abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 februari 2024 @ 12:42:45 #1
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_212345013
Er was nog geen FIP_topic, dus bij deze. Ik heb Wij hebben een heel lief pluizig oranje katerduo sinds september 2023. Eind januari is een van de twee gediagnosticeerd met FIP. Dat was tot een paar jaar geleden een doodvonnis voor een kat, maar men heeft een paar jaar geleden bij toeval uitgevonden dat een zeker medicijn voor mensen bij katten werkte als virusremmer.

Via een studie van Universiteit Utrecht en een aantal aangesloten dierenartsen is er tegenwoordig een studie waarbij je 12 weken lang, 84 dagen minimaal medicatie (GS-441524) aan je kat toedient, begeleid door de dierenarts die meewerkt aan de studie die uiteraard eerst de diagnose stelt adhv bloedonderzoek, een echo en urine onderzoek.

Waar FIP dus vroeger een doodvonnis was, kunnen katten nu geholpen worden en genezen. Ik ben nu op dag 10 van de kuur en er zijn echt spectaculaire veranderingen te zien in mijn katertje. 10 dagen geleden at hij niet meer, had geelzucht, een buik gevuld met geel dradentrekkend vocht en had 40 graden koorts.

Op dit moment eet hij weer enorm goed, wel geholpen door eetlustopwekker mirataz, is zijn koorts verdwenen, heeft hij het grootste deel van het dradentrekkende gele vocht uitgeplast, heeft hij weer energie en speelt weer. Nog 74 dagen te gaan.

Meer info: https://www.licg.nl/katten/feline-infectieuze-peritonitis-fip/
meer over de behandeling: https://www.anicura.nl/behandelingen/kat/fip-behandeling/

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 09-02-2024 15:15:29 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 8 februari 2024 @ 12:45:02 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_212345045
Sterkte met je beestje, mooi dat er tegenwoordig iets aan te doen is.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_212345148
Wat fijn! Ik ga duimen voor je beestje, hopelijk komt ie er weer helemaal bovenop.
Die verbeteringen klinken echt fantastisch!
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_212345376
Wat fijn dat er een behandeling is voor je kat! Ik heb nog nooit van dit virus gehoord. Ik hoop dat je kat weer helemaal beter wordt!
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_212345596
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 13:02 schreef kuolema het volgende:
Wat fijn dat er een behandeling is voor je kat! Ik heb nog nooit van dit virus gehoord. Ik hoop dat je kat weer helemaal beter wordt!
Het is een corona virus, geen grapje

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-02-2024 13:16:12 ]
  donderdag 8 februari 2024 @ 13:46:03 #6
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_212346086
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 13:14 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Het wordt ook aangetoond in het bloed met een PCR test (ander type uiteraard).
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_212382498
Heel veel sterkte O+ en bedankt voor deze zeer informatieve OP... ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 13:14 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
Corona is een virusfamilie en is behoorlijk uitgebreid en eigenlijk al iets ouds slechts de naam is onlangs populariseert met de komst van nieuwe gevaarlijke mutaties bij de mens. Bij mensen veroorzaakt een Coronavirus doorgaans verkoudheidsverschijnselen of een griepje. Afhankelijk van welke mutatie van dit virus je oploopt en hoe je eigen afweersysteem hier mee omgaat kunnen zwaardere klachten uiten, ademhalingsproblemen en of zware diarree, beiden kunnen dodelijk zijn voor verzwakte of vatbare mensen. COVID 19 staat dan ook letterlijk vertaald voor Corona Virus Ziekte van de 2019 variant. SARS is weer een andere coronavirus variant en covid 19 wordt veroorzaakt door een SARS virus.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Severe_Acute_Respiratory_Syndrome

Een infectie zegt nog niet dat je COVID 19 ontwikkeld, je lichaam kan het afweren ondanks dat je bent besmet. Sommige mensen zijn er geheel niet vatbaar voor, blijven negatief testen, ook al komen ze persoonlijk in contact met andere besmette mensen. Kort door de bocht zou een verkoudheidje met snotneus ook COVID genoemd kunnen worden, maar geen COVID 19 omdat het door een andere mutatie van het virus wordt veroorzaakt.

Corona staat als naam voor de stralingskrans rond de zon de 'kroon' rond de zon dus. Bekijk je het virus onder de microscoop lijkt het op een stralend zonnetje en zo heeft het deze wetenschappelijke naam gekregen. Bekijk je de vogelgriepvirus of de influenzavirus onder de microscoop dan zijn ze bijna identiek in uiterlijk en vallen onder dezelfde familie het zijn coronavirussen.

Een aantal coronavirussen die bij vogels griep veroorzaken.

Influenzavirus dus de griepencorona bij vogel. varken en mens.

En de coronavirus van FIP

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1098612X18758592

Wat voor ons verwarrend is, is dat ze om welke wetenschappelijke reden dan ook met de naamgeving sjoemelen FIP had ook Feline COVID genoemd kunnen worden. En de vatbaarheid zal onder de katten enigermate gelijk zijn voor zulk virus. Er lopen mogelijk dragers rond die nergens last van hebben.

Men veegt het gehele coronavirusverhaal een beetje onder de mat en hangt deze info niet aan de grote klok, waarschijnlijk om de COVID ontkenners niet teveel in de kaart te spelen. Of misschien het tegendeel om niet teveel onrust te zaaien. Maar geheim is het niet zoals je ziet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 11-02-2024 11:10:20 ]
pi_212382816
Mijn kat had ook fip 3 jaar terug en ook ik had een medicijn gevonden. Alleen toen was het in nl nog verboden en moest ik het uit amerika laten komen. Dierenartsen willen wel helpen met het je leren hoe toe te dienen (onderhuids geinjecteerd) elke dag en ze houden natuurlijk de kat wel in de gaten.
Mijn kat was 5 toen het bij hem gediagnosticeerd werd maar in overleg met de DA besloten om hem toch in te laten slapen omdat de injecties geen pretje zijn en het bij hem elke dag weer een gevecht zou zijn om het toe te dienen.

Er is niets ergers als je kat af zien glijden wetende dat er toen nog bijna niets aan gedaan kon worden. Had dit er 5 jaar geleden maar geweest dan had mijn kat nu nog geleefd :'( :'( :'(.

Desalniettemin vind ik het voor de kattenliefhebber die een kat heeft met fip een hele goede ontwikkeling en wens je veel sterkte toe en nog vele jaren met je kat.

P.s. Onze andere kat had nergens last van

[ Bericht 2% gewijzigd door Sorella op 11-02-2024 12:24:23 ]
  zondag 11 februari 2024 @ 11:30:32 #9
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_212384319
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:26 schreef Watuntrik het volgende:
Heel veel sterkte O+ en bedankt voor deze zeer informatieve OP... ^O^
En de vatbaarheid zal onder de katten enigermate gelijk zijn voor zulk virus. Er lopen mogelijk dragers rond die nergens last van hebben.
Ik vermoed zijn broer. Het kan namelijk niet zo zijn dat zijn broer geen drager is met het virus elke dag in de buurt en in de kattenbak. Zijn even oude broer heeft echter nergens last van. De transformatie van het virus naar ook daadwerkelijk FIP wordt bij katten vaak getriggerd door een stressvolle gebeurtenis. Dat kan een verhuizing, operatie of castratie zijn. In het geval van mijn kat was dat de castratie. Ook met de bijbehorende narcose had zijn lijfje enorm veel moeite (moeite om het af te breken, bleef lang slaperig en leek te rillen), meer dan zijn broer in ieder geval.
pi_212384779
quote:
2s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:30 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik vermoed zijn broer. Het kan namelijk niet zo zijn dat zijn broer geen drager is met het virus elke dag in de buurt en in de kattenbak. Zijn even oude broer heeft echter nergens last van. De transformatie van het virus naar ook daadwerkelijk FIP wordt bij katten vaak getriggerd door een stressvolle gebeurtenis. Dat kan een verhuizing, operatie of castratie zijn. In het geval van mijn kat was dat de castratie. Ook met de bijbehorende narcose had zijn lijfje enorm veel moeite (moeite om het af te breken, bleef lang slaperig en leek te rillen), meer dan zijn broer in ieder geval.
Tijdens de COVID 19 periode gezien bij een vriend van mij. Zijn vrouw en kinderen en zijn moeder allemaal positief getest en tijdens de quarantaine strontziek in bed gelegen. Hij heeft alle 4 tijdens die periode thuis verzorgt, nooit ergens last van gehad en geen enkele keer positief getest.

Nu heb ik nooit nagevraagd waar ze nu precies op testen, waarschijnlijk op antistoffen en niet het virus zelf. Want je zou denken hij moet drager zijn (geweest) maar zijn lichaam heeft nooit iets met dat virus gedaan. Geen idee of bepaalde configuraties het virus gewoon niet eens opnemen.

Gelukkig maar dat er ook immuniteit bestaat, dat is waarmee alles uiteindelijk overleeft. Hopelijk vinden ze ooit de reden wat de vatbaarheid veroorzaakt en de remedie hiertegen.
  dinsdag 23 april 2024 @ 16:39:48 #11
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213303438
Update: Yeltsin, een van de katers van ons katten duo heeft zijn medicijnenkuur van 84 dagen / 12 weken voltooid. We moeten alleen nog even doorgaan totdat we de uitslag van zijn bloedtest binnen hebben. Hij gaat dan 4 weken de observatie in om te zien of zijn lijfje niet terug valt.

Bij zijn vorige bloedcheck was zijn GAMMA-waarde nog niet normaal (eiwitten in het bloed, meen ik: https://www.gddiergezondh(...)zelschapsdieren.ashx ), de andere waardes waren wel ok. Yeltsin is inmiddels gegroeid naar 4,4 kilo (hij kwam van 2,9kg in het weekend dat hij niet meer at) en krijgt 50mg GS-441524 per dag toegediend van ons.

Kan een kat dus genezen van FIP? Daar lijkt het wel op :)

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 23-04-2024 19:04:48 ]
pi_213304264
Ik wist dit niet!
Ben altijd huiverig geweest voor dit soort enge kattenziektes.
Fijn dat er misschien een remedie tegen is, en ik hoop dat je katertje helemaal opknapt! O+
pi_216459936
@SEMTEX

Gaat het nog steeds goed met jullie kater? Ik hoop het zo.

Erg fijn een ervaring te lezen, mogelijk heeft mijn rode kater (8 maanden en op het moment nog maar 2,7 kg) ook FIP. Duo met een zwart/witte poes. Ik hoor spoedig de uitslag en ben mij nu aan het verdiepen in eventuele mogelijkheden. Want wat ik in eerste instantie las…maakte het mij erg verdrietig. Nu ik weet dat er een overlevingskans is twijfel ik, gezien de kosten, om mee te doen aan de studie. En het is nogal wat, wat er allemaal bij komt kijken. Ik hoop dat je mijn berichtje leest en wilt reageren. Je zou mij er erg mee helpen.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 15:17:37 #14
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216460163
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:51 schreef Lousje81 het volgende:
@:SEMTEX

Gaat het nog steeds goed met jullie kater? Ik hoop het zo.

Erg fijn een ervaring te lezen, mogelijk heeft mijn rode kater (8 maanden en op het moment nog maar 2,7 kg) ook FIP. Duo met een zwart/witte poes. Ik hoor spoedig de uitslag en ben mij nu aan het verdiepen in eventuele mogelijkheden. Want wat ik in eerste instantie las…maakte het mij erg verdrietig. Nu ik weet dat er een overlevingskans is twijfel ik, gezien de kosten, om mee te doen aan de studie. En het is nogal wat, wat er allemaal bij komt kijken. Ik hoop dat je mijn berichtje leest en wilt reageren. Je zou mij er erg mee helpen.

(de rechter was de zieke, deze foto is van ongeveer 2 maanden na zijn laatste medicijn)

Mijn katertje heeft het overleefd, is kerngezond en weer enorm energiek. Het enige wat je nog aan hem ziet, is verschil in grootte bij zijn koppie met zijn broer omdat bij hem ook met 8 maanden de groei stagneerde (waarschijnlijk vanwege het virus). Als ik de kattenbak weeg/meetwaardes zie, lijken ze nu even zwaar te zijn, al voelt zijn broer massiever omdat die nooit groeiachterstand heeft gehad).

Mijn katertje heeft het traject via Anicura gevolgd met GS-441524 (84 dagen). Dat traject kan prijzig zijn. Vooral de onderzoeken bij Anicura kunnen in de kosten lopen. https://www.anicura.nl/behandelingen/kat/fip-behandeling/
Ze zitten nu in de tweede fase van de trial. Dat betekent meestal dat je 1 keer naar een Anicura onderzoekslokatie (ik meen Utrecht, Rijswijk, Dordrecht en Arnhem) moet voor de diagnose (kan meestal heel snel)en daarna kan het onderzoek via je eigen dierenarts. De medicijnen krijg je opgestuurd van Universiteit Utrecht en zul je dus 84 dagen lang moeten geven op zoveel mogelijk hetzelfde deel van de dag.

Het is bij hem het meest spannend geweest in de eerste drie dagen voordat hij terecht kon bij Anicura. Hij at niet meer en een kat zou dat maar maximaal 48 uur mogen doen vordat hij zichzelf gaat vergiftigen. We hebben Mirataz zalf in zijn oortjes gesmeerd en zijn hem om het half uur en later om het uur gaan voeren met Hill's AD (aansterkend natvoer) om hem er weer bovenop te helpen., want het virus bestrijden kost veel energie. Toen kwam de ondertemperatuur nog en hebben we dagenlang een klein straalkacheltje op hem gericht en kruikjes bij hem gelegd.

Wij denken dat uiteindelijk de steun van zijn broertje voor hem doorslaggevend is geweest, hij is altijd meer de leider van hen twee geweest en waarschijnlijk voelde hij dat hij gemist zou worden. En uiteraard is het belangrijk die eerste dagen door te komen. Je ziet vaak dat als katten het niet halen, het in die eerste dagen gebeurt. Die eerste dagen kunnen zenuwslopend zijn.

Hij had alleen natte fip in de buik, bij hem uitte zich dat in bloedarmoede, gele slijmvliezen, oortjes en ogen, koorts, steeds minder eten en vermagering en lusteloosheid (veel slapen) . De soort FIP kan ook veel verschil maken. Soms trekt deze naar de hersenen, worden katten incontinent en/of krijgen aanvallen. Ze hebben dan zwaardere kuren nodig.

Je kunt ook besluiten om het met SAK of Curefip te doen, zelf, via Facebookgroepen. Je hebt dan evengoed bloedonderzoeken nodig om te weten waar je staat. Vereist wat meer zelfonderzoek, maar men zegt dat dit een goedkoper traject is. Er zijn twee groepen. De een heet #samentegenFIP ♥ - FIP is te genezen , de andere is een Belgische die ik inmiddels ontvolgd heb en waar ik je niet meer bij kan helpen. SAK en Curefip zijn beide middelen die je via internet moet bestellen. De levering kan nog wel eens problematisch zijn.

Wat vooral belangrijk is: FIP is geen doodsvonnis meer. Ik hoop niet dat ik je te bang heb gemaakt met bovenstaand verhaal. Het traject is de moeite waard en je levendige kat daarna is een extra cadeau. En uiteraard is de diagnose krijgen ook belangrijk. Al zijn bepaalde markers in het bloed soms al vrij duidelijk (ik herinner me niet meer welke dat waren, maar hoge bilirubine waarden duidde er volgens mij op dat de lever zijn werk niet meer deed, wat bij mijn katertje een teken was. Anicura heeft in zijn bloedonderzoek ook een PCR test die het virus kan aantonen).

[ Bericht 5% gewijzigd door SEMTEX op 28-01-2025 17:29:25 ]
pi_216468760

[ Bericht 100% gewijzigd door Lousje81 op 29-01-2025 12:23:36 ]
pi_216468838
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:12 schreef Lousje81 het volgende:

[..]

Hartelijk dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Wat fijn te horen dat het zo goed gaat met jullie kater. Ik hoop snel de uitslag van de dierenarts te horen. Mocht het inderdaad FIP zijn dan ben ik voornemens mee te doen aan die studie.
  woensdag 29 januari 2025 @ 13:18:12 #17
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216469599
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2025 12:19 schreef Lousje81 het volgende:

[..]
Hartelijk dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Wat fijn te horen dat het zo goed gaat met jullie kater. Ik hoop snel de uitslag van de dierenarts te horen. Mocht het inderdaad FIP zijn dan ben ik voornemens mee te doen aan die studie.
Volgens mij moet je dierenarts dan het contact leggen. Zij nemen contact met jou op en plannen dan een afspraak. En je mag niet al begonnen zijn aan je eigen pillenkuur.
pi_216479956
quote:
2s.gif Op woensdag 29 januari 2025 13:18 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Volgens mij moet je dierenarts dan het contact leggen. Zij nemen contact met jou op en plannen dan een afspraak. En je mag niet al begonnen zijn aan je eigen pillenkuur.
Klopt. Vermoeden is toch FIP. Guus heb ik gisteravond al naar Anicura Arnhem kunnen brengen waar hij de nacht heeft doorgebracht. Eerste update vanmorgen was positief. Vanavond mag hij waarschijnlijk weer naar huis. Medicatie via hun wordt gestart en vervolgafspraken kunnen dan via mijn eigen dierenarts. Eerste dagen zijn cruciaal maar naar het nu lijkt ben ik er op tijd bij en schatten ze zijn kansen positief in.
  donderdag 30 januari 2025 @ 10:39:40 #19
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216481272
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 07:46 schreef Lousje81 het volgende:

[..]
Klopt. Vermoeden is toch FIP. Guus heb ik gisteravond al naar Anicura Arnhem kunnen brengen waar hij de nacht heeft doorgebracht. Eerste update vanmorgen was positief. Vanavond mag hij waarschijnlijk weer naar huis. Medicatie via hun wordt gestart en vervolgafspraken kunnen dan via mijn eigen dierenarts. Eerste dagen zijn cruciaal maar naar het nu lijkt ben ik er op tijd bij en schatten ze zijn kansen positief in.
Fijn O+ waarom moest-ie opgenomen worden?
pi_216486189
quote:
17s.gif Op donderdag 30 januari 2025 10:39 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Fijn O+ waarom moest-ie opgenomen worden?
Dat had te maken met aanwezigheid van de FIP dierenarts. Konden ze hem in de nacht meteen gaan onderzoeken. Helaas moet hij nu nog een nachtje blijven omdat sommige uitslagen richting een tumor gaan…hij heeft een vergrote lymfeklier. Maar FIP blijft het meest aannemelijkst, ze zijn vandaag al wel gestart met de medicatie hiervoor. Morgen zou er nóg meer bekend zijn…inmiddels al vele onderzoeken verder :-/

vrijdag 31 januari 2025 @ 09:26:02 #21
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216491905
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2025 19:13 schreef Lousje81 het volgende:

[..]
Dat had te maken met aanwezigheid van de FIP dierenarts. Konden ze hem in de nacht meteen gaan onderzoeken. Helaas moet hij nu nog een nachtje blijven omdat sommige uitslagen richting een tumor gaan…hij heeft een vergrote lymfeklier. Maar FIP blijft het meest aannemelijkst, ze zijn vandaag al wel gestart met de medicatie hiervoor. Morgen zou er nóg meer bekend zijn…inmiddels al vele onderzoeken verder :-/

[ link | afbeelding ]
Ohhh ook een ginger kitteh ;( O+ wat zijn ze toch geweldig. Fijn dat ze de medicatie al opgestart hebben. Hoop heel erg dat het hem gaat helpen.

[ Bericht 3% gewijzigd door SEMTEX op 31-01-2025 09:55:26 ]
pi_216509530
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 januari 2025 09:26 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ohhh ook een ginger kitteh ;( O+ wat zijn ze toch geweldig. Fijn dat ze de medicatie al opgestart hebben. Hoop heel erg dat het hem gaat helpen.
Dank voor al je reacties en medeleven. Guus is sinds vanmiddag weer thuis. We gaan ons best doen.
  zaterdag 1 februari 2025 @ 17:45:49 #23
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_216509672
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 17:34 schreef Lousje81 het volgende:

[..]
Dank voor al je reacties en medeleven. Guus is sinds vanmiddag weer thuis. We gaan ons best doen.
Wil-ie een beetje eten?
pi_216510225
quote:
17s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 17:45 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Wil-ie een beetje eten?
Ja. Kleine beetjes dat wel. Hij is ook energieker gelukkig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')