abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212714681
Hierbij wil ik ook een oproep plaatsen aan MINDEF

Oorlogsvoering is veranderd. Dronebootjes die $10.000 per stuk kosten hebben Russische schepen vernietigd in de zwarte zee.

In plaats van een luchtafweer fregat kan je misschien beter een luchtafweer systeem zoals SAMP-T kopen en over drie kleine scheepjes verdelen. Één scheepje met de Thales radar, één met de luchtafweer lanceerders en de raketten en één met de geleide systemen. Als er een scheepje geraakt wordt ben je niet gelijk alles kwijt.

Ook kunnen we beter investeren in kamikaze drone bootjes, zoals Oekraïne die gebruikt. Of kleine dronebootjes die een enkele kruisraket of luchtafweerraket vervoeren. Of drone onderzeeërtjes die een enkele torpedo vervoeren.

De oorlogsvoering verandert en we moeten ons aanpassen.

We kunnen ons geld maar één keer uitgeven.

------

NOS Nieuws

Donderdag, 20:04
Kabinet wil miljardenorder plaatsen voor vier fregatten bij Nederlandse scheepswerf
Nederland laat vier luchtverdedigings- en commandofregatten bouwen die de huidige fregatten moeten vervangen. De ministerraad gaat dit morgen besluiten, zo bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van RTL Nieuws.

De schepen worden gebouwd door de Nederlandse maritieme industrie, zoals scheepswerf Damen. Fregatten beschermen andere schepen met luchtdoelraketten voor aanvallen vanuit de lucht en vanaf zee.

Het ministerie van Defensie ging eerder uit van een aankoopbedrag voor de fregatten zelf van minimaal 2,5 miljard euro. De speciale bewapening die op deze en andere schepen en onderzeeërs kan worden gebruikt zou maximaal nog eens 2,5 miljard euro mogen kosten.

Duurder
De kans is groot dat de kosten hoger oplopen, tot wel 8 miljard euro, bevestigen Haagse bronnen. Het is de bedoeling dat de fregatten na 2030 ingezet kunnen worden.

Ondertussen worden de vier bestaande fregatten gemoderniseerd zodat die door kunnen blijven varen. Het gaat om de Zr.Ms. De Zeven Provinciën, Zr. Ms. Tromp, Zr.Ms. De Ruyter en Zr.Ms. Evertsen, die nu al zo'n twintig jaar in gebruik zijn.

De 'oude' fregatten krijgen bijvoorbeeld nieuwe antischipraketten en apparatuur om elektromagnetische signalen te kunnen verstoren.

https://nos.nl/artikel/25(...)erlandse-scheepswerf

[ Bericht 0% gewijzigd door polderturk op 06-03-2024 12:49:45 ]
  Overall beste user 2022 woensdag 6 maart 2024 @ 12:36:28 #2
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_212714740
1-2 miljard per boot met een afschrijving van een jaar of 30.

Doen.

Drones met moederschepen ook.

Een schip volstapelen met raketten en laten besturen vanaf een fregat ook doen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Forum Admin woensdag 6 maart 2024 @ 12:36:55 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212714746
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212714747
@TS: Als je het zo goed weet moet je het MinDef misschien even bellen. Denk niet dat ze meelezen op fok.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_212714757
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:36 schreef Straatcommando. het volgende:
@:sp3c
Niet weer die vliegdekschiponzin svp. :')
  Forum Admin woensdag 6 maart 2024 @ 12:37:56 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212714762
quote:
9s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:37 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Niet weer die vliegdekschiponzin svp. :')
:D _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 13:06:49 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212715138
Het kabinet wil al heel lang orders plaatsen maar doet het maar niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212715231
En wie moeten die fregatten dan bemannen? De meeste mannen zijn niet weg te slaan bij de kreupelen/zwakkeren van de Nederlandse samenleving.
pi_212715248
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:06 schreef sp3c het volgende:
Het kabinet wil al heel lang orders plaatsen maar doet het maar niet
Dat moeten ze ook niet doen.

Grote schepen worden visvoer in de zwarte zee.

Als je een groot schip koopt, koop dan een logistieke LHD schip waar drones en helikopters op kunnen landen. Deze plaats je 500+ km van het strijdgebied.

In plaats van een luchtafweer fregat kan je misschien beter een luchtafweer systeem zoals SAMP-T kopen en over drie kleine scheepjes verdelen. Één scheepje met de Thales radar, één met de luchtafweer lanceerders en de raketten en één met de geleide systemen. Als er een scheepje geraakt wordt ben je niet gelijk alles kwijt.

Ook kunnen we beter investeren in kamikaze drone bootjes, zoals Oekraïne die gebruikt. Of kleine dronebootjes die een enkele kruisraket of luchtafweerraket vervoeren. Of drone onderzeeërtjes die een enkele torpedo vervoeren.

We moeten ook nadenken over afweer tegen kamikaze drone bootjes.

Het logistieke LHD schip kan gebruikt worden om de andere bootjes logistiek aan te vullen.
  woensdag 6 maart 2024 @ 13:17:07 #10
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212715255
- Drones kopen
- Gamers vragen

Profit.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 13:25:30 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212715346
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:15 schreef polderturk het volgende:

[..]
Dat moeten ze ook niet doen.

Grote schepen worden visvoer in de zwarte zee.

Als je een groot schip koopt, koop dan een logistieke LHD schip waar drones en helikopters op kunnen landen. Deze plaats je 500+ km van het strijdgebied.

We moeten ook nadenken over afweer tegen kamikaze drone bootjes.

Het logistieke LHD schip kan gebruikt worden om de andere bootjes logistiek aan te vullen.
Goed verhaal, hoe gaat je logistieke LHD schip zich verdedigen tegen SSM's?
pi_212715399
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:17 schreef xzaz het volgende:
- Drones kopen
- Gamers vragen

Profit.
Level 50 Prestige *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212715452
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:14 schreef torentje het volgende:
En wie moeten die fregatten dan bemannen? De meeste mannen zijn niet weg te slaan bij de kreupelen/zwakkeren van de Nederlandse samenleving.
Nou torentje, dan plaatsen we de kreupelen/zwakken op de schepen, en dan volgen de mannen vanzelf.
pi_212715458
quote:
14s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Nou torentje, dan plaatsen we de kreupelen/zwakken op de schepen, en dan volgen de mannen vanzelf.
Opgelost *O*
A murky, forgotten land.
pi_212715515
De oude Zeven Provinciën fregatten waren voor hun tijd hypermodern en uitstekend uitgerust, met de beste radar en de Goalkeeper verdediging. Maar toen konden we ze zelf nog bouwen.

Tegenwoordig is de radar nog wel belangrijk, maar gaat het er verder voornamelijk om hoeveel lanceercellen ze hebben. Dus je kunt kleintjes bouwen met 1 blok van 24 cellen of grotere met 32 of 48 cellen. Het is verder maar wat je nog kunt bedenken aan extra uitrusting, zoals torpedo's of korte-afstand verdediging.

Goalkeepers hebben een groot magazijn onder het dek en worden niet meer gemaakt, de goedkope Amerikaanse Phalanx of RAM staan op het dek maar zijn minder effectief.

Dus al met al zijn een aantal kleintjes waarschijnlijk beter voor Nederland. Behalve als je ze een half jaar naar de andere kant van de wereld wilt kunnen sturen.
pi_212715652
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:25 schreef sp3c het volgende:

[..]
Goed verhaal, hoe gaat je logistieke LHD schip zich verdedigen tegen SSM's?
Met de luchtafweer(drone)bootjes die je tussen het strijdgebied en het LHD schip zet.

Of een phalanx (drone)boot dicht bij het LHD schip

Ik ben tegen grote schepen, maar als je er toch één koopt, koop dan een LHD schip.

Als je meerdere radar(drone)bootjes tussen het strijdtoneel en het LHD schip zet heb je genoeg tijd om de raketten te detecteren en te onderscheppen.

Of zet een LHD schip op 1000 km afstand en kleinere logistieke scheepjes dichter bij het strijdtoneel die als hub dienen.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 14:02:04 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212715813

Zetten we gewoon op een (drone) bootje jongens

Phalanx erbij, schien een helikopter en wat drones en een stuk of 80 VLS

Ik ben voor
pi_212715944
quote:
88s.gif Op woensdag 6 maart 2024 14:02 schreef sp3c het volgende:
[ afbeelding ]

Ik ben voor
Ja, een drone bootje is meer een ander soort torpedo, niet een volwaardig schip. Maar je krijgt natuurlijk wel dezelfde discussie als met vliegtuigen: zijn het raketplatforms of hebben ze ook nog andere taken? En dat laatste bepaalt hoe groot ze moeten zijn.
pi_212716127
quote:
88s.gif Op woensdag 6 maart 2024 14:02 schreef sp3c het volgende:
[ afbeelding ]

Ik ben voor
Niet alle radars zijn zo groot.

S-400 radar:

SAMP-T radar

ERALP AESA radar (bereik 400 km)

Daar heb je geen megagrote schepen voor nodig.

Aan de andere kant moeten ze wel iets hoger geplaatst worden door de kromming van de aarde om laagvliegende anti schip raketten te detecteren. Dan heb je wel grotere boten nodig.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 14:29:11 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212716178
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 14:25 schreef polderturk het volgende:

[..]
Niet alle radars zijn zo groot.

S-400 radar:
[ afbeelding ]

SAMP-T radar

[ afbeelding ]

ERALP AESA radar (bereik 400 km)

[ afbeelding ]

Daar heb je geen megagrote schepen voor nodig.

Aan de andere kant moeten ze wel iets hoger geplaatst worden door de kromming van de aarde om laagvliegende anti schip raketten te detecteren. Dan heb je wel grotere boten nodig.
Die zijn ook niet zo goed
pi_212716276
Dit topic :')
pi_212716277
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 14:29 schreef sp3c het volgende:

[..]
Dan zet je die grote maar op het LHD schip en die kleinere zet je tussen het strijdgebied en het LHD schip.
pi_212716281
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 14:29 schreef sp3c het volgende:

[..]
Passen tenminste wel op een binnenvaartschuit.
  Moderator woensdag 6 maart 2024 @ 14:36:31 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212716289
Waarom zou je die kleinere überhaupt bouwen?
pi_212716301
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 14:36 schreef sp3c het volgende:
Waarom zou je die kleinere überhaupt bouwen?
Sneller gebouwd, eerder naar huis *O*
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')