijg je volgende keer niet eens meer iets.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:20 schreef freak1 het volgende:
-ja wij zijn ook nog niet betaald dus we kunnen jou nog niet betalen
en heb zelfs al een paar keer gehad dat een klant gewoon pissig werd dat ik erachteraan belde.
laat je niet gek maken je hebt helemaal gelijk,een ander bepaald niet wanneer jij betaald moet worden,zou een lekker zooitje worden als dat overal zo was.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
jij gaat voor de verdraai award 2024 of niet?
in de OP wordt gevraagd hoe er omgegaan wordt als ZZP-er met bedrijven die absolute schijt hebben aan betaaltermijnen.
bloeddruk valt gelukkig mee. ik reageer simpelweg op hetzelfde leed alswaar TS mee kampt. bedrijven die met de meest flauwe excuses komen of gewoon schijt hebben aan je betaaltermijn en hun eigen termijn hanteren maar ondertussen wel van jou verwachten dat jij je aan al hun regels houd..
en gebrek aan ervaring? prima, doe je ding als je dat denkt. vooral mooi dat je duidelijk meld dat je graag ondernemers naait door lak te hebben aan betaaltermijnen van 14 dagen.
dat is vaak lastig.. en dat maakt het ondernemen soms politiek complex..quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:19 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
drama daar moet je ook afscheid van nemen,ga eens uit van jezelf,een leverancier levert je iets en je bent even over de datum heen,gaan ze ook lastig worden,soms krijg je volgende keer niet eens meer iets.
Als ze te lang uitblijven met betalen kun je ook (per 1-1 j.l.) 12,5% handelsrente rekenen,dat zal ze leren
Dat is helemaal niet relevant.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hou er inderdaad rekening mee dat degene met wie je afspraken maakt en die je tegenkomt bij het uitvoeren van een opdracht praktisch nooit degene is die betaalt. Dat maakt alles logger. En aangezien zeker administratiemedewerkers ontzettend vaak parttime werken, kan daar ook vertraging ontstaan. Echt heel veel bedrijven voeren maar 1 keer per week betalingen uit.
Maar dat geeft nog geen reden om zo ver te gaan als het voorbeeld uit je startpost. Wel goed dat er uiteindelijk een reactie is gekomen, maar die had er natuurlijk op de eerste herinnering moeten zijn.
Goed verhaal,je moet aan je zelf denken, een ander doet dat niet. En ja soms zijn beslissingen een droevig iets,het is dan maar zo.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 09:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat is vaak lastig.. en dat maakt het ondernemen soms politiek complex..
ik zit met een van mijn bedrijven in een wat meer niche business waar het de norm is dat geld krap is.. en je wordt al snel als zeikerd bestempeld...
dus ja ik hink dan wel op 2 gedachtes, moet ik afscheid nemen van iemand die slecht betaald (maar wel betaald) of afscheid nemen en dan hopen op een andere klant die zijn "plek": overneemt en dat die wel goed omgaat..
ik vind dit echt het kutste aan het ondernemen.. en ondertussen jank ik er dan maar geld in van andere bedrijven die ik heb of van prive, en dat kan ik wel lijden, maar ik heb denk ik continu een voorschot uitstaan van 10K+..
maargoed waarschijnlijk gaat het wel gebeuren dus deze maand dat er afscheid wordt genomen.. want ben al die herinneringen gewoon beu.. maar het is wel schering en inslag..
wel interessant overigens het inzicht in de betalings mehtodieken van bedrijven.. maar wat mij ook telkens opvalt is dat er onderaan die uitleg vrijwel zonder uitzondering verschijnt dat dit dan is hoe het bedrijf werkt en dat de kleine ondernemer zich daar dan maar naar moet schikken..
als je weet dat je een dergelijk complex proces hebt als bedrijf dien je daar je leveranciers vooraf van oip de hoogte te stellen.. zeker als de leverancier aangeeft 14 dagen betaaltermijn te hanteren.. duidelijk afspraken vooraf.. en niet achteraf met de regels spelen..
Kosten worden genomen bij levering van goed of dienst. Het gaat hier om de working capital die men op peil probeert te houden. Zo vroeg mogelijk geld binnen harken, zo laat mogelijk betalen,quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:16 schreef over_hedge het volgende:
Volgens mij doen veel bedrijven dit ook om kosten naar andere maanden door te schuiven.
Punt is soms dat degene met wie u de afspraken maakt niet op de hoogte is van hun eigen beleid en vaak totaal niet kijkt naar dat soort zaken als betaaltermijn. Dat geeft inderdaad nogal eens wrijvingen, maar goed zo'n intern beleid van 30 dagen (of soms langer) is er soms niet voor niets bij de grote lompe organisaties.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 09:46 schreef freak1 het volgende:
wel interessant overigens het inzicht in de betalings mehtodieken van bedrijven.. maar wat mij ook telkens opvalt is dat er onderaan die uitleg vrijwel zonder uitzondering verschijnt dat dit dan is hoe het bedrijf werkt en dat de kleine ondernemer zich daar dan maar naar moet schikken..
als je weet dat je een dergelijk complex proces hebt als bedrijf dien je daar je leveranciers vooraf van oip de hoogte te stellen.. zeker als de leverancier aangeeft 14 dagen betaaltermijn te hanteren.. duidelijk afspraken vooraf.. en niet achteraf met de regels spelen..
Jij zit in je eentje 's avonds even wat rekeningen weg te werken, dat is totaal wat anders dan een organisatie waar diverse mensen toestemming moeten geven en controles moeten doen voor het betalen van een rekening en waar er tientallen of misschien wel honderden rekeningen per week worden betaald. Dan is en blijft 14 dagen gewoon krap. Vaak wel haalbaar, maar dan moet er niks mis gaan qua ziekte, vakantie en dan moet je niet de rekening toevallig net versturen vlak nadat er een set betalingen uit is gegaan.quote:Op zondag 10 maart 2024 10:24 schreef alopio het volgende:
Zelf een eenmanszaak en het is rete irritant als je continu herinneringen moet sturen. Alles wat ik zelf inkoop betaal ik gewoon netjes binnen de termijn. Ik snap het probleem ook niet dat 14 dagen te kort is, gewoon plannen. Als ik van nieuwe klanten echt grote orders krijg die ik wel vooruit betaling, of in elk geval deels. Gaat dat goed dan daarna op factuur basis.
maar we blijven hier de boel omdraaien.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:39 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Punt is soms dat degene met wie u de afspraken maakt niet op de hoogte is van hun eigen beleid en vaak totaal niet kijkt naar dat soort zaken als betaaltermijn. Dat geeft inderdaad nogal eens wrijvingen, maar goed zo'n intern beleid van 30 dagen (of soms langer) is er soms niet voor niets bij de grote lompe organisaties.
Wat u ook kan doen is ook gewoon in overleg met de opdrachtgever kijken hoe het wel makkelijker kan. Misschien al vooraf factureren of iig een eerste termijn en achteraf het restant factureren.
In het verleden hier ook wel zaken gedaan met bedrijven die pas na 90 dagen of langer betalen, contractueel toen maar vastgelegd dat er 90 dagen vooraf gefactureerd mocht worden. Tegelijkertijd met onderaannemers op het project afgesproken dat er 30 dagen na facturatieperiode wordt betaald....
Of misschien werken met factoring bij deze klant, eventueel met een iets hoger tarief zodat u netto hetzelfde overhoud....
waarom is het het probleem van de zzp-er cq mkb-er dat zo'n groot bedrijf een complex proces in elkaar heeft getimmerd? dan moet dat bedrijf vooraf gewoon aangeven, potverdorie u wilt 14 dagen betaaltermijn, dat kan niet in onze organisatie, wij gebruiken 30 dagen. voor u uw diensten gaat leveren, bent u daarmee akkoord?quote:Op zondag 10 maart 2024 12:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij zit in je eentje 's avonds even wat rekeningen weg te werken, dat is totaal wat anders dan een organisatie waar diverse mensen toestemming moeten geven en controles moeten doen voor het betalen van een rekening en waar er tientallen of misschien wel honderden rekeningen per week worden betaald. Dan is en blijft 14 dagen gewoon krap. Vaak wel haalbaar, maar dan moet er niks mis gaan qua ziekte, vakantie en dan moet je niet de rekening toevallig net versturen vlak nadat er een set betalingen uit is gegaan.
Je kunt het ook zo zien: jij wil graag een betalingstermijn ruim onder de wettelijke betalingstermijn hanteren, dan leg je jezelf op dat je regelmatig herinneringen moet versturen.quote:Op maandag 11 maart 2024 08:33 schreef freak1 het volgende:
[..]
maar we blijven hier de boel omdraaien.
als ik zaken doen met iemand binnen een bedrijf is het niet mijn taak om "wie is het" te spelen of diegene de juiste persoon is om zaken mee te doen. Ik blijf ook maar niet begrijpen waarom dat gedrag goedgepraat wordt...
voor de duidelijkheid, ik krijg een opdracht van persoon A, daarmee wordt de opdracht doorsproken en ook mijn leverings en betalingscondities. op geen enkel moment komt tijdens het maken van de afspraken ter sprake dat de betalingstermijn van 14 dagen niet haalbaar is, en dat dit anders moet. vervolgens is de factuur na 14 dagen niet betaal en dan had ik vooraf maar via telepathie moeten weten dat deze persoon niets afweet van betalen (maar er wel afspraken over mag maken en er voor mag tekenen) en is het eigenlijk mijn eigen schuld cq slecht geinformeerdheid en moet ik niet zo zeuren? kom nou. ik zeg niet dat jij zegt dat ik niet zo moet zeuren maar dat blijft hier wel telkens geinsinueerd worden..
het is echt de omgekeerde wereld.. als ik naar de bakker ga en vraag om een brood, die bakker zegt das 2 euro, ik zeg das prima, en vervolgens loop ik de zaak uit terwijl ik dat brood weg aan het eten ben en als de bakker me achterna roept of ik nog ga betalen roep ik een keer over mijn schouder "oh dat doet mijn vrouw altijd" en loop ik weg.. exact hetzelfde.. maar dat vinden we allemaal bizar als je zoiets doet.. maar als je dat als groot bedrijf doet dan moet de bakker zich er maar naar schikken.. niet dus.
factoring kijk ik overigens wel naar. was er niet mee bekend., maar die kosten gaan idd 1 op 1 door.
[..]
waarom is het het probleem van de zzp-er cq mkb-er dat zo'n groot bedrijf een complex proces in elkaar heeft getimmerd? dan moet dat bedrijf vooraf gewoon aangeven, potverdorie u wilt 14 dagen betaaltermijn, dat kan niet in onze organisatie, wij gebruiken 30 dagen. voor u uw diensten gaat leveren, bent u daarmee akkoord?
en dat gelul telkens van de mensen die het inkopen zijn daar niet van op de hoogte, hoe dom kan het zijn.. hoe kan iemand in godesnaam in welke organisatie dan ook wel tekeningsbevoegd zijn maar niet op de hoogte van de voorwaarden die een bedrijf stelt?
toen ik nog tekeningsbevoegd was voor een multinational waarvoor ik werkte moest ik telkens cursussen volgen en moest gewoon onze betaaltermijnen en leveringscondities kennen anders raakte ik die tekeningsbevoegdheid kwijt..
ik begrijp gewoon echt niet hoe je het betaalgedrag blijft goedpraten.quote:Op maandag 11 maart 2024 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kunt het ook zo zien: jij wil graag een betalingstermijn ruim onder de wettelijke betalingstermijn hanteren, dan leg je jezelf op dat je regelmatig herinneringen moet versturen.
Jij mist het punt. Door te kiezen voor een extreem korte betaaltermijn, kies je er voor dat je vaker herinneringen zult sturen. Inherent aan die keuze. En dan kun je wapperen met afspraken met mensen die daar helemaal niet over gaan, maar dat maakt uiteindelijk geen verschil.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:04 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik begrijp gewoon echt niet hoe je het betaalgedrag blijft goedpraten.
het is overigens, en laten we heel duidelijk zijn, geen wettelijke betaaltermijn het is een wettelijke maximale betaaltermijn tenzij anders overeengekomen met de nadrukkelijke omschrijving dat er enkel van afgeweken mag worden ten nadele van de zzp-er/mkb-er indien beide partijen het ermee eens zijn en het niet ten nadele is van de zzp-er/mkb-er.
het is pertinent niet zo dat je dus de betaaltermijn van 14 dagen maar mag negeren en 30 dagen mag hanteren..
verder, en dat is een ongeschreven regel geworden blijkbaar,m als de betaaltermijn 30 dagen is wordt er exact op dag 30 betaald. of dag 32 als dag 30 een zaterdag is. ik heb nog nooit meegemaakt dat een bedrijf zei, 30 dagen betaaltermijn? laat ik dan vooral even betalen op dag 3!
verder mis je echt het punt. het gaat niet om hoeveel dagen een betaaltermijn wel of niet is. het gaat erom dat een bedrijf een afspraak maakt met een zzp-er, in dit geval een afspraak over een betaaltermijn, en vervolgens heeft een bedrijf daar lak aan.
oftewel, het probleem zit hem niet in het feit dat ik een betaaltermijn hanteer onder de wettelijke max, het probleem zit hem erin dat een bedrijf de betaaltermijn accepteerd en vervolgens de afspraken met voeten treed.
Dat is de realiteit en het is de vraag of je dat wel daadwerkelijk afgesproken hebt of dat er conflicterende voorwaarden zijn.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:04 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik begrijp gewoon echt niet hoe je het betaalgedrag blijft goedpraten.
het is overigens, en laten we heel duidelijk zijn, geen wettelijke betaaltermijn het is een wettelijke maximale betaaltermijn tenzij anders overeengekomen met de nadrukkelijke omschrijving dat er enkel van afgeweken mag worden ten nadele van de zzp-er/mkb-er indien beide partijen het ermee eens zijn en het niet ten nadele is van de zzp-er/mkb-er.
het is pertinent niet zo dat je dus de betaaltermijn van 14 dagen maar mag negeren en 30 dagen mag hanteren..
verder, en dat is een ongeschreven regel geworden blijkbaar,m als de betaaltermijn 30 dagen is wordt er exact op dag 30 betaald. of dag 32 als dag 30 een zaterdag is. ik heb nog nooit meegemaakt dat een bedrijf zei, 30 dagen betaaltermijn? laat ik dan vooral even betalen op dag 3!
verder mis je echt het punt. het gaat niet om hoeveel dagen een betaaltermijn wel of niet is. het gaat erom dat een bedrijf een afspraak maakt met een zzp-er, in dit geval een afspraak over een betaaltermijn, en vervolgens heeft een bedrijf daar lak aan.
oftewel, het probleem zit hem niet in het feit dat ik een betaaltermijn hanteer onder de wettelijke max, het probleem zit hem erin dat een bedrijf de betaaltermijn accepteerd en vervolgens de afspraken met voeten treed.
ik mis geen enkel punt. ik snap je argument, dat heb ik zeer goed gelezen, maar vind je argument nergens op slaan. zeker niet in de voorbeelden van de organisatie waarin jij werkt..quote:Op maandag 11 maart 2024 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij mist het punt. Door te kiezen voor een extreem korte betaaltermijn, kies je er voor dat je vaker herinneringen zult sturen. Inherent aan die keuze. En dan kun je wapperen met afspraken met mensen die daar helemaal niet over gaan, maar dat maakt uiteindelijk geen verschil.
En sowieso: door ondernemer te worden kies je gewoon bewust voor dit gedoe met herinneringen en incasso's. Daar vervolgens over gaan mopperen vind ik nogal vreemd, dan ben je wellicht gewoon niet gemaakt voor het ondernemerschap.
Maar dit is het laatste wat ik er over zeg, we zullen het hierin nooit eens worden. Jij blijft hameren op papieren afspraken die nooit gelezen zijn en zijn getekend door mensen die er niet over gaan. Terwijl ik meer naar de werkelijke praktijk kijk.
"hoi bedrijf, let je er wel op dat ik 14 dagen betaaltermijn na oplevering hanteer?" ja meneer, geen probleem wij zijn vlotte betalers.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is de realiteit en het is de vraag of je dat wel daadwerkelijk afgesproken hebt of dat er conflicterende voorwaarden zijn.
Maar ergens mee eens hoor de macht van grote bedrijven tov kleine is scheef al snap ik wel waarom 14 dagen vaak niet haalbaar is.
Ik werk niet, ik heb geen baan. Ik heb hier wel als vrijwilliger mee te maken.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:19 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik mis geen enkel punt. ik snap je argument, dat heb ik zeer goed gelezen, maar vind je argument nergens op slaan. zeker niet in de voorbeelden van de organisatie waarin jij werkt..
dat zeg ik toch, voorbeelden van de organisatie waarin jij werktquote:Op maandag 11 maart 2024 13:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik werk niet, ik heb geen baan. Ik heb hier wel als vrijwilliger mee te maken.
Ik heb geen pensioen, geen uitkering, helemaal niks. Chronisch ziek zonder recht op een uitkering. Dus nee, je kunt het niet zo maar vervangen. En bedrijven die er geen begrip voor hebben dat een kerk werkt met vrijwilligers en dat het dus langer kan duren, ook niet nadat ik excuses mail als ik de termijn niet haal, die weigeren ons daarna maar. Sowieso betalen wij maar eens in de 3 weken, om te voorkomen dat niet alleen ikzelf over de 200 uur onbetaald vrijwilligerswerk per jaar ga, maar anderen ook.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:36 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat zeg ik toch, voorbeelden van de organisatie waarin jij werktvrijwiliigers werk = werk.
vervang verder mijn voorbeeld van salaris met uitkering of pensioen en het is nog steeds hetzelfde. wat doe jij als ze de afgesproken termijn van jouw betaling met 14 dagen missen? gewoon lekker zitten wachten?
Vaak is het probleem meer dat grote bedrijven niet binnen 90, 180, en soms zelfs 360 dagen willen betalen.quote:Op zondag 10 maart 2024 12:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij zit in je eentje 's avonds even wat rekeningen weg te werken, dat is totaal wat anders dan een organisatie waar diverse mensen toestemming moeten geven en controles moeten doen voor het betalen van een rekening en waar er tientallen of misschien wel honderden rekeningen per week worden betaald. Dan is en blijft 14 dagen gewoon krap. Vaak wel haalbaar, maar dan moet er niks mis gaan qua ziekte, vakantie en dan moet je niet de rekening toevallig net versturen vlak nadat er een set betalingen uit is gegaan.
Dat is wettelijk verboden.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:54 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Vaak is het probleem meer dat grote bedrijven niet binnen 90, 180, en soms zelfs 360 dagen willen betalen.
Dit stukje ben ik absoluut met je eens, maar je vergeet in je posts vaak wel de derde partij de Finance-afdeling. Het is mijn taak als controller dat wij door financiële en procedurele audits heen komen, zowel interne als externe. Als iemand niet de juiste procedures volgt en iets verkeerds met jou afspreekt kan ik daar net zo goed niets aan doen als jij. Diegene zal aangesproken worden, maar als het een risico oplevert dat ik mijn audit niet doorkom, dan zal jouw betalingstermijn me aan m'n reet roesten even plat gezegd. Mijn crediteurenadministratie gaat dan echt niet betalen voordat al onze procedures zijn afgerond. En ja, daar balen wij net zo hard van.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:19 schreef freak1 het volgende:
ik blijf inderdaad hameren op een afspraak die gemaakt is door iemand die tekeningsbevoegd is. waarom is het mijn schuld dat die persoon afspraken niet leest maar wel tekent en niet zijn eigen organisatie kent?
Wat mij altijd goed helpt; ik stuur bij de 2e herinnering altijd een tekstje mee dat de afgesproken tarieven gelden voor een betaaltermijn van 14 dagen. Voor een langere betaaltermijn worden hogere tarieven afgesproken. Vervolgens vraag ik dan wat hun voorkeur heeftquote:Op donderdag 7 maart 2024 11:04 schreef Farenji het volgende:
Ik hanteer als zzp'er een betalingstermijn van 14 dagen. Vind ik zelf redelijk, hoeveel tijd kost het nou om een rekening te betalen? Zelf betaal ik ook altijd ruim binnen die tijd. Maar ik heb opdrachtgevers die die betalingstermijn als een soort van suggestie lijken te zien en die zijn altijd ruimschoots te laat. Ik stuur dan paar dagen na verstrijken van de termijn een (vriendelijke) herinnering per email naar de crediteurenafdeling. Daar hoor ik eigenlijk nooit iets van terug. Een week of wat later benader ik mijn contactpersoon (niet de crediteurenafdeling) dan soms even persoonlijk, "kun je checken of mijn factuur binnen is?" en meestal is dat wel effectief. Maar niet altijd. Ik heb er een die zegt gewoon "tja dat duurt gewoon minimaal een maand of langer".
Ik heb momenteel een factuur open staan van werk in januari waar de betalingstermijn al lang en breed van is verlopen. Had al een herinnering verstuurd, zonder reactie. Gisteren heb ik een aanmaning (wat in wezen gewoon een herinnering is maar met een iets dwingendere naam) verstuurd die wat zakelijker van toon was, waarin ik zeg dat ik het geld binnen drie dagen verwacht. Kreeg ik een mail terug "we gaan het waarschijnlijk pas volgende week betalen".
Ik zal het geld uiteindelijk wel krijgen en ik verhonger niet ofzo, maar ik baal ervan dat ik me zelf wel aan alle afspraken houd maar dat zo'n crediteurenafdeling lekker doet wat ze willen en de afspraken met voeten treedt. Ik wil liever niet hoeven dreigen met incasso of opschorten van werk ofzo. Dat is natuurlijk nogal funest voor de relatie. Maar toch zou ik best wel eens harder met mijn vuist op tafel willen slaan.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Maar dat is natuurlijk op geen enkele manier het probleem van TS en co. Die mogen gewoon verwachten dat rechtsgeldig gemaakte afspraken worden nagekomen. Hoe hun klant dat intern regelt zou hun aan hun reet roesten.quote:Op maandag 11 maart 2024 14:08 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Dit stukje ben ik absoluut met je eens, maar je vergeet in je post vaak wel de derde partij de Finance-afdeling. Het is mijn taak als controller dat wij door financiële en procedurele audits heen komen, zowel interne als externe. Als iemand niet de juiste procedures volgt en iets verkeerds met jou afspreekt kan ik daar net zo goed niets aan doen als jij. Diegene zal aangesproken worden, maar als het een risico oplevert dat ik mijn audit niet doorkom, dan zal jouw betalingstermijn me aan m'n reet roesten even plat gezegd. Mijn crediteurenadministratie gaat dan echt niet betalen voordat al onze procedures zijn afgerond. En ja, daar balen wij net zo hard van.
Eens maar vanuit mijn controllersperspectief is het dan weer op geen enkele manier mijn probleem dat TS te laat betaald wordt. Ik moet het crediteurenproces bewaken, niet het inkoopproces.quote:Op maandag 11 maart 2024 15:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is natuurlijk op geen enkele manier het probleem van TS en co. Die mogen gewoon verwachten dat rechtsgeldig gemaakte afspraken worden nagekomen. Hoe hun klant dat intern regelt zou hun aan hun reet roesten.
you still get my point.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb geen pensioen, geen uitkering, helemaal niks. Chronisch ziek zonder recht op een uitkering. Dus nee, je kunt het niet zo maar vervangen. En bedrijven die er geen begrip voor hebben dat een kerk werkt met vrijwilligers en dat het dus langer kan duren, ook niet nadat ik excuses mail als ik de termijn niet haal, die weigeren ons daarna maar. Sowieso betalen wij maar eens in de 3 weken, om te voorkomen dat niet alleen ikzelf over de 200 uur onbetaald vrijwilligerswerk per jaar ga, maar anderen ook.
zucht. "Met ingang van 1 juli 2018 is het voor grote ondernemingen niet meer toegestaan een langere betalingstermijn dan 60 dagen af te dwingen bij het mkb en bij zzp'ers".quote:Op maandag 11 maart 2024 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is wettelijk verboden.
https://www.ing.nl/zakeli(...)30%20dagen%20betalen.
en dat is dan ook heel redelijk. maar zogauw jij dat tegenkomt is het toch niet teveel gevraagd een mailtje naar mij te sturen en met te melden "hey lieve leverancier. wij komen een afspraak tegen met 14 dagen betaaltermijn, dat kan bij ons intern niet., mea culpa, de tekenaar had dat nooit mogen afspreken, weet dat ons bedrijf zo werk" en even goede vrienden.quote:Op maandag 11 maart 2024 14:08 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Dit stukje ben ik absoluut met je eens, maar je vergeet in je posts vaak wel de derde partij de Finance-afdeling. Het is mijn taak als controller dat wij door financiële en procedurele audits heen komen, zowel interne als externe. Als iemand niet de juiste procedures volgt en iets verkeerds met jou afspreekt kan ik daar net zo goed niets aan doen als jij. Diegene zal aangesproken worden, maar als het een risico oplevert dat ik mijn audit niet doorkom, dan zal jouw betalingstermijn me aan m'n reet roesten even plat gezegd. Mijn crediteurenadministratie gaat dan echt niet betalen voordat al onze procedures zijn afgerond. En ja, daar balen wij net zo hard van.
keurigquote:Op maandag 11 maart 2024 15:23 schreef FinanceExplorer het volgende:
[..]
Wat mij altijd goed helpt; ik stuur bij de 2e herinnering altijd een tekstje mee dat de afgesproken tarieven gelden voor een betaaltermijn van 14 dagen. Voor een langere betaaltermijn worden hogere tarieven afgesproken. Vervolgens vraag ik dan wat hun voorkeur heeft
Moet je eens raden wat ze kiezen.. :-)
ja en daar heb je een terecht punt. ik speel zeker niet de finance afdeling de boeman toe. ik heb alle begrip ervoor. waar ik geen begrip voor heb is het verschuilen achter finance door de inkopers " ja we willen wel maar finance is nu eenmaal stom".quote:Op maandag 11 maart 2024 15:44 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Eens maar vanuit mijn controllersperspectief is het dan weer op geen enkele manier mijn probleem dat TS te laat betaald wordt. Ik moet het crediteurenproces bewaken, niet het inkoopproces.
De fout ligt bij degene die de afspraken met TS maakt, maar Finance krijgt dan de boeman toegespeeld en boze brieven en in dit topic de verwijten dat de procedures nodeloos complex zijn etc en dat vind ik vanuit mijn perspectief jammer en niet terecht. Wij zijn ook aan handen en voeten gebonden.
Indirect is dat het natuurlijk wel.quote:Op maandag 11 maart 2024 15:44 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Eens maar vanuit mijn controllersperspectief is het dan weer op geen enkele manier mijn probleem dat TS te laat betaald wordt. Ik moet het crediteurenproces bewaken, niet het inkoopproces.
Ik snap je punt, maar dat is niet altijd even realistisch helaas. Bij mijn huidige werkgever die niet zo groot (plm 80 werknemers) is proberen we proactief te zijn in dat soort dingen omdat we eigenlijk vrijwel alles weten, maar ik heb ook bij bedrijven gewerkt met duizenden werknemers waar je 300 facturen per dag binnen krijgt (en in piektijden nog veel meer). Dan is het geen doen om die allemaal te checken op dit soort dingen, dan is het gewoon inboeken als een bezetene.quote:Op maandag 11 maart 2024 16:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
en dat is dan ook heel redelijk. maar zogauw jij dat tegenkomt is het toch niet teveel gevraagd een mailtje naar mij te sturen en met te melden "hey lieve leverancier. wij komen een afspraak tegen met 14 dagen betaaltermijn, dat kan bij ons intern niet., mea culpa, de tekenaar had dat nooit mogen afspreken, weet dat ons bedrijf zo werk" en even goede vrienden.
uit ervaring kan ik je vertellen, ik krijg dat soort mailtjes nooit...
[..]
En dat ben ik absoluut met je eens!quote:[..]
ja en daar heb je een terecht punt. ik speel zeker niet de finance afdeling de boeman toe. ik heb alle begrip ervoor. waar ik geen begrip voor heb is het verschuilen achter finance door de inkopers " ja we willen wel maar finance is nu eenmaal stom".
ik maak een afspraak met de inkoper en mag er van uitgaan dat die inkoper die afspraken heeft gestaafd met de andere afdelingen binnen het bedrijf. als dat niet zo blijkt te zijn dan vind ik die inkoper een lul, niet finance.
wederom, in de praktijk komt het erop neer dat ik deze spannende dingen allemaal pas leer nadat ik herinneringen begin te sturen en dat die vooraf allemaal genegeerd worden.. dat is frustrerend.
voor mij zit er echt een verschil tussen gewoon vooraf geinformeerd worden over " onze termijn is 30 dagen" en " okileidokelie 14 dagen is akkoord" om er dan via herinneringen achter te komen dat dat gewoon een leugen was.
Ik snap je verhaal en ben het er ook wel in grote lijnen mee eens. Mijn post was overigens gewoon in het algemeen bedoeld, niet gericht op mijn huidige situatie ofzo. Bij mijn huidige werkgever waar ik verantwoordelijk ben voor de financiële processen loopt dit ook allemaal goed, al heb je altijd wel een hardnekkige collega er tussen zitten die ondanks trainingen bij de onboarding, aangesproken te worden etc etc het stug verkeerd blijft doen en zich dan verschuilt achter "ja, ik ben goed in mijn eigen werk maar niet in administratieve dingen". En in een organisatie met korte lijntjes als de mijne vind je zelfs daar ook wel weer een oplossing voor.quote:Op maandag 11 maart 2024 17:07 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Indirect is dat het natuurlijk wel.
Iedereen die binnen de firma waar jij werkt is voor de klant gewoon "irritatie BV" waarmee een zakelijke overeenkomst is gesloten.
Niet één persoon op inkoop is de boeman, maar iedereen binnen de organisatie die iets met inkoop en betalingen te maken heeft maar kennelijk zijn neus ophaalt voor de gevolgen van het niet correct functioneren van de financiële afhandeling. Jij haalt je neus op voor die 14-dagen termijn want het is volgens jou niet realistisch. Je inkoper verwacht gewoon dat de factuur optijd betaalt wordt. En nergens is er blijkbaar iemand die verantwoordelijkheid neemt en zorgt dat het vanaf morgen anders gaat zodat voortaan wél haalbare afspraken gemaakt worden met toeleveranciers en dat die afspraken voortaan ook daadwerkelijk bij 99% of meer van de facturen volledig worden nageleefd.
Dat jullie intern problemen hebben om de door jullie gemaakte afspraken na te komen is toch echt jullie interne probleem. Dus ook een stukje jouw probleem.
Jullie dienen ofwel de doorlooptijd van de processen op de financiële afdelingen aan te passen aan de afspraken die jullie maken. Ofwel dienen jullie de afspraken die jullie inkopers maken binnen alle redelijkheid aan te passen aan wat haalbaar is.
Dan kan de partij bij wie jullie inkopen voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst de overweging maken of zij de door jullie gehanteerde betaaltermijn redelijk vinden. En zo nodig ook de tarieven aanpassen aan een langere betaaltermijn. Want voorfinanciering kost hun gewoon geld. Extra kosten die door jullie veroorzaakt worden.
Wanneer de betaaltermijn van 14 dagen naar 60 dagen wordt verlengd dan is een prijsverhoging van minimaal 2% heel realistisch.
wij zitten geloof ik geheel op 1 lijn hoor..quote:Op maandag 11 maart 2024 18:36 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar dat is niet altijd even realistisch helaas. Bij mijn huidige werkgever die niet zo groot (plm 80 werknemers) is proberen we proactief te zijn in dat soort dingen omdat we eigenlijk vrijwel alles weten, maar ik heb ook bij bedrijven gewerkt met duizenden werknemers waar je 300 facturen per dag binnen krijgt (en in piektijden nog veel meer). Dan is het geen doen om die allemaal te checken op dit soort dingen, dan is het gewoon inboeken als een bezetene.
[..]
En dat ben ik absoluut met je eens!
[..]
Ik snap je verhaal en ben het er ook wel in grote lijnen mee eens. Mijn post was overigens gewoon in het algemeen bedoeld, niet gericht op mijn huidige situatie ofzo. Bij mijn huidige werkgever waar ik verantwoordelijk ben voor de financiële processen loopt dit ook allemaal goed, al heb je altijd wel een hardnekkige collega er tussen zitten die ondanks trainingen bij de onboarding, aangesproken te worden etc etc het stug verkeerd blijft doen en zich dan verschuilt achter "ja, ik ben goed in mijn eigen werk maar niet in administratieve dingen". En in een organisatie met korte lijntjes als de mijne vind je zelfs daar ook wel weer een oplossing voor.
In grotere, onpersoonlijke bedrijven heb je vanaf Finance gewoon eigenlijk veel te weinig zicht op wat er zich "op de vloer" allemaal afspeelt en wat de verschillende afdelingen doen dus kan je een stuk minder proactief zijn. Zeker als simpele crediteurenadministrateur (wat ik nog was bij de qua omzet grootste werkgever die ik gehad heb) heb je 0 invloed op verbetering van processen, de beslissingen daarover worden op veel hoger niveau genomen. En mijn ervaring is niet eens zo zeer dat het proces en de doorlooptijd daarvan niet klopt (wat dat klopt altijd prima) in dat soort bedrijven maar dat de mensen die er mee werken fouten maken bij de uitvoering ervan. En in dat geval word je toch geacht je werk als controller te doen, die mensen erop te wijzen dat ze fouten maken en de crediteurenadministratie vragen nog niet te betalen totdat de fout opgelost is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |