update op dit: ze zijn nu bezig 120 EOM te implementerenquote:Op woensdag 17 januari 2024 16:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
wacht maar tot je onze leverancier word
90 dagen end of month na factuurdatum
dus 17 januari factuur datum + 90 dagen = 17 april, en dan einde maand
dus op 30 april betalen wij je factuur![]()
![]()
![]()
slikken of stikken
quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:20 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
update op dit: ze zijn nu bezig 120 EOM te implementeren
Bronquote:Met ingang van 1 juli 2018 is het voor grote ondernemingen niet meer toegestaan een langere betalingstermijn dan 60 dagen af te dwingen bij het mkb en bij zzp'ers. Is contractueel niets vastgelegd dan moet er binnen de van 30 dagen betaald worden. De overheid moet mkb en zpp'ers altijd binnen 30 dagen betalen.
We dwingen ook niets af, maar als je 90EOM niet accepteert doen we gewoon geen zaken met dat bedrijf en zoeken we een andere leverancier. langere betaal termijnen zijn overigens vrij gebruikelijk bij grote bedrijvenquote:Op donderdag 7 maart 2024 11:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
[..]
Bron
Lekker bedrijf dat van jou.
Die 30 dagen geldt alleen als er geen andere termijn is overeengekomen. In mijn algemene voorwaarden (geaccepteerd door opdrachtgever uiteraard) staat expliciet 14 dagen. Maar los daarvan, die 30 dagen zijn inmiddels ook al ruimschoots verstreken.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:11 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb een tijdje op de financiële afdeling meegelopen in het kader van een school opdracht. Wij krijgen ook wekelijks zulke rekeningen binnen maar bij ons ligt de betalingstermijn op 30 dagen en worden uitbetalingen maar 1 keer per week uitgevoerd. Voorheen was dat 60 dagen maar dat is vorig jaar wettelijk teruggesteld naar 30.
Dus als zzp-ers een rekening sturen kan dat wel eens 4 weken worden voordat het uitbetaald wordt.
Denk dat je als zzp-er gewoon de wet moet volgen en gewoon die 30 dagen op je factuur moet zetten.
Dan moet het wel een heel belangrijk bedrijf zijn met meerdere opties tot leveranciers.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:26 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
We dwingen ook niets af, maar als je 90EOM niet accepteert doen we gewoon geen zaken met dat bedrijf en zoeken we een andere leverancier
Je kunt niet onder de wet uit ondanks wat er in jouw algemene voorwaarden staat. Je kunt wel afspreken dat het 40 dagen mag zijn maar 14 dagen houd wettelijk geen stand. ZIjn jouw algemene voorwaarden getoetst door een jurist? Anders zou ik die ook nog even een rekeningetje sturen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Die 30 dagen geldt alleen als er geen andere termijn is overeengekomen. In mijn algemene voorwaarden (geaccepteerd door opdrachtgever uiteraard) staat expliciet 14 dagen. Maar los daarvan, die 30 dagen zijn inmiddels ook al ruimschoots verstreken.
Uiteraard zijn ze getoetst (en opgesteld) door een jurist.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:30 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je kunt niet onder de wet uit ondanks wat er in jouw algemene voorwaarden staat. Je kunt wel afspreken dat het 40 dagen mag zijn maar 14 dagen houd wettelijk geen stand. ZIjn jouw algemene voorwaarden getoetst door een jurist? Anders zou ik die ook nog even een rekeningetje sturen.
Neem anders ook even de moeite om de bron te bekijken, die plaats ik niet voor niets.
Contractueel zijn mijn algemene voorwaarden expliciet door opdrachtgever geaccepteerd. Dus hoe kom je erbij dat dit geen stand houdt?quote:Is contractueel niets vastgelegd dan moet er binnen de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen betaald worden.
vind dat hier volstrekt irrelevant hoe een organisatie in elkaar zit... bedrijf A neemt een dienst af bij bedrijf B. bedrijf B zegt, joh, dat doe ik graag maar mijn betaaltermijn is 14 dagen. bedrijf A zegt, wat een toffe constructie, let's go!quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:44 schreef Hanca het volgende:
Hangt van de opdrachtgever af. Een gewoon bedrijf moet snel kunnen betalen. Een particulier als het een geplande opdracht is ook, als het om onverwachte kosten gaat heeft niet iedereen dat altijd op de plank liggen en kun je moeten wachten op de salarisstorting.
Maar als je met een stichting/instelling te maken hebt die op vrijwilligers draait kan het allemaal nog langer duren. Ik ben de boekhouder van de kerk, ik moet zeggen dat ik ook niet alle betaaltermijnen haal. Zeker niet als ze zo enorm krap zijn als 14 dagen. Ik moet eerst controleren of dit ook daadwerkelijk is gedaan, dan moet ik de opdracht geven tot betalen en een ander kan dan alleen betalen (dat is uit elkaar gehaald omdat er dan niemand met de kas vandoor gaat). Is het boven een bepaald bedrag moet ik die opdracht eerst bij de bestuursraad neerleggen en moet ik nadat de tweede boekhouder de betaling heeft gestuurd nog een keer goedkeuring geven bij de bank. Dit allemaal met vrijwilligers die ook nog wel wat anders te doen hebben. Dat duurt soms even en je spaart ook altijd bewust wat betalingen op om te voorkomen dat je 4 avonden in de week bezig bent.
Dus ik zou zeggen: het hangt echt van je klant af.
ik snap de verwarring wel;quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Uiteraard zijn ze getoetst (en opgesteld) door een jurist.
Uit je eigen bron:
[..]
Contractueel zijn mijn algemene voorwaarden expliciet door opdrachtgever geaccepteerd. Dus hoe kom je erbij dat dit geen stand houdt?
Bij vrijwilligersorganisaties hebben de mensen die de opdracht geven meestal totaal geen enkel idee hoe de betaling geregeld is, anders dan "mail maar naar x". Ik vind het wel relevant. En ik vind een betalingstermijn van 14 dagen zelfs eigenlijk bijna onbeschoft kort, dan hou je totaal geen rekening met zaken die kunnen gebeuren als ziekte of dat er moet worden gecontroleerd of men wel tevreden is over jouw werk.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:20 schreef freak1 het volgende:
vind dat hier volstrekt irrelevant hoe een organisatie in elkaar zit... bedrijf A neemt een dienst af bij bedrijf B. bedrijf B zegt, joh, dat doe ik graag maar mijn betaaltermijn is 14 dagen. bedrijf A zegt, wat een toffe constructie, let's go!
dan moet bedrijf A niet achteraf gaan liggen mekkeren over dat het wel lastig is die 14 dagen. dat wist je toch vooraf?
[..]
dat mag jij onbeschoft vinden. ik vind je, terwijl je andere daar van beschuldigd, zelf geen enkel inlevingsvermogen toont.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij vrijwilligersorganisaties hebben de mensen die de opdracht geven meestal totaal geen enkel idee hoe de betaling geregeld is, anders dan "mail maar naar x". Ik vind het wel relevant. En ik vind een betalingstermijn van 14 dagen zelfs eigenlijk onbeschoft kort, dan hou je totaal geen rekening met zaken die kunnen gebeuren als ziekte of dat er moet worden gecontroleerd of men wel tevreden is over jouw werk.
Als ik een herinnering krijg stuur ik altijd een excuusmail met de te verwachten termijn waarin betaald gaat worden en de uitleg dat het over meerdere schijven aan vrijwilligers gaat. Eigenlijk is daar altijd begrip voor.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:29 schreef freak1 het volgende:
[..]
-ik heb nog nooit van een bedrijf een berichtje gehad na 14 dagen, sorry man, we redden het niet, we regelen het binnen 2 weken, diepe excuses, mea culpa. (doet die vrijwilligersorganisatie van jou dat wel?
Letterlijk ieder kerklid kan activiteiten organiseren die geld kosten en dat zie je bij veel vrijwilligersorganisaties. Meestal gaat dat dan met budgetten of dat je pas toestemming hoeft te vragen boven een X bedrag. Bijna niemand heeft verstand van de boekhouding en de manier van betalen.quote:edit;
verder vind ik het van de ratten besnuffeld dat je blijkbaar een opdracht tot werk kan geven aan een ander bedrijf maar verder geen enkel idee hebt hoe je eigen bedrijf eigenlijk betaald.
fijn dat die bedrijven er begrip voor hebben. maakt jouw leven fijner.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik een herinnering krijg stuur ik altijd een excuusmail met de te verwachten termijn waarin betaald gaat worden en de uitleg dat het over meerdere schijven aan vrijwilligers gaat. Eigenlijk is daar altijd begrip voor.
je hoeft toch ook geen verstand te hebben van boekhouden? hoe moeilijk kan het zijn. hey gasten, als jullie geld uitgeven, houd er rekening mee dat we er 30 dagen over doen om te betalen. meld dat duidelijk als je dingen koopt.quote:[..]
Letterlijk ieder kerklid kan activiteiten organiseren die geld kosten en dat zie je bij veel vrijwilligersorganisaties. Meestal gaat dat dan met budgetten of dat je pas toestemming hoeft te vragen boven een X bedrag. Bijna niemand heeft verstand van de boekhouding en de manier van betalen.
Ik heb niet van alle binnenkomende facturen de betaaltermijn in mijn hoofd. Ik ben ook maar vrijwilliger. En ja, soms is de betaaltermijn al verstreken, als de factuur niet gemaild wordt maar naar een kerklid of de postbus wordt gestuurd.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:46 schreef freak1 het volgende:
[..]
fijn dat die bedrijven er begrip voor hebben. maakt jouw leven fijner.
je zou het ook eens kunnen omdraaien. dat je zelf een notitie naar het bedrijf stuurt dat je de betaaltermijn gaat missen met een reden waarom.
of zijn er facturen die 14 dagen foetsie zijn voor jij ze hebt? dan zit er toch iets mis in de organisatie.
persoonlijk als ik een factuur uitstuur en als antwoord op de herinnering (die ik overigens niet na 14 dagen stuur maar na 21 dagen) krijg dat het nu eenmaal lang duurt, gaat er de volgende keer gewoon een pro forma uit. eerst maar eens betalen, dan werken.
Ik blijf niet snappen dat jij niet begrijpt dat 14 dagen extreem kort is. Ook voor bedrijven trouwens: genoeg bedrijven werkt de persoon van de administratie maar 1 dag in de week. 1 dag ziek en je zit al op die 14 dagen.quote:[..]
je hoeft toch ook geen verstand te hebben van boekhouden? hoe moeilijk kan het zijn. hey gasten, als jullie geld uitgeven, houd er rekening mee dat we er 30 dagen over doen om te betalen. meld dat duidelijk als je dingen koopt.
ik blijf maar niet snappen waarom jij de verantwoordleijkheid bij de factuur sturende bedrijven legt.. dat jullie de zaken niet op orde hebben maakt de bedrijven niet fout.
jij bent telkens 1 stap verder, je slaat die cruciale stap 1 over;quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb niet van alle binnenkomende facturen de betaaltermijn in mijn hoofd. Ik ben ook maar vrijwilliger. En ja, soms is de betaaltermijn al verstreken, als de factuur niet gemaild wordt maar naar een kerklid of de postbus wordt gestuurd.
[..]
Ik blijf niet snappen dat jij niet begrijpt dat 14 dagen extreem kort is. Ook voor bedrijven trouwens: genoeg bedrijven werkt de persoon van de administratie maar 1 dag in de week. 1 dag ziek en je zit al op die 14 dagen.
Jij doet alsof alle mensen die stap 1 allereerst lezen (nee) en alsof ze weten hoe het betalen werkt (nee) en hoe lang dat duurt (nogmaals nee). Een herinnering moeten sturen lijkt me ook geen enkel probleem, als er op die herinnering dan maar reactie komt.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:54 schreef freak1 het volgende:
[..]
jij bent telkens 1 stap verder, je slaat die cruciale stap 1 over;
Dom gelul. 9 vd 10 keer doe je geen werk voor de financiele afdeling maar bijvoorbeeld voor een it afdeling. Die weten niks van betalingstermijnen, die huren gewoon iemand in of kopen iets. Dan gaat echt 99% vd mensen ervanuit dat je 30 dagen hanteert want dat is normaal.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:54 schreef freak1 het volgende:
[..]
jij bent telkens 1 stap verder, je slaat die cruciale stap 1 over;
bij het aangaan van de initieele overeenkomst is die 14 dagen bekend.
bedrijf A neemt een dienst of product af met de daarbij horende verplichtingen.
punt. klaar.
dat bij bedrijf A iemand werkt die maar 1 dag in de week die facturen kan doen en best eens een keer ziek kan zijn is toch ten tijde van het aangaan van de overeenkomst bekend? dat kan tioch gemeld woorden vooraf,,
vind dat een beetje huilen achteraf.
ik zie me al aankomen bij de bakker.. doe mij een paar croissantjes.. ze voor de neus van de bakker opeten en dan klagen als ik moet betalen, wat een onbeschoft korte betaaltermijn.. binnen 30 dagen kom ik wel een keer betalen. en dan klagen dat de bakker zo onredelijk is..
Ik kom die 14 dagen termijn inderdaad gelukkig bijna nooit meer tegen, naar mijn idee kwam dat vroeger wel meer voor.quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:59 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dom gelul. 9 vd 10 keer doe je geen werk voor de financiele afdeling maar bijvoorbeeld voor een it afdeling. Die weten niks van betalingstermijnen, die huren gewoon iemand in of kopen iets. Dan gaat echt 99% vd mensen ervanuit dat je 30 dagen hanteert want dat is normaal.
Je gaat echt niet vantevoren een betalingstermijn bespreken in dit soort gevallen.
wut?quote:Op donderdag 7 maart 2024 13:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij doet alsof alle mensen die stap 1 allereerst lezen (nee) en alsof ze weten hoe het betalen werkt (nee) en hoe lang dat duurt (nogmaals nee). Een herinnering moeten sturen lijkt me ook geen enkel probleem, als er op die herinnering dan maar reactie komt.
dom gelulquote:Op donderdag 7 maart 2024 13:59 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dom gelul. 9 vd 10 keer doe je geen werk voor de financiele afdeling maar bijvoorbeeld voor een it afdeling. Die weten niks van betalingstermijnen, die huren gewoon iemand in of kopen iets. Dan gaat echt 99% vd mensen ervanuit dat je 30 dagen hanteert want dat is normaal.
Je gaat echt niet vantevoren een betalingstermijn bespreken in dit soort gevallen.
Bij ons ook. Alleen betalingen op donderdag en alleen echte spoed wordt er handmatig een run gedraaid maar dan is het vaak gerechtelijke bevelen of de overheid.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:11 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb een tijdje op de financiële afdeling meegelopen in het kader van een school opdracht. Wij krijgen ook wekelijks zulke rekeningen binnen maar bij ons ligt de betalingstermijn op 30 dagen en worden uitbetalingen maar 1 keer per week uitgevoerd. Voorheen was dat 60 dagen maar dat is vorig jaar wettelijk teruggesteld naar 30.
Dus als zzp-ers een rekening sturen kan dat wel eens 4 weken worden voordat het uitbetaald wordt.
Denk dat je als zzp-er gewoon de wet moet volgen en gewoon die 30 dagen op je factuur moet zetten.
TS advies geven terwijl je zelf voor een organisatie werkt waar TS precies over klaagtquote:Op donderdag 7 maart 2024 14:08 schreef Hanca het volgende:
En aan TS: na 2 of 3 herinneringen/aanmaningen zonder reactie zou ik toch wijzen op een incassobureau. Of misschien gewoon eens bellen, wellicht heeft dat meer effect.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |