Ik was er net aan gewend maar kennelijk gaat de rente binnenkort alweer omlaag.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Zijn jullie ook weer aan het ontvangen van spaarrente gewend?
[ afbeelding ]
Die regels gelden niet voor spaarrekening. Alleen voor betaalrekeningen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:21 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Klopt, wel geinig.
Gaat mij meer om de relatief vrije opname, ik zeg relatief gezien het enige onhandige is dat het meerdere werkdagen kan duren als ik iets wil opnemen.
Zou zweren dat er nieuwe regelgeving was op Europees niveau dat het nog maar een paar seconden mag duren voor het op je rekening staat, ofzoiets.
Is dat eerder benoemde risico daarmee opgelost?quote:uw spaargeld wordt gegarandeerd door het Zweedse wettelijke depositogarantiestelsel tot (de tegenwaarde in euro van) SEK 1.050.000 per rekeninghouder per bank. Terugbetaling vindt plaats naar uw Raisin-rekening in euro. Het terugbetaalbare bedrag wordt beschikbaar gemaakt aan de rekeninghouder binnen 7 werkdagen.
Iemand een idee waarom dit hier wel in EUR gegarandeerd is?quote:uw spaargeld wordt gegarandeerd door het Noorse wettelijke depositogarantiestelsel tot ¤ 100.000 per rekeninghouder per bank. Terugbetaling vindt plaats in euro.
Lijkt me wel. Ik heb het diverse malen nagevraagd bij de helpdesk Raisin en kreeg elke keer bovenstaande uitleg. Is inderdaad een wijziging.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 09:48 schreef dyna18 het volgende:
Een tijdje terug op dit forum was er ophef over dat als je bij Raisin bij een Zweedse bank spaart, je risico loopt wanneer het mis gaat. Het bedrag wordt dan terug betaald in Zweedse Kronen ipv Euro's en mogelijk zelfs per cheque.
Wat is daar nu de situatie van? Als ik bij Raisin kijk, geven zij nu zelf deze info bij de informatie over de depositogarantie.
[..]
Is dat eerder benoemde risico daarmee opgelost?
Vanuit eerder in dit topic en ook een paar posts erna met verwijzigingen naar de zweedse centrale bank:quote:Op vrijdag 31 mei 2024 09:48 schreef dyna18 het volgende:
Een tijdje terug op dit forum was er ophef over dat als je bij Raisin bij een Zweedse bank spaart, je risico loopt wanneer het mis gaat. Het bedrag wordt dan terug betaald in Zweedse Kronen ipv Euro's en mogelijk zelfs per cheque.
Wat is daar nu de situatie van? Als ik bij Raisin kijk, geven zij nu zelf deze info bij de informatie over de depositogarantie.
[..]
Is dat eerder benoemde risico daarmee opgelost?
Iets anders wat ik mij nog afvraag, in Noorwegen gebruiken ze Noorse kronen. Echter bij de vrije spaarrekening van Morrow (via Raisin) wordt bij de informatie over het deposito garantiestelsel alleen over EUR gesproken. Dit staat hier dus anders dan bij de Zweedse banken.
[..]
en dan het tweede deelquote:Op woensdag 20 maart 2024 05:22 schreef KrekelJapie het volgende:
Aanpassing Zweeds depositogarantiestelsel
In Zweden werken ze niet met de euro, ze zijn daar blijven betalen in Zweedse kronen. Sparen in Zweden via Raisin doe je gelukkig wel gewoon in euro's, die worden niet omgewisseld in kronen - tot zover dus ook geen valutarisico.
Valutarisico bij uitbetaling na faillissement bank
Het venijnige zat in de spaargarantie. Die was namelijk wél in Zweedse kronen. Oók de compensatie van spaarders in het buitenland als een Zweedse bank failliet zou gaan. Dat is irritant, want dan ben je dus als Nederlandse spaarder bij een faillissement van jouw spaarbank in Zweden afhankelijk van de wisselkoers tussen de Zweedse kroon en de euro.
Uitbetaling nu in euro's!
Daar is recent verandering in gekomen. Riksgalden (de uitvoerder van het Zweedse depositogarantiestelsel) heeft de werkwijze aangepast. De uitbetaling van jouw spaargeld bij een bank in Zweden als die failliet zou gaan is nu NIET meer in Zweedse kronen, je krijgt het geld gewoon in euro's terug. Geen valutarisico meer dus, dat is fijn!
De resolutieautoriteit van het betreffende land bepaald in welke valuta zij de garanties geeft. Wanneer je garanties geeft in een andere valuta dan je eigen valuta dan loop je natuurlijk een groter risico. Als de onderliggende banken echter toch bereid zijn om dat risico te aanvaarden, kan je dus meerdere valuta gaan kiezen als autoriteit.quote:Iemand een idee waarom dit hier wel in EUR gegarandeerd is?
Op de kapitaalmarkt, is de rente ietsje aan het stijgen: richting 3%:quote:Op dinsdag 28 mei 2024 21:36 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Ik was er net aan gewend maar kennelijk gaat de rente binnenkort alweer omlaag.
Denk als daar de oorlog uitbreekt, er wel meer staat te gebeuren dan alleen een spaardeposito regelen. Banken blijven vaak overeind in oorlogen; de wapenindustrie moet dan gefinancierd worden.quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:42 schreef dyna18 het volgende:
- Ook ben ik beducht voor landen die net even te dicht tegen Rusland aanliggen.
Het zijn gekke tijden tenslotte en als ik mijn geld 1 of 2 jaar vast zet weet je nooit wat er in die periode kan gebeuren. En voor je het weet worden toch landen als Esland, Letland, Litouwen en mogelijk ook Finland er bij betrokken (zie ook het nieuws van afgelopen week met de eilanden in de Oostzee).
Ik snap afwegingen rondom geografische ligging en het business model wat je wel of niet wilt steunen, maar ik wil wel graag een comment maken op de "A" status van het land. Hoewel die informatie je heel erg opgedrongen wordt op Raisin, is dat lang niet zo'n goed argument als het lijkt. Als je iets wil weten over de financiele betrouwbaarheid van de betreffende bank, garantiestelsel etc verwijs ik graag naar een eerdere post van mij:quote:Op vrijdag 31 mei 2024 16:42 schreef dyna18 het volgende:
Dank voor jullie reactie.
Omdat zowel belastingteruggave als vakantiegeld zijn binnengekomen was ik op zoek naar een nieuw deposito om te openen. Misschien leuk om jullie mee te nemen in mijn afwegingen voor welke.
Nou wil ik mijn mijn spaargeld maar minimaal risico lopen. Dus ik ben best wel selectief voor welke partijen afvallen. Ik heb gewoon geen zin in nog een keer (Icesave) met problemen te maken te hebben.
- Ten eerste kies ik alleen voor landen met een A status.
Dus alles rond de Middellandse zee valt al snel af.
- Ook ben ik beducht voor landen die net even te dicht tegen Rusland aanliggen.
Het zijn gekke tijden tenslotte en als ik mijn geld 1 of 2 jaar vast zet weet je nooit wat er in die periode kan gebeuren. En voor je het weet worden toch landen als Esland, Letland, Litouwen en mogelijk ook Finland er bij betrokken (zie ook het nieuws van afgelopen week met de eilanden in de Oostzee).
- Verder ben ik niet zo fan van bedrijven die vooral verdienen aan mensen die in de schulden zitten. Dus hiermee vallen een paar Zweedse partijen ook al af. Klarna, Hoist, collector
Dan blijft er al snel een beperkte keuze over.
Ik kies voor een deposito omdat in het afgelopen half jaar de rente steeds wat verder aan het dalen is.
Uiteindelijk voor Raisin - TF Bank gekozen voor 3,45% 1 jaar vast (Zweden).
Met andere woorden de Zweedse A status heb je niet zoveel aan. De verdere beoordeling van je keuze vanuit mijn kant:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zonder de hele analyse voor de andere banken uit te schrijven, heb ik zelf een rekening bij Distingo.quote:Mocht je voor een vrije spaarrekening gaan, dan was er nu wat meer keuze geweest. Namelijk Distingo, Nordax en Morrow staan er leuk voor. Maar die rente kan natuurlijk wel snel dalen (zie als voorbeeld CKV die een paar maanden geleden nog op 3,5% zat).
Dat is de moeitequote:Hoist Sparen heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,32 % p.j. naar 3,30 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 07.06.2024 om 12 uur 's middags.
Ik vind die product bladen toch best wel helder.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 10:35 schreef dyna18 het volgende:
Dank voor je uitgebreide inhoudelijke reactie snabbi.
Helemaal mee eens dat het risico van de bank ook goed is om te beoordelen (en Raisin daar vrij weinig aan info over geeft).
Euribor met name 3 mnds volgt de ECB. Dat heet anticiperen op een rente verlaging.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:07 schreef snabbi het volgende:
De redenatie komt vreemd op mij over. De monetaire rente volgt de marktrente?
Dat de monetaire rente een van de inputs vormt naar de marktrente is wel wat ik logisch vind. Ik vond het juist vreemd dat het andersom geformuleerd wordt - alsof de ECB voor de vorm de rente moet verlagen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 16:24 schreef zeeland6 het volgende:
[..]
Euribor met name 3 mnds volgt de ECB. Dat heet anticiperen op een rente verlaging.
Kapitaalmarkt rente = de lange rente.
Dat was in feite ook het geval. De markt had er al op voorgesorteerd. Niet in de laatste plaats door uitspraken van dezelfde ECB.quote:Op donderdag 6 juni 2024 16:29 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat de monetaire rente een van de inputs vormt naar de marktrente is wel wat ik logisch vind. Ik vond het juist vreemd dat het andersom geformuleerd wordt - alsof de ECB voor de vorm de rente moet verlagen.
als reden geven ze aan "in navolging van de beslissing van de ECB"quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:33 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Santander gaat vanaf 13 juni naar 3,35% variabel. Nu nog 3,60%
Ze willen gewoon niet te veel kwijt zijnquote:Op donderdag 6 juni 2024 18:21 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
als reden geven ze aan "in navolging van de beslissing van de ECB"
Zijn ze ook altijd zo snel als de rente stijgt?quote:Op donderdag 6 juni 2024 18:21 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
als reden geven ze aan "in navolging van de beslissing van de ECB"
quote:Klarna Bank AB heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,25 % p.j. naar 3,00 % p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 14.06.2024 om 12 uur 's middags.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |