Is dat wel verstandig gezien oude mensen bijvoorbeeld geen smartphone hebben en de gevoeligheid voor hacks van het NL alert of internet problemen?quote:Luchtalarm verdwijnt eind volgend jaar en wordt vervangen door NL-Alert
Het luchtalarm in Nederland gaat verdwijnen. Demissionair minister Dilan Yeşilgöz wil de bekende sirenes eind 2025 volledig vervangen door de NL-Alert-meldingen op de mobiele telefoon.
Sinds 1952 horen Nederlanders bij grote calamiteiten - maar vooral op de eerste maandag van de maand - de sirenes loeien. Maar steeds minder mensen kunnen het daadwerkelijk horen, schrijft de minister aan de Tweede Kamer.
Door 75 procent te horen
De huidige sirenes zijn in het 'meest gunstige geval door ongeveer 75 procent van de mensen te horen'. Dat is volgens de minister nog lager in nieuwe woonwijken of op locaties waar bijvoorbeeld hoogbouw is gekomen. 92 procent van alle Nederlanders ontvangt daarentegen een NL-Alert.
Dit geluid is al meer dan 70 jaar te horen:
Bovendien kan daarmee ook specifieke informatie worden meegezonden over wat te doen. Wie nu een luchtalarm hoort moet nog radio of televisie aanzetten om te weten wat er dreigt en wat te doen.
Het in stand houden van het luchtalarmsysteem kost ook nogal wat, schrijft ze. Alles afwegende lijkt het haar beter om eind 2025, als de onderhoudscontracten aflopen, het systeem te ontmantelen. Op specifieke locaties met een verhoogd risico zouden de sirenes mogelijk wel kunnen blijven staan als extra waarschuwingssysteem, schrijft de minister.
Volgens het artikel ontvangen meer mensen een NL alert dan dat er mensen het luchtalarm daadwerkelijk horen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Is dat wel verstandig gezien oude mensen bijvoorbeeld geen smartphone hebben en de gevoeligheid voor hacks van het NL alert of internet problemen?
Maar je mist eventueel wel een doelgroep die nu wel het luchtalarm hoort maar geen smartphone heeft. Al zou je kunnen denken dat over 10-15 jaar iedereen wel een smartphone heeft maar nu heb je nog wel echt een generatie 80+ waar veel mensen geen smartphone hebben.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:23 schreef Ronald het volgende:
[..]
Volgens het artikel ontvangen meer mensen een NL alert dan dat er mensen het luchtalarm daadwerkelijk horen.
https://www.nl-alert.nl/z(...)2DAlert%20ontvangen.quote:Kan ik NL-Alert ontvangen als ik geen bereik heb of mijn telefoon uit staat?
Nee, als je telefoon geen netwerkbereik heeft, uit of in vliegtuigmodus staat, kun je geen NL-Alert ontvangen.
Die mensen hebben toch geen enkel nut als het luchtalarm wel terecht zou afgaan.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar je mist eventueel wel een doelgroep die nu wel het luchtalarm hoort maar geen smartphone heeft. Al zou je kunnen denken dat over 10-15 jaar iedereen wel een smartphone heeft maar nu heb je nog wel echt een generatie 80+ waar veel mensen geen smartphone hebben.
quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:37 schreef Caland het volgende:
[..]
Die mensen hebben toch geen enkel nut als het luchtalarm wel terecht zou afgaan.
Die zitten al in de cijfers verwerkt. Als die kloppen, is alleen de vraag: hoeveel mensen van die 8% die het alert niet krijgen, zitten bij die 75% die het alarm wél horen. Vast niet allemaal? Andersom is ook de vraag: voor hoeveel mensen geldt dat nu ook al het alert het enige signaal is?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar je mist eventueel wel een doelgroep die nu wel het luchtalarm hoort maar geen smartphone heeft. Al zou je kunnen denken dat over 10-15 jaar iedereen wel een smartphone heeft maar nu heb je nog wel echt een generatie 80+ waar veel mensen geen smartphone hebben.
En dat om 170 miljoen euro te besparen in 15 jaar tijd.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:43 schreef TigerXtrm het volgende:
Misschien wel een van de domste en kortzichtigste plannen die de regering ooit doorgedrukt heeft. Nog erger dan de energie transitie. En in oorlogstijd ook nog eens
Waarom zouden andere landen overstappen naar NL-Alert?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:20 schreef Notorious_Roy het volgende:
Zijn er landen die deze switch al hebben gemaakt? Ben erg benieuwd naar de resultaten.
Ik ook. Het is toch nooit wat en het scheelt je weer een paar keer een hoedje schrikken van test-alerts.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:42 schreef Sorella het volgende:
Ik heb nl alert uitstaan, nou dan ga ik maar dood.
Dat is nogal vaag, dus ik heb het maar even opgezocht.quote:Het in stand houden van het luchtalarmsysteem kost ook nogal wat, schrijft ze.
9 miljoen per jaar gerekend vanaf 2021 dus, zonder eventuele kosten voortkomend uit afschaffen (ontmanteling, eventuele voorlichting en verbetering NL Alert, enz) er tegenover te zetten.quote:Het wel of niet afschaffen van het luchtalarm is vooral een afweging tussen kosten en baten. Het kost 170 miljoen euro om het luchtalarm tot aan 2040 te behouden, becijferde het Centrum Beleidsadviserend Onderzoek in 2021.
Al die topics over de Duitsers die komen enzoquote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:51 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Ik ook. Het is toch nooit wat en het scheelt je weer een paar keer een hoedje schrikken van test-alerts.
Als er een ramp is lees ik het wel op FOK!.
Ben blij dat ze deze gigantische post hebben bezuinigd hoor. Als de chloortrein hier ontspoort en m'n telefoon beneden aan de lader ligt heb ik maar pech gehad. Eindelijk geld genoeg voor die 1000 euro van Rutte.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat is nogal vaag, dus ik heb het maar even opgezocht.
https://www.nu.nl/tech/62(...)-redder-in-nood.html
[..]
9 miljoen per jaar gerekend vanaf 2021 dus, zonder eventuele kosten voortkomend uit afschaffen (ontmanteling, eventuele voorlichting en verbetering NL Alert, enz) er tegenover te zetten.
Het is, zoals in het artikel beschreven, wel voor 2024 begrippen een uiterst "domme" melding natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit is echt zo'n "het moet anders en moderner plan"
Waarom dan?
"Omdat het anders en moderner moet"
Ze pakke gewoon alle tradisies van ons afquote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:58 schreef Rnie het volgende:
[..]
Het is, zoals in het artikel beschreven, wel voor 2024 begrippen een uiterst "domme" melding natuurlijk.
IKquote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:58 schreef Caland het volgende:
[..]
Ze pakke gewoon alle tradisies van ons af
Ik krijg graag een domme melding zodat ik weet dat ik op zoek moet naar een slimme melding.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:58 schreef Rnie het volgende:
[..]
Het is, zoals in het artikel beschreven, wel voor 2024 begrippen een uiterst "domme" melding natuurlijk.
Zoals het berichtje/notifcatie openen na de geluidsmelding op je telefoon?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:01 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik krijg graag een domme melding zodat ik weet dat ik op zoek moet naar een slimme melding.
De telefoon die ik lang niet altijd in de buurt heb?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:03 schreef Rnie het volgende:
[..]
Zoals het berichtje openen na de geluidsmelding op je telefoon?
Maar het is voor noodgevallen, dan is het toch ideaal om twee systemen te hebben? Eén die gewoon aangeeft 'er is iets aan de hand', en de ander waar je dan meer informatie kunt zien. NL-Alert is hartstikke handig, zeker weten, maar volstrekt nutteloos als je eens zonder telefoon op pad bent, of je telefoon uit hebt staan of weet ik het wat.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:58 schreef Rnie het volgende:
[..]
In je lockertje?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:04 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De telefoon die ik lang niet altijd in de buurt heb?
Ik vind het altijd hilarisch bij ons. Een stuk of 20 telefoons die kneiterhard beginnen te loeien en vervolgens de robotstem die (x 20) het bericht hardop voorleest, lekker asynchroon door elkaar tetterend omdat de een het net even sneller ontvangt dan de ander. Onverstaanbare chaos.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:59 schreef Rnie het volgende:
Dat zal wel een partij pokkeherrie worden op de werkvloer.
Dit dus. En dan hebben we het nog niet eens gehad over simpele zaken als dat de batterij van je telefoon leeg kan zijn, je mobiel stuk kan gaan, gestolen kan worden en weet ik wat nog allemaal. Prima beslissing dit, geweldig plan .quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:34 schreef Confetti het volgende:
Wat een volstrekt debiel plan zeg. Zodra er een wereldoorlog uitbreekt is het gedaan met het telefoonnetwerk. Of misschien al aan de vooravond van die oorlog.
Beetje overdreven dit. Wanneer ben je nou daadwerkelijk op pad zonder je telefoon, waarbij je niet onder de mensen bent?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar het is voor noodgevallen, dan is het toch ideaal om twee systemen te hebben? Eén die gewoon aangeeft 'er is iets aan de hand', en de ander waar je dan meer informatie kunt zien. NL-Alert is hartstikke handig, zeker weten, maar volstrekt nutteloos als je eens zonder telefoon op pad bent, of je telefoon uit hebt staan of weet ik het wat.
Ik zelf niet vaak, maar ik ken er meerderen die regelmatig even een stukje gaan wandelen of iets dergelijks zonder telefoon. Punt is vooral dat het om noodsituaties gaat, en je dan niet afhankelijk wilt zijn van een systeem waarbij je wel je telefoon bij je moet hebben. Luchtalarm voor de grote eerste melding en NL-Alert voor de meer gedetailleerde informatie is een topcombinatie.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:17 schreef Rnie het volgende:
[..]
Beetje overdreven dit. Wanneer ben je nou daadwerkelijk op pad zonder je telefoon, waarbij je niet onder de mensen bent?
Dus dan moet je een systeem omhooghouden voor mensen die een stukje wandelen zonder telefoon, op plekken waar niemand te vinden is?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik zelf niet vaak, maar ik ken er meerderen die regelmatig even een stukje gaan wandelen of iets dergelijks zonder telefoon. Punt is vooral dat het om noodsituaties gaat, en je dan niet afhankelijk wilt zijn van een systeem waarbij je wel je telefoon bij je moet hebben. Luchtalarm voor de grote eerste melding en NL-Alert voor de meer gedetailleerde informatie is een topcombinatie.
Graag dan ook een systeem voor mensen die de telefoon op bed hebben liggen en thuis met een koptelefoon op muziek aan het luisteren zijnquote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:24 schreef Rnie het volgende:
[..]
Dus dan moet je een systeem omhooghouden voor mensen die een stukje wandelen zonder telefoon, op plekken waar niemand te vinden is?
Stel dat je loopt op een plek, zonder je telefoon, waar je het luchtalarm niet kan horen. Wat dan?
Dilan is even de was aan het opvouwen, zal het zo even voorleggen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Graag dan ook een systeem voor mensen die de telefoon op bed hebben liggen en thuis met een koptelefoon op muziek aan het luisteren zijn
Ze kunnen bijv een bomwerpers prima op ruime afstand zien aankomen. Behalve van die Amerikanen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:12 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Een luchtalarm of NL-alert is voor grootschalige rampen echt volledig flauwekul, omdat er helemaal geen infrastructuur is om de bevolking te beschermen. Mocht het luchtalarm echt grootschalig landelijk ingezet worden voor een bombardement of ramp dan zit de elite/belangrijke bewindspersonen al lang en breed veilig in een bunker en is het plebs volledig aan zichzelf overgelaten. Of je nou door een analoge sirene wordt gewaarschuwd of een berichtje maakt helemaal niet uit.
Hier ging een tijdje terug NLAlert eruit midden in de nacht vanwege brand in de buurt. Ik had de telefoon op mijn nachtkastje liggen naast bed. Viel bijna uit bed.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:25 schreef Caland het volgende:
[..]
Graag dan ook een systeem voor mensen die de telefoon op bed hebben liggen en thuis met een koptelefoon op muziek aan het luisteren zijn
Klinkt echt als een topidee. Echt helemaal goed.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:30 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
https://www.nl-alert.nl/z(...)2DAlert%20ontvangen.
Klinkt foolproof, wat kan er misgaan?
Dat is toch ook de bedoeling?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 21:29 schreef Momo het volgende:
[..]
Hier ging een tijdje terug NLAlert eruit midden in de nacht vanwege brand in de buurt. Ik had de telefoon op mijn nachtkastje liggen naast bed. Viel bijna uit bed.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |