abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212605352
Sinds enkele dagen weet ik dat mijn kat een te snelwerkende schildklier heeft.
de waarden zouden max 60 mogen zijn, maar is 72. Ze lijkt aan het begin te zitten, want is nog niet heel veel afgevallen.
De overige bloedwaarden lijken goed, alhoewel dat pas echt zeker is als de te snel werkende schildklier onder controle is.

Het is een "trauma"katje en is moeilijk te behandelen.

Wat zijn de behandelingen:

Medicijnen (pillen): is levenslang en 1x goede spiegel bereikt is toch nog ongeveer 4x per jaar voor een bloedcontrole.
Daarnaast is de kans groot dat ze steeds meer medicijnen moet om het onder controle te houden.
Maar ik krijg die pillen er niet in. Ze mogen niet gebroken dus gaan heel door natvoer. Daar stinkt ze niet meer in ze vist hem eruit. Vanochtend dwangmatig gegeven maar voor mij en haar is dat niet een oplossing voor altijd.

Medicijnen (vloeibaar) moet nog geprobeerd worden, maar moet eigenlijk rechtstreeks in het bekkie. Nou als ik dat kan kan ik ook pillen geven, dus geen optie.

Oorzalf: wordt net zo'n drama als pillen, want het blijft een traumakatje, ook dit zal drama zijn om toe te dienen.

Dieet: Maar dan mag ze nooit iets anders pikken oid.En ze komt buiten in eigen tuin, maar kans genoeg om dingen te vreten.

Dus ik overweeg de laatste mogelijkheid (mits dit kan qua overige gestel van de kat, nieren etc.) wat ik nu voorgelegd heb aan de dierenarts. Ik word hierover teruggebeld. En dat is behandelen met een radioactief Jodium.

Maar ik ben heel benieuwd of er ervaringen zijn hier met schildklierproblemen van de kat en hoe jullie dit behandelen.
  Spellchecker dinsdag 27 februari 2024 @ 10:35:34 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212605601
Qua pillen; de bek van de kat opendoen, je vinger ertussen zodat ze haar bek niet dicht kan doen, de pil erin en dan over haar keel aaien zodat ze de pil inslikt.

Sterkte!
pi_212605815
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 10:35 schreef maily het volgende:
Qua pillen; de bek van de kat opendoen, je vinger ertussen zodat ze haar bek niet dicht kan doen, de pil erin en dan over haar keel aaien zodat ze de pil inslikt.

Sterkte!
Ik denk dat het probleem van TS is dat de kat zich niet laat vangen.
En als dat toch lukt, dat ontzettend traumatisch voor haar is. En ze steeds slimmer wordt in handen ontwijken. Waarbij het beetje in de loop der tijd opgebouwd vertrouwen verdwijnt.

Ik herken het van mijn bange opvangmoeders. Die gelukkig zelden levenslang pillen hoefden en die ik vaak wel kon foppen met gemalen pil door voer.
Dus geen ervaring op de langere termijn en ook geen ervaring met hypertheryreoïdie. Hopelijk krijg je van anderen wel tips.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 27 februari 2024 @ 10:57:41 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_212605838
Ik heb 2 Burmezen gehad die dit probleem rond 14-15 jaar kregen, ongeveer gelijktijdig met afnemende nier-functie, dus dat was dieet en pillen. Maar in mijn geval waren pillen geen probleem, ze lieten alles met zich doen, en de dierenarts vonden ze leuk. Ik kon vaak aan het gedrag al zien of de dosis aangepast moest worden (te rustig : minder, te druk : meer). Geniepig is dat ze dezelfde pillen zouden kunnen krijgen als mensen, maar dat is verboden, en de pillen voor katten zijn ongeveer 10 keer zo duur (alleen de laagste dosis mogen ze in mensen-versie krijgen omdat die niet in dieren-versie bestond).

Uiteindelijk is de ene 17,5 en de andere 20,5 jaar geworden.

Er zijn nog 2 andere behandelingen : operatief en bestraling.

Een schildklier bestaat uit 2 lobben, en gewoonlijk is maar 1 van de lobben aangetast door een goedaardig gezwel, en die kan operatief verwijderd worden (gedaan bij een kater die we lang geleden thuis hadden). Het probleem is dat een paar jaar later vaak de andere lob toch ook aangetast wordt, en dan is opereren geen optie meer, maar mogelijk ben je dan in staat geweest het beestje nog wat meer zelfvertrouwen te geven en is medicatie makkelijker toe te dienen. Voor een relatief jonge kat is dit dus lastig.

Met name voor jonge katten is bestraling een optie, maar ik denk dat dat voor een al getraumatiseerd beestje geen oplossing is. Ze moeten dan namelijk opgenomen worden in een kliniek, krijgen een week lang behandelingen met bestraling, en moeten dan nog een week lang blijven om de straling weer uit het lichaam te krijgen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 27 februari 2024 @ 15:01:42 #5
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_212608276
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 10:54 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
En als dat toch lukt, dat ontzettend traumatisch voor haar is. En ze steeds slimmer wordt in handen ontwijken. Waarbij het beetje in de loop der tijd opgebouwd vertrouwen verdwijnt.

Dit en krachtige pootjes. Mijn oude Britse korthaar was ook nog eens heel gewiekst. Gaf je het idee dat hij zijn pil doorgeslikt had, sloop dan weg en kokte het ding alsnog onder een stoel uit. Dat was bij zijn allereerste antibiotica kuur, die daardoor ook faalde :{ .

Ik heb nu een kitten die sinds eind januari dagelijks een pil krijgt. Daar hebben we minstens 2 man voor nodig. De een bakert het kitten in een fleecedekentje om de pootjes en lijfje heen en houdt het kopje omhoog, de ander steekt eerst een spuitje water in het keeltje, daarna de pil erin en dan nog een beetje water. Ze moeten dan wel slikken. Dit is ook een voormalig angstkatje, maar hij komt toch meestal na 10 minuten weer om aaitjes vragen en is alles dan weer vergeten.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_212608594
Als mijn kat een heel af en toe een pilletje moet zet ik die tegenwoordig met zijn lichaam van mij af (dus kop kijkt naar voren inplaats van naar mij) en dan benader ik hem van achteren, kop omhoog, bek open, pil erin en wrijven. Dit werkt tot nog toe erg goed maar ik weet wel zeker dat als dit dagelijks zou moeten gebeuren het na 3 x ook een drama wordt.
pi_212609100
Heb je al eens Easypill geprobeerd? Dit is een groot succes bij mijn pillenhatende kat. Bij sommige dierenwinkels (bijv. Pets Place) schijnen ze losse zakjes te verkopen om een keer uit te proberen. Ik heb ze zelf per grote pot online gekocht.
pi_212609957
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 10:54 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ik herken het van mijn bange opvangmoeders. Die gelukkig zelden levenslang pillen hoefden en die ik vaak wel kon foppen met gemalen pil door voer.
Dus geen ervaring op de langere termijn en ook geen ervaring met hypertheryreoïdie. Hopelijk krijg je van anderen wel tips.
Ze is inderdaad niet of nauwelijks te vangen.
Vanochtend dus wel gedaan en de pil er in gekregen.
Maar dit gaat zeker het weten het opgebouwde vertrouwen kosten.
pi_212610015
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 10:57 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb 2 Burmezen gehad die dit probleem rond 14-15 jaar kregen, ongeveer gelijktijdig met afnemende nier-functie, dus dat was dieet en pillen. Maar in mijn geval waren pillen geen probleem, ze lieten alles met zich doen, en de dierenarts vonden ze leuk. Ik kon vaak aan het gedrag al zien of de dosis aangepast moest worden (te rustig : minder, te druk : meer). Geniepig is dat ze dezelfde pillen zouden kunnen krijgen als mensen, maar dat is verboden, en de pillen voor katten zijn ongeveer 10 keer zo duur (alleen de laagste dosis mogen ze in mensen-versie krijgen omdat die niet in dieren-versie bestond).

Uiteindelijk is de ene 17,5 en de andere 20,5 jaar geworden.

Er zijn nog 2 andere behandelingen : operatief en bestraling.

Een schildklier bestaat uit 2 lobben, en gewoonlijk is maar 1 van de lobben aangetast door een goedaardig gezwel, en die kan operatief verwijderd worden (gedaan bij een kater die we lang geleden thuis hadden). Het probleem is dat een paar jaar later vaak de andere lob toch ook aangetast wordt, en dan is opereren geen optie meer, maar mogelijk ben je dan in staat geweest het beestje nog wat meer zelfvertrouwen te geven en is medicatie makkelijker toe te dienen. Voor een relatief jonge kat is dit dus lastig.

Met name voor jonge katten is bestraling een optie, maar ik denk dat dat voor een al getraumatiseerd beestje geen oplossing is. Ze moeten dan namelijk opgenomen worden in een kliniek, krijgen een week lang behandelingen met bestraling, en moeten dan nog een week lang blijven om de straling weer uit het lichaam te krijgen.
Vandaag overleg met de dierenarts gehad.
Er wordt een verwijsbrief geschreven voor bestraling.
Dat is inderdaad weer stress bovenop de al aanwezige trauma's.
Maar dat zijn toch haar beste kansen.
90 tot 95% kans van slagen. En dat betekent ervan zijn.

Anders wordt het niet behandelen en wachten tot andere organen het niet meer aankunnen.
Dit kan lang duren maar is de enige echte andere optie.

Het blijft een loodzware beslissing.
pi_212610036
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 16:19 schreef Morgane89 het volgende:
Heb je al eens Easypill geprobeerd? Dit is een groot succes bij mijn pillenhatende kat. Bij sommige dierenwinkels (bijv. Pets Place) schijnen ze losse zakjes te verkopen om een keer uit te proberen. Ik heb ze zelf per grote pot online gekocht.
Easypill krijg ik morgen binnen.
Bij de dierenarts was het op, dus online besteld.
Ik denk dat het eventueel een paar keer kan lukken.
Maar zodra ze 1x die pil ontdekt is het gedaan.

Door haar wantrouwen is het helaas ook geen schrokop
  Spellchecker dinsdag 27 februari 2024 @ 17:30:06 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212610038
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 17:28 schreef Ebinas het volgende:

[..]

Anders wordt het niet behandelen en wachten tot andere organen het niet meer aankunnen.

Sterkte daarmee ^O^
pi_212610054
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 15:01 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dit en krachtige pootjes. Mijn oude Britse korthaar was ook nog eens heel gewiekst. Gaf je het idee dat hij zijn pil doorgeslikt had, sloop dan weg en kokte het ding alsnog onder een stoel uit. Dat was bij zijn allereerste antibiotica kuur, die daardoor ook faalde :{ .

Ik heb nu een kitten die sinds eind januari dagelijks een pil krijgt. Daar hebben we minstens 2 man voor nodig. De een bakert het kitten in een fleecedekentje om de pootjes en lijfje heen en houdt het kopje omhoog, de ander steekt eerst een spuitje water in het keeltje, daarna de pil erin en dan nog een beetje water. Ze moeten dan wel slikken. Dit is ook een voormalig angstkatje, maar hij komt toch meestal na 10 minuten weer om aaitjes vragen en is alles dan weer vergeten.
Het nadeel is dat ik alleen woon.
Maar ik denk ook dat als ik dat steeds doet (het moet ook nog 2x per dag) dat ze uiteindelijk niet meer onder het bed vandaan komt.
  dinsdag 27 februari 2024 @ 18:14:47 #13
8252 mvdejong
pi_212610459
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 17:31 schreef Ebinas het volgende:

[..]
Het nadeel is dat ik alleen woon.
Maar ik denk ook dat als ik dat steeds doet (het moet ook nog 2x per dag) dat ze uiteindelijk niet meer onder het bed vandaan komt.
Zelfs mijn grote dikke kater, die me echt wel vertrouwt, kwam na zijn 3e antibiotica-pil niet meer onder handbereik.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  dinsdag 27 februari 2024 @ 18:16:22 #14
8252 mvdejong
pi_212610478
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 17:28 schreef Ebinas het volgende:

[..]

Het voordeel is dat ze alle ellende die ze gaat ervaren in die twee weken niet met jouw persoon associeert, ze krijgt juist de associatie met het einde van de behandeling en weer onder jouw beheer komen.
pi_212610538
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 18:16 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Het voordeel is dat ze alle ellende die ze gaat ervaren in die twee weken niet met jouw persoon associeert, ze krijgt juist de associatie met het einde van de behandeling en weer onder jouw beheer komen.
Dat is dan ook nog wel beter dat ik haar tussentijds toch niet mag zien (ivm radioactief zijn).

Dat is wel een goede en fijn dat je dat meldt.
Niet aan gedacht maar zal zeker zo werken.
Voor mij weer een wat meer geruststellende gedachte
pi_212610646
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 18:21 schreef Ebinas het volgende:

[..]
Dat is dan ook nog wel beter dat ik haar tussentijds toch niet mag zien (ivm radioactief zijn).

En dan veilig thuis samen schelden op die stomme logeerpartij en die stomme mensen daar O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_212610668
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 18:30 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
En dan veilig thuis samen schelden op die stomme logeerpartij en die stomme mensen daar O+
Oh zeker weten :D

Al moet ik daarna nog voorzichtig met haar zijn.
In die zin van ze mag niet in mijn bed (mag ze altijd) en aaien mag maar kort en handen wassen.
Omdat ze nog een tijdje licht radioactief is.
Ik moet nog maar zien hoe ik daar mee om ga.
:@
  dinsdag 27 februari 2024 @ 18:49:20 #18
8252 mvdejong
pi_212610816
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 18:21 schreef Ebinas het volgende:

[..]

Voor mijn Burmezen was het geen optie, omdat die veel te veel aan mensen, en specifiek mij hingen; gelukkig was pillen geven ongeveer net zo makkelijk als een propje in de prullenbak gooien (de ene heb een week lang zalf op zijn oogbal moeten smeren, en hij bleef gewoon in zijn mand liggen).
pi_212610908
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 18:49 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Voor mijn Burmezen was het geen optie, omdat die veel te veel aan mensen, en specifiek mij hingen; gelukkig was pillen geven ongeveer net zo makkelijk als een propje in de prullenbak gooien (de ene heb een week lang zalf op zijn oogbal moeten smeren, en hij bleef gewoon in zijn mand liggen).
Fijn dat ze zo makkelijk zijn.
Mijn 1e kat was ook zo. Al keerde ik hem binnenstebuiten bij wijze van.
Heerlijk is dat. Met alles wel.

Die ik nu heb is een lieverd. Hangt wel aan mij en vertrouwt me enigszins.
Komt tegen me aan liggen ook op schoot.
Maar ik moet haar gewoon niet op willen pakken of stevig vasthouden.
Maar aan die band heb ik jaren gewerkt en ik wil het echt niet gaan verknallen met die pillen.
En dat hoeft gelukkig niet omdat de optie van radioactief behandelen kan.
Wel een duur (heul duur) grapje.

Zojuist weer gebeld. De wachttijd is wel 4 maanden.
Dus toch overbruggen met andere mogelijkheden.
Speciaal voer en vloeibaar geneesmiddel ga ik nu proberen.
Dat vloeibaar moet eigenlijk rechtstreeks in het bekje.
Maar de da zegt als dieetvoer lukt en het vloeibare er door heen, zal ook voldoende wezen.
Ze zit erg in het beginstadium gelukkig.
pi_212610935
Ik gaf het met een lik smeerkaas van mn vinger. Kleeft goed dus als ze de smeerkaas wilde ging de pil mee. Met dwang lukte niet, dat won ze altijd van me.

Bestralen hebben we overwogen maar je mag hey kattengrind niet weggooien en ze mag niet veel geaaid enzo. Het was een kroelpoes dus vond ik echt te zielig en heb meer katten in huis dus onhandig.
pi_212611100
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 19:00 schreef Koettie het volgende:
Ik gaf het met een lik smeerkaas van mn vinger. Kleeft goed dus als ze de smeerkaas wilde ging de pil mee. Met dwang lukte niet, dat won ze altijd van me.

Bestralen hebben we overwogen maar je mag hey kattengrind niet weggooien en ze mag niet veel geaaid enzo. Het was een kroelpoes dus vond ik echt te zielig en heb meer katten in huis dus onhandig.
Dit heb ik vanavond ook gedaan.
Werkt perfect. ^O^

Mijn kat is sinds kort ook aan de medicijnen. Ik gebruik wel eens een Easypill ook. Verstop die tussen het natvoer of paté en hoop dat die opgegeten wordt (Easypill ruikt wat lekkerder, beetje als voedsel, en ziet ook een beetje uit als iets eetbaars).

Vandaag ging alles op behalve de Easypill.
Dus maar even ingesmeerd met smeerkaas.
Lekker smakelijk én goed klevend inderdaad.

En weg was de pil. :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_212611113
quote:

Kattengrind is een dingetje idd. Maar na 4 weken bewaren mag het wel weg. Dan heeft het de straling verloren.
Dat zo min mogelijk aaien (3 wkn) vind ik ook heel lastig.
Gaat wel voornamelijk om het speeksel, maar dan nog.
Vind het ook de beste van 2 beroerde opties :'(
pi_212611129
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 19:11 schreef Salina het volgende:

[..]
Dit heb ik vanavond ook gedaan.
Werkt perfect. ^O^

Mijn kat is sinds kort ook aan de medicijnen. Ik gebruik wel eens een Easypill ook. Verstop die tussen het natvoer of paté en hoop dat die opgegeten wordt (Easypill ruikt wat lekkerder, beetje als voedsel, en ziet ook een beetje uit als iets eetbaars).

Vandaag ging alles op behalve de Easypill.
Dus maar even ingesmeerd met smeerkaas.
Lekker smakelijk én goed klevend inderdaad.

En weg was de pil. :)
Oh en dan niet op je vinger die smeerkaas.
Want daar stinkt deze hier niet in.
Maar gewoon smeerkaas om die pil?
Ik heb smeerkaas dus morgenochtend toch ff proberen dan
pi_212611226
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 19:12 schreef Ebinas het volgende:

[..]
Oh en dan niet op je vinger die smeerkaas.
Want daar stinkt deze hier niet in.
Maar gewoon smeerkaas om die pil?
Ik heb smeerkaas dus morgenochtend toch ff proberen dan
Mijn kat, en ik denk de meeste katten wel, beginnen instinctief te likken aan zoiets als smeerkaas. (eten doen ze op 2 manieren: likken en happen).
Gewoon die pil ergens neerleggen, bv etensbakje, en wat smeerkaas opsmeren
Als de kat dan likt gaat de pil die aan de smeerkaas kleeft zo naar binnen.

Op de hand/vinger hoeft geeneens. Dat kan misschien zelfs wat argwaan opwekken (als katten daar al gevoelig voor zijn).

Ik heb afgelopen dagen van alles geprobeerd: makreel in tomatensaus, natvoer, paté.

Succes en sterkte met je kat in ieder geval. :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_212611264
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 19:18 schreef Salina het volgende:

[..]
Mijn kat, en ik denk de meeste katten wel, beginnen instinctief te likken aan zoiets als smeerkaas. (eten doen ze op 2 manieren: likken en happen).
Gewoon die pil ergens neerleggen, bv etensbakje, en wat smeerkaas opsmeren
Als de kat dan likt gaat de pil die aan de smeerkaas kleeft zo naar binnen.

Op de hand/vinger hoeft geeneens. Dat kan misschien zelfs wat argwaan opwekken (als katten daar al gevoelig voor zijn). :)

Ik heb afgelopen dagen van alles geprobeerd: makreel in tomatensaus, natvoer, paté.

Succes met je kat in ieder geval.
Ik ben benieuwd. Ik laat het zeker nog even weten of ze er in stinkt
pi_212611622
Hier ook een kat met schildklierproblemen. Ik geef nu ongeveer een jaar de pilletjes. Wat mij betreft op dit moment de makkelijkste manier, omdat ik een makkelijke kat heb. Qua kosten vind ik het een lastige inschatting. Ik zie zelf tegen de radioactieve behandeling op dus daarom voor de behandeling met het pilletje gekozen. Pilletje is echter in een jaar tijd wel een stuk duurder geworden en ik begin me bijna af te vragen wat de beste oplossing zou zijn. Nu is bij mij dus amper een strijd met de pil dus dat is fijn. Af en toe moet ik nog wel een tweede keer de pil erin stoppen als die toch via slinkse wijze is uitgespuugd, maar dat is niet zo'n probleem. Maar ik moet nog eens uitrekenen wat het me gaat kosten op de lange termijn en of dan een behandeling met radioactief jodium uiteindelijk voordeliger kan zijn.
pi_212612079
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 19:42 schreef Shii het volgende:
Hier ook een kat met schildklierproblemen. Ik geef nu ongeveer een jaar de pilletjes. Wat mij betreft op dit moment de makkelijkste manier, omdat ik een makkelijke kat heb. Qua kosten vind ik het een lastige inschatting. Ik zie zelf tegen de radioactieve behandeling op dus daarom voor de behandeling met het pilletje gekozen. Pilletje is echter in een jaar tijd wel een stuk duurder geworden en ik begin me bijna af te vragen wat de beste oplossing zou zijn. Nu is bij mij dus amper een strijd met de pil dus dat is fijn. Af en toe moet ik nog wel een tweede keer de pil erin stoppen als die toch via slinkse wijze is uitgespuugd, maar dat is niet zo'n probleem. Maar ik moet nog eens uitrekenen wat het me gaat kosten op de lange termijn en of dan een behandeling met radioactief jodium uiteindelijk voordeliger kan zijn.
Als de waarden stabiel blijven met de pilletjes en de pilletjes blijven makkelijk geven dan maakt dat de keuze idd wel lastiger.

Qua kosten zou ik op termijn met pillen ook duurder uit zijn.
De pilletjes vallen relatief gezien dan nog mee 120 pilletjes = ongeveer 13,50 = 60 dagen.
De kosten gaan hem voornamelijk zitten in de ong. 4 x per jaar controle consult met bloedafname.
Dat gaat best wel wat kosten.

Als ze gemakkelijk(er) te pillen zou zijn en ze blijft er stabiel op, dan zou ik haar wellicht nu nog niet radioactief behandelen.
Het duurt wel even voordat de kosten tegen elkaar wegvallen.
En de kans is natuurlijk altijd aanwezig dat er nog een aandoening bij komt (net als iedere andere kat die kans loopt). En dan zit je waarschijnlijk weer met medicatie.
Doemdenken, maar het kan.

Aan de andere kant zo lang de overige bloedwaarden en dus organen goed functioneren zijn ze nog gemakkelijk radioactief te behandelen . Gaat dat achteruit (wat heel reëel is bij te snelle schildklier) dan doen ze het niet meer.
pi_212614976
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 20:06 schreef Ebinas het volgende:

[..]
Als de waarden stabiel blijven met de pilletjes en de pilletjes blijven makkelijk geven dan maakt dat de keuze idd wel lastiger.

Qua kosten zou ik op termijn met pillen ook duurder uit zijn.
De pilletjes vallen relatief gezien dan nog mee 120 pilletjes = ongeveer 13,50 = 60 dagen.
De kosten gaan hem voornamelijk zitten in de ong. 4 x per jaar controle consult met bloedafname.
Dat gaat best wel wat kosten.

Als ze gemakkelijk(er) te pillen zou zijn en ze blijft er stabiel op, dan zou ik haar wellicht nu nog niet radioactief behandelen.
Het duurt wel even voordat de kosten tegen elkaar wegvallen.
En de kans is natuurlijk altijd aanwezig dat er nog een aandoening bij komt (net als iedere andere kat die kans loopt). En dan zit je waarschijnlijk weer met medicatie.
Doemdenken, maar het kan.

Aan de andere kant zo lang de overige bloedwaarden en dus organen goed functioneren zijn ze nog gemakkelijk radioactief te behandelen . Gaat dat achteruit (wat heel reëel is bij te snelle schildklier) dan doen ze het niet meer.
Ik betaal nu voor 120 tabletten (2,5 mg) 40 euro en dat is de goedkopere variant. Deze is wel bijna 10 euro duurder geworden sinds vorig jaar.
  dinsdag 27 februari 2024 @ 23:21:35 #29
78498 classpc
I don't like change
pi_212614992
quote:

Sterkte!
Zoiets doe ik inderdaad ook.

Ik geloof dat ik het eens in een filmpje gezien heb.

Kat op schootn, bek open, pil erin, bek dicht, over de keel wrijven en er een snoepje of stukje van zo'n stick achteraan. Dat laatste hoeft natuurlijk niet maar leek mij wel een goede toevoeging.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  dinsdag 27 februari 2024 @ 23:24:39 #30
78498 classpc
I don't like change
pi_212615007
Maar is het eigenlijk alleen dat ze afvallen erdoor of zijn er ook andere problemen?

Want onze kat kwam heel erg aan van Royal Canin Urinary.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_212615034
Ik heb hier afgelopen jaar ook veel mee gedeald, die van mij had ook een te snelle schildklier en erg getraumatiseerd.

Wat uiteindelijk het beste werkte was het een leuk moment maken.

Ik kocht bij de slager goede tartaar, plette dat in een zakje en vroor het in. Dan elke dag een beetje eruit halen, balletjes maken en dan de grote truck.
Het eerste balletje doe je de pil in, is een beetje hannesen, bij te groot balletje kauwen ze teveel en bij een te klein balletje vinden ze het pilletje zo. Dus na een tijdje weet je de grootte die je moet hebben
Maar dan! Zodra ze de eerste bal met pil in haar bek heeft ga je een groter stukje tartaar boven haar dengelen en dan heel erg aanprijzen zoals 'ooooh kijk eens, nog een stukje! Wat lekker ooh"

Beetje het neusje mee aanduwen, dan krijgen ze haast en slikken ze het eerste stukje heel door om het tweede stukje te krijgen.

En zo heb ik het een jaar gedaan tot hij acute nierfalen kreeg ;(

Oh en nog een tip, koop een baby weegschaal, die kan je op de grond zetten en staat erg stabiel terwijl je je kat erop laat lopen met een snoepje. Schrijf elke week haar gewicht op. Zo hou je het goed in de gaten.

Succes :*
Twiddel
pi_212615622
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 23:24 schreef classpc het volgende:
Maar is het eigenlijk alleen dat ze afvallen erdoor of zijn er ook andere problemen?

Want onze kat kwam heel erg aan van Royal Canin Urinary.
Afvallen, veel drinken en hyperactief.
Gelukkig nog geen andere problemen.
Maar als ik het onbehandeld zou laten zullen hart, nieren, lever en wellicht nog andere dingen er onder lijden.
En dat is allemaal goed nu nog
pi_212615630
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 23:28 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb hier afgelopen jaar ook veel mee gedeald, die van mij had ook een te snelle schildklier en erg getraumatiseerd.

Wat uiteindelijk het beste werkte was het een leuk moment maken.

Ik kocht bij de slager goede tartaar, plette dat in een zakje en vroor het in. Dan elke dag een beetje eruit halen, balletjes maken en dan de grote truck.
Het eerste balletje doe je de pil in, is een beetje hannesen, bij te groot balletje kauwen ze teveel en bij een te klein balletje vinden ze het pilletje zo. Dus na een tijdje weet je de grootte die je moet hebben
Maar dan! Zodra ze de eerste bal met pil in haar bek heeft ga je een groter stukje tartaar boven haar dengelen en dan heel erg aanprijzen zoals 'ooooh kijk eens, nog een stukje! Wat lekker ooh"

Beetje het neusje mee aanduwen, dan krijgen ze haast en slikken ze het eerste stukje heel door om het tweede stukje te krijgen.

En zo heb ik het een jaar gedaan tot hij acute nierfalen kreeg ;(

Oh en nog een tip, koop een baby weegschaal, die kan je op de grond zetten en staat erg stabiel terwijl je je kat erop laat lopen met een snoepje. Schrijf elke week haar gewicht op. Zo hou je het goed in de gaten.

Succes :*
Acuut nierfalen is echt afgrijselijk, dan sta je sowieso machteloos.Naar dat je dat moet meemaken.
Een eerder katje kreeg dat bij mij ook.

Tartaar ook een goeie, niet aan gedacht.
Ik kan het niet vasthouden, maar mag wel erg dichtbij zitten. Dan krijgt ze ook wel een beetje het gevoel van pakken wat ik pakken kan.

Van die babyweegschaal ook een goede, dikke kans dat ze daar ook instinkt met een snoepje ^O^

En wat betreft het nierfalen dat is dus wel de enige twijfel die ik heb aan behandelen met radioactief jodium.
De behandeling zal best goed gaan. Maar het beestje is geschat op 10 jaar.
Kans is heel reeel dat er vanwege de leeftijd nog wat bij gaat komen.
En dan is 1750 euro en het hele goede beste ingrijpend.
pi_212615636
Zojuist nog geen smeerkaas geprobeerd.
Had gisterenmiddag gourmet met stukjes (klinkt vies zo :D ) gekocht.
In het schaaltje met natvoer waar ze eerder de pil uitviste had ik een beetje gourmet gedaan met de pil erin, naast haar oude vertrouwde voer.
Op *O*

Maar ik denk wel dat ik een scala aan fopwaren moet bedenken en afwisselen als ik zou willen blijven pillen.

Dit doet me nu wel weer twijfelen aan de behandeling met radiaoactief jodium.
Maar ik heb nog even er is een wachtlijst van 4 maanden, dus ik zet het in 1e instantie maar in. Dan loopt het in ieder geval.
En in die tijd kan ik nog eens goed nadenken en alle tips proberen.
pi_212615657
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 23:18 schreef Shii het volgende:

[..]
Ik betaal nu voor 120 tabletten (2,5 mg) 40 euro en dat is de goedkopere variant. Deze is wel bijna 10 euro duurder geworden sinds vorig jaar.
Ik heb de factuur er even bij gepakt, dan kan ik preciezer zijn.

pillen:
Thiafeline van AST Farma 2,5 mg
120 tabletten (2 tablet p/dag): ¤ 13,75

Bloedonderzoek (min. 4x p/jr):
Bloedafname: 12,50
Bloedonderzoek CP/T4: 86,90
Bloedonderzoek Haematologie: ¤ 23,30

De pillen is dus een fors verschil.
pi_212616260
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 07:05 schreef Ebinas het volgende:
Zojuist nog geen smeerkaas geprobeerd.
Had gisterenmiddag gourmet met stukjes (klinkt vies zo :D ) gekocht.
In het schaaltje met natvoer waar ze eerder de pil uitviste had ik een beetje gourmet gedaan met de pil erin, naast haar oude vertrouwde voer.
Op *O*

Maar ik denk wel dat ik een scala aan fopwaren moet bedenken en afwisselen als ik zou willen blijven pillen.

Dit doet me nu wel weer twijfelen aan de behandeling met radiaoactief jodium.
Maar ik heb nog even er is een wachtlijst van 4 maanden, dus ik zet het in 1e instantie maar in. Dan loopt het in ieder geval.
En in die tijd kan ik nog eens goed nadenken en alle tips proberen.
Dit klinkt verstandig!

Bij een te snelle schildklier bij mensen hoort ook nervositeit, gejaagdheid, korter lontje, dat soort dingen. Een soort algehele gespannenheid. Hopelijk gaat je kat door de medicatie meer ontspannen en wordt medicatie toedienen dan makkelijker :)
Spoilers!
  woensdag 28 februari 2024 @ 10:03:44 #37
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_212617013
quote:
Ik heb dat ook geprobeerd met de kater die nu dagelijks medicijnen krijgt (zie F&F / FIP bij katten ), maar die trapte er zelfs met zijn favoriete Vitakraft Liquid snack niet in. Hij rook de pil er zo doorheen en haalde zijn neus ervoor op. Ontwormingsmiddel krijg ik er nog wel doorheen gemengd, want dat ruikt ook naar kattenvoer, maar een pil echt niet.

Er schijnen trouwens ook pillenschieters te zijn. Ik weet niet hoe en waar.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_212617178
Dat de pil heel moet blijven is onzin.

Door de vergruizer en mengen in het natvoer.
pi_212617360
quote:
2s.gif Op woensdag 28 februari 2024 10:21 schreef machtpen het volgende:

Het gaat er inderdaad om dat 'alles' uiteindelijk naar binnen gaat. Of dat in twee delen of vier delen is, is dan verder niet zo boeiend volgens mij.
Mijn kat gebruikt nu twee soorten medicijnen (antibiotica en prednison). Die pillen moet ik beide door de helft doen, maar dat gaat makkelijk. Er zitten ribbeltjes in die kleine pillen waarmee je ze makkelijk breekt. Volgens mij kun je ze beide zelfs door vieren delen als je wilt en nodig hebt.

Als een hele pil niet werkt door natvoer, smeerkaas of whatever, dan kun je inderdaad proberen de pil te breken in in kleinere, minder zichtbare stukjes door het voer te mengen.
  woensdag 28 februari 2024 @ 12:06:49 #40
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_212618270
quote:

Sterkte!
Zo doe ik dat ook, neem ze in de babyhouding in mijn arm, bekje openen, pil erin mikken achterop de tong, bek dicht en op ademsappeltje wrijven tot ze gaan slikken. Ik heb verschillende katten gehad, ik heb er nog steeds 2. Nog nooit problemen gehad met medicatie toedienen.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_212618897
quote:
2s.gif Op woensdag 28 februari 2024 10:03 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik heb dat ook geprobeerd met de kater die nu dagelijks medicijnen krijgt (zie F&F / FIP bij katten ), maar die trapte er zelfs met zijn favoriete Vitakraft Liquid snack niet in. Hij rook de pil er zo doorheen en haalde zijn neus ervoor op. Ontwormingsmiddel krijg ik er nog wel doorheen gemengd, want dat ruikt ook naar kattenvoer, maar een pil echt niet.

Er schijnen trouwens ook pillenschieters te zijn. Ik weet niet hoe en waar.
oh met Vitakraft Liquid gehaald. en tig anderen dingen.

Gaf haar net een klein bolletje rosbief (alsof ik het had vergeten op mijn bord) en het werd gejat.
Mag normaal ook niet, maar jatten maakt bij haar wel haastig.
Maar goed zat nu nog geen pil in, maar ging er wel in als zoete koek.

De pillenschieters ken ik van eerdere katten.
Ik kon er in mijn eentje niet mee overweg.
Bij een eerdere kat was ik sneller met bekkie open, pil erin en wrijven.
Dan met dat ding. Maar wellicht zit er een handigheidje achter die ik nog niet ontdekt had.
Bij deze kom ik sws handen tekort
pi_212618914
quote:
2s.gif Op woensdag 28 februari 2024 10:21 schreef machtpen het volgende:

Het is natuurlijk beter iets dan niets. Dat is ook weer zo.

Inmiddels van de dierenarts ook het vloeibare middel meegekregen.
Staat ook in, mag alleen rechtstreeks in het bekkie.
Dierenarts zei idd beter iets dan niets, dus dan maar door het voer als dat wel werkt.
pi_212620623
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 07:10 schreef Ebinas het volgende:

[..]
Ik heb de factuur er even bij gepakt, dan kan ik preciezer zijn.

pillen:
Thiafeline van AST Farma 2,5 mg
120 tabletten (2 tablet p/dag): ¤ 13,75

Bloedonderzoek (min. 4x p/jr):
Bloedafname: 12,50
Bloedonderzoek CP/T4: 86,90
Bloedonderzoek Haematologie: ¤ 23,30

De pillen is dus een fors verschil.
Mijn factuur van januari 2024:
Thiafeline 2,5 mg 120 tabletten ¤ 39,96

Ik vind dit echt niet normaal dat prijsverschil. :o
pi_212621521
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 16:15 schreef Shii het volgende:

[..]
Mijn factuur van januari 2024:
Thiafeline 2,5 mg 120 tabletten ¤ 39,96

Ik vind dit echt niet normaal dat prijsverschil. :o
Nee dit is echt schrikbarend, bijna 3x zoveel. Hoe dan? :o
En mijn factuur is dus van afgelopen vrijdag. Zullen ze bij mij dan een fout gemaakt hebben ofzo.
Ga het bijna denken :o
pi_212621557
@Shii
En ondertussen online gezocht.
Denk dat ik een mazzeltje heb gehad.
En waarschijnlijk de volgende keer meer kwijt zal zijn -O-

https://www.pharmacy4pets.nl/thiafeline

en hier onder kopje: Kosten eigenaar (bij benadering)
https://www.eduvet.nl/hyperthyreoidie-kat-therapie-evaluatie/
pi_212621584
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 17:19 schreef Ebinas het volgende:

[..]
Nee dit is echt schrikbarend, bijna 3x zoveel. Hoe dan? :o
En mijn factuur is dus van afgelopen vrijdag. Zullen ze bij mij dan een fout gemaakt hebben ofzo.
Ga het bijna denken :o
Vorig jaar was het bijna 10 euro goedkoper. Misschien had jouw dierenarts nog een oudere batch? Geen idee hoe dat werkt. Maar ik kwam er eigenlijk thuis pas achter dat het zoveel duurder was geworden. Je zou er bijna de dierenartsen voor gaan afbellen wie het goedkoper aanbiedt. Dit bedrag komt iedere twee maanden weer terug. Tikt toch behoorlijk aan zo.
pi_212621646
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 17:22 schreef Shii het volgende:

[..]
Vorig jaar was het bijna 10 euro goedkoper. Misschien had jouw dierenarts nog een oudere batch? Geen idee hoe dat werkt. Maar ik kwam er eigenlijk thuis pas achter dat het zoveel duurder was geworden. Je zou er bijna de dierenartsen voor gaan afbellen wie het goedkoper aanbiedt. Dit bedrag komt iedere twee maanden weer terug. Tikt toch behoorlijk aan zo.
Was al blij dat dit niet zo heel duur was, zeg maar goedkoop.
Maar ik ben nu voorbereid, dat het vast ook duurder wordt.
Mocht ik er nog aan denken als ik nieuwe nodig heb (zou op zich positief zijn, want dan krijg ik ze naar binnen) dan geef ik nog wel een keer de prijs door ;)
pi_212621701
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 17:25 schreef Ebinas het volgende:

[..]
Was al blij dat dit niet zo heel duur was, zeg maar goedkoop.
Maar ik ben nu voorbereid, dat het vast ook duurder wordt.
Mocht ik er nog aan denken als ik nieuwe nodig heb (zou op zich positief zijn, want dan krijg ik ze naar binnen) dan geef ik nog wel een keer de prijs door ;)
Die van mij kreeg er daarna nog nierproblemen bij. Moest weer door de molen met onderzoeken. Maar na antibiotica voor nierbekkenontsteking en speciaal voer, kan ik wel zeggen dat hij nu pas weer de oude is. Het nieuwe voer vindt hij heerlijk, hij zit weer lekker in z'n vacht, terwijl hij eerst plukkerig was. Het was best een lange weg, maar aan zijn doen en laten zie ik dat hij zich nu weer een stuk prettiger voelt.

Veel sterkte in ieder geval met jouw kat. *;
pi_212621797
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 17:30 schreef Shii het volgende:

[..]
Die van mij kreeg er daarna nog nierproblemen bij. Moest weer door de molen met onderzoeken. Maar na antibiotica voor nierbekkenontsteking en speciaal voer, kan ik wel zeggen dat hij nu pas weer de oude is. Het nieuwe voer vindt hij heerlijk, hij zit weer lekker in z'n vacht, terwijl hij eerst plukkerig was. Het was best een lange weg, maar aan zijn doen en laten zie ik dat hij zich nu weer een stuk prettiger voelt.

Veel sterkte in ieder geval met jouw kat. *;
Is dat nieuwe voer van Hill's voor schildklier?
Ben ik nu ook mee bezig om aan te laten wennen nl.

En sws jij ook veel sterkte met jouw kat. Ik duim dat het heel lang stabiel mag blijven voor jullie *;
pi_212621857
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 17:36 schreef Ebinas het volgende:

[..]
Is dat nieuwe voer van Hill's voor schildklier?
Ben ik nu ook mee bezig om aan te laten wennen nl.

En sws jij ook veel sterkte met jouw kat. Ik duim dat het heel lang stabiel mag blijven voor jullie *;
Nee daar heb ik nog wel naar gekeken, maar dat ze dan helemaal niets anders mogen eten, dat vond ik lastig en daarom gekozen voor de pillen. Maar daarna moest mijn kat dus op een nierdieet. Ik heb Royal Canin Veterinary Feline Renal.

Maar als je dat voer voor de schildklier geeft dan hoeven de pillen niet meer toch? Wil je dat langzaam invoeren en als het lukt de pillen niet meer doen? Ik ben heel erg benieuwd of het lukt met het voer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')