quote:
Op dinsdag 28 januari 2025 14:51 schreef Lousje81 het volgende:@:SEMTEX
Gaat het nog steeds goed met jullie kater? Ik hoop het zo.
Erg fijn een ervaring te lezen, mogelijk heeft mijn rode kater (8 maanden en op het moment nog maar 2,7 kg) ook FIP. Duo met een zwart/witte poes. Ik hoor spoedig de uitslag en ben mij nu aan het verdiepen in eventuele mogelijkheden. Want wat ik in eerste instantie las…maakte het mij erg verdrietig. Nu ik weet dat er een overlevingskans is twijfel ik, gezien de kosten, om mee te doen aan de studie. En het is nogal wat, wat er allemaal bij komt kijken. Ik hoop dat je mijn berichtje leest en wilt reageren. Je zou mij er erg mee helpen.
![453047632_10227440370169793_4288575863944170055_n.jpg?stp=cp6_dst-jpg_tt6&_nc_cat=103&ccb=1-7&_nc_sid=86c6b0&_nc_ohc=GxG_MslNCZsQ7kNvgG-f0ct&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&_nc_gid=Ag32PPNNGgeHnDhEjXne0E7&oh=00_AYChb0ppDSv35Rcq2m65qplrqFp52MLmiPvOmvODyw5zVw&oe=679EBCCB]()
(de rechter was de zieke, deze foto is van ongeveer 2 maanden na zijn laatste medicijn)
Mijn katertje heeft het overleefd, is kerngezond en weer enorm energiek. Het enige wat je nog aan hem ziet, is verschil in grootte bij zijn koppie met zijn broer omdat bij hem ook met 8 maanden de groei stagneerde (waarschijnlijk vanwege het virus). Als ik de kattenbak weeg/meetwaardes zie, lijken ze nu even zwaar te zijn, al voelt zijn broer massiever omdat die nooit groeiachterstand heeft gehad).
Mijn katertje heeft het traject via Anicura gevolgd met GS-441524 (84 dagen). Dat traject kan prijzig zijn. Vooral de onderzoeken bij Anicura kunnen in de kosten lopen.
https://www.anicura.nl/behandelingen/kat/fip-behandeling/Ze zitten nu in de tweede fase van de trial. Dat betekent meestal dat je 1 keer naar een Anicura onderzoekslokatie (ik meen Utrecht, Rijswijk, Dordrecht en Arnhem) moet voor de diagnose (kan meestal heel snel)en daarna kan het onderzoek via je eigen dierenarts. De medicijnen krijg je opgestuurd van Universiteit Utrecht en zul je dus 84 dagen lang moeten geven op zoveel mogelijk hetzelfde deel van de dag.
Het is bij hem het meest spannend geweest in de eerste drie dagen voordat hij terecht kon bij Anicura. Hij at niet meer en een kat zou dat maar maximaal 48 uur mogen doen vordat hij zichzelf gaat vergiftigen. We hebben Mirataz zalf in zijn oortjes gesmeerd en zijn hem om het half uur en later om het uur gaan voeren met Hill's AD (aansterkend natvoer) om hem er weer bovenop te helpen., want het virus bestrijden kost veel energie. Toen kwam de ondertemperatuur nog en hebben we dagenlang een klein straalkacheltje op hem gericht en kruikjes bij hem gelegd.
Wij denken dat uiteindelijk de steun van zijn broertje voor hem doorslaggevend is geweest, hij is altijd meer de leider van hen twee geweest en waarschijnlijk voelde hij dat hij gemist zou worden. En uiteraard is het belangrijk die eerste dagen door te komen. Je ziet vaak dat als katten het niet halen, het in die eerste dagen gebeurt. Die eerste dagen kunnen zenuwslopend zijn.
Hij had alleen natte fip in de buik, bij hem uitte zich dat in bloedarmoede, gele slijmvliezen, oortjes en ogen, koorts, steeds minder eten en vermagering en lusteloosheid (veel slapen) . De soort FIP kan ook veel verschil maken. Soms trekt deze naar de hersenen, worden katten incontinent en/of krijgen aanvallen. Ze hebben dan zwaardere kuren nodig.
Je kunt ook besluiten om het met SAK of Curefip te doen, zelf, via Facebookgroepen. Je hebt dan evengoed bloedonderzoeken nodig om te weten waar je staat. Vereist wat meer zelfonderzoek, maar men zegt dat dit een goedkoper traject is. Er zijn twee groepen. De een heet #samentegenFIP ♥ - FIP is te genezen , de andere is een Belgische die ik inmiddels ontvolgd heb en waar ik je niet meer bij kan helpen. SAK en Curefip zijn beide middelen die je via internet moet bestellen. De levering kan nog wel eens problematisch zijn.
Wat vooral belangrijk is: FIP is geen doodsvonnis meer. Ik hoop niet dat ik je te bang heb gemaakt met bovenstaand verhaal. Het traject is de moeite waard en je levendige kat daarna is een extra cadeau. En uiteraard is de diagnose krijgen ook belangrijk. Al zijn bepaalde markers in het bloed soms al vrij duidelijk (ik herinner me niet meer welke dat waren, maar hoge bilirubine waarden duidde er volgens mij op dat de lever zijn werk niet meer deed, wat bij mijn katertje een teken was. Anicura heeft in zijn bloedonderzoek ook een PCR test die het virus kan aantonen).
[ Bericht 5% gewijzigd door SEMTEX op 28-01-2025 17:29:25 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards