abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212725841
Ik hanteer als zzp'er een betalingstermijn van 14 dagen. Vind ik zelf redelijk, hoeveel tijd kost het nou om een rekening te betalen? Zelf betaal ik ook altijd ruim binnen die tijd. Maar ik heb opdrachtgevers die die betalingstermijn als een soort van suggestie lijken te zien en die zijn altijd ruimschoots te laat. Ik stuur dan paar dagen na verstrijken van de termijn een (vriendelijke) herinnering per email naar de crediteurenafdeling. Daar hoor ik eigenlijk nooit iets van terug. Een week of wat later benader ik mijn contactpersoon (niet de crediteurenafdeling) dan soms even persoonlijk, "kun je checken of mijn factuur binnen is?" en meestal is dat wel effectief. Maar niet altijd. Ik heb er een die zegt gewoon "tja dat duurt gewoon minimaal een maand of langer".

Ik heb momenteel een factuur open staan van werk in januari waar de betalingstermijn al lang en breed van is verlopen. Had al een herinnering verstuurd, zonder reactie. Gisteren heb ik een aanmaning (wat in wezen gewoon een herinnering is maar met een iets dwingendere naam) verstuurd die wat zakelijker van toon was, waarin ik zeg dat ik het geld binnen drie dagen verwacht. Kreeg ik een mail terug "we gaan het waarschijnlijk pas volgende week betalen".

Ik zal het geld uiteindelijk wel krijgen en ik verhonger niet ofzo, maar ik baal ervan dat ik me zelf wel aan alle afspraken houd maar dat zo'n crediteurenafdeling lekker doet wat ze willen en de afspraken met voeten treedt. Ik wil liever niet hoeven dreigen met incasso of opschorten van werk ofzo. Dat is natuurlijk nogal funest voor de relatie. Maar toch zou ik best wel eens harder met mijn vuist op tafel willen slaan.

Hoe gaan jullie hiermee om?
pi_212725934
Ik heb een tijdje op de financiėle afdeling meegelopen in het kader van een school opdracht. Wij krijgen ook wekelijks zulke rekeningen binnen maar bij ons ligt de betalingstermijn op 30 dagen en worden uitbetalingen maar 1 keer per week uitgevoerd. Voorheen was dat 60 dagen maar dat is vorig jaar wettelijk teruggesteld naar 30.

Dus als zzp-ers een rekening sturen kan dat wel eens 4 weken worden voordat het uitbetaald wordt.

Denk dat je als zzp-er gewoon de wet moet volgen en gewoon die 30 dagen op je factuur moet zetten.
pi_212726009
quote:
0s.gif Op woensdag 17 januari 2024 16:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
wacht maar tot je onze leverancier word _O-

90 dagen end of month na factuurdatum

dus 17 januari factuur datum + 90 dagen = 17 april, en dan einde maand
dus op 30 april betalen wij je factuur _O- :W ~O>

slikken of stikken _O_
update op dit: ze zijn nu bezig 120 EOM te implementeren _O-

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2024 11:24:41 ]
pi_212726038
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:20 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
update op dit: ze zijn nu bezig 120 EOM te implementeren _O-
quote:
Met ingang van 1 juli 2018 is het voor grote ondernemingen niet meer toegestaan een langere betalingstermijn dan 60 dagen af te dwingen bij het mkb en bij zzp'ers. Is contractueel niets vastgelegd dan moet er binnen de van 30 dagen betaald worden. De overheid moet mkb en zpp'ers altijd binnen 30 dagen betalen.
Bron

Lekker bedrijf dat van jou.
pi_212726055
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:25 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
[..]
Bron

Lekker bedrijf dat van jou.
We dwingen ook niets af, maar als je 90EOM niet accepteert doen we gewoon geen zaken met dat bedrijf en zoeken we een andere leverancier. langere betaal termijnen zijn overigens vrij gebruikelijk bij grote bedrijven

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2024 11:27:39 ]
pi_212726062
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:11 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb een tijdje op de financiėle afdeling meegelopen in het kader van een school opdracht. Wij krijgen ook wekelijks zulke rekeningen binnen maar bij ons ligt de betalingstermijn op 30 dagen en worden uitbetalingen maar 1 keer per week uitgevoerd. Voorheen was dat 60 dagen maar dat is vorig jaar wettelijk teruggesteld naar 30.

Dus als zzp-ers een rekening sturen kan dat wel eens 4 weken worden voordat het uitbetaald wordt.

Denk dat je als zzp-er gewoon de wet moet volgen en gewoon die 30 dagen op je factuur moet zetten.
Die 30 dagen geldt alleen als er geen andere termijn is overeengekomen. In mijn algemene voorwaarden (geaccepteerd door opdrachtgever uiteraard) staat expliciet 14 dagen. Maar los daarvan, die 30 dagen zijn inmiddels ook al ruimschoots verstreken.
pi_212726066
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:26 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
We dwingen ook niets af, maar als je 90EOM niet accepteert doen we gewoon geen zaken met dat bedrijf en zoeken we een andere leverancier
Dan moet het wel een heel belangrijk bedrijf zijn met meerdere opties tot leveranciers.
pi_212726095
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:27 schreef Farenji het volgende:

[..]
Die 30 dagen geldt alleen als er geen andere termijn is overeengekomen. In mijn algemene voorwaarden (geaccepteerd door opdrachtgever uiteraard) staat expliciet 14 dagen. Maar los daarvan, die 30 dagen zijn inmiddels ook al ruimschoots verstreken.
Je kunt niet onder de wet uit ondanks wat er in jouw algemene voorwaarden staat. Je kunt wel afspreken dat het 40 dagen mag zijn maar 14 dagen houd wettelijk geen stand. ZIjn jouw algemene voorwaarden getoetst door een jurist? Anders zou ik die ook nog even een rekeningetje sturen.

Neem anders ook even de moeite om de bron te bekijken, die plaats ik niet voor niets.
pi_212726182
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Je kunt niet onder de wet uit ondanks wat er in jouw algemene voorwaarden staat. Je kunt wel afspreken dat het 40 dagen mag zijn maar 14 dagen houd wettelijk geen stand. ZIjn jouw algemene voorwaarden getoetst door een jurist? Anders zou ik die ook nog even een rekeningetje sturen.

Neem anders ook even de moeite om de bron te bekijken, die plaats ik niet voor niets.
Uiteraard zijn ze getoetst (en opgesteld) door een jurist.

Uit je eigen bron:
quote:
Is contractueel niets vastgelegd dan moet er binnen de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen betaald worden.
Contractueel zijn mijn algemene voorwaarden expliciet door opdrachtgever geaccepteerd. Dus hoe kom je erbij dat dit geen stand houdt?
pi_212726247
Hangt van de opdrachtgever af. Een gewoon bedrijf moet snel kunnen betalen. Een particulier als het een geplande opdracht is ook, als het om onverwachte kosten gaat heeft niet iedereen dat altijd op de plank liggen en kun je moeten wachten op de salarisstorting.

Maar als je met een stichting/instelling te maken hebt die op vrijwilligers draait kan het allemaal nog langer duren. Ik ben de boekhouder van de kerk, ik moet zeggen dat ik ook niet alle betaaltermijnen haal. Zeker niet als ze zo enorm krap zijn als 14 dagen. Ik moet eerst controleren of dit ook daadwerkelijk is gedaan, dan moet ik de opdracht geven tot betalen en een ander kan dan alleen betalen (dat is uit elkaar gehaald omdat er dan niemand met de kas vandoor gaat). Is het boven een bepaald bedrag moet ik die opdracht eerst bij de bestuursraad neerleggen en moet ik nadat de tweede boekhouder de betaling heeft gestuurd nog een keer goedkeuring geven bij de bank. Dit allemaal met vrijwilligers die ook nog wel wat anders te doen hebben. Dat duurt soms even en je spaart ook altijd bewust wat betalingen op om te voorkomen dat je 4 avonden in de week bezig bent.

Dus ik zou zeggen: het hangt echt van je klant af.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212727294
ik kom ook even mee klagen, als zzper/eenmanszaak..
zelfde situatie als TS, ik eet ook geen boterham minder van een te laat betaalde factuur maar het is sinds Corona niet meer normaal wat voor termijnen bedrijven hanteren..
toch een paar dingen

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:44 schreef Hanca het volgende:
Hangt van de opdrachtgever af. Een gewoon bedrijf moet snel kunnen betalen. Een particulier als het een geplande opdracht is ook, als het om onverwachte kosten gaat heeft niet iedereen dat altijd op de plank liggen en kun je moeten wachten op de salarisstorting.

Maar als je met een stichting/instelling te maken hebt die op vrijwilligers draait kan het allemaal nog langer duren. Ik ben de boekhouder van de kerk, ik moet zeggen dat ik ook niet alle betaaltermijnen haal. Zeker niet als ze zo enorm krap zijn als 14 dagen. Ik moet eerst controleren of dit ook daadwerkelijk is gedaan, dan moet ik de opdracht geven tot betalen en een ander kan dan alleen betalen (dat is uit elkaar gehaald omdat er dan niemand met de kas vandoor gaat). Is het boven een bepaald bedrag moet ik die opdracht eerst bij de bestuursraad neerleggen en moet ik nadat de tweede boekhouder de betaling heeft gestuurd nog een keer goedkeuring geven bij de bank. Dit allemaal met vrijwilligers die ook nog wel wat anders te doen hebben. Dat duurt soms even en je spaart ook altijd bewust wat betalingen op om te voorkomen dat je 4 avonden in de week bezig bent.

Dus ik zou zeggen: het hangt echt van je klant af.
vind dat hier volstrekt irrelevant hoe een organisatie in elkaar zit... bedrijf A neemt een dienst af bij bedrijf B. bedrijf B zegt, joh, dat doe ik graag maar mijn betaaltermijn is 14 dagen. bedrijf A zegt, wat een toffe constructie, let's go!
dan moet bedrijf A niet achteraf gaan liggen mekkeren over dat het wel lastig is die 14 dagen. dat wist je toch vooraf?

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:38 schreef Farenji het volgende:

[..]
Uiteraard zijn ze getoetst (en opgesteld) door een jurist.

Uit je eigen bron:
[..]
Contractueel zijn mijn algemene voorwaarden expliciet door opdrachtgever geaccepteerd. Dus hoe kom je erbij dat dit geen stand houdt?
ik snap de verwarring wel;
zie ook
https://e-legal.nl/wettelijke-betalingstermijn
daar staat continue 30 dagen wettelijke termijn tenzij anders overeen gekomen dat het langer is. zoals ik het lees mag je samen overeenkomen dat het korter mag zijn maar kan dat niet expliciet terugvinden..

anyhows;
hier is het ook weer kassa.. momenteel 3900 euro nog tegoed van bedrijven.. met als topper een bedrijf wat 49 dagen over datum is. oftewel 33 dagen na de wettelijke 30 dagen.. oftewel 49 dagen na mijn 14 dagen.. en dan bel je erachteraan of spreek je ze erop aan en altijd hetzelfde liedje
-oh, dat doen we deze week
-ja wij zijn ook nog niet betaald dus we kunnen jou nog niet betalen
en heb zelfs al een paar keer gehad dat een klant gewoon pissig werd dat ik erachteraan belde. ja we betalen heus wel. en als je de volgende keer dan meld joh, het wordt een proforma want ik ga niet weer 2 maanden op mijn geld zitten wachten dan ben je flauw en niet realistisch..

vind het echt het meest frustrerende van ondernemen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212727346
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:20 schreef freak1 het volgende:
vind dat hier volstrekt irrelevant hoe een organisatie in elkaar zit... bedrijf A neemt een dienst af bij bedrijf B. bedrijf B zegt, joh, dat doe ik graag maar mijn betaaltermijn is 14 dagen. bedrijf A zegt, wat een toffe constructie, let's go!
dan moet bedrijf A niet achteraf gaan liggen mekkeren over dat het wel lastig is die 14 dagen. dat wist je toch vooraf?
[..]
Bij vrijwilligersorganisaties hebben de mensen die de opdracht geven meestal totaal geen enkel idee hoe de betaling geregeld is, anders dan "mail maar naar x". Ik vind het wel relevant. En ik vind een betalingstermijn van 14 dagen zelfs eigenlijk bijna onbeschoft kort, dan hou je totaal geen rekening met zaken die kunnen gebeuren als ziekte of dat er moet worden gecontroleerd of men wel tevreden is over jouw werk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212727417
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij vrijwilligersorganisaties hebben de mensen die de opdracht geven meestal totaal geen enkel idee hoe de betaling geregeld is, anders dan "mail maar naar x". Ik vind het wel relevant. En ik vind een betalingstermijn van 14 dagen zelfs eigenlijk onbeschoft kort, dan hou je totaal geen rekening met zaken die kunnen gebeuren als ziekte of dat er moet worden gecontroleerd of men wel tevreden is over jouw werk.
dat mag jij onbeschoft vinden. ik vind je, terwijl je andere daar van beschuldigd, zelf geen enkel inlevingsvermogen toont.

bedrijf A wil iets kopen van bedrijf B. bedrijf B zegt tof, wel binnen 14 dagen betalen he (danwel direct, danwel indirect via algemene voorwaarden). bedrijf A zegt tuurlijk. dan gaat bedrijf B aan de slag, kosten maken, doen wat afgesproken is en voila, bedrijf B stuurt een factuur. dan gaat bedrijf A een keer bedenken dat 14 dagen wel kort is en moet bedrijf B maar begrip hebben voor mensen die ziek zijn enzo.
no way je bent echt de zaken aan het omdraaien.

als je het echt zo vervelend vind voorzie ik meer zoiets;
bedrijf A wil wat kopen van bedrijf B. bedrijf B zegt tof, wel binnen 14 dagen betalen he. bedrijf A zegt, sorry, wij zijn een vrijwilligers organisatie en er gbebeurd vanalles bij ons, mogen we aub 30 dagen? bedrijf B kan nu zeggen, dat vind ik prima of kan zeggen, sorry dat kan mijn portemonnee niet aan..

wat ik onbeschoft vind, en dat kunnen we denken redelijk onafhankelijk laten bepalen dat het onbeschoft is
-ik heb nog nooit van een bedrijf een berichtje gehad na 14 dagen, sorry man, we redden het niet, we regelen het binnen 2 weken, diepe excuses, mea culpa. (doet die vrijwilligersorganisatie van jou dat wel?
-bedrijven laten willens en wetens lekker werk uitvoeren en gaan dan achteraf ineens klagen over onbeschofte betaaltermijnen.

als je het niet eens ben met die 14 dagen regel je dat vooraf, niet achter;.

edit;
verder vind ik het van de ratten besnuffeld dat je blijkbaar een opdracht tot werk kan geven aan een ander bedrijf maar verder geen enkel idee hebt hoe je eigen bedrijf eigenlijk betaald.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212727524
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:29 schreef freak1 het volgende:

[..]


-ik heb nog nooit van een bedrijf een berichtje gehad na 14 dagen, sorry man, we redden het niet, we regelen het binnen 2 weken, diepe excuses, mea culpa. (doet die vrijwilligersorganisatie van jou dat wel?
Als ik een herinnering krijg stuur ik altijd een excuusmail met de te verwachten termijn waarin betaald gaat worden en de uitleg dat het over meerdere schijven aan vrijwilligers gaat. Eigenlijk is daar altijd begrip voor.

quote:
edit;
verder vind ik het van de ratten besnuffeld dat je blijkbaar een opdracht tot werk kan geven aan een ander bedrijf maar verder geen enkel idee hebt hoe je eigen bedrijf eigenlijk betaald.
Letterlijk ieder kerklid kan activiteiten organiseren die geld kosten en dat zie je bij veel vrijwilligersorganisaties. Meestal gaat dat dan met budgetten of dat je pas toestemming hoeft te vragen boven een X bedrag. Bijna niemand heeft verstand van de boekhouding en de manier van betalen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212727570
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als ik een herinnering krijg stuur ik altijd een excuusmail met de te verwachten termijn waarin betaald gaat worden en de uitleg dat het over meerdere schijven aan vrijwilligers gaat. Eigenlijk is daar altijd begrip voor.
fijn dat die bedrijven er begrip voor hebben. maakt jouw leven fijner.
je zou het ook eens kunnen omdraaien. dat je zelf een notitie naar het bedrijf stuurt dat je de betaaltermijn gaat missen met een reden waarom.
of zijn er facturen die 14 dagen foetsie zijn voor jij ze hebt? dan zit er toch iets mis in de organisatie.
persoonlijk als ik een factuur uitstuur en als antwoord op de herinnering (die ik overigens niet na 14 dagen stuur maar na 21 dagen) krijg dat het nu eenmaal lang duurt, gaat er de volgende keer gewoon een pro forma uit. eerst maar eens betalen, dan werken.
quote:
[..]
Letterlijk ieder kerklid kan activiteiten organiseren die geld kosten en dat zie je bij veel vrijwilligersorganisaties. Meestal gaat dat dan met budgetten of dat je pas toestemming hoeft te vragen boven een X bedrag. Bijna niemand heeft verstand van de boekhouding en de manier van betalen.
je hoeft toch ook geen verstand te hebben van boekhouden? hoe moeilijk kan het zijn. hey gasten, als jullie geld uitgeven, houd er rekening mee dat we er 30 dagen over doen om te betalen. meld dat duidelijk als je dingen koopt.

ik blijf maar niet snappen waarom jij de verantwoordleijkheid bij de factuur sturende bedrijven legt.. dat jullie de zaken niet op orde hebben maakt de bedrijven niet fout.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212727613
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:46 schreef freak1 het volgende:

[..]
fijn dat die bedrijven er begrip voor hebben. maakt jouw leven fijner.
je zou het ook eens kunnen omdraaien. dat je zelf een notitie naar het bedrijf stuurt dat je de betaaltermijn gaat missen met een reden waarom.
of zijn er facturen die 14 dagen foetsie zijn voor jij ze hebt? dan zit er toch iets mis in de organisatie.
persoonlijk als ik een factuur uitstuur en als antwoord op de herinnering (die ik overigens niet na 14 dagen stuur maar na 21 dagen) krijg dat het nu eenmaal lang duurt, gaat er de volgende keer gewoon een pro forma uit. eerst maar eens betalen, dan werken.
Ik heb niet van alle binnenkomende facturen de betaaltermijn in mijn hoofd. Ik ben ook maar vrijwilliger. En ja, soms is de betaaltermijn al verstreken, als de factuur niet gemaild wordt maar naar een kerklid of de postbus wordt gestuurd.

quote:
[..]
je hoeft toch ook geen verstand te hebben van boekhouden? hoe moeilijk kan het zijn. hey gasten, als jullie geld uitgeven, houd er rekening mee dat we er 30 dagen over doen om te betalen. meld dat duidelijk als je dingen koopt.

ik blijf maar niet snappen waarom jij de verantwoordleijkheid bij de factuur sturende bedrijven legt.. dat jullie de zaken niet op orde hebben maakt de bedrijven niet fout.
Ik blijf niet snappen dat jij niet begrijpt dat 14 dagen extreem kort is. Ook voor bedrijven trouwens: genoeg bedrijven werkt de persoon van de administratie maar 1 dag in de week. 1 dag ziek en je zit al op die 14 dagen.


Edit: maar goed, een normaal iets groter bedrijf of een particulier moet 14 dagen kunnen halen. En iedereen moet iig kunnen reageren op een herinnering, desnoods met een reactie "het lukt nog niet, maar je krijgt het binnen een week" oid.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hanca op 07-03-2024 13:54:58 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Official ESF Kreviewer donderdag 7 maart 2024 @ 13:51:49 #17
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212727645
14 dagen is veel te kort, heb ik echt maling aan. Ik zou je betalingstermijn aanpassen naar 30 dagen.
pi_212727676
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb niet van alle binnenkomende facturen de betaaltermijn in mijn hoofd. Ik ben ook maar vrijwilliger. En ja, soms is de betaaltermijn al verstreken, als de factuur niet gemaild wordt maar naar een kerklid of de postbus wordt gestuurd.
[..]
Ik blijf niet snappen dat jij niet begrijpt dat 14 dagen extreem kort is. Ook voor bedrijven trouwens: genoeg bedrijven werkt de persoon van de administratie maar 1 dag in de week. 1 dag ziek en je zit al op die 14 dagen.
jij bent telkens 1 stap verder, je slaat die cruciale stap 1 over;
bij het aangaan van de initieele overeenkomst is die 14 dagen bekend.
bedrijf A neemt een dienst of product af met de daarbij horende verplichtingen.
punt. klaar.
dat bij bedrijf A iemand werkt die maar 1 dag in de week die facturen kan doen en best eens een keer ziek kan zijn is toch ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bekend? dat kan tioch gemeld woorden vooraf,,

vind dat een beetje huilen achteraf.
ik zie me al aankomen bij de bakker.. doe mij een paar croissantjes.. ze voor de neus van de bakker opeten en dan klagen als ik moet betalen, wat een onbeschoft korte betaaltermijn.. binnen 30 dagen kom ik wel een keer betalen. en dan klagen dat de bakker zo onredelijk is.. :')
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212727695
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:54 schreef freak1 het volgende:

[..]
jij bent telkens 1 stap verder, je slaat die cruciale stap 1 over;
Jij doet alsof alle mensen die stap 1 allereerst lezen (nee) en alsof ze weten hoe het betalen werkt (nee) en hoe lang dat duurt (nogmaals nee). Een herinnering moeten sturen lijkt me ook geen enkel probleem, als er op die herinnering dan maar reactie komt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Official ESF Kreviewer donderdag 7 maart 2024 @ 13:59:16 #20
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212727723
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:54 schreef freak1 het volgende:

[..]
jij bent telkens 1 stap verder, je slaat die cruciale stap 1 over;
bij het aangaan van de initieele overeenkomst is die 14 dagen bekend.
bedrijf A neemt een dienst of product af met de daarbij horende verplichtingen.
punt. klaar.
dat bij bedrijf A iemand werkt die maar 1 dag in de week die facturen kan doen en best eens een keer ziek kan zijn is toch ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bekend? dat kan tioch gemeld woorden vooraf,,

vind dat een beetje huilen achteraf.
ik zie me al aankomen bij de bakker.. doe mij een paar croissantjes.. ze voor de neus van de bakker opeten en dan klagen als ik moet betalen, wat een onbeschoft korte betaaltermijn.. binnen 30 dagen kom ik wel een keer betalen. en dan klagen dat de bakker zo onredelijk is.. :')
Dom gelul. 9 vd 10 keer doe je geen werk voor de financiele afdeling maar bijvoorbeeld voor een it afdeling. Die weten niks van betalingstermijnen, die huren gewoon iemand in of kopen iets. Dan gaat echt 99% vd mensen ervanuit dat je 30 dagen hanteert want dat is normaal.

Je gaat echt niet vantevoren een betalingstermijn bespreken in dit soort gevallen.
pi_212727738
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:59 schreef Kreator het volgende:

[..]
Dom gelul. 9 vd 10 keer doe je geen werk voor de financiele afdeling maar bijvoorbeeld voor een it afdeling. Die weten niks van betalingstermijnen, die huren gewoon iemand in of kopen iets. Dan gaat echt 99% vd mensen ervanuit dat je 30 dagen hanteert want dat is normaal.

Je gaat echt niet vantevoren een betalingstermijn bespreken in dit soort gevallen.
Ik kom die 14 dagen termijn inderdaad gelukkig bijna nooit meer tegen, naar mijn idee kwam dat vroeger wel meer voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212727823
En aan TS: na 2 of 3 herinneringen/aanmaningen zonder reactie zou ik toch wijzen op een incassobureau. Of misschien gewoon eens bellen, wellicht heeft dat meer effect.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212727854
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij doet alsof alle mensen die stap 1 allereerst lezen (nee) en alsof ze weten hoe het betalen werkt (nee) en hoe lang dat duurt (nogmaals nee). Een herinnering moeten sturen lijkt me ook geen enkel probleem, als er op die herinnering dan maar reactie komt.
wut?
dus als ik als ondernemer een afspraak maak met een vertegenwoordiger van een bedrijf en die vertikt het om te lezen of te snappen hoe het eigen bedrijf werkt dan moet ik daar maar begrip voor hebben?
dit is echt de omgekeerde wereld..

quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:59 schreef Kreator het volgende:

[..]
Dom gelul. 9 vd 10 keer doe je geen werk voor de financiele afdeling maar bijvoorbeeld voor een it afdeling. Die weten niks van betalingstermijnen, die huren gewoon iemand in of kopen iets. Dan gaat echt 99% vd mensen ervanuit dat je 30 dagen hanteert want dat is normaal.

Je gaat echt niet vantevoren een betalingstermijn bespreken in dit soort gevallen.
dom gelul :') en dan dat erachteraan durven te tikken.
ongeacht waar je werkt, als jij bij een ander een dienst of product gaat afnemen dan komt de betaaltermijn links of rechtsom naar boven voor je het product gaat ontvangen.
die it afdeling medewerker kiest er dus gewoon voor om dat stukje van de gesloten overeenkomst te negeren. dan ben je gewoon nalatig.

verder slaat je argument als een lul op een drumstel. mensen werken op een IT afdeling weten dus niets van financieen, dus mogen in overeenkomsten betaaltermijnen negeren want dat weten ze toch niet, maar op magische wijze weten ze wel dat 30 dagen een " standaard" is? wat is het nou?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212727856
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:11 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb een tijdje op de financiėle afdeling meegelopen in het kader van een school opdracht. Wij krijgen ook wekelijks zulke rekeningen binnen maar bij ons ligt de betalingstermijn op 30 dagen en worden uitbetalingen maar 1 keer per week uitgevoerd. Voorheen was dat 60 dagen maar dat is vorig jaar wettelijk teruggesteld naar 30.

Dus als zzp-ers een rekening sturen kan dat wel eens 4 weken worden voordat het uitbetaald wordt.

Denk dat je als zzp-er gewoon de wet moet volgen en gewoon die 30 dagen op je factuur moet zetten.
Bij ons ook. Alleen betalingen op donderdag en alleen echte spoed wordt er handmatig een run gedraaid maar dan is het vaak gerechtelijke bevelen of de overheid.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212727873
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:08 schreef Hanca het volgende:
En aan TS: na 2 of 3 herinneringen/aanmaningen zonder reactie zou ik toch wijzen op een incassobureau. Of misschien gewoon eens bellen, wellicht heeft dat meer effect.
TS advies geven terwijl je zelf voor een organisatie werkt waar TS precies over klaagt :')

het punt van TS is in deze dat er verwacht wordt dat TS zich aan alle afspraken houd, maar dat de organisatie waaraan geleverd wordt dat niet doet en er herinneringen nodig zijn voor een afspraak nagekomen wordt...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212727884
quote:
14s.gif Op donderdag 7 maart 2024 13:51 schreef Kreator het volgende:
14 dagen is veel te kort, heb ik echt maling aan. Ik zou je betalingstermijn aanpassen naar 30 dagen.
Is volgens mij best gebruikelijk, ik ken meer zzp'ers met die termijn. Maar misschien is dat het, als zzp'er kun je snel schakelen, in tegenstelling tot logge bureaucratische bedrijven met allerlei trage procedures. Aan de andere kant, met dingen waar ik voor verantwoordelijk ben verwachten die bedrijven wel een snelle response van mij. Die ik ook gewoon lever. Mag ik ook best andersom verwachten.
  FOK!fotograaf donderdag 7 maart 2024 @ 14:16:55 #27
364681 over_hedge
pi_212727916
Volgens mij doen veel bedrijven dit ook om kosten naar andere maanden door te schuiven.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Official ESF Kreviewer donderdag 7 maart 2024 @ 14:23:43 #28
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212727978
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Is volgens mij best gebruikelijk, ik ken meer zzp'ers met die termijn. Maar misschien is dat het, als zzp'er kun je snel schakelen, in tegenstelling tot logge bureaucratische bedrijven met allerlei trage procedures. Aan de andere kant, met dingen waar ik voor verantwoordelijk ben verwachten die bedrijven wel een snelle response van mij. Die ik ook gewoon lever. Mag ik ook best andersom verwachten.
Je zoekt dus geen meningen of oplossingen, je zoekt bevestiging dat je het zo goed doet.

Je verwachting komt niet overeen met de realiteit.
pi_212727989
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Is volgens mij best gebruikelijk, ik ken meer zzp'ers met die termijn. Maar misschien is dat het, als zzp'er kun je snel schakelen, in tegenstelling tot logge bureaucratische bedrijven met allerlei trage procedures. Aan de andere kant, met dingen waar ik voor verantwoordelijk ben verwachten die bedrijven wel een snelle response van mij. Die ik ook gewoon lever. Mag ik ook best andersom verwachten.
Hou er inderdaad rekening mee dat degene met wie je afspraken maakt en die je tegenkomt bij het uitvoeren van een opdracht praktisch nooit degene is die betaalt. Dat maakt alles logger. En aangezien zeker administratiemedewerkers ontzettend vaak parttime werken, kan daar ook vertraging ontstaan. Echt heel veel bedrijven voeren maar 1 keer per week betalingen uit.

Maar dat geeft nog geen reden om zo ver te gaan als het voorbeeld uit je startpost. Wel goed dat er uiteindelijk een reactie is gekomen, maar die had er natuurlijk op de eerste herinnering moeten zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212728009
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:23 schreef Kreator het volgende:

[..]
Je zoekt dus geen meningen of oplossingen, je zoekt bevestiging dat je het zo goed doet.

Je verwachting komt niet overeen met de realiteit.
je blijft de boel omdraaien.
er worden gewoon afspraken gemaakt en die worden niet nagekomen. als dat bedrijf toch zegt je moet binnen 2 weken leveren en ik lever na 4 weken want " dat is gebruikelijk" mag jij raden hoeveel nare shit ik van dat bedrijf ik over me heen krijg. maar als ik een factuur stuur met 14 dagen die genegeerd wordt tot 30 dagen dan moet ik maar mijn verwachting bijstellen.

sure :')
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Official ESF Kreviewer donderdag 7 maart 2024 @ 14:28:00 #31
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212728032
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:26 schreef freak1 het volgende:

[..]
je blijft de boel omdraaien.
er worden gewoon afspraken gemaakt en die worden niet nagekomen. als dat bedrijf toch zegt je moet binnen 2 weken leveren en ik lever na 4 weken want " dat is gebruikelijk" mag jij raden hoeveel nare shit ik van dat bedrijf ik over me heen krijg. maar als ik een factuur stuur met 14 dagen die genegeerd wordt tot 30 dagen dan moet ik maar mijn verwachting bijstellen.

sure :')
Ik geef antwoord op de vraag in de OP
Jij reageert hier met een bloeddruk van 220, als een stier op een rode lap, met totale onzin en gebrek aan ervaring straalt er vanaf.
pi_212728044
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:23 schreef Kreator het volgende:

[..]
Je zoekt dus geen meningen of oplossingen, je zoekt bevestiging dat je het zo goed doet.

Je verwachting komt niet overeen met de realiteit.
Onzin, gemaakte afspraken moeten worden nagekomen, waarom zouden we anders afspraken maken.

Hoe reageer jij als jij je salaris een maand te laat krijgt?
pi_212728108
quote:
14s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:28 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik geef antwoord op de vraag in de OP
Jij reageert hier met een bloeddruk van 220, als een stier op een rode lap, met totale onzin en gebrek aan ervaring straalt er vanaf.
jij gaat voor de verdraai award 2024 of niet?

in de OP wordt gevraagd hoe er omgegaan wordt als ZZP-er met bedrijven die absolute schijt hebben aan betaaltermijnen.

bloeddruk valt gelukkig mee. ik reageer simpelweg op hetzelfde leed alswaar TS mee kampt. bedrijven die met de meest flauwe excuses komen of gewoon schijt hebben aan je betaaltermijn en hun eigen termijn hanteren maar ondertussen wel van jou verwachten dat jij je aan al hun regels houd..

en gebrek aan ervaring? prima, doe je ding als je dat denkt. vooral mooi dat je duidelijk meld dat je graag ondernemers naait door lak te hebben aan betaaltermijnen van 14 dagen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Official ESF Kreviewer donderdag 7 maart 2024 @ 14:35:01 #34
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212728138
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:28 schreef Farenji het volgende:

[..]
Onzin, gemaakte afspraken moeten worden nagekomen, waarom zouden we anders afspraken maken.

Hoe reageer jij als jij je salaris een maand te laat krijgt?
Zie de laatste zin in je op, met dat vraagteken erin. Daar gaf ik antwoord op.
Ik krijg mijn salaris eens per maand, dus dat is ongeveer elke 30 dagen. Precies zoals het hoort. Die vergelijking slaat ook verder nergens op.

En als je echt zo principieel bent, dan doe je toch gewoon geen zaken meer met die klant? Simpel.
pi_212728205
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:28 schreef Farenji het volgende:

[..]
Onzin, gemaakte afspraken moeten worden nagekomen, waarom zouden we anders afspraken maken.

Hoe reageer jij als jij je salaris een maand te laat krijgt?
Het is toch prima dat hier wordt gereageerd door mensen die de andere kant van het verhaal, de administraties, kennen? Want waar 'even snel betalen' particulier inderdaad goed te doen is, werkt dat in het bedrijfsleven toch soms net even anders. Goedkeuring, handtekeningen, gedoe met parttimers en ziekte. En het is dus zo dat degene met wie je de afspraak maakt vast inhoudelijk heel veel kennis heeft over de opdracht, maar gewoon niks weet over het betalen. Dus die kan misschien af en toe zelfs een onhaalbare afspraak maken.

Kan gebeuren, een keer een herinnering sturen zou ook geen ramp moeten zijn. Die herinnering negeren, dat kan natuurlijk gewoon niet. Daar hoort reactie op, het liefst met excuses.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212728234
quote:
14s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:35 schreef Kreator het volgende:

[..]
Zie de laatste zin in je op, met dat vraagteken erin. Daar gaf ik antwoord op.
Ik krijg mijn salaris eens per maand, dus dat is ongeveer elke 30 dagen. Precies zoals het hoort. Die vergelijking slaat ook verder nergens op.

En als je echt zo principieel bent, dan doe je toch gewoon geen zaken meer met die klant? Simpel.
Met jou ga ik in ieder geval sowieso geen zaken doen :W
pi_212728298
Daarom gebruik ik een vorm van factoring. Ga niet achter mijn geld aan jagen en wordt ook eerder uitbetaald dan 30 dagen (of 14 dagen).

Kost wel wat geld natuurlijk maar die kosten zijn aftrekbaar waardoor je iets van 2% aan nettokosten hebt.
pi_212728388
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:45 schreef Ericr het volgende:
Daarom gebruik ik een vorm van factoring. Ga niet achter mijn geld aan jagen en wordt ook eerder uitbetaald dan 30 dagen (of 14 dagen).

Kost wel wat geld natuurlijk maar die kosten zijn aftrekbaar waardoor je iets van 2% aan nettokosten hebt.
interesting, welke factoring provider gebruik je?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212728436
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:54 schreef freak1 het volgende:

[..]
interesting, welke factoring provider gebruik je?
Nu geen maar loopt via de opdrachtverstrekker die de inleen verzorgt. Daarom ook een 'vorm van'. Maar kan ook via een provider natuurlijk. In alle gevallen betaal je er wat voor maar heb je veel sneller je geld.
pi_212728592
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Is volgens mij best gebruikelijk, ik ken meer zzp'ers met die termijn. Maar misschien is dat het, als zzp'er kun je snel schakelen, in tegenstelling tot logge bureaucratische bedrijven met allerlei trage procedures. Aan de andere kant, met dingen waar ik voor verantwoordelijk ben verwachten die bedrijven wel een snelle response van mij. Die ik ook gewoon lever. Mag ik ook best andersom verwachten.
Persoonlijk vind ik 14 dagen ook erg kort. Ik ben zelf zzp'er en hanteer 1 maand. Ik werk vrij veel voor overheden en de meeste 'standaard'-facturen worden binnen 1 ą 2 weken betaald maar in sommige gevallen (nieuwe opdracht,factuurbedrag dat afwijkt van de oorspronkelijke opdracht) duurt weer langer. Snap ik ook, want dan moet de financiėle afdeling het weer doorsturen aan degene die inhoudelijk opdrachtgever is, die moet vervolgens weer iets van vinden en de betreffende prestatieverklaring tekenen. Als zo iemand dan toevallig een weekje op vakantie is...

Maar zodra er een tussenpersoon/broker tussenzit gaat het weer veel langer duren. Zo heb ik ook een tussenpersoon die meestal pas na een kleine 2 maanden betaald. De tussenpersoon betaalt pas wanneer de oorspronkelijke opdrachtgever (bedrijf met 30 dagen betaaltermijn) heeft betaald waarna het daar ook nog een keer door de molen moet. Gelukkig is dat maar een vrij kleine opdracht.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_212728815
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is toch prima dat hier wordt gereageerd door mensen die de andere kant van het verhaal, de administraties, kennen? Want waar 'even snel betalen' particulier inderdaad goed te doen is, werkt dat in het bedrijfsleven toch soms net even anders. Goedkeuring, handtekeningen, gedoe met parttimers en ziekte. En het is dus zo dat degene met wie je de afspraak maakt vast inhoudelijk heel veel kennis heeft over de opdracht, maar gewoon niks weet over het betalen. Dus die kan misschien af en toe zelfs een onhaalbare afspraak maken.

Kan gebeuren, een keer een herinnering sturen zou ook geen ramp moeten zijn. Die herinnering negeren, dat kan natuurlijk gewoon niet. Daar hoort reactie op, het liefst met excuses.
Daar bovenop hanteren bedrijven vaak eigen algemene voorwaarden.
Doen wij ook op opdrachtverstrekking en daarin staat dat onze algemene voorwaarden boven de jouwe gaan en wat de daadwerkelijke betaaltermijn is.

Is dat al gecontroleerd?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212729322
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:45 schreef Ericr het volgende:
Daarom gebruik ik een vorm van factoring. Ga niet achter mijn geld aan jagen en wordt ook eerder uitbetaald dan 30 dagen (of 14 dagen).

Kost wel wat geld natuurlijk maar die kosten zijn aftrekbaar waardoor je iets van 2% aan nettokosten hebt.
En als je die 2% naar rente op jaarbasis omrekent? Stel ze betalen binnen 1 dag waardoor het je 30 dagen scheelt. Dan betaal je effectief 27% rente per jaar. Daar kun je volgens mij ook voordeligere financieringsvormen voor vinden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_212729566
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 16:03 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En als je die 2% naar rente op jaarbasis omrekent? Stel ze betalen binnen 1 dag waardoor het je 30 dagen scheelt. Dan betaal je effectief 27% rente per jaar. Daar kun je volgens mij ook voordeligere financieringsvormen voor vinden.
Zo werkt het niet natuurlijk. 2% is 2%, dat blijft hetzelfde als je de bedragen cumuleert.
pi_212730301
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 16:24 schreef Ericr het volgende:

[..]
Zo werkt het niet natuurlijk. 2% is 2%, dat blijft hetzelfde als je de bedragen cumuleert.
Zo werkt het natuurlijk wel. De rente op een zakelijk krediet is tussen de 5% en 9,6% op jaarbasis (bij ABN AMRO). Stel je schiet het bedrag via dat zakelijk krediet voor in plaats van via factoring. Dan kost je dat over 30 dagen in plaats van 2% maar bruto 0,76% (aftrekbaar van de belasting, dus netto eerder iets van 0,4-0,5%). Toch effe 4 ą 5x zo goedkoop dezelfde liquiditeit.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_212731747
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 11:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Je kunt niet onder de wet uit ondanks wat er in jouw algemene voorwaarden staat. Je kunt wel afspreken dat het 40 dagen mag zijn maar 14 dagen houd wettelijk geen stand. ZIjn jouw algemene voorwaarden getoetst door een jurist? Anders zou ik die ook nog even een rekeningetje sturen.

Neem anders ook even de moeite om de bron te bekijken, die plaats ik niet voor niets.
De wetgever bepaalt een max betaaltermijn, wil niet zeggen dat je daar niet van af mag wijken in onderling overleg. Er zijn voldoende bedrijven die in hun inkoopvoorwaarden een betaaltermijn 90, 120 en zelfs 180 dagen vastleggen (soms zelfs nog beginnend op maandeinde van de periode waarin de factuur ontvangen is). Dat is allemaal prima toegestaan.
Als in Farenji's situatie de opdrachtgever zijn 14 dagen betaaltermijn heeft geaccepteerd of niet heeft verwezen naar hun inkoop voorwaarden, dan geld gewoon de 14 dagen. Ellende is dat in 99999 van de 10000 dat dat laatste domweg nooit goed wordt afgestemd en vastgelegd en daardoor in de lucht blijft hangen welke voorwaarden gelden; leverancier of opdrachtgever. Of, en dat zijn ook altijd hele fijne, de administratie niet doorkrijgt wat de betaaltermijn is of domweg op de standaard betaaltermijn van het bedrijf zelf zet.
Plus dat het domweg (zoals al vaker vermeld) vaak voor een administratie ook niet haalbaar is.
Het is ook niet zo dat er elke dag een payment batch uitgaat bij het overgrote meerendeel van de bedrijven.

[ Bericht 6% gewijzigd door allegoedenickszijnop op 07-03-2024 19:20:05 ]
pi_212734605
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 19:03 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]
De wetgever bepaalt een max betaaltermijn, wil niet zeggen dat je daar niet van af mag wijken in onderling overleg. Er zijn voldoende bedrijven die in hun inkoopvoorwaarden een betaaltermijn 90, 120 en zelfs 180 dagen vastleggen (soms zelfs nog beginnend op maandeinde van de periode waarin de factuur ontvangen is). Dat is allemaal prima toegestaan.
Als in Farenji's situatie de opdrachtgever zijn 14 dagen betaaltermijn heeft geaccepteerd of niet heeft verwezen naar hun inkoop voorwaarden, dan geld gewoon de 14 dagen. Ellende is dat in 99999 van de 10000 dat dat laatste domweg nooit goed wordt afgestemd en vastgelegd en daardoor in de lucht blijft hangen welke voorwaarden gelden; leverancier of opdrachtgever. Of, en dat zijn ook altijd hele fijne, de administratie niet doorkrijgt wat de betaaltermijn is of domweg op de standaard betaaltermijn van het bedrijf zelf zet.
Plus dat het domweg (zoals al vaker vermeld) vaak voor een administratie ook niet haalbaar is.
Het is ook niet zo dat er elke dag een payment batch uitgaat bij het overgrote meerendeel van de bedrijven.
Beide partijen hebben algemene voorwaarden. Als er buiten de algemene voorwaarden niks contractueel wordt afgesproken wordt het vrij lastig voor een rechter en wordt gewoon de wettelijke betalingstermijn gehanteerd.
pi_212734667
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Beide partijen hebben algemene voorwaarden. Als er buiten de algemene voorwaarden niks contractueel wordt afgesproken wordt het vrij lastig voor een rechter en wordt gewoon de wettelijke betalingstermijn gehanteerd.
Daarom spreek je bij het aangaan van een contract af welke gelden. Voor de rest eens maar het gaat enorm vaak fout. En gebeurt ook vrij vaak dat er dus geen contract wordt aangaan, wat ook niet echt slim is
pi_212735837
Om eens antwoord te geven vanuit mijn baan als financial controller bij (redelijk) grote bedrijven:

Inkopen worden in principe gedaan door de afdelingen zelf. Als het een nieuwe leverancier is moeten daar eerst allerlei formulieren voor ingevuld en gecheckt worden. Dan moet de leverancier aangemaakt worden in het systeem, een proces waar meerdere mensen bij betrokken zijn vanwege het invullen van informatie als de IBAN van de leverancier.

Als de factuur binnen komt moet deze eerst gecheckt worden of hij voldoet aan alle eisen (goede tenaamstelling en adressering, correcte BTW-berekening etc). Vervolgens wordt de factuur naar de verantwoordelijke afdelingsmanager gestuurd die goedkeuring moet geven tot betaling. Als de factuur van een groot bedrag is en zijn limiet niet hoog genoeg, moet diens manager nog een extra goedkeuring geven.

Vervolgens moet de factuur ingeboekt worden in het systeem. Als deze helemaal goed is ingeboekt en goedgekeurd kan de crediteurenadministratie de betaling uploaden naar de bank (iets wat op gezette tijden gebeurt), maar zij kunnen vanwege het meerogenprincipe nooit het finale zetje geven. En ook hier geldt weer, dat finale zetje moet boven bepaalde bedragen door meerdere mensen gegeven worden.
Ter illustratie voor wat voor functies daarvoor nodig zijn: ik ben momenteel assistent Finance manager en mijn goedkeuringslimiet is 0,-

Kortom, er zijn in grotere bedrijven veel mensen en processen betrokken bij het simpelweg betalen van een factuur. En dat kan niet zomaar omzeild worden, dat is wettelijk allemaal verplicht (tenzij het bij wijze van spreken gaat om een postzegel van een euro). 14 dagen is al vrij kort om al die processen te doorlopen als iedereen netjes z'n werk doet, laat staan als dat niet zo is. Ik ben in m'n loopbaan al genoeg dingen tegen gekomen die betaling vertragen. Een greep:

-Factuur komt qua timing ten opzichte van de betaaldagen net verkeerd binnen
-Mensen sturen pas verzoeken om nieuwe leveranciers aan te maken op het moment dat de aankoop al gedaan is
-Mensen die het formulier voor nieuwe leveranciers verkeerd invullen waardoor die met een verkeerde betalingsconditie aangemaakt worden in het systeem
-In systemen met digitale factuurgoedkeuring: goedkeurders die op vakantie gaan maar geen waarnemer ingesteld hebben
-mensen die puur gefocust zijn op hetgeen ze nodig hebben en klakkeloos zonder te lezen voorwaarden accepteren die niet waargemaakt kunnen worden.
-Mensen die de facturen naar hun eigen mail laten sturen en ze daar hoarden zodat Finance niet eens weet dat er een factuur is.

Momenteel werk ik in een vrij kleine organisatie met korte lijntjes en halen we zelfs bij nieuwe leveranciers 14 dagen wel. Wij krijgen dan ook weinig herinneringen en onze crediteurenadministrateur beantwoordt alle herinneringen ook direct. Ook weten we bij Finance goed wat er in de hele organisatie speelt en welke facturen we kunnen verwachten dus kunnen we daar ook proactief in zijn. Maar ik heb ook bij miljardenorganisaties gewerkt op de crediteurenadministratie en daar weet je totaal van niks.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 09:43:05 #49
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_212738122
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 14:16 schreef over_hedge het volgende:
Volgens mij doen veel bedrijven dit ook om kosten naar andere maanden door te schuiven.
dat is onzin de kosten moeten geboekt worden op de datum van de factuur, en dus ook in die maand opgenomen worden. Moment van betalen staat daar helemaal los van
  FOK!fotograaf vrijdag 8 maart 2024 @ 09:44:11 #50
364681 over_hedge
pi_212738133
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:43 schreef Pensioengenieter het volgende:

[..]
dat is onzin de kosten moeten geboekt worden op de datum van de factuur, en dus ook in die maand opgenomen worden. Moment van betalen staat daar helemaal los van
Nou dan deed de boeking houding waar ik werkte het vast voor de lol. Maar deden het toch echt
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')